AFSLAG, iii iiii I leid id NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. CHRISTELIJK- HISTORISCH Irgelhandel, Ho. m1894. 3)ttistfag 17 Icfifsfe faatgang. kAS Senior, Kamperland. het KALF. iet, te Goes. Instbode WERKMEID, VERSCHIJNT G. M. KLEMKERK, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN IJK. De Kermis. 4.1 lil J ■i KU rten artikelen voor Tafel-, Dessert-, Sla- rmessen, Troearts en euwste kapperschaai) - navel- en kinder toren. ierscheiding Chicago ling 1893 ii fabricaat bewerking n afwerking e toongeving 'an werking uitdrukking en teit van toon STORY en CLARK oonde fabrikanten. Agenten te Goes, alogi en sprekende 0.72% 0.70 0.69 0.68 0.82% 0.80 0.79 Middelburg. >gen scherp concuree- .NDEWIJN, JENE- B1ER, WAGEN- K ANN EBUIZEN EN KRAMMEN. liging eiken Don« uren te Middelburg P 139u. Yóór |half ateurs gratis, [alsmede letaling. Na j half 4 by den heer WILLEMSE Vrouwe- gevraagd P. G. Ie Zeeuw", Goes. ^en Augustus loon. JWENS&ZOON Goes. |er een godsdienst gewenscht. 5eeuw" Goes. elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Enkele nummers0,025. UITGAVE VAN en van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Cortgene, 7 Aug., Wissekerke 8 en 9 Aug., Colijnsplaat ook voor Cats 10 en 11 Aug. ii. Wat wordt in den regel tot verdediging der kermis aangevoerd Dat zij een geoorloofd vermaak is. Dat zij de burgerij voordeel aanbrengt. Dat zij er alzoo lang geweest is. Maar zou de kermis nu waarlijk een vermaak zijn Het vermaak voor dé burgerij zal toch wel niet gelegen zijn in de verschillende onreinheden die ze meebrengt en achterlaat, onreinheden die het reukorgaan niet streelen, en wanneer men ze heeft opgeruimd, toch zeker niet uitlokken tot een volgende uit- noodiging om onze gast te zijn. En dan de onreinheid des harten nog die ze bewerkt. Indien het waar is dat kwade samensprekingen goede zeden bederven, dan is dit toch zeker op de kermis het geval. Steeds ergerlijker en bedroevender wordt de liederlijke taal door onze jongens en meisjes, door onze kinderen zelfs, daar op gevangen en overgenomen. Eene taal, die recht geeft tot het doen der vraagmoet gij uwe kinderen daar zoo laten ontzede- lijken In een dezer dagen te Goes gehouden vergadering van heeren openbare onder wijzers werd de invoering van den leer plicht onder anderen verdedigd met de klacht dat de kinderen op straat en op het veld zooveel kwaads leeren, zooveel leelijke woorden leeren zeggen. En die de klacht uitsprak, voegde er aan toe zend ze dan liever naar school. Maar geldt dit in niet veel ergere mate van de kermis? Geldt ook daar niet de opmerking „zend ze dan liever naar school"? En toch op de zoogenaamde beste kermisdagen geeft menige openbare school vacantie. Moet het dan hier o, gedien stigheden der practijk heeten zend ze dan liever naar de kermis, of houd ze dan liever thuis Maar zoo wordt dan ook de jeugd rijp gemaakt voor het denkbeeld dat de kermis inderdaad een vermaak, een gepast vermaak is, want de school geeft dan vacantie. En van onreinheid gesproken. Er is een streven openbaar geworden een streven prijzenswaardig misschien op zichzelf om de burgerij te dienen of lastig te vallen met allerlei hygiënische voorschrif ten voorschriften in het belang der open bare volksgezondheid. Voorschriften omtrent het rein houden en ontsmetten van huizen en slooten en goten en watergangen. Voorzorgen, bijna grenzend aan het angstvallige, met het oog op de cholera en andere ziekten waarvan de bacteriën, de smetstoffen, in de besmette atmosfeer aanwezig zijn of door de onrein heden in of huiten menige woning konden worden gevoed. Wij zijn daar niet tegen. Niet, omdat wij