KAPHOUT. Het Hofsteedje, geslagen Esschen-, Elzen- en Berken de Heer Dr. A. J. SWAVINB, is uitgesteld tot nader te bepalen dag. Overzicht verkoopingen enz. Afloop verkoopingen enz. MARKTBERICHTEN. BURGERLIJKE STAND. ADV ERTENTIEN. Vrijdag 3 Februari 1893, v e r k o o pe n In de tweede helft der maand FEBRUARI a.s., De verkooping der BAKKERIJ met ERFJjtgk. en BOUWLAND te Kruiningen, aangekondigd tegen 1 Febru ari 1893, C. PRINS, Notaris. Brood- en Beschuit- Bakkersknecht Vrijdag 27 Januari, 2 ure, Zegt het voort. een wondje aan zijn arm. Dientengevolge ontstond bloedvergiftiging en overleed de man na korten tijd. Het schijnt, dat de winter in noor delijker landen buitengewoon streng is, want allerlei vogels komen in groote vluch ten over de N'oordzee-eilanden heen, waar onder groote prachtige zwanen. Het aantal duikers en rotganzen te Terschelling is dan ook zeer groot. Door de groote koude vliegen de dieren niet snel en laten zich door de jagers verschalken, doch ze zijn broodmager. Niettemin werden er bijna geene eenden in de talrijke kooien gevan gen 't is voor de kooikers tot heden een slecht seizoen geweest. 't Was meisjesvisite te Loon-op- Zand. Lustig en wel zat men een paar uurtjes lekker en warm bijeen, toen de eene na de andere over hoofdpijn begon te klagen. Het was langzamerhand niet beter met de dames gesteld; men zou maar opbreken en naar huis sukkelen. Ja, 't was wezen lek sukkelen. De eene kreeg onderweg neiging tot braken, eene andere werd zoo zwak op de beenen, dat zij niet meer kon gaan en met tweeën naar huis moest geleid worden; kortom, 't was met allen, geene enkele uitgezonderd, wat. 's Nachts hadden sommigen het erg benauwd, ja daags daarna nog waren ze geen van allen frisch en moest er nog eene naar bed. Die visite zal allen nog lang heugen. En de oorzaak? Ze wordt gezocht in de briquets, die in de stoven gebruikt waren. Eene waarschuwing voor anderen om toch voorzichtig te zijn in 't ,geöruik daarvan I Te Lunteren is een alleenwonende weduwe, even buiten het dorp, in hare woning ernstig mishandeld door een land- looper (brillenkoopman), die haar tot nabij het vuur sleepte en met een mes aan de hand verwondde. Een ander persoon (koop man in papier), vond de vrouw in zulk een toestand, dat hij de buren waarschuwde, die terstond geneeskundige hulp gingen inroepen. De weduwe had voor eenige dagen een varken afgeleverd en het nog hiervan aanwezige bedrag (circa f 15), al wat zij bezat, is haar door bedoelden landlooper ontstolen. De brillenkoopman is inmiddels gearres teerd. De weduwe heeft hem reeds herkend. Hq is gevankelijk naar Arnhem overgebracht. Koolteer op ijzer. Door het koolteer te verwarmen met 2 a 3 pet. gebluschte kalk en het zoodoende van carbolzuur te zuiveren, wordt het zeer geschikt als dekkende laag op ijzer. Ongezuiverde teer deugt daarvoor niet, het valt spoedig in korstjes van het ijzer af en tast dit tevens door het zuurgehalte aan. Desverkiezende kan men het met terpentijnolie verdunnen. De ex-koning van Servië heeft zich na vele uitspattingen met zijn vrouw verzoend. Hq deelde dit telegrafisch mede aan zijn zoon, koning Alexander, die hem terugseinde: «Ik was zeer ontroerd bij de ontvangst van uw telegram. Dit is de gelukkigste dag mijns levens. Ik omhels u en verzoek u mijne moeder voor mij te omhelzen.» Een ontzettende storm heeft Zondag gewoed op de Deensche kusten. Talrijke rampen hebben plaats gehad, waarbij vele personen zijn omgekomen. De werkstaking in de kolenmijnen zoowel aan de Saar als aan de Roer is nu geheel afgeloopenen zij die nog niet weder aan het werk zijn, doen dat niet vrijwillig, maar omdat zij wegens de eigendunkelijke ver breking van hun