NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. CHRISTELIJK- HISTORISCH elde. Ho. 141. 1894. 3)0ti(Mao SO lugtisfus. Mcfikk laacnang. tdienst t Midd.-Vliss. hip „Schelde" tad Zierikzee eland. OTTERDAM VERSCHIJNT G. M. KLEMKERK, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN EERSTE ZOMERFEEST Chr. Jongelingsvereeniging^ n 9 en Zierikzee. zee Spoorweg Goes, us. che tijd. Vai Zierikzee 'smorg. 'smid ms. 28 7.50 ~oen29 7.50 ond.30 6.30 rij<1.31 7.50 4.- 4.- 4.- 4.- r-0P ZOOM.THOLEN naar ïholen, 5 30 5, 5,30, 7,40. ergen-op-Zoom 6,10 6,15, 8,30. op-Zoom n. Halsteren naar Tholen 15 min. ek ongeveer Yoorm. *5,20, *6.35 1—Namid. 12,— 6,-, 6,45, 8,-. ormiddag 5,05, 7,10, Namid. 12,05,1,40, 7,05, 8,05. 0, en 6,35, uit Mid- kdagen. TDIENST LB-ROTTERDAM. sche tijd.) Fan Van iddelbnrg. Rotterdam. voorm. 8.45 8.45 9— 8.45 8.45 8.45 8.45 8.45 9— 8.45 voorm. 9.45 9.45 3.30 9.45 9.45 9.45 9.45 9.45 6— 9.45 g- Van Rotterdam Dinsdag 28 11. Donderdag 30 11. Vrijdag 31 1.— OTDIENST. legen plaatsen, g- sche tijd). Van Rotterdam Dinsdag 28 12.— Woensd. 29 12.— Dond. 30 10.— Vrijdag 31 12. 11,45, nm. 3,25 6.20 12,15, 3,55 6.50 rke vm. 8,40. 9,10. Dinsdag en Vrijdag. 7,10 11,45 3,25 6,20 7,30 12,05 3,45 6,45 7,40 10,10 1,50 4,40 8,— 10,30 2,10 5.05 Hoofdplaat nm. 6.40 via Breskena ssingen 7.25. TELEGRAAF".' LUg. van Antwerpen I Dinsdag 28 3.— I Donderdag 30 .6— A M D I E N T. -MIDDELBURG, ai. Remise 4,50, (alleen Van Zeilmarkt 8,1 12,30, 1,15, 2,-, 5,55, 6,55, 7,45, -o naar Vlissingen vro jrkdagen) 6,30, 8,45, nm. 12,35, 1,20, 2,05 05, 6,—, 7,—, 7,50, JSDIENST CHE VEER—HOES, zondering van Dinsdag- Vertrek Veer's morg- 0, 'a avonds 5,uur. 1) 's morg. 8,21, 's namiu. 's avonds 6,30. DeS >r 's morg. 9,'B aV' (Slot Ostende), 's nam- 5.30 van het Veerver- dig) door naar den trein, ertrekt. elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Enkele nummers0,025. UITGAVE VAN en van 1 5 regels 25 centiedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 centiedere regel meer 10 cent. In ons blad werd reeds gewezen op den zegen dien de Zending ondervindt op de Fidsji-eilanden. In andere bladen lezen wij thans het volgende verhaal van zendeling Calvert „Toen ik op Fidsji-eilanden aankwam, was het mijn eerste taak dc handen, voeten en hoofden van achttien menschen te hegraven die de inboorlingen bij gelegenheid van een feestmaal gebraden en opgegeten hadden. Ik heb het nog beleefd dat verscheidene der kannibalen die aan dat gruwelijke feestmaal hadden deelgenomen Christenen werden en aan de Tafel des Heeren deel namen. Nu is het kannibalisme ganschelijk uitgeroeid. Voor 50 jaar was er hier geen enkele Christen en nu zijn er onder toezicht der zendelingen 1468 in boorlingen-pre-!;kc 1208 bedehui* 1735 dag- eri zondagscholen en 2526 inboor ling-onderwijl-' Men hoort in de laatste maanden wel veel van „geruchten van oorlogèn". Men hoort ook telkens geruchte® van overwinningen en neueriagere. Zoo zelfs dat men niet meer weet waar aan zich te houden. Bijvoorbeeld Lombok. Daar heette 'teerst dat wij overwonnen hadden, overwonnen zonder bloedstorting nog al, en zie daar komt ons op eenmaal de mare verontrusten dat wij een nederlaag met een verlies van 169 menschenlevens ge leden hebben. Bijvoorbeeld Midden-Afrika. Eerst heette het dat de Franschen goede vorderingen maken in het Senegal-gebied en dat de inboorlingen zich onderwerpen. Doch zie in plaats van te sidderen voor den Franschen Adelaar, hebben zij