BULLETIN
November.
Zevende jaargang.
ERK, te Goes
te Middelburg.
PRIJS DER ADVERTENTIES
TAN
Uitslag van de heden gehouden loting voor
de Nationale Militie te Goes,
No. NAMEN. Lengte. Reclame.
Snelpersdruk G. M. KLEMKERK Goes.
p IMjifag II ilooerafiec 1892,
pö.OOö Aangeslagen Pannen
3EIIW.
/E VAN
van 1 5 regels 25 cent iedere regel meer 5 cent
Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel
meer 10 cent.
GOES, 31 October 1892.
1. Jan Adriaan GoemansBroederdienst.
2. Johan Hendrik Ochtman
3. Abraham Nicolaas Cornelisse 1,706.
4. Pieter van den Dorpel
5. Willem Hendrik Magielse 1,740. Broederdienst.
tb Pieter CoomanEigen dienst.
7. Cornelia Jacobus de Munck 1,614. Broederdienst.
8. Johannis de JongeEenige zoon.
9. Adriaan Marinus van Paassen 1,727. Broederdienst.
10. Laurus Rjjk1,657.
11. Cornelia Bliek1,736.
12. Albert Molhoek1,744. Gebreken.
13. Reinier Burgs1,619
14. Hendrikus Laurus Kiters1,719.
15. Itje Pokke1,686. Broederdienst.
16. Willem de Pan1,762. Broederdienst.
17. Jacobus Jacob de Jongh1,852.
18. Francois Lodewgk Klemkerk Eigendienst.
19. Abraham van Baaien1,736. Te klein.
20. Johannes den Boer1,805
21. Johannis Adriaan van 'tZelfde Eigendienst
22. Wilhelmus Franciscus Josephus Stieger 1,616.
23. Jan Cornelia SinkeBroederdienst.
24. Krinus Cornelis de Jonge 1,605. Gebreken.
25. Cornelis Abraham Stoutjesdijk 1,809. Eenige zoon.
26. Christiaan Hendrik van Altena 1,748. Broederdienst.
27. Karei Biuel 1,737.
28. Adriaan Jacob Hendrikse 1,619.
29. Cornelis Aarnout Schrijver 1,655.
30. Cornelis Anthonius van Immerseel 1,649. Broederdienst.
31. Johannes Jacabüs Ramondt 1,592. Broederdienst.
32. Pieter Weststrate1,632.
33. Nicolaas Willem Janse1,644. Gebreken.
34. Willem Fredrik Croonenburg 1,651.
35. Franciscus Cornu
36. Jean Baptist Polfliet1,652. Broederdienst.
37. Willem Hollestelle1,644. Broederdienst.
38. Anton Marinus Verdonk 1.665.
39. Jean Baptiste van der Reit. 1,757. Gebreken.
40. Christianus Petrus van Opdorp 1,65A
41. Hendricus Hermanus Somer 1,596.
42. Cornelis Johannes Pilaar 1,724. Broederdienst.
43. Abraham Cense1,736. Broederdienst.
•44. Johannis Andries Le Coq 1,734, Broederdienst.
45. Johannes Adrianus Borgs1,602.
46. Jan Pieter Kousemaker1,694., Broederdienst.
47. Marinus van Zweden1,691. Broederdienst.
48. Jacobus Johannes Blondel1,654.
49. Hugo de Witt HamerBroederdienst.
50. Theodor Jan van der Peijl 1,747.
51. Marinus Johannes Seheffers 1,618. Broederdienst.
52. Johannes Cornelis Pilaar 1,683.
53. loannes PetruB Thewes1,632. Broederdienst.
54. Pieter Schrijver1,708.
55. Leendert Cornelis Casimirus Fukken 1,658. Broederdienst.
56. Marinus Anthonie van Ettinger Broederdiens.
57. Marinus Johannus Schouwenburg. 1,748. Broederdienst.
58. Jacob Bruiuooge1,722
59. Antonie Pieter Bodbijl,547. Eenige zoon.
60. Geraard Marinus Timmerman 1,678. Eenige Zoon.
61. Willem Frederik den Herder 1,726. Gebreken.
62. Johannes Geraard Risseeuw Eigen dienst.
63. Anthonius Walrave1,643.
64. Everardus Johannes Seller 1,695.
65. Ferdinandu8 Jacobus Tierie1,644.
66. Willem den Boer 1,713. Broederdienst.
67. Karei August Schneider 1,655.
68. Willem Schipper1,757. Broederdienst.
69. Leendert Steketee1,655.
het bedrag der bedrijfsbelasting, daar kan
alleen aangifte den Staat doen weten welke
personen in de winst deelen. Het stelsel
is dat aangifte moet geschieden van al wat
te weten noodig is voor de colleges van
zetters die den aanslag doen. Die echter
niet in de vermogensbelasting vallen, zullen
in den regel die aangifte wel niet behoeven
te doenzq moeten slechts enkele gegevens
verstrekken.
