NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. CHRISTELIJK- sr HISTORISCH Me. 9,10. G. M. KLEMKERK, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN De vrijheid der kinderen Gods. De vrouwe a in Korea. AS11.'-1 aai luimwiuiu'mim i—na— IENST en Zierikzee. Spoorweg Goes. tijd. an Zierikzee 'smorg. 'smid s. 4 7.50 4.— en. 5 7.50 4.— id. 6 6.30 4.— jd. 7 7.50 4. er. 8 7.50 4 dag9 7.50 4. in.10 7.50 4 s. 11 7.50 4— ienl2 7.50 4. id.13 6.— 4.45 jd.14 7.50 4 er.15 11.30 4 id. 16 7.— 3.30 an. 17 7.50 3.30 18. 18 7.50 3.30 >enl9 7.50 3.30 nd.20 6.30 3.30 ijd.21 7.50 3.30 ;er,22 7.50 3.30 id. 23 7.50 3.30 an. 24 7.50 3.30 is. 25 7.50 3.30 oen26 7.50 3.30 nd.27 6.— 3.30 ijd.28 7.50 3.30 ter.29 7.50 3.30 ad. 30 7.50 3.30 Midd.-Vliss. ongeveer >orm. *5,20, *6.35 Namid. 12, ,-, 6,45, 8,-. middag 5,05, 7,10, Namid. 12,05,1,40, ',05, 8,05. en 6,35, uit Mid- iagen. M U 1 E N T. DDELBURG. lemise 4,50, (alleen m Zeilmarkt 8,. J,30, 2, 5,55, 6,55, 7,45, ir Ylissingen vm agen) 6,30, 8,45, 12,35, 1,20, 2,05 6-, 7,-, 7,50, IENST VEER—GOES, ering van Dinsdag, rtrek Veer's morg. avonds 5,uur. aorg. 8,21, 's namid. avonds 6,30. Des morg. 9,'s av. >t Ostende), 's nam. van het Veer ver door naar den trein, ekt. DIENST JB.-ROTTERD AM ;he tijd.) Van Van lelbnrg. Rotterdam. roorm. voorm. 8.45 IJ 9.— 8.45 JJ 9.— 8.45 JJ 9.— 9.— JJ 9.— 8.45 JJ 9.— 8.45 JJ 9.— 8.45 JJ 9.— 8.45 JJ 9.— 8.45 JJ 9.— 8.45 JJ 9.— 8.45 JJ 9.— 8.45 JJ 9.— 8.45 JJ 9.— 8.45 JJ 9.-- 8.45 JJ 9.— 9.— JJ 9.— 8.45 JJ 9.— 8.45 JJ 9.— 8.45 JJ 9.— 8.45 JJ 9.— 8.45 JJ 9.— 8.45 JJ 9.— 8.45 JJ 9.-- ,45, nm. 3,25 6.20 ,15, 3,55 6.50 vm. 8,40. Dinsdag en Vrijdag. ,10 11,45 3,25 6,20 ,30 12,05 3,45 6,40 ,40 10,10 1,50 4,45 10,30 2,10 5.05 roofdplaat nm. 1.40 ia Breskens ingen z'zS* lo. 144. 1894. tDondkifaij 6 $f|jfem6er. Hcïitsfc laarijatiij. VERSCHIJNT elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Enkele nummers0,025. UITGAVE VAN en van 1 5 regels 25 centiedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 centiedere regel meer 10 cent. Zij die zich met 1 October a. s. op ons blad wenschen te abonneeren ontvangen het tot dien datum gratis. Indien de Zoon u zal vrijgemaakt hebben, zoo zult gij waarlijk vrij zijn. Joh. 8:36. Vrijheid, Gelijkheid, Broederschap. Eene heerlijke spreuk, de leus ook van den Christen, wanneer zij in verband gebracht wordt met de vrijheid der kinderen Gods. Maar menig revolutionair zegt, dit doen wij ook; wij verlangen de vrij heid van het Evangelieook wij hebben eerbied voor den Heilandook wij verkondigen eene Christelijke leer. Er is hier misverstand, met of zonder opzet. Laat ons, om spraakverwarring, die verderfelijk zou worden te ontgaan, in en kele trekken opgave doen van hetgeen wij door de Evangelische vrijheid verstaan, zegt Groen van Prinsterer, aan wiens „Vrijheid gelijkheid en broederschap" wij dit ontleenen. Vrijheid der kinderen Gods. Zoo- velen Hem (het vleesch geworden Woord) aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijnen Naam gelooven. Zoovelen als er door den Geest Gods geleid worden, die zyn kinderen Gods." Vrijheid uit den strik des duivels, onder welken zij gevangen waren tot zijnen wil. Vrijheid van de wet, die eene bediening der verdoemenis was. Vrijheid van de zonde, oin Gode dienst baar te zijn als geliefde kinderen. „Vrijge maakt zijnde van de zonde, zijt gij ge maakt dienstknechten der gerechtigheid. Vrijheid van het eenwig verderf. „Jezus Christus heeft door den dood te niet gedaan dengenen die het geweld des doods had, opdat Hij verlossen zou al degenen, die met vreeze des doods, door al hun leven der dienstbaarheid onderworpen waren." Vrijheid, in één woord, van alles wat ons zou kunnen deren, om alzoo, door vrijwillige onderhouding Zijner geboden, de ware vrijheid te genieten„verlost FEUILLETON. Het is hekend, dat de Oosterlingen de vrouw beschouwen als een wezen, van min der gehalte dan de man. Het