NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. CHRISTELIJK- HISTORISCH mi la. 21. VERSCHIJNT G. M. KLEMKERK, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN Schetsen over Middelburg. 3ufer(fag 18 looem6er. fkfifsfe fimrijiMft. «Hé elkkn MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. pf 0,95. Enkele nummers0,02 E. UITGAVE VAN EN van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Met ingenomenheid begroetten wjj de eerste nommers van het Christelijk Schoolblad. Moge dit blad du eens geregeld door al onze christeljjke onderwijzers en chr. schoolbesturen gelezen worden. Da verschillende medewerkers verdienden reeds hun sporen aan de thans opgedoekte Christelijke Schoolbode. Namen als o. a. van Kloppers en Nobels en Wjjle en Wiersinga en v. Zanten hebben onder ons een goeden klank. En de intro ductie van den oud-minister Lobman verdient in wjjder kring gelezen te wordennamelijk door allen die belaag stellen in den bloei van het Christelijk onderwijl. Zij luidt aldus tUe redactie van het Christelijk School blad, die zoo lange jaren de Christelijke Schoolbode uitgaf verzoekt mjj een aan bevelend woord te schrijven. Ik doe dat met groot genoegen. Gedurende een lange reeks van jaren was ik een trouw lezer van de Christelijke Schoolbode, en heb alzoo menigmaal de gelegenheid gehad den tact en de wijsheid te bewonderen, gedurende vaak moeieljjke jaren door de redactie a*n den dag gelegd. Maar zijn voor een Christelijk blad (takt en wijsheid» de hoogste aanbeveling Neen, wanneer die een gevolg zijn van berekenend overleg ja, wanneer zg voortvloeien uit dienende liefde. Dit laatste nu kwam mjj voor steeds het geval te zijn. Menigmaal ontwaarde ik, dat de redactie zeer wel een besliste meening dorst uiten, ook al kon zg nagaan, dat dit aan velen harer Users minder aangenaam zou zjjn. Maar nimmer wat zoo licht gebeurt ontaardde de strijd in persoonlijke onvrien delijkheid of in «Rechthaberei Integendeel ontving ik steeds den indruk, dat teedere zorg voor het behoud van onze Christelijke scholen de drijfveer was bij elk debatbij aanval en verdediging, waar die noodig bleken. En dat zegt in onzen zoo moeieljjken tjjd veel. De scheuring op kerkelijk gebied doet zich ook op het gebied der School gevoelen daaraan is voorloopig niets te doenmen kan het betreurenen ik voor mjj bejammer het maar het tegenhouden kan men niet. Doch ook dit behoeft ons niet te ont moedigen. Waar strjjd en scheuring ontstaan FEUILLETON. SOCIALE TOESTANDEN. X. De scherpste Placaten waren niet bij machte in de 16de en 17de eeuw de bede laars en landhopers te keeren, die van plaats tot plaats trekkende van bedelen hun bedijjf maakten. Het ongeordende, woeste en woelige leven voedde dit kwaad met weinig. De tachtigjarige oorlog met Spanje bad een verderfeljjken invloed op het leven uitgeoefend. Het is volkomen waar dat de vrijheidsbanier was geplant als nergens in Europa dat zelfstandige karakters in dien strjjd waren gekweekt dat een kracht op ieder gebied was ontwikkel I die onze bewondering wekt, maar het is evenzeer waar dat in dien langen, langen tijd twee menschengeslachten waren gewoon geworden aan een ongebonden leven, en dat een goed deel onzer burgers van bedelen, zoo noodig van roof en diefstal leefde. De zeventiende eeuw, waarin ons land in ge duchte oorlogen eerst met Engeland later met frankrijk gewikkeld werd, waren ook al niet zeer gunstig voor het maatschappelijk leven. Klachten over bedelarjj en