392- No. 15. Donderdag 3 November, Zevende jaargang. V E R S C IÏ U N T G. M. KLEMKKKK. te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS ÖER ADVERTENTIES Politieke partijen. v. Schetsen teer Middelburg. ei ken MAANDAG- WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND Prgs per drie maanden franco p.p. f0.95. Enkele nummers - f 0.02®. UITGAVE VAN EK van 1 5 regels 25 cent iedere regel meer 5 cent Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. De drijfkracht van het beginsel dringt aan de eene zyde tot terughouding, aan de andere zijde tot voortgaan op den ingeslagen weg. Zoo vertoont iedere party hare uitersten, hare linkèr- en rechterzijde, die tijdelijk, hoewel uit dezelfde ideeën levende, een aparte opvreding vertoonen. Tijdelijk was b. v. voor een kwarteeuw de opkomst en bloei der conservatieve party ten onzent. Zy verdient evenwel den naam van partij niet, gel ij a de geschiedenis der laatste vijf en twintig jaren overvloedig heeft be weien. Talentvolle mannen verzet ten zich tejen het, voor dien tijd, vooruit strevend drjven van het bekwame hoofd der liberale party, den minister Thorbecke, en vergaderlen rondom zich allen die vrees den voor utersten, maar vormden geen party, omdat er geen bodem was. Zy leefden in het vorleden en van het verleden. Maar die dtyddurende övolutie die de maatschappij beheerroht en van daag voor zeer gewoon det aanzien wat gisteren vanjzich schrikken ded, dreef hen voort. De dood van het emirsnte hoofd waartegen de pylen gericht werdta brak de kracht der oppositie, en al is het onservatisme nog altijd een macht waarmde te rekenen valt, de con servatieve partj is ondergegaan. De liberale prtij wint steeds aan kracht door altyd nieuvea toevoer van hare rechter zijde. Maar deliberate party verliest ook altijd aan kract door het voortdringen van hare linkerzijde Blijft zij bij d toepassing harer beginselen ter halver wegt staan, daar zyn er die voortdrijven tot e uiterste consequentie toe. Radicalisme, deiocratie, communisme, soci alisme, zyn allerreemde woorden voor stel sels waarmede ten de maatschappij tracht te hervormen. Verschillende tkken van éen boom. Twee klassen de middenstand en de volksmassa wrden door de revolutie van '89 van de ;ehoorzaamheid aan twee andere klassen - de kerkelgken en de aristocraten berijd. Beiden verklaarden den oorlog aan hi gevestigde gezag, en be ijverden zich om le bestaande orde om te keeren. Het stansverschi! evenwel maakte scheiding tusschei die beide. Da eerste trachtte, door zelfehoud gedreven, de uiter sten te vermijdende laatste, door drang FEILLETON. IV. Een bladzijde ui de Kerkgeschiedenis. De deputatie, samengesteld uit de leden van de beroepingsommissie en van den Magistraat, van w«en in ons vorig nom- mer sprake was, kam 15 Mei, daags na Hemelvaartsdag bijds. Momma aan, om hem te bewegen de dubbele roeping van predikant by de gaeente en leeraar aan het gymnasium aar te nemen. Dat schynt niet ioeilyk gegaan te zyn, want 23 Mei zei Je iy reeds vrienden en leerlingen te den Hoi vaarwelreeds 30 Mei vinden wy hemte Middelburg. Zijne vrienden zegen dat hy met een «soodanige toegenegadheid verwelkomt is, als nooit in Middelbrg geschied is: ieder betuigde even grooteblydschap». «Ieder toonde zich genegen, niet alleen om de E. classis vtgens haar regt en wettige authoriteit g-ust te stellen, maar ook wegens het gepaieerde alle mogelijke contentement te gevn», daarom zal de beroepings-commissio an getrouw verhaal van de zaak opstellenen door den druk tot nauwkeurige kenis der gemeente w l.i U1C tXjiöGÜ kleijne ontsteltenis heefgebaart en die ae E. vergaderinge (der beroeingscommissie) niet heeft kunnen horen hen sonder schrick en grouwen van haer pmoet». In dien brief van de classis werd ds. Momma gedrongen aai het beroep geen verder gevolg te geven, als zijnde dit een onwettig beroep, en bijaldien hy toch voortging, «hem verklaartvoor een huerlingh, die door de rechte deire van