Heden 31 October, op den gedenkdag der
Kerkhervorming, herbergt het historische
Wittenberg een aantal Duitsche Vorsten en
Regenten.
Zij zijn daar samengekomen om de geres
taureerde Slofcrerk, dezelfde waaraan Luther
zijne stellingen bekend maakte, op nieuw te
openen.
De slotkerk moet, volgens de mededeeling,
door de reparatie schooner zjjn dan ooit.
'tlste hopen dat het uit den Hervormings
tijd bekendegouden kerken, houten pries
ters; voor Wittenberg niet van toepassing
moge zijn.
Oudtijds werden de steden door den
landheer met jaarmarkten begiftigd. Daaruit
ontstonden de bekende kermissen.
Die kermissen leven nog steeds in kleinere
steden en op het platte land met de taai
heid een betere zaak waardig.
De groote stedeD hebben nu in de ge
durig te houden wereldtentoonstelling hun
kermis.
Eerst om de 10 jaren, nu reeds om de
5 jaren roept een der hoofdsteden van Europa
kijkers en pretmakers tot zich. Minder
om die kijklustigen en pretlieden te be
vredigen, dan wel om in het openstaande
hok de kip te vangen die belooft gouden
eieren te zullen leggen.
In België had een woedende woorden
en papierenstrijd plaats over de vraag wie
in 1895 de wereldtentoonstelling herbergen
zou.
Antwerpen of Brussel.
En wie heeft het gewonnen?
Wel, allebei.
Maar hoe kan dat?
Wel, Antwerpen en Brussel zullen door
een electrischen spoorweg verbonden, tot een
stad worden, en ieder een deel der tentoon
stelling hebben, die de wereldtentoonstelling
Antwerpen-Brussel heeten zal.
Da's negentiende-eeuwsch!
De wereldtentoonstelling te Chicago blijft
op Zondag gesloten. De regeering wilde
het zoozij stelde er haar subsidie van 3
miljoen gulden van af hankelqk. De Senaat
stemde er voor met 52 tegen 14,
en het Huis van Afgevaardigden hechtte er
zijn zegel aan met 147 tegen 61 stemmen.
Ook het meerendeel der afzonderlijke sta
ten, namelijk 41, en 5 territories, hadden
reeds besloten des Zondags geen deel te
zullen nemen aan de expositie.
En welke overwegingen hebben nu onze
practische Amerikanen tot dit christelijk
besluit geleid
Wij noemen er eenige van.
Zondagsheiliging is eisch voor eene chris
telijke natie.
Men mag van hoogerhand niet minstens
50,000 ambtenaren berooven van de Zondags
rust.
Het belang van 25000 machinisten is er
bq betrokken.
De groote Amerikaansche staat moet aan
de staten van Europa het voorbeeld geven,
gelqk de grootste staatslieden van Amerika
de Zondagsheiliging van den aanvang be
schouwd hebben als een der hoofdoorzaken
van de standvastigheid onzer staatsinstelling.
Het hoofdargument was echter dat het ge
bod Gods, tot Wien de republiek zieh in
dagen van tegenspoed steeds, en nooit te
vergeefs, heeft gewend en Wien zq ook
thans in voorspoed wenschte te eeren, niet
mocht worden overtreden.
Welk een groot verschil met Nederland,
zoa men zoo zeggen. Nederland, dat eveneens
op groote uitreddingen en rijke zegeningen
wijzen kan, doch ook in zoo menig opzicht
afwijkt van het pad van Gods geboden.
En dan ditzelfde Nederland nog steeds in
vervalterwijl Amerika voortdurend in bloei
en ontzag toeneemt.
Ook den natiën geldt het Bijbelwoord,
dat God een belooner is dergenen die Hem
zoekendat Hij eeren zal wie Hem eeren
en licht zal achten allen die Hem versmaden.
Met dankbaarheid aan God mogen wjj
gelooven dat de cholera is geweken voor
'toogenblik. De gevallen zijn, zoowel buiten
als in ons vaderland zeer weinige meer.
