NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. 2)ttisfCati 18 fc6cttftci. Icfifsfe laarpruj. CHRISTELIJK- HISTORISCH !o. 57. 1894. VERSCHIJNT F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN Afgeluisterde Gesprekken. elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Enkele nummers0,025. UITGAVE VAN G. M. KLEMKERK, te Goes en van 1 5 regels 25 centiedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. i. Bergmarm. Er gaat toch weinig kracht uit van deze Regeering om den eerbied voor het gezag hoog te houden. Pijnappel. Dat zeg ik ook. Ik vind dat de Regeering den toestand niet ernstig genoeg inziet. Bergmann. Er wordt in vergaderingen en in kranten zoo buitensporig tegen het gezag gezondigd. Al die wanordelijkheden had de Regeering moeten tegengaan. De Regeering is veel te lijdelijk. Zij houdt zich maar bij haar oude leven vanlaat maar waaien. 'Pijnappel. Ligt het soms aan de wet? Verandert die wet dan. In ieder geval, het moet anders worden. Gij moet niet zeggen het zal zoo'n vaart niet loopen. De vaart die het loopen zal, zal schromelijk zijn, dat zeg ik u. Er wordt door de lieden, die ik bedoel strijd gevoerd tegen den eigendomtegen leven en veiligheid der personen en tegen het gezag. En nu hou ik deze drie dingen: eigen dom, veiligheidbescherming en gezagshand- having voor de grondslagen der maatschappij Vroeger hebben wij gelachen om Proud- hons aardigheid dat eigendom diefstal ia. Maar nu wordt het meenens. Nu begint een groot deel van het volk te gelooven dat het waar is. Bergmann. Ja, Van Kol heeft het ook gezegd de rijken zijn dieven en roovers zijn de spoor- of stoomvaartmaatschappijen, de suikerfabrikanten en die duizenden vragen voor de stallen des Konings En die man is nagal Indisch ambtenaar 'en de minister van koloniën laat hem vrij loopen. Van Dedem (minister van koloniën). Ja maar Van Kol is een ordelijk socialist en een knappe kerelhij bewijst den lande goede diensten. Ik trek dus partij voor hem. Pijnappel. Gij laat de grondslagen der maatschappij ondermijnen. De eigendom wordt bedreigd het leven en de veiligheid aangeranden liet gezag Hoor maar eens wat zij van de Justitie maken. Eene klassen-justitie, zeggen zij. En dan zeggen zij er ronduit bij dat men die niet behoeft te gehoorzamen. Slaat .terug, zoo leeren zij de schare. Wat wordt dit op zoo'n manier? Wel, dat ieder maar neemt wat hem lijkt. Zooals Hobbes noemde een strijd van allen tegen allen. Smidt (minister van justitie). Maar man kent gij die leeringen nu pas Zij bestaan al zooveel jaren. En zijn ze nu op eens zoo gevaarlijk geworden En bovendien er is niets meer aan te doen. Dat kwaad is al veel te ver gekomen. Gij hadt bij- Voorbeeld vijftien jaren geleden met uw klacht moeten komen. Lobman, ja maar, Pijnappel heeft groot gelijk. Ik zeg ook dat en eigendoms recht èn veiligheid èn gezag onmisbare steunpilaren zijn voor de maatschappij. Maar of nu ae Regeering daartegenover zwak is, Pijnappel zooals gij beweert, daar zal ik mij niet over uitlaten. De Regeering heeft althans één maatregel beloofd ten op zichte van opruiing en dit vind ik voor mij een flinke daad. Pijnappel. Goed en wel, maar de Regeering moet de lui aanpakken, die mis bruik maken van hun grondwettig recht van spreken en vergaderen. Maak de wet ten strenger. Straf ze zwaarder. De dood- 0 Wij herinneren nogmaals dat dit ge spiek is gedistilleerd uit een debat in de Eerste Kamer en dat de woordvoerders zijn liberalen, met uitzondering van onzen