NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. CHRISTELIJK- HISTORISCH Hcfifsfc laargang. roet, te Goes. lo. 104. 1894. I GOEMANS, Gereedschappen, nkachels, MACHINES, IFILTERS udelijke artikelen. BSEN. imachines, Hooivorken en griepen. EN, enz. I TELEGRAAF". VERSCHIJNT G. M. KLEMKERK, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. Voor Huis en Staat. Schetsen over Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN f*.afr3? is*; Dinsdag 5 fwu. gers, £Pent den-. I -Nez- liten, jsen. soorten artikelen voor ak-, Tafel-, Dessert-, Sla- heermessen, Trocarts en (nieuwste kapperschaar) hele-, navel- en kinder- loctoren. •n. FKADE IN e p r ij z e n. Ir bij den heer pum. van Antwerpen 's morgens. Zaterd. 2 Dinsd. 5 Dond. 7 Zaterd. 9 Dinsd 12 Dond. 14 Zater. 16 Dinsd. 19 Dond. 21 Zond. 24 Woen.27 Dond. 28 Eater. 30 lOTDIENST lurg en Zierikzee. jikzee Spoorweg Goes. insche tijd). |maand Juni. Van Zierikzee: 'smorg. 'smid. Zater. 2 Zond. 3 Maand .4 Dinsd. 5 Woen. 6 Dond. 7 Vrijd. 8 Zaterd.9 Zond. 10 Maan. 11 Dins. 12 Woenl3 Dond.14 Vrijd.15 ZateT.16 Zond. 17 Maan.18 Dius. 19 Woen20 Dond.21 Vrijd. 22 Zater.23 Zond. 24 Maan.25 Dins. 26 Woen27 Dond. 28 Vrijd.29 Zater.30 7.50 6.— 7.50 7.50 7.50 6.— 7.50 7.50 6.— 7.50 7.50 7.50 6.30 7.50 11.30 6.-— 6.- 6.30 12- 7.— 6.30 7.50 7.50 6.— 7.50 7.50 7.50 6.30 7.50 7.50 5.- 7.30 9.— 9.— 2.— 4.— 5.— 7.39 9.— 9.— 1.— 2.— 4.30 4.— 4.— 4.— 4.— 4.— 4.— 4. 4.— 6.— 4.— 4.— 3.— 3.30 4.— 4.— 5.30 4.— 4.— 4.— 4.— 4.— 6.— 4.— 4.— 4. 4.—- 3.— 3.30 elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Enkele nummers 0,025. UITGAVE VAN EN In het Schriftwoord: „de machten die er zijn, zijn van God verordend" ligt de ernstige waarschuwing dat de eerbied voor wie boven ons geplaatst zijn, door ons nooit mag worden verzaakt. In kringen waar men het Schriftgezag door eene ongeoorloofde Schrifteritiek heeft ondermijnd en het anarchisme in beginsel gehuldigd heeft, is de eerbied voor de wichten boven ons geplaatst, geducht ver minderd. Twee omstandigheden die noodwendig moeten samenvallen. Overal waar het gezag wordt aangerand daar wordt ook de onderwerping aan de macht afgeschaft. Omgekeerd geldt ook waar het Woord Gods nog gezag heeft, dat daar de eerbied voor de macht en het gezag het grootst is. Macht opgevat in den zin van recht om te gebieden. Gezag in de beteekenis van recht om ook op zedelijk en geestelijk, maatschappelijk en wetenschappelijk terrein zijn votum uit te spreken. God is de Bron van alle gezag. Alle macht heeft Hij verordend. Iets van zijn eigen majesteit legde Hij op menschen, die hij als dragers van zijn gezag op aarde verkoos in huis en school, in kerk en staat. Met dat gezag heeft de Heere zoowel den eon vond igsten huisvader als den keizer die over nagenoeg honderd miljoen onder danen regeert, willen bekleeden. En het is dan ook vooral van de Chris telijke Huisvaders dat de Heere onvoor waardelijk eischt, dat zij dit vaderlijk ge zag met ernst en getrouwheid zullen uit oefenen. Het moet erkend worden dat in onze gereformeerde kringen het organisch leven van het Huisgezin nog het minst geleden heeft, nog het meest in eere bleef. Vooral in onze dorpen vertoeft men nog gaarne in de gezinnen van onze degelijkste Calvinisten om daar den eerbied voor het gezag, dat in het gedrag der kinderen spreekt te bewonderen en tevens te zien hoe ernstig menig christelijk historisch huisvader zijne roeping als vader opvat. Uit huisgezinnen wordt de maatschappij gebouwd. Zal er nu eerbied voor de over heid zijn daarbuiten eerbied voor de over heid in kerk en school, in rechtbank en gemeentehuishouding, dan moet die eer bied in het huisgezin zijn aangekweekt. Een kind dat zijn vader eert, heeft ook het noodige respect voor zijn