Kerk, Schooi en Zending. RliCIiTSZAKEi\. Gemengde Berichten. heer. Nu, dit staat m(j best aan. Als alle monschen gelyk en even voornaam zijn, dan zullen die luie deugnieten, die nu niets doen dan zien vetmesten en pleizier ma ken, in het vervolg van tijd net zoowel moeten werken als ik. Wat zegt gij daar van, burger Jan Stavast Als boven PIET WANKEL. Zoo schrijft men niet, maar zoo onge veer spreekt men. En om zulke begrippen of liever zulke idealen te bestrijden dat is een ware Hercules-taak. Moge het de Keuvelaar gelukken iets toe te brengen om eenige betere begrippen te vormen over onze maatschappelijke toe standen, onder menschen die, in hunne redeneeringen zoo dikwijls zich voorbeelden van oppervlakkigheid toonen. Dan zal de Keuvelaar een nuttigen arbeid verrichten, en velen teu zegen kunnen zijn. Er wordt in den laatsten tijd naar aan leiding van het voorgestelde kieswetontwerp, heftig strijd gevoerd over den weg dien ons volk opgaat. Die weg is, het valt niet te betwisten, de democratische. En democratisch is een schrikbeeld voor velen, gelijk aristocratisch weder een schrik beeld voor anderen is. Neemt men democratisch in zjju slechten vorm, dan is het waarlijk een verschijnsel om van te schrikken en te beven. Moet onze maatschappij dan omver worden gehaald en op de puinhoopen een nieuwe verrijzen Moet het volk, in getal het sterkst, zonder voldoende kennis, zonder rijpe ervaring, zonder de innerlijke kracht om de tegensprekers te verdragen, alleen steunende op brutaal ge weld, en strevende naar bevordering van onbeperkt eigenbelang, ons regeeren in de toekomst Dat is de verzuchting van den een. En de aristocraten dan, zegt de andere Zij beschouwen het volk, om in de taal der zestiende eeuw te spreken, als een ihoop rabbouwen, die nyet en te verliesen hebben of in de meer gekuischte taal der negen tiende eeuw, als het unietdenkend deel der natie». De aristocraten Zij hebben het immers afgelegd. Hoe ziet na hunne regeering van jaren en eeuwen de maatschappij er uit? Is ze niet een toonbeeld van ellende? Daarom roept één deel onzes volks even hard«Weg met de aristocratie, als een ander deel tot devies heeft gekozen «Weg met de democraten.» En wjj gaan niet meê loen in dat geroep. Omdat voor ons niet democraat of aristo craat het scliibboleth is, maar de vraag zijt gij christen Democratie zoomin als aristocratie zal de zonde, het kwaad ons oorspronkelijk eigen, en eigen blijvende, kunnen onder drukken. Dat kan alleen een leven naar dan regel van Gods Woord. Daar zijn te allen tijde aristocraten zoowel als democraten geweest, die dit hebben gevoeld. Eerst Christen en dan jong of oud, rijk of arm, aristocraat of democraat. Maar voor alles Christen. En die dit hebben begrepen en het noblesse oblige in toepassing hebben gebracht zijn voor hun vaderland een zoutend zout geweest, onverschillig of zij behoorden tot de aristocrat e ot tot de democratie. Ook voor het maatschappelijk leven is de kroon slechts te verwerven voor hem dip volharden zal, in het leven naar Gods geboden, tot het einde. Het Huisgezin. Aan het verslag der lezing van ds. Klaar hamer voor de vereeniging Spr. 23 te Mid delburg, twaalf Jan. jl. gehouden (het verslag is dus wel wat oudbakken; wij ontvingen het eerst heden) ontleeneu wij het volgende: De onderscheiding, of men het beschouwt uit God of uit het schepsel, leidt tot tweeërlei gezin, onderscheiden in vorm en aard en in wortel en vrucht. In 't eerste geval is het eene afschaduwing van het hemelsche voor beeld. De wortel van het gezin is het huwelijk, door God zelf ingesteld. Met voorbeelden (Adam, Jakob, David, Eli,) werd aangetoond, dat het ook in de kinderen zich openbaart, of het huwelijk als eene instelling van God of van het schepsel wordt beschouwd. Van den reinen, den zuiveren staat van het huisgezin is niet te verhalen, want terstond na het huwelijk viel