NIEÜWSBLAD VOOR ZEELAND. CHRISTEUJK- HISTORISCH ML U 19. (Dmsifag 14 looemOec. Mfjfc (Jaargang, VERSCHIJNT G. M. KLEMKERK, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN Een socialistische kolonie. Schetsen over Middelburg. elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. pf 0,95. Enkele nummers0,02s. UITGAVE VAN EN van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 centiedere regel meer 10 cent. Honderd mjjlen landwaarts van de noor delijke kust van Peru is een kolonie ge vestigd, welker bewoners aan geen andere wetten dan hun eigene gebonden zjjn en aan geen andere overheid dan die zij zeiven zich kozen. Het gouvernement van Peru beschermt hen in hun onafhankelijkheid en in het onbetwist bezit van hun land. De bewoners zjjn enkel socialisten. De kolonie heet geheel gebouwd op de socia listische beginselen. Eigendom en verdiensten van den individu behooren aan het «gouvernement», en de individu (de enkele mensch) zelf behoort aan de gemeenschap. Godsdienstige onderwerpen mogen niet besproken worden. Een zware struf is onder anderen gesteld op een iegelijk die «publiek of bjj gewoonte spreekt over onderwerpen die een toekomstigen toestand der ziel raken». Deze «kolonieder goede vrienden» (Buenos Amigos-kolouiej werd gevestigd door Don Jose Rodriguez, een Peruaansch grondeigenaar, in 1858. De oorspronkelijke nederzetters waren 75 in getal. Door geboorte en toe treding breidde zij zich uit tot ruim duizend. Die lid wil worden van de kolonie, moet zulks aanvragen aan het «congres» en zoo deze bij meerderheid van stemmen het hem vergunt, betaalt hij bjj zijn intrede in de socialistische maatschappij de som van f501. Een bepaling waarmede men luiaards weert, doch tevens een zonderling licht werpt op de wjjze waarop in den socialistischen heilsstaat in de nooden van armen en werk- loozen voorzien wordt. Ook tegen de bewering dat de sociaal democraat cosmopoliet (wereldburger) is en dat alle nationaliteiten in zjjn heilsstaat welkom zijn wordt im deze Goede-vrienden- kolonie gezondigd. Immers negers en Indi anen worden daar niet toegelaten. De kolonie telt voor twee derden Zuid Amerikanenvoor één derde Duitschers, Engebchen en Amerikanen. De kolonie is verdeeld in vier departemen ten arbeid, onderwijs, handel en gezondheid Aan het hoofd van ieder departement staat een minister, en de vier departementen samen vormen de tribune. De tribune vormt het hoofd van het departement van justitie en financiën. De departementen zjjn verdeeld in divisiën en dezen weder in sectiën. FEUILLETON. SOCIALE TOESTANDEN. IX. Laat ons ditmaal handel en nijverheid, geldzaken en ellenden eens laten rusten, en het oog eens vestigen op het verma tk Ook de algemeene vreugdedagen behooren tot het sociale leven en drukken hun stempel op den tijd. En als we vreugdedagen willen beschrijven kunnen we dan wel anders doen dan spre ken over de kermis De kermis was van oude dagen af het in begrip van burgervreugde. Hoe ontstond ze In de middeneeuwen haddende kerkwijdin gen stee Js met de meest mogelijke plechtigheid plaat', de mister was te grooter naarmate de kerk aanzienlijker was. Elke kerkwijding moest jaarlijks feesteljjk worden herdacht en vroolijk gevierd, op het geringste dorp zoowel als in de Bisschopsstad, in 't arme kloosterken zoowel als in de rjjke Abdjj. Naar het spraakgebruik der Middeneeuwen werden de kerkelijke feesten genoemd naar bet middelpunt der plechtigheid de Mis. Zoo heette het fee9t van Johannes den Dooper öinv-Jausmis, dat van St, Bavo Sint Bami', van Christus' geboorte Kerstmi* en dat Va" 'le wijding der Kerk: Kerkmis. Atedaar de oorsprong der kermissen in a gemeen, zoo was ook die van Middel- u|g