Idelburg.
Ho. 81 1894.
Sitferfujj 14 Ipmf.
Mfsfe Iimrpnij.
f*
s*
8*
84
!S
m I
iS«
CHRISTELIJK-
NIEUWSBLAB
VERSCHIJNT
if
F. P. D'HUIJ, te Middelburg.
HISTORISCH
VOOR ZEELAND.
PRIJS DER ADVERTENTIËN
93%
IJK.
Amsterdam, 10 April
'taatsleeningen.
Vorig
w. s
dito
dito
iën
ynd.
ÜK 1876
-88
1888
62-81
Larnaia
I. MD.
ti Nov. f 1000
ibr.-Aug.
in.-Juli
iril-Oct.
Schatk. 1844
58-S4 m. eonp.
mot tickot
1888-89
ub 1880
822.
Sorie '54
ing 2o otris
8*
;o 125-625 Z.B.
tacbild
9 bij Hop*
bij Koticb.
'67-'6»
Lot 100
|5U-
1884
erp. Sck.
C.L.
188
irio D.
C.
180
178
1883 Obl.
nd. '83
1888
1889
21/, 88%
100%
81/, 1021/,,
3V| 102 l/n
31/, lOU/8
#5i/8
81
5
4
5
6
5
5
4
6
4
4
8
3
i
5
5
5
4
4
4
4
4
4
I
6
6
4
4
5
4
4
6
41/,
4
4%
6
km
KIM
ïosiï
1001/1
9Wl
751/
MlI
J»
79'/,I
i>4
m
Hl
94 J
71*.
09
77
96v
fi
3 li/
Tilt
Ho
716/,
65%
flü
«5%
4
«4%
9t
103#
611/,
89
96
28%
«4%
1051/,
102
«V*
661/,
«6%
69%
181/,
42%
3i»/*
104
(M
101,1
591J
m
en Stedelijke Leeningtn.
1861 31/, 1001/,
1886 81/, 100% loo
1888 81/, 100% 100%!
w. Aand.
id.
ank Pdhr.
dito
4
c Pdb.
Hf»
dito
4
•tenl. Aand.
Ibr.
*v.
ia
4
to
3%
k Pdb.
*V«
ihalda"
ij. A.
Aand.
i Oblig.
4
Pandb
4%
Aand.
Obl.
4
ud.
*1. Ad.
ndb.
*Vt
Aand.
f dit»
3
k Ptadkr.
5
dit*
9»
159
m%
101%
87#
.°ll/,
99#
102S/J
102
12)
100
102
.02%
56%
96
218%
ï4
108
68
10»
159
124
141/,
oorwegleeningen
Spw. Aand.
to OUi|,
DO
Obl.
Aand.
250-1000
'75/80
87/89.
dito
Br. A-
Joobt. f.
ij. a.
500
1890
■ad.
A and.
125 OU.
'00
98 7/, 99%
5
4%
4
8
5
4%
5
Obl.
bl.
1000
md
1 100
1000
lig.
1. Ad.
K. 125 Oblig.
ch-N.C. T.O
acifie
dito Oblig.
Obl.
dito
dito
H. Obl.
dito
C. t. A.
A and.
d goud
C. t. A.
i'aat. Ad.
r. Ad.
Obl.
C, e. A.
Oblig.
bl.
C. t. A,
OU.
r. OU.
o
am
101
S 26
3% 100
8% 101%
-
- 170%
- 5>%
8 46%
8 49%
- 139%
- 164
U0%
09%
96 Va
64%
104%
97%
101%
105%
92%
105%
Ul%
1«3%
106%
8°%
74%
94%
108
16%
108
87
104%
104%
89
112
22%
92%
99%
51
17%
89
108»/,
1041/,
110»/,
107Va
21%
104%
90
101
•®Vi I
iooj/i
I
45% I
49%
138V<
140%
It'/l
»»Vi I
103Vt I
105
xuegnxaatschappjen
8%
A
Aand
Oblig.
tr. dito
Aand.
Oblig. 4%
remie-Leeningen.
190
100
90%
51%
98%
74% I
94%
87
10*%
89
ïi'/l
99%
17% I
103
1071/41
207/4
104%
100
50/4
nst.
f 100
100
Cruis Aand.
'87 fr. 100
'86 100
1870 8.
854 250
74
lp 4 I Z. 1.
5 1
drid 8 fr.