de mensch af, eer het nog tot eenige ontwikkeling had kunnen komen. Nooit heeft het bestaan in z(jn idealen vorm. In het heidendom zinkt het gezin meer en meer weg. Denken we slechts aan de heidenen in Afrikageen spoor is er meer te vinden van de stichting Godshet leven staat in sommige opzichten beneden dat der dieren. Ook bij de Grieken en Romeinen was het zeer verdorven. Anders was de toestand in Israël en later onder het Evan- gelie. Daar was het huisgezin geen onderdeel ran den staat, maar werd het beschouwd als eene instelling Gods. De man, het hoofd des gezins, van God daartoe besteldde vrouw niet de mtest geliefde en daardoor de meest bevoorrechte slavin, maar de hulpe des mans. Onder het Evangelie zijn huwelijk en huisgezin ten volle naar Gods Woord, zooals God dat wil. Het is niet meer gelegen in vorm en gedaante maar in een gebonden zijn in Christus. Vooral zien we dit in het Geref. gezin, De vader regeert niet als souverein, maar als constitutioneel vorst en priesterlijk hoofd. Het hoofd van hel huisgezin is de man niet omdat hij beter is, omdat hij uitmua- teuder is dan de vrouw, maar omdat het hem opgelegd is. Het is eeue hem van God toevertrouwde macht, waarvan hij eenmaal reken schap zal hebben at te leggen. Een gezin, waar niet de man, maar de vrouw heerscht, is een revolutionair gezin, dat in opstand is tegen God. De vrouw is niet geroepen tot heersctien, maar tot een dienen in stilheid. Dit vloeit zoo voort uit'sHeeren schepping. Man eu vrouw zijn elkaar onmisbaar; zij bestaan elk op zich zelf, maar vormen samen een geheel. De leden van het gezin zjjn de kinderen. Tusschen hen en de ouders bestaat eenheid. De kinderen moeten hunnen ouders liefde betoonen, omdat God dit alzoo in Zijn Wil bevolen heeft. Zij zijn eene belooning des Heeren: Wie ze rijkelijk ontvangt, zal welgelukzalig genoemd worden. Öok de dienenden zijn leden van het gezin. Niet door wortel, maar omdat God ze er in heeft geleid. In Zijn woord zegt Hij zelf, hoe de verhouding tusschen de dienstbaren en hunne meerderen moet zijn. Er behoort tusschen hen beiden liefde en achting te bestaan. Ze zijn één, één in Adam of in Christus. Tusschen hen bestaat slechts verschil in stand, dat alleen in 's Heeren beschikking berust. De dienende moet niet volgen uit oogendienst ot men- schenbehagen, maar slechts gedreven door liefde en gehoorzaamheid. Daarom moet gebleven bij Gods Woord en buiten den invloed der revolutie. Het woord des Heeren moet de grondslag zijn van het huisgezin. Het dient dan ook trouw gelezen, evenwel niet bij brokstukken wat toch voor de kinderen onbegrijpelijk zou zijn. Door voorbeelden en oordeelen leere men er uit en in moeiljj^e gevallen beslisse men op grond van dat Woord. Steeds moet men er op uit zijn, het huis gezin daarmede in overeenstemming te brengen. God, overal tegenwoordig, worde in het huisgezin vertegenwoordigd door Zijn Woord. Maar Jan ook geen oveispannen vroomheid, geen jjdel bidden. Alle vijanden moeten worüeu geweerd; geen uithuizigheid of uitkeikehjkheid alles verbannen, wat de huiselijkheid zou kunnen schaden. Wat de beteekenis van het huisgezin aangaat, God heeft het besteld als wortel van de zienlijke kerk, van maatschappij en staat, van 't kerkelijk en maatschappelijk leven. Het dient een voorbeeld te zijn van al wat liefelijk is en wel luidt. Duidelijk toonde Z. Weleerw. aan, wat de vruchten waren van het verval van het buisgezin. In den minderen stand is het huisgezin nog niet zoo diep gevallen daar is men nog niet geheel algeweken, daar is het huwelijk nog heilig. Zullen vele kwalen in de maat schappij genezen kunnen worden, dan dient men eerst te erkennen, dat het huisgezin niet deugt, dan moet men weer terugkeeren tot de wet en de getuigenis. Het huisgezin breekt staat en kerk op of af. 19 Januari 4893. De eommiesder posterijen 4e klasse P. N. L. Feltzer is bevorderd