Christus' schaepsstal niet is ingeioraen, voor een verbreker van classicale en synodale reso- lutiën». Kerkeraad en Magisraat deden hun uiterste best om rust ec vrede in de ge- troebeleerde Kerk van Middelburg te doen wederkeeren, de classis evenwel bleef op tot invloed uitoefenen, de uitersten tebereiken. Radicalen en democraten verlangen geen constitutioneele monarchie maar de republiek geen census-kiezers maar algemeen stem recht. Socialisten gaan nog een stap verder, en zeggen, uit de leer dat de menschen van nature vrij zyn, en dus aanspraak op de regeering hebben, volgt van zelf dat de menschen die van nature voedsel en kleeding noodig hebben, ook aanspraak hebben op die goederen. Wat beteekent gelijkheid en recht ais wy door gebrek van dut recht geen gebruik kunnen maken? Wat baat het iemand kiezer te zyn als hjj niets heeft om zyn ho-nger to stillen of om zijne naaktheid te dekken Natuurrecht en volkssouvereiniteit, ziedaar de ljjn die we van af 1789 over 1848 zien beenloopen. En aan het einde onzer beschouwing vat) de eepe der politieke partyen, rust op ons en alle anti-revolutionairen die in de Zeeuw hun geestesrichting terugvinden de plicht zich rekenschap te geven van de reden waarom zij zich in den strijd onzer dagen scharen aan deze en niet aan gene zijde. Die reden is alleen omdat de antirevolu tionair, or.danks alle mogelyke waardeering voorde persoonlijke talenten aan de overzijde, met éen enkel feit rekent. Eén feit, dat, we merkten het reeds op, aan de overzyde niet in rekening wordt gebracht. Eén feit, dat, naar het oordeel van alle antirevolu tionairen niet één maar de machtigste factor is in het leven. Dat feit is de zonde. Hy die niet gelooft «in zonde geboren en in ongerechtigheid ontvangen» te zyn kan geen antirevolutionair zyn, en geen man der overzijde, hy behoore dan ook tot de gematigdste liberalen of tot de meest voor uitstrevende socialisten, die niet gelooft dat het kwaad ontstaat uit de omstandigheden, uit den nood der maatschappy. Dat is de groote scheidingslijn tussch.-u de twee politieke partyen. Geen antirevolutionair gelooft dat nood of ellende zonde en onrecht baart, al is ze daartoe eene verzoeking. Niet een gelooft dat eerzucht, hoogmoed, wraak, nijd en andere zonden zullen afnemen als algemeen stemrecht alle vryen tot mederegeeren roept, of als de menschen meer te eten en minder to drinken hebben. Geen antirevolutionair die niet behoort in te zien dat het lot van den mensch en haar punt staan, en liet zich de machten het recht niet uit de hand nemen. Indi a het dan hard gaan moest, welnu dan. De kerkeraad besloot ds. Momma door eei e commissie van zijnentwege te doen geluk wenschen met zijne behouden overkomst, hem leedwezen te betuigen over de gerezen geschillen, hem de verzekering van hun liefde en hoogachting voor zyn persoon te g»ven, en eindelyk hem uit te noodigen op Zondag 7 Juni roet zyne proefpredikatie een aanvang te maken. Tot recht verstand van die proefpredikatie diene het volgende Langen tijd was het de gewoonte in Middelburg dat een predikant, vóór hij intreê deed in al de zes kerken der stad twee preekbeurten vervulde, hetgeen men proefpredikatiën noemde, zonder dat uit het mislukken der proef de niet-beves- tiging kon volgen. Het was, naar het ons voorkomt, een voudig een voorstelling, eene beleefdheid gewisseld tusschen leeraar en gemeente vice - versa. Maar keeren wy tot ons verhaal terug. Ds. Momma trad voor 't eerst op den 7 Juni in de Oude of St. Pieterskerk. Hjj legde zyne gemeente, gelyk te begrypen is. in nv^rcrrnni <vatal w **ut ueseu witieuea overgeven niet De ziel uw es tortelduyfkens demoedig; Wilt ook niet eeuwigh vergeten, Heer, goedigh, Uw arm volck, 't welck men nu trooste loos siet» en sprak over de woorden van 1 Petr. V 2 Weijdt de kudde Gods die onder u is» De spreker toonde aan ter eener zijde zijn plicht omtrent de gemeente, en aan de andere zijde den plicht der gemeente omtrent hem, en