NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. CHRISTELIJK- HISTORISCH iMoSriiss Ha. 61. 1894. Hoiüferifiig 22 feficuaci. Hcfifsfe laargani]. N-VLAKE. Ideghem, IMDIENst chip „Schelde", E LEG RAAF otdienst dienst. tad Zierikzee sland. {otterdam Midd.-Y'liss. dienst VERSCHIJNT G. M. KLEMKERK, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN Waar de schoen wringt. ÏSDÏËNSF -.HL VEERGOES 0 8,21f, 2,54+ fSut sDi„dag8Y;rtikfo Goes (Slot Oostend geen dienst. yd. -MIDDELBURG ■eilmarkt) 4,50, 'r 1,40,12,éo, 1,15, aO 5,55, 6,55, 7,45' •ruari. Van Rotterdam: Woen.21'8morg. 9'in Jrijd.23 „g 9;lo Maan. 26 in^ Woen.28 i0' :uari. van Antwerpen Woen.21 'smorv. fi Vrijd. 23 6|_ Zond. 25 6 Woen.28 3^ [min, na kloktijd). -ilJKS. r Vlake 4,50, 8,5a soorden 7,4t,' 11,44, oorden ra. 7, 11, nmiddellijk na aan- 8,50, 12,50, m, 'TDIENST. egen plaatsen, ari. Va» Rotterdam )insd. 20'smorg.ll, Voen.21 )ond. 22 rrijd. 23 inter. 24 iond. 25 laan. 26 >insd. 27 Voen.28 11.- llr 11.- 11,- 11,- 11»— 11" 11,- TDIENST g en Zierikzee. :ee Spoorweg Goes. che tijd). F e br u a r i. Van Zierikzee 'smorg. 'smid insd. 20 7,— 2,30 L>en.21 7,50 2,30 ond. 22 6,30 2,30 rijd. 23 7,50 2,30 iter. 24 7,50 2,30 >nd. 25 7,50 aan. 26 7,50 2,30 insd. 27 7,50 2,80 roen.28 7,50 12,— k ongeveer: orm. *5,30, *6,35*, -. Namid. 12, 7,15, 8,-. rmiddag 7,40, 8, d. 12,06, 1,40, 2,30, 3,05, 8,45. en 6,35 nit Middel en. OP -ZOOMvTHOLEN naar Tholen, 5,30, 5,30, 7,40. jen-op-Zoom 6,10, 6,15, 8,30 -Zoom n. Halsteren lar Tholen 16 min- nwioh.) aaibrng 6,23, 8,28, Maldeghem 5,31, 5,20, 8,26. Draaibrug 7,45, reskens 6,50, 8,50, is 5,31, 6,0, 7,43, 5,25, 7,40, 8,24- g 5,51, 6,29, 8,16, ,20, 8,3, 8,43, elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Enkele nummers0,02s. UITGAVE VAN en van 1 5 regels 25 centiedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1-5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. ~^T30£33Era Er bestaat op het oogenblik eene zake lijke, geen persoonlijke, verwijdering tus schen de leiders der christelyk historische staatspartij. De spreker die te Kapelle voor de anti revolutionaire kiesvereeniging optrad, duid de de twee groepen aan met de namen van de twee meest bekende, meest beminde, meest bevoegde leideraKuyper en De Savornin Lobman. De tijdelijke gedeeldbeid had haar grond, zoo zeide hij, in verschil van opvatting om trent de grondwettigheid der kiesrechtvoor- stellen; en omtrent de beteekenis van het sturen in democratische richting. Op deze punten staan Lohman, c. s. en Kuyper c. s. tegea elkander over. Een dergelijk gedeeld staan neemt men ook by andere partijen waar, niet het minst by de liberale, wier pers nota bene! het haast niet houden kan van leedvermaak over de scheuring die in do antirevolutionaire partij te wachten staat. De spreker te Kapelle heeft er evenwel terecht op gewezen, dat onze tegenvoeters zich te vroeg verblijden; want op allo andere punten, de christelijke historische levensbeschouwing rakende, zijn de groepen LohmanKuyper het eens de tijdelijke verwijdering is over een jaar weder afge- loopen, wanneer Taks Paris-apel, de kies wet, van de haan zal zyn en men het ge lijk of het ongelijk van een der beide groepen proefondervindelijk zal hebben aangetoond. Maar vooral daarom verblijden zij zich te vroeg die, zolven vogels van diverse pluimage, onder eenzelfden anti-clericalen hoed gevangen, niets zien van de hoogero eenheid welke de christenen van verschil lende richting verbindten tenslotte alle verschillen zich doet oplossen in het credo van de gemeenschap der heiligen. De kiezers te Goes, voorzoover zij op den heer Lohman stemden, gaven toch van dit hoogste besef een ondubbelzinnig blijk. De Standaard had het met ongeveinsde warmte voor den c mdidaat opgenomen en dr. Kuyper had ten overvloede in een persoonlijk schrijven de Goesche kiesver eeniging gemachtigd aan iedereen te zeggen dat hij den terugkeer van jhr Lohman in de tweede