hem reeds twee maal aangegrepen en terugge slagen. Het laatste bericht meldt van twee Fransche compagnieën die na een driedaagsch gevecht werden vernietigd, bij Tomboektoe. Bijvoorbeeld Korea. Gelooft men de telegrammen uit Yokoha ma dan hebben de Japanneezen maar hun laatsten slag te slaan om de Chineesche macht voor goed te fnuiken terwijl daar entegen de berichten uit Shangaï gewagen van eene verpletterende nederlaag, bij Ping- jang den Japanneezen toegebracht. Bijvoorbeeld Zuid-Afrika. Vorige berichten spraken van onderwer ping der Kaffers; en nu komt weer een telegram uit Pretoria melden dat de onder handelingen met de oproerige Kaffers vruch teloos zijn gebleven en de slag nu pas beginnen zal. Op het gebied van den oorlog gaat het Bpreekwoord van de leugen door de waar- beid te achterhalen, niet op. Integendeel daar komen zij gelijk aan; en er is geduld noodig om de een van de ander te onder scheiden. Dat de radicale zonen nog een graadje rooder zijn dan hunne liberale vaderen, hadden wij reeds enkele malen de gelegen heid op te merken. Dat er noch voor de vrijheid noch voor het christendom maar iets te hopen is van het radicalisme, is eveneens waar. Letten wij op de uitlatingen der radicale pers op die punten waarin de beginselen der Revolutie speciaal met die van het Evangelie verschillen, dan ziet men ter stond de overeenkomst tusschen de liberale en de radicale systemen. Te Amsterdam is de quaestie van al of niet hidden in den gemeenteraad weder nan de orde gesteld. Twee radicale gemeenteraadsleden stelden yoor het gebed dat bij den aanvang van iedere zitting van den gemeenteraad Wordt uitgesproken, af te schaffen. Het (liberale) Handelsblad steunt het voorstel, doch doet dit met de orakelach tige plooibaarheid van een modernen do- Jftiné. Het blad zegf „Wij hebben reeds meermalen gezegd dat de handhaving van het gebed ons niet wenschelijk voorkwam en men verstandig zou hebben gedaan de bepaling te laten vervallen. De erkenning der afhankelijkheid van een hoogere macht is eerbiedwaardig maar de opvattingen omtrent de beteekenis dier erkenning loopen zeer uiteen„het ge bed is een te sohoone uiting van een gods dienstig gemoed dan dat wij het verlaagd wenschen te zien tot een gedwongen fraaiigheid". Spreekt zich in deze woorden duidelijk uit de poging om èn vrijdenkende èn gods dienstige lezers van het blad te behagen; de Amsterdammerniet minder leep met het oog op positief christelijke bondgenoo- ten, wendt het over een anderen boeg. Zij steunt dit voorstel zoogenaamd ter wille van het recht. „Hoeveel ér voor of tegen het gebed uit een practise!) en godsdienstig oogpunt beschouwd, ook te zeggen valle, er bestaat voor ons slechts één reden om (voor de afschaffing van het gebed te zijn). Het bidden in den raad als Overheidshandeling is in strijd met hel beginsel v>n scheiding van kerk en staat. Dat bidden is een schending van het recht der minderheid. Het dwingt de niet-geioovigen zich aan een deel van het gemeenteraadswerk te onttrekken of zich als huichelaars aan te stellen". De uitspraken van de Amsterdammer als van alle radicalen heeft dit voor, dat men ze kan hooren aankomen. Maar hierom te meer hebben wij ze aan onze beginselen te toetsen en zonder spa ren te bestrijden. Zoo ook hier. Hier wordt de liberale leer eener neu trale overheid, vau een christendom boven geloofsverdeeldheid, van een niet-godsdien- stigen staat in haar uiterste gelijkblj ving doorgevoerd. De overheid