NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. CHRISTELIJK- sr HISTORISCH Eerste Blad, VERSCHIJNT G. M. KLEMKERK, te Goes Harteloosheid. Schetsen over Middelburg. F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN 1893. lo. 25. (Dinsdag 28 looemBec. IcfiMe laargang. ilken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. pf 0,95. Enkele nummers0,026. UITGAVE VAN en Dit nummer bestaat uit twee bladen. De winter staat voor de deur, en klopt nu en dan reeds vrjj luide aan. Menige behoeftige ziet met schrik de dagen korten, de nachten langer worden, de koude meer ngpen en voelt al duidelijker de noodzake lijkheid in om geholpen ie worden. Geholpen, waaraan Aan werk, als het even kan, want «genadebrood» smaakt dik wijls bitter, en een eerlijk verdiende bete wordt door velen nog begeerd. Maar werk waar bet vandaan te halen in deze dagen van algemeene werkeloosheidonnoodig werk verrichten is wel iets anders dan he: eten van «genadebrood». Doch, als het kan, moet er nuttige en noodige ai beid zijn die den njjveren werkman op de been houdt. Maar juist zulke arbeid ontbreekt maar al te veel. Niet, dat er niet genoeg te doen zou we zen. Wanneer alles werd verricht, dat ge beuren moet, dan zouden er nog vele duizenden handen aan arbeid geholpen worden. Maar men laat niet alles verrichten wat gebeuren kande menschen worden er trouwens ook niet rijker op tegenwoordig als dit of dat nog een jaartje meê kan, moet het nog een jaartje meê; en ziehier ook al een van de redenen van het heer- schende gebrek aan werk. Nu spreekt het vanzelf dat de werkloozen, hun vrouwen en kinderen toch leven moe ten; men kan die velen in ons land, die weken en maanden niets verdienen, maar niet eenvoudig aan den honger prijs geven. Dat gaat nu eenmaal niet. En vandaar dat die menschen, nu men ze geen werk kan verschaffen, geld moeten hebben om van te leven; en kleeren, en brandstoffen, en eetwaren, en wat zoo verder noodig is. Maar wie moet voor dat alles nu zorgen Over deze vraag wordt al meer gesti eden: en een drietal wege.i staan er open, om de armen in het algemeen, en de werkloozen in het bijzonder te helpen. Ze kunnen worden geholpen door de Kerk, ze kunnen worden gesteund door particu lieren; en de Staat kan ze voor zjjn rekening nemen. Dat laatste denkbeeld wordt met jj ver voorgestaan door die velen, die met de Kerk FEUILLETON. GEBOUWEN. I. Den vorigen winter had ik het genoegen u de jeugd en den groei van het oude Middelburg naar aanleiding van de historie van Ons Binnenhof te schetsen. Zekere O. te A., mjj welbekend, schetste u de op komst en de eerste levensjaren van de Gereformeerde Kerk in Middelburg in zgn Middelburgsche predikanten. Gjj den aanvang van het seizoen tot S meer rustigen arbeid geschikt vestigde ik uw r aai>dacht op de sociale toestanden in onze <JU,'e stad. We waren getuige van nood ?n edende door een talrijke klasse van argers geleden, maar ook van bloei en van handel en nijverheid. Middel- .8 was na de bevrijding in 1574 gekomen Wa mannelqke kracht. De kinderjaren etl ^()V,JOrbij,de jongelingsjaren rol schokken den Ui^Urett plaats gemaakt voor NUsl ?aa krachtsontwikkeling en arbeil. der sta? Voor het uitwendig voorkomen iets daar ^ej z'c^ omstreeks 16 0, 'n openbare0' en 'ets daarna, afspiegelde bekijken, p60 Merkwaardige gebouwen te zooals hét 2ich6-Wand''''n? t'oor Middelburg ons gelegenheid'n d'en vertoonde zal en daar stil te over aanbieden om hier Vooraf ga de en °ptemerken. groote, bloeiende .ptn®rltMg dat we van het 6nde' haQdeldrjjvende