ergste schijnt dit echter te zijn in Korea, waar de vrouw met veel meer is dan een slavin. Zoodra een meisje is geboren, wordt het zelfs niet noodig geacht, dat kind een naam te geven. Toch moet het kind een naam hebben. Een der familie-leden neemt dan een zeker aantal stukjes papier, schrijft op elk dezer papiertjes een naam en doet deze in een bus. Een der verwanten wordt dan verzocht een papiertje uit deze bus te trek ken. De naam, die daarop staat, is dan de naam, dien het meisje tot haar meerder jarigheid zal dragen. Meestal worden de vronwen uitsluitend aangeduid door den naam van den man. Men spreekt dan door gaans van de „doohter" of „de vrouw" van dezen of genen Koreeër, zonder haar naam te noemen. De vrouw heeft in Korea niet "'eer waarde, dan een stuk huisraad of een huisdier. Ha haar zevende jaar worden de dochters der welgestelde Koreeërs geheel afgezonderd yan de jongens. Zij worden dan opgesloten 'u een vrouwen-vertrek, waar zij geheel af gezonderd van de buitenwereld worden ge houden. Van een huiselijk verkeer is der halve in Korea geeu sprake. In dit vrouwen verblijf ontvangen de meisjes onderricht. Zij 'eereu daar schrijven, rekenen en het ver vaardigen van verschiUende handwerken, terwijl zij tevens onderwezen worden iu de Pmlosofie en de dichtkunst. Slechts bij Uitzondering wordt haar verlof gegeven haar te verlaten, en dan nog alleen geschiedt onder behoorlijk toezicht. De vrouwen ^brinken haar maaltijden afzonderlijk en "Wden nooit toegelaten, wanueerhaar va- zijnde uit de hand onzer vijanden om Hem te dienen zonder vreeze in heiligheid en gerechtigheid voor Hem alle de dagen onzes levens". Vrijheid, om de verdiensten en in den naam van Christus en dien gekruist. Vrijheid, waarhij de vrijheid dezer aarde vergelijkenderwijs van zeer ongeschikt Ijg- lang wordtomdat men zonder die hooge vrijheid, een dienaar der zonde en te midden van de grootschheid der wereld rampzalig, omdat men met haar, gelukkig in den kerker in de boeien vrij is. Ziedaar de vrijheid welke door den Christen bedoeld wordteene vrijheid uit het geloof ontsproten en die zich in de ge hoorzaamheid des geloofs openbaart. Laat ons zien of het dezelfde vrijheid is, welke, menigwerf in Evangelische spreekwijze omhuld, het voorwerp der revolutionaire aanprijzing isof ook deze voorkomt uit het geloof en door vruchten des geloofs en de bekeering waardig, van haar oorsprong en het bewijs geeft. Dezelfde vrijheid immers neenwant in de Revolutieleer is het om vrijheid niet voor den Hemel, maar voor de aarde te doen. Om vrijheid van de heerschappij der menschen, niet van de heerschappij der zonde in het eigen hart. Dit is zoo. Evenwel het streven naar rechtmatige vrijheid in de betrekkingen de zer aarde kan met geloof en Christenplicht in verband staan. Hoedanig is dan het Christelijk geloof dor revolutionairen, op grond waarvan zij beweren, dat men, op onbillijke enhekrompene wijs,hunne Evan gelische gezindheid miskent Ik behoef om treffende voorbeelden niet verlegen te zijn. Lamabtine was in veler oog, toen hij de Méditations en de Harmonies in het licht gaf, een uitnemend Christen. Evenals hij, ouder het bezingen van den Hertog van Bordeaux en in de Ode tegen de Revolu tie-begrippen, een uitnemend Legitimist. De waarheden der Heilige Schrift hebben, als een gelief koosd onderwerp van poëtisch gevoel en verbeelding, hem ten dienste gestaan. Een pelgrimaadje ondernam hij naar de heilige stad ook in zijn proza- ders of echtgenooten gasten ontvangen. Het aanknoopen van amourettes is der halve in Korea zeer moeilijk, maar toch koinen deze wel in dit land voor. Het is de oude geschiedenis, welke altijd nieuw big ft. Evenwel moeten de liefdesbetuigin gen zich uit den aard der zaak bepalen tot het zenden van briefjes welke door (le vensters van het vrouwenverblijf worden geworpen en nu en dan tot het wisselen van een ver liefden blik. Het wisselen van