NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. CHRISTELIJK- HISTORISCH VERSCHIJNT G. M. KLEMKERK, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN Bet Paradijs verloren. Schoolnieuws. m. ilfl. 20. Donifetifag 16 iooem6ec. Ecfifsfc laatijang. elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. pf 0,95. Enkele nummers0,02 UITGAVE VAN en van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Ongetwijfeld kennen sommige onzer lezers Milton's schoone schepping «Paradise los tv. De vrome Engelsche dichter schetst in bezielde taal en schoone woorden het heimwee der ziel, het smachtend zerlangen dat zich uitstrekt van geslicht tot geslacht, naar het Paradijs. Naar dat Paradijs dat al* inbegrip onzer wenschen, rust rn vrede, voldoening brengt. En toch, is het niet of het Paradijs zich al meer en meer verwijdert, als een fata morgana, als een vluchtig nevelbeeld, dat zich steeds verwijdert als ge meent daar nabij te zijn. Het Paradijs is verloren en blijft verlo ren, dat is de troostelooze uitdrukking van aller leven, en het Paradijs gaat steeds verder verloren, omdat de menschen zich steeds verder verwijderen van de Paradijs instellingen. Wat zuchten en klachten over sociale nooden, over stoffelijke ellende, bereiken ons oor, en hoe zelden wordt er aan ge dacht dat God in het Paradys, der mensch heid twee instellingen, die zoo naamloos veel kunnen bijdragen tot opheffing van sociale nooden, heelt geschonken. Het huisgezin en de rustdag. Beide zijn instellingen Gods, uit den Paradijs toestand afkomstig, en indien de maatschappij althans iets van het verloren Paradijs herwinnen wil, zal zij verplicht zijn deze instellingen in breeder kring in 't van God bestemde spoor te brengen. Dat spoor is in den loop der eeuwen, ia hel gedrang der volken, en door den geest der ongehoorzaamheid meer en meer verhten geworden. Denkt u, of liever stelt het u voor, want ze zyn over vloedig te vinden overal, een huisgezin waar het huiselijk leven in eere is. Waar het huis niet de plaats inneemt van een restauratie of slaapplaats, maar waar het huis de plaats is waar het huisgezin woont. De pleats waar leed en vreugde wordt gedragen of genoten, waar vrienden zeker zijn van een goede ontvangst, aar ieders plaats is aangewezen En daarnaast het huisgezin hetwelk de vader zoo spoedig mogelijk verlaat, en dat de moeder een last is. En ge zult dan levens weten waar de ergste klachten over den toestand der maatschappij zullen geslaakt worden, en waar de sociale kwestie voedsel vindt. Denkt u na zesdaagschen arbeid den dag van stilte en rust en heiliging op dien éénen dag daartoe van God gegeven en afgezonderd, en daartegenover het leven zonder Rustdag op fabriek of stoomboot of spoortrein. Dat jaar met dag-en nachtwerk en drie dragen vrij. Op Paschen, Pinksteren en Kerstdag. Dan zal bij eenig nadenken het Sabbats gebod uit het Paradijs u in een heel ander licht verschijnen. Dan wordt het gebod tot rusten niet een plicht maar een zegen. Meer nog dan Milton's verloren Para lijs is ongetwijfeld aan velen onzer Mevr. Beecher Stowes Negerhut bekend. Welk ontwikkeld mensch, begaafd met hart en smaak, kent niet Elisa, de vluchtende slavin, ol Oom Tom, of Evangelii e de St. Clare. Tegenover onze huisgezinnen is het slavengezin in Zuid-Amerika een schrille tegenstelling En om nu de waarde te bepalen van eenig geestelijk of maatschappe lijk goed is vergelijken de beste weg. Daar is geen huisgezin dien naam waardig, geen rechten en geen plichten, geen gezag en geen bar.d. Hier in het huisgezin