onderwijzer, voor zijn leeraarvoor den burgemeester. En niet alleen voor deze grooten in zijn oog, maar ook voor de minderen, ofschoon er in beginsel als daar van gezag sprake FEUILLETON. REGENTEN EN PREDIKANTEN. De jubeltoon door den vrede van Mun ster in 1648 van ieder vaderlandslievend hart was nauwelijks weggestorven of de klachten rezen van alle zijden. Op den schoonen morgen volgde een droeve dag. De Republiek der Vereenigde Nederlanden was een geweest in het bestrijden van den gemeenschappelijken vijand, maar nu die Wd yan eenheid vervallen was, kwam de tweedracht openbaar. Waardoor die tweedracht kwam Door een gemis aan een centraal gezag. Dr bestond geen grenslijn tusschen de '"acht der Generaliteit en die der afzon derlijke provinciën. En daar ieder zichzelf het naast is, woog voor ieder gewest het eigenbelang het zwaarst. Stadhouder Wil- jem I], r«0 Is op vier en twintig jarigen leeftijd overleden, had het ongeluk, naar de meening des volks te weinig de souve- reiniteit der provincie te eerbiedigen en Maakte zich daardoor gehaat. Dij zijn dood vonden de diakens in de ermbus te Amsterdam eenige goudstukken lBgewikkeld in een papier met het vol gde bijschrift is, gezag waarvan God zelfden ambtsdrager het sieraad omhing geen onderscheid is tusschen grooten en kleinen. Het kind, in die richting opgevoed, zal voor den eenvoudigsten onderwijzer, voor het geringste kerkeraadslid, voor den on- aanzienlijksten politieman evenveel eerbied hebben als voor bet hoofd der school, voor den predikant en voor het hoofd der ge meente. En de ouderen zullen van dien eerbied evenzeer doen blijken tegenover den ge- ringsten nachtwaker als tegen den hoogst mogende bij de uitoefening van het recht. Zij allen toch zijn dan van Gods wege ge roepen het zwaard te dragenopdat wij een gerust leven mogen leiden. Daarom komt het op de goede stuurrich- ting in het Huisgezin zoo aan. De joodsch-heidensche wijsgeer Baruch de Spinoza achtte gehoorzaamheid de weg tot behoud. De „Volkscourant van Appingadam", die dit herinnert, voegt er bij dat hij er bij opmerkte het niet ten volle te begrijpen. Doch de christen, de eenvoudigste onder ons begrijpt bet des te beter: Door ge hoorzaamheid tot de vrijheid. Door eerbied voor het gezag tot handhaving van het gezag. En de Schrift zegt het uitdrukkelijk, dat gehoorzaamheid beter is dan offerande. In het Huisgezin worden de grondslagen voor de samenleving gelegd. Menigeen klaagt echter dat deze regel niet opgaat, dat wie zijn vader eert, ook gehoorzaamheid betrachten zal in de school en op de eatechesatie, op bet kantoor en in de werkplaats. Menige jongen, zoo klaagt men, houdt o, zoo veel van zijn vader, doch de meester of de dominé kunnen geen ree met hem schieten. Daar gelaten de vraag of meester of do- miné den juisten weg insloegen om den knaap voor hun gezag te winnen, moeten wij dergelijken klagers opmerken, dat in den regel eeren en liefhebben, eerbied en liefde met elkander verward worden. De Heere legde in Israel den kinderen niet op hunne ouders lief te hebben. Om de eenvoudige reden dat hunne ouders lief te hebben eene vanzelfsheid was. Er is eene wet der verwantschap, waar aan zelts bet wildste dier beantwoordt, en die oorzaak is dat zelfs de bloeddorstigte tijger, de alles verslindende jonge leeuw liefde voor zijne moeder beeft. Ook tusschen ouders en kinderen bestaat .deze band der bloedverwantscbap waarvan de liefde een onafscheidelijk element is en wat met een „bet kloed kruipt waar bat niet gaan kan" door de spraakmakende gemeente wordt aangeduid. De Prins is dood, Mijn gaaf vergroot, Nooit blij der maar In tachtig jaar. Maar daar waren ook tal van predikan ten die van den kansel verkondigden dat Israel geen Koning meer had en de