NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. CHRISTELIJK- HISTORISCH Blburg. Ho. 88. 1894. -Nlaldeghem, 17 JlpciC. Hcfifsfo laarijaiiji. 300tdienst ddelb.-rotterdam, ootdienst elburg en Zierikzee. 2.30 bootdienst DEN VLAKE. endiensf. „TELEGRAAF". 5.- tramdienst i.30 i.30 11." 11." VERSCHIJNT G. M. KLEMKERK, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN stoomboot. April. Onze Jongelingen. Drie jeugdige belijders. lens stadsklokken). April. lomen Zondags, van Vlis Middelburg 8.45; van ierikzee Spoorweg Goes darnsche tijd). maand April. Van Zierikzee; *d. 'smorg. 'smid .30 .30 .30 .30 .30 .30 .30 .30 .30 .30 .30 .30 .30 Zater.14 Zond. 15 Maan.16 Dins. 17 WoenlS Dond.19 Vrijd.20 Zater. 21 Zond. 22 Maan.23 Dins. 24 Woen25 Dond.26 Vrijd.27 Zater. 28 Zond. 29 Maan.30 7.50 7.50 7.50 7.50 7.50 6.— 7.50 12.— 7.50 7.50 7.50 6.30 7.50 7.50 7.50 7.50 4 4.- 4.- 4.- 4 4.— 4.- 4.- 4.— 4.- 4.— 4.- 4.- s 20 min. na kloktijd). GELIJKS. naar Vlake 4,50, 8,50, Walsoorden 7,42, 11,44, "alsoorden vm. 7, 11, n onmiddellijk na aan- vm. 8,50, 12,50, nm, April. van Antwerpen .30 .30 .30 .30 .30 .30 Zond. 15 Woen.18 Yrijd. 20 Zond. 22 Woen.25 Vrijd. 27 Zond. 29 s morgens. 2.- 6.- 7.- 8.30 1 2 BUSDIENST SCHE VEER—GOES, itzondering van Dinsdag 5 1,5 en 5,uur ion) 8,21 2,54, (Slor Des Dindags vertrek Vee) Goes (Slot Oostende gs geen dienst. GEN-OP ZOOM.THOLEN oom naar Tholen, 5,30, 3,05, 5,30, 7,40. r Bergen-op-Zoom 6,10, 3,50, 6,15, 8,30. •gen-op-Zoom n. Halsteren eren naar Tholen 15 min. aar Draaibrug 6,23, 8,28 7,13. naar Maldeghem 5,31, 2,35, 5,20, 8,26. naar Draaibrug 7,45, 6,35. naar Breskens 6,50, 8,50, 7,40. n. Sluis 5,31, 6,0, 7,45, 2,32, 5,25, 7,40, 8,24' raaibrug 5,51, 6,29, 8,13, 5,1, 7,20, 8,3, 8,43.^ BOOTDIENST. i Stad Zierikzee Zeeland. gelegen plaatsen. April. Van Rotterdam .30 .30 I Zater. Zond. Maan. Dinsd. Woen, 1 Dond. Vrijd. Zater. Zond. Maan. Dins. Woen, Dond. Vrijd. Zater. Zond. Maan. s morgens. 14 15 16 ,17 18 19 20 21 22 23 24 .25 26 27 28 29 30 11." 12." 12." 11." 11." 12." 12." II." II." U," 11." 11." 12." elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Enkele nummers0,02E. UITGAVE VAN en van 1 5 regels 25 centiedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 centiedere regel meer 10 cent. 15 'smorg. 7,1 ensd. 18 's rnorg. In 't Verleden ligt het Heden, in het Na, wat worden zal." Onze kinderen van gisteren zijn de jon gelingen van morgen. Wat we in de jeugd brengen in onze kinderen, komt zichtbaar in de jongelings jaren en die bloesem der hoop rijpt tot vrucht in den mannelijken leeftijd. En gelijk een bloeiende perzik in het voorjaar beschutting vraagt voor de koude der nach ten, zoo ook eischen onze jongelingen nog zorg en leiding. Zoo menig jongeling, te vroeg overgelaten aan zichzelven, werd een nagel aan der ouderen doodkist Het moet dan ook vreeselijk zijn als een kind door onze slordige opvoeding ongelukkig wordt dock nog vreeselijker moet het zijn als het kind van uit gevangenis of gesticht den ouders toeroeptdit is uw schuld. Gij hadt moeten toezien wat ik las, wie mijne vrien den waren en dat ik niet zooveel geld te verteren had 1 Maar het vreeselijkst van al is het, zoo een kind door schuld der ouders verloren gaat en sterft met een ver wijt op de veege lippen. Het is goed dat een jongeling leest, maar ziet toe ouders, wat hij leest. De trek naar het verbodene is groot. En tot het verbodene behooren de zielverwoestende