straatschenderij 'tjn aan de geheele zestiende en zeventiende eeuw verbonden. Op den 23 September 1705 wendden da taten van Zeeland het over een anderen "eg- Toen werd een placaat afgekondigd, awn bevolen werd, dat alle personen die lit persoonlijke motieven, uit verbittering, gevoeligheid, daar kunnen zjj niet ernstig genoeg worden afgekeurd. Waar zjj een gevolg zgn van innige overtuiging, laat daar een ieder vrjj om naar die overtuiging te handelen. Mits de Christelijke School blijuel Leidt de strijd tot ondergang ook van slechts ééne school, zoodat de kinderen weer genoodzaakt woiden in een school zonder Christus te worden opgevoed, dan is het bedrjjf van hen, die daar de oorzaak van zijn, onverantwoordelijk. Hat komt rnjj voor, dat juist dit het standpunt geweest is rok van de Redactie van de Schoolbode. Zij voelde, dunkt mjj, dat mits Christus regeere en geen vijandschap en haat worden opgewekt, eenmaal weer bijeen komen of opnieuw samenwerken zal, wat op dit oogenblik vjjandig tegenover elkaar staat. Van harte juich ik dit toe, hoewel ik weet dat velen, en daaronder ernstige mannen, vooral predikanten zulk een standpunt onhoudbaar acnten. Enkel ziende op hunne kerk, gevoelen zjj niet, dat wjj tot verschillende wapens kunnen behooren en nochtans tot hetzelfde leger. Zij meenen, dat, tenzg men dienst neme onder hun vaandel, het leger verloren gaat. Maar laat ons met dezulken geduld oefenen: de tjjden van afval zullen zóó zwaar wor den dat, wie nu verdeeld zjjn, door den druk zeiven wel weer tot elkander zullen komen. Het is van groot belang, dat er sommigen zijn, die ook te midden van den sttjjd, zelfs al worden zjj uitgeworpen, durven roepen: «mannen broedersl wjj dienen éénen Heer!» En onder die „sommigen" meen ik ook de redactie van dit blad te mogen rekenen. Moge zjj ernstig en bljjmoedig op schoolgebied ons volk voorlichtende, het wjjzende op den zegen, dien het Christelijk onderwijs brengt, en dat onderwijs zelf door goed'doordachte adviezen vooruitbrengende, 's Heeren zegen op haren arbeid blijven genieten 1» 17 Nov. '93. Heden is het 80 jaar van de bevrijding van ons vaderland van onder de Fransche dwingelandij. Het driemanschap Gijsbert Karei (later graat; v. Hogendorp, Adam Frans baron v. d. Duyn van Maasdam en Leopold, graat van Limburg Stirum, gaf op dien gedenk- waardigen 17 November 1313de navolgende uit eenige plaatsen, zoo in de steden als ten platten lande, zouden vertrekken, na verloop van een jaar zouden geacht worder. niet meer tot die plaatsen te behooren, zoodat wanneer zjj of hunne familie na dien tjjd tot armoede mochten komen te vervallen, gemelde plaatsen niet verplicht zouden zgn hun «die officiën van Barmhartigheid te praeslee- ren, die dezelve aan de arme ingezetenen van hare plaatsen gewoon zjjn te doen genieten». Deze bepaling hielp. Zij maakte een einde aan de gedurige geschillen tuschen de onderscheidene plaatsen over alimentatie der armen en bond den stro im van bedelaars en zwervers meer aan hunne woonplaats. Ook werd het toezicht op de armen daardoor meer mogeljjk. Maar toch, als ik u, na iets van de ellende der zestiende en zeventiende eeuw meege deeld te hebben, ook nog een blik doe werpen op de ellende in de eerste helft der acht tiende eeuw, dan zullen de klachten over de ellende van onzen tijd op uwe lippen besterven en gjj zult dankbaar wezen zoon der negentiende eeuw te zijn. Komt, laat ik iets mededeelen uit den nood die een groot deel onzer medeburgers in dien tjjd doorleefden. 