Middelburg hebben afgerekend, en die de armenzorg, door particulieren uitgeoefend, niet afdoende vinden. Zjj meenen dat de Staat het aan gewezen lichaam is om te helpen, wanneer deze of gene struikelt op den weg en niet meer voort kan. Wij behooren tot dezulken niet. Uit den aard der zaak zijn we dan ook tegen uitbreiding van staatsbemoeiing op dit terrein, omdat wij meenen, dat de Staat zjjn werk tot zoo weinig mogelijk beperken moet. Als de Staat in het groot aan het helpen gaatwant al wat de Staat doet, geschiedt in het groot dan verliest de armenzorg veel, dat haar nu siert. Dan gaat in de eerste plaats het hart er uit. Want natuurlijk de bedeeling van Staats wege geschiedt door middel van een ambtenaar, die tegen een behoorlijke vergoeding aan dezen één en aan een ander tien gulden uitbetaalt een briefje voor een pak kleeren of wat eetwaren afgeeft en die met zijn armenzorg geen andere bedoeling heeft, dan om zijn arbeid op tijd gereed en zóó verricht te krijgen, dat er geen klachten over vallen. Vriendelijk, medelijdend, vertroostend, dat alles behoeft de ambtenaar niet te wezen daarvoor wordt hij niet betaald hij ontvangt zijn loon voor het uitdeelen van een bepaalde hoeveelheid «onderstand»en als hjj dat een week gedaan heeft, vult hij het staatje van de «bedeelde partijen» in, telt alles op wat hij uitgaf en verzendt het naar zijn lastgever, die zjjn oog ook weer over de cijfers en namen laat gaaD, maar er natuurlijk niets van kan gevoelen wat namelooze ellende in die cijfers en namen verborgen kan zijn. De Staats-armenzorg kan dan ook niet wat wij aan de zorg voor de armen ten eisch zouden willen stellen: namelp, dat men niet slechts zorge dat de arme niet van honger en gebrek omkomt, maar dat men hem er zooveel mogelp weer boven op helpt. De welbekende Russische schrpergraaf Leo Tolstoi, heeft de door den honger ge teisterde streken van Rusland bezocht, en klaagt steen en been, dat de Russische boeren niets meer aan hun land willen doen, eenvoudig alles laten liggen zooals het ligt, en verkwijnen in hun ellende. En hoe komt dat? Wel, zegt Tolstoi, als ik die boeren vraag, waarom ze niet werken, dan zeggen ze, dat de Regeering hen helpen moet en zal, want immers sprekende, nooit vergeten moeten dat we het Middelburg der 16dj en 17de eeuw niet moeten vergelpen met de groote bloeiende handeldrpende steden der negentiende eeuw. Toen bestonden geen millioenen-steden als nu Londen en Parpzp, geen Amsterdam met een half millioen inwoners, en Rotterdam was gelp aan een provinciestad uit onze dagen. De onmogelijke verhalen dat Middelburg 30 tot wel 60 duizend zielen zou geteld hebben zp eenvoudig onwaar. De voor stelling, vooral door vader Cats gegeven, als zou hier een mastbosch van schepen, die de wereld omzeilden, te zien zp geweest, is een diehterlpe vrijheid, of hoogstens gemeten met den maatstaf van dien tjjd. Middelburg nam in de 16e en 17e eeuw onder de vaderlandsche steden een aanzien- lijken rang in, maar het behoorde niet tot de eerste. Hoofdstad en middenpunt van eene vruchtbaar, maar klein graafschap dat door Holland, uitgebreider en krachtiger, steeds in de schaduw bleef, kon Middelburg den rang onzer eerste vaderlandsche steden niet bereiken. De toenmaals gunstige ligging door het water gaven een zekere uitbreiding aan den handel, die evenwel al spoedig het gemis gevoelde van verkeerswegen met het binnenland. Import ging uitstekend, maar export be- zwaarlp. Intusschen schatten werden verbouwd, knellende banden door wallen en