1893. No. 99. Donderdag 25 Mei. Zevende jaargang. VERSCHIJNT G. M. KLËMK.ERK. te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS HER ADVERTENTIES Schetsen over Middelburg. Coes Naar aanleiding van de werk zaamheden, de vorige week op de Beesten markt alhier uitgevoerd, tot het maken van een zoog. Nortonput, vernemen wij, dat deze onderneming geheel mislukt is. Nadat de ondernemer zijne pijpen tot bijna 30 Meter in den grond had geslagen, bleek het, dat het water nog voortdurend zout bleef, dus voor drinkwater ongeschikt, en dat hij ge naderd was tot eene fijne zandlaag, die zelden aan de vereischten voldoet om goed drinkwater op te leveren. Bovendien levert een dergelijke zandlaag nog dit bezwaar op dat men de pijpen niet dan met de meeste moeite dieper kan krijgen. Het geheele be ginsel der Nortonputten bestaat hierin, dat men eene reeks buizen door den bodem drijft, zoolang, totdat men in een laag komt, waarin zich water bevindt, geschikt om als drinkwater gebruikt te worden. De eerste buis, die in den grond gaat, is van onderen van een stalen punt, en tot éen meter daarboven van nauwe openingen voorzien, waardoor het water kan binnendringen. Hierop schroeft men achtereenvolgens ver schillende buizen en op de laatste een gewone pomp. Is het water tot op ten voldoende hoogte in de buis gestegen, dan kan men met behulp van genoemde pomp het water er uit kragen. Soms gebeurt liet wel dat het water zoo hoog in de buis aomt, dat het er boven uitloopt, ja zelfs wel eens dat het er uitspringt. Meestal gaat men met deze buizen niet verder dan tot 40 Meter in den grond. Is eene grootere diepte noodig, dan gebruikt men geen Nortonbuizen meet', maar slaat men eenen anderen weg in, die bekend staat onder den naam van boren. Goes. Van enkele patiënten van Sequah vernamen wij dat zij een bezoek hadden ontvangen van den redacteur van een der plaatselijke bladen in onze buurt, die nauw keurig opname deed van de werking der Sequah-olie. Het resultaat van dit onderzoek schijnt niet gunstig te zijn". Krabbendijke De heer A. M. E. v. Dishoek klerk ter telegrafie 3e klas alhier, is met ingang van heden geplaatst ten kan tore te Arnhem. BE ZEEUW. ëlken MAANDAG- "WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prqp per drie maanden franco p. p. f 0.95. Enkele nummers /0.02ei UITGAVE VAN en van 1 5 regels 25 cent iedere regel meer 5 cent Familieberichten van 1 5 regel? 50 cent, iedere regel meer 10 cent. De invulling der billetlen voor de ver mogensbelasting vervult thans aller hoofd en is voor menigeen een lastige geschiedenis. Trots alle toelichtingen door schrijvers van naam reeds op de wet gegeven, zijn er nog verschillende zaken die tot moeilijkheden aanleiding geven en waarvan men in die handleidingen te vergeefs naar opheldering zoekt. Zoo zal het onder anderen voorkomen dat iemand f 10.000 kapitaal bezit en daarvan het genot heeft, doch nog te vorderen heeft van het moederlijk versterf of van vaderszijde f5000. Deze som van 15000 is op verlangen van vader of moeder door het kind niet opgevorderd, zoodat de revenuen door het kind niet worden genoten. Moet zoo iemand nu aangeve dat hij f 15000 bezit en dus worden aangeslagen ook van de f 5000 waarvan geen rentea door hem worden genoten ol moet die f 5000 worden geschat, doch naai welken koers? Ook kan het zijn, zooals onder onzen boerenstand veel voorkomt, dat een vader eenige kinderen op een boerderij plaatst. De vader geeft aan die kinderen in gebruik eenige koeien, waarvan de baten door die kindereu worden genoten, doch de koeien blijven het eigendom des vaders. Moeten die koeien op de volle waaide tot het eigendom van den vader worden geren end waar de revenuen voor hem nihil zijn, of moet ook hier schatting plaats hebben Wegelooven dat bei ie gevallen niet mogen worden geschat, maar als volle waarde door den eigenaar tot zijn vermogen moet worden gerekend. Zooals bekend is kan de waarde der onroerende goederen worden bepaald naar de belastbare opbrengst, of naar hun ver koopwaarde. Nu komt het voor dat het eene perceel door de berekening van de belastbare opbrengst veel te hoog komt, terwijl de overige perceelen, naar die berekening op goede waarde worden gesteld. Nu is het echter niet geoorloofd