het eens zijn met de conclusie van de heeren der medische wetenschap, als zou in deze dagelijksehe wasschingen het mid del tegen de kwaal gevonden zijn. Maar omdat ook de reinheid christenplicht en be vordering der openbare zuiverheid roeping eener christelijke overheid is. Let men op de mozaïsche wetgeving, op de verschillende reinigings-voorschriften die de Heere aan Zijn volk Israël gaf, dan kannen wij ons niet genoeg over de ge zondheidsmaatregelen der overheid verblij den. Maar dan zj men consequent. De stads-werklieden met het carbolvat te laten rondgaan, terwijl men den kermisgasten vrijelijk toegang verleent misschien met de besmettingsbron er bij, dit getuigt van een weinig ernstige opvatting der taak. Doch, zooals gezegd is, deze onreinheden geven het vermaak niet. En zoomin als het reukorgaan, evenmin op laten oor en oog zich streelen door wa t de kermis aanbiedt. Straatorgels zijn vervelend, en men heeft in den regel genoeg aan die van de eigen plaatsgenooten, die wij gaarne wekelijks in dezen vorm willen helpen onderhouden. En wat aan spellen en tooneelvertoo- ningen, en verdere popperijen wordt aan geboden, is al even weinig aantrekkelijk. Onbeschrijfelijk is de muziek van de stoom-draaimolens, de „hippodromes" van onzen tijd. Uit het oogpunt van kunst zijn zij onbetrouwbaar, en hun genot is oorverdoovend. En zoo zou men kunnen voortgaan. Doch iedere stille burger, die in de nabijheid van een kermisdrukte woont, zal ons toe geven er is niet veel vermaak inhet biedt niets opbouwends voor het tisch gevoelhet verlaagt ook in dit zicht het peil des volks en ook dat peil ligt voor rekening van de overheid. Maar waarom vindt dan de kermis zoo veel liefhebbers Helaas, het schuldige genot, de pret die zij biedt, zijn zoo verleidelijk. Wij zullen de tooneelen van liederlijk heid en brooddronkenheid niet beschrijven waartoe zij, bij dag en bij nacht, vooral in den Zaterdagnacht, op den Zondag, aan leiding heeft. Dan gelij kt de kermispret meer op een feest van wilden, dan van een beschaafde en gedoopte maatschappij. Die tierende massa, zooals zij in ons vo rig nommer door een onpartijdige werd beschreven, vertoont ons dan het droeve beeld van wat de massa onder geoorloofd vermaak verstaat. Wij zeggen gaarne een geoorloofd ver maak is de kermis niet. En de mannen van Patrimoniumonze christelijke jongelingsvereenigingen, onze gereformeerde en luthersche kerkeraden, ja wij durven ze oproepen, alle vereeni- gingen van fatsoenlijke mannen en vrouwen, moeten aanhouden bij de plaatselijke over heid om deze kermis af te schaffen. KOREA. Ons blaadje is te klein en onze kracht te beperkt, om breedvoerig bij de gebeur tenissen in het buitenland stil te staan. Ook over Korea om welks bezit een ver bitterde krijg tusschen Chineesche en Japan- neesche buren, dank zij Engelands tus- sckenkomst, zal worden voorkomen, kunnen wij ons niet in den breede uitlaten. Toch zijn er zoo verschillende eigen aardige gebruiken en zeden van den Koning en het volk van Korea in den laatsten tij d ook onder ons openhaar geworden, dat ge heel en al er van te zwijgen zou gelijk staan met den lezer te berooven van eenige oogenhlikken van genot. Korea is schatplichtig aan China, dat jaarlijks te groote belastingen van deszelfs koning eischt om hem te doen gevoelen dat hij een afhankelijk vorst isedoch de man regeert in zijn land als onbeperkt gezaghebber. Hij beschikt over leven en dood zijner onderdanen, zelfs van de prinsen. Zijn persoon is heilig. Met alle moge lijke eerbewij zingen wordt hij omringd. Men brengt hem jaarlijks de eerstelingen van den veldarbeid. Zelfs van goddelijke eerbewijzen is