van der 1983. No. 88. Donderdag 27 April. Zevende jaargang. V E IS, S C 21 IJ X T G. M. KLEMKERK, te Goes F. P. IFHUU, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIES YK. Kwaal en Geneesmiddel, in. ëlken MAANDAG- WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND Pr ij? per drie maanden franco p. p. f 0.95, Enkele nummers0.02s. UITGAVE VAN en van 1 5 regels 25 cent iedere regel meer 5 een Familieberichten van 1 5 regel* 50 cent, iedere reg meer 10 cent. Voor de verkiezing van een lid der Provinciale Staten in het kiesdistrict Middelburg op 5 Mei a. s. is candidaat der kies- vereenigingen en wordt mitsdien door ons met aandrang aanbevolen de heer te Vlissingen. Kapelle, ook voor Schore 27 en 28 April. Wemeldinge 29 April. Berseke 1 en 2 Mei. Hansweert 3 Mei. Krui- ningen 4 Mei. Krabbendijke ook voor Waarde 5 Mei en 6 Mei voormiddags. In dagen als deze, waarin het oog van ieder mensch is gericht op onze maatschap pelijke verhoudingen, en het oor van iedereen geopend voor net opkomend onweder, kan het niet overbodig zijn bet recept door de sociaal democratie den lijder gegeven een weinig te ontleden. Is het medicijn, of is het geneesmiddel nog erger dan de kwaal? Naar onze overtuiging zonder twijfel het laatste. Het bestaande is ongetwijfeld geen ideaal. Daar zijn wanverhoudingen die om verbete ring roepen. Onder die wanverhoudingen is wel de voornaamste, dat de arbeid uit sluitend als koopwaar wordt beschouwd. Arbeid is een persoonlijke werkzaamheid, waaraan, zal het goed zijn, niet alleen de handen, maar ook het hart deelneemt. Dat is de zedelijke zijde van de sociale kwestie, die ook zoo menigmaal door Christenen wordt vergeten. Dat is de eerste en de hoogst noodige verbetering. Eene verbetering waarop de sociaal-democratie nooit wijst, en ook niet wijzen kan, omdat haar ideaal is, niet het opheffen der persoonlijkheid, maar het gelijk maken van allen en alles. Daar is in de samenleving een meer diepgaand verschil dan tusschen rijk en arm. Een verschil voor den socialist niet te be reiken, laat staan weg te nemen. Daar zijn er die één talent, slechts éen, van God hebben ontvangen, en anderen vijf en tien, daar is gezondheid en ziekte. Daar zijn ontwikkelde hoofden en gouden harten naar geen tarief te schatten, door geen commissie te waardeeren. Daar is ijver en traagheid, zorg en verkwisting, en die zullen er ook zijn in den socialisten-staat. Die ongelijkheid zal de staat der toekomst niet effenen, en wie ook gaarne lid van de commissie tot schatting van ieders arbeid en productie mocht willen zijn, schrijver dezes niet gaarne. Waarschijnlijk zou de commissie het niet meer dan eenmaal kunnen doen. Opheffing van eigen bezit. Maar in eigen bezit is ook alweder vcor een goed deel de persoonlijkheid gestempeld. Aan eigen bezit knoopen zich herinneringen vast, daarin is de geschiedenis van ons zeiven. Voorwaar het geneesmiddel is geen medi cijn maar vergif. Gelijkheid is «ie dood. Maar geljjk op den bodem van alle vragen de godsdienstige vraag ligt, de vraag van de verhouding des menschen tegenover God den Heer, zoo ook in het vraagstuk dat nu de laatste tien jaren in klimmende mate de maatschappij beweegt. Hij die eenigszins bekend is met de uitin gen der sociaal democraten in alle landen zal moeilijk kunnen ontkennen, dat voor hen dit aardsehe leven, bevrediging van aardsche behoeften het een en al is. Onverholen wordt door de wetenschappelijke woord voerders van het socialisme verklaard, dat, indien eenmaal de geluksstaat op aarde zal gekomen zijn, de behoefte aan een toekomend leven verdwijnen zal en de godsdienst lang zaam maar zeker ondergaan zal. De kerk is, volgens de uitspraak van een ander woordvoerder, slechts politiemacht in dienst van het kap taal, die wissels afgeeft op de eeuwigheid De oorlog aan de tegenwoordige inrichting der maatschappij groepeert zich om kapitaal, troon en altaar en welke van de drie in den hevigsten haat van het socialisme deelt valt moeilijk te zeggen. In ieder geval de socialist zaait op een wel toebereiden akker zijn materialistisch zaad. Een gansch menschenleven