NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. CHRISTELIJK- HISTORISCH m aio. 126. 1898. iDoiiiMug 26 ML Mfsfc Iftacgang. fLEGRAAF". 'an Antwerpen ad Zierikzee land. fp „Schelde" an Rotterdam ^dienst Hulst-Vlake. liensf. itdienst ildeghem, VERSCHIJNT G. M. KLEMKERK, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN Oude en nieuwe. dinsdag 24 9 )onderd. 26 Saterdag 28 2^30 hnsdag 31 5.30 JfDIENST. Igen plaatsen, the tijd). |Van Rotterdam )insdag 24 1, 7oensdag 25 11. londerdag 26 11. /■rij dag 27 1L__ Katerdag 28 11 29 6.— 'laandag 30 )insdag 31 2.— 1.— 1.— insdag 24 12.30 onderdag 26 11. rij dag 27 1.30 aterdag 28 1. linsdag 31 12.— J min. na kloktijd) §JKS. Vlake vm. 4,50 p5 uur. Isoorden vm. 7,50 lur. lorden vm. 7, 11, Imiddellijk na aan- 8,50, nm. 12,50, [)raaibrug 6,23, 8,28 Maldeghem 5,26, 5,20, 8,26. Draaibrug 7,45, Breskens 6,50, 8,50, pet meer gevoerd een middel tot vorden, werd zij I die nog meer in Is taan. Openbare If fainilie-overeen- fewaarborgd door Jharans genaamd, [iet nakomen der en met de Rajput [ij ze gesloten, en nog het teeken en dolk, dien de er partijen niet [verplichting kon orst zon stooten. van aldus den te veroorzaken, [den- en Westelijk borg tegen het sckonwd. mbay'sche straf- ruik in verschil- even, voorname- taten. Indien de iood alleen den ou aanjagen, dan oor de vrijwillige en geëerd lid nu de tijding van van Kathiawar Sen geldschieter n landbouwer in de voorzorg ge lbekentenis van dolk te ver- of nu de terug- at bij hem kwam wees den schuld- ken rechter. De waarborg voor geleende instond, jne kaste er bij te houden, wat ren ook kosten sdienstige hande- begaf hij zich, der en zijne oude andbouwers huis. vroeg hij den ;e uitvluchten te rs trokken toen de moeder boog ;e den hals uit 1. „Ik zal betalen len is, „riep de gij nu betalen, t weer. De boer, nelde een onver en slag van zijn elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Enkele nummers0,025. UITGAVE VAN en van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. De denkbeelden op het gebied van het onderwijs staan niet stil. Dit hebben zij nog nooit gedaan. Het zal nog een heelen tijd duren eer alle wenschen der onderwijzers en andere bij het onderwijs geïnteresseerden zullen bevredigd zijn. Het Nederlandsch Onderwijzers-Genoot schap heeft zijn verlanglijstje weer maar eens wat aangevuld. Het heeft de Schoolwet van '89 onder handen genomen veel en velerlei overhoop gehaald en ten slotte een schema voor een nieuwe wet aan de hand gedaan. Komt nu mettertijd eene schoolwet geheel in zijn geest gewijzigd tot stand, dan zal de sehoone veel bezongen wet van Kap- peijne er wel niet meer uit te herkennen zijn. „In hun oog" vertoont zelfs de wet van '89 nog verschillende leemten. In 16 punten geeft het Genootschap zijne bezwaren op. Zij betreffen 1. Programma van het lager onderwijs (art. 2 der wet). 2. Bouw en inrichting van schoollokalen (art. 4 en 5). 3. Toela ting van kweekelingen (art. 8). 4. Oplei ding van onderwijzend personeel(art. 12). 5. Bevoegdheden der gemeenteraden (art. 16). 6. Herhalingsonder wijs (art. 17). 7. Aandeel van het onderwijzend personeel in de regeling van het onderwijs(art. 21). 8. Indeeling, bepaling van het aantal, be noeming en bevordering, bezoldiging, pen- Bioneering en ontslag van onderwijzend per soneel(art. 23 en v.) 9. Tijdelijke waar neming van onderwijzersbetrekkingen (art. 32). 10. Verbod van neringen bedrijf, van ambten en bedieningen; (art. 35 en 36). 11. Kosten van het onderwijs(art. 43 en v.) 12. Schoolgeld heffing(art. 46.) 13. Leer plicht. 