NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. CHRISTELIJK- HISTORISCH Db vervoermiddelen in New-York. VERSCHIJNT F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN 1893. !o. 148. Metifag 16 Scpfemfiet. Scoentfe laat'oang. elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Enkele nummers0,025. UITGAVE VAN G. M. KLEMKERK, te Goes en van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Die zich met 1 October op „de Zeeuw" abonneert, ontvangt het blad tot dien datum GRATIS. Heden, den 15 September, herinnert de heer dr. Mezger te Domburg zich dat hij vóór vijf en twintig jaren aan Leiden's hooge- bchool doctoreerde in de geneeskunde. Doc toreerde met een proefschrift over de kunst, welke hij reeds voor dien tijd beoefend had en waarmede hjj gedurende zijn 25 jarige loopbaan voor honderden ten zegen mocht z\jn. Dr. Mezger is een levend voorbeeld in ons midden van wat met de hulpe Gods een goede wil vermagAls gymnastiekoa- derwijzer, zonder middelen, des daags wer kende, des nachts studeerende, wist hij zich voor de studiën aan de .illustre school in zijne geboorteplaats te bekwamen en op nagenoeg dertigjarigen leeftijd kroonde het met eere verworven doctoraat zijn vol harding. Sinds dien tijd hebben hoogleeraren van naam zijn arbeid geprezen, machtige staats lieden bjj hem genezing gezochtvorsten en vorstinnen zich door hem laten knijpen. Het doet het vaderlandseh hart goed te Weten dat een vermaard man als dr. Mezger Nederlander geboren w ird en de Zeeuwen zijn er trotsch op, dat een Zeeuwsche bad plaats den veel gezochten dokter te lcgeeren heeft. Bovenal Gode de eer, die aan een Neder lander zooveel aanleg en bekwaamheid schonk en aan zjjne eens zoo fel bestreden methode de kracht der gezondmaking ver bond. Der gezondmaking althans van velen, die door de gewone geneesheeren als hopeloos waren opgegeven, of met een ongetoovig schouderophalen «naar den knijpdokter.» waien verwezen. m Twee liberale leden van den raad te 's Bosch namen hun ontslag wegens de mis- FEUILLETON. De lezers zullen wel niet verwachten, dat eene poging gedaan zal worden deze we reldstad te schetsen. Het is onnoodig te termeiden, dat men er hemelhooge huizen aantreft van twee en twintig en meer ver diepingen, waar tot acht elevators steeds op en neer gaan om de personen op de ver langde verdiepingen af te zetten, doch deze wonderen der bouwkunst zijn uitzonderingen, die gelegen zijn in de handelswijken, waar velen op een punt nabij eene bepaalde beurs hun kantoor wensehen te hebben. Die groote huizen zijn kantoorpanden, die huren opbrengen, waarvan men duizelt. Voor twee gewone kamers, niet hoog van ver dieping, 6Ü00 dollars per jaar, maar men kan ook goedkooper vinden, al naarmate het vak waarin men werkt. Dit is zeer eigenaardigalle handelaars, die van het een of ander artikel hun hoofdzaak maken, vindt men bij elkaar. In Wallstreet zijn de grootste bankiers huizen gevestigd, op het einde van Broadway vindt men alle trans-atlantische stoomvaart lijnen, einde Washingtonstreet is de groot handel in vruchten, in de Broomestreet nabij de zevende Avenue vindt men alle zijdehandelaarszeer practisch hebben alle concurrenten hunne kantoren bij elkaar. Daar in het groot!, handelscentrum heerscht van 's morgens zeven tot 's avonds zes ure eene beweging, gelijk alleen iemand zich voor kan stellen, die in groote wei eldsteden op de drukste punten, die krioelen van menschen, rijtuigen en vrachtwagens zag. Na zes ure sterft deze wijk echter grooten- deels uit, de kantoorhuizeu worden gesloten, de winkels van luiken voorzien en per tram, elevated (trein boven de huizen) of ferry (stoombootje i neemt de volksverhuizing een lukking van het bekende