KAPHOUT.
Het Hofsteedje,
geslagen Esschen-,
Elzen- en Berken
de Heer Dr. A. J. SWAVINB,
is uitgesteld tot nader
te bepalen dag.
Overzicht verkoopingen enz.
Afloop verkoopingen enz.
MARKTBERICHTEN.
BURGERLIJKE STAND.
ADV ERTENTIEN.
Vrijdag 3 Februari 1893,
v e r k o o pe n
In de tweede helft der maand
FEBRUARI a.s.,
De verkooping der
BAKKERIJ met ERFJjtgk.
en BOUWLAND te Kruiningen,
aangekondigd tegen 1 Febru
ari 1893,
C. PRINS, Notaris.
Brood- en Beschuit-
Bakkersknecht
Vrijdag 27 Januari, 2 ure,
Zegt het voort.
een wondje aan zijn arm. Dientengevolge
ontstond bloedvergiftiging en overleed de
man na korten tijd.
Het schijnt, dat de winter in noor
delijker landen buitengewoon streng is,
want allerlei vogels komen in groote vluch
ten over de N'oordzee-eilanden heen, waar
onder groote prachtige zwanen. Het aantal
duikers en rotganzen te Terschelling is dan
ook zeer groot. Door de groote koude
vliegen de dieren niet snel en laten zich
door de jagers verschalken, doch ze zijn
broodmager. Niettemin werden er bijna
geene eenden in de talrijke kooien gevan
gen 't is voor de kooikers tot heden een
slecht seizoen geweest.
't Was meisjesvisite te Loon-op-
Zand. Lustig en wel zat men een paar
uurtjes lekker en warm bijeen, toen de
eene na de andere over hoofdpijn begon
te klagen.
Het was langzamerhand niet beter met
de dames gesteld; men zou maar opbreken
en naar huis sukkelen. Ja, 't was wezen
lek sukkelen. De eene kreeg onderweg
neiging tot braken, eene andere werd zoo
zwak op de beenen, dat zij niet meer kon
gaan en met tweeën naar huis moest geleid
worden; kortom, 't was met allen, geene
enkele uitgezonderd, wat. 's Nachts hadden
sommigen het erg benauwd, ja daags daarna
nog waren ze geen van allen frisch en
moest er nog eene naar bed. Die visite
zal allen nog lang heugen.
En de oorzaak?
Ze wordt gezocht in de briquets, die in
de stoven gebruikt waren.
Eene waarschuwing voor anderen om toch
voorzichtig te zijn in 't ,geöruik daarvan I
Te Lunteren is een alleenwonende
weduwe, even buiten het dorp, in hare
woning ernstig mishandeld door een land-
looper (brillenkoopman), die haar tot nabij
het vuur sleepte en met een mes aan de
hand verwondde. Een ander persoon (koop
man in papier), vond de vrouw in zulk een
toestand, dat hij de buren waarschuwde,
die terstond geneeskundige hulp gingen
inroepen. De weduwe had voor eenige dagen
een varken afgeleverd en het nog hiervan
aanwezige bedrag (circa f 15), al wat zij
bezat, is haar door bedoelden landlooper
ontstolen.
De brillenkoopman is inmiddels gearres
teerd. De weduwe heeft hem reeds herkend.
Hq is gevankelijk naar Arnhem overgebracht.
Koolteer op ijzer.
Door het koolteer te verwarmen met
2 a 3 pet. gebluschte kalk en het zoodoende
van carbolzuur te zuiveren, wordt het zeer
geschikt als dekkende laag op ijzer.
Ongezuiverde teer deugt daarvoor niet,
het valt spoedig in korstjes van het ijzer
af en tast dit tevens door het zuurgehalte
aan. Desverkiezende kan men het met
terpentijnolie verdunnen.
De ex-koning van Servië heeft zich na
vele uitspattingen met zijn vrouw verzoend.
