NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. WEILAND, STOUT LAGER CHRISTELIJK- HISTORISCH S3 «5 F ollenhoven\s V ollenhoveri's Franco opzicht. De Hollandsahe Hypotheekbank ill «J t s 1894. SaWtttj 12 flei. Hcflfsfc laacpnij. jöpenbare Vergadering Uit de hand te pachten voor 7 jaren, meest versterkende drank beste Bier voordagelijksch gebruik, J. Douner-Meijlei', G. Bergervoet, te Goes. metselaarsknechts Amsterdam, 8 Mei. 'sleeningen. l°2i/a 1021/, I VERSCHIJNT G. M. KLEMKERK, te Goes F. p. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN De Christelijke School en de Openbare School. Openbare Vergadering 2 HECTAREN GO AREN Maandag *21 Mei T V magazijn van rg. Vorig 2Vs 8sJ 8 100 100? 102 102? kv> 8 ®/l 100 4% 5 69$ 77 78^« 79S/l| 79 79ÏI 925/S ^/ll S. 1876 8 81 jamai» 1. 6 >v.fl000 5 Aug. 5 luli 4 Dot. 5 tk.1844 4 14 m. ooup. 3 ot ticket 3 2lv1 T, I -89 4% 30 5 ,!Ve 1820 ie '64 2e serie 5 5 5 5 5-625 Z.R. 4 ld 4 j Hope 4 Rotsch. 4 -'69 4 4 t 100 3 6 4 5 Sch. 4 L. 4 5 D. C. 888 Obl. '83 588 589 116' 72 I 65 6«/|| 95$ L1 q6 965/1 ®41/s 1 9»% - 9?% 991/, 8 77/a 88' ■*81/o 104 611/4 1051/, 58 4i/s 70i/j 701/I 41/3 693/8 _i 4 651/8 643/, 43/, 183/, 6 4U/S 407/, I 377/s 381/'] Stedelijke Leeningen. 31/3 1C0 100 S8 n/3 ieu 31/2 100 31/, 100&/8 ÏOO^J anciëele Ondernemingen. land. Pdbr. dito 1b. to 1. Annd. b. Ie" id. lig. db. Uil. Ad. id. ito ïdbr. it. 993/, 100 - 1591/j 41/3 - - 4 1013/, 41/s - - 4 1006/8 - - 86 41/s - - 4 1013/, 31/3 091/4 - 41/3 102 101% 6 - 120 120 98 98 4 102 - 41/, 1OII/2 - 4 81/2 48 4 953/, - - 215 - - 20 - 41/, 1021/ï - wegleéningen. 3 621/, e2i/j 5 41/2 983/, 98Ü A and Oblig. 8 )-1000 '80 19. 1 A. lias. f. t. 103 590 1. Obl «I 031/. 103 97 31/s 1013/, 1011/j 31/2 1003/, 1007/g - 2 al/, 243/, - 180 - 60% 60 3 óll/a 507/, 8 49% 49% - 1371/4 137% - 165 6 140% 141 41/2 991/4 99.. 4 95% 95I/1 3 631/2 fl:)% 5 104% 104% 41/3 9-.1/4 98% 5 1 031/4 103% 5 105 106% 4 931/j 93%; 5 1053/, - s Ul% 1027% 102% 10ó% 105% 81 - 75 94% 95 141/3 14% 1021/2 l02-4» 843/, - 1033/, 1031/» 1035/8 103% 89 - 111 - 22% 903/, 90 4 "As 48 4/% - 15% m - 39 6 1 023/, 102% 3, y. A. Dblig. 5 6 3 5 25 Oblig. 4 I.C.y.O 5 Oblig. Obl. dito r. A. d. ad A. Ad. Ad. 1 7 Uil/4 6 107 t. A. - 177/s A 6 1037% 1631/4 5 - maatschappijen. 3i/s 1997/s <j9% ito 4 r md. 54 51 dig. 41/2 100 -Leeningen. 100 3 ÏOS'A 100 3 106% - Aand. 180l/4 8°'A r. 100 21/2 101% 100 21/2 1011/3 l°2l/s fl. 100 124 - M 4 1191/3 5 118% li» 100 1601/3 -j\L 100 158 l°7l« 142 Z. R. 100 1561/2 elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Enkele nummers i0,025. UITGAVE VAN EN van 1 5 regels 25 centiedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 centiedere regel meer 10 cent. Bij dit Nummer behoort een bijvoegsel. Wegens het Pinksterfeest zal Maandag geen nummer van ons blad verschijnen. O Meer dan eens lieb 'k menschen ontmoet die me vraagden, waarin nu toch eigenlij k 't onderscheid gelegen is tusschen de Chris telijke School en de Openbare. Men zal gevoelen, dat voor zulk een vraag alleen plaats is in streken, waar op de Openbare School gebruik gemaakt wordt van „de gedienstigheden der praktijkom kortheids halve de staande