Loh- man, en van mr. Bergmann, die roomsch is. De heeren Bergmann (roomsch) en Pijn appel (lib.) willen ernstiger politiemaat regelen; de heer Lohman (antir.), schoon voor strikte handhaving van het gezag, bestrijd thet kwaad in den wortel en herinnert door aanhalingen uit geschriften van liberale toon gevers aan het „zoo wat de mensch zaait, flat Zal hij maaien". straf, als zij noodig is, moest ook geoor loofd zijn. Lobman. Maar meent gij nu waarlijk dat gij met strafmiddelen de menschen ver betert? Dat ben ik niet met u eens, mijn heer Pijnappel. Ik geloof dat geen rechter bij machte is iemand die op grond van wat hij uitgeeft voor een wetenschappelijk stelsel, gevaarlijke uitdrukkingen zegt, te straffen. De lieden die gij bedoelt het is waar zeggen dat eigendom diefstal is en de gewone man die niet fijn te onderscheiden weet, maakt daaruit de gevolgtrekking dat eigenaars roovers zijn. Maar kan men hier om nu de theorie dat eigendom diefstal is, weg krijgen In onzen tijd leert men dat alle gezag, als het niet door den volkswil is toege staan, aangematigd is. Kunt gij die theorie weren? Gij denkt er zelfs niet aan; en toch is het een zeer gevaarlijke theorie. Ook in de vorige eeuw werd zij geleerd en zij liep uit op den moord van Lode- wijk XVI. Hoe raken de verkeerde leeringen zoo onder de menschen verspreid In den regel dewijl zij er op zijn voorbereid. Een braak gelegde akker. Eerst is de publieke meening voorbereid door algemeene dwaalleeren en dan schieten de daarop gebouwde gevolgtrekkingen zeer gemakkelijk wortel. En wie heeft nu de publieke opinie voorbereid? De Staat der Nederlan den zelf. Hetgeen wij thans zien en hooren zijn de door velen verwachte vruchten ook van ons volksonderwijs. Professor RauwenlioffDe Haan direc teur eener hoogere Burgerschoolen pro fessor Hamaker (drie schoolmannen dus) zullen het u even herinneren uit hunne geschriften. Ratiwenhoff. Als het boek der Gods dienst is er voor den Bijbel geen plaats meer. De wereldbeschouwing der Schrift is geheel tegenovergesteld aan die van on zen tijd de Bijbel maakt het godsdienstig leven arm en ongezond. De kerkelijke overlevering vindt voortdurend steun en voedsel in den Bijbel. De begrippen van een schuld der menschheid tegenover God, van verzoening daarvoor door Jezus' kruisdood teweeggebracht, van eeuwige za ligheid voor de geloovigen, tegenover eeu wige rampzaligheid voor de ongeloovigen, al die begrippen in ons oog zoo onwaar, zoo schadelijk voor een zuivere godsdien stige ontwikkeling leest de gemeente altijd opnieuw uit den Bijbelen kan men van haar vergen dat zij ze laat varen, zoolang zij van onszelven den Bijbel als godsdien stig handboek blijft ontvangen Lobman. Hij zegt nog meer. Rauwenhoff. Wij, modernen, hebben onder de onderwijzers een aantal geest verwanten. Geen iconder. Zij maken het meest verlichte gedeelte uit van dien bur gerstand, die in ons vaderland, door alle tijdperken der geschiedenis, het liberalisme gesteund heeft tegenover de aristocratie en het gemeen. Wij kunnen dus op de school een niet onbelangrijken invloed uit oefenen. De Haan. Eeuwig wordt de mensch heid tusschen wetenschap en godsdienst heen en weer geslingerd; maar zij neemt gees telijk, zedelijk en lichamelijk toe, en wel te meer naarmate zij zich van den gods dienst af en naar het weten heeft gewend. De mensch dei: toekomst zal zijn God niet meer missen, wauneer hij eenmaal niet meer is opgevoed in 't geloof aan dien door de wetenschap reeds lang overwonnen