14. Bijzonder onderwijs(art. 51 e. v.) 15. Akten van bekwaamheid (art. 55 e. v.) 16. Toezicht op het lager onder wijs; (art. 67 e. v.) 17. Overgangsbepalingen. Ook de Belgische schoolwet vraagt om herziening. In België heeft men provinciale bonden van Chr. onderwijzers. Ook deze heeren houden zieh met de zedelijke en stoffelijke belangen van de chr. onderwijzers bezig. En daar er in België sprake is van een te herziene schoolwet, hebben zij hunne wenschen reeds eenigermate in vorm ge bracht. In de algemeene vergadering, jl. Zaterdag te Antwerpen gehouden, waren afgevaar digden uit alle provinciën bijeen en werden gewichtige punten ingeleid. Limburg leidde 0. a. de steUing in De neutrale school, door enkelen als de eenige nationale en vaderlandsche school uitge roepen, is rechtstreeks strijdig met alle ge- vestigden godsdienst. Zij miskent de gees telijke belangen der christen-kinderen en de heiligste rechten hunner ouders. Luxemburg leidde in In een waar gods dienstig onderwijs vindt het kind de klare, juiste en volledige voorstelling zijner plich ten jegens God, jegens zijnen naaste en jegens zichzelven. Hieruit volgt dat der gelijk onderwijs voor de samenleving een waarborg is van orde en duurzaamheid. Als punt van stoffelijken aard kwam op de lijst voor Hoedanig dient, in breede trekken, de nieuwe schoolwet te zijn om te voldoen aan de huidige maatschappelijke behoeften, om rechtvaardig te wezen ten opzichte aller burgers en te kunnen aanvaard worden, zoowel door (openbare) gemeente als vrije onderwijzers Na langdurige bespreking van dit belang rijke punt werden door de talrijke vergadering eenige besluiten op schrift gebracht, waarvan de eerste zeker ook in Nederland bij de ■vrije onderwijzers steun en bij de groote meerderheid der ouders instemming zouden vinden, als schema voor een billijke wet op het lager onderwijs. Zij luiden liet lager onderwijs worde ingericht overeenkomstig met "tien wensch der huis vaders. Niemand heeft het recht een school op te dringen. Voor allen de vrijheid. Bijgevolg mogen de huisvaders de oprich ting van christelijke scholen vragen, waar hunne kinderen zullen opgevoed en onder wezen worden volgens hunne wenschen niet ten koste van enkelen, van bijzon deren, maar van de gemeente (staat). De onderwijzers in een vrije school werkzaam, worden voor liun leven aange nomen. Zij worden voor wat jaarwedde en pensioen betreft, ep denzelfden voet behandeld met de gemeente-onderwijzers (onderwijzers aan de staatsschool). In de nieuwe wet mag geen sprake zijn van toelage volgens het getal leerlingen, enz. De onderwijzers genieten een vaste jaarwedde. De toelagen van staat, provin cie, bureel van weldadigheid, schoolgelden ook aan deze vrije scholen het wordt alles in de gemeentekas gestort. De jaarwedden te regelen volgens dienst jaren en noodwendigheden des levens, als volgt Onderwijzer minimum 1500 fr. en huis; na 10 jaar dienst, minimum 1800 fr. en huis na 20 jaar dienst, minimum 2000 fr. en huis. Onderwijzeres 1200 fr. en huis id 1400 fr.id. 1500 fr. en huis. Hulponderwijzer1200 fr.id. 1400 fr. id. 1500 met 200 fr. voor huishuurals hij 5 jaar in de gemeente verblijft en getrouwd is. Hulponderwijzeres1000 fr., 1100 fr., 1200 fr. De minimuns mogen met 200 fr. ver minderd worden, als de onderwijzers an dere bedieningen in de gemeente uitoefe nen, door de gemeentekas of het bureel van weldadigheid betaald. Terwijl wij ons voorstellen op enkele punten uit dit Belgische program nader terug te komen, vestigen wij ditmaal slechts de aandacht op punt 1, rakende het be ginsel van vrij onderwijs. Deze onderwijzers aanvaarden het be ginsel vande school aan de oudersals zij er op aandringen dat „het lager onder wijs worde ingericht 1 aar den eisch der huisvaders", „niemand het recht hebbe een school op te dringen" en bijgevolg „de ouders overal mogen vragen 0111 christelijke scholen naar hunne overtuiging." Wij denken hierbij ook aan de merk waardige rede van den heer Lohman in de eerste kamer op 30 Jan. jl. Wat heeft men niet opgezien toen Groen kwam met zijn eischde vrije school regel, de „openbare" school aauvulling. En zie de heer Lohman komt met den eisch het geheele openbare onderwijs moet worden vervangen door bijzonder on derwijs en er is niemand die er acht op slaat? De eisch der Belgische