1393. No. 86. Zaterdag 4 Maart. Zevende jaargang 01% Z 01 v9 00% - 907/s - 2% VERSCH IJ N T PRIJS WE ADVERTEXTIBM G. M. KLEMKERK, te Goes F. P. irflUIJ, te Middelburg. De leer van Maltlius. Schetsen over Middelburg. ONS BINNENHOF 18 Feb. rig 84'Va 84% 99 V» 991/b 023/8 l0^3/8 02% - om/2 83% - 993^ - 961/, 96% .00% 88 - 83 l/g 84 81% 81% 81% SlS/8 82% - 81% 81% 81% 81 971/2 97% 90% 217/g 22% 203/4 21% 273/4 - 70 LOGl/4 - 71 65% 65 V» 06 92% 93% 93% 933/4 93% 921/a 97 97 97% - 81% - 481/» 98% 98% 100% 59% 59% 84 88% 91 22% 2*% 223/8 23 98% - 841/2 - 731/a 66% 667/s 37% 361/2 22l/o 23 34% 333A eningen. 991/4 .00 993/4 •nemingen. 321/4 1261/g 1)5 527/8 - 001/s IOO3/4 98 02% 02 - 85 75 01 - O2S/4 - 46 231/2 35% >2% - )6 - '5% - )6 14 293/4 54% 543/s 64% 55% 551/4 57 27% 12 112% 05 243/4 1247/8 [)2 18»; 923/s 84% 64% 973/4 - 951/4 52% 102 337/8 1033/4 102% - 347/8 104% '5% 74% 74% 901/4 90V4 11% U% 57% - 153/4 1053/4 '87/8 - >7% '8 107 Vs '23/4 93V2 2% '3% - )2% 10% '3 7*3/8 '2% 223/8 0% - 4% - 2 0% 110 2% - 7% 37% 5S/4 106 >6 1. 15 '8% 99 2% :8% 7% - 8% 1077/g 7 31/2 1087/8 6% 66V4 03/4 1 007/8 01/2 101 6% - 1% - 23/j 1227/jj 6 5 145 2 33/4 144% Sl/s 83% 2% 22% r- UITGAVE VAN ei.ken MAANDAG- WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND van 1 5 regels 25 cent iedere regel meer 5 cent Pr jf per drie maanden franco p. p f 0.95. EN Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel Enkele nummers 0.02». meer 10 cent. Bij dit nommer behoort een bijvoegsel. 1. In 1793 zag in Engeland een werk het licht, geschreven door een geestelijke, T. R. Malthus, waarin eene stelling werd ver dedigd, die tot op dit oogenblik grooten invloed heeft uitgeoefend op de leeringen der Staathuishoudkunde en de beschouwingen der sociale kwestie. Die stelling luidde, dat de bevolking toeneemt op eene wjze, die men kan voorstellen door de getallen1,2, 4, 8, 16, 32, 64, 128, 256, terwijl de toeneming der middelen van bestaan wordt uitgedrukt door de reeks1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, zoodat waar nu voor één persoon levens onderhoud gevonden wordt er na verloop van een bepaalden tijd 256 personen zullen zjjn en slechts voedsel voor 9. Schijnbaar is voor deze theorie veel te zeggen. Immers uit het huwelijk van één paar menschen spruiten b.v. 6 kinderen. Als elk dier kinderen huwt en evenveel kinderen voortbrengt als zijne ouders, is reeds in het derde geslacht |het getal na komelingen van éen menschenpaar 36. Nu moet men hierbij niet over het hoofd zien, dat elk dier zes kinderen trouwt met iemand uit een ander gezin, zoodat in het geheel niet twee, maar acht menschen die 36 kin deren hebben voortgebracht. Bovendien sterven velen beneden den huwbaren leef tijd, trouwen met alle volwassenen en is menig huwelijk kinderloos. In weerwil van dit alles meende Malthus toch, dat de be volking van ons land in 25 jaar ver dubbelde. Hjj grondde zich daarbij op wat werd waargenomen in de Noord- Ameri- kaansche koloniën en bouwde hierop zijne schoonschijnende, maar verderfelijke theorie. Waar dus heden b.v. 10 millioen menschen wonen en een bestaan vinden, zullen na 25 jaar 20 millioen inwoners worden aan getroffen, terwijl in dienzelfden tijd door ontwikkeling van landbouw, handel en nj verheid de middelen v in bestaan zoodanig zjn toegenomen, dat 20 millioen kunnen leven. Als weer 25 jaar zjjn verloopen zal het aantalinwoners van dat land 40 millioen bedragen, terwijl slechts 30 millioen hun levensonderhoud kunnen vinden. Door het aandeel dezer 30 millioen aanzienlijk in te krimpen, kan men misschien aan de 