kamer, ook nu nog, hartelijk wenschte. Het spreekt van zelf dat bij deze candi- datuur ook de standpunten Lohman en Kuyper verdedigd en gecritiseerd zijn ge worden doch bij de stembus bleek even min als bij de candidaat stelling door de kiesvereenigingen iets te bespeuren van party kiezen voor het eene of het andere standpunt. Schouder aan schouder stonden allen in het gelid. Als God de Heer hen het leven spaart, zullen zij zien dat zij daaraan wèl gedaan hebben. Reeds nu wordt hun in de Protestantsche Poord-Brabanter daarvan een bewijs gele verd. Zooals men weet is dit blad waar jhr. Lohman in schrijft met de Standaard waarvan dr. Kuyper de hoofdredacteur is, vaak in geschil. Ook in meetings worden afwijkende meeningen uitgesproken, zegt het blad, en menigeen keurt dit af. I' daar grond voor Op kerkelijk gebied worden bekwame mannen als Rutgers en Kuyper herhaalde lijk, door het eenvoudigste gemeentelid soms, openhaar tegengesproken. Toch zal memand onzer hen daarover hard vallen, "tegendeel de schrijver in de Prot. N. Br. prijst hen, als ernst en eerlijkheid hun hlw'i ver§?zGlen. Maar waarom dan het o geschud als men op politiek gebied te» Ut*n' i '^e het weten kunnen, ziet tegenspreken qnatTti'!Un^i gewicht van menige eenvoud'01; gebied, zelfs door de S? »;- ingezien; en dit op gebied bet geval niet is. Nu is het op kerkelijk gebied zoo ge steld dat, als in de kerkelijke pers veel geredetwist is, ten slotte de kerkelijke ver gaderingen, na alles gehoord en overwogen te hebbenbindende uitspraak doen. En dit nu moest in politieke zaken ook zoo zijn. Daarom moest dr. Kuyper nog in de Kamer zijn dan kon hij de leiding aan geven, gelijk toen. Hy werd er vroeger om afgevaardigd. Nu hebben wij daarvan, tijdens dr. Kuy per lid der kamer was, 187477, niet veel kunnen bemerken. De vrienden lieten hem denk aan de wet van Van Houten in den regel alleen staan. Maar de schrijver in de Prot. N. Brab. kan gelijk hebben; ook waar bij zegt „Door nit het parlement zich terug te trekken, werd het natuurlijk verband dat tusschen een partij en haar leider bestaan moet, verbroken. Overal toch en altijd heeft het hoofd eener partij zitting in het partement, tenzij de partij zelve zich aan het optreden in het parlement onttrekke. Bij ons is dat niet zoo". V er volgens betoogt de schrij ver dat het ad vies door de Standaard gegeven, gegeven niet in overleg met de partij, niet voetstoots be hoefde te worden aanvaard. Hoe voortreffelijk een leider ook zijn moge, men mag toch in zyn partij wel vrijelijk zijn gevoelen tegen hem uiten. Wat de Schrij ver ten slotte zegt over het geschil tusschen het hoofdorgaan en De Protestantsche Noordbrabanter, en over de zoogenaamde scheuring, laten wij ten slotte letterlijk volgen: „Immers door te beweren dat het advies van éen orgaan der pars niet slechts door geheel de partij moet worden gevolgd maar zelfs niet mag worden bestieden, verwringt men geheel den toestand. Al wie bezwaar maakt wordt door geheel de pers, die het hoofdorgaan wel volgen moet, eenroudig voor „half" aangezien. Zelfs de kamerleden laat men nauwelijks vrij in hun oordeel. Als deze b- v. het kieswet-ontwerp nader willen onderzoeken, worden wij van con servatisme of van werkstakerjj ver dacht of verdacht gemaakt. Dat ten slotte niet de persorganen maar do Kamer leden zeiven zulien te stemmen hebben over eene wet wier grondwettigheid betwist wordt, en dat deze mannen dus niet enkel met een politieke maar ook met een cons ciëntie quaestie te doen hebben wordt ter nauwernood gevoeld. In plaats van de be denkingen op te lossen, zwijgt men ze, zoo niet uit verlegenheid dan ter wille der par tijeenheid, dood. „Het is alsof alles niets is dan eene partijquaestie, en alsof, nadat éen, zonder overleg met de anderen, gesproken heeft, voortaan een ieder heeft te zwijgen. „Ging deze leer op, dan zou voorta n de voornaamste eigenschap van een anti revolutionair Kamerlid moeten zijnkarak