God hij zal zich integendeel veel geluk kiger en tevredener gevoelen Lobman. Gelijk wij dezer dagen zien De Haan. De opvoeding moet gegrond zijn op het weten, niet op het gelooven. Het Christendom staat door zijn dogmatiek in zulk een belachelijke tegenspraak met alle ontdekkingen en resultaten der mo derne wetenschap dat deszelfs tragisch uiteinde nog slechts een quaestie van tijd is. Lichamelijk is de mensch werkelijk niets meer dan een veredelde aap geeste lijk is hij bij de dieren vergeleken, een halfgod, en dat werd hij door de graad- gewij ze ontwikkeling van krachten on aanleg. Pijnappel. In onzen tijd scheldt men onze rechtbanken voor klassenjustitie. Hoe komt dat dan Lohman. Dat heeft proffessor Hama ker hun geleerd. Lees zijn boek maar. Gij moet het heelemaal lezen om de strekking er van te begrijpen: Maar als gij ham leest dan verwondert gij u niet zoo over dat „klassenjustitie". Wat zegt bijvoorbeeld Hamaker van het recht Hamaker. De begrippen omtrent recht en zedelijkheid zijn niet anders dan de door waarnemingen verkregen kennis van hetgeen in de maatschappij plaats heeft. De mensch kijkt eenvoudig hoe zijn even- menschen doen, en dat is voor hem het recht in stand te houden. De mensch wordt ook niet gestraft voor zijn misdaadmaar om hem een ervaring te meer te ver schaffen en hem zoo te maken tot een wezen dat anders handelt dan hij eerst deed. Lobman. Ziet u wel, mijnheer Rijn appel, onze wetten een beeld van de maat schappij. Die maatschappij is de bezittende klasse. Deze bezittende klasse heeft de regelen voor het recht in het leven geroepen. De justitie handhaaft die regelen voor haar. Een klassenjustitie dus. En nu willen die van de niet-bezittende klasse ook wel eens de regelen voor het recht vaststellen ten behoeve eener andere klasse, en dit achten zij ook rechtvaardig. Hier is een hooglee raar die het hun geleerd heeft. Tak. Maar ge zegt zelf dat men de geschriften dezer schoolmannen in hun ver band moet lezen. Wat beroept gij er u dan op Ik zeg maar, de socialistische leer is niet de vrucht van hetgeen deze heeren geleerd hebben. Lohman. Dat is zij wel. Pijnappel. Laat de regeering die leer dan streng te keer gaan. Lobman. Dat zou niets baten. Even min als wanneer iemand een vuile sloot waaruit allerlei gassen opstijgen, zou willen zuiveren door die gassen met de hand te grijpendeze ontsnappen echter en er komen steeds nieuwe gassen bij. Neeu, de sloot zelve dient gezuiverd. Pijnappel. De Godsdienst zeker. Lohman. Juist. De fout in onze gansche opvoeding ligt hierin dat men de wetenschap heeft losgemaakt van God dat men niet meer erkent dat wij van God zelf een eeuwige onveranderlijke wet heb ben ontvangen. Dien God kennen wij niet uit onszelven. Hij heeft ons Zijne wet geopenbaard, en die wet strekt niet alleen tot regeling van allerlei maatschappelijke toestanden, maar ook bestrijdt zij voortdu rend de zelfzucnt der menschen en wijst tevens onophoudelijk op de verheerlijking van God, waartoe een ieder onzer gescha pen is. Men kan dit wel niet gelooven, maar zoolang men dit niet erkent zullen wij niet terugkeeren op den juisten weg. Men beseft evenmin dat God .heeft geschon ken een wet, die in zichzelve heerlijk is om na te leven maar waartegen de mensch strijdt omdat hij in opstand is tegen God, terwijl hij niet erkennen wil dat God Zijn Zoon gegeven heeft om de menschen weder met zich te verzoenen. Dit zijn, zegt men, ouderwetsche gansch overwonnen begrip pen. Welnu, men zal de gevolgen