een handdruk is ten strengste verbodeu. De vader heeft zelfs het recht om zijne dochter onmiddellijk te dooden, indien zij zich verstout een jon gen man de hand te geven. De huwelijken in Kotea worden dan ook uitsluitend gesloten door bemiddeling van anderen. De bloedverwanten van den man en de vrouw treden met elkaar in onder handeling en pogen het eens te worden over de voorwaarden. Zoodra de koop is gesloten, worden de beide verloofden daar van in kennis gesteld. Of zij het goed vinden, wordt hun uiet gevraagd. Onmid dellijk nadat de verloving tot stand is ge komen, wordt het meisje nog strenger af gezonderd gehouden dan te voren. Alleen haar ouders eu zusters worden tot haar toegelaten en indien soms een barer vriend innen haar komt bezoeken, mag het onder houd alleen plaats hebben, in tegenwoordig heid der ouders. Na het huwelijk wordt de band tusschen de dochter en haar ouders geheel verbroken. Zoodra de bruid het ouderlijk huis verlaat, geeft haar vader haar dezen raad mede: „Nu zal een nieuw leven voor u beginnen Voortaan zult gij in alle opzichten de be velen opvolgen, welke u gegeven zullen worden door uw schoonvader, uwe schoon moeder en uw echtgenoot. Zij zullen voortaan nwe eenige bloedverwanten zijn". Slechts zeer zelden ontvangt de vrouw na geschriften heeft hij aan het Christendom hulde gebracht. Nog maakt hij wellicht aanspraak Christen, geloovig te zijn. Weet gij welk een geloof hij als genoeg zaam beschouwt gij kunt het, hij ge volgtrekking, vernemen uit hetgeen hij, in zijn laatstuitgekomen werk, omtrent de beginselen der 18e eeuw schrijft. Gij meent dat het een tijdvak van onge loof was. In geenen deele. Schijn bedriegt. Er was, het is zoo, twijfelarij in schijn, maar inderdaad geloof. Hoe dan? Wel, de 18e eeuw was hoogst ingenomen met de zedeleer en den maatschappelijken invloed van het Evangelie. Wat in het Christendom Openbaring heet, werd dooi de wijsbegeerte rede genoemd. Verschil van woorden, eenheid. De twijfelarij heeft, in het bestrijden van het Christendom, enkel de uitwendige vormen en bovennatuur lijke leerstellingen ter zijde gesteld. Gij ziet hoe bescheiden, lioe geloovig het ongeloof was. Hij had enkel op het geen de Rede niet begrijpt, enkel op het wezen eener Openbaring, enkel op het eene noodige betrekking. Wanneer men zoodanige apologie der 18e eeuw leest, verwondert men zich niet dat de schrijver, geloovige van derge- lijken stempel, de Wet der Tien Geboden niet onmisbaar keurt, althans de verklaring der Rechten van den Mensch in de plaats stelt veeleer is het natuurlijk dat zoodanig Christen de wijsbegeerte van Rousse iu en de theorie, waarvoor Robes- piere zijne duizenden slachtoffers ten doode gewijd voor bijna Christelijk houdt. Nog een ander Christen-revolutionair noem ik, van niet minder vermaardheid en, ondanks de uitnemendheid zijner gaven en talenten, van niet heter allooiLamennais. Gij vraagt naar zijn geloof, naar zijne verstandelijke overtuiging althans. Wilt gij weten hoedanig ze was? Lees zijne geschriften, waarin liij, met den gloed eener zeldzame welsprekendheid, de ver dediger van Rooinsck-Catholieke wanbe grippen, maar ook van Christelijke waar heid geweest is. haar huwelijk van haar man verlof om haar ouders te bezoeken, en dan nog alleen indien een der ouders ziek mocht wezen ef deze om eene andere reden hun dochter wenscliten te zien. Van een bruidschat is geen sprake. De man zou het als eene vernedering beschou wen, indien hij oenig geld van zijne vronw zou ontvangen. Alles wat de vader bezit, gaat over op den zoon. Alleen dan, wan neer de dochter zco leelijk of mismaakt is, dat het moeilijk is een echtgenoot voor haar te vinden, wordt een zekere som ter barer beschikking gesteld. Dan wordt voor haar een man gekocht, want het huwelijk blijft het eenige doel, waartoe de Koreesche meisjes worden opgevoed. De voltrekking van het huwelijk gaat gepaard met hij zonder