in 't bijzonder. Toen in de eerste helft v.eeitie,1(ie eeuw, het jaar durf ik niet H Paen, de sude of St. Pieterskerk zou Zoo is het departement van arbeid verdeeld in divisiën van landbouw, bouwkunde, veeteelt, fabriekswezen en verbeteringen. Dat van onderwijs in die van scholen, muziek en fijne kunsten. Dat van handel in die van uitvoer, invoer en verdeeling (distributie). Dat van gezondheid in die van huishoudkunde, hospitaalverpleging en kinderverzorging. Iedere divisie staat onder het opzicht van een superintendentiedere sectie onder dat van een chef. Zeiden wij boven dat de godsdien-t in dien socialistischen staat verboden is, dit geldt natuurlijk ook v.tn alle wetten die aan dien door de meeste sociaal democraten gehaten godsdienst herinneren. Dat er van de persoonlijke vrijheid niet veel overschiet, bespeurt men al dadelijk. Doch ook het huwelijk, het huisgezin, de opvoeding zijn ei niet bekend. Een man en eene vrouw mogen onderling overeenkomen om saam te wonen en hun overeenkomst duurt zoolang als het beiden, bevalt. Daar het individu het eigendom van de «regeering» is, neemt het gouvernement o'adelijk de zorg voor de opvoeding der kinderen op zich. Zoodra een kind geboren isworden moeder en kind terstond naar een hospitaal vervoerd, en van daar naar de kweekkamer, waar zij worden verpleegd, tot de moeder, hersteld, ontslagen wordt. Het kind blijft echter in de kweekkamer en gaat bij het opgroeien naar de scholen en is het volleerd, hetgeen op zijn 20ste jaar het geval is, dan komt het zijn plaats innemen in de rangen der werkers en medebestuurders. Ieder ambtenaar bekhedt zijn ambt totdat hij door een meerderheid zijner onderhebbenden ontheven wordt van zjjn gezag, terwijl de meerderheid van het geheel (dat het congres genoemd wordt), beslist over het at of niet uanbljjven der departement-ministers. Het finantiëele stelsel der kolonie is zeer eenvoudig. «Arbeid is geld» is het beginsel waarop de kolonie is georganiseerd, en het uur is de eenheid voor al'en arbeid. De schaal van werkloon is eene uniforme, dat wil zeggen, voor alle werk eender. Zij komt overeen met 30 eent. Derhalve wordt een uur 30 cent genoemd. Het betaalmiddel bestaat in kaartjes en is verdeeld in minuten, ingewijd worden, en alzoo veel volk gewacht werd; gaf graaf Willem verlof tot het hou den van een j tarmarkt, die vijf dagen duren zou en een aanvang nemen op den avond voor St. Magdalena-dag, zijnde den 22sten van Hooimaand. De kerk was gewijd, maar dan volgde ieder jaar de verjaring van de kerk en van den patroon. Toen was het kermis houden niet slechts een zaak van vroolijkheid, maar ook van vroomheid. Er was aflaat rneê te verdienen. Aan de Abdijkerk te Middelburg was door den Bisschop van Utrecht vergund volle aflaat te geven aan allen die dit kerk gebouw in de kermisweek bezochten. Ook de overheid beloofde hare" gunsten aan de bezoekers der stad in de kermisweek. Een rood kruis op poorten en bruggen gedurende de kermisweek geplaatst, beteekeade dat de stad in die week, maar dan ook in die week alleen vrijstad was. Dan mochten alle ge- bannenen weder vrijelijk binnen komen, met uitzondering van hen d;e het al te bont hadden gemaakt of van 's Graven vijanden. Kerk en Overheid vereenigden zich tot bevordering van het vreemdelingenverkeer. In een stad waren natuurlijk vele kerken en kapellen die met hunne patroons op hun beurt verjaarden, maar de verjaring dea hoofdkerk met haar heilige was de kermis. De andere gingen meestal onopgemerkt voorbjj. Het keerpunt van de historie der kermissen vinden we al weder bij de Hervorming. De verjaringsfeesten van Kerken en heiligen vervielen maar de daaraan verbonden j lar