dier overwinning dan nu ook hebben te dragen; en dat zullen ook zij moeten doen, die er voortdurend voor gewaarschuwd hebben. Waarom onze timmerlieden geen werk genoeg hebben Die het onderstaande leest, zal allicht en terecht vragen, of dat ook een van de redenen kan zijn. In Zweden, Engeland, Ncorwegen vooral zijn tal van fabrieken waar het timmer hout gezaagd, geschaafd en geploegd wordt. Dit geschaafde en geploegde hout wordt in ons land vrij ingevoerd. Dat veroorzaakt een groot deel der ver mindering van den arbeid, en dies van het arbeidsloon onzer timmerlieden. Let bijv. eens op deze cijfers. Tot 1877 werden invoerrechten voor balken, 25 cent per ton en voor gezaagd hout, 75 cent per ton, geheven. Sinds 1877 echter is de invoer vrij. In 1876 werd in ons land ingevoerd voor IV* miljoen gulden aan gezaagd, en voor 6 miljoen gulden aan ongezaagd hout. In 1891 waren deze getallen aan gezaagd hout zes miljoen en ongezaagd 3Va miljoen gulden. De 6 miljoen vertegenwoordigen ander half miljoen gulden arbeidsloon, hetwelk onze Nedcrlandsche werklieden hadden kunnen verdienen. Weet gij 't antwoord al op de vraag? Op de kermis te Stein, die drie dagen geduurd heeft, zijn niet minder dan 58 processen-verbaal opgemaakt wegens ver schillende overtredingen. De kermis werd besloten met eene groote vechtpartij met messen, waarbij eenige personen vrij ernstig gewond werden. Dit is geen bijzonderheid. Hetzelfde zal wel van alle kermissen kunnen gemeld worden. Alleen met dit verschil dat daar in den regel meer dan 58 processen-ver- baal niet worden opgemaakt, dat wil zeg gen door de vingers worden gezien, „we gens verschillende overtredingen". JongelingsvereenigingenDit jaar, zoo deelt Christophilus mede, zal het gouden feest der Chr. Jongel, vereenigingen gevierd worden. In 1844 werd de eerste opgericht. Thans zijn er 5000 zulke vereenigingen met on geveer een half millioen leden. In Europa alleen bestaan ruim 3000 Chr. Jongel. ver., waarvan o. a- in Engeland 650, Duitsch- land 1000. Nederland 800, Zwitserland 400. in Italië 50, Spanje, 12 en 1 in Turkije. In Amerika 1450, Afrika 36, Azië 200, Australië 30. Bladen dezer vereenigingen verschijnen niet alleen in bijna alle Europeesche talen, maar o. a. ook in het Arabisch, Hebreeuwsch, Chineesch en Indiaansch. Te Springfield (N.-Am.) werden voor de bibliotheek in 't vorig jaar niet minder dan 218 tijd schriften van verbonden of vereenigingen ontvangen. De belangstelling in deze zaak klimt voortdurend. Te Parijs kwamen ter eerste wereldconferentie (in 1855) 35 afgevaar digden. In Amsterdam kwamen er in 1891 niet minder dan 426 uit alle oorden der wereld. 12 Febr. '94. Bij kon. besluit is benoemd tot ge zworen van den polder Oost-Nieuwland J. Goetheer Dz. Bij de Exploitatie maatschappij is o. a. tot surnumerair benoemd de heer P. Win- gender ter standplaats 's Heer Arendskerke. De Ned. Vereeniging tot bevordering van Zondagsrustdie een paar maal den minister van waterstaat verzocht een wijzi ging te brengen in het algemeen reglement voor het vervoer op de spoerwegen om meer verzekering van Zondagsrust aan het perso neel, hoeft daarop succes bekomen. De minister LeJy heeft een kou. besluit uitgelokt, waarbij eenige alinea's uit het reglement betrekking hebbende op den Zondagsdienst, zijn vervallen verklaard. - Het langste en het kortste Woord. Er was eens een gezelschap van vroolijke lieden bij oen. Geruimen tijd had men zich vermaakt met allerlei kwinkslagen en spel. Nu werd door