muren om de leden der oude veste geslagen, werden honderd duizenden roebels schonk zjj om den armen boeren in dagen van honger te ondersteunen. De hulp, dien menschen toen verstrekt, heeft ten gevolge, dat ze nu het werken er heelemaalaan geven, en geduldig wachten, totdat de Staat bqspringt. Tolstoi waarschuwt dan ook zoo luide en zoo ernstig als hij kan tegen Staatsarmenzorg, en wel omdat z\j de menschen niet verheit, doch ze dieper neertrekt en ten slotte weg doet zinken in de ellende. Haar volkomen harteloosheid veroordeelt haar. En het is die harteloosheid waartegen we waarschuwen, ook bjj de particulieren, ook bij de Kerkelpe armenzorg. Want er is niets, dat den arme zoo diep vernedert, dan wanneer men helpt, zonder blpbaar iets voor hem te gevoelen. Natuurlp zal, wat wjj de harteloosheid van don Staat noemden, bij de Kerkelpe en particuliere armenzorg slechts in zeer geringe mate voorkomenmaar bjj de particuliere toch meer dan men denkt. Er zp bijv. menschen die meenen zich reeds wonderwel van hun taak te kwpen wanneer ze een paar honderd gulden per winter beschikbaar stellen, om die onder de armen uit te deelen. Maar ze denken er nimmer aan, om wat bjj de Kerkelpe armenzorg immers getrouw gebeuren moet eens zelf het stulpje binnen te gaan, waar de verbleekte en uitgevaste moeder omringd is door een van honger en koude schreiend kroost. En juist dat zou goed werken. Daar leven zooveel mannen en vrouwen, die het zelf goed hebben, en die wel wat missen kuaneD en willen ookmaar die zich in de verste verte geen denkbeeld kunnen maken van wat hier en daar ge leden wordt. Het zou hun zoo goed doen als ze eens in de woningen der armen ingingenen ook de armen zouden er zooveel beter van worden. Als de arme ziet, dat de rpe hem niet vergeet, maar deel neemt in zijn ljjden, is het leed veel gemakkelijker voor hem te dragen en zal de dankbaarheid voor de verleende hulp veel grooter zp dan nu vaak wordt gezien. o, Er zou zooveel minder haat zijn tus- scben armen en rpen in ónze dagen, als menige rpe wat minder harteloos ware geweest; en, zonder meer geld te geven, verbroken. Groei en beweging kenmerkten het tpperk, door mij in 't bijzonder gedu rende dezen winter ter behandeling gekozen. Laat ons ditmaal eene wandeling door Middelburg aanvangen. Slechts een oogenblik vertoeven we ditmaal bij het oudste onzer gebouwen, de Abdij. Ik wil u daar slechts henen leiden om u in staat te stellen tot het maken van eene vergelping tusschen den Romaanschen en den Gothischen bouwstjjl. Ziet, als ge u plaatst aan de binnenzijde van de Abdij, tegenover de Balanspoort, dan hebt ge voor u het eenige en zuiverste overblpsel van den Romaanschen bouwstijl. Al het andere dat in de Abdjj gebouwd is, dagteekent van later eeuwen. Alleen de kelders die men nu bezig is te ontgraven en de Ba lanspoort behooren tot de oorspronkelpe deelen. Ziedaar dat zware en plompe, dat mas sieve maar sombere dat de bouwstjjl der Middeleeuwen verraadt. Ziedaar den rondboog overal den Romaanschen stjjl kenmerkend. En als ge dit goed hebt gezien gaat dan met mjj naar ons stadhuis. Daar hebt ge den Gothischen bouwstijl. Datslanke en rqzige, dat gelijkelijk omhoog gaande, die harmo nie in bogen en lijnen kenmerkt de Gothiek. In den Gothischen bouwstijl is het schoonste geleverd wat de bouwkunst tot heden leveren kon. De Moorsche of Rococo styl van later dagen, de Renaissance of hoe men verder de nieuwere vindingen op het gebied van bouwstjjl ook noemen moge van 1 5 regels 25 centiedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 