liet, zonder het in ronde woorden te zeggen, genoegzaam doorschemeren dat hjj zich, ondanks alle kabaal, geroepen ge voelde de kudde te weiden die hem geroepen had tot haren herder. Burgemeesters en de voornaamsten der stad gingen na deze predicatie den nieuwen zijn levensbestemming een wanhopige iv, indien hjj in deze wereld slechts een strijd perk om het bestaan ziet, of een tooneel voor den eerzuchtige, en niet een roeping erkent hem door Hooger opgedragen. Door dit geloof beljjden we de antire volutionaire beginselen op staatkundig gebied. M. d. K. Het vertrek van onze landgenooten naar Colorado is bepaald op 12 November, per stoomschip Dubbeldam van Amsterdam. De redactie van de Zeeuw heeft maat regelen genomen tot het onderhouden tan eene geregelde correspondentie tusschen onze vertrekkende bloedverwanten en vrien den en de hier bljj venden. "Voor zoover belangstellenden in die nieuwe nederzetting nog geen lezers van de Zeeuw zijn, raden wy hun aan dit te worden. -f De spoorwegen in Dakota, Nebraska, Jo WA, drie der Staten van de Vereenigde Noord Amerikaansche, zitten verlegen met den overvloed van graan. Alle entrepots zitten vol, zoo vol dat tien duizend waggons te Chicago op het lossen staan te wachten. Ziet ge wel, zou Fourier als hy nog leefde, zeggen, ge herinnert u den socialist we! met wien we de vorige week kennis maakten ziet ge wel dat God voor a'le monden voedsel geschapen heeft. Maar hoe komen ze er aan? Dat zou nu eens een goed werk voor onze socialisten zijn, om te trachten dat probleem op te lossen. Dat krabbelen en knagen en afbreken van het bestaande geeft niets. La critique est aisée, mais Vart est difficile. Hetwelk beteekentDe beste stuurlui staan aan wal. Onze wereld is een wereld van reclame. Dat was de oude wereld niet. Toen was het winkelhuis voorzien van in lood gevatte ruitjes, daarbinnen was geen étalage. Het neergeslagen blind diende tot uitstalling van de te verkoopen waar. En die waar werd voor regen en zonneschijn door een luifel beschut. Nu is de annonce een meer en meer gebruikmiddel om de waar aan den man te brengen. Eerst de annonces in couranten, daarna leeraar bezoeken en verwelkomen. Heerea schepenen en raden kwamen mede en de hoofdmannen der burgery volgden. Op merkelijk dat niet van kerkeraadsleden of predikanten wordt gesproken. Wilden zy afwachten de dingen die ge beuren zouden Op Maandag 8 Juni hield ds. Momma zyn inaugureele oratie als docent aan het gymnasium in tegenwoordigheid van allen die in Middelburg in ambt en aanzien waren. Ook dit schjjnt weder een half kerkelijke plechtigheid geweest te zjjn. Wij lezen althans dat de geheele regeering met de burgemeesters Schorer en Munnicq aan 't hoofd zich van liet stadhuis naar de Nieuwe kerk begaven om die oratie aan te hooren. Zeker is het in ieder geval dat de classis in deze gebeurtenis van 8 Juni een nieuwe grief zag, De classis gevoelde zich vernederd, en zy scheen den kelk der vernedering ten bodem toe te moeten ledigen, toen op den II Juni, in hare vergadering, expresselyk om de onrust in de Middelburgsche ge meente bijeengekomen, een stadsbode ver scheen met de sommatie aan den scriba der classis ds. Smittman om orimiddellyk voor den Magistraat te verschijnen. j gaat alleen. Het bleek weldra dat de scriba der classis alleen geroepen was, opdat de Magistraat zou kunnen te weten komen wie de steller was der stukken van de classis uitgaande. Ds. Smittman verschuilt zich achter zjjne betrekking als scriba van de classis maar noemt den steller der stukken niet. Zoo gaan de dagen onder haspelen en heen en weer schryven en vergaderen voorbij zonder dat de zaak in kwestie een stap verder komt. Omstreeks hetzelfde uur waarop de scribe ('er Classis voor den Magistraat geroepen was, was ook de krijgsmacht der burgery (de schutterij) samengekomen. Majoor van Goethem trok met vijftig of zestig welge wapende mannen naar de vergadering der jj op muren en vervoermiddelen nu in de