100
4
6
100
100
100
100
100
409
108»/,
8 107
3 104*
74
2% 101
21/s l"U/f
128%
119
117%
1597/,
160
143
156
144
II
2
1°7A
1Ü41/)
75
elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND.
Prijs per drie maanden franco p. pf 0,95.
Enkele nummers0,02c.
Arnemuiden, ook voor Nieuw- en St.
Joosland, 10 April.
De belanghebbenden worden er op ge
wezen, dat het laatstgeplaatste goedkeur-
ringsinerk, voortaan gedurende twee jaren,
op gevaar van straf, ongeschonden moet
worden bewaard.
Belanghebbenden worden verder herin
nerd, dat de verificatie van gewichten
beneden het gram (milligram gewichten)
uithoofde der daartoe noodige fijne balans,
uitsluitend aan liet ijkkantoor te Middel
burg geschiedt.
DE UITSLAG.
Terwijl wij ons voorbehouden straks ons
eigen oordeel over den uitslag der ver
kiezing onzen lezers mede te deelen, dee-
len wij thans enkele uitspraken mede der
jiers, waaruit blijken kan, hoe moeilijk het
is een oordeel te vellen over den stand
der zaken, in verband met de zaken, waar
om het ging de kieswet.
Feit is nu dat gekozen zijn 32 voor
standers en 39 tegenstanders terwijl 29
herstemmingen moeten plaats hebben.
De Standaard meent dat minister Tak
een meerderheid zal hebben van 13 stem
men en schrijft dan verder
Rekent men nu, dat do eilandendistric
ten voor minstens vier zetels buiten kijf
een meerderheid in onzen geest geven, en
dat waarschijnlijk slechts twee, hoogstens
drie, van deze districten tegenover de
regeering zullen staan, dan mag geconsta
teerd, dat over het heele land op 10 April,
bij eerste stemming de meerderheid voor
de regeering 67 bedroeg en de minderheid
die tegen haar koos 43.
Een uitkomst, die metterdaad verrast, a's
men bedenkt met welk een ongemeene macht
het conservatisme van alle ga
ding uit zyn schuilhoeken is komen op
dagen, en hoe bovendien in meer dan één
district n i e t de electorale quaestie, maar
kerkelijke antipathieën een zeer aan
merkelijk deel der kiezers tegen de kies
wet deed kiezon.
Telt men nu desniettemin alle kiezers
over heel het land saam, die voor ol tegen
stemden; iets wat we eerst morgen doen
kunnen; dan zal men, niettegenstaande dit
kerkelijk profijt, dat geheel aan de zijde der
tegenstanders was, met meer dan tien
duizend kiezers de schaal vóór de Re
geering zien overslaan.
Deze uitkomst stellende tegenover het
feit, dat het in de oude Kamer 60 tegen en
slechts 40 voor de Regeering stond, ziet
men derhalve, hoe de overgroote meerder
heid der opgekomen kiezers de ontbinding
heeft willen doen slagen.
Toch kan eerst op 24 April beslist worden
of ook bij de herstemmingen, die komen,
deze gunstige verhouding zal stand houden.
De N. R. Crt. is van geheel andere
meening en verwacht eerder eene meerder
heid aan de zijde der tegenstanders van
Tak.
Zij zegt verder:
De uitslag van de verkiezing is ons niet
togengevaUenintegendeel. Als men in
aanmerking neemt, dat schier de gehsele
groote en kleine liberale pers op de hand
van Tak was, dat hetze.fde het geval was
Dot de antirevolutionaire organen, dat de
roomseh-katholieke bladen wel voor het
meerendeel tegen Tak waren, maar toch
ook Het Centrum en enkele kleinere
bladen vóór hem partij trokken; als men
verder bedenkt, hoe het land door de voor
standers van Tak's wet letterlijk is afge
foisd en welke vurige volksredenaars onder
hen warenals men bedenkt, dat het be
stuur der Liberale Uniezjjn gewicht
m de schaal gelegd heeft vóór Tak, en de
'meralen, die aan zjjno zijde stonden, uit
stekend waren georganiseerd, dat dr. Kuyper
met zijne deputaten het heele land vóór Tak in
ep en roer bracht als men dat alles
e aanmerking neemt, ja dan moet men
vei erkennen, dat de kansen vóór Tak al
heel
gunstig schenen te staan, al stonden
ifVi
J OVUOllOAA to l d 40-11 Ctl OIUllUöll
°°t aan de zijde der slecht georgani-
erde liberalen, die tegen Tak's wet zijn,
ilf-M !rootst6 deel der katholieken en een
ei dBr antirevolutionaire, die niet met dr.
yper medegingtn. Eene ontbinding, die
desniettemin met zoo weinig succes be
kroon werd, mag zeker niet op den naam
van geluk bogen.