lang hebben bijna alle autoriteiten en bijna alle geleerden er naar gestreefd, om, in school en kerk, in dagbladen en boeken, het volk z\jn Bijbel te ontnemen en zijn geloof te knakken. Stelselmatig is aan het thans levende geslacht het geloof aan den hemel ontnomen, is het wonder dat men zegt: geef ons dan ten minste de aarde. Dat, en dat alleen is de diepste grond der sociale kwestie. Het materialisme heeft het hart, de ziel uit het leven, en de persoonlijkheid uit den arbeid weggenomen, en dat maakt den bezitter, die althans niet door vrees gedreven wordt, hard en koud jegens den arbeider, en den arbeider ontevreden en oproerig tegen den bezitter. Dat en dat alleen is de oorzaak waardoor de beweging onzer dagen tot eene uit barsting leiden moet. Na vele slachtoffers gemaakt te hebben is de opstand in België weder voorbij. Onder den drang der omstandigheden is, ten deele althans, aan den wensch naar uitgebreid stemrecht toegegeven. De koorts is al. Maar de zieke is niet hersteld. Straks volgt een nieuwe, misschien nog heviger aanval. Algemeen stemrecht kan geen geneesmid del zijn voor de kwaal die de maatschappij teistert. Daar is een ander geneesmiddel, een remedie zoo duidelijk en eenvoudig, maar ook zoozeer strijdende met onze ver keerde levensbeschouwing, dat het toedienen, naar veler begrip, niet dan dwaasheid heeten mag. En dat geneesmiddel is alleen die andere levensbeschouwing ons door Gods Woord geopenbaard. Heeft de gansehe leer van het socialisme slechts op dit aardsche leven betrekking, de leer des Bijbels wijst voortdurend op een toekomstig leven. Deze wereldt wordt door een toekomende gevolgd. Indien alleen dit leven onze bestemming is, laten we dan, onverschillig op welke wijze verkregen, trachten te genieten, en als genieten voorbij is en lijden komt dari is zelfmoord het redmiddel. Maar alzoo is het niet. God heeft ons hooger leven, eene eeuwig heid geopenbaard, en het bewust zijn daarvan gelegd in ieder hart. Niet deze arme, haastig voorbijgaande wereld is onze be stemming, maar de toekomende heerlijkheid. Dat is de leer der Schrift, vlak tegenover die van het socialisme staande. Naast de eeuwigheid leert de Schrift ons Gods rechtvaardigheid. En aan dien recht vaardigen God zal, naar die leer, de mensch eenmaal verantwoording schuldig zijn. Dit geloof aan eeuwig leven en aan wedervergelding bepaalt de houding des menschen in het practische leven geheel en al. Waar deze twee groote leerstukken goed begrepen en ernstig geloofd worden, kan geen socialisme inden tegenwoordigen vorm bestaan. Wat baat het den mensch, zoo hij de geheele wereld won en schade leed aanzijn ziel? Zou genot en weelde onze beboette kunnen bevredigen? Zoude wereld waarlijk gelukkig zijn indien acht uren arbeid met acht shillings werd betaald? Men weet beter. Of' wij het erkennen of ontkennen, deze aarde en wat haar begeerlijk maakt gaat voor ons voorbij, Heden ot morgen of weldra zult gij sterven, en uw goed wiens zal het zijn? De grootste schatten, de uitgebreidste rechten, de hoogste eere schenken geen be vrediging. De geschiedenis leert ons veeleer de waarheid van het Fransche spreekwoord Vappetit vient en mangeant. Bevrediging van gewaande behoeften, doen nieuwe be hoeften ontstaan, tn als Alexander die, heerschappij voerende over de geheele wereld, treurde omdat er nog niet een wereld te onderwerpen was, alzoo wordt iedere wensch eenmaal verkregen een prikkel tot hoogeren wensch. Privaat bezit, verschil in maatschappelijken stand wordt ongetwijfeld door de Schrilt gehuldigd, maar opdat de een met zijne goederen en de ander met zijn arbeid dienen zou. In eene maatschappij waar het christendom beleefd wordt is de arbeider niet eene machine. Daar is de vraag niet allereerst wat de pati oon betaalt en hoeveel de arbeider opbrengt. Daar is de zedelijke verhouding tot elkander, de persoo dijke band. De werkgever kent niet zelden geen ander doel, dan geld verdienen, om het dikwijls in schadelijke weelde te verteren, en de werkman permitteert zich niet zelden een andere, maai' niet minder groote weelde. Wat kost de Zondag aan den