tot de 3e klasse. Middelburg. Bestond er voorheen geen sociale wanverhouding Zou het waar zijn, wat men algemeen zegt«dat zou in vroegeren tijd niet gebeürd zijn» Is er in onze dagen voor 't eerst sprake van sociale kwestiën In oude dagen loste men de sociale kwestie op indien dit althans oplossing heeten mag door de instelling der slavernij. Het werk was voor de slaven, de vrucht voor de heeren. Alleen het Israëlitische volk maakte daarop eene uitzondering. Israels wetgeving staat in de geschiedenis der wereld gansch alleen, ook in sociale verhoudingen. Het christendom bracht in de sociale toestanden een groote omkeering. Het christendom dreef de slavernij uit, heiligde den arbeid, bracht het familieleven tot eere, dempte de klove tusschen rijken en armen. De harde vorm van slavernij was door het christendom verzacht, maar niet weg genomen, De druk van het leenstelsel in de Middeleeuwen was oorzaak van de talrijke sociale revolutiën, die de geschiedenis ons verhaalt. De Hervorming bracht de burgerlijke samenleving meer tot recht. De diepste grond der Hervorming werkte ook in op de verhouding der menschen onderling. Luther wees in zijn krachtige taal Vorsten en Heeren op hunne plichten tegenover de verdrukte menschheid, en het was waarlijk zijne schuld niet dat uitwassen als de Boe renkrijg en ^le gekheid der Wederdoopers opkwamen. De Hervorming bracht veel zegen en veel glorie, maar men leefde daarom ook toen niet in Utopia. De Frar.sche revolutie zou ons met haar Vrijheid, Gelijkheid en Broedeischap eerst in dat Utopia voeren. Maar de Fransche Revolutie vernietigde en verwoestte, bracht puinhoopen voort, maar geen gebouw. Hare zonen Saint Simon, Fourier en anderen bouwden op de eerst gelegde grondslagen voort en brachten hun Godontkennende leer al verder in de Maatschappij tot in onze dagen de meest onzinnige eischen worden gedaan. Het Schrikbewind door hen gepredikt strijdt evenwel tegen Gods wetten en eischen en zal daarom niet kannen bestaan. Dit is het dor geraamte van eene lezing over Voorheen en thans op Sociaal gebied gisterenavond in den kring der Kiesveree. biging «iW e» te Middelburg gehouden doorv, O. J. Huvers. Eene lezing gokruid dom Tal van pittige en hu moristische aanhalingen en mededeelirigen uit de socialistische beweging onzer dagen. Eene lezing met genoegen door de aanwezigen aangehoord. Ned. Herv. Kerk. Aangenomen naar Katwijk aan Zee door ds. C. B Oorihuijs te 's Gravenhage. Ook de prof. Bavinck en Wielenga, van de theologische school te Kampen zjjn benoemd tot leden van den Raad van advies bij het wereldgodsdienstencongres te Chicago. Ger. Kerken. Beroepen te Seroo3kerke B. ds. P. Segboer te Zwartsluis. Bij bet examen voor leerling consul is o a. geslaagd de heer A. M. E. Schorer van Middelburg. De examens voor de [nuttige en fraaie handwerken zullen aanvangen 15 Feb. a. Voorzitter der commissie is te Breda de inspecteur Verheijen, en leden o. a. raej. De Man te Arnhem. Arrondissemenls-Rechtbank te Middelburg. Heden Vrijdag zijn veroordeeld wegens huisvredebreukC. K., 29 j., werkman, Hansweert, gemeente Kruiningen, tot 7 d. gev. straf, en S. M., 23 j., en P. L. V., 19 j., werklieden, Middelburg, ieder tot f5 b. s. 5 d. h opgeven van een vahchen naam R, V., 28 j., schoenmaker, Weineldinge, tot f8 b. s. 4 d. In; uanranditig der eerbaarheidA. V., 16 jnageljongen, Vlissingen, tot 14d. gev. straf; diefstal: C. J. M., 10 j., en A. B v. d. B., 11 j., Terneuzen, beiden tot fl b. s. 1 d. h. wederspannigheid S. M., 23 j., sjouwer man, Middelburg, tot 7 d. gev. straf beleedigingW. C. G., 19 j., sjouwerman, Middelburg, tot f5 b s. 5 d. h. vernieling P H.,30 j., koopman, Middel burg, tot 7 d. gev. straf, en overtreding van rijksbelastingenB. I., 61 j., werkman, Meerdonek (Belgë), thans gedetineerd te Middelburg, tot 2 m. gev. stral en 110 b. s. 40 d. h. Allen in de kosten, de