NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. (Dtnsifag JO ®cfo6ec. Icftfsfe Inntpnij. CHRISTELIJK- HISTORISCH VERSCHIJNT G. M. KLEMKERK, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN viissingen. Donderdag 12 October te 9 vra,, voor Westkapelle 11.30, voor Bigge- kerke 12 midd., voor Zoutelande en Ritthem 2 nam., voor Koudekerke 2.15, voor Oost en West-Souburg 3 u. Onze Kinderen. COLORADO. 1898. !o. elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Enkele nummers0,025. UITGAVE VAN EN van 1 5 regels 25 centiedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. LOTING. IIL Zeker mag ik wel veronderstellen, ouders, dat ge uwe kinderen getrouw ter kerk en naar de catechesatie zendt. Ook dat gij ze onderwjjs laat ontvangen op eene christelijke school of, indien zulk een in richting bq u nog niet bestaat, dat gjj dan tenminste pogingen aanwendt, die spoedig te verkrijgen. Meent echter niet, dat biermede uw taak vervuld is, dat ge hiermee klaar zijt. De hervormer Luther zeide eens: Ieder ouder achte zijn kind een kostelijken, eeuwigen schat, dien God hem bevolen heelt te bewaren, opdat de duivel, de wereld en het vleesch hem niet ombrenge. Dit gulden woord, ouders, moest geschreven staan in onze harten. Steeds moest leven in onze harten de gedachte, dat er een vijand brieschende rondgaat, om niet alleen ons, maar ook ome kinderen te verslinden. Laten we dan wakende zijn en steeds op onzen post, opdat onze kinderen geen wereld dienaars mogen worden. De tijden zijn zoo ernstig en van de opvoeding van het geslacht, dat' nog zijn zal, als wij reeds zullen vergeten zijn, daarvan hangt zooveel at. Vergunt mij daarom nogmaals uwe aandacht voor onze, voor uwe kinderen. Ik meen, dat ge in de lange winteravonden niet altjjd weet, wat te doen met uwe kinderen. Zij kunnen niet den ganschen avond lezen Een kind houdt van afwisseling. Dit bemerkt niet alleen de onderwijzer in de school, maar daarmeê moet ook rekenen de huiselijke opvoeding. De boog kan niet altijd gespannen zijn. Ook als de heerlijke, lange zonnige zomerdagen komen, dan grijpt een kind niet naar een boek, maar het begeeft zich naar buiten en vermaakt zich in de frissche lucht met zijn kameraadjes. Maar in die kameraadjes en in het spel kan o, zooveel kwaad schuilen En gij weet het, ouders, dat het zondige hart onzer kinderen zich maar al te veel aange- trokken voelt door het kwade. En daarom wilde ik u toeroepenwaakt vooral, dat uwe kinderen geen omgang Lebben met verkeerde, kameraden. Let er op als uw kind jong is, ziet tee, als uw kind ouder wordt. De vrienden en vriendinnen onzer kinderen mogen niet zijn vloekers, mogen niet zqn spelers, geen lasteraars, geen die vuile reden uitspreken. Kwade samensprekingen verderven goede zeden. Ook mogen ze niet zjjn vechters dronkaards, snoepers of gierigaards. Laten we toch nauwlettend toezien, want weet dat er eenmaal een dag aanbreekt, waar in we rekenschap zullen afleggen, ook van de wijze, waarop we onze kinderen hebben opgevoed. Maar laten we ook zorgen, dat onze kinderen zich aan geen dier zonden overge ven. Zoovele kinderen spelen reeds in hunne jeugd om geld en de ouders laten dit toe. Voorwaar, het is treurig. Bovenal is dit treurig als christenouders dit ljjdeljjk aan zien. En dit spelen is meestal een dobbelspel. Zegt niet Gods woord: Het lot wordtin den schoot geworpen, maar het geheele beleid daarvan is van den Heere? Ja, het beleid daarvan is van den Heere. Laten we dit herhalen, opdat het ons helder voor den geest sta. Het dobbelspel is een spelen met Gods voorzienigheid. Dat spelen is zonde voor Gud en het kan van onze kindeten Bierigaards, woekeraars, dieven. Het Q. beien js een volkszonde. Dobbelen kin- inderen niet met knikkers Doen grooteren et niet met het vederfelijke kaartspel?En zijn er niet een tal van spelen waarvan e wmst afhangt van «hetgeluk»? °k zjjn er kinderen, die hunne centen sno8pen. Afgezien nog van het schade- deljjke voor de gezondheid, dat in snoepen kan liggen, dient het nergens toe. En menigeen zou u kunnen vertellen, hoe zij van een snoepster eene dievegge is gewordeD. Laten we onzen kinderen geen centen geven. Zooals we dit beginnen, gewennen zij er aan. 