Wat bij deze verkiezingen vooral in het
oog springt, is het groot getal van hen,
die hunnen kiezersplichl niet hebben vervuld.
B\j de algemeene verkiezingen in 1888 en
1891 was de opkomst in veel plaatsen
vrij wat grooter. Het meest wel trekt de
geringe opkomst te Amsterdam de aandacht
waar van de ruim 23,000 kiezers slechts
ruim 9000, d. i. ongeveer 40 pet., hun kie
zersplicht vervulden. Als er éen plaats ge
weest is, waar men hemel en aarde bewo
gen heeft, om Tak's candidaten gekozen te
krijgen, dan is het Amsterdam. Hoeveel
vergaderingen en meetings zijn daar niet
om de agitatie voor Tak gaande te houden.
Daar zou, naar men meende, aan Tak een
schitterende triumf bezorgd worden. Bur-
g e r p licht, met Wertheim aan het hoofd,
gaf het sein zelf Tak een zetel aan te
bieden, en al wat maar Taksgecind was,
liberalen, antirevolutianairen, radicalen, zij
steunden met vuur en ijver de candidatuur
van hun patroon en van zijne aanhangers.
En zie met welken uitslag!
Van de 23000 kiezers koni jn er goed
9000 op, en hoe stemmen doze dan nog 1
De volstrekte meerderhdid was 4606, en Tak
zelf, de uitgezochte candidaat zou men zeg
gen, kreeg slechts 5506 stemmen, slechts
eonige honderden meer dan hij moest hebben
om er te komen, en van de 5 gekozenen
kreeg hij op éen na de minste stemmen
Wat als een schitterende demonstratie voor
Tak bedoeld was, het scheelde maar weinig,
of het liep voor hem persoonlijk op eene
zware nederlaag uit.
Wat men hoopt gelooft men gaarne. Dit
blijkt uit de uitspraken zoo verschillend,
als wij hier weergaven.
Uit een adv. hierachter blijkt dat nu
de Liberale kiesvereeniging te Goes den
heer D. Stigter doet optreden tot het
houden van een politieke rede.
INGEZONDEN.
Buiten verantwoordelijkheid der Redactie.
Een blik in het dagelijksche leven, of
een beschouwing van een eonvoudige over
verschillende misstanden, inzonderheid
in betrekking tot het Christelijk Onderwijs.
Geachte Redacteur
Beleefdelijk verzoek in een plaatsje voor
onderstaande regelen als U ze althans ter
plaatsing waardig keurt.
Men zou denken dat ieder die zich
christen noemt, op kerkelijk gebied Gere
formeerd is, en op staatkundig terrein an
tirevolutionair, dat die allen zeker hunne
kinderen naar een christelijke school zou
den zenden, waar daar gelegenheid voor
bestaat en anders middelen in het werk
stellen zulk een school te verkrijgen.
En evenwel is dat niet zoo.
Zulk een vreemd en treurig verschijn
sel is niet alleen in betrekking tot het
onderwijs maar ook op menig ander terrein
des levens waar te nemen.
Er zijn er helaas maar al veel die 0 zoo
hard vallen op de regeering des lands,
dezelve groote zondaars noemen en konin
gen, ministers en kamerleden enz., gelijk
stellen met Acliab en Jerobeam, van welken
laatste wij lezen dat liij Israel dede zon
digen. Maar al was het dat er nu ook
een vrome regeering opstond, zou er ook
niet als ten tijde van een der vrome ko
ningen van Juda, moeten gezegd worden:
„En het volk verdorf zich nog."
Laten wij bedenken zoo lang wij op eigen
terrein niet reformeeren, zijn wij even
ontrouw, lachen de liberalen met alle ge
beden en gejammer en God hoort ons
zuchten niet. Neen zoo lang het volk niet
door daden toont dat het hun ernst is om
den God onzer vaderen naar Zijn Woord
te dienen zoo ver de wetten des lands
dit toelaten, is dunk mij niet te wachten,
dat God een reformatie van regeerings-
wege zal geven.
