NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. CHRISTEL! JK- HISTORISCH ff VERSCHIJNT F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN Voor Christelijk onderwijs. INLICHTINGEN, Amsterdam, 25 Ju]j leeningen. Vorig 2% 1893. ïlo. 127. Senenife Siatgang. S. 76 98$ S 101% ioi 31/s lpl% ïoif 5 ih 4 94% 41/s 99 5 na» 5 5 11000 5 5 4 5 4 1844 4 m. ooup. 3 ticket 3 89 20 6 5 5 S 625Z.E. 4 4 ïope Rotsch >9 83 H\ hl Dj'1' 237/ ié '54 e serie 100 ch. 84 81 89Vs 78$ ifk 77% 9J% 911/4 23% 213/4 41/2 31 5 71 noi/j 69% 67?/ 651); 6o3/g 93% 931/.! 943/8 9* 93^6 3 97% 971/,, 971/2 973, 84 841, 481/4 97% 101% lom 59 <9 84% 91% 91 21% 22 22% 991/4 991/, 58% 4 4 4 4 3 6 6 5 4 4 5 4 4 8 Obl. 6 P 4% 67% k f/s t 4 es 6 31 4% 191/g 861/4 36% "tedelijke Leeningen. 31/2 991/4 99 31/2 99 99 2 Sl/s 99% ciëele Ondernemingen, i. 102 - 151% br. 41/2 ito 4 101 41/2 - - 4 IOOI/2 101 Aand. 75 746/, 41/2 101 Va - 4 101 31/2 971/2 41/2 1021/2 - 5 98% I 73 4 101 41/, 1021/2 - 67% 4 9.U/2 - 2001/g 200 - 30 41/s 102 67% 27 24 3 63 5 99 41/3 97% gleeningen. Aand. 94% 3 94 28 3% 93 8% 100 1(4 br. Iblig. 97% r- LOOO 0 I. f. Obl. 4 5 5 5 5 3 5 Oblig. 4 b.r.O 5 Iblig. )bl. lit* A. 54 8 52% 8 56 - 118% - 120 5 123% 41/s 987/8 4 9l7/g 8 58% 5 98% 4% »8jfe 5 10l% 5 103% 87% 104% 104 104% 1041/. 7*% 72 917/8 2% 18% 103% 92>/8 105l/t 105 90 1(8% 21% 58 10%, *y 104%! 73% 71% I 91%! 4 1011/4 A. 553/8 d. 12% d. 85 6 102% v. A. 1021/4 dig. 7 109 6 1(8% A. 19% 6 104% 5 1 aatschappijen. 184% 3% 99 4 88 l. 36% 4% Leemngen. 100 3 106 100 3 1057/g 3 103% and. 67 100 2% 99% 100 2% 993/, ft. 100 119 0 4 1207/8 5 121% H 100 158% 100 160% 148 5. R. 100 154 100 143% ff. 100 82% w 400 21 24% I m 12 101'J ml 104J elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. pf 0,95. Enkele nummers0,025. UITGAVE VAN G. M. KLEMKERK, te Goes en van 1 5 regels 25 centiedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. De 3de Augustus is een belangrijke herinneringsdag voor de voorstanders van Christelijk onderwijs en voor allen in den lande dia een open oog hebben voor het recht. Op den 3en Augustus 1889 heeft de tweede kamer het ontwerp van minister Mackay tot herziening der wet op het lager onderwijs, heeft zij «de nieuwe schoolwet», zooals ons volk die noemt, aan genomen. De oude schoolwet, door Kappeynedoor gedreven en door Six uitgevoerd, was voor vele Christelijke scholen in ons vaderland de doodsteek geweestde mededinging met het «openbaar» onderwijs h-id zij onmoge lijk gemaakt; en voornemens om nieuwe vrije scholen te stichten, belet. De commissie voor het volkspetitionne ment had den Koning een verzoekschrift ter hand gesteld, geteekend door ruim 304 duizend protestantsche onderdanen van 20 jaren oud en daarboven een verzoek schrift om toch deze noodlottige onrecht vaardige wet niet te teekenen. Jhr. Elout thans nog in leven voerde namens al deze christenouders het woord. De koning, schoon diep geroerd over zulk een bewijs van gehechtheid aan de oude christelijke beginselen en gevoel hebbende voor de grieven der christenouders tegen deze harde wet, teekende dezelve op den 17en Augustus 1878, tot smart en teleurstelling van de ruim 304000 petitiona rissen. Wis echter den moed daarbij verliezen zou, het nakroost der geuzen, de mannen van gereformeerden bloede niet. Integendeel, de dag waarop koning Willem III de scherpe resolutie teekende was voor de geuskens onder zijne onderdanen een dag van opwaking uit den slaap der zorgeloosheid. Deze 17e Augustus werd de dag waarop de onderteekenaars van het volkspetitionne ment zich vereenigden tot eene «Unie, een school met den Bijbel». Deze Unie koos haar hoofdbestuur en had in iedere plaats waar het volkspetitionnement geteekend was, hare plaatselijke zaakgelastigden, «lo cale comité's, em de zaak van het christelijk onderwijs in de eigen gemeente te dienen en door het houden eener jaarljjksche collecte op 17 Augustus, een collecte in de kerken of langs de huizen der ingezetenen, de kas der bestaande