't Is maar eene gewoonte, maar eene zeer verkeerde. Ziet, ouders, die lange winteravonden en die heerlijke zomerdagen kunnen onze kin deren zoo aardig doorbrengen, als we met eenigen tact te werk gaan. Zijn niet hoepel en tol, vlieger en stelten aangewezen hulpmiddelen om onzen jongens gezonde be weging te verschaffen En zijn niet verf doos, legkaarten, teekenboekjes, schrijfboeken en leien middelen om onze kinderen nuttig bezig te doen zijn En dit is nog maar weinig genoemd. Immers ook op dit gebied kent de vindingrijkheid nauwelijks grenzen. Maar vooral zijn de winteravonden geschikt om onze kinderen te vertellen of voor te lezen, om met hen te spreken over het ééne noodige. Bij den doop onzer kinderen be loofden we ook, dat we ze zouden onder wijzen. En daarvoor nu is zoo'n winter avond uitnemend geschikt. Als onze kin deren krank zijn, dan gebeurt het maar al te veel, dat dan eerst moet gewezen op het gevaar van te sterven zonder Jezus als hun Zaligmaker te hebben. En dan is die tijd meestal zoo ongeschikt. Laten we dit doen als ons kind gezond is. Laten we ook onze kinderen gewennen steeds verslag te doen van de wjjze, waarop ze den avond bij anderen doorbrengen ook. hoe ze, als ze grooter worden, hun geld besteden. De ouders zijn voor de kinderen, laten :.e dan al hunne krachten inspannen om er flinke mannen en vrouwen van te maken, bovenal dat ze goede christenei) worden. Zij er steeds gebed om kracht en wijsheid en zegene de Heere alle pogingen, door de ouders voor het heil hunner kinderen aangewend. D. K. In ons vorig no. gewaagden wjj van den nieuwen wereldgodsdienst die te Chicago gepredikt en in de Nieuwe Rotterd. Crt. door ds. Hugenholtz toegejuicht wordt. Wij noemden ook een zekeren Dr. Brodbeck uit Hamburg, die zich opwierp als de prefect van een nieuwen godsdienst, welken hij Idealisme noemde, en volgens ds. H. aldus trachtte te verklaren „W(j beweren niet, eenige bijzondere kennis te bezitten van dingen, die buiten het bereik onzer waarneming liggen. Wij gelooren, dat er eene absolute macht bestaat, waartegen wij niets vermogen. Het ware wezen dier macht weten wij niet. Wij kunnen e evenwel geen persoonlijkheid aan toeschrijven in den zin van individualiteit. Wjj gelooven niet in de godheid van eenig man of eenige vrouw, noch in oenen God die mensch werd. Wij weten niet hoe alle dingen geschapen, zelfs niet of zij geschapen zijn en even weinig als van het begin weten wij van het einde der dingen. Wij gelooven in geen wederopstanding der personen, noch in onsterfelijkheid. De sterre- het geloof ineenen FJïflihemel en evenmin gelooven wij dat iiioTw F? vagevuur. Wij gelooven niet dat alle kwaad in de wereld kwam d®or nniFer^tpufpr u]d' gelooven niet in de onherstelbare verdorvenheid, noch in de vol- strekte volmaaktheid van den mensch. Wp weten niet van waar wij komen, noch waar wy heengaanwjj weten alleen, dat wii op deze planeet zijn, dat wij de dingen moeten nemen zooals zg zijn en alles doen wat wii kunnen om ze beter te makenwij weten dat dit de weg is om golukkig te zijn, vowzoover de mensch redelijker wijze geluk verwachten kan. Wij vreezen noch den dood, noch liet leven. Wij gelooven dat godsdienst zeer wel kan bestaan zonder eenige hoop op indivi- dueele onsterfelijkheid, ja dat de hoogste godsdienst deze hoop buitensluit." Terecht voegt De Nederlander