NIEUWSBLAD
VOOR ZEELAND.
CHRISTELIJK-
HISTORISCH
„TELEGRAAF."
)oorbootdienst
IORDEH-VLAKE.
'agendienst.
toomschip „Schelde".
'oombootdien S'l'
;n-middelb.-rotterdam.
rikzee-Rotterdam
I
■Schelde.
10,10
10,30
1898. lo.
Ichfsfe laarpng.
VERSCHIJNT
G. M. KLEMKERK, te Goes
F. P. D'HUIJ, te Middelburg.
PRIJS DER ADVERTENTIËN
Onze Kinderen.
vu.
2, <y
November.
dam van Antwerpen
■g. 3,-1 Zond. 19'smorg.3,-
Dinsd 21
Dond 23
Zond. 26
Dinsd. 28
7,Dond. 30
3,30
4,-
6-
7-
s
s
4,-
5,30
6,—
6,-
2,-
d, dus 20 min. na kloktijd.)
rdienst) D A G E LIJ K S.
uke vm. 4;50, 8.50, nana. 12.50
als. onmiddellijk na aankomst
jspondeerenden trein van vm.
am. 2,17 en 5.14 u.
fals. vm. 7,11,1.55 en 8.5 u.
jn onmiddellijk na aankomst
(8,50 12,50, nm. 3 25 en 6.15 u.
:OOMBOOTDIENST
Middelburg en Zierikzee.
itie Zierikzee Spoorweg Goes.
nsterdamsche tijd.)
November.
fturg
■g. 'smid.
Van
4,-
V~
1-
1-
1,30
1-
1-
V-
1-
1-
1,30
Zat.
Zond.
Maan.
Dinsd.
Zierikzee
'smorg. 'smid.
18 7,50
19 7,50
20 7,50
21 7,—
Woens. 22 7,50
Dond. 23 6,30
Vrjjd.
Zat
Zond.
Maan.
Dinsd.
Woen.
Dond
24 7,50
25 7,50
26 7,50
27 7,50
28 7,—
29 7,50
306,30
2.-
%-
2,-
2,—
2,-
2,-
2-
%-
%-
TRAMDIENS T.
.■iGEN—MIDDELBURG,
ogen ;Zeilm. 4,50, 6,,8,—
11,40, 12,30, 4.15, 2,-.2,45
5,55, 6,55, 7,45, 8,30
>urs naar Vlissingen(Zeil m arkt>:
5,45, 40,15, 11,45, 12,35,1,20
35, 4,20, 5,5, 6,-, 7,—, 7,50
|0,20 en 11,
November.
Hkzee: Van Rotterdam:
7,-'
7,30
10,-
7,
7,30
7,30
Maan. 20'smorg. 9,30
Woen. 22 9 9.30
V.ijd. 24 9,30
Maan. 27 9 9,30
Woen.29 9,-
rt volgens stadsklokken.)
November,
uitgezonderd Zondags, v. Vliss.
delb. 8,45, v. Rotterdam 8,15 D.
bMNIBUSDIENST
CSDIJKSCHE VEER—GOES,
met uitzondering van Dinsdag)
Ir 6.45-j-, 4.5f en 5.- uur,
8 (Station") 8.24f, 2,54f, (Slot
30. Des Dinsdags vertrek veer
vertrek Goes (Slot Oostends
Zondags geen dienst.
enwich-tijd.
BERGEN-OP ZOOM-THOLE^
tn-op-Zoom naar Tholen, 5,30,
[1.35, 3.05f, 5.30, 7.40-]-.
»n naar Bergen-op-Zoorn "-1"'
2.25, 3.50f, 6.15, 8 30f.
an Bergen-op-Zoom n. Halstere
Halsteren naar Tholen 15 n"n'
niet altijd.
TOOMBOOTDIENST.
ksschen gelegen plaatsen.
November,
rikzee: Van Rotterdam:
Zat. 18'smorg.lu.
org. 7,
9,
r
9
9
9
9
9
9
9
9
7,-
8
8,-
8-
Zond. 19
Maan. 20
Dinsd. 21
Woen.22
Dond. 23
7,— Vrjjd. 24
7,-Zal. 25
8,30 Zond. 26
8-
8,-
8-
8,-
Maan 27
Dinsd. 28
Woen.29
Dond. 30
10,
1°'-:
10,30
10.—
10,-
9 10,-
9 10.-
10,-
10,-
9 10,-
10,-
10,-
u- m.