romans, welke worden aangetroffen in onze zoogenaamde volksbibliotheken. Die ro mans hebben velen ongelukkig gemaakt hebben menigeen verleid tot kwade begeer lijkheden, waarvan de gevangenissen en de rechtszalen menigmaal getuigen. Die romans bebeerschen het gemoed van hen, die ze lezenprikkelen hersenen en zenuwen in sterke mate en dooven niet zelden alje christelijk bewustzijn. Soms worden halve nachten opgeofferd aan het lezen dier wer ken en geraakt de lezer in zulk eene span ning, dat hij ongeschikt wordt voor inspan- nenden arbeid. Onze jongelingen moeten worden opge voed tot ilinke huisvaders, die tevens kloek moedig kunnen optreden in kerk en maat schappij. Niet te veel kan worden gewezen op de ernstige roeping, die hen wacht, jals een ouder geslacht zal zijn heengegaan. Dan moeten zij optreden als zelfstandige mannen, om met wijs beleid hunne zaken te verrichten. Dan worden ze allicht ge- FEÜILLETON. Aan de noordzijde van Spanje ligt de provincie Asturieen dicht aan haar wes- telijke grenzen het stadje Congas de Fino. Een paar nur van daar, in het midden der bergen van het vriendelijk dorpje Besallo, is eene kleine evangelische ge meente. Een aanzienlijke landbouwer, inge zeten van dit dorp, Manuel Rodriguez geheeten, had van zijn zwager Antonio, me in Valladolid Gods "Woord had leeren kennen, een Bijbel ontvangen en hem Bloeten beloven daarin te zullen lezen, hangen tijd dacht hij er niet aan zijn belofte na te komenintegendeel had hij met zijn goeden vriend er over gespot, dat daar in een hoek de Bijhei lag. Op zekeren inkeren regendag, op welken hij verhin- erd was in het veld te arbeiden, krijgt iJ den plotselingen inval het Boek op te 8 aan. Wat hij daarin leest maakt een verwonderlijk geweldigen indruk op hem ®n het gevolg was, dat hij de kerk van ome yeriiet etl manmoedig het Evangelie e eed, niettegenstaande hem dit op haat en vijandschap te staan kwam ja, later P vervolging en ten gevolge eener valsche e.sohuldiging door den priester en school- eester, op eene verbanning gedurende 21 aanden. Een kleine schare gelijkgezinden rzamelde zich om hem heen. Zijne vrouw, ne geëxamineerde schoolmeesteres, onder- 68 c haren huize eenige kinderen, en ontstond hieruit van lieverlede eene w™T, le. gemeente, die door woord en ecUf geJ^8enis gaf van het zaligmakend geloof m Christus. it was den priester een doorn in het roepen i* het bestuur van gemeente of gewest om vrijwillig te strijden voor de belangen bunner medeburgers of hoog te houden het gezag (Ter Overheid. Tot hunne vorming nu ib het zoo noo- dig, dat onze jongelingen vereenigingen vormen waar zij onder goede leiding, en christelijken geest hespreken onderwerpen op het gebied van godsdienst, van het so ciale of politieke leven, opdat zij op de hoogte komen met „de vragen van den dag." Bij die bespreking leeren zij spre ken, daar krijgen zij vrijmoedigheid, welke later zoo te pas kan komen. Onze chris- teftjlce jongelings vereenigingen, bovenal die, welke ook nog in de week één of meer avonden vergaderen, worden nog maar al te veel miskend. Geen ouder moest er zijn, die niet tevens ware voorstander der chr. jongeliugsvereeniginggeen jon geling, die geen lid werd. Maar, dit be hoort ook al tot het gebied der vrome wenschen. En toch hebben die vereenigingen zoo noodig finantieelen en zedelijken steun om staande te blijven soms, om kracht uit te oefenen hij voortduring. Want ook, zonder het