onderwijzers herinnert ons aan het nuchtere plan door het toenmalig lid der eerste kamer aan de hand gedaan, op grond van hetzelfde beginsel, hetwelk trouwens ook in de sckool- wet-Mackay reeds tot zijn recht kwam het beginsel: de school aan de ouders. Wat is er tegen vraagt de heer Loh man dat de Staat al de kosten op zich neemt van eene eenvoudige lagere school? Men zou dan aan de gemeenten kunnen verbieden iets voor scholen uit te geven. Dan zouden verder allen die „beter" onderwijs verlangen dan dit eenvoudige, door den heer Lohman bedoelde, volks onderwijs, zulks uit eigen zak moeten be kostigen zooals zij ook nu door middel van schoolgeld een gedeelte van het on derwijs bekostigen. Op die wijze zou gemakkelijk elke par ticuliere vereeniging in staat zijn op haar manier het onderwijs te verstrekken dat thans van gemeentewege wordt gegeven. O De wijzers. hoofden lieeten in België onder- Elke particuliere kring christelijke of moderne of welke dan ook kan dan de on derwijzers aanstellen die hij goed vindt, terwijl de gemeente optreedt, alleen daar waar particulieren het niet doen en dan alleen voor de eigenlijke, zoo straks be doelde volksschool. De nadenkende lezer zal inzien dat j èn door het plan der Belgische onderwijzers èn door het idéé Lohman de weg wordt gewezen waarlangs men een eind maakt aan de onbillijkheid dat een ouder die overigens gaarne een christelijke school in zijn woonplaats zou zien verrijzen, gedwon gen wordt zijn kind op een „openbare" school te doen, waar het voor zijn toe komst als christelijk burger, bedorven of wat nog erger is, verdorven wordt. De tijden zijn inderdaad ernstig en het voorstel is dus alleszins de overweging waardig. In onze eigene kringen geschiedde dit reeds. Onder anderen op de jaarvergadering van „Christelijk nationaal" werd aan de christenen in den lande duidelijk gemaakt wat zij te doen hebben om liet ideaal van de vrije school en de vrije school regel te ver wezenlij keu. Wij zouden zoo zeggen.dat tegelijk hier mede de weg is gegeven j om tegelijk als particuliere kringen invloed te oefenen bij de regeering en in hun plannen tot school stichting te slagen. Het denkbeeld der stichting eener school gemeente werd aan de hand gedaan. Dit is geen nieuw denkbeeld. Reeds minstens een kwarteeuw geleden heeft de heer Ruinscheidt, hoofd eener christelijke school te 's Gravenhage, in een schoolvergadering te Naaldwijk, waarin ds. A. G. de Waal voorzitter was, dit denkbeeld uitgesproken en verdedigd. Het reglement van een dusdanige school gemeente was door hem samengesteld en toegelicht. Men voelde er echter niets voor. Thans, na 25 jaren, ware misschien de tijd daar om dit practische denkbeeld op nieuw voor te dragen. Het heeft ter propageering in eigen kring, en tot bevordering van den onderlingen vrede, veel dat ons aantrekt. De schoolgemeente is kenbaar aan de kerke lijke kleur der leden. Een hervormde, een ge reformeerde, een lutkersche schoolgemeente stellen zich ten dool eene hervormde, eene gereformeerde, eene lutliersche school te stichten, hetzij dan zonder Staatsgeld, gelijk het te dezen dage is, hetzij dan met Staats geld wanneer het denkbeeld van den heer Lohman verwezenlijkt wordt. Alle kerkelijke geschillen blijven dus buitengesloten. In onzen tijd gaat het zoo dat men der gelijke geschillen eenvoudig voor elkander mijdtmaar dan zal dit geheel niet meer noodig zijnwant in de schoolgemeente hebben allen éénzelfde kerkelijke belijdenis. In deze schoolgemeenten zou het beginsel van algemeen stemrecht moeten gelden. Alle ouders voor zoover zij tot die. ge meente beliooren, zouden dus mede zeggen schap hebben over de keuze der onder wijzers hunner kinderen. Zij zouden toezicht kunnen en moeten oefenen op het onderwijs, dat het blijve in de richting die zij zelve zijn toegedaan. Het zon een groote verbetering èijn, wanneer dit denkbeeld eener schoolgemeente mocht veld winnen. Wij noemden het „oude en