Kerk, Schooi en Zending.
RliCIiTSZAKEi\.
Gemengde Berichten.
heer. Nu, dit staat m(j best aan. Als
alle monschen gelyk en even voornaam zijn,
dan zullen die luie deugnieten, die nu niets
doen dan zien vetmesten en pleizier ma
ken, in het vervolg van tijd net zoowel
moeten werken als ik. Wat zegt gij daar
van, burger Jan Stavast
Als boven
PIET WANKEL.
Zoo schrijft men niet, maar zoo onge
veer spreekt men. En om zulke begrippen
of liever zulke idealen te bestrijden dat
is een ware Hercules-taak.
Moge het de Keuvelaar gelukken iets
toe te brengen om eenige betere begrippen
te vormen over onze maatschappelijke toe
standen, onder menschen die, in hunne
redeneeringen zoo dikwijls zich voorbeelden
van oppervlakkigheid toonen. Dan zal de
Keuvelaar een nuttigen arbeid verrichten,
en velen teu zegen kunnen zijn.
Er wordt in den laatsten tijd naar aan
leiding van het voorgestelde kieswetontwerp,
heftig strijd gevoerd over den weg dien ons
volk opgaat.
Die weg is, het valt niet te betwisten,
de democratische.
En democratisch is een schrikbeeld voor
velen, gelijk aristocratisch weder een schrik
beeld voor anderen is.
Neemt men democratisch in zjju slechten
vorm, dan is het waarlijk een verschijnsel
om van te schrikken en te beven. Moet onze
maatschappij dan omver worden gehaald
en op de puinhoopen een nieuwe verrijzen
Moet het volk, in getal het sterkst, zonder
voldoende kennis, zonder rijpe ervaring, zonder
de innerlijke kracht om de tegensprekers te
verdragen, alleen steunende op brutaal ge
weld, en strevende naar bevordering van
onbeperkt eigenbelang, ons regeeren in de
toekomst
Dat is de verzuchting van den een.
En de aristocraten dan, zegt de andere
Zij beschouwen het volk, om in de taal der
zestiende eeuw te spreken, als een ihoop
rabbouwen, die nyet en te verliesen hebben
of in de meer gekuischte taal der negen
tiende eeuw, als het unietdenkend deel der
natie».
De aristocraten
Zij hebben het immers afgelegd. Hoe ziet
na hunne regeering van jaren en eeuwen
de maatschappij er uit?
Is ze niet een toonbeeld van ellende?
Daarom roept één deel onzes volks even
hard«Weg met de aristocratie, als een
ander deel tot devies heeft gekozen «Weg
met de democraten.»
En wjj gaan niet meê loen in dat geroep.
Omdat voor ons niet democraat of aristo
craat het scliibboleth is, maar de vraag
zijt gij christen
Democratie zoomin als aristocratie zal
de zonde, het kwaad ons oorspronkelijk
eigen, en eigen blijvende, kunnen onder
drukken. Dat kan alleen een leven naar dan
regel van Gods Woord.
Daar zijn te allen tijde aristocraten zoowel
als democraten geweest, die dit hebben
gevoeld.
Eerst Christen en dan jong of oud, rijk
of arm, aristocraat of democraat.
Maar voor alles Christen.
En die dit hebben begrepen en het
noblesse oblige in toepassing hebben gebracht
zijn voor hun vaderland een zoutend zout
geweest, onverschillig of zij behoorden tot
de aristocrat e ot tot de democratie.
Ook voor het maatschappelijk leven is de
kroon slechts te verwerven voor hem dip
volharden zal, in het leven naar Gods
geboden, tot het einde.
Het Huisgezin.