het eene perceel volgens verkoopwaarde en de overige naar de belastbare opbrengst op te geven, want de wet ^en dit is een onbillijkheid) zegt uit drukkelijk, óf alle onroerende goederen naar belastbare opbrengst, of alle naar hun verkoopwaarde. Ten slotte oesteraandeelen. Hoe moeten deze op waarde worden gesteld Dit is voor Zeeland een vraag van belang. Een pas begiuuende Maatschappij kan f20,000 in zulk een zaak hebben gestort. Wanneer alles goed gaat kan over 2 of 3 jaar rente worden genoten. Doch het is ook zeer FEUILLETON. MIDDELBURGSCHE PREDIKANTEN. II. Wie meenen zou, dat het kerkelijk leven der Gereformeerden op het eind der zes tiende eeuw in allen deele gelijk was aan dat der tegenwoordige, dient slechts even de historiën dier dagen op te slaan, om van het tegendeel overtuigd te worden. Ik wil thans slechts een en ander aanstippen vanzelf zal in 't vervolg hier de eene, daal de andere opmerking van pas zijn. Op den Zondag kwam de gemeente twee malen saam, namelijk des morgens en des namiddags, terwijl men cdes achternoen® nae de Predicatie hier ende daer by vyven ende sessen, oft soo, t' samen kwam, om malcanderen te stichten, in haer alderhey- lichste gheloove, de Predicatie te verhalen en Psalmen t' samen te singhen.» Of wel men giüg uit in betooning van de werken der barmhartigheid, door kraoken en ouden van dagen in hunne huizen te gaan bezoeken en stichtelijk bezig te houden. Maar gelijk te allen tijde vond men ook toen aan de medaille eene keerzijde. Ach, er waren zoovelen bloot in naam Gereformeerd, zonder daarbij gereformeerd van hart te zijn. Immers, hoo zou men anders zulke jam merklachten geslaakt kunnen hebben over allerlei losbandigheid en ongeregeldheden Reeds in 1574 deed voor den kerkeraad een lid der gemeente schuldbelijdenis, wijl hij «zich had opgehouden met allerlei zottighe den, dronkenloopen, vloeken en zweren#; en een ander werd vermaand, omdat er op zijne bruiloft zoo was gedanst. Telkéfts en telkens weer komt men in de kerkeraads- notulen eene aanklacht wegens of eene schuldbelijdenis voor dronkenschap tegen. Nu, wie de eerbiedwaardige kannekens of pottekens onzer vroede vaderen kent, ver wondert zich deswege niet. Voor wie meenen mocht dat zulk kwaad alleen bij «den min deren man» werd aangetroffen, volsta deze waarschijnlijk dat er niets van terecht komt. Moet nu de gestorte som op volle waarde worden aangegeven Het komt ons voor dat in zulke gevallen de inlichting van een Inspecteur zeer ge- wenscht is, voor men tot invulling daarvan overgaat. Meer licht wordt ook hier gevraagd, en dit zal mogelijk in het vervolg wel komen, doch nu is het begin moeilijk. Dezer dagen had zich eene commissie ge vormd om de tijdelijk beroofde betrekkingen der veroordeelde misdadigers uit het werk- loozen-oproer te hulp te komen, en de natie te overtuigen dat deze laatsten te zwaar gestraft waren. Aan het hoofd der commissie stond pro fessor Pekelharing van de polytechnische school te Delft. Thans deelt deze heer mede dat hij zich om persoonlijke redenen uit genoemde com missie heeft teruggetrokken. Omtrent de reden voor deze desertie ver namen de Hollandsche bladen het volgende De minister van Justitie (Smidt) had zijn ambtgenoot van binnenlandsche zaken (Tak i gevraagd den professor die wat van de rechterlijke vonissen in Friesland gezegd had, ontslag te geven; wat minister Tak in zoover goed vond dat hij bij eeu moge lijke interpellatie ('j het gedrag van den professor zou laken. Dit werd ook enkelen liberalen kamer leden bekend die zich als tusschenpersoon lieten gebruiken en den professor bewogen zich uit bovengenoemde commissie terug te trekken. De radicale bladen zijn natuurlijk met dezen afloop der zaak niet ingenomen. Zij missen in de heele zaak het bewijs van professoralen moed, justitiëele onpai tijdig heid en ministriëelen eerbied voor de grond wettige vrijheid ook van ambtenaren. Zij meenen dat de vrijheid van denken en spreken, bij de grondwet gewaarborgd, ons Nederlanners ook toekomt waar het betreft de vonnissen der rechterlijke macht. Zij komeu er rond voor uit dat de liberalen zich reeds meermalen aan ketterjacht hebben schuldig gemaakt, (denk bijv. aan dr. Smit) doch nooit op zoo stuitende wijze. Zij bedenken