hieraan toe Dit is in 't kort het program van den «nieu wen» godsdienst, die trouwens niet nieuw is, want het is slechts de uitdrukking der gedachten, die in de harten van duizenden menschen tegenwoordig leven en als de hoogste wijsheid geleeraard wordt door openbare onderwijzers en ongeloovige predikanten. Eigenlijk zijn deze meeningen van Brodbeck nog tot een ouder tijdperk terug te brengen. Want ten tijde dat de Psalmdichter leefde, waren al de gedachten der goddelooze men schen reeds, dat er geen God was. In dit opzicht is er dus ook niets nieuws onder de zon. Maar in zooverre is dit «parle ment der godsdiensten» toch iets nieuws, als het eene poging is om alle valsche godsdiensten en dwalingen te vereenigen en als het ware om te zetten in één monsterachtige leugen, om de menschen af te keeren van het eenvoudige geloof in onzen Heere Jezus Christus. Op de vendu te 's Gravenhage werd Vrij dag een nieuw gouden tientje, met de beeltenis van de Koningin er op, publiek verkocht voor f27, buiten het opgeld. Werden alle gouden tientjes op dusdanige wjjze verkocht, dan was het aequivalent ge vonden, waarnaar de minister van fioanciën zoo druk tevergeefs zoekende is. Het aequivalent, dat wil zeggenhet geld om het gat te stoppen dat ontstaan zal bij de vermindering van het dwaze «personeel». De vermindering van het «personeel» zoodat wij geen belasting meer betalen voor onze deuren en vensters, noch voor onze schoorsteenen, zelf? die niet, waarvan wij nooit gebruik maken. Doch bij dit tevergeefs zoeken naar de overige gouden tientjes die f 27 waard zijn, rijst de vraag bij menigeenHad de min. Godin de Beaufort geen gelijk, toen hij in zijn tijd voorstellen aanbood om eens voor al eerst het personeel te herzien, en daarna de overige belastingen te regelen Een opmerking die het lid der eer-te kamer de heer Godin de Beaufort, dezer dagen herhalen kon met de aanwijzing dat, door omkeering der volgorde, het vaartuig is vastgeraakt; thans zit men met twee drukkende belastingen en de belasting die nog meer drukt en wier afschaffing was toegezegd, werkt misschien nog voor wie weet hoe langen tijd. O, andere Kamer, die ook eens met de draag kracht der burgers rekenen wilt, komt gij Of anders, lever ons den man die gouden tientjes voor f 27 weet van de hand te doen. Moeten wjj ons niet schamen avond aan avond in onze dagbladen die lage huwelijks- advertentiën te lezen, waarin de man de vrouw, ook al de vrouw den man vraagt als tot eene vennootschap soms zonder, maar toch liefst met storting van kapitaal I Dit zjjn jammerlijke toestanden in eene christen maatschappij. Immers het land, waar de echtelijke staat niet als ordinantie Gods geëerbiedigd wordt, gaat te gronde. Zelfs in heidendsehe landen is het gezien, bij voorbeeld Rome en Egypte, hoe met het verval van het huiselijk leven het volk al dieper zonk en zijn zelfstandig bestaan verloor, Alzoo, het huwelijks-, het huiseljjk leven moet weder herleven, en bloeien, Gode ter eere en den huisgenooten ten zegen. De man bouwt het huis door den arbeid voor de zjjnen, maar de vrouw; vooral de christenvrouw, vormt het huisgezin, zjj maakt er het middelpunt van uit, door als eene magneet allen tot zich te trekken. Let maar eens op, hoe de man, te huis komende, dadelijk vraagt naar zijne vrouw, terwjjl de kinderen, nauwelijks binnen de deur zjjn, of zjj roepen waar is moeder Hier spreekt de zuivere stem der natuur en zoo wil het de Heere God. Volksblad van 's Gravenhage.) De Goesche vereeniging voor Volksver maken heeft lang den naam, mis chien ook wel de daad gehad van te zjjn vereeniging voor eigen vermaakeen onnutte dienstmaagd van het volk, welks vermaken zjj wensche te regelen. Sinds het optreden van den heer Spuybroek als voorzitter kan echter in zooverre