Hq deelde dit telegrafisch mede aan zijn
zoon, koning Alexander, die hem terugseinde:
«Ik was zeer ontroerd bij de ontvangst van
uw telegram. Dit is de gelukkigste dag
mijns levens. Ik omhels u en verzoek u
mijne moeder voor mij te omhelzen.»
Een ontzettende storm heeft Zondag
gewoed op de Deensche kusten. Talrijke
rampen hebben plaats gehad, waarbij vele
personen zijn omgekomen.
De werkstaking in de kolenmijnen zoowel
aan de Saar als aan de Roer is nu geheel
afgeloopenen zij die nog niet weder aan het
werk zijn, doen dat niet vrijwillig, maar
omdat zij wegens de eigendunkelijke ver
breking van hun arbeidscontract voorshands
niet worden toegelaten.
De werkstaking aan de Saar heeft bijna
drie weken (16 werkdagen) geduurd. Zij
begon den 29sten December niet 6475 man,
die den arbeid nederlegden; dat cijter had
den 2den Januari met 25,326 zijn hoogste
punt bereikt: den 9den Januari was het
tot 20,046, den 44den gaandeweg tot 8097
gedaald, den 17den bleven nog 4402, den
18den niemand meer weg.
In het geheel zijn 242,209 werkdagen
(van acht of negen uren) verzuimd en, aan
gezien het loon gemiddeld tik gulden per
dag bedraagt, heeft deze werkstaking alzoo
meer dan 540,000 gulden aan de mijnwerkers
gekost.
Het Ebld. van Anlmerpen zegt van
de nieuwe postbooten, die voor den dienst
tusschen Antwerpen en Noord Amerika in
aanbouw zijn, dat zij alles zullen overtreffen,
wat ooit door Amerika aan scheepsbouw
werd geleverd. Zij worden gebouwd te Phi
ladelphia op de werven der heeren William
Cramp and Sons.
De twee thans in aanbouw zijnde schepen
hebben eene lengte van 510 voet en 8 duim
en zijr. 63 voet breed, terwijl de diepte
van de kielplaat af tot aan het bovendek
(binnen het ruim gemeten) 42 voet bedraagt.
Het wandeldek voor de passagiers is 60
voet boven de kiel, zoodat, wanneer het
schip 26 voet lading in heeft, de passagiers
zich 34 voet boven de watervlakte zullen
bevinden. De rompen der schepen zijn mees
terstukken van scheepsbouwkunde. De
machines zullen 15000 paardenkracht heb
ben en voor elke reis 3000 ton kolen ver
stoken, dat is meer dan het dubbele van
de Friesland. De schepen zijn ingericht voor
300 paggagiers le klasse, 220 2e klasse en
750 3e klasse. De salons zijn 2 M. 75 hoog,
het hoogste wat te dien opzichte gemaakt
is. In de groote eetzaal zullen 250 passagiers
hunne genummerde stoelen hebben. Ver
scheidene kamers zullen er worden gemaakt,
waarin de passagier zal verblijven, als
woonde hij op een gemeubileerd kwartier
in de stad. Verder zal men zich beijveren
de snelheid der booten tot het hoogst tot
nu toe bekende op te voeren.
Een vreeselijk spoorwegongeluk wordt
uit Fort Wayne en Indiana gemeld. Op
de lijn der '«Lake Erie and Western»
Spoorwegmaatschappij nabij Peru (Indiana)
was een der rails gebroken, zoodat de trein,
die Vrijdag de brug over de Wabash-ri-
vier zou passeeren, ontspoorde. De trein
liep met een snelheid van 40 mijlen in 't
uur, zoodat hij ondanks de ontsporing, bleef
doorrijden en reeds halverwege de brug
was. De tweede spanning van de brug
was al bereikt toen het gedeelte de eerste
spanning plotseling met donderend geweld
instortte en de trein van een hoogte van
35 voet in de Wabash-rivier viel, welker
oppervlakte gelukkig met een dikke ijskorst
was bedekt. Om de ramp nog grooter te
maken, geraakte toen de trein in brand.