Aan het verslag der lezing van ds. Klaar
hamer voor de vereeniging Spr. 23 te Mid
delburg, twaalf Jan. jl. gehouden (het verslag
is dus wel wat oudbakken; wij ontvingen
het eerst heden) ontleeneu wij het volgende:
De onderscheiding, of men het beschouwt
uit God of uit het schepsel, leidt tot tweeërlei
gezin, onderscheiden in vorm en aard en in
wortel en vrucht. In 't eerste geval is het
eene afschaduwing van het hemelsche voor
beeld.
De wortel van het gezin is het huwelijk,
door God zelf ingesteld. Met voorbeelden
(Adam, Jakob, David, Eli,) werd aangetoond,
dat het ook in de kinderen zich openbaart,
of het huwelijk als eene instelling van God
of van het schepsel wordt beschouwd.
Van den reinen, den zuiveren staat van
het huisgezin is niet te verhalen, want
terstond na het huwelijk viel de mensch af,
eer het nog tot eenige ontwikkeling had
kunnen komen. Nooit heeft het bestaan in
z(jn idealen vorm.
In het heidendom zinkt het gezin meer
en meer weg. Denken we slechts aan de
heidenen in Afrikageen spoor is er meer
te vinden van de stichting Godshet leven
staat in sommige opzichten beneden dat der
dieren. Ook bij de Grieken en Romeinen
was het zeer verdorven. Anders was de
toestand in Israël en later onder het Evan-
gelie. Daar was het huisgezin geen onderdeel
ran den staat, maar werd het beschouwd
als eene instelling Gods. De man, het hoofd
des gezins, van God daartoe besteldde
vrouw niet de mtest geliefde en daardoor
de meest bevoorrechte slavin, maar de hulpe
des mans.
Onder het Evangelie zijn huwelijk en
huisgezin ten volle naar Gods Woord, zooals
God dat wil. Het is niet meer gelegen in
vorm en gedaante maar in een gebonden
zijn in Christus. Vooral zien we dit in het
Geref. gezin, De vader regeert niet als
souverein, maar als constitutioneel vorst
en priesterlijk hoofd.
Het hoofd van hel huisgezin is de man
niet omdat hij beter is, omdat hij uitmua-
teuder is dan de vrouw, maar omdat het
hem opgelegd is. Het is eeue hem van
God toevertrouwde macht, waarvan hij
eenmaal reken schap zal hebben at te leggen.
Een gezin, waar niet de man, maar de
vrouw heerscht, is een revolutionair gezin,
dat in opstand is tegen God. De vrouw is
niet geroepen tot heersctien, maar tot een
dienen in stilheid. Dit vloeit zoo voort
uit'sHeeren schepping. Man eu vrouw
zijn elkaar onmisbaar; zij bestaan elk
op zich zelf, maar vormen samen een geheel.
De leden van het gezin zjjn de kinderen.
Tusschen hen en de ouders bestaat eenheid.
De kinderen moeten hunnen ouders liefde
betoonen, omdat God dit alzoo in Zijn Wil
bevolen heeft. Zij zijn eene belooning des
Heeren: Wie ze rijkelijk ontvangt, zal
welgelukzalig genoemd worden.
Öok de dienenden zijn leden van het
gezin. Niet door wortel, maar omdat God
ze er in heeft geleid. In Zijn woord zegt
Hij zelf, hoe de verhouding tusschen de
dienstbaren en hunne meerderen moet zijn.
Er behoort tusschen hen beiden liefde en
achting te bestaan. Ze zijn één, één in
Adam of in Christus. Tusschen hen bestaat
slechts verschil in stand, dat alleen in
's Heeren beschikking berust. De dienende
moet niet volgen uit oogendienst ot men-
schenbehagen, maar slechts gedreven door
liefde en gehoorzaamheid. Daarom moet
gebleven bij Gods Woord en buiten den
invloed der revolutie.
Het woord des Heeren moet de grondslag
zijn van het huisgezin. Het dient dan ook
trouw gelezen, evenwel niet bij brokstukken
wat toch voor de kinderen onbegrijpelijk
zou zijn. Door voorbeelden en oordeelen
leere men er uit en in moeiljj^e gevallen
beslisse men op grond van dat Woord.