laatste ook in die der bekeuring, met verbeurdverklaring der aar gehaalde goederen. Ontslagen van rechtsvervolgingA. K., 21 j., arbeider, Kapelle, beklaagd van weder spannigheid. In zake J. d. B., 22 j., arbeider, Kruiningen, appellant van een vonnis van het kanton gerecht te Goes, waarbij h(j wegens over treding der jachtwet is veroordeeld tot 2 maal f 10 boete, is het vonnis des eersten rechters vernietigd en de appellant vrij gesproken. Artikel 36 van de wet op het notaris ambt bepaalt, dat van de in eene akte doorgehaalde woorden moet melding wor den gemaakt op den kant der bladzijde naast de doorhaling, met aanduiding van den regel, waarin de doorhaling heelt plaats gehad. Wegens overtreding van dit artikel werd de notaris mr. W. te Nes tot boete ver oordeeld door de rechtbank te Leeuwar den omdat hij op den kant van het slot eener akte tot inventarisatie van eene nalatenschap had vermeld, dat in den tien den regel eene doorhaling was geschied, terwijl zij volgens de meening van de rechtbank in den elfden regel had plaats gevonden. De notaris beschouwde namelijk niet als een regel een boven aan de bladzijde overgebracht transport der vorige bladzijde, doch de rechtbank telde het transport als eersten regel mede. Serseke. Was de eerste week in Januari in den oesterhandel steeds als «de stille week» bekend, dit jaar leverde ook de daarop volgende weken weinig drukte. De nog in de putten aanwezige voorraad fransche oesters die minder vorst dan de Zeeuw^che velen kunnen, zijn tout prix naar Belgische en Engelsche markten ver voerd. Het ruime aanbod dezer mindere kwaliteit, en de hooge prijzen derZeeuwsche veroorzaken een slappen handel. De prijs der le soort Zeeuwsche oesters variëert van f75 tot f95 per vat ot 1000 stuks. Tweede soort in dit saizoen zeer weinig verzenden. De rnosselverzending is hier, tijdens de stremming van het vervoer te water, drukker. Nog schrijft men ons uit lerseke: Met een angstvallig hart zien wij hier naar dooiweder uit. Wel is het te denken dat de oesters nu nog weinig geleden hebben, edoch de ramp van twee jaar geleden ligt nog te versch in het geheugenen, ofschoon deze winter zachter is dan die, de vorst duurt steeds Voort en zal bij langereu duur bepaald schade doen aan de industrie, waaraan lerseke grootendeels haar bestaan dankt. Eervol ontslag verleend aan J. Teer- linck, gemeenteveldwachter te Nieuw- en St. Joosland. Zoutelande. Zaterdag 11. genoot ons dorpje de groote eer bezocht te worden door een hooggeleerden vreemdeling, een van Engelsche nationaliteit. Wie hij was, en hoe hij hier kwam, vraagt men wellicht? Dat ware misschien nimmer iemand te weten gekomen, indien hij het ongeluk (of het geluk niet had gehad te vallen, waar door hij zijne reis niet kon vervolgen. In eene herberg binnen gedragen zijnde, bekwam hij weldra van zijn val in zooverre dat hij eenige inlichtingen omtrent zijn herkomst enz. kon verstrekken. Volgens z(jn verhaal, waarvoor hij zicb bediende van vloeiend Fransch, maakte hij zich bekend als professor in de Theologie, docter in de medicijnen, en eerste misicus. Hij zeiie voorts te zijn geneesheer bij de Engelsche marine, doch tijdelijk zonder betreuking, als gevolg van een duel waardoor hij voor den tijd van vyf jaren uit zijn ambt ont: slagen en uit zijn vaderland verbannen was. Nu maakt hij met een viool een reis door bijna geheel Europavoor namelijk met beroemde toonkunstenaars, concerten gevende in de voornaam ste badplaatsen. Zuo bezocht hij Nizza, Carlsruhe, Ostende, Heijst enz. m bracht ook twee jaren door op 't Vatikaan te Rome en werd aldaar door den H. Vader zeer geroemd om zijn spel. Hij beschikt over twaalf talen en sprak zuiver Hollandsch. Uit een massa papieren bleek z(jue identiteit Uit België via Breskens iu Vlissingen aan gekomen meende hij nu op weg te zijn naar Hamburg dat hij te voet wilde bereiken, om