markten bleven bestaan. De kei missen uren, dagen, weken, maanden en jaren. Een minuut is in ons geld een halve cent, een uur 30 cent, een dag f 2.40, een week f12; enz Hieruit ziet gij dat een dag daar 8 werkuren telt en de week 5 werk dagen. De Zaterdag en Zondag zijn vrije dagen. De waarde der kaartjes, die alle even groot zijn, wordt aangegeven door de kleur. Alle producten, als graan, wol en erwten vinden een gereede markt te Lima, Peru's hoofdstad. Alle uit- en >Dvoer wordt ge regeld door dej! daarvoor bestemde divisie. Alle leden der kolonie ontvangen hun levensbehoeften uit de gouvernements voorraadschuren, tegen kostprijzen. Woningen, schuren, huismeubelen^enz. is het eigendom van het gouvernement, waardoor alle woningen naar een geljjk stelsel gemeubileerd worden. Nochtans en ziehier weder het bewijs van de onmogelijkheid om de.leus J der gelijkheid in beoefening te brengen kan ieder er zoo veel en zoo fraai bij koopen als hij verkiest. Ieder persoon bovenj den leeftijd van 20 jaren moet iederen dag minstens vier van de/acht uren werken ziekte of lichaams gebreken echter voorbehouden. Die daaraan) niet voldoet, moet zaterdags en zondags zijn schade inhalen, onder toe zicht van een agent, gewapend met een zweep. Deze dwangarbeid wordt echter met denzelfden 'prjjs betaald als vrijwillige arbeid. Werk is er altijd in de kolonie, is er niets te planten of te oogsten, dan worden de wegen of gebouweD verbeterd. Straten en bruggen zijn dan ook in voortreffeljjken toestand. Hun vergaderzaal is opgetrokken van hardsteen en marmeren een groote steenen reservoir, op een naburigen berg gebouwd, voorziet de nederzetting van water. Zij graven tegenwoordig een kanaal van de Golato rivier naar hunne nederzetting. Regen valt er overvloedig, doch de kolonie irrigeert liever, dan is zjj «zeker» op altijd goede oogsten. Van een God, die den wasdom geeff en ook inhouden kan, weet zij natuurlijk niets. Hoewel Spaansch de hoofdtaal is, mag men er o»k andere talen spreken. Die de kolonie uit wil, moet dit aan de tribune aanvragen, die het verzoek toestaat. De [belanghebbende krijgt dan zijn werk- kaartjes in geld uitgewisseld tegen 30 cent overleefden niet alleen de Reformatie, maar kregen zelfs in de 17de eeuw, spijt kerkeraad en Synode, bij de verbazende uitbreiding van handel en nijverheid en de in gelijke mate toenemende welvaart en weelde, bij de snelle vermeel dering der bevolking en de vergrootingen der steden, niet alleen een nieuw leven maar ook een omvang als men in vroegere tijden nooit gezien had. De kermis der zeventiende eeuw verscheelt zeker al heel weinig met onze hedendaagsche Er was verschil in vormen, want tijd en suaaak brengen steeds iets anders. Zoo kon men op een zeventiende eeuwsche kermis geen appelbroodjes a V inslar de Paris koopen, of pain de luxe eten, men at er boekendeflecsjes. Maar de openstaande kroegen tot. drie uren in den morgen en de hacchanaliën waren zooals nu.- Men mocht er tegen waarschuwen zooveel men wilde en tegen preeken zoo hard men wilde, de karmis werd steeds drukker bezocht. Op alle gebied ontwaakte nieuw leven, nieuwe vormen, kwamen allerwegen de oude ver dringen. Maar de kermis bleef bestaan als een schildwacht die onafgelost bleet, als het beeld van het C vnservatisme. Opmerkelijk is het dat in de rangschikking der Middelburgsche kermis nog steeds, mis schien onbewust, de traditie van het verleden bewaard blijft. Sommige kramen, en wel de kostelijkste, werden van oudsher opge slagen in een zaal van het stadhuis of eenig stadsgebouw. Iets wat nog steeds gebeurt op de Heerenbeurs of Botermarkt te Mid delburg In de schaduw der oude linde is sinds onheuglijke jaren de