vertegenwoordigt vader het gezag en moeder de dienende liefde. Broeders en zusters en dienstbaren vormen met vader en moeder een zedelijk organisme. In Chili en Peru, in Azië is geen vrouw, 's geen vader, is geen dienende. In Turkije en j6 vee'wÜve,ij bet hui-gezin af; leve^'1 s'ec'lle reputatie die liet sociale bekewT ^'6 'aiK'en ''eelt is u zeker genoeg Criekenlar.d en Spanje staat i iele- en ongr-twijh-ld veel hooger dan in de landen van Zuid-Ameiika, Azië of Turkije. Maar zooveel weten we wel dat we globaal genomen ons huiselijk en lamil eleven niet gaarne zouden uitruilen voor dat der zuidelijke landen van Europa. Of wilt ge de vergelijking nog verder doortrekken, plaatst dan het Fransche volksleven in huis en aan den haard tegenover het Duitsche. Ligt niet in het praedicaat door de publieke opinie aan deze twee natiën gegeven de gemoedelijke Duitscher en de wufte Franschman, reed'genoegzaam uitgedrukt welke de indruk is van het leven van beide. De teekenstift plaatst den bewoner van den Rijnoever altijd in zijn aheimathv met bier en pijp, en den bewoner der Seineboorden altijd in zijn café of flaneerend langs de boulevards. En wilt ge nog nauwer den kring onzer vergelijking getrokken, plaatst dan den plat teland-bewoner naast den stedeling in ons eigen midden. De eerste leeft met en voor de zijnen Zijn sobere woning is zijn te huis in den vollen zin des woords, terwijl de laatste, niet zelden verleid door allerlei omstandigheden, smaak krijgt in het bezoeken van eens anders huis, het moge dan een sociëteit of een kroeg zijn, en zijn eigen huis onverzorgd laat Op dezelfde w ijze kunt ge in de genoemde landen de viering van den Rustdag met elkander vergelijken, en ge zult tot hetzelfde resultaat komen. Onberekenbaar is de schade die aan het huiselijk en familieleven wordt toegebracht, door de tallooze gelegenheden tot reizen en uitspanning die iederen Rustdadoor zoo velen worden misbruikt. Onrustwekkend is de beweging van dienst baren en werklieden, die, ais een troep trekvogels van de eene kooi naar de andere vliegen, uitsluitend vragende waar het meeste te verdienen is, op dat oogenblik, om aizoo te meer buitensbuis te kunnen uitgeven. Verschrikkelijk is de critiek op alles w t ons door God als overheid is gegeven, toe gepast. Vader, moeder, onderwijzer, predi kant, burgemeester, rechter, koning. Het doet er riet toe, aller gebreken worden luide verkondigd. Partijschap stelt de een voudigste dingen in het hate:ijksle daglicht en alzoo is weder iets bijgedragen om het gezag te nekken. Betreurenswaardig is de zucht om alle zorgen en lasten, die met het familie- en huiselijk leven gepaard gaan, te deporteeren naar gestichten. Daar is een bergplaats waar leed en lijden kin geborgen worden en waar men voor betaalt. Van daar de zucht om weezeninrichtingen voor duizend kinderen te sti&hten, om ziekenhuizen te bouwen waaraan maar één d.ng ontbreekt, maar dat eene is dan ook het voornaamste en dat is de band der liefde en der toewijding die alleen het hui-gezin vermag te scheppen. Vandaar het plan om opvoedingshuizen te stichten met kinderdoctoren als directeuren. O, gruwel veor zooveel ontaarde natuurlijke liefde! Zal het dan waarlijk een fin de siècfe-tooneel worden, dat een moeder haar zuigeling vergeet en plaatst in een opvoedings huis Opvoedingshuizen voor kinderen, kost scholen voor jongelieden, koloniën voor bedelaars, asyls voor drankzuchtigen, verbete ringsgestichten voor zondaars en zondaressen, ziekenhuizen voor lijdenden, centrale gestieh" ten voor heele