Het is, dunkt mij 0, zoo gemakkelijk
laag en hard op onze wettenmakers te vallen
en de schoolwet van Minister Kappeijne met
allen die ze in de wereld gebracht heb
ben, als tot de onderste plaats in de hel
uitgaaIe van
G. M. KLEMKERK, te Goes
van 1 5 regels 25 centiedere regel meer 5 cent.
Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel
meer 10 cent.
te verwijzen, maar wat beduidt zulk een
vonnis van degenen die den weg, door
God in Zijn voorzienig bestuur geopend,
niet bewandelenik bedoel hen die geen
gebruik maken van de sehool met den
bijbel.
Doch helaas zulke gevallen zijn zoo als
gezegd is, op menig ander terrein des le
vens waar te nemen.
Wat beduidt bij voorbeeld al het geroep
over de slechte toepassing der Zondagswet
van regeeringswege, op vaart en spoor en
posterij enz., zoo lang het volk even on
gedwongen zelfs op Zondag brieven ver
zendt en ontvangt, ja brievenbesteller is
of ambtenaar bij een brievenposterij
En wat beduidt al het geroep over de
toenemende ijdelheden van regeeringswege
toegelaten, ja zelfs bevorderd zooals kermis,
bal en schouwburgik wou vragen welk
een indruk moet een voorstander van dat
alles wel krijgen als bij tegenwoordig eens
op een verkooping, bij voorbeeld van een
bocreninspan en dat wel opeen christelijk
erf een kijkje neemt'? Het is daar een
kermis in 't klein met allerhande kramerij;
ja wat het ergste is waren er de dobbel-
steenen maar geweerd. Men kan daar op
een Gereformeerd erf het geroep vernemen
van „onder de negen of hoven de twaalf"
Wel is 't waar dat de politie heeft toe te
zien of die dobbelsteenen (teerlingen) zui
ver zijnmaar men diende te begrijpen
dat voor zulk een dcfel niet een zuiver is.
Ach, er zijn zooveel christenen, die hun
tijd verbeuzelen met zich te ergeren aan
allerhande kleingeestige muggezifterij, en
bijzonder hard vallen op weinig bedui
dende dingen, die zij meenen op te mer
ken bij meer onbekrompen Christenen
doch zij schijnen geen oog te hebben voor
hetgeen bepaald onbijbelsck en ongerefor-
meerd is.
Op zulke dingen moest meer gelet wor
den. Een christenouder kan zijn kind haast
nergens met goeden gemoede toelaten, en
men kan een kind toch niet alle uitspan
ning onthouden. Ook behoeft men niet zoo
bijzonder vroom te zijn om zoo iets als
boven genoemd is, te weren.
Ook wil ik wijzen op de verkoopingeii
van onroerende goederen op ons eiland Wal
cheren. Daar heeft men de zoogenaamde
win- of strijkpenningen en premiën. Men
veroordeelt, en dat terecht, de staatsloterij
en meent. ook weer terecht dat daar
om een vloek op het land moest rusten.
Maar hoe maakt ons volk het met de lote
rijen in 't klein. Niet een gereformeerd
mensch moest iemand, die met loten te koop
loopt, in zijn huis of op zijn erf toelaten.
Ik wou vragen: is er zooveel verschil als
de overheid de loterij steunt en toelaat en
een landheer of landbouwer, die door win-
penningen te beloven menig gelukzoeker
buiten God in verzoeking brengt'?
Nog iets. Men heeft doorgaans den mond
vol over de liberalen en ik geloof ook zij
maken ons niet gelukkig. Als antirevolu
tionair verwacht ik met u van hen niet veel
heil.
Maar waarom dan niet met hen gebroken?
Het is weer zoo treurig dat in menig chris
telijk gezin de liberale bladen op de tafel
liggen, maar een christelijk nieuwsblad zoo
als de Zeeuw en meer andere wordt er te
vergeefs gezocht.
Voorts denk ik bij deze aan de door de
overheid niet geweerde en door ieder wel
denkend mensch verafschuwde hoerhuizen
maar is er onder ons op het platte land
niet een zekere gewoonte, die daar wel
eenigszins aan verwant is en wel afgeschaft
kan worden? Ik bedoel de nachtelijke
samenkomsten van verloofden.