40 millioen nog een armoedig be staan verschaffen. Maar als er weer 25 jaar zullen zjn voorbjgegaan is het onmogelijk om 80 millioen in 't leven te houden, waar slechts voor 40 millioen de middelen van beslaan aanwezig zjn. Eén uitweg bljit nog open: men kan emigreeren. FEUILLETON. XIX. Voor we onze geschiedenis vervolgen gaan weden geestelijken toestand der bewoners van Middelburg in den tjd die ons bezig houdt trachten eenigszins nader te leeren kennen. Ik wensch bj mjoe lezers te introduceeren de mannen die in de veel bewogen dagen die we bezig zjn te bespreken, handelend zjn opgetreden in Middelburg. Ik wensch u in kennis te brengen met de leiders der nieuwe gemeente, zoowel als met de mannen die het bestuur der stad in handen hadden, en van hooger hand verplicht waren de beweging te keeren. De Rederjkers-kamer te Middelburg, was na de Kerk de iovloedrjkste co-poratio in Middelburg. Zj was de oudste in de Noor del jke Nederlanden en nog altjd bloeiende. Haar blasoen was de spruit Jesse. Het stelde voor den ouden Jesse of lsai te bed liggende, terwjl uit hem een boompje tus- schen David en Maria opgaat, op welks top een klein kind zit. Het randschrift luidt: «Uit den wortel van Jesse zal een struix- scken rjzen, En daaruit een bloeme waardigom teprjzen.» Deze rederjkers, voor het grootste deel jongelieden, waren de bitterste vjanden van monniken en priesters. Zj zeiden lachende niet zelden de waarheid en hunne vrylieit van monde ontzctgh sich niet, daar pas gaf den paapen op hun zeer te tasten. 24). verbeurden daardoor de gunst der gees - teljkheid, maar hadden het volk op hunne zjde. B j koninklijk besluit van 26 Januari 1559 werden wel alle kamerspelen, batte menten, liedekens, comedies, refereinen en balladen door de Kamers van Rhetorijke uittevoeren, verboden, maar de leden der Kamers wisten wel door de mazen van het net te kruipen. 1 Doch als éénmaal want deze theorie geldt natuurljk voor alle landen de gansche aarde zoo zeer in bevolking zal zjn toege nomen, dat voor landverhuizers geen plaats meer overbljft, moet het tusschen de be woners der wereld tot een vreeseljkenstrjd om het bestaan komen, een verdelgings. oorlog, waarin de zwakken ondergaan. Bj- aldien in emigratie (landverhuizing) geen heil gezocht wordt, begint die kaïnp reeds binnen de grenzen van een zelfde land en door de verdelging der minst krachtigen herstelt de. natuur het verbroken evenwicht. Deze onverbiddeljk harde leer viel zeer in den smaak der bezittende klasse. Als het een natuurwet is, dat na korter of langer tjd meer menschen zich op eene plek gronds bevinden, dan waarvoor levensonder houd aanwezig is, is armoede geen abnormale toestand, veroorzaakt door slechte maat- schappeljke verhoudingen. Dan drukt den welvarenden burger geen verantwoordeljk- heid voor het ljden zjner medemenscben. Dan kan men jubelend het stelsel der zooge naamde vrjemededingingalsde ware wjsheid verkondigen, want immers de natuur zelve leert ons, dat bescherming der zwakken slechts dezulken ia het leven behoudt voor wie gecne plaats is aan den disch der maatschappj. Ja, er zjn schrijvers, die op deze theorie voortbouwend, gezegd heb ben, dat juist de armoede der lagere klassen, als vrucht van overbevolking, een spooi-slag is voor de bezitters om hun rjkdom te vermeerderen en zich ijveriger in te spannen om toe te nemen in ontwikkeling. De vrees voor de groote ellende, die zj rondom zich aanschouwen, doet hen jagen naar meer bezit. Vandaar die ophoopingen van kapitaal, die nieuwe uitvindingen en verbeteringen van middelen tot rijkdomvermeerdering. Dit