in dit christenland eene christelijke, deze christelijk historische opvatting onbeschaamd overboord gewor pen, maakt bij deze jonge liberalen al meer plaats voor de onverdraagzame leer van „Weg met dezen". Een niet-biddende overheid, dat is de eisch. Een biddende overheid is de niet-bid dende liberaal radicale minderheid een hinder. Een biddende overheid, dat is tegen scheiding van kerk en staat. Weg met dat gebid, in onze raadszalen. Het walgt ons er naar te hoorenen onze kornuiten mochten ons eens voor huichelaars houden Voor ons antirevolutionairen, die bidden om scheiding van kerk en staat, is die haat tegen het gebed der overheid stui tend, schoon verklaarbaar. 'tls de doorvoering toch van denzelfden be weeggrond waarop men van liberale, niet het minst van radicale zijde, tot den einde toe het recht der christelijke school heeft ontkend. De overheid ook de chr. school subsi- diëerende, is in strijd met de scheiding van Kerk en Staatzoo beweerde men. Daarom moest de neutrale school gehand haafd met hand en tand verdedigd. Maar dan nu ook in naam dierzelfde leuze tot zelfs het laatste sprankje chris tendom nit onze officiëele kringen wegge vaagd zelfs den schijn als zou men van overheidswege nog iets mogen gelooven, vermeden. De godsdienst moge een deugdelijk ce ment gebleken zijn, hij moge practiseh we zen weg er mee, want wij ongeloovi- gen zijn er tegen. En van dezulken zouden wij in den strijd voor recht en godsdienstvrijheid heil ver wachten. Laten wij de oogen goed openhouden voor de gevaren van het liberalisme in eiken vorm. Een goed idee is dat van den heer Hafï- mans tot invoering van Rijtuigen 4e klasse! In het Venl. Wkbl. bepleit hij namelijk de invoering van een goedkoop® 4e klasse op de spoorwegen, zoodat voor enkele centen de onvermogenden terecht kunnen, die nu vaak zwaar beladen, groote afstanden te voet moeten afleggen. De tegenwerping tegen de 4de klasse zooals die in Duitschland bestaat gemaakt, als ware het „beneden de waardigheid van den mensch de lui als vee in de vierde klasse te drijven" beantwoordt hij met de opmerking I~ „En daarom laat men ze, nota bene gebukt onder lasten, te roei loopen Mooie philanthropie!" Komt er geen 4de klasse, dan verlage men den prijs der derde met de helft. Hij acht dit billijk tegenover de eerste-klas- reizigers, die 1111 slechts het dubbel betalen van de vracht derde klasse, ofschoon de eerste klas wel driemaal zoo duur komt als de derde en dus de 3de klasse reizigers tenj deefe voor <ta le kL- s< betalen. Dus bf een 4de klasse öf een veel goedkoopor 3de. ■x Het is een algemeen verschijnsel dat de menschen niet meer tevreden ziju in hun stand en met hun inkomen. Zij hebben zich een maatstaf voor hun stand gesteld en nu moet de weelde die zij zich veroorloven willen, aan dien maat staf voldoende inkomsten moeten naar de uitgaven geregeld worden, de nering moet naar de tering gezet. Vroeger was het juist omgekeerd, maar dit zullen wij nu c >ns daar laten. Maar het gevolg van deze verkeerde rekening is dan toch ontevredenheid.) Men wil geen der eischen van zijn stand verloochenenmen wacht vergeefs op in komsten tot dekking der meerdere uitgaven de klachten worden niet al te spoedig verhoord. Men wordt socialist. Socialist, zooals de sociaal-democratische bond in Nederland ze het liefst heeft. Fortuijn zei het zoo naar waarheid op de vergadering te Zwolle: zij loopen met een rood strikje, maken lawaai en vergeten de zaak te