Christelijke school in hunne woonplaats te stijven, of een potje te vormen voor de slichting eener zoodanige school, wanneer zij er nog niet zijn mocht. Zoo togen in bijna alle steden en dorpen van ons land, waar nog «geuskens» gevon den wierden, zulke comité's aan het werk en het gevolg is geweest dat thans, na vijftien jaren, het aantal christelijke scholen verdubbeld is. Ook in onze provincie zat men niet stil. Naast de christelijke scholen van Goes en Nieuwdorp veriees die telerseke, straks in een grootere huizinge vereenigd, wijl de plaats voor haar te eng geworden was. De broeders in Zeeuwsch Vlaanderen stichtten naast de scholen van Terneuzen en Zaamslag, nog een te Axel, een te Sluis, te Aardenburg, te Oostburg, nog een te Zaamslag, een te Groide, door nog een te Axel en een te Doek gevolgd. Op Walcheren vermeerderde het aantal scholen met twee te Middelburg; naast die van Vee/e en Biggekerke verrezen er te Aagtekerke en Domburg, straks door die te Koudekerke en een tweede te Vlis- singen gevolgd. Al worstelende houden op Noord-Beveland de christelijke scholen van Camperland en Wissekerke het hoofd boven water; terwijl ook de school van Zierikzee, die haar zilveren feest reeds achter den rug heeft en die van iBruiniise, welke er bijna aan toe schijnt, in hun moeilijke taak gesterkt Een drietal scholen moesten uit armoede rek.aan samenwerking, spijt de e Plichtsbetrachting van enke len, den strjjd opgeven, het waren die te Rilland, te Heinkenszarid en te Oud- Vosmeer, terwijl ook reeds vóór dien tijd een der beide Goesche chr. scholen den weg van alle vleesch gegaan was. Elders in ons vaderland werd met nog meer energie deze vreedzame strijd om een school met den bijbel gestreden. En gelijk de palmboom groeit onder den druk, zoo bloeide in die jaren het Christelijk onder wijs. En thanshulpe van God verkregen hebb-nde staan wij tot op dezen dag, als getuigen van de lielde Gods die het gebed hoort, ja zelfs tegen het ongeloof en de twijfelmoedigheid zijner kinderen in, ruim schoots gezegend heeft en in staat gesteld om eerst zonder staatsgeld en sinds 1890 meteen betrekkelijk geringe Staatsbjjdrage die stichtingen onzer liefde, die protesten tegen het neutraal, evangelieioos onderwijs van onzen tijd. in stand te houden. De lezer vergeve ons deze uitweiding over de geschiedenis, voor zoo menigeen de lijdensgeschiedenis, onzer Christelijke school. De herinnering er aan kan een aanra le diging zjjn voor menig christeno .der om in dezen strjjd voor de christelijke school niet te veisiappen. En nu komen wjj met een vriendeljjk verzoek tot onze lezers, voorzoover zij voor standers der school met den bjjbel zijn, 0111 de Augustus-collecte ook ditmaal niet te vergeten. Niet de 17e Augustus, de dag van de koninklijke bekrachtiging der oude.schoolwet, maar de 3e Augustus, de dag der aanneming van de nieuwe schoolwet is voortaan de herinneringsdag, de vereenigingsdag van alle christenen in den lande, de dag van samen smelting in liefde voor de school met den bijbel, in vreeze voor de toekomst onzer kinderen, in dank aan God voor de aan vankelijke verademing in den strjjd; in offervaardigheid om deze stichtingen Zjjoer genade mild te steunen. Onze huisvaders en moeders zonderen iets af als bljjk van sympathie voor onze chris telijke onderwijzers die, met minder vooruit zicht en lager bezoldiging bjj zwaardereu arbeid dan op de staatsschool, dug aan dug zich wijden, ook aan de eeuwige belangen hunner kinderen. Onze christeljjke jongelings- en jongedoch- tersvereenigingen hebben ook eene verplich ting. Voorzoover hunne leden zeiven op de christelijke school werden gevormd, is aansporing overbodig doch indien niet, ook dan nog kunnen zij veel voor het christelijk onderwijs doen, door op den toekomenden rustdag een gave, hoe gering ook, bjj den penningmeester of de penningmeesteres te deponeeren en dezen stellen het ontvangene aan den penningmeester der chr. school, of aan den correspondent van het