centiedere regel me« 10 cent. wat meer zorg voor armen had betoond. Wie ook in dit opzicht naar Gods Woord wenscht te leven, weet welken weg hjj heeft te bewandelen. Dat Woord sluit alle harteloosheid beslist uit. DatWoord wijst ons op den Heere Christus die, minder dan de voisen en de vogelen, niets had waarop hjj het hoofd kon neder- leggen, en die arme Galileesche visschers tot discipelen koos. Daarom, nu de winter komt, en velen weer een som beschikbaar wenschen te stellen voor de armen, en wrer een goede bjjdrage zullen veil hebben voor de Werk verschaffing en anderen arbeid van den Christelijken Volksbond, gjj doet wel, zoo gjj doet wat uwe hand vindt om te doen. Doch tevens luister eens naar onzen raad, en ga zélf eens rond breng zélf eens hulpgeef zelf eens raadtoon dat ge geeft, blijmoedig geeft met een hart, dat van liefde ook voor den arme vervuld is; en niet alleen zal menige stumper beter worden geholpen dan voor heen maar ook gjj zelf zult wat hebben gezien, dat u tot medewerken noopt voor tal van ongelukkige»en dat u de waarheid doet ervaren in het woord, dat het zaliger is te geven dan te ontvangen. Met ingenomenheid lazen we een uit treksel uit de rede van Dr. S. D. van Veen, Ned. Herv. pred. te Groningen, gehouden op de vergadering van het Provinciaal Comité van uitvoering. We ontlcenen aan dat uittreksel het volgende Hoe kan nu de kerk invloed oefenen op den socialen toestand Op geen andere wjjze dan door de prediking van het Evangelie en het in toepassing brengen. Die prediking moet practisch zjjn; de predikanten moeten zich niet alleen bezighouden met te spreken over allerlei godgeleerde vraagstukken en niet altjjd zitten bjj de vromenzij moeten eene studie maken van den socialen toestand en niet schromen, van den gewjjden kansel de nooden en de ellende aan te wijzen en op te wekken tot sociale rechtvaardigheid. De dominee moet niet spreken over zaken die hjj niet kent; geen bemoeial zjjn en allerminst den dominee uithangen. De bedienaars van het Evangelie hebben zich veel te verwjjten, zij hebben zich al te veel bekommerd om hetgeen henzelven aan gaat. Er moet bij hen geene quaestie zijn van menschengunst en winstbejag;het volk kunoen niet den toets doorstaan met de Gothiek. Het oog dat opmerkend en onderscheidend ziet zal onmiddelljjk haar van alle andere onderscheiden. Waarom Stelt u voor dier en mensch in de schep ping. Het viervoetig dier, hoe schoon het in zjjn soort ook zjjn moge, draagt een lichaam ep vier pooten, en maakt daardoor een eenigszins loggen indruk. Het lichaam wordt op duidelijke, voor ieder zichtbare wjjze gedragen. En een mensch. Wat draagt en wat wordt gedragen bjj den mensch. Immers de indruk van dragen of gedragen worden valt weg bjj de beschouwing van den mensch Het lichaam gaat regelmatig omhoog tot het hoofd het lichaam kroont. Geen beenen en geen borst en geen schouders maken den indruk tot dragen aangewezen te zijn. Zoo is nu ook het verschil tusschen de twee genoemde bouwstijlen. De Romaansche draagt, ziet het maar aan de Balanspoort. De poort is als de schraag die den zwaren bovenbouw draagt. De Golhische rjjst in sierljjke lijnen om hoog. De harmonie is zoodanig dat men zich onmogeljjk anders voorstellen kan of het moet gelijkmatig naar boven. Hier is geen scheidingslijn tusschen boven en beneden; hier is geen aanblik van druk of zwaarte. De mensch wordt, geloof ik, steeds door de Gotische bouworde aangetrokken, omdat dat in maatschappelijken zin niet slecht is en hart