Er waren slechts 14 reizigers in den trein
allen ontkwamen, doch met min of meer
ernstige verwondingen. Ook de machinist,
de stoker en twee conducteurs bekwamen
belangrijke kwetsuren. Een der reizigers
overleed binnen enkele oogenblikken onder
de hevigste pijnen verscheidene anderen
verkeeren in zorgelijken toestand en het
mag wel wonder heeten, dat zij er nog
het leven afbrachten. Eene tweede spoor
wegramp was bijna de eerste gevolgd, als
niet een der ladingmeesters van den veron
gelukten trein, ofschoon ernstig gewond,
de tegenwoordigheid van geest had gehad
terug te loopen en een aansnellenden
goederentrein te doen ontsporen. Juist bij
de brug liep de goederentrein daardoor in
't zand, anders ware ook deze in de rivier
gestort.
De treinbotsing bij Alton (N. A.) is
ontzettend geweest. De machinist van den
sneltrein die in den goederentrein gereden
was, kon zich niet uit de verbrijzelde wa
gens bevrijden en hij kwam om het leven
in de vlammen van den brandenden trein.
De vlammen sloegen over naar eenige po-
troleumreservoirs waarop een hevige ont
ploffing volgde en 1600 hectoliter brandende
petroleum omhoog spoot. De olie liep tot
in de straten deor. Vele vluchtenden
zagen zich den uitweg afgesneden door
den vlammenstroom. Men zag er die
radeloos met brandende kleeren heen en
weer liepen en een toevlucht zochten in het
water of in het naburige bosch, of neervielen
met jammerlijke brandwonden. Er z(jn 8 men
sehen gedood, 11 doodelijk en 83 meer of
minder ernstig gewond.
Het Panama Kanaal.
Het is bijna tweehonderd jaar geleden
dat dezelfde plek gronds, waar thans de
Panama-maatschappij in het vjjfde bedrijf
van haar treurspel gekomen is, hettooneel
was van eene vreeselijke catastrophe, die
in eenige opzichten eene verrassende over
eenkomst had met dat treurspel. In de
jaren 1695 en 1696 wilde eene Schotsche
maatschappij met het voor dien tijd en voor
de bescheiden verhoudingen van Schotland
reusachtige kapitaal van f3,600.000 de
landengte van Panama veroveren en daar
een middelpunt voor den handel tusschen
Europa en de kusten van den Stillen Oceaan
vestigen. Men noemde de smalle landengte
«de poort der zee» en zelfs den «schotel
der wereld» en beloofdezichontzaglijke winsten
van den handel met China, Japan en Indië,
over Panama. Schotland zou de vrijhaven
van Europa voor thee, rijst, katoen en spe
cerijen worden. De anders zoo phlegma-
tieke Schotten waren vol enthousiasme en
schreven alle verzet van Engeland aan nijd
en afgunst toe. De ondragelijkheid van het
tropische klimaat voor de Schotten, alsmede
het feit, dat het land aan het toenmaals
machtige Spanje behoorde en dat alle zee
mogendheden een afkeer van het plan
hadden, schenen Paterson, Fletcher en
consorten kleinigheden toe, die niet waard
waren dat men zich er om bekommerde.
Twee groote expedities van te zamen zes
schepen werden uitgerust, en weinige
maanden waren voldoende cm ze te ver
delgen, behalve een paar overlevenden, die
half verhongerd eu hulpeloos in New York
en Jamaica landden.
Ook toen bleek dus reeds dat critiek een
zaak soms beter dient dan enthousiasme.
Had De Lesseps om thans op dezen
beroemden ongelukkige te komen minder
geestdrift gehad, hij zou misschien zijn groot
werk het Suezkanaal niet voltooid hebben;
had hij wat meer critiek gehad hij zou
zich aan de Panama-onderneming stellig niet
gewaagd hebben.