locaal comité ter hand, of zenden het rechtstreeks op aan rar, T. P. baron Mackay, lid der 2e kamer te 's Gravenliage, penningmeester van de Unie. Onze christeljjke onderwjjzers zullen wel niet nalaten gedurende de maand Augustus, de beteekenis der Augustus-collecte aan hunne leerlingen duideljjk te maken; opdat ook dezen nu reeds leeren belangstellen in den strjjd er. den arbeid der vrije school, waarvoor de christenen van Nederland, de geuskens der 19e eeuw, reeds miljoenen hebben over gehad. Onze predikanten, voor zoover zjj God nog vreezen en beven voor Zjjn Woord, mochten ook de eerstvolgende rustdagen de gemeente des Heeren wel eens bepalen bij het gewicht harer roeping, haar manen tot offervaardig, heul in het belang hat er kinderenhaar opwekken om de school met den bjjbel iu den gebede te gedenken. De collecten, langs de huizen of in de kerken te houden, 'sZondags te voren van den kansel harteljjk aan te bevelen en hun persoon en ambt in de weegschaal te stellen, om allen, ook die tot nu toe door misverstand of mistrouwen van verre stonden,, te bewegen tot gezamenljjk, gem enschappeljjk, eenparig werken en geven voor de school met den bjjbel. Zoo zal ook deze Augustuscollecte een rijken oogst kunnen opleveren voor het christeljjk onderwjja om bjj de Augustus- of Unie collecte in acht genomen te worden. 1. De Correspondent of het Bestuur is bjj zjjn Locaal Comité met de hoofdleiding der Augustus-collecte belast. Iu het 14de Jaarverslag van de Unie zijn de plaatsen opgegeven, die tot het Lucaal-Comité van den geadresseerde be hooren.iVuor 11 eledeeling van onjuistheden houdt de Secretaris der Unie zich ten zeerste aanbevolen.) 2. De Collecte voor «de School met den Bjjbel» worde bjj voorkeur gehouden in de week van 3 Aug. a. s. 3. De Collecte geschiede in de kerk of in andere vergaderplaatsen, doch liefst aan de huizen, zoo mogeljjk worde zjj vooralge- gaan door eene ure des ge be is. 4.; Exx. van het bekende Unieblaadje No. 27 om te voren aan de huizen te bezorgen, alsmede van het «Verzoekschrift», zijn op franco aanvrage van den Correspondent kosteloos verkrijgbaar bjj den Secretaris der Unie, den heer R. Derkseu, Kievitstraat 40, te Rotterdam. 5. De algemeene Landswetten laten de Augustus- of Unie collecte aan de huizen getieel vrjjde Correspondent grieft er alleen intijds den Burgemeester kennis van. Bestaat er in eene Gemeente eene ver ordening op het houden van Collecten, waardoor het vragen van toestemming aan den Burgemeester geëischt wordt, dan verzoekt de Correspondent een Ex. van die Verordening en zendt het aan den Secietaris der Unie, opdat deze de noodige aanwjjzing kan geven van wat gedaan moet worden om liet beoogde doel te bereiken. Wordt de Correspondent' bjj het houden der Augustus- of Unie-Collecte op de eene ot and-re wijze bemoeilijkt, dan deelt hij dit den Secretaris der Unie mede, gaat voorloopig niet met collecteeren voort, maar wacht een nader bericht af. 6 De opbreugst der Augustus- of Unie- collecte kan, behoudens eene jaarljjks vast te stellen bijdrage aan de kas der Unie, besteed worden, zoowel tot ondersteuning als tot stichting van Scholen met den Bijbel, van suppletiefondsen voor die scholen en van kweekjenolen tot opleiding van onderwij zers en onderwjjzeressen voor Scholen met den Bijbel, mits de instellingen, waarvoor die gelden besteed worden, gevestigd zjjn binnen de grenzen van het Locaal-comité. Alle inkomsten, niet aangewend voor de in het vorig lid omschreven doeleinden, worden in de kas der Unie gestort. Giften met door de gevers zelve aange wezen bestemming zijn hiervan uitgezon derd en worden terstond door den Corres fondent overeenkomstig die aanwijzing uit gekeerd. Het bestuur der Unie stort alle gelden, die aan het einde van het boekjaar be schikbaar zjjn, in de kas der Vereenigingen voor Christelijk-Nationaal schoolonderwijs en Gereformeerd schoolonderwjjs, naar ver houding van hare uitgaven volgens het laatste jaarverslag. Gelden, die afgezonderd worden voor de stichting van een school met den Bjjbel, kunnen ter bewaring gestort worden iu de door de Unie opgerichte kas, waarvan het Reglement op aanvrage bij den Secretaris R. Uerksen varkrjjgbaar is. 7. De correspondenten worden dringend uitgenoodigd oin na afloop dar Augustus of Unie-collecte de «in te vullen» circulaire nauwkeurig ingevuld op te zenden aan den Seeretaris R. Derksen, Kievitsstraat 40, te Rotterdam, opdat het bedrag der collecte officiëel kan worden genoteerd. Deze «in te vullen» circulaire wordt den correspondenten na 3 Augustus toegezonden. 