Ook nu is weder gebleken de waarheid
van het Schriftwoord als uwe gerichten op
aarde zijnzoo leeren de inwoners der
aarde gerechtigheid.
By al de droeve tijdingen uit Hamburg,
waar niet minder dan acht duizend menschen
in weinige weken aan de cholera stierven,
kwam de verblijdende tijding dat ook daar
de nood bidden heeft geleerd.
Bidden tot Hem die gezegd heeft: werpt
al uwe zorgen op Mij, en ik zal u uithelpen.
En niet aileen bidden, maar ook onder
linge liefde heett de epidemie te Hamburg
geleerd. Naar mate allen die buiten hare
wallen waren zich afscheidden, bracht daar
binnen de ziekte de harten tot elkander. Op
het altaar der liefde werd veel, zeer veel
geofferd voor zieken en stervenden, voor
weezen en voor weduwen.
De ellende bevorderde de kennis van het
Evangelie, en geloofd mag worden, dat
menige stervende en herstelde hetIk hen
de Heere, uw heelmeester heeft leeren
verstaan.
De Engel der vertroosting volgt niet
zelden den Engel des verderfs op den voet.
Zoo groot is Gods goedheid, ook te midden
van tampen.
Men zegt dat in zekere stad van Zuid-
Europa aan weerszijden van de rivier gebouwd
de bewoners altijd met elkaar kribbelden.
De partijen werden door de rivier gescheiden.
Zoo hoog ging de verbittering dat, toen
de bewoners van den eenen oever een toren
met uurwerk hadden gebouwd, de bewoner*
van den anderen oever ook een toren met
uurwerk gingen bouwen. Zij zetten dezen
vlak én 't gezicht der overburen en plaatsten
er een mannenkop in, die, door een kunstig
mechanisme bewogen, bq iederen slag vau
het heel of half uur de tong uitstak.
Dat affront verbitterde de concurreerende
kibbelaars ontzettend.
Dit verhaal kwam ons voor den geest bq
het lezen van een 72 regels bevattend tele
gram in de N. R. C. van Zaterdag. Daarin
wordt verteld wat Bismarck zooal over de
Duitsche politiek en de legerwetten heett
gezegd.
Zijne nijdige zetten, venjjnige woorden en
guasi-geestigheden brachten ons den ijzeren
man met de uitstekende tong voor den geest.
De laatste levensavond van den laatste van
Duitschlands heldenfiguren uit de groote
oorlogen wordt overschaduwd door spijt en
nijd.
De Pcotestantsche JSoordbrabanter ont
wikkelt bij de beantwoording der vraag
Waarom eerst Kamers van Arbeid een
zeer goede gedachte.
Het blad zegtlaat daarom Kamers van
Arbeid voorgaan, opdat de menschen leeren
gevoelen in eigen kring hoe moeilqk het
gaat aan zoo vele eischen en vaak tegen
strijdige eischen te voldoen.
Het blad wil zeggenleert gjj eerst
wat besturen en regeeren beleekent voor
gij alles en nog wat van de regeering
verwacht en eiseht.
Dat is een wijs woord en een waar
woord, en een woord ook voor ons anti
revolutionairen van groot gewicht.
Ach, in verkiezingsdagen; meent men niet
zelden, dat bjj overwinning de gedaante der
wereld veranderen zal. Dit kan en dat zal
en dat moet.
Men wacht niet zelden wonderen van
den gekozene in dezen of genen kring, en
begrijpt niet dat tallooze struikelblokken
en hinderpalen liggen op den weg die leidt
tot de allergeringste hervorming.
Niet zelden heeft men niet het aller
minste begrip van de particuliere belangen,
die eene algemeene hervorming belemme
ren en nooit bq ons zqn bekend geweest.
Wij zeggen daarom gaarne de Prof.
JSoordb. na: laat ons eerst leeren wat
regeeren en besturen beteekenc, voor we
den staf breken over hen die daartoe ge
roepen zijn.
De taak is waarlqk, voor hem die den
ernst zqner roeping verstaat zoo gemak
kelijk niet.
UpnlIUUl u ui nwuifuijj
is namiddags te 2 uren bq Wagenaar.
i I e r s e k e van
i op perceel 489a te Kattendijke.
Aanwijzing geichiedt door JANDEROOIJ
I e r s e k e.
Information te bekomen ten kantore van
sn lieer W. PELLE te Goes.