En nu zit men met het half of liever
bijna voltooide, doch in ieder geval moeilijk
te voltooien kanaal. Wat zal er van wor
den Van rechtswege en volkenrechtelijk
zal het binnen eenige maanden zonder
kosten en verplichtingen ten deel vallen
aan de republiek Columbia, tenzij nu nog
de noodige gelden gevonden worden om
de onderneming ten einde te brengen. Doch
wie zal er nog zijn geld aan wagen De
Fransche republiek wil niet toespringen,
omdat hare eigene binnenlandsch politieke
antecedenten het haar verbieden en omdat
een conflict met de Vereenigde Staten
dreigt, waarvan men, sedert het Mexicaan-
sche avontuur, nog den grootsten afkeer
heeftde Vereenigde Staten zijn het Panama
kanaal bovendien niet genegen, wijl zij het
Nicaragua kanaal begunstigen, het meest
echter, wanneer het eerst genoemde kanaal
onder de controle van eene Europeesche
mogendheid mocht staan. Daar Columbia
zelf in elk geval geen geld heeft en be
zwaarlijk zooveel leenen kan, is het niet
onwaarschijnlijk, dat het aangevangen
werk onvoltooid liggen blijft tot tjjd
en wijle.
Het wereldverkeer behoeft dat minder
te betreuren dan in den regel aangenomen
wordt. Als men de globe bekijkt, schijnt
inderdaad het langgerekte nieuwe werelddeel
een grooter hinderpaal voor de scheepvaart
te zijn, dan de smalle band tusschen Afrika
en Azië. Maar men vergeet maar al te
licht, dat achter het Panama kanaal lang
niet zoo vele vruchtbare, rijk bevolkte landen
liggen als achter het Suez kanaal. Deze
eigenlijk misplaatste uitdrukking «achter»
betreft natuurlijk het Europeesche standpunt,
maar Europa is ook toongevend. Schepen
naar en van Europa zullen van het Panama
kanaal alleen gebruik maken in het verkeer
met de smale westkust van Amerika en
in elk geval met Japanhet Suez kanaal
daarentegen is de weg naar Indië, Oost-
Azië, Australië, dus naar landen, die tien
voudig opwegen tegen de kusten ten westen
van het groote Amerikaansche Iandgebergte.
Behalve het Europeesche komt evenwel het
Amerikaansche standpunt in aanmerking.
Tusschen New York en San Francisco en
zelfs tusschen New York en Hong Kong
zal men wel is waar heel wat tijd winnen,
als men over Panama kan varen. Maar
het verkeer tusschen de oost- en westkust
van Amerika is slechts gering en zelfs dat
met China kan het oordeel niet ten gunste
van Panama beslissend wijzigen.
Bovenstaande is in hoofdzaak ontleend aan
een Amerikaansch blad «De Standard.»
Vr(jdag 27 Januari.
Borsele, bij Verburg door uot. de Vos
10 uur de hofstedeaan Noordenol. Inl. C.Koole
en Kievit te Borsele en de notaris.
Colijnsplaat, 10 uur dij Voogd door
not. Roelof, 42 esschen en 9 olmen. Aan
wijzing de hh. Voogd en Swemer.
Zaterdag 28 Januari.
Wleuwdorp. 11 uur bij Modderkreeke
door not. de Ronde Bresser, 9020 cA. tiendvrij
bouwl. in Nieuw- en Westkraaijertpolder van
wijlen M. v. d. Linde.
Dinsdag 31 Januari.
Colijnsplaat, verpachting bij inschrij
ving 11 uur, het overzetveer op Zierikzee-
Inl. ter secretarie.
Goes, door not. Pilaar in de Prins van
Oranje 7 uur, lo. het winkelhuis Klokstraat
van dhr. Visser. 2o, een dubbel woonhuis
J. A. v. d. Goeskado, 3o. een woonhuis St.
Jacobstraat. 4o. een id. aan de Bocht v. Guinea
Vrijdag 3 Februari.