Doch genoeg ik wilde deze feiten slechts
noemen om ons volk te doen gevoelen hoe
weinig reden wij hebben om alle schuld op
de overheid te werpen en dat het hoog tijd
is eens van onder te beginnen met zondige
gewoonten en misstanden te breken en, al
thans als christelijk Nederlander, in Gods
wegen te wandelen zoover de wetten des
lands dit toelaten, opdat er voor God en
•de overheid betoond worde dat het ons
ernst is mot den God des bijbels en den
Christus der Schriften. Laten wij al vast
beginnen om meer algemeen met dankbaar
heid gebruik te maken van de christelijke
school door Gods ontferming over Neder
land ons gegeven. Er kon anders wel eens
een tijd komen, dat God des arbeiden»
moede ons die school ontnam.
O, laaghartige achterblijvers, vergeef mij
die uitdrukking zoo zij te sclierp is, maar
het is waarlijk om boos of moedeloos te
worden wij zouden haast zeggen met
den Engel„vloek Meros, omdat ze niet
opgekomen is met de helden.
En nu want. daar wil ik opkomen
ik kan niet nalaten te vragen wat mag
toch wel de reden zijn dat zoovelen geen
gebruik maken van de school met den
bijbel Men zal misschien zeggen Op
onze staatsschool is bet onderwijs ook chris
telijk. De bijbel is er ook, zelfs wordt er
ook gebeden en wat wil uien meer Het
is wel waar zulks is tegen de letter van
de wet. Het is misschien wetsontduiking
of bij wijze van smokkeling maar daar zie
ik zooveel kwaad niet in want wetsont
duiking is er wel meer onder ons Gere
formeerden, daar geen consciëntie van ge
maakt, wordt.
Ik wou hierop antwoorden niet te willen
ontkennen, dat er met dat wetsontduiking
wel wat geschermd wordt en dit in veler
mond meer een groot woord dan ernst is.
Evenwel zou ik zeggenal ware het dat
de zaak dus stond, dat namelijk de overheid
hij wijze van vergunning toeliet den hijbei
op de staatsschool te gebruiken, zoolang zij dit
goed of althans niet schadelijk vindt, dan
moest een christen toch zeggen mijn God
en mijn Bijbel is mij te groot om hij wijze
van vergunning te dienen en te gebrniken.
Zegt men nuna de gewone schooluren
staat de school open voor bijbelsch onder
wijs, dan weet ieder toch wel, dat het zont
in de spijs moet zijn en niet afzonderlijk be
hoort toegediend. Neen, ook zijn de wei
nige schooluren te kostelijk om die onge
bruikt te laten. Ja zal een ander zeggen,
men geeft hoog op van het christelijk on
derwijs, maar ik zie zoo weinig vrucht.
Het kan zijn dat u zulks niet ziet maar
is er daarom geen vrucht Het is toch
opmerkelijk dat in het noorden van ons
vaderland waar het volk al lang van den
hijhei vervreemd is de meeste socialisten zijn.
En voorts, mensclien te bekeeren is Gods
werk. Ons is gegeven te zaaien en God
is vrij om dat zaad te doen ontkiemen tot
vrucht ja dan neen. Maar als Gereformeer
den weten wij, dat de Ileere zelfs veel ar
beid en mest aan boomen legt, waarvan Iiij
weet, dat zij in eeuwigheid geen vrucht
zullen dragen.
Weer een ander zal zeggen het is hij
het christelijk onderwijs ook lang niet vol
maakt hij zonder doelende op de vaccinatie
Ik antwoord daarin staat zij niet achter hij
de staatsschool. En dan, van niets te willen
weten dan van het volmaakto, zal hij u
ook wel geen ernst zijn.
Weer anderen hooi" ik zeggen het is zoo
moeilijk, wij zonden onze kinderen wel op
een vrije school willen hebben, maar onze
onderwijzer op de staatsschool is een braaf
christelijk godsdienstig gereformeerd mensch,
hij zou mij dat kwalijk nemen en ik heb
te veel eerbied voor hem om te kwetsen.
Hem kwetsen en wilt gij dan liever uw
God onteeren.
Ja, zal een ander zeggen, wij zouden wat
ons volk betreft op ons dorp wel een chris
telijke school kunnen stichten, maar n zult
het zelf ook wel gevoelen, het was veel
gemakkelijker als de onderwijzer der staats
school ongereformeerd was, maar nu kunnen
wij, wat het onderwijs betreft, daar niets mee
winnen. Mijn antwoord is hierop „mijns
inziens verkeert uwe gemeente in gelukkige
omstandigheden. Bouwt maar een school
en benoemt uw beminden onderwijzer vnn
de openbare [school aan de vrije school
dan zijt gij klaar.