arbeidscontract voorshands niet worden toegelaten. De werkstaking aan de Saar heeft bijna drie weken (16 werkdagen) geduurd. Zij begon den 29sten December niet 6475 man, die den arbeid nederlegden; dat cijter had den 2den Januari met 25,326 zijn hoogste punt bereikt: den 9den Januari was het tot 20,046, den 44den gaandeweg tot 8097 gedaald, den 17den bleven nog 4402, den 18den niemand meer weg. In het geheel zijn 242,209 werkdagen (van acht of negen uren) verzuimd en, aan gezien het loon gemiddeld tik gulden per dag bedraagt, heeft deze werkstaking alzoo meer dan 540,000 gulden aan de mijnwerkers gekost. Het Ebld. van Anlmerpen zegt van de nieuwe postbooten, die voor den dienst tusschen Antwerpen en Noord Amerika in aanbouw zijn, dat zij alles zullen overtreffen, wat ooit door Amerika aan scheepsbouw werd geleverd. Zij worden gebouwd te Phi ladelphia op de werven der heeren William Cramp and Sons. De twee thans in aanbouw zijnde schepen hebben eene lengte van 510 voet en 8 duim en zijr. 63 voet breed, terwijl de diepte van de kielplaat af tot aan het bovendek (binnen het ruim gemeten) 42 voet bedraagt. Het wandeldek voor de passagiers is 60 voet boven de kiel, zoodat, wanneer het schip 26 voet lading in heeft, de passagiers zich 34 voet boven de watervlakte zullen bevinden. De rompen der schepen zijn mees terstukken van scheepsbouwkunde. De machines zullen 15000 paardenkracht heb ben en voor elke reis 3000 ton kolen ver stoken, dat is meer dan het dubbele van de Friesland. De schepen zijn ingericht voor 300 paggagiers le klasse, 220 2e klasse en 750 3e klasse. De salons zijn 2 M. 75 hoog, het hoogste wat te dien opzichte gemaakt is. In de groote eetzaal zullen 250 passagiers hunne genummerde stoelen hebben. Ver scheidene kamers zullen er worden gemaakt, waarin de passagier zal verblijven, als woonde hij op een gemeubileerd kwartier in de stad. Verder zal men zich beijveren de snelheid der booten tot het hoogst tot nu toe bekende op te voeren. Een vreeselijk spoorwegongeluk wordt uit Fort Wayne en Indiana gemeld. Op de lijn der '«Lake Erie and Western» Spoorwegmaatschappij nabij Peru (Indiana) was een der rails gebroken, zoodat de trein, die Vrijdag de brug over de Wabash-ri- vier zou passeeren, ontspoorde. De trein liep met een snelheid van 40 mijlen in 't uur, zoodat hij ondanks de ontsporing, bleef doorrijden en reeds halverwege de brug was. De tweede spanning van de brug was al bereikt toen het gedeelte de eerste spanning plotseling met donderend geweld instortte en de trein van een hoogte van 35 voet in de Wabash-rivier viel, welker oppervlakte gelukkig met een dikke ijskorst was bedekt. Om de ramp nog grooter te maken, geraakte toen de trein in brand. Er waren slechts 14 reizigers in den trein allen ontkwamen, doch met min of meer ernstige verwondingen. Ook de machinist, de stoker en twee conducteurs bekwamen belangrijke kwetsuren. Een der reizigers overleed binnen enkele oogenblikken onder de hevigste pijnen verscheidene anderen verkeeren in zorgelijken toestand en het mag wel wonder heeten, dat zij er nog het leven afbrachten. Eene tweede spoor wegramp was bijna de eerste gevolgd, als niet een der ladingmeesters van den veron gelukten trein, ofschoon ernstig gewond, de tegenwoordigheid van geest had gehad terug te loopen en een aansnellenden goederentrein te doen ontsporen. Juist bij de brug liep de goederentrein daardoor in 't zand, anders ware ook deze in de rivier gestort. De treinbotsing bij Alton (N. A.) is ontzettend geweest. De machinist van den sneltrein die in den goederentrein gereden was, kon zich niet uit de verbrijzelde wa gens bevrijden en hij kwam om het leven in de vlammen van den brandenden