een hnnner voorgesteld, dat men elkander raadsels zou opgeven. Zoo ge schiedde, en ook de anderen onder hen namen deel hieraan. Elk moest uit den schat zijner wijsheid, of uit zijne herinne ring, een raadsel opgevenzoo kwamen er moeilijke en gemakkelijke, lichtzinnige en ernstige raadsels voor den dag. Maar er werd één raadsel opgegeven, dat velen der aanwezigen bijbleef en op som migen een goeden invloed had. Een oud en eerwaardig man gaf namelijk dit raadsel te raden "Welk woord is het langst van allen? Men raadde en giste, rechts en links, maar niemand vond de rechte oplossing Eindelijk gaf de man haar zelf, en zeide het langste woord is: eeuwigheid. Maar kunt ge dan het antwoord vinden, mijne vrienden, op dit raadsel Welk woord is het kortst van allen Weer ging men gissen en zoeken, maar eveneens te vergeefs. Laat mij het dan zeggen, sprak de grijs aard, Het kortste woord is: nu. De eeuwigheid is eindeloos en nu duurt maar eene seconde. Laat ons dit ten allen tijde bedenken, mijne vrienden! De tijd snelt henen, de ontzaglijke eeuwigheid na dert en God geeft ons dezen tijd, niet om dien te verbeuzelen, maar te gebruiken ter voorbereiding voor de eeuwigheid. De tijd is zoo kort, de eeuwigheid zoo name loos lang. God geve, dat niemand onzer het hoog belang van het nu voorbij zie, om straks onvoorbereid in de eeuwigheid onder te gaan. (Het Vaandel.) Uit Friesland schrijft men aan de Amst. In de Zevenwouden wordt in bijna alle dorpen bouwgrond publiek verhuurdde huurders zijn meest allen arbeiders, die op dezen grond hunne mondbehoeften ver bouwen. Sedert jaren ging het op deze verhuringen als op die van hooilanden, waar de boeren tegen elkander opbieden zoodat de eene arbeider het bouwland voor den ander duur maakte. De verhuurders maakten niet zelden zooveel pacht uit den bouw, als zij zelf niet uit het beste land konden maken, want de arbeider bewerkte het land zelf, terwijl de boer dit zou moeten betalen. In het dorp Katlijk, waar het gemeen telijk armbestuur bouwland bezit en dit jaarlijks verhuurt, besloten de arbeiders vooraf, dat men niet tegen elkander zou opbieden. De verpachting kwam, de ar beiders hielden zich aan de afspraak en de huurprijzen klommen dit jaar lang zoo hoog niet als vorige jaren. Per roede maakte het soms een verschil van 4 k 5 ets, of tusschen de 35 en 40 De arbeiders plukken dus dadelij k de vruchten van hun vereenigd optreden, het armbestuur beurt niet zooveel huurpenningen. Nu de ar beiders zien, dat zulk aaneengesloten op treden helpt, zullen zij ongetwijfeld in andere dorpen hetzelfde doen en dan is ook daar hun succes zeker. Omtrent de werkloosheid kan ik nog melden, dat de heer mr J. Sickenga, lid onzer Gedeputeerde statendie voor eenige dagen een.e brochure het licht deed zien over „bestrijding der werkloosheid" de daad bij het woord gevoegd heeft. In den polder van Oldelamer, waar de heer S. landerijen heeft, zijn voor zijne rekening daarop 60 arbeiders aan het werk met graven en spitten, om daardoor den grond vruchtbaarder te maken. Het dagloon is volgens de arbeiders voor dat werk wel niet|ruim, toch komen nog dagelijks ar beiders vragen of ook zij in dienst kunnen worden genomen. Kerknieuws. Ned. Herv. Kerk. Bedankt voor Ingen door ds. E. M. v. Tsendijk te Kapelle voor Groote Lindt c. a. door ds. J. M. Conradi te De Lier. Geref. Kerken. Bedankt voor Nieuwdorp door ds. J» Gideonse te Broek oj> Langendijk.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1894 | | pagina 1