BULLETIN November. Zevende jaargang. ERK, te Goes te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIES TAN Uitslag van de heden gehouden loting voor de Nationale Militie te Goes, No. NAMEN. Lengte. Reclame. Snelpersdruk G. M. KLEMKERK Goes. p IMjifag II ilooerafiec 1892, pö.OOö Aangeslagen Pannen 3EIIW. /E VAN van 1 5 regels 25 cent iedere regel meer 5 cent Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. GOES, 31 October 1892. 1. Jan Adriaan GoemansBroederdienst. 2. Johan Hendrik Ochtman 3. Abraham Nicolaas Cornelisse 1,706. 4. Pieter van den Dorpel 5. Willem Hendrik Magielse 1,740. Broederdienst. tb Pieter CoomanEigen dienst. 7. Cornelia Jacobus de Munck 1,614. Broederdienst. 8. Johannis de JongeEenige zoon. 9. Adriaan Marinus van Paassen 1,727. Broederdienst. 10. Laurus Rjjk1,657. 11. Cornelia Bliek1,736. 12. Albert Molhoek1,744. Gebreken. 13. Reinier Burgs1,619 14. Hendrikus Laurus Kiters1,719. 15. Itje Pokke1,686. Broederdienst. 16. Willem de Pan1,762. Broederdienst. 17. Jacobus Jacob de Jongh1,852. 18. Francois Lodewgk Klemkerk Eigendienst. 19. Abraham van Baaien1,736. Te klein. 20. Johannes den Boer1,805 21. Johannis Adriaan van 'tZelfde Eigendienst 22. Wilhelmus Franciscus Josephus Stieger 1,616. 23. Jan Cornelia SinkeBroederdienst. 24. Krinus Cornelis de Jonge 1,605. Gebreken. 25. Cornelis Abraham Stoutjesdijk 1,809. Eenige zoon. 26. Christiaan Hendrik van Altena 1,748. Broederdienst. 27. Karei Biuel 1,737. 28. Adriaan Jacob Hendrikse 1,619. 29. Cornelis Aarnout Schrijver 1,655. 30. Cornelis Anthonius van Immerseel 1,649. Broederdienst. 31. Johannes Jacabüs Ramondt 1,592. Broederdienst. 32. Pieter Weststrate1,632. 33. Nicolaas Willem Janse1,644. Gebreken. 34. Willem Fredrik Croonenburg 1,651. 35. Franciscus Cornu 36. Jean Baptist Polfliet1,652. Broederdienst. 37. Willem Hollestelle1,644. Broederdienst. 38. Anton Marinus Verdonk 1.665. 39. Jean Baptiste van der Reit. 1,757. Gebreken. 40. Christianus Petrus van Opdorp 1,65A 41. Hendricus Hermanus Somer 1,596. 42. Cornelis Johannes Pilaar 1,724. Broederdienst. 43. Abraham Cense1,736. Broederdienst. •44. Johannis Andries Le Coq 1,734, Broederdienst. 45. Johannes Adrianus Borgs1,602. 46. Jan Pieter Kousemaker1,694., Broederdienst. 47. Marinus van Zweden1,691. Broederdienst. 48. Jacobus Johannes Blondel1,654. 49. Hugo de Witt HamerBroederdienst. 50. Theodor Jan van der Peijl 1,747. 51. Marinus Johannes Seheffers 1,618. Broederdienst. 52. Johannes Cornelis Pilaar 1,683. 53. loannes PetruB Thewes1,632. Broederdienst. 54. Pieter Schrijver1,708. 55. Leendert Cornelis Casimirus Fukken 1,658. Broederdienst. 56. Marinus Anthonie van Ettinger Broederdiens. 57. Marinus Johannus Schouwenburg. 1,748. Broederdienst. 58. Jacob Bruiuooge1,722 59. Antonie Pieter Bodbijl,547. Eenige zoon. 60. Geraard Marinus Timmerman 1,678. Eenige Zoon. 61. Willem Frederik den Herder 1,726. Gebreken. 62. Johannes Geraard Risseeuw Eigen dienst. 63. Anthonius Walrave1,643. 64. Everardus Johannes Seller 1,695. 65. Ferdinandu8 Jacobus Tierie1,644. 66. Willem den Boer 1,713. Broederdienst. 67. Karei August Schneider 1,655. 68. Willem Schipper1,757. Broederdienst. 69. Leendert Steketee1,655. het bedrag der bedrijfsbelasting, daar kan alleen aangifte den Staat doen weten welke personen in de winst deelen. Het stelsel is dat aangifte moet geschieden van al wat te weten noodig is voor de colleges van zetters die den aanslag doen. Die echter niet in de vermogensbelasting vallen, zullen in den regel die aangifte wel niet behoeven te doenzq moeten slechts enkele gegevens verstrekken. Heden 31 October, op den gedenkdag der Kerkhervorming, herbergt het historische Wittenberg een aantal Duitsche Vorsten en Regenten. Zij zijn daar samengekomen om de geres taureerde Slofcrerk, dezelfde waaraan Luther zijne stellingen bekend maakte, op nieuw te openen. De slotkerk moet, volgens de mededeeling, door de reparatie schooner zjjn dan ooit. 