Staat onthoofd was. De partijschappen woedden fel, en in Zeeland niet het minst deed zich de dood van den Prins en de aanvang van het Stad houderloos bestuur meer dan elders gevoelen. De Stadhouder was gewoon als eerste Edele van Zeeland in alle groote steden de wet te bestellen. Te Ylissingen en Veere deden zij dit als Markgraaf. Eer de Staten van Zeeland kennis hadden van de geboorte van Willem III, die eenige dagen na den dood van Willem II geboren werd, had den zij reeds het recht van den Eersten Edele vervallen verklaard. Mai.r men zal begrijpen dat dit zoo maar niet ging. Het conservatisme van alle ga ding kwam bij deze kwestio in botsing met het radicalisme. Repetitie van de geschie denis van Petrus en Panlus. Hendrik Thibaut, Heer van Aagtekerke, en dr. Jan van Lansbergen waren de hoof den van het conservatisme in Middelburg. Toen de Staten het recht van den Eersten Edele hadden vervallen verklaard, wendden Doch het vijfde gebod eischteert uwe ouders. En het is deze eerbied, die onder werping aan het vaderlijk gezag die voor waarde, maar ook waarborg is dat het kind ook elders van dien eerbied voor het gezag zal doen blijken. Waar de eerbied voor het gezag ontbreekt; waar de gehoorzaamheid om Gods wil in buis niet wordt betracht, daar kan nog liefde aanwezig zijn en zich in de buiten- sporigste uitbarstingen nu en dan openbaren; doch de waarborg dat ook daar buiten ge hoorzaamheid beoefend wordt, is buitenge sloten. Daarom dient in bet Huisgezin gewaakt, niet alleen tegen machtsoverschrijding ter eener zijde, doch ook en vooral tegen losma king van het gezag ter andere; en elke poging om zich aan de rechtmatige vaderlijke machts oefening te onttrekken, in den aanvang ge stuit worden. Onttrekking aan het vaderlijk, of wil men, aan het ouderlijk gezag, is in be ginsel anarchisme. En het verband tus schen bet anarchisme zooals zich dat in den Staat openbaart, en bet anarchisme, gelijk bet belaas, in zoo menig huisgezin waar Gods Woord niet is, is binnengeslopen, is zoo onmiskenbaar, dat reeds van meer dan eene zijde, waar men ::elve met het geloof niet op heeft, den menschen aanraadt om toch wat meer met den Bijbel te gaan rekenen op werkplaatsen of kantoren bij voorkeur jongens uit christelijke gezinnen kiestin moderne kerken liefst orthodoxe dominé's beroept, teneinde dien geest er mede te helpen indragen en als 't immer kan ook in de school een dier sprekende of zwij gende getuigen aanstelt, wiens onderwijs, zoo niet op dat Woord gericht, dan toch dicht er om henen zweeft. Anarchisme in de Huisgezinnen. Het ware te wenschen dat het er niet gevonden werd. Doch helaas ook zelfs in gereformeerde huisgezinnen ziet men het zich almeer baan breken. Dat leven en streven van „een ieder deed wat goed was in zijne oogen" wordt niet uitsluitend in niet géloovige huisge zinnen aangetroffen. Er mag wel eens een enkele maal de aandacht op gevestigd worden. En wij doen dit gaarne, dewijl bet op den weg ligt van de antirevolutionaire pers bet „antirevolutionair in uw buisgezin" onder ons al meer in eere te helpen brengen. Op bet feest van liet 50 jarig bestaan der christelijke armenschool te 's Gravenhage heeft de heer dr. Gerth van Wijk herin nerd aan hetgeen in 1844 met koning deze heeren het over een anderen boeg. Zij gingen arbeiden om den jongen Prins te doen benoemen als Stadhouder van Zeeland dan zou hij in tijd en wijle toch de wet in de Zeeuwsche steden kunnen stellen. De Predikanten mengden zich in den strijd en plaatsten zich aan de zijde der Burgerij die, tuk op hare voorrechten en privilegiën, geen Prinselijke tusschenkomst wenschte. De gisting onder de burgerij nam toe. De regeering werd weldra als de onderdrukkers der burgerij aangezien. Twee feiten, op