streven der bourgeoisie verhindert het monsch- dom te bij ven staan op denzelfden trap. De menscheid in haar geheel gaat vooruit, maar aen koste van het ljden en den dood van millioenen. Het Darwinisme, die menschverlagende leugenleer, kwam deze theorie te hulp. Darwin toch leerde, dat in den strjd om 't bestaan voortdurend de zwakke en minst geschikte planten en dieren verdelgd werden, maar dat hierdoor ten slotte veredeling van geslacht en ras plaats had. Nu zjn er volgens Malthus verschillende middelenom|desnelle|toeneming der bevolking te verhinderen, althans te vertragen. Ondeugd en ellende, volgens hem ontstaan tengevolge van overbevolking, vellen hunne offers pestilentiën, hongersnooden, oorlogen maaien hunne duizenden weg; aardbevingen en .overstroomingen leveren den dood menige Mc. Culloch. De geestelijke vader der Gereformeerde kerk in Middelburg was Gelein of Lein de Hoorne. Hj vergaderde, van 15591566 in alle stilte de gemeente rondom zich. Hj predikte in de woelige jaren 1566 en 1567 met onverschrokken moed en grooten jver. Hj vluchtte in 1567 voor de scherpe ver volging naar Engeland, en keerde in 1574 tot de gemeente terug. Hj opende de Kerke- raadsnotulen, legde een register aan voor gedoopten, getrouwden en leden en zorgde voor het aanteekenen der begravenen. Hj overleed, na een kortstondige ziekte, op 24 Juli 1575. Pieter Haeck verdient om zjne invloed- r jke positie en werkzaamheid, nevens hem als stichter der gemeente genoemd te worden. Hj was Baljuw in Middelburg, dus verte genwoordiger van het Grafeljk gezag iD 1552 en 1553. Eerst door zjn ambteljke betrekking en omgeving weifelend, trad hj langzamerhand meer werkzaam op en werd 1567, nadat hj eeo mislukten aanslag op Arnemuiden had gewaagd, uit Walche ren gebannen, terwjl zjne goederen werden verbeurd verklaard. Jacob Janszoon van der Meersch, was be woner van het huis de Gouden Leeuw in de Langedelft en gehuwd met een dochter van Pieter Haeck. H j sch jnt mede een aan- zienljk man geweest te zjn. Zjn huis werd aangewezen als het gastvrje verbljf voor predikanten en allen die de Reformatie dienden. Simpson de timmerman was «opleser van de Salmen», Olivier Corbault, Jan van de Veere, Claes Thujs, Simon in den Draeck waren ouderlingen. Ontvanger van het consistorie was Pieter Buziel en onder de heftigste leden worden genoemd Simon Janszoon van Romen, Pau- wel Christofïels, Hans de beeldesn jder, Jan Corneliszoon, droogscheerder, Jacob de Ques- tere en Matthjs Janszoon, goudsmit. En op de vraaghebben ook eenige van de Oversten in hem geloofd kan men prooi. Al deze dingen noemt hj «positive checks.» Zj zorgen, dat wat er te veel is, wordt opgeruimd. Van anderen aard zjn de zoogenaamde «preventive checks» d. i. middelen ter voor koming. Daartoe behoort in de eerste plaats het zich onthouden van het huweljk of ten minste, het huwen op lateren leeftjd. Zoozeer had het Malthusiaansche stelsel gezag verkregen, dat zelfs een man als Dr. Chalmers, een der vurigste strjders voor de vrijheid der Schotsche Gereformeerde kerk en van harte der rechtzinnige beljdenis toegedaan, het zich ten plicht rekende van vroege huweljken af te manen, alleen op grond dezer leerstellingen. Dat zulks bj de meesten toch geen doel treffen zou en in vele gevallen aanleiding geven tot onzedeljkheid dunkt ons duideljk. De Schotsche predikant pleitte alleen voor de «moral restraint» (zedeljke beperking), doch materialistische schrjvers wilden ook in het huweljk, door allerlei onnatuurlijke middelen de vruchtbaarheid beperkt zien. Een man als van Houten