'tlste hopen dat het uit den Hervormings tijd bekendegouden kerken, houten pries ters; voor Wittenberg niet van toepassing moge zijn. Oudtijds werden de steden door den landheer met jaarmarkten begiftigd. Daaruit ontstonden de bekende kermissen. Die kermissen leven nog steeds in kleinere steden en op het platte land met de taai heid een betere zaak waardig. De groote stedeD hebben nu in de ge durig te houden wereldtentoonstelling hun kermis. Eerst om de 10 jaren, nu reeds om de 5 jaren roept een der hoofdsteden van Europa kijkers en pretmakers tot zich. Minder om die kijklustigen en pretlieden te be vredigen, dan wel om in het openstaande hok de kip te vangen die belooft gouden eieren te zullen leggen. In België had een woedende woorden en papierenstrijd plaats over de vraag wie in 1895 de wereldtentoonstelling herbergen zou. Antwerpen of Brussel. En wie heeft het gewonnen? Wel, allebei. Maar hoe kan dat? Wel, Antwerpen en Brussel zullen door een electrischen spoorweg verbonden, tot een stad worden, en ieder een deel der tentoon stelling hebben, die de wereldtentoonstelling Antwerpen-Brussel heeten zal. Da's negentiende-eeuwsch! De wereldtentoonstelling te Chicago blijft op Zondag gesloten. De regeering wilde het zoozij stelde er haar subsidie van 3 miljoen gulden van af hankelqk. De Senaat stemde er voor met 52 tegen 14, en het Huis van Afgevaardigden hechtte er zijn zegel aan met 147 tegen 61 stemmen. Ook het meerendeel der afzonderlijke sta ten, namelijk 41, en 5 territories, hadden reeds besloten des Zondags geen deel te zullen nemen aan de expositie. En welke overwegingen hebben nu onze practische Amerikanen tot dit christelijk besluit geleid Wij noemen er eenige van. Zondagsheiliging is eisch voor eene chris telijke natie. Men mag van hoogerhand niet minstens 50,000 ambtenaren berooven van de Zondags rust. Het belang van 25000 machinisten is er bq betrokken. De groote Amerikaansche staat moet aan de staten van Europa het voorbeeld geven, gelqk de grootste staatslieden van Amerika de Zondagsheiliging van den aanvang be schouwd hebben als een der hoofdoorzaken van de standvastigheid onzer staatsinstelling. Het hoofdargument was echter dat het ge bod Gods, tot Wien de republiek zieh in dagen van tegenspoed steeds, en nooit te vergeefs, heeft gewend en Wien zq ook thans in voorspoed wenschte te eeren, niet mocht worden overtreden. Welk een groot verschil met Nederland, zoa men zoo zeggen. Nederland, dat eveneens op groote uitreddingen en rijke zegeningen wijzen kan, doch ook in zoo menig opzicht afwijkt van het pad van Gods geboden. En dan ditzelfde Nederland nog steeds in vervalterwijl Amerika voortdurend in bloei en ontzag toeneemt. Ook den natiën geldt het Bijbelwoord, dat God een belooner is dergenen die Hem zoekendat Hij eeren zal wie Hem eeren en licht zal achten allen die Hem versmaden. Met dankbaarheid aan God mogen wjj gelooven dat de cholera is geweken voor 'toogenblik. De gevallen zijn, zoowel buiten als in ons vaderland zeer weinige meer. Ook nu is weder gebleken de waarheid van het Schriftwoord als uwe gerichten op aarde zijnzoo leeren de inwoners der aarde gerechtigheid. By al de droeve tijdingen uit Hamburg, waar