uitdrukking te bezigen. Laat 'k hier mogen opmerken, dat 'tmij niet van 'thart kan, er allen openharen onderwijzers die dit doen een grieve van te maken. Al keur 'k hunne hande ling geenszins goed, ze laat zich zoo wèl verklaren. Ik spreek nu niet van openb. onderw., die, in den grond onge- loovigen, om leerlingen te winnen of te behouden, den vromen man uithangen. Deze handeling drage 't brandmerk van „huichelarij"zij staat beneden kritiek. Maar er zijn er verscheidene anderen, die van hun roeping, Christelijk onderwijs te geven, overtuigd zijn, doch die door op leiding enz. in de Op. Sch. gekomen zijn en zich daarin liehhen vastgezet. Het is nu voor hen niet gemakkelijk, althans zij missen er den moed toe, de Op. Sch. te verlaten, wat hun altijd, min of meer op offering kosten zon en maken zich dietsch dat ze eigenlijk ook wel op de plaats, waar ze nu staan, aan hunne roeping kun nen beantwoorden, zij 't dan ook alleen door getolereerde wetsontduiking. Ze bidden en danken nu ook in de school, laten wat in den Bijhei lezen, een Psalmvers zingen e. d., en hebben hiermede hunne consciëntie eenigermate gerust gesteld. Doch dit in 't voorbijgaan 'k wilde alleen protest aan- teekenen tegen een beschuldiging, als ware alle Godsdienst op de staatsschool louter vrucht van berekening of vijandschap. Het Was mijn doel de vraag te beantwoorden, in 't begin van dit opstel genoemd, en dio 'khieiD- Vu"1 ivnet de toelichting aldus A op Geref. grondslag, atd. Zeeland „Het Zeeuwsch Jongelingsverbond." 3 100 1443% 100 400 DINSDAG 15 MEI a. s. I111 ie Gasthuiskerk te Middelburg des namiddags om half twee uur. De volgende referaten zullen gehouden Porden door den WelEerw. Zeer Gel. Heer I ör. L. H. Wagenaar van Arnhem Het karakter der Ger. Jongeling- verg." Door den heer Jb. v. Oversteeg AmsterdamDe Jongelingsver- j 9eniging en het Maatschappelijk 'Wen." Door Ds- L. Bouma van bi' Neuzen elk referaat zol gelegenheid worden iegeven tot debat. Hieraan kan deelne- ieder die den Bijbel als Gods Woord l'Aent. ■De vergadering is voor ieder toegankelijk. hoi cel voorjong edochters als voor jongelin- I", voor vrouwen zoowel als voor mannen. Des avonds om 7 uur Noorderkerk, waar zal gesproken Wen door den WelEerw. Heer W. i*pTEIJN van Goes en door Dr. L. WAGENAAR van Arnhem. Toegang vrij. zie verder de verspreide Agenda's :r vergadering, alsmede de Programma''s |tl,t0P het agenda, de Referaten met de 'ngen, de liederen die zullen gezongen enz. die a 10 cents verkrijgbaar 1 den aanvang der vergadering. HET BESTUUR. herhaal: „Wat onderscheidt de Christelijke School van de Openbare School met een Christelijk gezind onderwijzer aan 't hoofd, die van zijn Christendom zoovéél mogelijk in zijn school binnendraagt?" 