Steeds moet men er op uit zijn, het huis
gezin daarmede in overeenstemming te
brengen. God, overal tegenwoordig, worde
in het huisgezin vertegenwoordigd door Zijn
Woord. Maar Jan ook geen oveispannen
vroomheid, geen jjdel bidden. Alle vijanden
moeten worüeu geweerd; geen uithuizigheid
of uitkeikehjkheid alles verbannen, wat de
huiselijkheid zou kunnen schaden.
Wat de beteekenis van het huisgezin
aangaat, God heeft het besteld als wortel
van de zienlijke kerk, van maatschappij
en staat, van 't kerkelijk en maatschappelijk
leven. Het dient een voorbeeld te zijn van
al wat liefelijk is en wel luidt. Duidelijk
toonde Z. Weleerw. aan, wat de vruchten
waren van het verval van het buisgezin.
In den minderen stand is het huisgezin
nog niet zoo diep gevallen daar is men nog
niet geheel algeweken, daar is het huwelijk
nog heilig. Zullen vele kwalen in de maat
schappij genezen kunnen worden, dan dient
men eerst te erkennen, dat het huisgezin
niet deugt, dan moet men weer terugkeeren
tot de wet en de getuigenis. Het huisgezin
breekt staat en kerk op of af.
19 Januari 4893.
De eommiesder posterijen 4e klasse
P. N. L. Feltzer is bevorderd tot de 3e klasse.
Middelburg. Bestond er voorheen
geen sociale wanverhouding Zou het waar
zijn, wat men algemeen zegt«dat zou in
vroegeren tijd niet gebeürd zijn»
Is er in onze dagen voor 't eerst sprake
van sociale kwestiën
In oude dagen loste men de sociale
kwestie op indien dit althans oplossing
heeten mag door de instelling der
slavernij. Het werk was voor de slaven,
de vrucht voor de heeren. Alleen het
Israëlitische volk maakte daarop eene
uitzondering. Israels wetgeving staat in
de geschiedenis der wereld gansch alleen,
ook in sociale verhoudingen.
Het christendom bracht in de sociale
toestanden een groote omkeering. Het
christendom dreef de slavernij uit, heiligde
den arbeid, bracht het familieleven tot eere,
dempte de klove tusschen rijken en armen.
De harde vorm van slavernij was door
het christendom verzacht, maar niet weg
genomen, De druk van het leenstelsel in
de Middeleeuwen was oorzaak van de talrijke
sociale revolutiën, die de geschiedenis ons
verhaalt.
De Hervorming bracht de burgerlijke
samenleving meer tot recht. De diepste
grond der Hervorming werkte ook in op
de verhouding der menschen onderling.
Luther wees in zijn krachtige taal Vorsten
en Heeren op hunne plichten tegenover de
verdrukte menschheid, en het was waarlijk
zijne schuld niet dat uitwassen als de Boe
renkrijg en ^le gekheid der Wederdoopers
opkwamen.
De Hervorming bracht veel zegen en veel
glorie, maar men leefde daarom ook toen
niet in Utopia.
De Frar.sche revolutie zou ons met haar
Vrijheid, Gelijkheid en Broedeischap eerst
in dat Utopia voeren. Maar de Fransche
Revolutie vernietigde en verwoestte, bracht
puinhoopen voort, maar geen gebouw. Hare
zonen Saint Simon, Fourier en anderen
bouwden op de eerst gelegde grondslagen
voort en brachten hun Godontkennende
leer al verder in de Maatschappij tot in
onze dagen de meest onzinnige eischen worden
gedaan.
Het Schrikbewind door hen gepredikt
strijdt evenwel tegen Gods wetten en eischen
en zal daarom niet kannen bestaan.