zich zelf nietig genoeg, deden den toorn des volks stijgen. Het waren de twee druppelen die den emmer deden overloopen, nl. het betalen van bank en poortgeld aan de burgerij opgelegd. De regeering bepaalde dat ieder die des Zondags tusschen 8 en 4 ure door de poort ging om te gaan wandelen een stuiver be talen moest en de kerkmeesters toevallig allen leden van de regeering bepaalden dat ieder die in de kerken ging zitten eerst bankgeld betalen moest. Dat was de burgerij te veel. Op den 6 Juni tegen bet uur dat de Staten scheiden zouden, verzamelden zich twee duizend personen in de Abdij onder het uiten van oproerige kreten vooral tegen de heeren Thibaut en Lansbergen. Thibaut verborg zich, maar Lansbergen verscheen. van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 cent», iedere regel meer 10 cent. Willem II moet gebeurd zijn. In zijn tuin wandelende ontmoette hij een werk man, die in een boek bladerde. De koning vroeg wat hij las, waarop de man ant woordde dat hij niet kon lezen. De koning zeide daarop Het spijt mij dat ik regeer over zulke sterke kerels die niet lezen kunnen. Tiiuis komende vond hij juist eene circu laire voor een inzameling van giften tot de oprichting eener christelijke armenschool. En de koning teekende in voor een flinke bijdrage. Uit deze en andere bijdragen is boven genoemde christelijke school van den heer Schaberg tot stand, gekomen. Stuitend is de ervaring op sociaal gebied, die volgens verhaal van De Grondwetop een dorp nabij Tilburg dezer dagen werd opgedaan. Daar bet zoo regende en hagelde weigerde een der dagen van de vorige maand een fabrikant om zijn paard voor den ploeg te laten werken. In plaats van het paard werden enkele menschen gehuurd, die zonder werk liepen. Deze menschen werden in dat weer voor den ploeg geplaatst en verrichtten het werk, waarvoor het paard te goed was geacht. Zij werkten dien ganschon dag niet achter maar voor den ploeg tegen betaling vanzeven en een halve cent per uur, dat is voor 75 heele centen per dag. Indien dit verhaal waar is, dan diende de naam van zulk een harteloozen, schrielen patroon wel even genoemd te worden. Zulk een daad toch schreit ten hemel! Onder het opschrift Leerrijk proces schrijft De Standaard het volgende Het proces over de valsche bankbiljetten is vooral in één opzicht leerrij k. Er blijkt namelijk opnieuw uit, watpest- bolen van allerlei ongerechtigheid de bor- deelen zijn. Tot schande voor ons Christenland, en tot smaad van de rechterlij ke macht, heeft men in de rechtzaal thans de bewoonsters dezer bordeelen in grooten getale zien op dagen, om heusch nog een eed voor God af te leggen, en, onder veel vertoon en met veel bespraaktheid, zelve te getuigen, hoe eigenlij-k heel deze historie van de vervalsching dezer biljetten op de intiem ste wijze met de ongerechtigheden van deze bordeelen in verband staat, er door mogelijk gemaakt en bevorderd is. Het is in deze verdorven wereld, dat ook deze ongerechtigheid weer is uitgebroed. Het is in dezen onzedelij ken kring, dat dit Hij werd al spoedig met spot en slagen ontvangen, en redde zich met de hulp van eenige vrienden in de herberg het Hof van hollandwaar bij achter uit wist te vluch ten. Het volk koelde hare woede op zijn huis, waar de glazen werden ingeworpen en de deuren open geloopen, kasten en kisten open gebroken werden en het porse lein op straat werd gesmeten. Toen naar het huis van den heer Thibaut, maar hier mengden zich vijf predikanten onder de menigte, die ze tot bedaren wist te brengen. Thibaut vluchtte naar den Haag en Lans bergen naar Sluis. De Gilden leverden bij de Magistraat de volgende eisoben in Dat geen van de van Lansbergens in eenige bediening of regeering, 't zij geeste lijk of wereldlijk meer