Nieuw- en St. «foosland, bij Maar-
tense door not. de Vos 10 uur, een huis,
schuur en erf 148 cA., bewoond door Goed
hart en Poortvliet.
Middelburg, door B. en W. bij inschrij
ving in 2 perc. 27 olmen op 't Oostkerkhof.
Inschrijvingen op zegel 1 uur.
Oottkapeile, 10 uren door not. Ver
hulst op „Duinbeek", „Berkenboseh" en
.EikenoonV' geslagen Esschen-, Elzen- en
Berkenkaphout.
Maandag 6 Februari.
Hulst, bij Boel door not. van Deinse, inspan
en 5000 kilo beestenpeen.
Woensdag 8 Februari.
Westkapelle, door not. Tak in het
Koffiehuis 1 uur. een woonhuis, schuur, erf
en tuin op het dorp, bewoond door Clarisse
groot 1130 cA. En 4 perc. bouwland 1 H.
28 A. 70 cA. En om 11 uur landbouw-, melk
en zoldergereedschap, aardappels, stroo, mest,
huisraad.
Donderdag 9 Februari.
Middelburg, inde Vergenoeging door
not. Huvers 8 uur, een huis en erf Lange
Geere 324; een dubbel woonhuis, erf en
bergplaats, tuin, tusschen Zand en Seispoort
samen 1450 cA. In 2 perc. en in massa.
Woensdag 22 Februari.
's Heerenhoek, 10 uur door not. de
Ronde Bresser voor erven dhr. A. Braamse
inspan.
Vrijdag 24 Februari.
's Heer Arendskerke, 11 uur bij de
Ruijter door not. Pilaar en Mulock Houwer
het hoefje van P. Philipse met bouwland
1 H. 72 A. 50 cA. 2o. 1 H. 80 A. 80 cA.
bouwl., in den omloop. In pacht misschien
572 Heet. bouw- en weiland.
Februari.
Kruininge, door not. Lansen Oroin voor
A. Blok c. s. 7.29.80 H.A. bouw- en weil.
Inl. dhr. Pelle.
Woensdag 1 Maart 1893.
Baarsdorp, voor kinderen Smits door
not. de Ronde Bresser uur inspan.
Donderdag 2 Maart 1893.
Baarsdorp, bij Smits door not. Bresser
meubels.
Eversdijk, uur door not. Gallis Me-
rens bij wed. Bruinoogo, inspan.
Maart.
Cortgene, bij L. Maas uur door not.
Roelof, den inspan.
KAPELLE. Maandag avond werd door
not. Gallis Merens voor J. Rijn geveild een
hoefje enz. aldaar. Opgehouden op f1550,
het perceel land, groot 88.10 ares werd
eveneens opgehouden op f250 per gemet.
VLISSINGEN, 24 Januari 1893.
Boter f 1,10 a f 1,— de kilo.
Eieren f5,40 a f0,- per 104 stuks.
GOES, 24 Jan. 1893.
De aanvoer van alle artikelen was vrij
ruim, voor Gerst blijft de vraag levendig,
aanhouden.
Oude tarwe f0.— a f0. Nieuwe Tarwe
f6,75 a f6.75. Rogge f4.75 Af 5.10. Winter-
gerst f 4.10 a f 4.40. Zomergerst f 3.80 a f 4.10.
Haver f2.75 a f3.25. Bruineboonen f6,25 a
f7.50. Paardenboonen f6.25 a f 0.-, Kool
zaad f9.— afO.— Groene Erwten f7.50 a
f8,—. Karweizaad f—a f—
Versche Boter f 0.50 a f 0.525. Eieren
fl,— a f 1,10 de 25 stuks.
OOSTBURG, 26 Jan. 1892.
Oude Tarwe f 0,a fO,—. Nieuwe Tarwe
f6,25 a f7.-. N. Rogge fO,- a fO.-. N.