daarbij echter niet dat in deze dagen waarin men van zekere zijde poogt alles, ook het eigendomsrecht en de on schendbaarheid van het eigen erf op losse schroeven te zetten, dubbele waakzaamheid noodigis om het gezag der justitie niet door te haastige critiek te verzwakken. openbare vraag om inlichting dooreen der kamers van de staten generaal. éene aanteakening uit de notulen van 2 October 1577: «Mr. J. Seu en Mr. J. van de Perre zijn gecommitteerd om te gaan tot den burgemeester Arends en hem te vermanen van te veel gedronken fe hebben op den maaltijd van den graaf Jan van Nassau». En wie deze gevallen sporadisch mocht achten, zal van zijne dwaling wel genezen, indien hij eene uitspraak uit die dagen zelve leest, gelijk ik er later wel eens zal aan halen. In onze dagen ijvert men voor Sabbatsrust, meenende, dat men die zonder Sabbatshei liging kan verkrijgen. Hoe dit zjj, eene vereer.iging ter verwerving van beide, gelijk wij die hedendaags kennen, had men vóór nu ruim drie eeuwen ook wel mogen hebben, althans in Middelburg. Men kon't eenvoudig haast niet merken, of het Zondag of Maandag was, zoo gewoon ging het publieke leven op den eersten dag der week dcor gelijk op alle andere. En men dorst er voorhands niet al te veel aan te tornen ook. Zelfs was het al eene heele heldendaad, dat de kerkeraad in 1574 den magistraat dorst verzoeken, «om het openbaar koopen en ver- koopen op den Sabbatdag immers onder de predikatiën te verbieden». En nog in het begin der zeventiende eeuw moest men telkens verzoeken richten aan de overheid, om toch de ergerlijke ontheiliging van den rustdag tegen te gaan. Ook in de week kwam de gemeente saam, namelijk des Dinsdags- en Donderdagsavonds. Later verzette men dit op Woensdag- en Vrijdagavond, in de hoop, dat de magistraat dan den marktdag weer op Donderdag zou stellen. Of men tegenwoordig Middelburgs kerk wel twee maal per week tot de pre diking des Woords zou kunnen vergaderen? Veelal preekte men naar vervolg, althans in de weekbeurten. Dat wil zeggen, men begon met de verklaring van Genesis I, nam per avond een heel of een half hoofdstuk, en g'ng too door tot Openbaring XXII. Toch is dit «kapittelpreeken», zooals men het noemde, wel eens nagelaten en eerst Het streven van onzen tijd om onze spelling te vereenvoudigen, zou leefde hij nog den dichter Joannes Vollenhove uit de 17e eeuw, de .volgende klacht ont lokken. 't Hervormen van ons taal, door menig geest in dut. Is ieder even na maar elk niet even nut. Taalmeesters vindt men, die gebreken waardt te lasteren, Met feilen betren, die de taal nogh meer verbasteren Aan 't zwetsen vallen met veel woorden, valsch van klangk, Van anderhalven voet, die nergens gaan in zwangk; Zo hardt, zo duister, dat de zin niet is te vatten. By hen dus hoog van prijs, gelijk ver borgen schatten. Steeds sneller afloop. De kerkvoogden der nederl. hervormde kerk te Sint Annaparochie gaan voort met in hun kerkgebouw te doen «prediken» door daartoe geheel onbevoegden. Natuurlijk zijn de moderne dominé's even harde predikers der revolutie als de sociaal democraten, maar er is verschil in graad; en de «prediking» van mannen als van Kol en Domela wekt alleen maar wat meer verbazing, dewjjl deze heeren in wat platter vorm dan hunne moderne collega's op breking met alle gezag aandringen. Maar de afloop blijkt wel wat heel snel. Immers van den kansel, waarop de uit storting van den Heiligen Geest behoorde verklaard te worden, werd Zondag eene «predicatie» geleverd door den anarchist Methofer; den vertegenwoordiger eener richting die de sociaal democratie wegens te tragen voortgrng harer denkbeelden, wegens de halfheid harer aangeprezen her vormingen bestrijdt, en dus nog een heelen stap verder gaat. De sociaal democraat rekent nog een weinig met gezag; het anarchisme wil totale afwezigheid van oppermachthet acht alle menschen gelijk, in zijn maatschappij mag elk doen wat hem goeddunkt, tot zelfs het houden eener groote opruiming onder het menschengeslacht zou het hem niet mogen of willen beletten. En een prediker van dat anarchisme hadden de nederl. hervormde kerkgangers van St. Annaparochie jongstleden Zondag op hun «stoel». van 1631 af schijnt men het meer geregeld te hebben gedaan. Men