fine fleur dei per uuren was hij drie volle jaren lid der kolonie, dan deelt hij tevens in de winst die de kolonie in dien tijd gemaakt heeft Men zegt, dat in deze kolonie, waaromen geen armoede kent, de menscben zeer te vreden zijn. Hoe zoo iets mogelijk kan zijn in een staat waar gestraft wordt wie over eenig punt van godsdienst spreekt, zal menigeen onzer lezers wel moeilijk vallen te begrijpen. Aan de hand van de feiten aan een Amerikaansch blad, De Standaard van Grand rapids, ontleend, meenden wij op bovenstaande proeve van een socialistischen staat de aandacht te moeten vestigen. Er is nog wel een en ander ir, dat op zichzelf aanbeveling verdienen zou doch de hoofdzaak ontbreekt. 13 November '93. Oude maten. In een artikel van de Arnh. Crt. wordt er de aandacht op geves tigd, hoe weinig de bij de wet van 1869 vastgestelde vreemdenamen van ons metrieke stelsel ingang nog hebben gevonden in het dagelijksch leven. Wij, Nederlanders, die anders zoo tuk zijn op vreemde woorden, schijnen afkeerig te blijven van de namen kilometer, decastère, deciliter enz,en bewijzen dus weder de waarheid van het spreekwoord: als men een rat op het spek bindt, wil het dier niet eten. Hoe diep de oude benamingen bij het, volk ingeworteld zijn bljjkt uit de volgende aanhaling. «Are» is DM2 Zeker. De notaris, beëedigd man der wet, leest zoo vaak af van Hectare, Are, Centiare, daft men. willens of onwillens het wel moet onthouden. Doch niet onmogelijk helpt hjj dadelijk daarop ten vrager, die zegt: «Nu, maar zeg ons nu liever, hoeveel bunder en roeden en ellen in 't vierkant dat is, dan hebben wij er wat aan I» In Friesland leeft ook nog in blakende gezondheid het pondemaat. Dat heet nu 363A are, maar, let well Er zijn groote en kleine pondematen en zoo is het mogelijk, dat dit kon lojpen, of in goed Hollandseh variëeren, tnsschen 32 en 40 are. Op die manier 1 Zoo is in het Zuidoosten dier provincie ook de maat loopendal. Loopen is een oude Hollandsche maat, ik meen een inhoudsmaat groot 87.5 liter en die hoeveelheid graan heette benoodigd voor de oppervlakte lonpens kermis te vinden. Een tweede eigenaardig heid is dat de kramen niet in bonte verscheidenheid dooreen gemengd zijn, maar in dezelfde soort steeds bij eldander op eene rij staan. Dat is geheel in den geest van den tijd der ontwikkeling der kermis, toen ook de lieden van 't zelfde beroep in dezelfde straat bijeenwoonden. Eigenaardig is het ook dat van de dagen der Hervorming af, doorloopend en met onge eer gelijke argumenten op afschaffing der kermis is aangediongeil, en in vroegere dagen althans altijd zonder vrucht. In de negentiende eeuw hebben gemakkelijker vervoermiddelen, andere uitspanningen en minder bezoek de kermissen uit enkele steden en van vele dorpen verdreven, geens zins opgewekte moraliteit. Een geval als te Wemeldinge is zeldzaam in de geschiedenis. Daar veiklaarde de ker keraad op 6 Juni 1^48 goed te vinden tot wering der kermis de christelijke tucht te zullen oefenen. Van den predikstoel werd afgelezen dat het de gemeente verboden was kermis te houden, in de kramen iets te koopen en kermi logés te ontvangen, op straffe van afhouding van het H. Avondmaal. De kermis stond dat jaar leêg. En toen in 1649 de kermistijd weder naakte kwam de kerkeraad er op terug, eri zoo wendden de Wemeldingers het kermis houden af, en zij kwamen er niet meer op terug. In 1672 was het een gedenk waardig jaar in dit opricht. In gansch Nederland was het geen ksrmis om den oorlog, maar nauwelijks was de oorlog voorbij of de tal. Die is groot 33Vs are of juist'/3 bunder of i/3 hectare. Maar vertaalt hier nu liever are niet met roeden en zeg maar niet: dat komt uit op 