bestudeeren waarvoor zij mee- nen het harnas te hebben aangegespt. Alsof er niet meer te doen was dan altijd maar tot ontevredenheid met stand of werkkring op te zetten. Het valt niet te ontkennen dat de school wet menigen onderwijzer een vet baantje heeft bezorgd. De dwepende liefde der openbare-school- autoriteiten met Kappeijne's slechte wet van 1878 heeft ook wel voor een deel aan leiding gevonden in de omstandigheid dat zij het er zoo goed onder hadden. Maar tevreden is men ook daar niet. Na de normaallessen die een tijd lang moesten ingebonden worden, heeft men nog andere zaken op den voorgrond geschoven. Hoogere salarissen en in verband daar mede grootere pensioenen, is thans van die zijde de eisch. Kostelooze opleiding voor hunne zonen, de beste betrekkingen, regeling van rust en vacantietijdenhet staat alles op het pvogram. Onderwijzers die zich bij den Sociaal Democratischen Bond aansluiten, weten wel wat zij doen. Maar dan is het goed als er zoo nn en dan eens een lid der sociaal democra- .tische Arbeiderspartij in Nederland hem in de kaart komt zien. En dit nu deed dezer dagen v. Zinderen Bakker bij) den heer Nawijn, het bekende sociaal-democratische hoofd, der s< Opsterland. De heer Nawijn had in een in; stuk betoogd dat hij met vrouw dochter niet leven kon van f 8C en vrij Woningen daarom op V' van zijn tractement aandrong. „Och goeie kerel, wat overurijf voegt hem de heer Bakker toe. heb het met vrouw en negen kinderen tot nu toe met minder kunnen, soms zelfs met de helft ininJer moeten doen. Lijdt gij nu inderdaad gebrek zooals gij zegt Och kom, hoeveel gebrek moeten dan zij niet lijden de 200 aangeslagen en, die elk jaar op den restantenstaat van onzen hoofdelijken omslag voorkomen als oninbaar, en de anderen die wel mee betalen, doch wier inkomen verre beneden dat is waarover gij zoozeer klaagt? Weet gij wel. dat de verordening tot heffing van den omslag, wat gij en uwe collega's meer zoudt krijgen, ons voorschrijft zelfs inkomens van f160 's jaars te belasten. „Ik blijf er bij dat, waar in de gemeente onmiskenbare misstanden moeten worden weggenomen en de positie van sommigen „moet" worden verbeterd, daarvoor in de eerste plaats niet in aanmerking behooren te komen de onderwijzers. Het zijn dezen, zegt reien, waarvoor wij wat kunnen doen goc 1 en welmaar bet-1 k nuea viyi 1 die niet hebben. 'Maar nu had de heer Nawijn beweer 1 wat gij aan tractementen meer uitgeeft, Jat zult gij uitwinnen aan degelijkheid van het onderwijs. De heer Bakker en men denke dat hij ook socialist is antwoordt hom „Het kan zijn maar och, vriend Nawijn, lioud mij ten goede wanneer ik vooral op dat punt zeer ongeloovig, misschien zelfs ondankbaar ben, maar bij mij staat het vast, dat mijn eigen negen kinderen en verder allen die ik in hunne vorderingen heb kunnen gadeslaan, groote botteriken zijn, of dat het resultaat inzake het moer leeren en meer weten op denzelfden leeftijd, als toen ik zelf een schooljongen was, bitter weinig is „De enorm veel meerdere kosten van het lager onderwijs bij voor 25 of 30 jaar, hebben in hoofdzaak slechts dit ten gevolge gehad, dat er in aantal meer van proflteeren dan toen en dat de onderwijzers het belangrijk veel gemakkelijker hebben gekregen, het restant ecliter, clat ten bate zou moeten komen aan de naar school gaande kinderen zelf, acht ik zeer miniem." ïf Het kan ook waar zijn dat de grootste klagers zitten onder de mannen met de vaste tractementen, zooals