1709 was een noodjaar. Misgewas werd door een buitengewoon stiengen winter op gevolgd. De ellende, het geb.ek was tot bedenkelijke hoogte gestegen. De levens middelen waren zoo hoog in prjjs dat de ambachtsman zelfs en de gezeten werkman proclamatie Oranje boven 1 Holland is vrij. De bondgenooten trekken op Utrecht. De Engelschen worden geroepen. De Franschen vluchten aan alle kanten. De zee is open, De koophandel herleeft, Alle partgschap heeft opgehouden. Al het geledene is vergeten Eu vergeven. Al.e aanzienlijken komen in de regeering. De regeer'mg roept den Prins uit Tot hooge overheid. Wjj voegen ons bij de bondgenooten En dwingen den vjjand tot vrede. Het volk krijgt een vroolijken dag Op gemeene kosten. Zonder plundering of mishandeling. Elk danke God. De oude tjjden komen weerom. Oranje boven Wg vernemen, dat de toestand van het lid der Tweede Kamer, mr. L. W. C. Keuchenius zeer achteruitgaande is. De patiënt is thans bedlegerig en kan slechts op kunstmatige wijze worden gevoed. Dé heer J. C Pilaar, directeur van Tiet Rjjkslelegraafkaotuor Te Middelburg, is met ingang van 1 December e k. in geljjke betrekking benoemd te Maastricht. JBjj kon. besluit is aan den heer P. S- Buteux, burgemeester der gemeente Oost- en West-Souburg, toestemming verleend om tot 1 November 1894 te Middelburg fe wonen. Borsele. Woensdag benoemde de ver gadering van ingelanden van den Kieuwen West-Kraaiertpolder tot dijkgraaf den heer heer L. de Winter en tot diens plaatsver vanger den heer C. Mol Az. Zij besloot tevens eene bijdrage voor den steiger te verleenen. Naar aanleiding van een vraag van den min. aan de geneeskundige inspecteurs omtrent de wenscheljjkheid van de uitbiei ding van liet aantal vroedvrouwen, hebben de inspecteurs geantwoord dat dergelijke uitbreiding gewenscht is, doch dat dan ook door rjjks-subsidies gezorgd dient te worden dat de gemeenten de vroedvrouwen een be hoorlijk inkomen kunnen verzekeren, opdat door haar, om in baar onderhoud te voor zien, geen minder wensclieljjke praktijken zullen worden aangewend. St Annaiand Bjj de verkiezing voor een lid van den gemeenteraad werden in- ondersteuning vragen moesten om van den honger vrij te blijven. Ondersteuning maar de eischen aan de armenkassen waren zoo hoog, dat leening op leening moest gesloten worden. Met gaven alleen was in den nood van 1709 niet te voorzien. Enkele gegoeden gaven met vorstelijke mildheid. Een LydiaBoreys legateerde haar aanzienlijk vermogen voor het verzorgen van de Burger-weezen en zekere heer Thibaut gaf zijn vermogen aan de armen, maar wat waren deze onder zoovelen Het jaar 1709 deed zich lang, zeer long gevoelen. Den 11 December 1732 kwamen hier 12 doopsgezinde huisgezinnen, uit 60 zielen bestaande zich nederzetten. Ten gevolge van de geloofsvervolging in Poolsch Pruisen waren rij hierheen gevlucht. Die menschen waren door eene opeenhooping van allerlei rampen gansch ontbloot, en werden bjj hunne aankomst alhier, voorloopig in het Gzsthuis opgenomen. Uit Wageningen kwamen het volgend jaar nog 6 dergelijke gezinnen. In 1738 is na veel sukkolens, besloten om die huisgezinnen, welke geen middel van bestaan vinden konden en vele offers kostten, naar Danteig te zenden. Ia 1732 kwamen hier 59 Saltzburger emigranten aan, die ook voor stadsrekening voorloopig in het Gasthuis werden opgenomen en verpleegd. Allerlei middelen tot «tg ving der kassen en tot vermindering der uitgaven werden geleverd 110 geldige