en halve weezen. Ziedaar' zoo komen we lang' een omweg tot de phalanstères van Fourier en ondermijnen liet huisgezin, die kostelijke instelling Gods, die in het Paradijs ingesteld, met lief en leed onmisbaar is. Liever zwijg ik over de prostitutie, de grootste en machtigste vijandin van het huisgezin. Gelukkig is dat kwaad in onze kringen nog niet alzoo doorgedrongen, dat het merkbaren invloed ui'oefënen kan. Het is mijn doel alleen met het spreken over dit verloren Paradijs in maatschappe- lijken zin, binnen den kring der lezers van de Zeeuw de overtuiging te wekken of te versterken dat als we Paradijstoestanden willen zien terwgkeeren, we in de eerste pDats Paradijsinstellingen hebben te eer biedigen. Men klaagt niet zelden -teen en been, dat de menschen de oude traditiën niet meer volgen. Vroegere soliditeit is de wereld uit, eerbied voor het gezag is verloren en zoo al meer, te veel om te noemen. En dat komt dan door de Revolutie, of de liberalen en socialisten zij n er de schuld van. Best mogelijk 1 Maar zou het niet profijtelijker zijn als we de hand in eigen boezem staken, en van u t die groole wereld daar buiten het oog eens lichtten binnen de erge grenzen van ons eigen gezin. Dat is voor de tijde lijke en eeuwige toekomst meer waard dan alle politieke of sociale vertoogeri. Daar, in het huisgezin, ligt de as waarom de maatschappij zich beweegt, dat is voor het sociale leven ctes Pudels kern. In ieder huisgezin wa ir eerst en meest het Koninkrijk Gods gezocht wordt, heeft men zoo bitter weinig last van de sociale kwestie. M. d. Iv. Als een proeve van weergaiooze wereld- wysheid wurlt door den heer Hugenholtz uit Grundrapid* in de HolLmdsche Maden een parabel overgebriefd, die in het «par lement der godsdiensten», tijdens de ten toonstelling te Chicago gehouden, door een Hindoepriester was verteld. De wijze priester dit zij eerst opge merkt heette Vichar.d Ghandi. Hij scheen door dit Congres onder den indruk gekomen te zijn, of misschien stond reeds te voren bij he a vast dat al deze profeten en priesters, dat al deze koningen der weienschap slechts blinde stumperds waren, die allen naar de waarheid aan het zoeken warenen voorzeover zij haar gegrepen hadden, haar althans niet bij het rechte eind hadden vast gehad. Onder dien indruk wenschte hij al dezen «godsdienstleeraars» beterschap met de volgende parabel. Er werd eens een olifant ingevoerd in een land waar men nog nooit van het dier gehoord had. Zeven blinde mannen gingen het dier opzoeken om te «voelen» wat voor dier het was. Zy voelden, en al naar de liehaamsdeelen wa iraan zij het dier aangrepen, verschilden, naar die mate verschilde ook hun antwoord- op de vraag, welke voorstelling zij van den olifmt hadden. De een vond dat hij op een waaier, de ander dat hij op een boomstam, een derde dat hij op een doornen stok geleek, en de indruk der anderen was ook weer anders. Toen verweet hun de eigenaar van den olifant hunne eenzijdigheid. «Broeders» en «zusters» zoo voegde de Hmdoepiiester aan deze \olgens ds. Hugenholtz zoo diep innige parabel toe laten wij hieruit leeren om immer voort te gaan, gelijk wij zijn begonnen, met ons toe te leggen op veelzijdig onderzoek Verschillende bladen hebben deze diep zinnige parabel en haar schoone moraal wereldkundig gemaakt. En zoo kwam zij ook ons ter ooien. En wat dachten wij daarbij Zou deze heiden het zoo ver mis hebben gehad in zijne beschouwing omtrent moderne chiistenen en hun predikers, dat zij in spijt van de Wetenschap bij wier zon het kaarslicht vin Gods