nieuwe" denk beelden, waarmede wij ons voordeel hebben te doen. In de parlementen van Europa's vaste land komt al meer het gebruik in zwang 0111 door het houden van lange redevoerin gen en het voorstellen van velerlei wijzi gingen een door de regeering ingediend wetsontwerp te doen verongelukken of de beraadslagingen te daen verdagen. Dit gebruik is uit Engeland, waar het als Iersch obstructionisme bekend is, naar het vasteland overgewaaid. Waren het vroeger alleen de Ieren, die zich tot een dergelijken maatregel begaven, thans maken zich beurtelings alle partijen uit de revolutie aan deze aardigheid schuldig. In Engeland zag men het te» vorigen jare~de conservatieven doenten onzent geschiedde het eenige jaren geleden door de liberalen bij de behandeling der school wet Mackay. In Denemarken en Noorwegen ligt' het meer op den weg der radicalen. Thans zijn in Frankrijk de socialisten in de Kamer van Afgevaardigden druk in de weer om op die wijze de anarchisten wet onmogelijk te maken en de besprekingen tejfdoen verdagen tot October. 'fjTijd gewonnen is veel gewonnen, zeggen de leiders dezer partijen. gJMaar de natiën winnen daar niets bij. De partijen komen alleen wat scherper tegenover elkander te staan en de meerder heid neemt toeh ten slotte het ontwerp aan. Zoo zal het eindelijk ook in Frankrijk gaan. Voor de Fransche regeering en vooralle regeeringen zijn deze minder prettige ont moetingen nochtans een ernstige waarschu wing 0111 van deze geweldige tegenmaat regelen: een dusdanige bestrijding der revolutie niet veel verwachting te hebben j x Een Zwitser, die verleden jaar Chieago, enz. bezocht, bracht den volgenden indruk van Amerika mee. „Amerika is het land van onmetelijke omvang en afstandenhet land van dollars en electriciteithet land waar de prairieën grooter zijn, de rivieren machtiger, de watervallen hooger, de bruggen langer, de sneltreinen sneller, de rampen verschrik kelijker dan in eenig ander land ter wereld. „Het is het land waarin in een enkel spoorwegongeluk en er heeft er een plaats bijna om den andereu dag meer raenschen het leven verliezen dan in Europa in een geheel jaar. Het is het land waai de huizen hooger, de gevangenis-boeven menigvuldiger, de rijken rijker, de armen armer, de millioenen grooter, de dieven brutaler, de moordenaars scliaamteloozer, de ontwikkelde personen minder in getal, de tanden meer algemeen valsch, de cor- setten nauwer, de ziekten doodelij ker, het bedrog meer algemeen, de zomers warmer, de winters kouder, de branden erger, het ijs dikker, de tijd kostbaarder, de mannen zenuwachtiger, dan in eenig ander land van ons herderlijk Europa. Het is het land waar de oude mannen jonger en de jonge mannen ouder zijn, de negers zwarter, de blanken geler, dan in eenige andere plaats. Het is het land van onmetelijke natuurlijke rijk dom. In 't kort, het is het land van bui tengewone contrasten, van vreemdsoortige uitersten, van onzinnige trots, van roeke loos winstbejag, van toomelooze zucht tot gewin het land van het kolossale en het pyramidale natuurlijk in de zienswijze van Amerikanen. Hoevelen zijn er heen gegaan van ons vredelievend land, naar het land van valsche hoop, om rijkdom, for tuin en lotsverbetering te zoeken en zijn verloren geraakt hetzij in de goten der groote steden of in het zand der prairieën Hoevelen zijn met blijdschap vervuld ge weest, als zij, arm en verlaten en ge broken in hart en ziel, terug konden zeilen naar hun geboorteland". 