Winter Gerst f 4,50 a f5, Zomergerst
f4,25 a f 4,50. Haver per 100 Kilo f6.75
a f7,25. Kookerwten fO,— afO,—ErwtenfO.—
a f 0.—Paardenboonen 15,75 a f6,—.
Alles per H. L. uitgezonderd de Haver.
Rotterdam, 23 Jan. De graanmarkt van
heden (Maandag) bleef door de voortdurende
stremming der scheepvaart verstoken van
aanvoer van binnenlandsche granen. Daar
handelloosheid hiervan het gevolg is kan
er natuurlijk, zoolang deze toestand zich
bestendigt, van noteering geen sprake zjjn.
ZEEUWSCHE AJUIN. Wegens gesloten
vaart nog steeds geen aanvoer.
LIJNZAAD met levendige vraag tot hoo-
gere prijzen.
VLAS. Gedurende de vorige week is er
op het land tot de bestaande prijzen iets
meer omgegaan. Heden werden ca. 9000
steen aangeboden, welke slechts gedeeltelijk
langzaam verkocht werden.
MEEL. Vorige week bleef er bij het be
sloten water weinig omgaan. Ook heden
was de markt van weinig beteekenis, omdat
een ieder bij aanhoudende dooi heropening
der binnenscheepvaart wacht.
Rotterdam, 24 Januari. Op de veemarkt
waren Dinsdag aangevoerd: paarden, 1063
runderen, 272 vette, 72 nuchtere kalveren
15 schapen, 362 varkens, 7 biggen.
De prijzen waren als volgtrunderen le
kwal. 70,2e kwal. 66, 3e kwal. 58 a Kalve
ren le kwal. 1,05, 2e kwal. 0,87 a 0. Scha
pen le kwal. 60, 2e kwal. 55, 3e kwalj
Varkens le kwal. 25, 2e kwal. 24,
3e kw. 23 c. Alles per kilo.
Van 24 - 25 Jan. 1893.
MIDDELBURG. BevallenJ. M. J. Tim
mermans geb. Langejan z. J. Ludikhuize
geb. Gies z.
Overleden J. Ansems wed. van M. Mai-
sonneuve 82 ju I. de Steur, 8 m. z. M.
C. Bos, 65 j. d. C. Pleterse 1 m- z.
Levenlooseen zóón van C. Lejjnse en J.
Kodde.
GOES. Ondertrouwd Franciseus Dirkse
51 j. wedr. van Willemina Katharina Maar-
tense en Cornelia HengstmeDgel40j.wed.
van Hendrik Nicolaas van der Beek.
V Voor de vele bewijzen van deelneming»
onderronden bij de ziekte en het overlijden
van onze geliefde zorgdragende Moeder,
Behuwd-, Grootmoeder en Overgrootmoeder,
AAGTJE BOONMAN Weduwe van Daniël
Leijnse Boone, betuigen wij onzen innigen
dank.
Kloetinge, 24 Januari 1893.
Uit aller naam,
J. F. BOONE.
7 De ondergeteekende betuigt haren
hartelijken dank voor de vele blijken
van belangstelling en vriendschap op den
22 Januari, zoowel van hier als van elders
haar geschonken.
Cath. Corn. SNOEP Ad.
Goes, 25 Januari 1893.
De Notaris J. W. VERHULST zal op
des voormiddags te 10 uren, in de gemeente
Oostkapelle. op de buitenplaatsen
«Duinbeek», «Berkenbosch» en «Eikenoord»
inhe t openbaar
zal ten hverataan van den Notaris A, M.
TAK, hi het openbaar worden verkocht.
bewoond door de Wed. J.Jm Barent»
sen, staande in de gemeente Koudekerke
aan het «Zand», ter grootte van 2 hectaren
81 aren 40 centiaren.
Met 1 MEI a. s. een bekwame
benoodigd, voorzien van goed getuigenis bn
P. MARIJS te Axel.
PRINS VAN ORANJE,
Landbouwvoordracht door
Lirecteur v. h. Proefstation Breda.