33[/s roede. Wel neen 1 een loopens-tal is 200 (tweehonderd)oude roeden Waaruit vermoedelijk volgt, dat een vierkante Nederlandsche roede is IX 6 oude roeden. Het pondemaat hierboven wordt in de zandstreek van dat gewest in 18 deelen ingedeeld en elk deel heet een lepsen. Even verder is de indeeling van een pondemaat in twintigen en elk deel heet een spie. De gemeente 't Bildt kent morgenseen morgen iieet 2Vs pondemaat. Ook bestaat een mèd of made, dat heet een oppervlakte van de grootte als een maaier éen dag heet te kunnen afmaaien. Zoo'n mêd of made is Vd morgen of ook wel s/5- Och, niet ieder is even handig, en ijverig is de een in meerdere maat dan de ander. Waarom zouden maaiers het ook niet kunnen zijn? Heel eigenaardig rekenen houthandelaars en voorts z(j, die met hen in dadelijke aanraking komen, b. v. wagenmakers, klom penmakers enz Ze meten fc-(j voeten en duimen en schatten de waarde van 't hout bij duiten en penningen. Het is niet onaardig, eens een lijst van houtprijzen bjj den wagenmaker in te zien. De Kamerleden hebben een heel afzonder lijke studie van het volksleven, welker diepe waardij we wellicht nooit genoeg naar waarde schatten, en zoo houden ze waar schijnlijk niet van de leer«de rat op het spek binden» en wat dies meer zij. StèreDit woord ontmoet ik in boeken en op aanbestedingen vanwege gemeente besturen gedaan, stel van het leveren van grint-, zóo en zóóveel stère. (Dat deze het woord stère hebben, is te vatten, anders is het wisse bij hout of kubieke el, hoogstens kubieke meter, dus werkelijk M3).» Andere inhoudsmaten heelt het volksleven genoeg. Graar. gaat bij zakken (75 L.of bij mudden (HL voorts bij schepel (DL.); olie, petroleum, siroop enz. bij vaten. Maat- flesschen en voor medicijnen maatfleschjes of buisjes zijn er ook al. Sterkedranken azijn gaat wel bij dikkoppen (2L.); een dikkop is 2 miatjes. Boter in Friesland bij 't vat. Een vat boter is 80 pond, dus - •tO KG. Gram wordt overigens trouwst gelegd door postbeambten (en alweer is da'reden voor de hand): «die brief is over <yde 15 grammes. 10 cent port». Dus; ook tien kermissen volgden elkander ojj zooals de zomer den winter doet. NooR hadden de afschaffers van de kermis b£sër hoop dan in 1795. Wat aan de Reformatie mislukt was zou de Revolutie/vei mogen. Nu zou het met de kermis gedaan zijn. De Revolutie was immers gekomftli oin alle misbruiken af te schaffen, en 'was er erger misbruik dan kermis hoqjden De Revolutie brak met alle middeleëuwsche traditiën, de kermis was middeïfèéuwsch en dus zou de Revolutie haar den schop geven. De Revolutie wilde van het menschdom iets goeds maken. Met den fakkel der waarheid het voorlichten en leiden op het spoor van algemeen geluk en voor 't licht van dien fakkel de verleiders der volken doen vlieden. Welnu onder de volksverleiders was immers de kermis de allereerste. Maar besluiten noch protesten konden helpen. Ook de guillotine en de Revolutie vermochten tegen de kermis niets. De elkander zoo snel opvolgende tentoonstellin gen, het badleven mogen den glans der kermis al eenigermate hebben doen tanen. Maar nog lang, vermoedelijk nog zeer lang, nadat deze schetsen zullen zijn geschreven, zullen op de dagen volgende op den 22en van Hooimaand op de Middelburgsche markt (ie tenten en kramen worden opgeslagen, waar van alles te koop is wat de smalle gemeente be°ecrt, waar kunstenmakers aan sommigen pret verschaffen waar caroussels en dikke vrouwen en kleine menschen te zien zullen zijn, en waar ookdejenevei niet zal ontbreken,. Het zal nog lang kermis zijn in Mi kleiburg want het is er al zoo lang geweest 1

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1893 | | pagina 1