oog gericht te hebben op de toekomst, zijn de Chr. J. V. zoo nuttig en vormen ze meestal eene macht, waarmee men in onze dagen gaat rekenen. Amerika roept ons toe, wat jon gelingen vermogen de middernacktzending doet ons zien, wat jongelingen kunnen doen. Hunne bibliotheken vormen eene uitne mende lectuur tegenover de verderfelijke geschriften, waarvan boven gesproken werd. „Ik heb u geschreven, jongelingen want gij zijt sterk en liet woord Gods blijft in U en gij hebt den booze over wonnen." Moge dit woord van toepassing zijn op onze Nederlandsche jongelingen in 'talge meen, op onze Zeeuwen in het bijzonder. Het zou een heerlijk getuigenis zijn. „Gedenk aan uwen Schepper in de dagen uwer jongelingschap, eer de kwade dagen komen en de jaren in de welke gij zeggen zultik heb geen lust in dezelve. „Houdt de eer van dien Schepper hoog, onderzoekt zijne werkenbestudeert zijn Woord; ijvert voor de eere zijns naams en voor de uitbreiding zijns koninkrijks. Jongelingen, gij zijt in de kracht uws oog, hij nam de gelegenheid waarom zijne woede te koelen op drie jeugdige leden der gemeente, twee jongens en een meisje. Hij haalde hen namelijk in, toen hij op zekeren avond van een kranke terugkwam, met een zoogenaamde heilige hostie, de door den priester gezegende ouwel, die volgens de Roomsche kerk als de Heer zelf moet worden aangebeden. Zij hadden hem gaarne ontloopen en gingen hem daartoe op het bergpad vooruit. Maar de priester gaf zijn muilezel de sporen, en toen hij hen bereikte, traden zij beleefd op zij, om hem te laten voorbijgaan. Hij bield echter stil en stak de hand in zijn borstzak, zoodat de kinderen verschrikten, vreezende dat hij een revolver zou voor den dag halenwant hij was vanwege zijn hoosaardigheid algemeen gevreesd. Maar neen hij haalde een zilveren kastje voor den dag, waarin de hostie lag, en riep hun toe „Hier heb ik God, kniel neer." Een der knapen antwoordde hem vrij moedig- met het tekstwoord, dat wel het beste was, om voor deze gelegenheid te dienen hij zeide namelijk: „De Apostel Pauluszegt: „De God, die de wereld gemaakt heeft of alles wat daarin is, deze zijnde een Heer des hemels en der aarde, woont niet in tempelen met handen gemaakt, en wordt ook van menschenhanden niet gediend als iets behoevende, alzoo Hijzelf allen het leven, en den adem, en alle dingen geeft." „(Hand. XVII24, 25). Het woord van den levenden God raakt het hart des priesters, en doet hem met de tanden kner sen. Hij klaagt de drie jonge belijders aan wegens verachting en bespotting van den katholieken Staatsgodsdienst. Zij moeten voor de rechtbank te Gang-as verschijnen levens, terwijl de zorgen u nog niet druk ken. Gebruikt nu uw tijd om kennis te verzamelen, om te leeren spreken, opdat ge straks instaat moogt zijn met eere op te treden onder uwe medeburgers, voor uwe rechten te pleiten in een woord, opdat ge straks moogt zijn een sierlijk lid uwer kerkeen nuttig lid der maat schappij D. K. 16 April '94. Een reuzen-petitionnement. De heer B. L. Tijdens, lid van de Tweede Kamer der Staten-Generaal wenscht een reuzen- petitionnement op het touw te zetten en roept daartoe in een ingezonden artikel voorkomende in de Nieuwe Winschoten Cou rant van Vrijdag jl. de hulp in van den heer H. Roelfsema te Winschoten. Hij zegt daarin o. a. het volgende „Zooals het zich laat aanzien, zal de kies wet maar even de meerderheid halen. Re gentes en Eerste Kamer komen dan, waar