25 Juli 1894. Middelburg. Wij ontvingen eenige ex emplaren van de vereenigingen te Middelburg en Vlissingen tot bevordering van het vreem delingenverkeer inWalcheren eener allerkeu rigst bewerkte reclamekaart van Walcheren bevattende fraaie zinco photograpkieën be treffende Middelburg, Domburg, Yeere en Vlissingen, benevens in het Franseh gestelde beschrijvingen ten gemakke der vreemde lingen. Portretten van een Zuid-Beveland- sche en Walckersche boerin en dito boeren zoon sieren de buitenzijde der kaart, die door de Vereenigingen op ruime schaal wordt verspreid. Zij willen er namelijk een groot aantal van verzenden aan beheerders van touristenbu- reaux, boekhandelaren, directiën van Spoor weg-, Stoomboot- en Tramwegmaatschappijen enz., vooral in België en Frankrijk, in het vertrouwen dat zij door verspreiding der kaarten er toe willen medewerken om Walcheren meer bekend te maken, waar door het bezoek aan dit sehoone eiland vermeerderen kan. Aan de leden der Vereenigingen te Middelburg en te Vlissingen worden ook eenige (met het oog op de kosten niet vele) exemplaren uitgereiktzij voorzeker zullen ook niet nalaten, door verzending aan hunne kennissen en bloedverwanten elders aan de bereiking van het met de kaarten beoogde doel mede te werken. Verder hebben zij het voornemen, losse afdrukken van de groote plaat op wit pa pier verkrijgbaar te stellen bij de boek handelaren a 5 cent per exemplaar, bij groote hoeveelheden met aanzienlijk rabat. De keerzijde kan dan gebruikt worden voor brieven, adressen, prijscouranten enz. Met ingenomenheid maken wij van de verschijning dezer kaart melding en vertrou wen dat de genoemde Vereenigingen, ge steund door de adviezen van belangstellende vrienden, adviezen in het belang eener vruchtbare verspreiding der kaarten, haar pogingen rijkelijk zullen bekroond zien. Krankzinnigenverpleging in Indië. Uit Indië komt een noodkreet tot ons betreffende de krankzinnigenverpleging al daar, geslaakt door den arts J. AV. Hofmann, geneesheer aan de krankzinnigenverpleging in N.-I. op non-activiteit. De heer Hofmann wijst er daarin op, hoe deze tak van dienst in Indië steeds is en nog wordt verwaarloosd, en er voor het groote Indische rijk slechts één krankzin nigengesticht te Buitenzorg en twee hulp gestichten te Semarang en te Soerabaya bestaan, met eon vijf honderdtal plaatsen voor eene bevolking van 30 millioen zielen. Uit de beschrijving van het hulpgesticht te Soerabaya, van 18871891 door den heer Hofmann beheerd, blijkt dat de toestand aldaar allergebrekkigst' is, zoowel wat de ligging van het gesticht als de inrichting betreft, terwijl rustige en storende patiënten samen worden verpleegd, in enge ruimten met kleine tuinen, inrichtingen die her inneren aan het „dolliuys" uit de vorige eeuw. Voor den krankzinnigen Europeaan is in dergelijk gesticht geen behoud te wachten, voor hem staat het „Lasciale ogdi speranza" op elke deur geschreven. Hij kan hier geen genezing vinden. Daarbij komt dat de voorgekomen gevallen door het gebrek aan plaatsruimte vaak van zeer ernstigen aard zijn. Onder dergelijke omstandigheden, zegt de heer Hofmann, wordt de roeping van den krankzinnigenarts teruggebracht tot de ambtelijke plaatsvervulling van hoofdcipier. Vaak worden de krankzinnigen bij ge brek aan plaatsen in de gestichten, in de gevangenissen geborgen, teneinde daar te sterven (gewoonlijk aan beri-beri) of wel tot jaar en dag, wanneer alle hoop op gene zing is vervlogen, aan de zorgen de krank zinnigen-artsen toevertrouwd te worden. Een hoofdingenieur, de heer G., deelde aan den heer Hofmann uit zijne veeljarige ondervinding mede, ondervinding verkregen als inspecteur en als eerstaanwezend water staatsambtenaar eener residentie, dat bijna geen gevangenis door hem werd bezocht, waar niet een of meer, soms tot zes, krank zinnigen cellulair waren opgesloten, enkele reeds sinds verscheidene jaren, soms zonder brits, meermalen in boeien, ja, een enkel maal geheel naakt op den natten, in portlandcement gepleisterden vloer van het algemeen privaat aan een ketting, omdat men anders te veel last had van zijne onzindelijkheid. Een hooggeplaatst rechterlijk ambtenaar de heer T., verhaalde aan den heer Hof mann, hoe hij, op een zijner reizen ommegaand rechter op Java in eer gevangenissen krankzinnigen had/ troffen, wien men met medewete' ui

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1894 | | pagina 1