hij niet afkeerig. Zijn naam kreeg hij van deu Keizer van China, zoodra hij den troon heklommen had. Toch mag niemand dien heiligen naam uitspreken. Dit is op straffe des doods verboden 1 Slechts als hij aan den Keizer van China schrijft, mag zijn naam onder het stuk geschreven worden. Eerst na zijn dood wordt zijn naam gemeengoed. Zijn beeld mag ook nimmer vertoond worden. Daardoor komt deze ook niet voor op de munten. Het zou heiligschennis zijn een beeld te bezitten dat zoo maar door iedereen in de hand kan genomen worden Alleen na zijn dood mag een afbeelding van hem gemaakt worden. Dat er niettemin toch photografieën van hem bestaan, komt zeker daar van daan dat de een of andere vreemde schalk de stoutheid gehad heeft zich de verbeteringen der photographie instantanée ten nutte te maken. In 's konings tegenwoordigheid mag nie mand gebrild of gesluierd verschijnen. Niemand mag hem tevens aanraken met ijzer of staal ofbijvoorbeeld met een mes hem aan het lijf komen. Een gezwel hij voorbeeld kan dus niet geopereerd worden. Deze bepaling kostte reeds een der koningen het leven. Hij stierf aan een gezwel, waaraan niemand aanraken mocht. Een der opvolgers van dien koning was echter wijzer. Hij liet zich behoorlijk door den dokter opereeren; doch had tegelijk handen vol werks om den pleger van zoo veel heiligschennis uit de handen van den beul te bevrijden Om tot den koning te worden toegelaten, moet men op een voorgeschreven bijzondere wijze gekleed zijn, en voortdurend buigin gen voor hem maken. De koning zelf mag ook niemand aanraken. Doet hij dit bij ongeluk toch, dan moet de „geraakte" voortaan altijd een rood strikje dragen op de aangeraakte plaats om voortdurend aan het hooge gunstbewijs te worden herinnerd. Een ruiter die het paleis passeert, moet eerst afstijgen en te voet naasf zijn paard voorbijgaan. Om den koning een verzoekschrift te overhandigen, moest men het vroeger in een bepaald aangewezen vertrek in een daarvoor bestemde kist komen gooien. Thans gaat dit anders. Men gaat aan de deur van het paleis staan tegen dat de koning zijn vertrekken verlaat en slaat dan op den trommel. Dan komt een bediende, die opent de deur en neemt het verzoekschrift aan, geeft het aan den minister en deze geeft het aan den koning. Die nu den minister af en toe met een rijk geschenk verblijdt, heeft kans dat de koning ten slotte op zijn verzoekschrift gunstig beschikt. Men kan ook zijn verzoekschrift indienen door op den berg tegenover het paleis een groot vuur te ontsteken. Dan zendt de koning een bode die het verzoekschrift in ontvangst neemt. In het paleis heeft de koning de Zaal der Vaderen, waar de portretten van zijn voor geslacht aan den wand hangen, en hij da gelijks vertoeft om hen te aanbidden enden geesten dier menschen rijkelijk spijs en drank aan te bieden. Tal van dienaressen en ge- snedenen (eunuchen) zijn aangesteld om in deze zaal de maaltijden voor deze vreemd soortige „gasten" aan te richten. De dood des konings moet door zijn volk gedurende 22 maanden betreurd worden. Tijdens het lijk boven aarde staat, mogen nergens offers, terechtstellingen, begrafenis sen, dierenslachtingen of vleeschmaaltijden plaats hebben. De overige rouwdagen wel, doch dan is een bepaalde kleeding aan allen te dragen voorgeschreven. Het zou inderdaad te wenschen zijn dat de zending op Korea eens spoedig het licht en de waarheid des evangelies openbaar maakte en dat de Geest des Heeren blazen kwam in de dorre doodsbeenderen, om Vorst en Volk van Korea te .brengen tot het Leven. Hij is de Almachtige Het kamerlid vroeger tweede, thans eerste, de heer J. E. N. baron Schimmel- penninck