liet de definitieve beslissing betreft, voor een moeilijk dilemna, vooral wanneer straks wat ik vrees, blijkt, dat het totaal aantal stemmen tegen het aantal voor overtreft. Meer dan ooit is dan noodig, dat heide machten weten hoe het Nederlandsche volk de beslissing wenscht. Daartoe roep ik u op. Ik weet wel, hoe onaangenaam het is met lauwheid te moeten kampen, want ook ik heb, wat het kiesrecht betreft, iets dergelijks ondervonden en mijn vrienden te Mid- wolda zouden raar staan kijken, als ik eens vertelde, hoe het daarmede op het Vreeburg te Utrecht gegaan is, doch onze mislukte pogingen mogen ons niet ontmoedigen. Dezen keer zullen wij slagen. Voor meer dan 'lU van het geheele land hebben we door de laatste verkiezingen aan- sluitingspunten gekregen waardoor betrek kelijk gemakkelijk de namen voor een reu- zenadres zijn te krijgen. Ziehier hoe we dat m. i. moeten doen. In alle districten, waar voorstanders gekozen zijn, roepen deze hnn kiezers op om het district in dorpen of wij ken te verdeelen en eommissiën te benoe men, die de lijsten aanbieden. Daar, waar onze candidaat in de minder heid is gebleven, doet deze dat en voor de katholieke districten, waar geen kiesrecht en worden door een onrechtvaardigen rechter tot 10 dagen gevangenis en 50 fran ken boete elk veroordeeld. In geval zij de boete niet kunnen betalen, moeten zij 10 dagen langer zitten. Dit is de rechtvaar- beid, die onze het Evangelie belijdende broeders in Spanje te verwachten hebben van een overheid, die voorgeeft vrijheid van godsdienst te schenken. De belijders der waarheid in Besallo ontvingen den raad zich tot het opperste gerechtshof te Madrid te wenden, omdat men niemand moeht veroor- deelen wegens het niet nederknielen voor de hostie. Maar met allerlei drogredenen hield men hen zoo lang op, dat de termijn was ver streken, om in liooger beroep te komen. Zoo moesten de kinderen zonder barmhar tigheid de straf ondergaan. Op den 18den Mei 1884 begaven zich de drie jonge getuigen des Evangelies dan ook naar de hoofdstad van hun district, Gansas de Eineo, 0111 gedurende 20 dagen, daar zij te arm waren om de boete te be talen, in een kerker te worden opgesloten. Zij heettenEmilio Rodriguez Martinez, Manuel Rodriguez Castellano eu Candida Martinez Rodriguez. De heide namen ach ter den voornaam zijn, volgens Spaansch gebruik, die van vaders- en moederszijde. Voor bun aankomst had zich de rechter Golonda reeds bij den cipier vervoegd, om te verzoeken, de gevangenen in de onderste cellen te bewaren, en af te sluiten van eiken omgang met de andere gevangenen of hunne bekenden. Maar deze aanbeveling haA eene tegenovergestelde uitwerking. Door Gods bestel vonden de jeugdige be lijders, zooals eenmaal Jozef, genade in de oogen des gevangenbewaarders. Hij gaf zelfs Candida vrijheid bij hem in buis te mannen in 't krijt zijn getreden, nemen we dr. Sckaepman in den arm. Dat bet de fout kerstelle, die het Dinsdag heeft begaan door inplaats van met 2500 stemmen mij met nog geen 1000 naar 't Binnenhof te sturen. Roep gij daartoe de voorstanders in een der grootste lokalen hijeen. Ik twijfel niet of we zullen dra die wijfelaars in Tweede of Eerste Kamer met een millioen voorstan ders kunnen bestoken en door gelijk aantal de kloeke Regentes steunen in haar echt constitutioneelen zin." De heer Pierson, directeur der Hel- dringgestichten, heeft thans zijn meening over Neerbosch doen kennen. Hulde bren