b. v. verdedigt met veel jver de stelling, dat elk gehuwd paar gemiddeld.slechts twee kinderen zou voortbrengen. Dat bj toepassing van derge- Ijke middelen, die het huweljk ontheiligen, de hoererij in de hand werken, en lijn recht tegen Gods ordinantiën indruischen, de gansche maatschappj gedemoraliseerd wordt, blijkt o. a. in Frankrjk waar deze leer met hare immoreele consequenties veel aanhangers heett gevonden. (Een onzer l8raelietisehe lezers ves tigt onze aandacht op een door ons begane vergissing die wij b j deze gaarne herstellen. Wij hadden namoljk volledigheidshalve na gemeld te hebben dat de israelieten tegen bovenbeschreven stelsel zjn achter den naam Kerdjk geschreven„israeliet". Bljkens mededeeling van onzen abonnent is genoemde heer Kerdjk een geboren is- raliet, doch later gedeopt zoodat wj nu zonder reserve kunnen haDdhaven wat in dit artikel door ons omtrent roomsche, orthodoxe, israelitisclie en sociaaldemocra tische lezers beweerd was. Red.) De tjdingen deze week door ons uit Rilland (Colorado) ontvaDgen zjn gerust stellend. De gezondheidstoestand is voldoende. De koopbrieven zjn geregistreerd in 't bezit der koopers, de omgeving is vruchtbaar en heeft voldoende water, zoowel voor irrigatie als voor drinken. Op het erf van onzen correspondent ont springt een wel, met het kosteljkste water van een arm dik. De burgerljke gemeente is, volgens de antwoorden Andries Jacob Aartszoon, sche pen Hugo Jooszoon, rentmeester der stad, waar Petrus Dathenus had gelogeerd, Jan de Niosa, raad der stad. Jan van Campen, notaris, Jacques van der Goes, schepen, en Aart Jansz. van Geneuchten oud-burgemeester. Ziedaar de hoofden en bekenden der eer ste gemeente te Middelburg. En wie waren in Middelburg verplicht de plakkaten op het stuk der religie te handhaven en hoe deden ze dat Baljuw was Jhr. Tsomme Rollema, hij was een Fries van geboorte en was in Sneek gevangen genomen in Maart 1559 en naar Brussel gezonden onder beschuldi ging dat hj de bevelen des Konings niet uitvoerde. Vrjgesproken werd hj naar Middélburg gezonden, en betoonde zich ook hier een zeer meegaand man. Hj maakte het niemand lastig. Zjn eenige daad was de karwei in het pakhuis en deze geschiedde contre coeur. Jhr. Philibert van Serooskerke, Heer van Normont, raad des Konings en rentmeester generaal van Zeeland, Bewesterschelde was een zeer aanzienljk heer. H j was het hootd der Justitie in Zeeland, voor zoover de eilanden ten westen van de Schelde lagen. Hj was de eenige die althans eene poging waagde om uitvoering te geven aan 's Konings Plac- caten, maar stuitte overal op onwil. Quiryn Anthonisz. uyten Wjngaarde, oud-burgemeester en weesmeester wist maar zeer weinig van de zaken af. Hj hegheert hem stille te houden ende te leven met wede, naer sulckeende dyergelijke saecken endenyeuwigheden nyet vernemende, noch hem vele moeyten doende dan met zijnen handel, neeringhe ende huisgezinne. Hj verklaart nooit geweest te zjn in eenige vergadering van de sectarissen dan alleen in het pakhuis. Maar hj denkt het nooit weder te doen, want h j werd zeer «anxie- lijcktoen hij hoorde roepen «slaat dood». Adriaan Claeszoon, raad der stad, heeft van de zaken slechts bj gcmeene sprake Amerikaansche wet, georganiseerd, de post dienst zal weldra geopend worden. De kerkeljke gemeente is medegeorganiseerd, en op 13 Februari is, met eenige plechtigheid, de school geopend. De huizen zjn natuurljk allen van hout, van buiten gezien bieden ze het oog weinig bekoorljks aan, van binnen evenwel zjn ze zeer solide en doelmatig. Nette, smalle, gegroefde plankjes