Dit is het dor geraamte van eene lezing
over Voorheen en thans op Sociaal gebied
gisterenavond in den kring der Kiesveree.
biging «iW e» te Middelburg
gehouden doorv, O. J. Huvers. Eene
lezing gokruid dom Tal van pittige en hu
moristische aanhalingen en mededeelirigen
uit de socialistische beweging onzer dagen.
Eene lezing met genoegen door de aanwezigen
aangehoord.
Ned. Herv. Kerk.
Aangenomen naar Katwijk aan Zee door
ds. C. B Oorihuijs te 's Gravenhage.
Ook de prof. Bavinck en Wielenga,
van de theologische school te Kampen zjjn
benoemd tot leden van den Raad van advies
bij het wereldgodsdienstencongres te Chicago.
Ger. Kerken.
Beroepen te Seroo3kerke B. ds. P. Segboer
te Zwartsluis.
Bij bet examen voor leerling consul
is o a. geslaagd de heer A. M. E. Schorer
van Middelburg.
De examens voor de [nuttige en fraaie
handwerken zullen aanvangen 15 Feb. a.
Voorzitter der commissie is te Breda de
inspecteur Verheijen, en leden o. a. raej.
De Man te Arnhem.
Arrondissemenls-Rechtbank te Middelburg.
Heden Vrijdag zijn veroordeeld wegens
huisvredebreukC. K., 29 j., werkman,
Hansweert, gemeente Kruiningen, tot 7 d.
gev. straf, en S. M., 23 j., en P. L. V.,
19 j., werklieden, Middelburg, ieder tot f5
b. s. 5 d. h
opgeven van een vahchen naam R, V.,
28 j., schoenmaker, Weineldinge, tot f8
b. s. 4 d. In;
uanranditig der eerbaarheidA. V., 16
jnageljongen, Vlissingen, tot 14d. gev. straf;
diefstal: C. J. M., 10 j., en A. B v. d. B.,
11 j., Terneuzen, beiden tot fl b. s. 1 d. h.
wederspannigheid S. M., 23 j., sjouwer
man, Middelburg, tot 7 d. gev. straf
beleedigingW. C. G., 19 j., sjouwerman,
Middelburg, tot f5 b s. 5 d. h.
vernieling P H.,30 j., koopman, Middel
burg, tot 7 d. gev. straf, en
overtreding van rijksbelastingenB. I.,
61 j., werkman, Meerdonek (Belgë), thans
gedetineerd te Middelburg, tot 2 m. gev. stral
en 110 b. s. 40 d. h.
Allen in de kosten, de laatste ook in die
der bekeuring, met verbeurdverklaring der
aar gehaalde goederen.
Ontslagen van rechtsvervolgingA. K.,
21 j., arbeider, Kapelle, beklaagd van weder
spannigheid.
In zake J. d. B., 22 j., arbeider, Kruiningen,
appellant van een vonnis van het kanton
gerecht te Goes, waarbij h(j wegens over
treding der jachtwet is veroordeeld tot 2
maal f 10 boete, is het vonnis des eersten
rechters vernietigd en de appellant vrij
gesproken.
Artikel 36 van de wet op het notaris
ambt bepaalt, dat van de in eene akte
doorgehaalde woorden moet melding wor
den gemaakt op den kant der bladzijde
naast de doorhaling, met aanduiding van
den regel, waarin de doorhaling heelt plaats
gehad.
Wegens overtreding van dit artikel werd
de notaris mr. W. te Nes tot boete ver
oordeeld door de rechtbank te Leeuwar
den omdat hij op den kant van het slot
eener akte tot inventarisatie van eene
nalatenschap had vermeld, dat in den tien
den regel eene doorhaling was geschied,
terwijl zij volgens de meening van de
rechtbank in den elfden regel had plaats
gevonden. De notaris beschouwde namelijk
niet als een regel een boven aan de bladzijde
overgebracht transport der vorige bladzijde,
doch de rechtbank telde het transport als
eersten regel mede.