kweekschoolplan. De Zoom merkt naar aanleiding van hun heengaan op: «Zoodoende zuiveren de libe ralen zeiven den Bosschen gemeenteraad.» Eene uitdrukking die ons denken doet aan het onderschrift eener verkiezingscirculaire van Goesche geestverwanten van dit roomsche blad bij de jongste raadsverkiezing. Toen dorst men schrijven «Als gij soms uw biljet bevuild hebt met den naam van deo antirevolutionairen candidaat.» Men schijnt van die zijde de andersden kenden in den gemeenteraad nogal vuil te vinden 1 15 September '93. Aan het verslag der vissclienjen is het volgende ontleend. Door de vroege warmte in de maanden Mei en Juni waren de oesters vroeg rijp, zoodat den 5 Juli reeds een broedje op een proefpan werd waargenomen en op 11 Juli d a.v. reeds 4. Op 12 Juli begon men al gemeen met den meesten spoe l de pannen te water te brengen; den 13 Juli kon men op pannen in de vloeiputten, onder Yerseke gelegd, reeds 20 broedjes waarnemen en op den 15 Juli van 10 tot 15 broedjes op pannen, uitgezet op perceelen der Yersche bank. Waren op dit tijdstip alle pannen te water geweest, dan zou de aanslag waar schijnlijk beter zijn geweest, doch de weers gesteldheid liep niet mede; half Juli daalde de temperatuur soms tot 15° C en het waaide dikwijls hard. Het mooie weer in Augustus gaf sommigen pachters hoop op nog een tweeden broedval en, zooals bleek, terecht. Zelfs op 23 Augustus werden nog pannen gelegd en sommigen verplaatsten hunne pannen, op hoop van beteren aanslagmen vond al spoedig zeer klein broed, dat blijkbaar pas aangeslagen was; gelukkig gaf September veel mooi weer, waardoor het nog wat tot ontwikkeling kon komen, hoewel er op enkele plaatsen toch nog veel van het broed stierf. Toen de pannen aan den wal werden gebracht, bleek het dat er verbazend kleine aanvang. Een enkel woord over die middelen van straat vervoer. Het is te Londen verboden in de City met tramwagens te rjjden; de bekende omnibussen links en rechts rjjdende in de straten zijn daar de hulpmiddelen voor het goedkoope personenvervoer. Die vrees door trams het verkeer te veel te stiemmen, bestond in New-York ook, totdat een ondernemend man voor 120.000 dollars de stemmen van de leden van den gemeen teraad wist te koopen en hem werd de concessie verleend voor een tram langs Broadway, de eenige hoofdstraat, die zich door New-York slingert, terwijl alle andere Avenues lijnrecht zijn doorgetrokken. De beroemde Broadway die menigen be zitter van een klein huis bij verkoop milion- nair maakte, is naar onze begrippen eene straat, voor het reusachtige verkeer echter te jsmal. Het moest dus wel eene sterk vergulde overtuiging kosten om te verklaren, dat het algemeen belang eischte, daar een vervoermiddel te brengen, dat voorrang zou genieten boven alle andere, want voor de iram moet iedere wagen wijken, alle voorbijgangers treden voor haar terug. Slechts één man blijft pal staan zoo dit noodig mocht wezen, want het is de bobby, de politieagent, die met zijn stok het geheele verkeer beheerscht, rijst de stok omhoog, ailes wat zich op wielen wordt voortbe wogen stopt; een horizontale stand wijst de voetgangers terug. Ook voor deze geheim zinnige macht heeft de koetsier van de tram eerbied, anders scheldt hij iaderen koetsier uit, die zich niet spoedig genoeg van de rails weet te verwijderen. Deze tram, diemillioenen dollars opbracht, kon het verkeer niet meer het hoofd bieden, en de spoorweg op de viaduct door de verschillende avenues was een behoefte geworden, vooral nadat het bestuur den prijs van 10 Am. ct. 25 ct. had teruggebracht op de helft, zoodat min-bemiddelden daarvan gebruik konden maken. Deze spoorweg broedjes onder dien laafsten val waren, zoodat de vrees