y. d. Oye opent in De Neder lander eene reeks beschouwingen tot aan prijzing van het wetsvoorstel Pyttersenop Kamers van Arbeid. Zooals men weet had ook baron Schim- pelpenuinck een dergelijk voorstel inge. diend, doch later ingetrokken om, na ge. troffen vergelijk met met mr. Pyttersen, die ook een dusdanig wetsontwerp had inge diend, een gemeenschappelijk nieuw wets ontwerp voor te dragen. Door zijn uittreding uit de tweede kamer verviel de mogelijkheid om dit wetsontwerp, dat door de jongste Kamerontbinding, even als alle andere voorstellen en de adressen, was komen te vervallen, opnieuw onder zijn naam in te dienen. De heer Pyttersen deed het nu alleen. En al wijkt diens ontwerp voorname lijk in art. 2 het doel der Kamers, belang rijk van dat van baron Schimmelpenninck af, door de afzonderlijke vergaderingen voor patroons, en voor arbeiders, waarvan met name de Standaard en baron Schim melpenninck voorstanders zijn, te verwer pen toch begroet laatstgenoemde dat ont werp met sympathie, gelijk dan ook van iemand als liij, wien deze volkszaak hij uitnemendheid zoo zeer ter harte gaat, mocht worden verwacht. Het zal den heer Schimmelpenninck, den voorzitter der Unie een school met den bijbel, steeds als een eere worden aangerekend door allen die voor bevorderaars der ware volksbelangen ook onder de antirevolutio naire kamerleden, eerbied koesteren, dat hij zich in deze practische volkszaak bij uitnemendheid, als de Kamers van Arbeid, met zooveel tact en kracht heeft ingewerkt en de heide beginselen van vrijheid van onderwijs en recht voor den arbeid, zoo metterdaad en aanhoudend heeft verdedigd en nog steeds met ijver voorstaat, blijkens zijn optreden in de Unie, en zijne beschou wingen omtrent bedoeld wetsontwerp. De bijzondere aantrekkelijkheid der Ka mers van Arbeid voor hem en voor zijn geestverwanten die van den arbeid leven, ligt in het feit dat zij antirevolutionairen zijn. De baron en de arbeiders, zij beiden leven uit eenzelfde beginsel en daarom trekt hun dit onderwerp dat den volksin vloed op zoo gezonde en degelijke wijze verhoogt, zoo bij zonder aan. Wij wenschen ons voordeel te doen met de opmerkingen die én de heer Schimmel penninck én Patrimonium ten beste geven. De heer Schimmelpenninck verklaart de reden zijner ingenomenheid met de Kamers van Arbeid. Zij toch kunnen het middel zijn lo. om den volksinvloed op het open bare leven langs rationeelen weg te ver meerderen m. a. w. om, meer en heter dan thans het geval kan zijn, de Overheid in te lichten en vóór te lichten omtrent hetgeen kan geschieden tot oplossing van de groote sociale vraagstukken, die in onze dagen hoofden en harten in beweging bren gen; 2o. om den blik op de eischen van dat openbare leven hij het geheele volk, in al zijn standen en kringen (want arbeid vindt men overal) te verruimenzoowel den werkgever als den werkman er van te doordringen, dat gelijk ik het onlangs ergens uitgedrukt vond wel is waar voor het betrekkelijk weinige dat speci aal op zijn bedrijf betrekking heeft al de overigen hem noodig hebben, maar dat daarentegen voor alles wat niet op zijn bedrijf betrekking heeft hij al de overigen noodig heeftin 't kort, den blik te vestigen niet slechts op het eigen belang maar „ook op hetgeen der anderen is". 3o. om het beginsel van organische, evenredige vertegenwoordiging in onze wetgeving te huldigen, en mitsdien recht streeks in te gaan tegen het revolutionair beginsel, om in een organisch saamgestelde maatschappij alleen het numerieke cijfer uitspraak te laten doen 4o. om de oplossing der vraagstukken op een goed deel van het arbeidsgebied voor te bereiden of tot stand te brengen met inachtneming en huldiging van het beginsel van decentralisatie, van souverei- niteit in eigen kring, mits natuurlijk de inmenging der Overheid tot een minimum beperkt worde. 