Serseke. Was de eerste week in
Januari in den oesterhandel steeds als «de
stille week» bekend, dit jaar leverde ook
de daarop volgende weken weinig drukte.
De nog in de putten aanwezige voorraad
fransche oesters die minder vorst dan de
Zeeuw^che velen kunnen, zijn tout prix
naar Belgische en Engelsche markten ver
voerd. Het ruime aanbod dezer mindere
kwaliteit, en de hooge prijzen derZeeuwsche
veroorzaken een slappen handel.
De prijs der le soort Zeeuwsche oesters
variëert van f75 tot f95 per vat ot 1000
stuks. Tweede soort in dit saizoen zeer
weinig verzenden. De rnosselverzending is
hier, tijdens de stremming van het vervoer
te water, drukker.
Nog schrijft men ons uit lerseke:
Met een angstvallig hart zien wij hier
naar dooiweder uit. Wel is het te denken
dat de oesters nu nog weinig geleden hebben,
edoch de ramp van twee jaar geleden
ligt nog te versch in het geheugenen,
ofschoon deze winter zachter is dan die,
de vorst duurt steeds Voort en zal bij langereu
duur bepaald schade doen aan de industrie,
waaraan lerseke grootendeels haar bestaan
dankt.
Eervol ontslag verleend aan J. Teer-
linck, gemeenteveldwachter te Nieuw- en
St. Joosland.
Zoutelande. Zaterdag 11. genoot ons
dorpje de groote eer bezocht te worden
door een hooggeleerden vreemdeling, een
van Engelsche nationaliteit. Wie hij was,
en hoe hij hier kwam, vraagt men wellicht?
Dat ware misschien nimmer iemand te
weten gekomen, indien hij het ongeluk (of
het geluk niet had gehad te vallen, waar
door hij zijne reis niet kon vervolgen. In
eene herberg binnen gedragen zijnde,
bekwam hij weldra van zijn val in zooverre
dat hij eenige inlichtingen omtrent zijn
herkomst enz. kon verstrekken. Volgens z(jn
verhaal, waarvoor hij zicb bediende van
vloeiend Fransch, maakte hij zich bekend
als professor in de Theologie, docter in de
medicijnen, en eerste misicus. Hij zeiie
voorts te zijn geneesheer bij de Engelsche
marine, doch tijdelijk zonder betreuking,
als gevolg van een duel waardoor hij voor
den tijd van vyf jaren uit zijn ambt ont:
slagen en uit zijn vaderland verbannen
was. Nu maakt hij met een viool een
reis door bijna geheel Europavoor
namelijk met beroemde toonkunstenaars,
concerten gevende in de voornaam
ste badplaatsen. Zuo bezocht hij Nizza,
Carlsruhe, Ostende, Heijst enz. m bracht
ook twee jaren door op 't Vatikaan te Rome
en werd aldaar door den H. Vader zeer
geroemd om zijn spel. Hij beschikt over
twaalf talen en sprak zuiver Hollandsch.
Uit een massa papieren bleek z(jue identiteit
Uit België via Breskens iu Vlissingen aan
gekomen meende hij nu op weg te zijn
naar Hamburg dat hij te voet wilde bereiken,
om dan van daar naar Engeland terug te
keeren, aangezien 5 Februari aanstaande
de dag is dai hij in zijn eer en ambt
hersteld kan worden. Na hier tot Zondag
vertoefd tn hebben ten huize van onzen
hulponderwijzer die hem belangeloos heeft
geherbergd, is hij door eenige bijdragen
daartoe in staat gesteld zjjnde, door dezen
en een paar andeien naar Vlissingen terug
gebracht, per mailboot naar Engeland ver
trokken. Ot hij zijne belofte, om de
hier genoten hulp en gastvrijheid te
zullen vergel len, na zal komen, zal nu de tijd
moeten leeren. Doch ook hier zou kunneu
gebeuren: «Iliacos intra muros peccatur et
extra».