terloosheid. „Wij meenendus dat, in de gegeven omstandigheden, openbare discussie onvermijdelijk is. „Laten evenwel zij, die reeds juichen over „de scheuring" in de antirevolutio naire partij, zich nog niet te vroeg ver heugen. „Immers is er van scheuring vooralsnog hoegenaamd geen 8 p r a k e. „Vooreerst betreft het verschil alleen za ken, niet personen. Persoonlijke gevoelig heden, zoo moeilijk uit den weg te rui men komen er niet bij in liet spel, evenmin ais eenige poging om elkander te verdringen. „Over en weer loopt het geschil enkel over de vraag of de praktijk overeenstemt met de beginselen. „Bovendien is nog altijd het Program, door den leider ontworpen en door do partij aangenomen, de band die alle antirevolutionairen verbindt. Wij weten geen enkel punt waaromtrent verdeeldheid zou bestaan, tenzij misschien omtrent het Hooger Onderwijs, dat voor eerst nietaan de ordeis.(? Red .Z.) Zelfsover het „sturen in democratische richting" bestaat geen wezenlijk verschil, in zoover allen ook de S tan d aard,-steeds doen uitko men die uitdrukkingen slechts te bodoelen in antirevolutionairen zin. Evenmin is er. zeer enkele Kamerleden misschien uitge zonderd, een ernstig verzet tegen de verst mogelijke uitbreiding van kiesrecht, nu die eenmaal is voorgesteld, en nog veel minder tegen vermeerdering van volksinvloed. „De verschillen loopen over punten van praktische politiekb. v. of het wensehelijk is eene leuze aan te heffen, die voor twee- Orlei, zeer tegenstrijdige, uitlegging vatbaar is en lichtelijk vijanden voor vrienden doet aa zienof de kieswet al dan niet met de grondwet overeenstemtof het raadzaam is kiesrecht uit te breiden zonder versterking van de bevoegdheid der Kroonenz. „Voorzeker gewichtige punten, die, zoo het mogelijk geweest ware, niet in publieke discussie hadden moeten worden gebracht." Wij zijn zoo vrij op te merken dat er, onzes inziens, geen reden bestaat om te veronderstellen dat de kleine pers do Stan daard wel „zal moeten volgen", maar als zij het doet, behoeft zij daarom nog niet karakterloos te zijn. Voorts dat wij eveneens deze en andere zaken liever aan publieke bespreking had den onttrokken geziende schrijver had zijn doel misschien op andere wijze even spoedig bereikt. En eindelijk dat over „het sturen in democratische richting" geen geschil meer bestaat, sinds door buide groepen in de christelijke historische partij is beseft, dat wat in sommige bladen van „christelijk" democratische zijde als antirevolutionair wordt voorgespiegeld, met onze schoone beginselen niets te maken heeft. Een Zeeuwsohe boer begrijpt levendig het verschil tusschen wat hij onderscheidt als stierenin democratische richting en slierenin democratische richting. Herinneren wij nog aan de woorden van ds. Pierson, uitgesproken op het Christelijk Sociaal Congres. „Wat mij het meest getroffen heeft is dat de antirevolutionaire richting zoo gemak kelijk tot uitdrukking komt. Ik geloof aan de gemeenschap der heiligen. En het kost weinig moeite er aan tc gelooven, waar wij die waarheid telkens meer bevestigd zien. Men zegge dan ook, niet dat er zooveel verdeeldheid onder christenen is, maar ver- wondere zich eerder dat er zooveel samen binding wordt gevonden. De gemeenschap der heiligen is als een elastieken band die ons allen omgeeft. Wij staan allen met den rug tegen den band en duwen en willen er uit en komen toch altijd weer bij elkaar. Wij zijn als kinderen van één huis. Kinderen die wel vaak saam kibbelen en elkaar de bitterste verwijten doen, omdat ze zoo goed eikaars bijoogmerken doorzien, maar die toch altoos weer eindigen met het „trekken van het bloed" te voelen en daarom men rukke aan den elastieken hand, men buige hem, men kruipe er onder door of springe er over heen, dien band verbreken kunt gij nietwijl hij gelegd is niet door menschen, maar door Hem, die voor ons zijn bloed op Golgotha vergoot." De zitting der tweede kamer van Dins dag was