Woord in 't niet ver zonk nog niets tneer zijn dan blinden en hunne even blin le leidslieden; die van de waarheid afgeweken, haar nimmer zullen vinden, nu zij ze zelfs Dij .het hoogst be reikbare moderne licht, dat van net wereld gods lienstencongres niet konden vinden? De zorg der Regeering voor hare onder danen is van tamelijk verdacht allooi. Omdat de winter in aantocht is, zijn nu al weereenige'marechaussées naar het Noorden gezonden. Wij hadden gaarne gezien, dat de Regeering b,v. den heer Bertels van Barneveld n- ar Friesland gezonden had, toen deze beweerde» dat hij een middel wist om den hooinood te lenigen. Deze uitzending had misschien rijke viucht gedragen, en brood en werk ge schonken. Toen liet de Regeering echter weinig van zich hooren. Natuurlijk keuren wij het zenden van marechaussees niet af. Maar wij vinden het treurig dat de Regeering minder voort-.arer,heid toonl, als het aankomt op lieelen, dan wanneer het aankomt op slaan. (Getuige.) Hoe is men er toe gekomen om een Vrije, een christelijke, een gereformeerde Universiteit op te rifhten Natuurlijk ook omdat er behoefte was aan gereformeerde predikanten. Maar dit is geenszins het eenige. Heeft men er zich dan in de eerste plaats voor gespannen om christelijke advocaten, doctoren en ambtenaren te verkrijgen Maar een medische faculteit ontbreekt nog; en wat de advocaten en ambtenaren be treft, men weet dat slechts enkelen van de Universiteit zullen kunnen komen. O k niet om eeri zeker christelijk geleerd proletariaat te vestigeneenige uit hun stand gerukte ontevreden mannen in de maatschappij te zenden. Neen, aan de Vrije Universiteit moet de wetenschap om zichzelve beoefend worden. Het hooger onderwijs moet worden bevorderd, de wetenschap behooit beoefend te worden om zich ze'f. God heeft aan ieder gaven gegeven; met die gaven heeft i-der in den kring waar hij door den Heere geplaatst is, te woekeren. En zoo hebben de mannen, die in den kring der wetenschappen zijn geplaatst, al hun talenten in den dienst daarvan te wij len. Opsporen, het verband der dingen zoeken,steeds dieper graven in de schatten welke God ons in zijn Woord en in de historie heeft willen schenken. Dat is de taak van het hooger onderwijs, of liever dieper onderwijs, daar het begrip, hetwelk aan h oger wordt ge geven, hier niet past. Al de zaken, die ons dienen tot gemak en tot voordeel, zouden we niet bezitten, indien geen menschen tóor ons hadden gewerkt niet om dadelijke vruch ten te verkrijgen maar uit liefde voor de we tenschap om zich zelve. Van de beteekenis der werkzaamheid inden dienst der wetenschap moet men een dieper inzicht verkrijgen. Groen is ons ook daarin ten voorbeeld. Door zijn arbeid in de archieven, heeft hij een heel anderen kijk op de geschiedenis gegeven. Zijn «Handboek der geschiedenis» heeft ontzaglijke waarde voor de rechte historie-kennis gehad en blijft dat bezitten. Tal van onjuiste voorstellingen zijn daardoor verdwenen. Wanneer thans een Groen leefde, men zou zeggen: wat heeft men nu aan zoo'n man, die zich opsluit bij die ouie archieven. Maar uit zijn invloed blijkt, dat arbeid achter de schermen vruchten afwerpt, waarvan onze onierwij-ers zeer zeker wel zullen kunnen geluigep, wanneer over Groen's leven gesproken wordt. Dit nu is ook de taak van de Vrije Uni versiteit. Daar moet gearbeid worden voor de wetenschap om zich zelve. Daarom kunnen aan die stichting geen personen gebruikt worden uil verlangen natr een hoogere betrekking maar uit gehoorzaamheid aan de roeping, die God in hen gelegd heeft. Dan eerst kan veel gedaan worden. 