gende aan de commissie, die hij allerminst beschuldigt van tc langzaam gewerkt te hebben, spreekt de heer P. zijn teleurstelling uit, dat de commissie de voorlichting niet heeft gezocht van mannen, die in soortge lijken arbeid als de heer Van't Lindenhout bezig zijn. „Ik had aangeboden haar van advies te dienen, mijn advies is niet gevraagd en ook niet dat van andere mannen, die als collega's konden beschouwd worden. Ik heb duidelijk doen uitkomen, dat het oordeel moest ver blijven aan mannen, die buiten den arbeid staan, maar dat dezen zich behoorden te laten voorlichten door deskundigen. Dit laatste heeft de commissie niet gedaan en het is ten nadeele van het rapport uit gevallen." In de eerste plaats zou zij een onpartij diger oordeel geveld hebben over de trac- tements-quaestie. De heer Van 't Linden- hout verkeert in hetzelfde geval als de schrijver, en deze wil ook gaarne zijn trak tement missen; mits men de financiëele las ten overneme, die persoonlijk op hem druk ken met betrekking tot zijn arbeid. Den werkkring van mevr. Van 't Lin denhout acht de heer P. te zwaar. Aan de Heldringgestichten zijn 7 directrices naast hem werkzaamdaardoor kan de heer P. zich met de godsdienstige leiding be lasten en zieu de verpleegden in hem niet den persoon, die alle kleinigheden beslist. De hardheid waarvan mevr. Van 't L. be schuldigd wordt, heeft in elk geval dit goede bewerkt, dat geen der meisjes de gevolgen droeg, die wellicht uit meerdere vrijheid waren voortgekomen. n i mi in n komen en voor haar medegevangenen het eten te koken. De jongens hieven wel des daags in hun cel, omdat hij bevreesd was voor den rechter, die herhaaldelijk kwam onderzoeken, of zijn hevelen wel getrouw werden nagekomen maar 's avonds, als de deuren waren gesloten, liet de cipier ook hen bij zich komen en waren ze dus alle drie bij elkaar. Dan zongen en baden zij en sterkten elkanderja, als Paulus en Silas leerden zij in de gevangenis God prijzen. Uit hunne brieven leeren wij ver der wat er in hun hart omging. Daarin verklaren zij, dat zij met vreugde om des Heeren wil lijden dat zij zelfs des Zon dags, met de kinderen van den cipier, Zon dagschool hadden gehouden, en zich innerlijk vol vrede en gelukkig gevoelden. Doch de jonge belijders der waarheid ondervonden niet alleen zelfs Gods zegen in de gevangenis, zij werden ook anderen ten zegen gesteld. Als zij samen de Spaan- sche Evangelische liederen op de schoone Duitscbe wijzen zongen, bleven de voorbij gangers buiten de muur staan luisteren. Van een der hoorders werd hun zelfs vijf franken ter hand gesteld, om daarvoor eten te koopen, en in de woning van den gevangenbewaarder maakte hun verschij ning op allen, die hen zagen, een liefe lijken indruk. Nu geschiedde het, dat juist in dien tijd Pastor Fliedner door een vriend uit jZgn vaderland werd bezocht, dien hij den nüoud der bovengenoemde brieven mede deelde, en deze stelde hem de benoodigde 150 franken ter hand, om de gevangenis der kinderen te bekorten. Eerst verheugde hij zich hartelijk daarover maar bij eenig nadenken vond hij het ongeraden dit geld Op de straffen neerkomende, herinnert de heer Pierson dat te Zetten alleen meisjes verpleegd wordenvoor hen, die meenen, dat hier vooral met zachtheid dient op getreden, deelt de schrijver eenige bijzon derheden mede, die het ondoenlijke daar van aantoonen. „Een meisje of vrouw kan sarren, zoo als geen enkele jongen het kan, en