'k Wil trach ten deze vraag zoo eenvoudig mogelijk te beantwoorden, daar zij juist in de eerste plaats door eenvotjdigen gedaan wordt. „In de Christelijke School wordt de Bijbel gelezen in de Openbare ook." (eens voor al zij opgemerkt, dat ik in dit verhand de Op. Sch. bedoel in den om schreven toestand). Volkomen juist. Mag ik 't nog eens in anderen vorm zeg gen, minstens even juist? In de Chr. School moet de Bijbel gelezen worden en kan en mag dit, zoo menigmaal noodig is, vrij en onverlet, in de Op. seh. wordt de Bijhei gelezen, inzooverre en zoolang lo. geen burgemeester, schoolopziener, in specteur of welke anthoriteit dan ook 't met de Wet in de hand verbiedt; 2o. geen der ouders van de schoolgaande kinderen er bezwaar tegen maakt maar t mag (althans volgens de gangbare opvatting dei- Wet, ook door Ministers der Kroon ge huldigd) eigenlijk niet. Feitelijk wordt dus in de op. sch. de Bijbel binnengesmokkeld. En zeg me nn eens ronduit, mijn Broeder! is u onzo Bijbel, 't Godswoord, eeuwig waar en onvergelijkelijk schoon, niet te heilig, veel te heilig, om binnengesmokkeld te worden in de leerscholen onzer jeugd terwijl de koninklijke weg open ligt binnengesmokkeldom dan een plaatsje te krijgen (eigenlijk en overdrachtelijk) in een verscholen hoek, terwijl de rooster van lesuren u, ondanks den christelijken onderwijzer, toeroept: „Ik schame mij des Evangelies van Christus wel.'" Op de uren voor Bijbellezen gebruikt, leert ge eenvou dig „Lezen" of iets dergelijks. „Maar men leest dan toch in den Bijhei, daar gaat niets van af." Laat 'tzijn, mag ik vragen, vooreerst doet men 't er genoeg ten tweede doet men 't er goed ten derde is de Bijbel op eenige openbare school le vensregel Wordt de Bijbel op eenige openbare school genoeg gelezen 'k Wenscli niet, dat 't onderwijs in het lezen des Bijbels op zal gaan, volstrekt nieteenerzijds stelt de Maatschappij ei- schen, die we niet mogen afwijzen, ander- gemeenten Middelburg en Rittliem aan den Schroeweg. Dadelijk te aanvaarden. Inschrijvingen worden ingewacht vóór of op 17 Mei a. s. ten kantore van Notaris HUVERS, Hofplein te Middelburg. Belanghebbenden in de oprich ting eener BOTERFABRIEK worden opgeroepen op ter "Vergadering hij J. DE RUITER. Namens de Commissie, J. BLOK. s Heer Arendskerke, 11 Mei 1894. G O R D IJ N E N. Alle mogelijke goederen voor Gordijnen en Gordijnbenoodigdheden desnoods worden alle soorten van Gordijnen kant en klnnr gemaakt en opgehangen. Ruime keuze Tafelkleeden, Loopers, Karpetten en Vloerzeilen. P. A. DE LIGNY, GOES. zijds hebben Huisgezin en Kerk verplich tingen, die niet op de sehoOl moeten over gedragen worden. Wat is dan ten opzichte van 't Bijbellezen de taak der school M. i. deze de leerlingen zoover te brengen, dat zij een juist inzicht hebben in het geheel der Godsopenbaring in de Schrift, dat zij de taal en de heelden des Bijbels verstaan, dat zij weten, hoe den Bijbel te gebruiken als vraagbaak voor 't leven. Deze taak is niet liclit, en toch meen ik, dat we er niets van mogen weglaten, zal niet het geheele Bijbellezen zijn doel missen. Nn zal men mij toch wel toegeven, dat het niet. aangaat, deze taak af te werken in een enkel smokkeluurtje per week en veel meer zal men er in de op. school toch wel niet voor kunnen nemen. Slechts, waar men Bijbelkennis als hoofdvak beschouwt, d. i. op de Chr. sch. kan zij volbracht worden. Wordt de Bijbel op de openbare school goed gelezen De Bijbel is geen le'esboek en behoort niet als zoodanig gebruikt te worden. Als de kinderen den Bijbel in handen krij gen, moeten zij in 't werktuiglijk lezen zoover gevorderd