9.40 nm
10.10
u
11.55
12,25
m. u.m
3,25 0.
3,55 0.
Dinsd. en Vrijd. W°«1
7,10
7,30
7,40
8-
11,55
12,15
3,25
3,45
en
-
9,1Ö
Dtastfag 21 looemfiet.
elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND.
Prijs per drie maanden franco p. pf 0,95.
Enkele nummers0,02-".
UITGAVE VAN
en
Vein 1 5 regels 25 centiedere regel meer 5 cent.
Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel
meer 10 cent.
(Slot).
De neutrale school kan niet geven, wat
een Christen eischt van de school, die zijne
kinderen zullen bezoeken. En niet alleen,
dat zij liet niet kan, maar zjj mag bet ook
niet. Art. 33 der wet op het Lager Onder
was zegt o. m. «De onderwijzer onthoudt
zich van iets te leeren, te doen ot toe te
laten, wat strijdig is met den eerbied ver
schuldigd aan de godsdienstige begrippen
van andersdenkenden9. En dit is juist de
grond, waarom de neutrale school niet meer
geven kan. De onderwijzer aan eene
neutrale school mag nu bijvoorbeeld spreken
over Jezus, maar hij zou met den jood in
conflict komen, indien hij zeide, dat Jezus
Christus de beloofde Messias, de Zaligmaker
van zondaren was. Hij mag bij de behan
deling der hervorming wel de namen van
Tetzel en Luther; noemen maar zeggen, dat de
eerste in zijn aflaathandel een ontzettende
spotternij dreef met Gods genade, zou hem
met den Roomsche het aan den stok doen
krijgen (de veel gerucht makende zaak
Poppink in 1882 heett het bewezen)en
indien hij leerde, dat Luther, een der grootste
hervormers, een groote zegen voor de mensch-
heid geweest is, zou ook dit schenden zijn
der neutraliteit.
Was de onderwijzer daarentegen de
meening toegedaan, dat Luther een slecht
werk deed met Gods Woord weer op den
kandelaar te plaatsen en sprak hjj die
meening uit, de geloovige protestant zou met
zulk een onderwjjs geen vrede nemen. Aldus
is de neutrale school gebonden om alleen
de feiten te noemen, en Luther en Tetzel
gelijk te stellen. En in onze Vaderlandsche
geschiedenis komt de neutraliteit in zulk
een droevig licht.
Wat blijft er waarljjk over van den
worstelstrijd onzer vaderen tegen deSpaan-
sche overheersching, als men niet zeggen
mag, dat benevens een strijd voor het
behoud der privelegiën, het ook een wor
steling was om vrijheid van Godsdienst. De
opkomst der Gereformeerde kerk in die
dagen was de opkomst van de Republiek
der Zeven vereenigde Nederlanden. Feitelijk
blijft er niets over, dan een dor geraamte,
indien men neutraal wil zijn.U)
En welk ouder wil nu voor zijne kinderen
zulk eene beschouwing, waaraan alle gloed,
alle warmte moet ontbreken. En welk
ouder wil nu, dat zijne kinderen voorts
eene zedeleer zullen kennen, maar zonder
den Bijbel tot grondslag. Christelijke deug
den zonder Christus, maatschappelijke deug
den zonder de naastenliefde, voortvloeiende
uit des Heilands gebod: Hebt uw naaste
lief als u zei ven. Ds Christen kan er nie'
mee tevreden zijn. Neenbij zegt van
tweeën een. Vóór of tegen. «Wie niet
voor mij is, die is tegen mij 9 dit staat
geschreven. En neutraal onderwijs is tegen
Gods Woord, is tegen den ChrLtus in wiens
naam onze kinderen gedoopt zijn. Immers
de Bijbel kent geen neutrale menschen
ze zijn steeds vóór of tegen, alzoo 0 k geen
neutraal onderwas.
En zien wij op de vruchten van dat
onderwijs, dan is er wel reden om eens
ernstig na te denken. In vele Zeeuwsche
plaatsen, waar men enkele jaren geleden
O Nu geef ik toe dat de leerboeken over
Geschiedenis den onderwijzers geen te hoo-
gen dunk geven van den eisch der neutra
liteit.
Wat zegt gij bijv. van dit citaat
Het is uit Nuiver en Reindebs N i e u-
we Qeschi edenis, 4e druk.