niet minder dan acht duizend menschen in weinige weken aan de cholera stierven, kwam de verblijdende tijding dat ook daar de nood bidden heeft geleerd. Bidden tot Hem die gezegd heeft: werpt al uwe zorgen op Mij, en ik zal u uithelpen. En niet aileen bidden, maar ook onder linge liefde heett de epidemie te Hamburg geleerd. Naar mate allen die buiten hare wallen waren zich afscheidden, bracht daar binnen de ziekte de harten tot elkander. Op het altaar der liefde werd veel, zeer veel geofferd voor zieken en stervenden, voor weezen en voor weduwen. De ellende bevorderde de kennis van het Evangelie, en geloofd mag worden, dat menige stervende en herstelde hetIk hen de Heere, uw heelmeester heeft leeren verstaan. De Engel der vertroosting volgt niet zelden den Engel des verderfs op den voet. Zoo groot is Gods goedheid, ook te midden van tampen. Men zegt dat in zekere stad van Zuid- Europa aan weerszijden van de rivier gebouwd de bewoners altijd met elkaar kribbelden. De partijen werden door de rivier gescheiden. Zoo hoog ging de verbittering dat, toen de bewoners van den eenen oever een toren met uurwerk hadden gebouwd, de bewoner* van den anderen oever ook een toren met uurwerk gingen bouwen. Zij zetten dezen vlak én 't gezicht der overburen en plaatsten er een mannenkop in, die, door een kunstig mechanisme bewogen, bq iederen slag vau het heel of half uur de tong uitstak. Dat affront verbitterde de concurreerende kibbelaars ontzettend. Dit verhaal kwam ons voor den geest bq het lezen van een 72 regels bevattend tele gram in de N. R. C. van Zaterdag. Daarin wordt verteld wat Bismarck zooal over de Duitsche politiek en de legerwetten heett gezegd. Zijne nijdige zetten, venjjnige woorden en guasi-geestigheden brachten ons den ijzeren man met de uitstekende tong voor den geest. De laatste levensavond van den laatste van Duitschlands heldenfiguren uit de groote oorlogen wordt overschaduwd door spijt en nijd. De Pcotestantsche JSoordbrabanter ont wikkelt bij de beantwoording der vraag Waarom eerst Kamers van Arbeid een zeer goede gedachte. Het blad zegtlaat daarom Kamers van Arbeid voorgaan, opdat de menschen leeren gevoelen in eigen kring hoe moeilqk het gaat aan zoo vele eischen en vaak tegen strijdige eischen te voldoen. Het blad wil zeggenleert gjj eerst wat besturen en regeeren beleekent voor gij alles en nog wat van de regeering verwacht en eiseht. Dat is een wijs woord en een waar woord, en een woord ook voor ons anti revolutionairen van groot gewicht. Ach, in verkiezingsdagen; meent men niet zelden, dat bjj overwinning de gedaante der wereld veranderen zal. Dit kan en dat zal en dat moet. Men wacht niet zelden wonderen van den gekozene in dezen of genen kring, en begrijpt niet dat tallooze struikelblokken en hinderpalen liggen op den weg die leidt tot de allergeringste hervorming. Niet zelden heeft men niet het aller minste begrip van de particuliere belangen, die eene algemeene hervorming belemme ren en nooit bq ons zqn bekend geweest. Wij zeggen daarom gaarne de Prof. JSoordb. na: laat ons eerst leeren wat regeeren en besturen beteekenc, voor we den staf breken over hen die daartoe ge roepen zijn. De taak is waarlqk, voor hem die den ernst zqner roeping verstaat zoo gemak kelijk niet. UpnlIUUl u ui nwuifuijj is namiddags te 2 uren bq Wagenaar. i I e r s e k e van i op perceel 489a te Kattendijke. Aanwijzing geichiedt door JANDEROOIJ I e r s e k e. Information te bekomen ten kantore van sn lieer W. PELLE te Goes.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1892 | | pagina 1