zijn, dat zij minstens vlot kunnen lezen in een leesboek der middel klasse. De Bijbel is geen leesboek 't is dus bij 't bijbellezen in de eerste plaats om den inhoud te doen. Ik twijfel zeer of dit op de Opsch. in acht genomen wordt deels op grond van eigen ervaring. Geeft ook de opleiding der Op. onderwijzers ook maar eenigen waarborg, dat zij in staat zijn, den Bijbel genoegzaam en juist toe te lichten? Bij 't Chr. onderwijs staat 't in de macht der Besturen, dus in de macht der onders, te eischen, dat de onderwijzer van deze bevoegdheid bewijs geeft. Eindelijkis de Bijbel op eenige Op. sch. levensregel We nemen 't gunstigste geval, dat de hoofdonderwijzer de Schrift voor zichzelf als zoodanig beschouwt. (We willen er ons nu hij nederleggen, dat hij meent zijn positie met de H. S. te kunnen rijmen). Kan hij ze ook als zoodanig doen geiden voor zijn hulppersoneel, een hulppersoneel dat voor zoo groot gedeelte, den materia- listisohen geest, die aan de meeste oplei dingsscholen heerscht, ingezogen heeft Kan hij ze zelfs teirenover al ziine leerlinger laten gelden zonder met de ouders in hot sing te komen Ik meenneen, althans zeer zelden, en altijd slechts bij de gratie der menschen. God slechts aan 't woord als de menschen het goed vinden. Wij aarze len den gruwel te noemen en toch is hij feitelijk op de staatsschool in eere. We meenen genoegzaam aangetoond te hebben, dat er een vrij scherp belijnd onderscheid is tusschen 't Bijbellezen inde Op. en in de. Chr. School. We spreken in do tweede plaats over H gebed. Goed bidden is tot den Vader in de hemelen naderen in den naam van Zijnen Zoon en Hem zeggen, wat wij Hem te zeg gen hebben, eenvoudig en vertrouwende. Dit wetende en beseffende zal de onderwijzer der chr. sch. met de kinderen, hem toever trouwd, telkens en telkens weder behoefte hebben aan 't gebed en zal hij in dat gebed ook de bijzondere behoeften niet vergeten. Zijn er kinderen krank, zij worden inden gebede gedacht. Zijn er algemeene nooden waarin de kinderen medeleven (bv. besmet telijke ziekte, verschroeiende droogte of ver woestende regen, armoede e. d.), zij worden ook in de school voor den troon Gods ge bracht. Op vaderlandsehe gedenkdagen of bij genoten zegeningen in kleiner of grooter kring wordt ook in de school dankgezegd den Gever alles goods. He eft een der kin deren zich ernstig bezondigd, ook voor hem wordt gebeden. 'k Vraag hier alleen: Geschiedt d.t ook in de openbare school Of is in het gebed en het Bijbellezen er niet veeleer een vrome gewoonte, gelijk 't dat in zoovele huisgezinnen is een gewoonte, die we niet af keuren op zichzelf, integendeel, welke ons verblijdt, in zooverre zij bewijst, dat ons volk nog niet gansch van God. is afgeweken, Hem althans nog met de lippen eert, maar een gewoonte die ons Christenen op verre na niet be vredigt. Over de vakken vau het onderwijs in de Op. en in de Chr. school slechts eenige opmerkingen. Leert op de Op. Sch. de leerling bij de Aardrijkskunde ook welke stichtingen de Christelijke liefde in ons land voor aller lei ongelukkigen verrijzen deed? Leert hij ook, hoe groot het aantal aardbewoners is, dat nog vreemd is aan de kennis