8. Gelden, voor de kas der Unie bestemd, worden door den correspondent, liefst nal September gezonden aan den Penningmeester Mr. T. P. Baron Mackay, Nieuwe Uitleg 28, te 'sGravenhage. De Vaderlander rekent, nu de beslissing nadert, op den moed van die liberale heeren, die het kieswetontwerp alkeuren en de indie ning er van betreuren. Wij rekenen (zegt tiij) op hun moed tegenover oude en jonge partjjge- nooten eu tegenover de leiders der radicalen en sociaal-democraten. «Laat do liberalen dus stand houden. Zjj, die met hen zjjn, zijn meerder dan die met de sociaal democraten zjjn. Meerder in vaderlandsliefde, in ontwikkeling, in aan spraken op erkenniug en waardeering. En wat zullen rie heeren Beelaerts, Huber, Brantsen, A. van Dedein doen «Wjj bidden van God hun toe moed en trouw aan de door hen uitgesproken over tuiging. Hun positie is moeielijk, maar zjj kan zeer schoon worden, indien zjj kloek het hoofd bieden aan de dreigingen en de beleedigingen van den man, die reeds zooveel bedorven heeft, en nu hoopt zjjn slag te slaan in verband niet partijen, die openljjk hun revolutionair karakter beljjden. Wat zal de ex-minister Mackay, wat de kolonel Schirauielpenninck van der Oye doen «God beware hen voor medeplichtigheid aan de volvoering van de plannen van den mensch, die Rome en de revolutie gelijkelijk dient, en ons «christenvolk» metr en meer bedwelmt en vergiftigt.» Als proeve van echte dweepzucht nemen wjj dit stukje over. O, sancta simplicitas van De Vaderlander, wat maakt gjj u belachelijk I 5)5 Er is veel waars in hetgeen Patrimonium zegt: «De menschen schjjnen tegenwoordig bijkans allen een jenevermaag te hebben hoe zou liet anders mogelijk zijn, dat Nederland ieder jaar voor 70 a 90 millioen gulden aan jenever verkwist? «Wat konden die mdlioenen niet een zegen verspreiden. Stel u voor, de natie bracht 15achtereenvolgende jaren 70 millioen gulden bjjeen. Zij kreeg in dat korte tijds verloop een som bjj elkander, waar mee het goote vraagstuk van de droogmaking van d s Zuiderzee ineens was opgelost en heel ilie plek grorids nationaal eigendom zou zijn, zonder een cent schuld Buitenlaiidsch Overzicht. In Duitschland is aanteekening gehouden van de leden van den nieuwen Rijksdag, verdeeld naar den god?d.enst, dien zij zeggen te belijden. Zoo behooren 280 afgevaardigden tot de luthersche kerk, 137 tot. de roornsche, 4 zijn Israëlieten, waaronder 3 socialisten de overige socialisten (er zijner 46) zijn tot geen kerk te brengen. Meer dan een vierde der leden van den Rjjksdsg 102 zijn van adel. Een van hen, Von Volmar, behoort tot de socialistische partij. Ongeveer 1001 verschillende beroepen zijn in den Rjjksdag vertegenwoordigdonder anderen 145 landeigenaars en boeren, 110 advocaten, 40 schrijvers, 36 officieren, 28 geestelijken, 18 burgemeesters, 1 photograaf, 1 gewezen secretaris van staat en 1 schoor steenveger. Indien het tot een oorlog tusschen Frank- rjjk en Siam komt en daar is kans op, dan zal, hoe de uitslag zij, toch niemand de bekwaamheid en de bezadigdheid prjjzen, die bjj het provoceeren der vijandelijkheden bij het fransche ministerie Dupuy hebben vooi gezeten. Vergeljjken wij 1870 met 1893, dan treft ons de overeenkomst tusschen het ministerie Gramont dat den oorlog met Pruisen door dreef, en het ministerie Dupuy dat naar lauweren zoekt aan de Mekongrivier. Het ministerie Gramont, dat een wegster vend keizerschap