verbe tering verwacht worden dat men nu niet uitsluitend meer het oog zal richten op pretjes maar ook op andere zaken die vrjjwat meerde belangstelling van den werk man verdienen. De vereeniging kan thans op kleine schaal een vereeniging Uit het Volk Voor het Volk worden. Haar poging om volksbeschaving te bevor deren door «Floralia, Volkslezingen, Kunst beschouwingen, een Volkszangschool; een Ontspanningslokaal voor werklieden, een Kinderspeeltuin»en ten allerlaatste concerten en volksfeesten, strekt daarvan ten bewjjs. Of al de genoemde middelen in een klein stadje als Goes zullen kunnen tot stand komen, tieren, zegen verspreiden, het is ons nog niet gegeven dit in te zien; doch dat de onderafdeeling Floralia, waarmede de vereeniging haar nieuwe leven begint, aller steun verdient, zal wel niet worden tegen gesproken. Men weet hoe deze zaak in Middelburg geslaagd is en zich in de sympathie der burgerjj verheugen mag. Jonge plantjes uitreiken tot het aankwee- ken van bloemen en jaarljjks een ietwat feestelijke tentoonstelling te houden van de gekweekte bloemen, waarvan de schoonste en best gekweekte worden bekroond, is in het kort het doel dat Floralia zich heeft voorgesteld. Als door deze poging in onzen al te pro- zaïfchen tijd een weinig poëzie gebracht wordt in de woning van den «minderen» man, de zin voor het schoone bjj enkelen wordt bevorderd, het oog van velen geopend wordt voor de heerljjkheid van Gods schoone schepping, die vooral in de bloemen uit blinkt, dan is alvast iets goeds uitge werkt. En als dan elk der bekroonden den prijs die hem ten deel valt, niet na turalistisch opvat als loon voor zijn «kweeken» van de plant, maar als een vingerwijzing dat hjj niet de vereeniging die plantte of zichzelf die natmaakte, maar God die den wasdom gaf, heeft te danken, dan kan zelfs Floralia nog een element zijn voor goede volksopvoeding. 9 October '93. Men schrjjft uit Colorado aan de Standaard: «Reeds vroeger dacht ik over een en ander wat gepubliceerd werd, aangaande Colorado iets te zeggen, maar tjjdgebrek en andere oorzaken hebben het vertraagd. We hebben vroeger uit bladen in Nederland gezien hoe weinig men op de hoogte is met Amerika in 't algemeen en plaatseljjke toestanden in '1 bjjzonder. Ter wille van de waarheid, en in 't belang van anderen, een terugblik. Wij waarschuwden onze landgenooten alhier tegen vertrekken uit de San Luis Vallei, tegen het rooskleurig schilderen van de vertegenwoordigers der Utrechtsche Maatschappij enz., maar zelfs zjj, die per soonlijk door ons aangesproken werden, lieten zich niet gezeggen, tengevolge waarvan ze bleven onder den invloed dier Maatschappij en vertrokken naar een streek in Colorado (Platte Vallei), nog niet geschikt om landbouwers te ontvangen, en of ze het in de toekomst nog zal worden hangt af van veel waar we nu niet over zullen spreken. Toen echter deze landgenooten, tengevolge van de misleiding, in de Platte Vallei waren en door ons persoonljjk het oogenblik werd ingewacht, dat de oogen zouden opengaan voor de fout die men gemaakt had, zag ik tot mjjne verwondering in de Prot. N. Bra- banter dat men daar t Platte Vallei) was aangekomen in een aardsch paradjjs. Den briefschrijver noem ik niet, maar zeg alleen dat dezelfde briefschrijver, met ir.jj corres- pondeerende, wakker werd en ontnuchterde, vol angst en vrees over de deerlijke uit komsten, toen het schrijven ter verdediging der Utrechtsche Maatschappij mjj in handen kwam. Wat mij 't meest trof, was, dat de redactie van dat blad, die een briefschrijver zelf nog in sluimer toestand verkeerende als gids en grondslag nam voor hare beschouwing en een flink oordeelkundig man als den heer Van Boven, zocht te weerstaan in zjjn open en gulle verklaring van den waren toestand der zaken. Welk