plechtigheden. De bruid wordt dan uitgedost in een wit zijden kleed, waarvan de rok met borduursel is afgezet. Zoodra zij zich in haar bruidsgewaad heeft getooid, wordt zij naar de woning van den bruidegom gebracht en daar door de ouders aan hem voorgesteld. Dit is doorgaans de eerste kennis, welke beiden maken. Na de voorstelling gaan de heide familiën aan tafel. Er wordt dan link gegeten en gedronken. Rijst, kondenbiefstuk, gebakjes, visch en vruchten maken de hoofdschotels uit van dezen hruiloftsdiseh, waarbij een ontzaglijke hoeveelheid thee werdt gedronken. Als eene eigenaardigheid wordt er nog bij vermeld, dat ieder, zoodra hij zijn kopje thee heeft leeg gedronken, dit omspoelt in een grooten bak met water, die tot dat doel gereed staat en zijn kopje dan ruilt met dat, waaruit zijn buurman heeft gedronken. Zoodra middernacht is aangebroken, wordt het ;eest gestaakt. Bruid en bruidegom gaan dan naar het vertrek, dat voor heil in ge reedheid is gebracht. Deze kamer is door Wilt gij weten hoedanig nu zijn over tuiging is Bedwing uwe nieuwsgierig heid. Lees zijne latere geschriften niet. Hoogstens zoudt gg er uit vernemen, wat ze niet is. Hij zelf zou eene belijdenis kunnen doen, enkel van twijfeling eu on gewisheid. Een zijner merkwaardige boeken gaf hij, onder den titel van Woorden eens geloovigen uit. Welnu, hoe luidt deze geloofstaal? Van verlorenheid en verlossing, van zonde en genade, van bederf en heilig making, van het wezen en de kracht der der Godzaligheid, o daarvan wordt in het geheel geene melding gemaakt. Deze ge loovige heeft te veel met de politiek der aarde te doen, om zich bezig te kunfcien houden met het burgerschap, dat in de Hemelen is. Hij gebruikt evenwel menigwerf den Naam des Heeren. Dit is zoo, doch die Naam kan ïjdelijk, kan Godslasterlijk wor den misbruikt. Hij bedient zich van de taal der Profeten; vergelijkingen, beel den, vizioëne* het is somtijds alsof men in de oude Godspraken leest. Dit kan zijn; vooral waar de schrijver, met geringe ver andering, zinsneden en voorstellingnn daar uit overgenomen heeftdoch wij weten, dat onder de voorspellingen der Heilige Schrift liet optueden ook van valsche pro feten behoort. Uit hunne woorden en werken znlt gij ze kennen. Laat ons zien, wat omtrent de grondbeginsels eener Christelijke staat kunde, door dezen geloovige, door dezen profeet geleerd wordt. Het stelsel is eenvoudig. God heeft revolutionaire vrijheid en gelijkheid ge wild. Dus er is geen wettig gezag. Elke macht die aan anderen hevel geeft, is de vrucht van list en geweld. Alle heer schappij is overheerschiug. Iedere overheid is een werktuig van den satan. Alle mach ten ter neder te werpen en alzoo de oor spronkelijke gelijkheid te herstellen, is de taak eener broederschap naar het Evangelie, is het werk van Christelijke liefde, is het doel van den heiligen krijg ten behoeve der onderdrukte menschheid, eene schut in twee deelen verdeeld. In het tweede gedeelte blijven de vaders van het jonge paar. Aldus wil nu eenmaal het ge bruik. Inmiddels wordt het feest hervat. Men zingt en danst tot den ochtend en eerst dan gaan de gasten uiteen. Ondanks de zonderlinge wijze, waarop de huwelijken tot stand komen, zijn toeh de hu welijken in Korea over 't algemeen niet on gelukkig. Naliet einde der wittebroods-wo- ken houdt echter de vertrouwelijkheid op, welke gedurende den eersten tijd van hun huwelijk tusschen taan en vrouw heeft be staan. De vrouw mag dan alleen spreken met haar man, als hij haar iets vraagt en dan nog moet zij hem steeds metHeer, aanspreken. De man raadpleegt haar nooit over zijne zaken en ieder gaat zij ns weegs. Alle rech ten, welke voorheen de vader had jegens zijne doohter, gaan na het huwelijk over op deu echtgenoot. Den dag na het huwelijk vertoont de echt genoot zich in het publiek in een ander gewaad, dan hij voorheen droeg. Hij is dan in het zwart gekleed, ten einde