„Men had de beste verwachtingen van
hem'1 (Willem I, koning van Pruisen) maar
werd daarin al dadelijk teleurgesteld, door-
vi .i1 dö kroning te Koningsbergen ver
marde Koning van Pruisen te zijn alleen
aoor (jqds genadezoodat de wil ars volks
aaioy m 't geheel niet in aanmerking kwam.
Vnnn®Y,° lutiev« 1789 had hem anders
K r a ar65 dat koning b ij de
wanneer hi? weinig beteeken t,
des volks." 86611 8ratie heeft in de oogen
bekend stond als orthodox, spreekt men thans
openlijk uit, met zekeren triomf zelfs,
dat men den bijbel niet meer gelooft. Ln
of nu alleen de school daarvan de schuld
draagt Zeker niet. Ook de Kerk en het
Huisgezin deden niet wat zij konden doen
en wat hunne roeping is. Toestanden als
het Noorden van ons land thans te aan
schouwen geeft zijn ook in Zeeland te
wachten. Uwe kinderen, ouders, ziet ge
thans opgroeien, en ge ziet wellicht geen
gevaar. Maar indien zij niet bouwen op
des Heeren Woord en er komen straks
volksmenners, die hun voorspiegelen een
geluk op aarde, dat alleen in de verbeelding
bestaatals z(j hen bekend maken met
hunne verfoeilijke stellingen, wie zegt u,
dat zij die leer niet zullen aannemen En
waarom zouden ze 't niet doen Gij hebt
ze niet gegeven het voedsel, dat z\j noodig
hadden, welnu, dan zullen z(j aannemen de
steenen, die hun worden toegeworpen, in
de mtening dat dit nu waarlijk spijze is.
Daarom, laat ik het nogmaals mogen
zeggen, de zaak is zoo ernstig, o, zorgt dat
uwe kinderen een Christelijke opvoeding
ontvangen in huis niet alleen, maar ook in
de fchool. Want wat baat het u al, indien
ge thuis uwe kinderen leert naar den eisch
huns weg», maar het wordt op school af
gebroken door het ijskoude neutrale onder
wijs? O, zendt uwe kinderen naar eene
Christelijke School, indien ze bij u bestaat
Of rust niet voor ze bestaat, indien gij ze
nu nog mist. Niet omdat we nu meenen,
dat er dan geen gevaar bestaat, dat dan
opeens uwe kinderen braaf zijn geworden
Neen, maar dan vervult gij eerst eenigszins
uwe roeping. Dan hebt ge een zegen te
verwachten van Hem, die zegtVoedt (uwe
kinderen; op in de leering en vermaning
des Heeren. Wanneer ge dan later ook al
moest zien van uwe kinderen wA de
Heere verhoede dat ze toch den ver
keerden weg opgingen, dan zou u tenminste
gespaard blijven liet grievende zelfverwijt:
«Ik heb niet gedaan, wat ik bij den Doop
van mijn kind beloofd heb. Aan mjj de
schuld .'9
De moeder van den lateren, vromen
kerkvader Augusiinus gaf haar kind een
christelijke opvoeding. En evenwel zag zij
hem een dienaar der wereld worden. Maar
zij bad voor hem, zij bad veel voor hem,
zij hield niet op met bidden. En de ver
troostende woorden van den vromen Ambro-
sius«Een kind van zooveel gebeds kan
niet verloren gaan», zag zij aan haar zoon
bewaarheid.
Laat daarom vooral bij de opvoeding
onzer, kinderen het gebed sterk en aanhou
dend zijn.
D. K.
De tram. BrouwershavenSteenbergen.
De heer Huvers heett een nota ingediend
waarin hij zijne bezwaren ontwikkelt tegen
h t voorstel om aan dien tram een jaurlijksch
subsidie te verleenen.
Hij zegt o. a. dat de ondersteuning der
gemeenten omgekeerd evenredig is met het
belang dat zij bij de totstandkoming meenen
te hebben.
Brouwershaven een plaats ongeveer
als Veere beloofde f 400; het betrekkelijk
welvarende Zierikzee f 50o, en schijnt dus
niet diep van haar belang overtuigd. Bruinisse
dat inderdaad veel belang er bij kan hebben,
gaf f200 minder dan gevraagd werd. Een
veel te geringe som bij den Anna Jacoba-
met Kramerspolder vergeleken, die ook f 250
geven, en elf maal kleiner is.