bepaalde daarbij, dat men I Kronijken IX in éene week zou behandelen, den eersten avond de eerste negen hoofdstukken en den tweeden avond het tiende hoofdstuk, terwjjl men van Psalm 119 iedere week twee «pauzen» nam. Zoo berekende men den geheelen Bijbel door te komen in 22 jaren en ongeveer 9 maanden. Trouwens, dit preeken naar volgorde was in die dagen niet vreemd. Bekend is, dat Calvijn, onverschillig wanneer hij preekte, altijd weer begon waar hjj gebleven was. Zelfs op de zoogenaamde «feestdagen» preekte hij wat aan de orde was naar het vervolg Eene anecdote, voor welker waarheid ik evenwel niet insta, verhaalt, dat de hervormer dientengevolge juist op Kerstdag preekte over de Paaschgeschiedenis! Men zou zoo iets tegenwoordig niet moeten probeeren, geloof ik. Er. toch, of menige prediking niet aan frischiieid winnen zou? En toch, of op die wij? niet meer het geheele Woord Gods aan de gemeente wordt gebracht Van die feestdagen ge-proken, die gaven in Middelburgs kerk in den eersten tijd nog al eens aanleiding tot twist en verdeeldheid. Het volk was er aan gehecht, de magistraat wilde ze weg hebben. Maar meestal kreeg het volk toch zijn zin. Den 7 April 1574 werd bepaald, dat men op Pasehen twee dagen in vier sermoenen zou prediken over de verrijzenis, evenals te Veere, Vlissingen, Holland, Zurich en de overige Zwitsersche kerken, en daarbij af te kondigen, dat het geen gebod Gods, maar eene menschelijke instelling was. En wedeiom den l'iden De cember 1574 leest men in de kerkeraads- acta het besluit«Zondag? voor Kersdag, na ordonnantie der synode van Vlissingen en Wesel, van Chri sti geboorte prediken, tenzij dat de maqistraat anders gebiede, en dat men het alsdan met protest doen zal Men ziet ook hieruit en vele andere zaken zouden zulks mee kunnen bewijzen dat de «magistraat» aardig wat te com- mandeeren had in Christus' kerk. Helaas, 24 Mei 1893. Het is echter ook hier weder het oude liedjede een heeft baat gehad, de andere niet; de een krijgt de pijn op dezelfde plaats terug, de ander op eene andere, en een derde in het geheel niet, terwijl een vierde beweert nooit geheel zonder pijn geweest te zijn. Overigens de gewone ervaring van heusche geneesheeren zoowel als van kwakzalvers. Met ingang van 1 Juni a. s. is de commies bij 's rijksbelasting, J. Bevelander te Strijen, verplaatst naar IJselmonde. een uitvloeisel van het valsche begrip eener «staats-» of wil men «volkskerk». Hadden onze vaderen eens in de toekomst kunnen zien, hoe zouden zjj hunne theorieën ge wijzigd hebben 1 Maar men kende toen Amerika nog niet van uit het oogpunt zijner «vrije kerken», daar tot zoo heerlijke ontwikkeling gekomen. En heden ten dage kent men het wel en weigert veelal naar zijne prediking in dezen te hooren. Nog in een ander opzicht zegevierde de publieke opinie, die sterke macht, over den magistraat. Het was op het stuk van het orgelspel. Uit reactie tegen Rome's kunst- vergoding waren onze Gereformeerden in den beginne fel tegen elke kunst gekant. Men had met de altaren en bloemen en beelden ook de Godegevallige kunst geb innen. Met voorliefde vroeg men naar de schavot- kleur. Uit weerzin tegen het misbruikte aesthetische vroeg men naar ,het onaesthe- tische en schonk daaraan zijne sympathie. Daarvan is men later gelukkig teruggekomen. Doch 't heeft moeite jgekost. Moeite vooral om het juiste standpunt in te nemen. Want metterdaad was maar al te vaak de klacht der gemeente gegrond. Het orgel wilde op den voorgrond treden en den prediker terugdringen. Was de dienst ge ëindigd, dan bleef men vaak nog een half uur of meer in de kerk, om naar de muziek te luisteren. Het behoeft geen betoog, dat de vijand zoodoende overvloedig gelegenheid had, om het onkruid tusschen de pas ge strooide tarwe te zaaien of vel alle zaad weg te nemen. Alleen dan is het orgel in de samenkom sten der gemeente op zijne plaats, indien het dienend optreedt en alzoo het instrumentale onderworpen wordt aan het vocale. Want vergeten wij het nietals eens in den hemel de kerk van Christus verheerlijkt zal danken, dan valt alle instrument weg, ook het orgel, en ruischt alleen het lofj/ezcmgf ter eere van het Lam. A. O.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1893 | | pagina 1