biljetten. Volstrekte meerderheid 56. Hiervan bekwamen de heeren H. J. Dorst 32. Jan Goedegebuur Johs.Zn. 28, D. Goedegebuur Joh. Zn. 21, B. Kodde 11, Anth. v. Lujjk Cz. Sr. 8 en Chr. Bergers 2 stemmen; zoodat een herstemming noodig is tusschen H. J. Dorst en Jan Goedege buur Joh Zn. Onder het hoo?d«De Nederlandsche Staat en de Godsdienst bevatte de Amster dammer een paar weken geleden o. a. de volgende merkwaardige statistische gegevens: «Wil men zien in welke vei houding naar het zielental der verschillende Kerken de Nederlandsche Staat zjjn belangstelling in bet aankweeken van godsdienstonderwijzers 'd. i. Kerkleeraars) betoont, dan strekke bet rrigende staatje tot toelichting Ned. Herv. Kerk 2,200.000 zialen, raim f 100.000 Isr. kerkganootsch. 100,000 19.000 It. K. Kerk 1.600,000 - 1-Z.58 Ev. Luth. Kerk 65,000 - 7.000 Reuioostr. Kerk 15,000 2.100 Iiertt. Luth. Kerk 20,0(j0 300 «Meende men op grond van de hoegroot heid der giften voor Kerkleeraars eene gevolgtrekking nopens de kerkelijke sym pathie van den Staat der Nederlanden te mogen maken dan zou men tot de slotsom moeten komen, dat een rabbi (.f997)'het hoogst bjj hem stond aangeschreven een Remonstrantse!) predikant f 833hem nog nuttiger voorkwam dan een Hervormd predikant f 752), terwijl een Roomsen Katholiek priester (1305) eerst in de laatste plaats op zjjne vriendschap kon lekenen. Nam men de bjjdrage inde kosten van het kerkelijk bestuur tot maatstaf, dan zou men de Jansenisten als de troetelkinde ren van den Staat kunnen beschouwen. De nog geen 8000 zielen der Oud-BLsch. Clerezy ontvangen f 4300 voor hunne huis houding, zoodat de fiscus voor elke ziel, tot dat genootschap behoorende, jaarljjks meer dan 50 cent uitlegt, om haar kerkelijk te laten besturen. «Doch op dergeljjke partiëele cijfers inig dleiminst gelet worden, als den graadmeter van der Staten Kerkehelde. Wil men zich van deze op de hoogte stellen, dan heeft men bijeen te voegen, wat bet Rijk voor theologisch onderwijs, Kerkleeraars-irakte menten, kinder-, school-en academiegelTen, pensioenen, enz. aan elk der Kerkgenoot schappen verleent. Doet men dit, dan komt men tot de wetenschap, dat de Staatshulp in de zielzorg onge «eer als volgt geregeld is beproefd. Placaten tot bescherming van Zeeuwsche handel en nijverheid tegen het opkoopen van eetwaren tegen vage bonden en landloopers werden uitgevaardigd premiën werden uitgeloofd om te ontdek ken hen die kinderen te vondeling legden. Nieuwe belastingen werden geheven. En het altijddurende refrein van het lied der barmhartigheid was altijdwie zal dat betalen En de tweede helft der achttiende eeuw, met de zich ontwikkelende partijschappen en de komende revolutie, was ook alweder niet het geschikte tg 1 perk om in rust en vrede onder wijnstok envjjgeboom televen. Ouderlingen strijd en hait, plundering en oproer, vernieling van have en goed zelfs kenmerken de laatste helft der eeuw die aan de onze is voorafgegaan. Nog een enkele trek uit het sociale leven der achttiende eeuw voltooie deze schets. Het is bekend dat het bijna als axioma gelit dat het aantal krankzinnigen in onze dagen zoozeer toeneemt. Maar als ik u eens meèleel dat in 1754 door de regenten van het kra ikzinnigengest'pht te Middelburg voor 23 gealimenteerden der Gereformeerde (Neder) Duitsche armen kltederen werden gevraagd I Deze allen zeggen de ofQcieele bescheiden, waren door stoornis in hun geestvermogens voor hunne omgeving en voor de maatschappij tot last en schade