gewettigd was dat de winter er velen zou doen sterven. Het broed van den eersten val was goed gegroeid en mooi van stuk. Door de beste resultaten, vroegere jaren nabij Kattendijke en langs den oever van Zuid-Beveland verkregen, waren daar dit jaar niet minder dan 8 000.000 pannen te water gebracht6.000.000 lagen er van af het Goesche Sas tot even voorbij het stoom gemaal van Kattendijke en 2.000.000 van daar tot Yersekenjam. Het resultaat was evenwel teleurstellend, daar er gemiddeld 10 per pan op voorkwamen, tegen 20 per pan op Iersekendam en 15 op de Iersche bankslechts enkele partijen, geplaatst onder de lantaarn van Wemeldinge en even beoosten Kattendijke, leverden 25 broedjes per pan. Io het Oostelijk deel der Ouster Schelde was de aanslag zeer verschillend zoo telde men in de Geul gemiddeld 5, in het Windgat 10, in het Bergsche diep en nabij Strienham 30 en in den Brundeman slechts 8 broedjes per pan. Kon men den aanslag op de pannen over het algemeen dus tamelijk noemen, die op de schelpen was uitmuntendmen consta teerde in verscheidene kokhanenschelpen van 2--6 en op oesterschelpen 5, 10 en 15 broedjes, zoodat de zoogenaamde natuurper- ceelen heel wat broed geleverd hebben. De oorzaak van den goeden aanslag op de schelpen, in tegenstelling met die op de pannen, kan men veilig toeschrijven aan de omstandigheid, dat eerstgenoemde zooveel vroeger dan de pannen in 't water waren, in verband met den vroegen broedval. Toen men toch de pannen begon uit te brengen, lagen de schelpen reeds voor het grootste deel op de perceelen uitgezaaid. Het totaal der uitgebrachte pannen bedroeg pl. m. 15,009,000, waar-Van 7,000,000 in het oostelijk en 8,000,000 in het westelijk deel der Ooster-ScheMe. Onder deze laatsten zijn ook begrepen die gebracht in deZand- kreek en langs den oever van Noord-Beveland, te zamen 30,000, en 20,000, geplaatst onder- maakt het feiteiyk voor den werkman mogelijk in Harlem, eene voorstad van New-York en nog verder weg te wonen, want in korten tijd brengt deze he.n voor weinig geld Daar de werkplaatsen. 's Morgens tusschen zes en zeven ure kan men ternauwernood eene staanplaats krijgen en minstens per twee minuten komt een trein al van vier en meer groote doorloopende personenwaggons. De kaartjes worden in kleine stations gekocht en daar weer afgenomen, zoodatde conducteurs, die op de beide platformen der aansluitende waggons staanslechts het afsluitingshek hebben te openen, voor het in- en uitlaten van reizigers; het kost dikwjjls geen halve minuut om te stoppen en den trein weer in vollen gang te zetten. Het volgende station wordt half luid afge roepen, overigens zorgt ieder hier weer voor zichzelf. In de benedenstad is dit voor een vreemdeling lastig, daar men op de kaart na moet gaan, welke stations het dichtst bij de plaats der bestemming zijnwordt het station zelf afgeroepen, dan is 't voor den mingeoeferiden reiziger gewoonlijk te laat daar uit te stijgen; in het nieuwe gedeelte der stad, waar de straten zijn genummerd van 1 tot 475 is dit veel gemakkelijker. Moet men in de 34e straat wezen, zoo staat men op bij het passeeren aan het station van de 33e straat en stapt aan de 34e uit. Hoevele duizende personen op die wijze ook verplaatst kunnen worden, het bleek noodzakelijk nog sterker maatregelen te nemen en alras was het plan gevormd aan het oude omnibuswezen, dat nog in aristocratische staten als de Fifth Avenue bleef bestaan, behalve in tram en elevated een concurrent te geven in een ondergrond schen spoorweg. Speculanten, die kapitaal verschaften om proetuemingerr te doen, waren spoedig ge vonden, de maatschappij reeds opgericht en de bouw der tunnels aangevangen, doch de bodem waarop New-York