zouden mogen komen. Dat alle boeken en papieren door de Lansbergens geschreven tegen de predikan ten, van stonde aan zouden verklaard wor den voor eerroovende boeken en libellen. Dat geen schouten binnen de stad zouden mogen dienen, tenzij ze te voren van den Gereformeorden godsdienst waren. Dat de schatting op het bouwen der Nieuwe Kerk af zou zijn, vermits zij tot dit einde bereid waren, eene vrijwillige gift te betalen. vergrijp tegen de publieke orde tot rijpheid is gekomen. Het is in deze plaatsen der verdorvenheid, dat onder champagne en wild zingenot, de aanslag is gepleegd op het geld van an deren en op den goeden naam van onze Bankinstelling. Men heeft nu al deze dagen het bewijs ge had, hoe de ééne ongerechtigheid zich al toos koppelt aan de andere, en hoe de ééne zonde de andere dekt en verheelt. En toch, met zulke pestholen aan onge rechtigheid staat onze Overheid in meer dan één stad nog altijd op voet van con tact. Over zulk een wereld van ongerechtig- tigheid breidt onze Overheid nog haar hand beschermend uit. Daarin treedt ze regelend op, om het zondigen van alle gevaar van besmetting te ontslaan. Ja, ten opzichte van zulke bordeelen blijft ze nog steeds een indruk vestigen, dat ze officieel te beschouwen zijn als een noodzakelijk kwaad. De zedelijke cloaken. 4 Juni '94. Bij bet personeel der rijksveldwacht worden 9 Juni a. s. verplaatst: de rijks veldwachters (brigadiers) F. J. Kloet, van Katwijk a/d. Rijn naar Tolen, en C. L. J. Bruggemans van Tolen naar Kat wij k a/d. Rijn. De centrale antirevolutionaire kies- vereeniging te Eist heeft tot candidaat voor dë tweede kamer gesteld den heer C. M. E. v. Löben Seis oud-lid der kamer voor Ede. Wij hopen van harte dat in dit anti revolutionair district deze trouwe antirevo lutionaire candidaat gekozen worde. De heer v. Löben Seis is een oprecht belijder der antirevolutionaire beginselen, wiens val te Ede wij zeer hebben betreurd, niet alleen om wat er aan voorafging, maar vooral om de groote verplichtingen die de antirevolutionaire partij aan den beer Seis heeft. Na de nieuwe samenstelling der twee- de Kamer heeft er onder de leden, ook wat hun ouderdom betreft, eene opschui ving plaats gehad. Het oudste lid in jaren is de heer P. G. J. v. d. Schrieck, geboren 23 Aug. 1812. Op hem volgt de heer Donner, geboren 18 October 1824 dan mr. Haffmans, gebo ren 20 Februari 1826mr. v. Delden ge boren 21 Februari 1828Bool geboren 27 Februari 1828 en Van Alpben, geboren 1 December 1829. Dat men van nu af niet meer voor de bochten in de kerk zou moeteu betalen, maar dat de bochten voor ieder zouden open staan. Dat zij, adressanten, eindelijk verzochten dat de privilegiën en costumes dezer acht bare stad rakende, eerstdaags in het Ne- derduitsch zouden gedrukt worden, opdat ze bij iederen burger, als bet hen beliefde konden doorlezen, en hij dus in staat ge steld worde, zijne rechten te bewaren, en eindelijk dat de dekens en beleders der respectieve gilden daarenboven verzochten, dat ze alle jaren den 7 Juni bij elkander mochten komen, om te zien, of er geen verval in de Gilden en Privilegiën plaats had. Onwillekeurig herinneren we ons, deze geschiedenis doorlezende, aan het woord nit de grijze oudheid dat spreekt van niets nieuws dat daar is onder de zon. De politieke strijd, die van het voorjaar van 1894, heeft zooveel overeenkomst met den strijd in 1651 in Middelburg gevoerd. Ook toen, gelijk nu, waren rechten en plich ten het groote punt in kwestie. Ook toen, gelijk nu, stonden predikantenen regenten, niet zelden tegenover elkander. Ook toen, gelijk nu, gold het de vraag wie zal „de wet hestellen". Zoo blijft de oude geschiedenis altijd nieuw.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1894 | | pagina 1