van het 1 Evangelie en welke roeping hij tegenover hen heeft Leert hij in onze Geschiedenis dat wondere Godsplan eerbiedigen, waarin een aangedreven „handvol zeewier" be stemd was de Herberg, neen de Burcht der Gemeente te zijn waarin besloten lag, dat Oost en West ons schatten in den schoot zouden werpen vrncht van de dwaasheid onzer vijanden opdat wij straks Stuart en Bourbon zouden verleeren, gegord met Romes zwaard, de wet te stellen in Europa Leert hij daar den geloofsmoed onzer martelaren waardeeren en God verheerlij ken, die hun dien moed verleende het gebed van den Zwijger verstaan en den zegen kennen, uit diens vast verbond met den Potentaat aller potentaten, voor het Vaderland gevloeid? Leert hij daar ook dat „gekoorsaamheyt Godts en der overheyt weert der mensehen ongeluk" en hoe bitter het vergeten van die les onzen vaderen is opgebroken In éen woord leert hij op de Op. Sch. ook in de Geschiedenis een sprake Gods beluisteren Op deze wijze kon ik doorgaan, 'k Geloof evenwel, dat bovenstaande duidelijk genoeg zegt, wat ik zeggen wilde, nl.De Openbare School verschilt van de Christelijke in ieder op zicht, zóóveel, dat wij ze niet naast elkaar mogen stellen, maar steeds doen uitkomen dat zij lijnrecht tegenover elkaar staan. Wie voor zichzelf gekozen heeft tusschen het „Voor Christus," of „Tegen Christus," zal in dezen niet lang aarzelen. Wat ik indertijd schreef als „een woord aan onders" herhaal 'k hier „Bij het Christelijk huis gezin behoort de Christelijke school, en geen andere. De Openbare school be hoort bij het onchristelijk huisgezin en bij geen ander." j- Op de aardbeving in Griekenland is die in Zuid-Amerika gevolgd. Uit Caracas komt namelijk bericht dat een viertal steden geheel vernield werden en duizenden menschen omkwamen. Een telegram meldt van waarschijnlijk tienduizend. Misschien is dit overdreven. Doch de waarschuwing is er niet te minder krachtig om. De Heere is met - - "1 rp -y GOES. verstrekt gelden onder eerste hypothecair verband op ongebouwde eigendommen tegen 33/4 percent. J. Zip <'i» Vun TVijlinjjpn. Agenten I J- ROBEË, Hoogstraat No. 322, Bergen op Zoom. Barometers en Thermometers; Melk- en Vochtwegers, Leesgbizen, Passerdmzen, losse Passers en Trekpen, nen, Tooneel- en Veldkijkers, 1ste kwaliteit gouden-, zilveren-, stalen- en nikkel Brillen en Pince-Nez- Ruime keuze Oog-, Neus-, Oor- en Lavementspuiten, Windringen, Elastieke Dg-, Knie- en Enkelkousen. Ondoordringbaar Wiegendoek. Urinalsn, en verder alle soorten artikelen voor ziekenverpleging PRACHTIGE COLLECTIE FIJNE SNIJWERKEN als: Dolk-Zak-,Tafel-, Dessert-, SI» gers-, Beschuit-, Brood- en Voorsnijmessen. Prima kwaliteit Scheermessen, Trocarts en Vlijmen. Borduur-, Nagel-, Zak- en Knoopsgatenscharen. Fondeuses (nieuwste kapperschaar) VOOR BREUKLIiDERS een ruime keuze in enkele-, dubbele-, navel- en kinder- Breukbanden. Buik - en Gezondheidsgordels. Levert op voorschrift en 01 'er conlróie van H. II. Doctoren. Aiemaud hccjl het l'iL op rwp i naam Lc ruizen verkrijgbaar hij den heer j GEVRAAGD 2 bekwame bij BADEN Zuidzand e. Zondags geen zaken.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1894 | | pagina 1