verreeg bleek de Zuidhoek nabij Zierikzee, benevens 60,000 geplaatst nabij Stavenisse; gemiddeld was de aanslag in de Zandkreek en langs Noord- Beveland 9 broedjes per pan, onder Zierikzee 1 en nabij Stavenisse 9. De jonge zeesterren, die meestal kort vóór of te gelijk met bet oesterbroed te voorschijn komen, veroorzaakten op enkele plaatsen nog al eenige schade op de pannen o. a. werden in de Boomkil 3 a 4 soms 6 roed- jes, juist vau het grootste soort, per pan gedood. Gedurende dit jaar hadden de kweekers gelukkig niet te kampen met den vil van mosselzaad op hunne oesterperceelen en waren de oesters goed gegroeid; de kwali teit was over 't algemeen vrij goed, doch niet uitstekend. In Augustus begon er vraag naar groote oesters te komen; er werden toen echter slechts enkele duizenden verzonden, daar de prijs, dien men vroeg, hoog was en de markt in Engeland met Frar.sche oesters overvoerd werd. In dezen toestand kwam in de volgende maanden geene verandering en de vraag bleef flsuw, waardoor een aanzienlijk getal oesters, zelfs naar evenredigheid van het kleiner aantal voorradige leverbare oesters, minder werd verzonden dan in het vorige jaar. Wel steeg de vraag als gewoonlijk in December, doch niet voldoende zoodat aan het einde van dit jaar clechts 2/s van de hoeveelheid van het vorige jaar was verzonden het station Bergen op Zoom verzond pl. m. 23 iKrabbendqke 80 Kruiningen 25% en Vlake ruim 50 oes ters minder af dan in hetzelfde tijdvak van 1891. De weinige vraag oefende natuurlijk een nadeeligen invloed op de prijzen uit, zoodat einde November enkele handelaars, vreezende hun oesters niet te zullen kwijt raken, de prijzen verlaagdendit waren echter meest lieden die oesters hadden ijan minder kwaliteit, want zrj, die oesters van prima kwaliteit i90 a 100 K. G. per 1000; verzonden konden steeds dezelfde hooge prijzen maken. te bestaan uit zulk een harde rotsmassa, dat de tunnelbouw te kostbaar was om ooit te kunnen rendeeren. Een ander middel om het verkeer te versnellen is nu gevonden in de cable cars, dit zijn uiterlijk gewone t arnwagens, die onder aan den wagen een grijptoestel hebben ingericht, om den kabel te vangen, die steeds doorloopt in de gegoten ijzeren kokers in de straat gelegd. De stalen kabel wordt met eene machine van honderden paardekrachten in beweging gehoudende bestuurder van den tram grijpt die, wanneet- de tram vooruit moet, doch kan deze laten glippen en dan tegelijkertijd remmen, om de wagens tot stilstand te brengen voor het opnemen en uitlaten van personen of het laten passeeren van rijtuigen. Reeds daags na de opening waren de juime wagens dezer nieu weexploitatie overvol; het publiek zag er zich het beklimmen dei- trappen bij de elevated door uitgespaard en 't goede onthaal, dat de onderneming mocht ontvangen, deed de bestuurders b sluiten zoovele wagens te laten loopen, dat minstens in ieder block de straatlengte tusschen twee zijstraten zich een wagen bevindt. Wie zich dus van het trottoir naar 't midden der straat begeeft, is zoo goed als zeker een tramwagen te hebben. Deze «cable cars» verdrongen in andere steden van Amerika gedeeltelijk .de paarden- of muilezeltrams; waarlange afstanden zijn te berijden, worden deze echter als stoomtram geëxploiteerd. Voorop heeft men de engine- wagen met zitplaatsen voor heeren rookers in de vrije lucht en daarachter worden zoovele wagens aangehaakt, als men voor het verkeer noodig acht. In Chicago passeert iedere vijf minuten zulk een trein van vier tot zes wagens door de hoofdstraten. Om vle plaatselijke vervoermiddelen af te handelen, verneme men dat «cabs» en andere rijtuigen wel voorhanden zjjn, doch zoo duur betaald worden, dat weinigen zich de