deze conservatief 0 neen, deze sociaal democraat beweert. Hij althans zegt „L)e ondervinding heeft mij geleerd, dat ambtenaren met vaste salarissen hoogst raoeielijk zijn tevreden te stellen. Ik ken ze die 4, 5 en meer duizenden guldens tractement hebben en altijd schoon aan den haak zijn. Beginnende met den lantaarn opsteker cn eindigende met de koningin, hebben zij allen het hunne wel noodig, en dat „wel noodig" wil dan zeggen dat het eigenlijk een beetje schraal omkomt. Kijk, beste vriend! met dergelijke verschijnselen dient men eenigszins rekening te houden, omdat ik injj anders een tijd zou kunnen denken, dat zeker deel van bet mensehdom, dat niet ouder genoemde bevoorrechten be hoort, maar van den vroegen morgen tot den laten avond moet zwoegen en ploeteren tegen nog meer zwoegende en nog meer ploeterende concurrenten, 0111 in het leven te blijven, ten slotte geheet eu al zon worden misbruikt ten bate van een altijd aangroeiend, steeds hoogere eischen stellend tractements- personeel". De Standaard maakt in een aanleiding van vóór het sterfhuis aan den Steenen Beeb te Vlissingengemerkt I 18. Kijkdag Dinsdag 11 September a.r. 10-12 en 2-6. van de OP ZUID BEVELAND, op Zaterdag I September a. s. des n. m. lVs ure, op een weide van M. NIEU- WENHUIJZE te Kloeting e, ten noorden van het dorp. Sprekers: de heeren J. VAN BOM MEL van 's-Hage, Ds. CONTANT van liie- zelinge, Ds. TA LM A van Vlissingen c 14 LOMBOK. Was in den beginne op de expeditie van toepassing „Vini vidi vici" (Ik kwam, zag en overwon), thans moeten wij berich ten dat wij door de Baliërs bij jVIataram overrompeld zijn. Een telegram aan de „N. R. Ct." meldt, dat 185 man sneuvelden, waaronder de Ge neraal van der Ham en 14 officieren. Onze troepen trokken op Ampenan terug. De plaatsen Mataram en Tjakra Negara liggen op ongeveer een paal afstands van elkaar. Mataram ligt 2 palen in rechte lijn van de Westkust. Van Ampenan gaat men een rivier over en komt dan op een grooten breeden weg, welke in rechte lijn oostelijk naar Mataram loopt. De plaats Tjaka Negara, ook wel Karang Asan genoemd,naar het Rijkje op Bali dat de bakermat is vau de Lomboksche vorsten is een tweede versterkte plaats, waar bijna uitsluitend Balineezen wonen, zooals trouwens in dit geheele westelijk gedeelte van het eiland de Sasaks wonen meer bepaald in het oostelijk deel. Men zal zich herinneren dat onze troepen een groote verkenning zouden maken naar de Oostkust, een manoeuvre welke trouwens, bij de goede gezindheid der Sasaks, als een zuiver militair vertoon moet worden be schouwd, waarhij men gelegenheid had een indruk te geven van onze middelen en te gelijk om de minder gekende gedeelten in kaart te brengen. Wij zullen nadere berichten afwachten, voor wij ons oordeel geven. Toch willen wij nu reeds onze verwon dering er over uitspreken, hoe het mogelijk is, dat een troepenmacht als de onze daar op Lombok, wanneer zij de noodige waak zaamheid gebruikt, had overvallen kunnen worden met het resultaat van te moeten terugtrekken wat wil zeggen, ver slagen te worden. Waarlijk wij zijn wel ongelukkig in de laatste jaren met onze operaties in Indië. Zijn wij het oorlogvoeren dan geheel verleerd Misschien ware het beter geweest, meer te letten op de waarschuwing van den heer Pijnacker Hordijk; maar nu^ecUman.l den oorlog besloten was, mop°f zulk eene kracht en getreden word' waarbor<-' P'

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1894 | | pagina 1