wolken. Is het u bekend dat in het Berner- Oberland de bekende aankondiging van Van Houten's cacao te lezen staat, evenals aan de kromming van den spoorweg bjj Konstantinopel Weten onze lesers dat in een hotel aan den voet van den Olijfberg, tegenover het station van den spoorweg Jeruzalem—Jaffa ds reclame-kaart voor de Chicago-wereld- tentoonstelling opgehangen is? Ziet, dat is de reclame onzer eeuw. En nu meldt men uit Londen, dat de toepassing van het vernuftig denkbeeld is gevonden om, door middel van electrisch licht te adverteeren op de wolken 1 Dat is nu in Londen, maar vertoont niet overal de maatschappij sporen van gejaagd heid en abnormale verschijnselen? Het rustige, kalme, antirevolutionaire leven verwijdert zich al meer en meer, en om dat terug te vinden zou men wenschen boer in de San Louis te kunnen worden. Daar is wel electrisch licht maar nog geen reclame. Wittenberg. Er liggen 375 jaren tusschen den dag toen Luther zjjne 95 stellingen aan de deur barer slotkerk aanplakte, eu dien waarop keizer Wilhelm II zijn merkwaardige rede uitsprak van dit oude, pas vernieuwde bedehuis. De tegenstelling is ontzaglijk. Toen een Habsburger op den Keizerstroon, een vervolger der broederen, thans een Ho- herzollern, beschermer der Evangelische kerk in Duitschland. Toen een machtig «Romendom» door bijna al de Duitschevorsten gesteund, pogend de teedere plant der Reformatie te verstikkenthans een Paus die machteloos, althans werkeloos den voort gang der hervorming aanziet, en tal van Duitsche Vorsten de wjjding der Lutherkerk vierend. Tusscheu dit toen en nu ligt een lange lijdensgeschiedenis, een reeks van geweldige stormen. Over de slotkapel van Wittenberg zijn èn in letterlijken èn in figuurljjken zin de stormen der eeuwen heengegaan. Niet alleen dat de oude kerk, reeds vóór 1500 gebouwd, in 1760 door Oostenryksch en in 1813 door Fransch vandalisme, zwaar geteisterd werd doch ook hoe menigmaal was de rook der kettervervolging over haar heengegaan. Ook de kerk naar Luther genoemd, kon niet classis op hot Koorkerkhof. Zij kloppen aan en verlangen binnen gelaten te worden. De koster zegt dat niet meer dan vier of vyf kunnen binnenkomen, maar zestien of zeven tien gewapende mannen dringen den koster op zjj, en de vergadering der classis binnen. De praeses stamelt iets onverstaanbaars, sommige leden blijkbaar niet van de Gideonsbende willen heengaan maar worden bij «de mouw» vastgehouden ma joor van Goethem zegt, dat niemand zal heengaan voor hy zyn boodschap gebracht heeft of hjj zal hier een bloedblad aanrichten. Die boodschap is dat de vernietiging van het beroep tegen de borst der gemeente is, dat de burgery part noch deel wil hebben aan al de opstokerij, mondeling of schrifte lijk, tegen de wettige handeling van ker kenraad en magistraat ingebracht, en dat zij de classis aansprakelijk stelden voor alle onheilen door de houding der classis ver oorzaakt of te voorzien. Majoor van Goethem wees de eerwaarde vergadering op zijne manschappen in slag orde rondom de consistorie geschaard, en verklaarde dadelyk te willen weten, voor zijne lastgevers, of de classis op deze wijze zou voortvaren al dan niet. v- „cen aan die afspraak echter nooit voldaan. Op denzelfden middag werd in hare vergadering besloten om, «van wege de groote ontsteltenisse de gemeynte tot Middelburgh, de verklariogen der keeren capiteinen in facie classis, de oproerige ge moederen des volks etc. opdat de E, vergade ring veijlig en buijten alle bedreygingen rnochte seker wesen, de vergaderingen naar Vlissingen te verleggen». De classis Walcheren vluchtte alzoo naar Vlissingen. Gelijk eenmaal Pius IX in later dagen voor de Fransche bajonetten vluchten zou uit de heilige stad naar Ajacco, zoo vluchtte de Eerwaarde classis van Walcheren voor de bajonetten der schutterij, uit het kapi- tool der kerkelijke macht in Zeeland naar de Scheldestad. Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1892 | | pagina 1