trein. De vlammen sloegen over naar eenige po- troleumreservoirs waarop een hevige ont ploffing volgde en 1600 hectoliter brandende petroleum omhoog spoot. De olie liep tot in de straten deor. Vele vluchtenden zagen zich den uitweg afgesneden door den vlammenstroom. Men zag er die radeloos met brandende kleeren heen en weer liepen en een toevlucht zochten in het water of in het naburige bosch, of neervielen met jammerlijke brandwonden. Er z(jn 8 men sehen gedood, 11 doodelijk en 83 meer of minder ernstig gewond. Het Panama Kanaal. Het is bijna tweehonderd jaar geleden dat dezelfde plek gronds, waar thans de Panama-maatschappij in het vjjfde bedrijf van haar treurspel gekomen is, hettooneel was van eene vreeselijke catastrophe, die in eenige opzichten eene verrassende over eenkomst had met dat treurspel. In de jaren 1695 en 1696 wilde eene Schotsche maatschappij met het voor dien tijd en voor de bescheiden verhoudingen van Schotland reusachtige kapitaal van f3,600.000 de landengte van Panama veroveren en daar een middelpunt voor den handel tusschen Europa en de kusten van den Stillen Oceaan vestigen. Men noemde de smalle landengte «de poort der zee» en zelfs den «schotel der wereld» en beloofdezichontzaglijke winsten van den handel met China, Japan en Indië, over Panama. Schotland zou de vrijhaven van Europa voor thee, rijst, katoen en spe cerijen worden. De anders zoo phlegma- tieke Schotten waren vol enthousiasme en schreven alle verzet van Engeland aan nijd en afgunst toe. De ondragelijkheid van het tropische klimaat voor de Schotten, alsmede het feit, dat het land aan het toenmaals machtige Spanje behoorde en dat alle zee mogendheden een afkeer van het plan hadden, schenen Paterson, Fletcher en consorten kleinigheden toe, die niet waard waren dat men zich er om bekommerde. Twee groote expedities van te zamen zes schepen werden uitgerust, en weinige maanden waren voldoende cm ze te ver delgen, behalve een paar overlevenden, die half verhongerd eu hulpeloos in New York en Jamaica landden. Ook toen bleek dus reeds dat critiek een zaak soms beter dient dan enthousiasme. Had De Lesseps om thans op dezen beroemden ongelukkige te komen minder geestdrift gehad, hij zou misschien zijn groot werk het Suezkanaal niet voltooid hebben; had hij wat meer critiek gehad hij zou zich aan de Panama-onderneming stellig niet gewaagd hebben. En nu zit men met het half of liever bijna voltooide, doch in ieder geval moeilijk te voltooien kanaal. Wat zal er van wor den Van rechtswege en volkenrechtelijk zal het binnen eenige maanden zonder kosten en verplichtingen ten deel vallen aan de republiek Columbia, tenzij nu nog de noodige gelden gevonden worden om de onderneming ten einde te brengen. Doch wie zal er nog zijn geld aan wagen De Fransche republiek wil niet toespringen, omdat hare eigene binnenlandsch politieke antecedenten het haar verbieden en omdat een conflict met de Vereenigde Staten dreigt, waarvan men, sedert het Mexicaan- sche avontuur, nog den grootsten afkeer heeftde Vereenigde Staten zijn het Panama kanaal bovendien niet genegen, wijl zij het Nicaragua kanaal begunstigen, het meest echter, wanneer het eerst genoemde kanaal onder de controle van eene Europeesche mogendheid mocht staan. Daar Columbia zelf in elk geval geen geld heeft en be zwaarlijk zooveel leenen kan, is het niet onwaarschijnlijk, dat het aangevangen werk onvoltooid liggen blijft tot tjjd en wijle. Het wereldverkeer behoeft dat minder te betreuren dan in den regel aangenomen wordt. Als men de globe bekijkt, schijnt inderdaad het langgerekte nieuwe werelddeel een grooter hinderpaal voor de scheepvaart te zijn, dan de smalle band tusschen Afrika en