Och, zal een ander zeggen, ik wou maar
dat het burgerlijk bestuur den bijbel van
de staatsschool- weerde, dan was het gemak
kelijk.
Ik antwoord of dat gewensclit was, durf
ik niet zeggen, liever zou ik raden, hespaar
dien menschen die ingrijpende daad en breek
evenwel met de staatsschool.
Nog hoor ik zeggenik ben niet tegen
de vrije school maar do tijden zijn zoo
drukkend twee scholen op een klein dorp,
de last is te zwaar.
Dan zijt gij op dit gebied meer berekend
dan wel andere, en als dan liet geval zich
nog eens voordeed als voor enkele jaren op
een kleine dorpsgemeente dan zoudt gij
zeker geen bezwaar hebben 0111 uw kind
of kinderen van de staats- naar de vrije
sehool over te plaatsen om zoodoende de
geldelijke opbrengst voor een hulponder
wijzer te besparen.
Toen waren de menschen daar niet zoo
wijs, of was laatstgenoemde school daar zoo
gebaat
O, zal misschien een arme denken, ik zou
wel willen maar ik kan het schoolgeld niet
betalen.
Ik meen te mogen antwoorden, dat be
hoeft bij u geen bezwaar te zijn daar zal
voor gezorgd worden.
Nog hoor ik naar mij dunkt een onnoo-
zelen dwaas zeggen Ik ben hervormd, wat
zou mijn kerkeraad zeggen
Uw kerkeraad er tegen Zulks is wel
niet denkbaar zou men denken. Hem is
toch immers uwe doopsbelofte wel bekend.
Weer denkt misschien een ander ik ge
loof ook met n, het was heter mijn kind
naar de bijzondere school te zenden, maar
ik wacht op meer aandrang van binnen.
Mijn antwoord is kort, zie toe, dat God u
niet laat wachten. Rechtvaardig zon Hij
dat kunnen doen, maar uwe verstandelijke
overtuiging moest u genoeg zijn.
O, dierbre bijbel, groote schat,
O, dierbre inhoud, die het bevat,
O, dierbre God, die menschen bemint,
O, dierbre Jezus, voor mij en mijn kind,
O, dierbre school, daar Gods Woord is in eer,
O, dierbre lessen naar bijbelsche leer,
O, dierbre jaren der kinderen jeugd,
Zoo vatbaar voor ware en moderne deugd,
Ik wenscb, dat die taal onze harten vervult.
Met kostelijke gaven de bussen gevuld.
Door armen en rijken, een ieder naar kracht
Alzoo wordt den Heere Zijn eere gebracht'
Biggekerke. JOB WISSE Mz.
Kerknieuw s.
Ned. Herv. Kerk.
Viertal te Middelburg (vacature dr. L.
Heldring)dd. S. L. van Stem Callenfels
te HeerdeA. de Haan te OphemertJ.
Hoogenraad te Wageningen; H. J. de Zwart
te Ouderkerk a./d. Amstel.
Bedankt voor Biervliet door Ds.
Timmermans te Paqui.
Wegens het a. s. vertrek van ds. B.
Wielinga naar Delfshaven is ds. G. E.
Meloen van Kloetinge als scriba quaestor
in de classis Goes opgetreden.
Scltoolnieuws.
Akte-examens in Zeeland.
Woensdag vingen die examens aan en
werden geëxamineerd 6 mann. candidaten.
Daarvan werden 3 toegelaten, de heeren
A. Eggermont van Hontenisse, C. van
Elsacker van Tholen en C. de Klerck van
Middelburg.
Donderdag werden geexamineerd 6 mann.
candidaten.
Allen werden toegelaten, nl. J. A. de Lint,
M. C. van der Maas, L. M. Marx, F. W.
Morren, H. W. Odink en J. van der Peijl,
allen van Middelburg.
Voor de vrije- en ordeoefeningen werden
geëxamineerd 3 mann. candidaten.
Allen werden toegelaten, nl. A. Eggermont
van Hontenisse, C. van Elsacker van Tholen
en C. de Klerck van Middelburg. (M. C.)
Te's Hertogenbosch slaagde voor akte
L. O. de heer W. B. Blok yan Waarde.
(M. C