16 Juli 1894. Jaarfeest te Neerbosch Uit alle oor den des lands waren vrijdag zeer vele belangstellenden saamgekomen op Neerbosoh. De feestrede werd uitgesproken door Ds. Kautzman van Dinksperloo naar aanleiding van Exodus |11118. De heer Van 't Lindenhout bracht verslag uit over 'tafge- loopen jaar en wees daarbij op de aanval len, die de weesinrichting had te weer staan. Evenals anderen, na zulke moeilijke tij den gelouterd uit den strijd traden, hoopte en vertrouwde hij, dat dit ook met Neer bosch het geval zou zijn, Aan 't verslag zelf ontleenen wij het vol gende Het personeel der inrichting werd eenigs- zins uitgebreid. Alle medearbeiders in dit werk hieven den directeur trouw ter zijde. Dit jaar kon het ziekenhuis voltooid wor den tot welks houw in 1895 besloten was doch waarvoor de giften niet ruim inkwa men. De groote spoed waarmede dit huis gebouwd is heeft den bouw zeer kostbaar gemaakt. De gezondheidstoestand der weezen was in den afgeloopen jaarkring zeer gunstig. Slechts 15 kinderen werden door den dood weggenomen. 30 weezen, wier opname dringend nood zakelijk was, werden geplaatst267 wee zen hebben de inrichting verloten, die deels in verschillende betrekkingen geplaatst zijn, en deels aan de familie teruggegeven of ge zonden werden. De wasch- en hadinrichting, waarvoor een stoomketel geschonken werd, kon ook dit jaar weder uitgebreid worden. De financiëele toestand is, in aanmerking genomen, al wat gebeurd is, vrij gunstig te noemen. De inkomsten waren giften, legaten, verpleeggelden etc. ƒ147.624.34 hieronder is begrepen: voor 't bouwfonds 11.169.56 voor verbeteringen der gebouwen etc. ƒ1153.24. Het saldo der drukkerij en bin derij bedraagt 16,541,57%. Nadeelig sal- dp 31 Mei 1894 ƒ20.810.13. Over veranderingen in statuten, regle menten etc. kon in dit verslag niet uitge weid worden. Spoedig hoopt men echter ook hiermede gereed te zijn. Dankbaar erkennende het vele goede dat gedurende 31 jaren der stichting te beurt viel, verzekert de directeur nogmaals uit drukkelijk, dut hij alles wil doen wat tot verbetering van de verpleging der weezen kan leiden en roept daartoe aller krachtige medewerking in. In de pauze werden de verschillende ge houwen bezichtigd. Een tombola opgezet, om door de opbrengst het aankoopen van geneeskundige instrumenten voor 't nieuwe ziekenhuis te bevorderen had succes. Waar vroeger gewezen werd op het ge brekkige van het oude Ziekenhuis, daar kunnen wij thans zonder grootspraak zeggen, dat het nieuwe ziekenhuis een inrichting is die Neerbosch tot eere strekt. Het be vat 8 ziekenzalen, 8 ziekenvertrekjes, een hadkamer, operatiekamer, keuken enz. De cantine bewees goede diensten; de dames die daar bedienden, hadden 't zeer druk. Binnen een paar dagen heeft de verga dering plaats waarin, naar aanleiding van het rapport der commissie van onderzoek, vele verbeteringen zullen voorgesteld worden. A. A. M. N. Keuchenius. De Indische bladen vermelden het on verwacht overlijden te Batavia van den heer A. A. M. N. Keuchenius, oud-resident van Soerakarta. De overledene was een broeder van onzen oud-Minister Keuchenius. Na het neerleggen van zijn residentschap is hij in Indië gebleven, om te beter de zendinn te kunnen dienen. Hg was o. a. mede-oprichter van het Seminarie te Depoken op de jongs+e vergadering van Hooger Onderw" Utrecht is door Mr. v. d. Jagt n> aandeel in herinnering gebracht. H9

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1894 | | pagina 1