er is heel wat christelijk geduld noodig om dan kalm te blijven. Toen ik in 1877 Heldrings taak aanvaardde, wist ik niet dat er zulke toestanden bestonden als ik sedert heb ge zien, en zij die in hun liooge wijsheid een afkeurend oordeel vellen over lichaams straffen, spreken over dingen waarvan /.ij geen flauw begrip hebben. Herhaaldelijk zijn mij gevallen voorgekomen, waarin een flinke lichaamsstraf, ook aan meisjes, voor baar een zegen zou geweest zijn." Zoo zal het ook op Neerbosch gegaan zijn, en waar te Zetten de onverbeterlijken direct worden weggezonden, kan dit op Neerbosch niet zoo gemakkelijk geschieden, en één onwillige kan veel kwaad uitrichten. Yeel zal wellicht den opvolger van Yan 'tLindenhout gemakkelijk vallen te verbe teren. Yoordeel trekkende van de ervaringen door zij ii voorganger opgedaan, zal hij veel kunnen vermijden. Een te zachte opvoeding kan oorzaak zijn, dat de kinderen, eenmaal in de maat schappij getreden de werkelijkheid zoo koud vinden. De heer Pierson deelt een staaltje mede, aan hoe sohandelij ke en opzettelij ke leugens men blootstaat in gestichten. „Toen ik nog niet lang hier was, kreeg ik een brief van iemand, die mij aller vriendelijkst waarschuwde tegen een per soon hier werkzaam, wiens houding jegens de verpleegden meer dan schandelijk mocht heeten. Die persoon nu bestond niet en had nooit bestaanZijdie dezen laster verbreid had, beweerde hier twee 'jaren geweest te zijn, maar gaf een naam op, die hier nooit gehoord was; zij had jien be richtgever eenvoudig een sprookje opge- discht, om haar onwil en hardnekkig vol harden in de zonde te vergoelijken. Hij had het geloofd en meende moreel ver plicht te zijn, mij te waarschuwen en hij deed dit in de meest bescheiden vormen, doch gedachtig aan het onware spreek- daartoe te gebruiken. Immers, wanneer de Spaansche rechters zouden bemerken, dat de boete voor arme vervolgden door hen werden betaald, zou het boete op boete regenen, en in plaats van goed zou er kwaad worden gesticht. Hoewel met leed wezen werd het geld, met goedvinden van den schenker, nu tot andere doeleinden be stemd. Dubbel smartelijk viel het Pastor Fliedner, toen hij aan het einde der 10 dagen een schrijven van de gevangenen ontving, dat zij, omdat zij het geld niet hadden, nog 10 dagen in den kerker moesten blijven. Maar ziet, wat gebeurt er? Den volgenden dag komt er weder een brief, en daarin wordt vermeld „Wij zijn uit den kerker ontslagen. De rechter zelf is gekomen en heeft ons gezegd, dat wij vrij waren en naar ons dorp konden wederkeeren." God zelf had gezorgd, dat zij niet langer daar bleven, en den vijand tot hun bevrijder gemaakt. Toen namelijk dc priester van het stadje Cangas vernam, dat de gehate Protestanten nog 10 dagen in de gevangenis moesten blijven, wendde hij zich tot den hardvoch- tigen rechter en eischte hun in vrijheid stelling, wijl hij niet dulden kon, dat zijne gemeentenaren, die naar hunne liederen luisteren, door zulke ketterijen langer zouden worden verleid. Bovendien was den rechter ter oore gekomen, dat hunne dorpsgenooten hen, na afloop der gevange nisstraf, in triomf zouden binnenhalen, en dit wilde hij voorkomen. Zoo had hun ge zang hun de poort van den kerker geo pend, en zij het bewijs geleverd, hoe de Heer de Zijnen in alle tijden en in alle landen weet getrouwheid eu goeden moed te schenken,

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1894 | | pagina 1