heelt, moet gevoelen, dat zjj het liefhebben. Het twisten onderling spreker erkent dat hij zich vroeger hieraan ook heeft schuldig gemaakt, doet veel kwaad, en dient eindelijk eens gestaakt té worden. Ook moeten de predikanten niet tot de gemeente spreken in 17-eeuwschen stijl maar in de vormen der 19e eeuw. De ouder lingen, die ook de gemeente mede moeten regeeren, hebben zich te wachten voor gees telijken hoogmoed en de diakenen moeten zijn liefdevolle verzorgers der armen. Tot trouwen kerkgang moet worden aangespoord; waarachtig Christelijk onderwijs moet wor den bevorderd en jongelingsvereenigingen en Zondagsscholen dienen door de kerk te wor den gesteund en geleid. In Groningen vooral is een uitstekende samenwerking tuss hen mannen van verschillende kerkelijke en staatkundige richtingen, in het sociaal belang. 24 November '93. Uit Den Haag schrjjft men ons Tot hiertoe kwam er in den toestand van den heer Keuchenius geen verandering. Wjj vestigen de aandacht op de adver tentie in dit blad van den uitgever Berends te 's Gravenhage. Bjj Kon. besluit is bepaald, dat het door de provincie Zeeland te dragen aandeel in de lichting der nationale militie van 1894 is 514 man. De heer mr. B. v. Roijen, lid der eerste kamer te Groningen, is Vrijdag onver wacht overleden. Hier in Zeeland is wjjlen dit kamerlid bekend als de man die het antiliberale ministerie Mackay zoo fel mogelijk bekarapte en onderanderen den minister Keuchenius hielp wegjagen, wjjl deze volgens hem, leed aan godsdienstwaanzin. In Groningen daarentegen was de overle dene zeer bemind. Nieuwdorp. Woensdag j. 1. werd al hier van wege het bestuur der werkmans- vereeniging haar tiende jaarrekening gedaan. Het bleek dat 5746 Hectoliters kolen waren omgezet waarvoor ruim f 3419.werd in gebracht zoodat men ten slotte mocht ver nemen dat de Kolen ons 59 cent de Heet. vrij op den wagen berekend werden, nog 120 is gestort in de reserve kas die nu f 200 bevat, en nog f 1692Va geboekt werd voor het volgendejaar. Va» de 193 leden waren door het gure weer maar ruim 50 tegen woordig. ze de natuur zoo getrouw volgt. Zoo ge een veldbloem neemt en haar onder den microscoop plaatst, zult ge zien dat de bloem Gothisch is, en gevormd wordt uit leunende, buigende, overhellende deelen. Zoo ge het bosch aanziet zult ge bemerken dat ook in het woud niets stjjt en hoekig is, en dat niet het mathematisch verstand van den mensch die ljjnen en stammen heeft gerond en geknot. En de mensch zelf, is hjj niet Gothisch gevormd Zoo is ons stadhuis een der schoonste openbare gebouwen in de Nederlanden. Het stadhuis te Yperen moge kolossaler afmetingen vertoonen, het stadhuis te Brussel moge rjjker geornamenteerd zijn, en van rijker historische beteekenis, toch kunnen deze schoone gebouwen wat het aspect aangaat niet wedijveren met het Middelburg- sche stadhuis. Gansch vrjj staande en hoog gelegen, aan een marktplein van een gemet groot is de aanblik vour den vreemdeling steeds imposant. Niet weinig is onze Markt verfraaid en verruimd toeninl578deSt.Maai- ten- of West Monster-kerk, midden op de markt staande ter plaatse waar nu de pomp te vioden is, afgebroken werd. Dit lompe bouwvallige kerkgebouw ontsierde de Markt, sinds dien tjjd is onze Groote Markt het centrum van Middelburg gebleven, en die Markt moge in onze dagen om de caduque bestrating een pijnlijke excercitie opleveren voor de voeten der wandelaars, toch blijft zjj met haar eenig stadhuis schoon.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1893 | | pagina 1