Het Comité vergist zich dus als het in
zijne missive aan Gedeputeerde Staten spreekt
van flinke bijdragen. Het totaal is f 3675
per jaar terwijl kosteloos in gebruik worden
afgestaan de aan gemeenten, polders of water
schappen behoorende, voor den aanleg noodige
eigen lommen, althans is toegezegd. Maar
dat zijn meest bermen van wegen en dqken I
Het totaal bedrag der kosteloos ai te stane
gronden is misschien nog geen f20000 en
men hoopt nog maar op bovengenoemden
gratis afstand.
Dat zegt de Hoofdingenieur.
De waarde van dijksbermen, f 1 tusschen
Brouwershaven en Zierikzee; f 0.50 aan Blooi-
schen djjk als eenheid voor waardebepaling
genomen, schijnt overdreven.
Van het Rijk verwachten de ondernemers
steun door het betalen der overgang-kosten
aan Zijpe, het aanleggen van havens te
Bruinis-e en Anna J&eobapoldervan een
stoomboot, onderhoud havens en havenwer
ken, en jaarlijksche bjjdrage.
Dit is echter niet zeker. Maar Gedep.
Staten verwachten toch dat op de een ot
andere wijze steun zal worden verleend.
De aanleg der havens is geschat op f 150000:
stoomboot voor Zijpe f60,000: met kosten
voor onvoorzien totaal wel 2Va ton.
De aanleg van den tram komt dus met de
7t/s ton die begroot zijn, op een miljoen
Behalve duizenden per jaar voor onderhoud.
Bovendien één stoomboot is niet genoeg.
Zij kan defect worden. En als dat eens
gebeurt in den tijd van het peëenvervoer
of als het [stormt, wat dan
Het Comité bleet weinig op de hoogte
van wat voor een geregelden dienst noodig
zal zjjn.
'tls wenschelijk Sch >uwen en Duiveland
met den vasten wal te verbinden, doch Rjjk
en Provincie hebben hierbij geen belang
dat zoo hooge subsidie wettigt.
Te meer nu ook de levensvatbaarheid
niet vast staat. Het comité rekent op een
ontvangst van f 55000 en een verkeer
«ongeveer» als opdeljjnBreskens-Maldeghem
Per dagkilomeier een cjjfer van 13.40.
De vergelijking kan niet opgaan, tenzij
dan op enkele dagen bij ijsgang en mist.
Eu ook dit schijnt niet zeker, want die
kunnen ook bij overvaren aan Zijpe be
lemmerend zjjn.
Zijpe blijft een groot beletsel. Schouwen
kan echter nooit met het vierde district
-- dat den toegang tot België onderhoudt
worden gelijkgesteld. Daar wordt voor
het vervoer van passigiers per dag een
belangrijk contingent geleverd door de
provinciale booten.
De aangevraagde subsidie per jaar ge
durende 20 jaar i» f 393 dat is f 786 per
jaar over 10 jaardie van Breskens
Maldeghem met zijtak Sluis f 185 per jaar;
Schoondijke—Ilzendijke f285 per jaar.
Het verleenen van subsidie zou hier on
verantwoordelijk wezen. En ware het dat
niet, ze is alevel te hoog.
Het «eomité9 voorzitter de heer Vermejjs,
secretaris de heer Hocke Hoogenboom dien
de een tegenbetoog in. Het beklaagt zich dat
de heer Huvers zich een oordeel heeft ver
oorloofd zonder de zaak goed te kennen
De heer Huvers kan den «handel van
Schouwen en Duiveland niet beoirdeelen»
en kent de behoefte van den landbouw niet.
Hij maakte de zaak 0. a. voor wat den
overgang bij Zijpe betreft belachelijk.
Het comité wil beter licht leveren dan hij.
Naar de draagkracht hebben de gemeenten
wel degelijk goede bijdragen toegezegd. Het
comité toont dit aan met een tabellarisch
overzicht van de bedragen der gemeente
belastingen waaronder ook opcenten op
rijksbelastingen welke belastingen per
inwoner genomen, inderdaad voor sommige
gemeenten hoog zijn.
Natuurlijk is het belang der eene gemeen
te grooter dan dat der anderemaar eene
levensquaestie is de tot standkoming van
den tram zeker.
Bij de aanvrage om subsidie werd ook
rekening gehouden met dat belang. Het
waterschap Schouwen bijv., hoe groot ook,
wordt slechts over eene lengte van 4 K. M.
langs de Oostzijde door den tram bereden
en de subsidie bedraagt dus f62,50 per
K. Mterwjjl de Anna Jacobapolder geheel
wordt doorsneden.