Azië. Maar men vergeet maar al te licht, dat achter het Panama kanaal lang niet zoo vele vruchtbare, rijk bevolkte landen liggen als achter het Suez kanaal. Deze eigenlijk misplaatste uitdrukking «achter» betreft natuurlijk het Europeesche standpunt, maar Europa is ook toongevend. Schepen naar en van Europa zullen van het Panama kanaal alleen gebruik maken in het verkeer met de smale westkust van Amerika en in elk geval met Japanhet Suez kanaal daarentegen is de weg naar Indië, Oost- Azië, Australië, dus naar landen, die tien voudig opwegen tegen de kusten ten westen van het groote Amerikaansche Iandgebergte. Behalve het Europeesche komt evenwel het Amerikaansche standpunt in aanmerking. Tusschen New York en San Francisco en zelfs tusschen New York en Hong Kong zal men wel is waar heel wat tijd winnen, als men over Panama kan varen. Maar het verkeer tusschen de oost- en westkust van Amerika is slechts gering en zelfs dat met China kan het oordeel niet ten gunste van Panama beslissend wijzigen. Bovenstaande is in hoofdzaak ontleend aan een Amerikaansch blad «De Standard.» Vr(jdag 27 Januari. Borsele, bij Verburg door uot. de Vos 10 uur de hofstedeaan Noordenol. Inl. C.Koole en Kievit te Borsele en de notaris. Colijnsplaat, 10 uur dij Voogd door not. Roelof, 42 esschen en 9 olmen. Aan wijzing de hh. Voogd en Swemer. Zaterdag 28 Januari. Wleuwdorp. 11 uur bij Modderkreeke door not. de Ronde Bresser, 9020 cA. tiendvrij bouwl. in Nieuw- en Westkraaijertpolder van wijlen M. v. d. Linde. Dinsdag 31 Januari. Colijnsplaat, verpachting bij inschrij ving 11 uur, het overzetveer op Zierikzee- Inl. ter secretarie. Goes, door not. Pilaar in de Prins van Oranje 7 uur, lo. het winkelhuis Klokstraat van dhr. Visser. 2o, een dubbel woonhuis J. A. v. d. Goeskado, 3o. een woonhuis St. Jacobstraat. 4o. een id. aan de Bocht v. Guinea Vrijdag 3 Februari. Nieuw- en St. «foosland, bij Maar- tense door not. de Vos 10 uur, een huis, schuur en erf 148 cA., bewoond door Goed hart en Poortvliet. Middelburg, door B. en W. bij inschrij ving in 2 perc. 27 olmen op 't Oostkerkhof. Inschrijvingen op zegel 1 uur. Oottkapeile, 10 uren door not. Ver hulst op „Duinbeek", „Berkenboseh" en .EikenoonV' geslagen Esschen-, Elzen- en Berkenkaphout. Maandag 6 Februari. Hulst, bij Boel door not. van Deinse, inspan en 5000 kilo beestenpeen. Woensdag 8 Februari. Westkapelle, door not. Tak in het Koffiehuis 1 uur. een woonhuis, schuur, erf en tuin op het dorp, bewoond door Clarisse groot 1130 cA. En 4 perc. bouwland 1 H. 28 A. 70 cA. En om 11 uur landbouw-, melk en zoldergereedschap, aardappels, stroo, mest, huisraad. Donderdag 9 Februari. Middelburg, inde Vergenoeging door not. Huvers 8 uur, een huis en erf Lange Geere 324; een dubbel woonhuis, erf en bergplaats, tuin, tusschen Zand en Seispoort samen 1450 cA. In 2 perc. en in massa. Woensdag 22 Februari. 's Heerenhoek, 10 uur door not. de Ronde Bresser voor erven dhr. A. Braamse inspan. Vrijdag 24 Februari. 's Heer Arendskerke, 11 uur bij de Ruijter door not. Pilaar en Mulock Houwer het hoefje van P. Philipse met bouwland 1 H. 72 A. 50 cA. 2o. 1 H. 80 A. 80 cA. bouwl., in den omloop. In pacht misschien 572 Heet. bouw- en weiland. Februari. Kruininge, door not. Lansen Oroin voor A. Blok c. s. 7.29.80 H.A. bouw- en weil. Inl. dhr. Pelle. Woensdag 1 Maart 1893. Baarsdorp, voor kinderen Smits door not. de Ronde Bresser uur inspan. Donderdag 2 Maart 1893. Baarsdorp, bij Smits door not. Bresser meubels. Eversdijk, uur door not. Gallis Me- rens bij wed. Bruinoogo, inspan. Maart. Cortgene, bij L. Maas uur door not. Roelof, den inspan. KAPELLE. Maandag avond werd door not. Gallis Merens voor J. Rijn geveild een hoefje enz. aldaar. Opgehouden op f1550, het perceel land, groot 88.10 ares werd eveneens opgehouden op f250 per gemet. VLISSINGEN, 24 Januari 1893. Boter f 1,10 a f 1,— de kilo. Eieren f5,40 a f0,- per 104 stuks. GOES, 24 Jan. 1893. De aanvoer van alle artikelen was vrij ruim, voor Gerst blijft de vraag levendig, aanhouden. Oude tarwe f0.