weelde van zulk een vervoermiddel veroorlo- De prijzen, die voor jonge oesters werde besteed, waren vrij hoog; men gaf i zaaigoed van 1 cent tot 1 gulden gr'oott f 4, terwjjl voor oesters van een rijksdaalde grootte f14 per 1000 betaald werd. Op het laatst van het jaar was de han del in zaaigoed slap, omdat vele kweekers bang voor de gevaren van dan winter, lieve in het vooajaar hooger prijzen besteedden De mosselvisscherij leverde dit jaar voo de meeste visschers nogal teleurstelling over het algemeen was de kwaliteit slecht matig en de hoeveelheid leverbare mossele niet groot, evenmin de hoeveelheid mossel zaad op de publieke banken waarin vee visschers op andere jaren in het najaar goe hun brood vetdienen, De vaart met mos selen op Antwerpen en Mecbelen was dooi het heerschen der cholera dit jaar ook vee minder dan gewoonlijk hetgeen natuurlij een nadeeligen invloed op den prijs uitoe fende. Van de We-ter-Schelde zijn er niet mee dan 50 a 60,000 H L. afgeleverd; de kwa' liteit was slecht, zoodat de prijzen slecht' 2V2 en 3 fr. en de beste 3Va fr, per to waren. Zooals het vorige jaar reeds is opgemerkt gaan de mosselbanken in de Wester Scheldt voortdurend en hard achteruit en zijn e dit jaar ook weder vele onbruikbaar gewo den e:t vele veel achteruitgegaan. Allee.. perceelen in het Hellegat maken hierop eene uitzondering, doch het terrein is hier be perkt, zoodat het zich laat aanzien, dat bi eene volgende verloting het aantal goedt perceelen zeer gering zal. zijn, tenzij e spoedig verandering kome of nieuw terrei ontsta. Doch hierop bestaat ook niet vee kans; evenwel de stroomloop op de Wester Schelde kan zich zoo spoedig mogelijk ver leggen of wijzigen, dat de mogelij khei niet uitgesloten is. In verband met het hierboven vermelde werd er weinig mosselzaad in de YVeste Schelde gezaaid, doch men bracht belangrijk hoeveelheden (men berekent 40,000 H.L.) naar de Ooster Schelde. ven, dan tot het maken van een rit door het Central Park, waar 's middags de liefhebbers van schoone snelloopende draver en kostbare rijtuigen nun hart kunnen ophalen. De livrei, vroeger hier zoozeer verafschuwd, werd sedert enkele jaren weet ingevoerd. Nog een enkel woord over de ferry's. New-York ligt op een ^eiland. Slechts de New-York Central and Hudson River Railway sloeg eene brug over de Harlem rivier en bracht haar station in d« stad. De overige groote spoorwegmaatschappijen hebben hare plaatsing in de voorsteden, brengen hare goederentreinen op groote vlonderschuiten met sleepbooten over de rivier en stellen voor hunne reizigers ferrybooten ter beschikking. Deze stooonferrybooten zijn weinig diep gaande vaartuigen, waar om de balansma chine heen, ruimte is voor twee rijen rij tuigen, waarnaast de salons voor voetgangers aan de eene zij niet-rookers, aan de andere rookers, terwijl het vrijstaat zich op dei ruime platforms voor en achter op de boot te bewegen of op vouwstoeltjes te zitten. Vele deze kolossale vaartuigen hebben nog een bovendek, waar men een prachtig gezicht op de rivier heeft. Deze vaartuigen zijn voor en achte gelijk gebouwd, hebben zoowel voor als achter een roer, doch desniettegenstaande kwam het ons voor of deze niet gemakkelijk in hare bewegingen waren, want telkenmale wanneer een groot schip in Jiet vaarwater kwam, werd even gestopt, De dienst me die booten is anders goed ingericht; we! gaat de vaart om het kwartier of hal uur al naarmate den afstand, doen is d boot aangekomen, zoo slaan bijvoorbeeld op Staten Island drie treinen gereed om d reizigers naar a'le richtingen te vervoeren Voor duizend reizigers is op Zulk eeni boot wel plaats. Het Centrum

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1893 | | pagina 1