De Kramers- en Henriettepolders op 3t.
Ptiilipsland gaven ook meer dan gevraag!
werd.
Natuurljjk worden ook hier enkele parti
culiere belangen geschaad, watinvloed heeft
gehad op de bepaling van de bedragen der
subsidies door de gemeente. Zierikzee heeft
bgv. minder belang dan Brouwershaven en
het platteland. Toch wilde zij niet achter
blijven, terwijl alle gemeenten, niet aan de
tram gelegen, ook subsidie verleenden. 0. a.
ook Ouwerkerk, dat bjj verloop van het
veer Viane-Stavenisse zoo de tram er
komt zeker schade zal ljjden.
De adressen zeggen trouwens ger.oeg dal
de belangstelling in de daarstelling van een
tram algemeen is.
Het oordeel van den heer Huvers over de
kostelooze in gebruikstclling van geineente-
ot poldereigendommen is onjuist. De waarde
van bermen bjj onteigening is betrekkelijk;
doch volgens het rapport van den Hoofd
ingenieur in het onderhavige geval billijk
berekend; wat het Comité in cijfers nader
aantoont.
Wat de heer Huvers omtrent de becijfering
aanmerkt, doet niets ter zake. Aan het Rijk
toch is verzocht den Zijpe-overgang, zooals
het dien noodig acht, voor zijn rekening
te nemen. De reserveboot is hierin natuurlijk
begrepen.
Het Comité is officieus van den steun van
het Rijk verzekerd, doch regel is dat
gemeenten en provincie moeten voorgaan.
De regeering liet reeds plannen van
havenwerken, bootovergang, enz. maken.
Hoe Rijk en (andere) Provinciën overigens
over verbinding van eilanden met den vasten
wal denken, blijkt o. a. uit het feit d it het
Rijk jaarlijks f25000 geeft voor een stoom
bootdienst HellevoetsluisStellendam en met
de provincie(ZuidHolland)het havenonderhoud
bekostigt.
Met de subsidie-aanvraag heeft de levens-
v.ilbaaiheid der onderneming zoo oordeelt
het Comité niets te maken. Trouwens
de voorwaarde waarop de staten de subsidie
verleenen mogen, is dat de geheele onder
neming in exploitatie kome en blijve.
Wat de beschouwing der «Nota» betreft
over mist en jjsgang, waar aan de levensvat
baarheid geloofd wordt daar is men ook niet
beangst veor het vervoer. Het gaat ook
niet aan om te beweren dat b(j mist en
ijsgang iedereen thuis bljjfter zijn er altijd
die moeten reizen, er, dit nu per boolje
moeten doen, heigeen welzoo gevaarlijk is.
Trouwens Zijpe is altijd bevaarbaar.
Het was ook bij den strengen winter van
90/91 nog over te komenhet veer Viane-
Stavenisse niet, waardoor in 5 dagen geen
post op de eilanden aankwam, tot eindelijk
Zijpe de behulpzame hand bood.
Dat de gevraagde subsidie te hoog is, in
vergelijking met de verleende subsidie van
andere trams, behoeft geen weerlegging.
Het verleenen van dergelijke subsidie is
bovendien billijk; w(jl het op den weg der
provincie ligt. De verbinding zal voorzien
in een behoefte van een belangrijk deel
van Zeeland.
Geven we nu nog een overzicht van
het algemeen verslag der afdeelingen van
de Staten in betrekking tot dit voorstel,
^Rapporteurs de heeren v. d. Have,Fruijtier,
en Snijders;,
Aan dat onderzoek hebben deelgenomen
41 leden, waaronder 5 leden van gedeputeerde
staten.
De nota van den heer Huvers werd in
een der afdeelingen door een voorstander
van den tram op den voet gevolgd en
bestreden. De ironie in de nota werd door
hem gelaakt, een ander lid verdedigde de
nota en kwam op tegen de beschuldiging.
In een andere afdeeling vond de nota
steun en werden door een lid nog andere
bedenkingen tegen het tramvoorstel in het
midden gebracht.
Algemeen werd verbetering van commu
nicatie gewenscht geacht, doch een lid
achtte het belang niet evenredig aan de
groote lasten.
Tegenover deze bedenkingen werd aan
gevoerd dat de tram de bewoners van
Zierikzee, c. s. in één dag heen en weer
Holland brengten een levensbehoefte is.