— a f0. Nieuwe Tarwe f6,75 a f6.75. Rogge f4.75 Af 5.10. Winter- gerst f 4.10 a f 4.40. Zomergerst f 3.80 a f 4.10. Haver f2.75 a f3.25. Bruineboonen f6,25 a f7.50. Paardenboonen f6.25 a f 0.-, Kool zaad f9.— afO.— Groene Erwten f7.50 a f8,—. Karweizaad f—a f— Versche Boter f 0.50 a f 0.525. Eieren fl,— a f 1,10 de 25 stuks. OOSTBURG, 26 Jan. 1892. Oude Tarwe f 0,a fO,—. Nieuwe Tarwe f6,25 a f7.-. N. Rogge fO,- a fO.-. N. Winter Gerst f 4,50 a f5, Zomergerst f4,25 a f 4,50. Haver per 100 Kilo f6.75 a f7,25. Kookerwten fO,— afO,—ErwtenfO.— a f 0.—Paardenboonen 15,75 a f6,—. Alles per H. L. uitgezonderd de Haver. Rotterdam, 23 Jan. De graanmarkt van heden (Maandag) bleef door de voortdurende stremming der scheepvaart verstoken van aanvoer van binnenlandsche granen. Daar handelloosheid hiervan het gevolg is kan er natuurlijk, zoolang deze toestand zich bestendigt, van noteering geen sprake zjjn. ZEEUWSCHE AJUIN. Wegens gesloten vaart nog steeds geen aanvoer. LIJNZAAD met levendige vraag tot hoo- gere prijzen. VLAS. Gedurende de vorige week is er op het land tot de bestaande prijzen iets meer omgegaan. Heden werden ca. 9000 steen aangeboden, welke slechts gedeeltelijk langzaam verkocht werden. MEEL. Vorige week bleef er bij het be sloten water weinig omgaan. Ook heden was de markt van weinig beteekenis, omdat een ieder bij aanhoudende dooi heropening der binnenscheepvaart wacht. Rotterdam, 24 Januari. Op de veemarkt waren Dinsdag aangevoerd: paarden, 1063 runderen, 272 vette, 72 nuchtere kalveren 15 schapen, 362 varkens, 7 biggen. De prijzen waren als volgtrunderen le kwal. 70,2e kwal. 66, 3e kwal. 58 a Kalve ren le kwal. 1,05, 2e kwal. 0,87 a 0. Scha pen le kwal. 60, 2e kwal. 55, 3e kwalj Varkens le kwal. 25, 2e kwal. 24, 3e kw. 23 c. Alles per kilo. Van 24 - 25 Jan. 1893. MIDDELBURG. BevallenJ. M. J. Tim mermans geb. Langejan z. J. Ludikhuize geb. Gies z. Overleden J. Ansems wed. van M. Mai- sonneuve 82 ju I. de Steur, 8 m. z. M. C. Bos, 65 j. d. C. Pleterse 1 m- z. Levenlooseen zóón van C. Lejjnse en J. Kodde. GOES. Ondertrouwd Franciseus Dirkse 51 j. wedr. van Willemina Katharina Maar- tense en Cornelia HengstmeDgel40j.wed. van Hendrik Nicolaas van der Beek. V Voor de vele bewijzen van deelneming» onderronden bij de ziekte en het overlijden van onze geliefde zorgdragende Moeder, Behuwd-, Grootmoeder en Overgrootmoeder, AAGTJE BOONMAN Weduwe van Daniël Leijnse Boone, betuigen wij onzen innigen dank. Kloetinge, 24 Januari 1893. Uit aller naam, J. F. BOONE. 7 De ondergeteekende betuigt haren hartelijken dank voor de vele blijken van belangstelling en vriendschap op den 22 Januari, zoowel van hier als van elders haar geschonken. Cath. Corn. SNOEP Ad. Goes, 25 Januari 1893. De Notaris J. W. VERHULST zal op des voormiddags te 10 uren, in de gemeente Oostkapelle. op de buitenplaatsen «Duinbeek», «Berkenbosch» en «Eikenoord» inhe t openbaar zal ten hverataan van den Notaris A, M. TAK, hi het openbaar worden verkocht. bewoond door de Wed. J.Jm Barent» sen, staande in de gemeente Koudekerke aan het «Zand», ter grootte van 2 hectaren 81 aren 40 centiaren. Met 1 MEI a. s. een bekwame benoodigd, voorzien van goed getuigenis bn P. MARIJS te Axel. PRINS VAN ORANJE, Landbouwvoordracht door Lirecteur v. h. Proefstation Breda.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1893 | | pagina 3