Als een bijzonderheid kan worden
gemeld dat bij de Smit te Aagtekerke
een varken is geslacht wegende Ue kolossale
wicht van 337Vs kilo of 675 pond, welk
gewicht van een varken op Aagtekerke
nooit is voorgekomen, de vader van den
eigenaar, eeu man van 74 jaar, was van de
vele schatters van het dier de winner.
Met betrekking tot den beker van
De Ruyter, nagelaten door wijlen mevr.
Van der Goltz, meldt Ilct Vad. nog de
volgende bijzonderheden.
Na den tocht naar Chatham werden er
3 gemaakt en jdoor de staten aangeboden
aan de Ruyter, Tromp en De Wit.
Die van De Wit werd indertijd (1877)
door de familie De Hoogh te Leiden ver
kocht aan de heeren J. en R. Goldschmidt
te F ranklurt a/M. voor 50 mille. Deze
beker werd later het eigendom van baron
R. M. von Rothschild te Frankfurt a/M.
Die van Tromp is vermoedelijk versmolten.
Die van de Ruyter, waarvan de ver
koopwaarde door deskundigen op f 80,000
wordt gesteld, is bij testamentaire beschik
king van genoemde dauie vermaakt aan
het rijksmuseum te Amsterdam en zal ter
bekwamer tijd aangeboden worden.
De bekers zijn van massiet goud, geheel
met email overdekt.
Te Rotterdam werd verleden week
een geheel gezin, met uitzondering van den
heer des huizes en de dienstbode ongesteld.
De geneesheer constateerde vergiftiging.
Daar genoemde personen gezond bleven,
was de oorzaak niet zoo gemakkelijk op
te sporen. Ten slotte werd een groen ta
felkleed onderzocht en bleek dat kleed de
vergiftiging te hebben veroorzaakt. Het
kleed werd toen vernietigd. De gezond
geblevenen kwamen nooit aan tafel, wanneer
dat kleed gebruikt werd.
Voor gebruikers van paarden. Het
gebeurt niet zeiden, dat bij paarden, door
het werken, de borsten opengaan. Vooral
bij jonge paarden is dit het geval, als ze
veel zweeten en aanhoudend moeten door
werken. Het groote nadeel hierbij is, dat
dit euvel bijna ieder jaar weer terugkomt,
althans bij landbouwpaarden. Vele middelen
zijn er voor aangegeven en gebruikt. Het
volgende heeft in den regel het be<t voldaan.
Neem boomolie, brandewijn, bloem van
zwavel en gemalen potlood, van ieder een
gelijke hoeveelheid en meng dit dooreen,
lederen keer, als men het gareel afneemt
smeert men de huid er mee ia. De paar
den kunnen dan gerust doorwerken en zijn
binnenkort genezen.
Hoe gevaarlijk het is, zorgeloos te
zijn omtrent kleine verwondingen, werd voor
de zoo eelste maal bevestigd door het sterf
geval van eene jeugdige moeder in de Rozen
straat te Amsterdam, die zich voor drie
dagen een prikje met een vork aan de lip
had toegebracht eu gistermiddag, tengevolge
van bloedvergiftiging na een smartelijk
ljjden, bezweek.
Een antieke klok, onlangs te Laren
voor f 700 gekocht, is om haar zeer samen
gestelde inrichting en prachtig speelwerk,
voor f4200 aan een Engelschman overgedaan
De visscher Hoekstra, die Zaterdag
avond op een ijsschots te Lemmer zeewaarts
dreef en, zooals wij gemeld hebben, Maandag
is teruggevonden, schrijft hiervan: Toen ik
een eind was afgedreven, zag ik nog het
havenvuur van Lemmer. Ook heb ik de
beide booten die op mij afgezonden waren,
wel gezien, doch door den wind kon de
bemanning mijn geroep niet hooren. Zondag
morgen heb ik in de verte den rook van