15 Nov. '93. Benoemd tot commissaris der koningin in Overijsel de heer P. Lijcklama a Nijeholt, burgemeester van Rotterdam. De heer v. Waesberghe Jonssens heeft zijn benoeming tot lid van gedeputeerde Staten van Zeeland aangenomen, zoodat eerlang een nieuwe burgemeester van Hulst zal moeten benoemd worden. Door het optreden van den heer lanssens in het gedeputeerd college telt dit thans 4 liberalen, 1 katholiek en den heer v. Lijnden. Zoo is dan, dank zij de samenwerking der beide niet «liberale» partijen, in korten tijd de tweede bres geschoten. Eerst in de eerste Kamer, daarna in het gedeputeerd collegie. Dit geeft goeden moed voor de toekomst. Ook in Zeeland is het liberalisme aan het afnemen. Het feit dat het in Zeelands Staten, zelfs in een voltallige vergadering, geen macht uitoefenen kan, zonder rekening te houden met een der andere partijen, is er mede bewijs van. De antirevolutionaire leden der staten hebben dank voor hun voltallig optreden waardoor het mogelijk was dat de heer Janssens terstond gekozen werd met alle stemmen der niet-liberalen. Door den directeur-generaal der Poste rijen en Telegrafie is bepaald, dat de post kantoren voor spoedeischende postzaken van de telegraaf kunnen gebruik maken. ..I JIW.1I LIT I lil IC,. Kerknieuws. Ned. Herv. Kerk. Beroepe.i te Kadzaud dhr. F. Breen, cand. te Nieuwei-Amstel. Bedankt voor Amsterdam door dr. J. H. Gunning JHzn. te Leiden. Waarde Herkozen als notabelen de heeren M. Geleedst en A. v. Weele ieder met 23 van de 25 stemmen. Geslaagd voor de vrije en orde oefeningen te Dordrecht E. F. Dieleman onderwyzer te Nieuwdorp. Zending. De Nederl. Zendingsvereeniging heeft een gevoelig verlies geleden door den plotselingen dood, op 58-jarigen leeftijd, van den zende ling Dijkstra, te Cheribon. IgECHTSZAKEN. Areo idissements-Rechtbank te Middeï!Mf„ Gisteren, Dinsdag, is o a. verooi'i^jj wegens strooperijJ. v. d. W., 60 j., visser, Scherpenisse, tot f 1 b. s. 1 d. h. In zake A. M., oud 58 j., zonder bferoep te Cats, appellant van een vonnis van, het kantongerecht te Goes, waarbij hij ter zake van overtreding der drankwet is irer- veroordeeld tot 2 maal 7 dagen hechte nis, is, met ontvankelijk verklaring van het hooger beroep het vonnis des eersten rechters bevestigd. Allen in de kosten, de laatste ook in die van het hooger beroep. Vrijgesproken C. V., 28 j., hvr. van A. Varbeidster, Kapellebrug, gemeente Clinge, beklaagd van mishandeling en J K 25 j., visscher, Krabbendjjke beklaagd van strooperij. Het O. M. bij de arr. rechtbank te Middelburg eischte gisteren 8 maanden ge vangenisstraf tegen den 19 jarigen kantoor klerk v. H. die zijn kameraad V. d. S. moedwillig met een mes twee steken in het been heeft toegebracht, bij een twist naar aanleiding van door v. d. S. gepleegde onbetamelijkheden jegens de kasteleines, bij wie zij zich bedronken hadden. Uitspraak 21 November. Kantongerecht te Goes. Maandag 13 November 1893 zyn ver oordeeld wegens: jachtdelictJ. G.,te Ou- delande tot 2 ml. f5 b. s. 2 ml. 4 d. h., verbeurdverklaring vau het niet in beslag genomen geweer met bevel tot uitlevering of te betalen f 3 b. s. 3 d. h., A. d. j. te Oudelande tot 15 b. s. 4 d. h., verbeuid- ver klaring van het niet in beslag genomen geweer met bevel tot uitlevering of te betalen 11.50 s. 2 d. h., L. T., te Heinkens- zand tot 4 ml. f10 b. s. 4 ml. 4 d. h. verbeurdverklaring van het niet in beslag genomen geweer en haas met bevel tot

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1893 | | pagina 1