aldus zijne blijdschap over het huwelijk te toonen. Is hij van adel, dan begint hij zijn huwelijks leven met het kwijtschelden van alle straffen, welke zijn ondèrhoorigen zijn opgelegd. Op den tweeden dag gaat de man uit met ziju vrouw. Beiden begeven zich dan naar den tempel om de Goden te danken voor het geluk, dat hun te* deel is gevallen. Op den derden dag gaan heiden eer>1 zoek brengen hij de ouders der vror is dan het afscheidsbezoek, want zegt dan haar ouders voor altijd moet voortaan de ouders van he als de hare beschouwen. Vooi dan liet kloosterleven weer. De den geheelen dag door in haai mig niemand ontvangen, noch i zelfs door liet venster op straat Ik maak geen zwarigheid te verklaren, dat deze taal de taal van een leugenprofeet iseene opwekking aan db volken om de handen te verscheuren, die de Heer zelf gelegd heefteen prediking van op stand tegen God, eene bestrijding van het Evangelie met woorden aan het Evangelie ontleend. Waar de zonde woont is het gezag een zegen. Vrijheid zonder gezag een vloek. Het gezag is waarborg tegen de vrijheid der boozen, om al wat hun goeddunkt, te verrichtenwaarborg ook van de vrijheid der welgezinden, om te doen wat met recht en plicht overeenkomt. Liever honden wij ons aan hetgeen in art. 36 der Hervormde Geloofsbelijdenis staat. „Wij gelooven dat onze goede God, uit oorzake der verdorvenheid des mensche- lijken geslachts, Koningen, Prinsen en Over heden verordend heeft, willende dat de wereld geregeerd worde door wetten en politie opdat de ongebondenheid der men schen bedwongen worde, en het alles met goede ordinantie onder de .mensehen toega." De goedheid van onzen God is ook in de instelling der Overheid openbaar. Liever dan in de verklaring van de rechten van den mensch zullen wij, als vanj oudsher, in de tien Geboden het richtsnoer onzer plichtsbetrachting zoeken; en naar aanlei ding van hel „Eert uwen vader eu uwe moeder," aan allen die over ons gesteld zijn alle eer, liefde en trouwe bewijzen, en ook met hunne zwakheid en! gebreken geduld hebben, aangezien het Gode belieft ons door hunne hand te regeeren. (l) Waarom wordt men door heillooze ge schriften zoo dikwerf verleid omdat men door de Heilige Schrift niet geleid wordt. Door geen kreet des ongeloofs, door geene redeneeringen der begeerlijkheid, behoeft hij zich te laten bedwelmen, die met de uitspraak der Openharing hekend is. Hij keere slechts tot de eerste beginselen terug, die hij in de Goddelijke voorschriften ge leerd heeft. Menigeen is er die in den doolhof der po litieke redeneeringen geen weg kent. Heidelbergsche Catechismus. der toestemming van haar man. Sterft de man, dan blijft de vrouw bij haar schoon ouders. Laat de man hij zijn overlijden een zoon na, dan is de vrouw verplicht haar zoon op dezelfde wijze in alles te gehoor zamen, als zij haar man deed. Volgens de Koreesche wet bestaan er ver schillende redenen, waarom een huwelijk kan ontbonden worden, d. w. z. alleen voor den man. De echtgenoot verkrijgt het recht zijne vrouw uit zijn huis te zetten, indien zij hem in drie jaren tijds geen kinderen schenkt of praatziek is èn zich niet wil schik ken naar zijne bevelen. En bovendien mag hij haar wegzenden bij echtbreuk, diefstal of indien zij brutaal is jegens haar schoon ouders. Al deze gevallen zijn nauwkeurig hij de wet omschreven. Men zon licht denken, dat de Koreesche vrouwen zich zeer ongelukkig moeten ge voelen in een dergelijk huwelijksleven. En toch is dit niet het geval, want door de opvoeding, welke zij van haar prille jeugd ontvangen, wordt haar de onderdanigheid in die mate ingeprent, dat de vrouwen het een plicht achten haar mannen ten stipts*- te gehoorzamen. Zelfs wordt deze s"-1 zaamheid vaak nog overdreven zaam zijn de gevallen, dat T' wen zich het leven bene' andere man haar op heeft aangeraakt of ten zich zelf" J

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1894 | | pagina 1