Van eenige geneeskundige of zielkundige behandeling heb ik nergens een spoor kun nen ontdekken. voor de Remonstrante» f180 Oud-Bissch. Clerezy -1.50 Evang. Lutherschen - 0.91 Ned. Hervormden - 0.68 a n Doopsgezinden - 0.58 n Herst. Lutherschen -0.43 Roomsch-Kathol. - 0.38 en Israëlieten 0.82 per ziel. Zooals men ziet, worden de Gereformeerde Kerken van deze toelagen uitgesloten. De leden dier kerken betalen als elk aider burger ook belasting en dragen dus middellijk bjj voor het onderhoud van andere Kerken, terwijl zjj onmiddellijk hun eigen eeredienst geheel bekostigen. Het is waor de Gereformeerde Kerken wenschen ook niet uit de Staatsruif te ontvangen, maar behootde de Regeering bet goed recht van die Kerken niet te erkennen En kon dit niet geschieden, door een «memorie»-post op de begrootingen uit te trekken Oostburg. Het weekblad voor Zeeuwsch Vlaanderen W. D. brengt een weord van hulde aan de leden der Prov. Staten, de heeren J. Otto Risseeuw en W. C. de Smidt die dit jaar 25 jaar li l van de Z<euwsche Statenvergadering waren. Ook van onze zijde mag, vooral wat den eersten aangaat, een woord van lof niet ontbreken. De heer Risseeuw, schoon niet van onze richting, is algemeen geacht.Onze partij heeft nimmer een candidaat tegeno-'er hem gesteld, ook omdat zjj in hem een waardeerend mensch eerde. De laatste gemeenteraadsverkiezing bracht duidelijk aan het licht, hoe hij in onze gemeente g>zien is. Hij behaalde het hoogste stemmencjjfer van de drie aftredende candidaten. Van al de leden in den Raad, uitsluitend uit liberalen bestaande, heeft ongetwijfeld de heer Risseeuw het meeste vertrouwen der niet vertegenwoordigde oppositie "111 I- I Kerknieuws. Ned. Herv. Kerk. Beroepen te 's Heerenhoek de beer J. Moojj, cand. te Tjummarum te Gapinge de heer F. Breen, cand. te Nieuwer A mstel. liV. jR. C) Door het provinciaal kerkbestuur van Zeeland zjjn tot de evangeliebediening toe gelaten de bh. P. M. Eijgeman te Nieuw Loosdreeht, A. v. d. Flier te 's Gravenhage, beiden van de universiteit te Utrecht en S. C. Kjjlstra van die te Leiden. Hun certificaat van opname werd alleen verwisseld door hunne doodacte. Krankzinnigheid was een bezoeking Gods. In 1779 werd door het Z-euwsch Ge nootschap der Wetenschappen, toen te Vlissingen gevestigd, een prijsvraag uitge schreven over de vraaghoedanig is de wjjze, om de armen, zoo binnen de steden, als op het platte land, te ondersteunen en bestei.dig aan den kost te helpen? Deze prijsvraag werd beantwoord dotr dr. J. Harger en M H. van Charante, koopman te Rotterdam. Hun advies was werkverschaffing, vooral door linnenweverijen De nu verdwenen vlasserijen of vlasschuren die wjj kenden op vele dorpen, waren van deze richting in de armenzorg het gevolg. Aan rapporten en geschriften over armen zorg ontbrak het in die dagen niet. Het zou ons weinig moeite kosten de titels vaD verschillende opstellen over armenzorg hier te vermelden, maar waartoe zouden we plaats geven aan tal van beschouwingen voor onzen tijd van geen waarde meer. Wjj vinden daarin aigemeene waarheden, die niet onbekend zjjn aan iedereen die zich eenigszins met armenzorg bezig houdt, en voorts redeneeringen die door onze gewijzigde toestanden en omstandigheden van weinig waarde meer zijn. Laat ens liever een volgend opstel kiezen om den socialen toestand te bezien die zich in het tjj Iperk dtr revolutie en der restauratie ontwikkelde,

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1893 | | pagina 1