een belangrijke. De behandeling der kieswet werd voortgezet. Kundige ju risten, meest tegenstanders voerden hot woord. Grondwettige bezwaren werden inge diend door liberalen, roomschen en antire volutionairen die geen van allen tegen grondwettige uitbreiding van kiesrecht zijn. Onder hen noemen wij Reekers, Hintzen, en Lohman. Deze laatste wil de grondwet wijzigen, zoodat dit ontwerp daarmede in overeen stemming kome. Zyn rede nemen wij een volgende maal geheel op. Uit verschillende partijen ontvingen de heeren Mackay en v. Alphen steun voor de door hen ingediende wijziging op twee artikelen der wet, waardoor het grond wettig bezwaar verkleind, de schrijfproef uitgeworpen en de uitsluiting van sommige aspirant-kiezers voorkomen wordt. Volgms <]e wijziging MackayVan Alphen toch zouden kiezer worden allo hoofden van gezinnen en alle commensalen die een vertrekje met eigen stookplaats hebben dus ook de door den burgerlijken of mili tairen reolitor veroordeelden, welke de minister wil uitsluiten. Alle andere inwonende personen, zoons, bedienden en knechts blijven uit gesloten. Inderdaad een aanlokkelijk voorstel. Dat „vertrekje met eigen stookplaats" wil ons echter nog niet bevallen. "Wij zien niet in, waarom een kostganger die onder de pannen slaapt, desnoods met een kruikje in bedniet even goed kiezer zou kunnen zijn als een die zich de weelde van een afgeschoten vertrekje hoe oorspron kelijk ook, met een oud kacheltje er bij kan veroorloven. Doch wij willen niet vooruitloopen. 21 Febr. '94. Landontginning. Het Hoofdbestuur van den Oranjehond van Orde heeft zich met den heer Bertels verstaan, over den bouw en den aanleg eener boerderij van 5 H. A. heidegrond, om dien te ontginnen naar de methode onlangs door den heer Bertels voorgesteld. Deze boerderij zal zoo spoedig mogelijk in exploitatie gebracht en den toekomsti- gen bewoner in erfpacht gegeven worden. Eene som van pl. m. f 3500 is, naar schatting, met deze eerste poging gemoeid. Kapelle. Woensdagavond jl. trad dhr. J. Buijze nit Goes in het lokaal der Chr. Jongelingsvereeniging voor de Antir. kiesvereeniging als spreker op. Volkomen weer te geven wat door den spreker werd gezegd is niet wel mogelijk, en ook niet noodig, alzoo de talrijke aan wezigen geheel oor waren. Dhr. Buijze begon met onder de aandacht te brengen dat er tengevolge den loop der zaken tweedracht, scheuring onder de par tijen zoowel van liberalen als van antire volutionairen gekomen was. Ter verdere ontwikkeling duidde hij de heide groepen der antirev. partij aan met de namen van de heeren Lohman en Kuyper, en de oor zaken van hun verschil van gedachten. Verder werd door hem besproken de kies wet, hare oorzaken en vermoedelijke ge volgen het verschil tusschen sociaal-demo cratie en christelijke-democratie de kamers van arbeid, met den aankleve van dien de verplichtingen van werkgevers en werk lieden de wensckelijkheid van een pensioen fonds voor arbeidslieden en de inrichting en werking daarvan. Van de gelegenheid tot debat werd geen gebruik gemaakt, wat ons veronderstellen doet dat allen het met den spreker eens waren. De voorzitter de heer J. Oele Hzn. dankte den spreker uit naam van het in goeden getale opgekomen gehoor voor zijne leerzame causerie. De vergadering, door den voorzitter met gebed geopend, werd door dezen ook met dankzegging gesloten. De minister van binn. zaken heeft voor het Rijks-landbouwproefstation te Goes aangewezen den kring omvattende Zeeland, Noord-Brabant, Limburg, Goeree en Overflakkee. Met zekerheid kan worden tegenge sproken het bericht der Nieuwe Bred. Cou rant betreffende een voorgenomen zomer- bezoek der koninginnen aan Noord-Brabant, Zeeland en Limburg. Daaromtrent bestaan geen de minste plannen. De surnumerair der posterijen en tele- graphio A. Teriet wordt te Zierikzee ge plaatst. lerseke. Maandagavond hield de heer J. Buijse op uitnoodiging van de kiesver eeniging Ora et labora alhier voor