dan van daar naar Engeland terug te keeren, aangezien 5 Februari aanstaande de dag is dai hij in zijn eer en ambt hersteld kan worden. Na hier tot Zondag vertoefd tn hebben ten huize van onzen hulponderwijzer die hem belangeloos heeft geherbergd, is hij door eenige bijdragen daartoe in staat gesteld zjjnde, door dezen en een paar andeien naar Vlissingen terug gebracht, per mailboot naar Engeland ver trokken. Ot hij zijne belofte, om de hier genoten hulp en gastvrijheid te zullen vergel len, na zal komen, zal nu de tijd moeten leeren. Doch ook hier zou kunneu gebeuren: «Iliacos intra muros peccatur et extra». Als een bijzonderheid kan worden gemeld dat bij de Smit te Aagtekerke een varken is geslacht wegende Ue kolossale wicht van 337Vs kilo of 675 pond, welk gewicht van een varken op Aagtekerke nooit is voorgekomen, de vader van den eigenaar, eeu man van 74 jaar, was van de vele schatters van het dier de winner. Met betrekking tot den beker van De Ruyter, nagelaten door wijlen mevr. Van der Goltz, meldt Ilct Vad. nog de volgende bijzonderheden. Na den tocht naar Chatham werden er 3 gemaakt en jdoor de staten aangeboden aan de Ruyter, Tromp en De Wit. Die van De Wit werd indertijd (1877) door de familie De Hoogh te Leiden ver kocht aan de heeren J. en R. Goldschmidt te F ranklurt a/M. voor 50 mille. Deze beker werd later het eigendom van baron R. M. von Rothschild te Frankfurt a/M. Die van Tromp is vermoedelijk versmolten. Die van de Ruyter, waarvan de ver koopwaarde door deskundigen op f 80,000 wordt gesteld, is bij testamentaire beschik king van genoemde dauie vermaakt aan het rijksmuseum te Amsterdam en zal ter bekwamer tijd aangeboden worden. De bekers zijn van massiet goud, geheel met email overdekt. Te Rotterdam werd verleden week een geheel gezin, met uitzondering van den heer des huizes en de dienstbode ongesteld. De geneesheer constateerde vergiftiging. Daar genoemde personen gezond bleven, was de oorzaak niet zoo gemakkelijk op te sporen. Ten slotte werd een groen ta felkleed onderzocht en bleek dat kleed de vergiftiging te hebben veroorzaakt. Het kleed werd toen vernietigd. De gezond geblevenen kwamen nooit aan tafel, wanneer dat kleed gebruikt werd. Voor gebruikers van paarden. Het gebeurt niet zeiden, dat bij paarden, door het werken, de borsten opengaan. Vooral bij jonge paarden is dit het geval, als ze veel zweeten en aanhoudend moeten door werken. Het groote nadeel hierbij is, dat dit euvel bijna ieder jaar weer terugkomt, althans bij landbouwpaarden. Vele middelen zijn er voor aangegeven en gebruikt. Het volgende heeft in den regel het be<t voldaan. Neem boomolie, brandewijn, bloem van zwavel en gemalen potlood, van ieder een gelijke hoeveelheid en meng dit dooreen, lederen keer, als men het gareel afneemt smeert men de huid er mee ia. De paar den kunnen dan gerust doorwerken en zijn binnenkort genezen. Hoe gevaarlijk het is, zorgeloos te zijn omtrent kleine verwondingen, werd voor de zoo eelste maal bevestigd door het sterf geval van eene jeugdige moeder in de Rozen straat te Amsterdam, die zich voor drie dagen een prikje met een vork aan de lip had toegebracht eu gistermiddag, tengevolge van bloedvergiftiging na een smartelijk ljjden, bezweek. Een antieke klok, onlangs te Laren voor f 700 gekocht, is om haar zeer samen gestelde inrichting en prachtig speelwerk, voor f4200 aan een Engelschman overgedaan De visscher Hoekstra, die Zaterdag avond op een ijsschots te Lemmer zeewaarts dreef en, zooals wij gemeld hebben, Maandag is teruggevonden, schrijft hiervan: Toen ik een eind was afgedreven, zag ik nog het havenvuur van Lemmer. Ook heb ik de beide booten die op mij afgezonden waren, wel gezien, doch door den wind kon de bemanning mijn geroep niet hooren. Zondag morgen heb ik in de verte den rook van

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1893 | | pagina 2