een effect zulks heeft alhier, behoeft niet gezegd te worden, temeer naardien de zelfde briefschrijver verklaarde op 7 Mei'93 «Wjj gaan hier niet vooruit, de heeren der Compagnie geven ons wel 80 acres land, maar zjj zeggen niet waar. Huizen bouwen gaat slap aan, zoodat wij nog te X wonen. Ploe gen wordt er bjjna niet gedaan, zoodat in cultuur brengen niet vlug gaat. Zoo hebben wij nu 7 weken gewerkt, dus vele menschen zjjn in zware bemoeienissen en bedenkelijk». En 20 Juli 93 zegt dezelfde«De omstandig heden welke wij ook hier ondergaan en nog hebben, zullen UEd. niet onbekend zjjn wel licht. Nu is 't zoover dat er geen kans be staat, wegens de Maatschappij, °P beterschap voor het tjjdeljjke. Zoutman en v. d. Hoogt zjjn van de Directie af: meer uitbreiding zal ik er maar niet van geven, want 't is treurig». Ik zou deze dingen niet copieeren, ware het niet, dat er zooveel geschied is, ten na* deele van de sympathie onzer landgenooten, om hun levenslot te verbeteren. Het was mjj tot ergernis, te lezer, de lage persoonlijkheden en beschuldigingen tegen een man als den heer T. C. Henry, president der Empire Land- Compagny in Denver. Weiazen zelfs dat zjjn «Amerikaan zjjn» gegeven werd als bewjjs dat hjj een niet te vererouwen per*oon was. Zulks ook nog gesteund door de redactie van een blad in Holland maakt het zeker voor den Hollander, die hier zoo veel aan het nobele en gulle van een Amerikaan te danken heeft, niet beter. Of zou men meenen, dat een Amerikaan een turfzak is, zonder eergevoel Ik treed niet op als verdediger van den heer Henry, immers zijn weldadige invloed en arbeid voor onze kolonisten in de San Luis Valley en andere landgenooten die nog in aankomst zjjn, verdedigt en weerspreekt voldoende wat hem ten laste werd gelegd. Maar hoofdzaak is de waarheid te huldigen. In de Drie Provinciën lazen we, dat er in Colorado armoede is door misstanden. We veronderstellen, dat het ons door den schrjjver niet kwaljjk genomen zal worden, als we (zijn oordeel over) den toestand van Colorado wat aanvullen. Colorado heeft tot nu toe verkeerd in een crisis door de zilver-kwestie veroorzaakt. Deze raakte vooral de zilvermjjnen van geheel Amerika en daarmede ook Colorado. Tevens stond hiermee in verband het systeem van handel en vervoermiddelen, de spoortreinen, die wel wat veel den baas speelden in hoogere prijzen. Hierbjj komt dat voor het mjjnwezen in Colorado zeer groote corporatiën zjjn, die het beheer dezer zaken in handen hebben. Met geld wordt steeds contróle gevoerd over handel en njj verheid en staat den grooten heeren iets in deo weg, zjj zoeken het op te ruimen en nemen daarvoor de beste gelegenheden te baat. Nu de zilverkwestie in behandeling] moest komen, was dit een goede kans omj eerst de zilvermjjnen te sluiten en allen hiermee in verband wat vacantie te geven, op grond van «men zou straks werken op andere gronden en naar verschillende plan nen.» Een geldschaarschte was onvermjjdeljjk gevolg. Banken moesten het opgeven, werkkrachten werden losgelaten. Goederen vervoer verslapte. Met dit laatste raakte men de spoorweg plannen, die hierdoor bjj duizenden per maand schade leden en wel tot wjjziging moesten komen. In 't geheel speelde dus de politiek de hoofdrol, waardoor een armoede ontstond bjj de werkende klassen, zelfs zoo dat duizenden werden vervoerd naar andere werkgevende plaatsen. Maar de groote uit breiding en invloed dezer zaken maakten op geheel Amerika een machtigen invloed, zoodat door duizenden sommen gelds zjjn verloren. Daarvoor is men dan ook in Amerika, want het is met recht gezegd «het is een Wonderland.» Alles gaat met reuzenstappen, waar Europa van zou terugdeinzen. Veel geschiedt met een

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1893 | | pagina 1