een 80-tal hoorders van allerlei richting in de chr. school een rede over„De belangen van den arbeid". Spreker stelde voorop dat de theorie van de gelijkheid der menschen, door de sociaal- democratie gepredikt, tegennatuurlijk en onuitvoerbaar is dat de arbeid geen vloek maar een zegen en door Christus geheiligd is; dat alle partijen en personen, Kerk en Overheid schuldig staan aan de wanver houdingen in de maatschappij en dat men ton onrechte in onze dagen alles voor den arbeider vraagt als zou deze in zijn meer derheid aan de malaise geen deel hebben. Duizenden toch misbruiken den dag en den naam des Heeren, spotten met Zijn Woord of vermaken zich bij spel en drank, en derven daardoor de gunst die eiken in Gods kracht verrichten arbeid vergezelt, een gunst die meer sterkt dan de nitgezochtste spijzen. Doch na dit te hebben geconstateerd, moest spreker onvoorwaardelijk beamen de klach ten die daar als in Jabobus' dagen ten hemel stijgen over zoo menige zonde van de zijde der „werkgevers" en van het „Kapitaal" tegen den werkman en den onbeschermden „Arbeid". Er is een ingehouden loon, een over spannen arbeidstijd, een misbruik van zoo menige werkkracht, zichtbaar in te vroeg versleten werklieden, wier plaats in het Armhuis is, terwijl zij recht hebben op een onbekommerd bestaan, zoo voor als na hun „emeritaat". Spreker liet de „andere" werkgevers rusten, maar legde de verschillende vra gen aan de consoiëntie der christelijke patroons"of zij niet hekenden gezondigd te hebben in zake het gebruik dat zij van hunne werklieden als redelijke schepselen Gods hadden gemaakt. Misschien was de tijd tot verbetering door eigen inspannend initiatief, reeds voorhijdoch misschien ook nieten spreker gaf dan ook aan de hand van wat in Gro ningen door het „Uitvoerend Comité" be proefd was, een middel aan de hand om tot een gezond stelsel van pensioneering van den werkman te geraken, zonder hulp van den Staat. Spreker waarschuwde tegen hot drijven der sociaal democratie die alles van den Staat verwacht, met verkorting van de rechten van Huisgezin en Arbeid, en met ingrijping inde beurzen vaneen groot deel der reeds te zwaar belaste burgerij. Doch waar eigen pogen mislukken mocht of verzuimd wierd, moest de gemeente te hulp geroepen de gemeente die helaas het voorbeeld niet geeft om de werklieden beter te bezoldigen. Onderwijzers en hoogere gemeente-ambtenaren betaalt zij in den regel naar verhouding heter dan den geringen aardwerker, lantaarnopsteker, en zoovelen er in haar dienst zijn. Amsterdam gaf in dezen een heter voor beeld door het aantal werkuren vast te stellen en het loon te regelen, met aanmer kelijke verhooging voor overwerk. Het raadslid Schut, een antirevolutionair vakman, die van krullejongen tot bouw meester was opgeklommen, bewees hierbij goede dienstenen zoo zegevierden daar de practijk en het christelijk beginsel, niette genstaande de christelijke historische party een geringe minderheid in het cijfer uit maakt in den Amsterdamsohen gemeente raad. Daarom verwacht spreker veel van Kamers van Arbeid, die de verschillende verbete ringen moeten aan de hand doenen lang zamerhand voor den Arbeid dien invloed zullen veroveren, dien de Kamers van Koop handel voor den handel hebben geëischt. Dat beoogt men in alle partijen onder de leus van sturen in democratische richting. Spreker toonde uit de geschiedenis aan hoe deze democratische strooming, die volksmacht bedoelt, zich onder de liberale meerderheid in regeering en wetgeving heeft verbreed, en in kracht wint door de sociaal democratische beweging. Hiermede had de christelijke democratie echter niets te maken. Deze vroeg reeds in 1874, bij monde van dr. Kuyper in de tweede kamer, bescherming van den arbeid en ontferming voor de verdrukten. Zoo bedoelt het de cliistelijke historische partij in den lande, voorzoover zij in Afscheiding - i

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1894 | | pagina 1