De concurrentie op landbouwgebied met
andere streken, is niet vol te houden. De
Schouwsche boer heeft drie dagen noodig
voor het marktbezoek te Rotterdamzooda t
dit bezoek zoo goed alsonmogeljjk is, en dat
in een t(jd, waarin de graanhandel zoodanige
belangrijke wijziging heeft ondergaan dat
de landbouwer, wil h|j dan toch reeds zoo
lagen marktprijs inaken, verplicht is zelf te
gaan. uithoofde bq de sterke vermindering
der pondgaarders, door de groothandelaars
slechts aandacht wordt geschonken aan de
massa's buitenlandsche granen, tegenwoordig
tot uit Wallachije aangevjerd, tervgl de
behandeling van het zoo genoemde bieren-
goed aan een klerkje of bediende overgelaten
wordt. Ook voor den veehandel wordt een
sneller middel van vervoer meer en meer
onontbeerlijk. Meer dan 50 pCt van het vee
gsat naar België en elk beest kost thans
plus minus fö aan transport, enz.
Tegenover de klacht over het te hooge
subsidie cijfer wordt gewezen op het ver
schrikkelijk hooge cjjfer der Weaterschelde
vaart.
De verschillende becijferingen der nota
Vermeijs tegen de nota Huvers ingebracht,
werden ook 'n een der afdeelingen geleverd
ter weerlegging van het bezwaar tegen ge
ringe belangstelling der gemeenten.
Ook werd betreurd dat Noord Brabant
de subsidie heett geweigerd. Subsidie mocht
ook niet afhankelijk gestold worden van
evenredige bijdragen, aangezien men altijd
meer en minder goedgezinde besturen vindt.
De bijdrage van het waterschap Schouwen
dient beoordeeld in verband met de hooge
polderlasten aldaar.
De bezwaren van bovenbedoeld lid in een
der afdeelingen waren o. a. Er zqn voor
de communicatie met Holland 3 booten in
de vaart, en de Spoor boot is er voor gehaaste
reizigers. De tarieven der booten zijn lager
dan op den gevraagden tram. Zullen nu
de reizigers ZZeeRotterd. in plaats v. Ie kl.
f 3, thans f 5 gaan betalen voor een retour
2e klas met den tram? Zullen de vee
handelaars die nu fl.25 per stuk vet vee
van Zierikzee naar Rotterdam betaler, den
gemakkelijker! waterweg voor den duren
tramweg inwisselen, en de suikerbieten
fabrikanten dit omslachtiger vervoermiddel
verkiezen boven het tegenwoordige dat de
bieten tot vóór de fabriek brengt Bovendien
is de maatregel half Had Zijpe een brug dan
was 't een ander geval. Thans vaart men
met minder gevaar naarCatsche Veer dan
dat men op Zijpe overgezet wordt.
De tram zal bevolkt worden door koop
lieden die den neringdoenden mg grooter
concurrentie komen aandoen, en de loge
menthouders zullen schade hebben bij de
gelegenheid om de zaken zonder nachtlogies
af te doen. De tram zal ook bevolkt worden
door de bewoners der eilanden, meest
landbouwers, en die hebben het niet. Het
vetgemeste vee bracht daar in 92/93
f125000 minder op dan in andere jaren;
terwijl de vermogensbelasting mede tot
bezuiniging dringt.
In 1872 toen het zielental duizend
grooter was, was volgens den heer Verster,
die eeD dergelijke aanvrage dee 1, van de
bewoners niets te wachten.
Opponent gaat na hoe verschillende ge
meenten tot jrunne bijdragen gekomen zijn,
en besluit daaruit dat veler lu t niet groot
was. Ook het postvervoer (f15000) acht
hjj te hoog geraamd daar gelaten de vraag
of de Staat er wel iets aan geven zal.
Nog tal van andeie bezwaren worden in
genoemd verslag gereleveerd, met de weer
legging of weerspreking er bjj. Doch het
slot van de zaak is dat zich in het geheel
10 leden voor de subsidie verklaarden, en
de overige leden zich hun stem voorbehouden
of tegen hebbeD gestemd.
Gedeputeerden handhaven echter hun
voorstel.
De gevangenis der toekomst.
De averechtsche humaniteit, die er toe
leidt om vari de gevangenissen paleizen te
gaan maken, gaf den redacteur van een
Framch blad 't volgend sclietstje in de
pen, waarin die neiging wordt gehekeld
Er zal weldra een tjjd komen, zegt hjj,
1,50 0,-
'f'