werkman tegenwoordig? Wie vult de pleiziertreinen, de trams, de koffie- en bierhuizen, de pu blieke vermakelijkheid? Inderdaad, indien de statistiek een ant woord geven kon op de vraag welke stand zich de meeste weelde veroorlooft, het zou zeer te betwijfelen zijn of het antwoord niet zou luiden: de niets bezittende standen. De vulkaan die kookt en bruist zal tot ontzettende uitbarsting koruen, óf de maat schappij niet deze of gene maar de maatschappij, zal de belijdenis moeten aan grijpen dat, als wij voedsel en deksel hebben wij daarmede zullen vergenoegd zijn. Tot de belijdenis dat God deeenige eigenaar van alle goed, stoffelijk en geestelijk is, die eens tot eiken bezitter, ook tot den bezitter van arbeidskracht alleen, zeggen zal: geef rekensch p van uw rentmeesterschap. Dat lijkt in onze toestanden nu niet alleen een iedeaal, maar eene illusie zelfs. Eu toch, daar is geeu andere weg. Alle andere middelen brengen ons geen stap verder. Wel achteruit. M. d. K. In den Duitschen Rijksdag is de antisemiet Ahlwardt, een der jongst gekozen afgevaar- diguen, reeds eenige weken bezig zijne medeleden te vermaken of te vervelen,te benau wen of te ergeren met eene oprakeling van oude afgedane beschuldigingen die, bleken ze •.Vaar, een zonderling licht zouden werpen op - e rechtvaardigheid der Berlijnsche justitie en <e eerlijkheid van sommige Duitsche staats leden. Het betreft de zaak der Rumeensche s oorwegen, die met Duitsch rijks-kapitaal tot een ongeloofelij k hoog bedrag zouden b»taald zijn en waaruit liberale grooten, wxaronder Joodsche bankiers als Bleichröder, z ch zouden lebben verrekt. Het is te begrijpen dat de beschuldiging, gepaard met Ahlwardts aanmatigend optreden de verbittering gaande maakt; maar dat groote mannen zich ten aanhoore van gansch Europa zoo kunnen vergeten, als gis'eren in den Rijksdag geschied is, mag met recht worden betreurd als een blijk van zwakheid of solidair schuldbesef der daarbij be trokkenen. Ahlwardt had namelijk voorgesteld zijne beschuldigingen door een commissie te doen onderzoeken. Hij vertelde in zijn toelichting dat hij de desbetreffende stukken gekregen had van een vroegeren bode bij de directie der Rumenische Spoorwegmaatschappij teBerl|jn, die ze den directeuren ontstolen had uit haat omdat 's mans pleegdochter door den jongen Bleichröder was onteerd. Ahlwardt vond dat de tegenwoordige minis ter van financiën Miquel, in weerwil van zijne gerechtelijke ontkentenissen, in dé zaak der spoorwegen een leelijke rol had gespeeld. Hierop ontstond tusschen de verschillende gewaardeerde partijleiders een wedstrijd in het schelden en het uitroepen van leelijke woorden. Miquel «walgde». Rickert zei zoo iets van lasteraar. Ahlwardt antwoordde hem dat hij als directeur van de Judenschutz truppe in Duitschland 12000 mark salaris 'sjaars geniet. Rickert, hijgend van woede, antwoordde dat hij een infame leugenaar was. «Een schoft», brulde een ander. «Werp hem van de tribune.» En een derde voegde er bij«Haal den Schooier er af.» Een liberale afgevaardigde overlegde het leuker. Hij betw|jfelde Ahlwardts verstan- f delijke toerekenbaarheid. Had deze een jarenoude heschuldiging opgeraapt, gene wenschte ook een brief van ouden datum over te leggen, en wel een van Ahlwardt zelf, waarin hij hem klaagt dat hij wegens lijden aan neuspolypen van tijd tot tijd de helderheid van zijn denkvermogen kwijt is. Het is echter niet te denken dat deze zaak door snauwen of door aardigheden van de baan raakt. Ahlwardt is er de man niet naar; en als er te Berlijn Panamaschan dalen bestaan hebben is het goed dat zij aan het licht komen. Doch wee ook den leugenaar, indien het tegenovergestelde blijken mocht. Vereeniging tot bescherming der Joden. Hoe zonderling toch! Het was op den len April elf jaren geleden dat de Rijkspostspaarbank geopend werd. In die elf jaren werd meer dan 100 millioen ingebracht. Op 1 April j.l. stond nog 28 millioen in de Rijkspostspaarbank. Indien we goed ingelicht zijn is het kapitaal in de particuliere spaarbanken in Zeeland vastgelegd, ook aanmerkelijk gestegen. Dat geeft te denken