vormen de wanden, Meestal twee tameljk groote kamers om te wonen en twee kleinere om te slapen. Grappig zjn somtjds de mines die de elkander niet verstaande bewoners van Alamosa en omstreken maken om duideljk te maken wat zj verlangen. Een staaltje. Op zekeren nacht wordt een onzer, nog niet met de Engelsche taal vertrouwde be woners van Rilland opgeroepen, om met paard en wagen den dokter te Alamosa te gaan halen voor een buurvrouw die aan liulp behoefte had. Onze Hollander spant paard en wagen in, rjdt lVs uur, en vraagt zich af waar hj in het holle van den nacht den dokter halen zou. Hj herinnert zich hem wel eens een huis te hebben zien binnen gaan. Dat huis opgezocht, eerst geklopt met de hand, toen geschopt met den voet, nog later met een knuppel de deur gerammeid. Maar alles bleef stil. Het bleek een onbewoond kantoor te zjn. Intusschen het gerucht deed de buren optsaan om te zien wat er gaande was. Onder de omringenden was er een die hem verstond en bj den dokter bracht. De dokter verscheen in nachtgewaad en wilde weten ot die juffrouw «stek» was. cNo sicfe» was het eenige dat onze Hollander zeggen kon. Maar wat dan? Ja, dat ging bezwaarlijk om dat den dokter aan 't verstand te brengen. Onze Hollander kwam op den inval om het lichaamsdeel dat in crisis was te wrjven, en die manoeuvre zoo lang vol te houden, lot de dokter begon te lachen en hem begreep. Zwjgende, omdat ze niet praten konden, reden ze naar Rilland. Welke is de indruk door het referendum ten behoeve van het uitgebreid stemrecht in België teweeggebracht 1 Het referendum is in constitutioneels landen toch iels geheel nieuws. Verklaarbaar is het dat met belangstelling dit versch jnsel aan den politieken hemel wordt gadegeslagen. Zal het als middel van propaganda zich vestigen of als fata morgana voorbjgaan Laat ons het oordeel van de liberale en van en famegehoord. Hj zou de voorschriften de» Konings wei gehandhaafd hebben, maar hj «beoant dat deghenen die de voors. predicatiën hanteerdenvoorzien waren van zincroeren, bussen ende ander geweer, ende zoo en dorsten zij de voors. slooringhe nyet bestaan. Hj vond beter om met Adam de lijndraaier, wonende bj St. Pieterskerke, die «.men verslont te wesen van heurlieder volcke ende sectent eens te spreken. Adam had hem gezegd dat zj buiten de stad in het padje van Nieuwenhove zouden tevreden zjn. En de Raad der stad had gezegd dat zj dan maar «in cleynen getale» moesten opgaan. Jan Turck, stadhouder van den rentmees ter van Zeeland, uitgezonden om de predi kingen der sectarissen buitenj de stad te beletten, had het ongeluk steeds te laat te komen. Hj kon slechts informatiën inwin nen en door een notaris op schrift doen stellen. Eens, het was onder Bredam (Brigdamme) op zekere weide, waar hj gezonden was om de vergadering te ver storen en den predikant te vervolgen, dat hj zag dat dezelve predicant terstont naer de predicatie verduy&tert ende ver steken werde onder tvolck, die waeren wel in getaéle van vyff oft zes hondert, evde voorts wech geholpen te peer de, heb bende ontrent hem diversche persoohen met waapenen ende geweer Uit deze mededeelingen zal genoegzaam blijken, dat, om in de taal van den niet strengen Baljuw te spreken, de meestepart van henlieden voor Geuzen of althans voor den Geuzen zeer toegenegen konden aangezien worden. Na deze lange, maar noodzakeljke, uit weiding, keeren we terug tot ons verhaal van hetgeen er in de Oogstmaand van 1566 in Middelburg geschiedde. Maar daartoe is een nieuw hoofdstuk noodig.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1893 | | pagina 1