diende, had de achting der natie verloren en trachtte door een zet op het politieke schaakbord zijn schade in te halen. Het kabinet Dupuy dat eene republiek draagt die aan populariteit verliest, een pre sident die aan de staatszaken geen deel meer neemt en zelf door het wantrouwen der volksvertegenwoordiging is omsingeld, heeft bjj de naderende verkiezingen geen anderen uitweg dan een oorlog die de aan dacht afleidt, het chauvinisme, de ziekelijke vaderlandsliefde der natie streelt en haar den zoaten droom van nieuwe lauweren dcet itroomen. Wie zich de onkunde der Fransche regee ring in '70 herinnert, toen men n iar Pruisen wen«chte op te rukken en blijkbaar den weg binner. eigen landpalen riiet wi t, dien zal ook de domheid harer opvolgers van '93 niet verwonderen, om grondgebied te eischen van iemand die het zelf niet heeft. Want dit is geschied. Door onwetendheid op het gebied *an aardrijkskunde heeft de Fransche regeering van Siam al het grensland opgevorderd dat ligt tusschen den 18en eu 23sten breedtegraad en zie, dit behoort niet aan Siam, maar aan China Een ultimatum (brief) der Chineesche re geering heeft de Fransche er aan herinnerd) en het onderzoek heeft uitgemaakt dat China gelijk heeft. 't Is dus zoo goed als zeker dat Frankrijk zich alleen met hetgeen hem door Siam is aangeboden, moet tevreden stellen. Het is te wenschen dat het zich uit dit wespennest zal terugtrekken. China toch zou voor Siain een gemakkelijke bondgenoot zijn, en Engeland zou ook moeilijk tot onzijdig toezien zijn te bewegen. De Beigisehe Kamer is met de Grond wetsherziening weder even ver gevorderd als voor eenige maanden. Nadat op het punt van Senaatsverkiezing overeenstemming tus schen radicalen en clericalen verkregen was is alles weer afgestuit op den onwil van den Senaat. Intusschen houden de berichten aan dat minister Beernaert zich aan al dit grond- wetgezanik onttrekken wil en zijn ontslag bjj den koning indienen. Wat verstaat men in de Vereenigde Staten van Noord-Amerika onder scheiding van Kerk en Staat Niets anders, dan dat Kerk en Staat elk huns weegs moeten gaan, zonder eikaars ge bied te betreden, en dat in aanmerking genomen de groote verscheidenheid van sek ten die in ons land bestaan de Staat binnen een zoo juist mogeljjk omschreven kring moet beperkt blijven met de geloofs- openbiringen en godsdienstige gevoelens der verschillende burgers. Maar daarom doet de Amerikaansche re geering niet alsof er geen Kerk bestaat. Integendeel zij verzekert en begunstigt haar ontwikkeling door inet de grootste zorgvuldigheid elke gelegenheid tot conflikt tusschen Kerk en Staat te vermijden. Het Congres en de President erkennen bovendien in hunne verschillende staatsstuk ken dit belangrijk feit, dat het Christendom, zonder onderscheid te maken tusschen de verschillende belijdenissen, tot op zekere hoogte deel uitmaakt van de ongeschrevene, uit Engeland ingevoerde wet, genaamd Com- monlaw (gemeenschappelijke wet). Men zou zich inderdaad zeer bedriegen, zoo men meende dat de Amerikaansche grondwet aan President en Congres de ver plichting oplegt om geen rekening te hou den met de christelijke voorschriften, die van deze gemeenschappelijke wet deel uit maken. Om dit te staven de volgende zes voor beelden lo. Voor de federale gerechtshoven kun nen de getuigen worden gewraakt, indien bewezen is, dat zjj, niet aan God geloovende, toch den eed afleggen. 2o. Niet alleen wordt de Zondag onder houden door Congres en openbaar bestuur, maar bovendieD worden de zittingen van het Congres met gebed geopend, terwijl aan elke der beide Kamers een geesteljjke ver bonden is. 3o. Bij het vieren van nationale gedenk dagen worden, indien het Congres daarbjj tegenwoordig is, de bedienaars der verschil lende godsdiensten beurtelings uitgenoodigd, den zegen te komen uitspreken. 4o. Jaarlijks vaardigt de President na het binnenhalen van den oogst, eene proclamati»

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1893 | | pagina 1