niet waar Dat er in zekere standen met reden te klagen is over maatschappelijken nood, is buiten twijfel. Maar met zulke cijfers voor oogen zal het toch ook wel aan geen twijfel onderhevig dat niet alle klachten serieus zijn. Ach, tot op zekere hoogte is de wereid als een spiegel, waarin elk de weerkaatsing van zijn eigen aangezicht ziet. Als ge haar aan ziet met een somberen of norschen blik, dan vertoont ze u een donker gelaat. Ziet ge haar vriendelijk aan dan ontdekt ge steeds meer waarvoor dank en vreugde in u gewekt wordt. Iemand in Den Haag heeft er eens een paar uurtjes voor genomen om van uit zijn kamer een der vele huizen aan de overzijde zijner straat te bespieden en de keertjes te tellen waarop een dieustmeisje van boven of van achter moest kumen om naar de bel te k|jken. Zijne waarnemingen loopen van 9 uur 's morgens tot 12 uur's morgens; wat voor onze kinderen dus een schooltijd, een tjjd van stilzitten is. Achtereenvolgens werd gebeld door, open gedaan, enkele malen teruggeloopen en weer dichtgedaan voor den bakker den melkboer den kranten- looper; den groenteboer; den kruidenier; den slagereen man met enveloppen den asch- man den postbode een orgelman een koopman met schuurgoedeen man met een houten been den slager die het be stelde vleesch brengteen meRje met ra dijs een borstelkoopmanden winkelier met de bestellingeen oudroestkoopman een vrouw met zuigeling den bleeker een vischboer een schaalcollecte een bede laar een citroenkoopman een meisje met vuurmakers een colporteuide petroleum een parapluienkoopmaneen handwagen met trapladdertjeseen knecht om antwoord op stalen voor japonstofjes; een rietenstoe- lenkoopman; den man met karnemelk; een blinde vrouw; een schoenmakersjongenden koperslager; de buscollecte; een man met zeep; een wagen met bosjes hout van de dakloozeneen heilssoldaateen vrouw met eieren; een koopman in lampekappen; den knecht uit den banketwinkel; een inteeken- lijst; den turf boerden knecht van de leesin- richting; den schillenboerde glansstr|jkster; den krantenjongen die de krant terughaalt; een bierbottelaarde kinderen uit de school. Te 12 uur opent het meisje voor de 47ste maal in den tijd van 3 uurtjes de deur. Zoo iets gebeurt in Den Haag. Te Middelburg, te Zierikzee, te Vlissingen, te Goes is het natuurlijk zoo erg niet; edoch hoeveel keeren op een dag loopen ook daar onze gewillige dienstboden of druk bezette huismoeders en dat in den schoon maaktijd niet voor niets naar de bel En in de dorpen al loopt men daar niet naar de bel is het vaak niet beter gesteld. Uit verschillende plaatsen van ons land verneemt men van zout- en zeepnool. Dat wil zeggen de winkeliers hebben het niet meer. De een leent den ander en zoo rakerr allen hun voorraad kwijt. Wij raden den huismoeders, die gewoon zijn 's Zaterdags in te koopen, aan, deze week niet tot Zaterdag te wachten. De zeep kon wel eens op zijn. De volgende week zal door de totale afschaffing van den accijns de zeep min stens 10 cent per kilo goedkooper zijn. Door dezen goeden maatregel vervalt dus de noodzakelijkheid dat minder bemiddelde huismoeders zich, ook voor de wasch, be helpen met goedkoope, slechte en schadelijke surrogaten. 26 April 1893. Goes. Kort ver slag der heden Woensdag gehouden vergadering van ingelanden van den polder «De breede watering bewesten lerseke». Voorzitter de dijkgraaf. Tegen woordig 50 personen, te zamen uitbrengende 87 stemmen. Met algemeene stemmen wordt aangenomen het voorstel tot het heffen van los-, laad- en aanleggelden aan den steiger b|j het hulpstoomgemaal te Kattendjjke, en worden de tarieven vastgesteld. De begrooting wordt in ontvang en uitgaaf op f 125232,756 met algemeene stemmen goedgekeurd, met een post voor onvoorzien groot f 10438,26. Ouder de uitgaven is uitgetrokken eeD som van ruim f52000 voor zinkwerk en bestorting. Eveneens met algemeene stemmen wordt besloten aan J. M. Koole te verkoopen de aan hem in erfpacht uitgegeven gronden in den Snoodijkpolder onder Wemeldinge, groot 0.3140 Hectarq voor f150 den hoop.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1893 | | pagina 1