1892. No. 13. Zaterdag 29 October. Zevende jaargang. VERSCHIJNT F. P. D'QUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIES Schetsen over Middelburg. elk en MAANDAG- WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND Prjjr per drie maanden franco p. p. f 0.95. Enkele nummers f 0.02 s. UITGAVE VAN G. M. KLEMKERK, te Goes ES van 1 5 regels 25 cent iedere regel meer 5 cent Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. EEN NIEUWE MAATSCHAPPIJ. Charles Fourier is in de encyclopedie der socialisten geen onbekende. Fourier, een Franschman, handelsreiziger van beroep, door de revolutie gedwongen eenige jaren als militair te dienen, had hartstocht voor filosofie. Omstandigheden in verband met zgne betrekking in de maatschappij leidden hem tot het overdenken van maatschappelijke toestanden. Hij ging filosofeeren, en maakte zijne plannen tot eene nieuwe inrichting van de maatschappij en filosofeerde op de volgende wijze Wat een luxe permitteeren de menschen zich toch. Wat een verkwisting in zoo'n maatschappij 1 Ieder zijn eigen pot, zijn eigen huis. Ver- eenigt de gezinnen en gij zult de opbrengst oneindig vermeerderen en de uitgaven ver minderen. Vereenigt 300 gezinnen tot een falanx. Die falanx moet een gemeen schappelijk huis, een phalanstère bewonen, waarin zich bevinden een openbare keuken, kinderzalen, boekerij enz. De leden van den falanx zullen niet met geld, maar met aandeelen in de opbrengst betaald worden door rekeningen. Ieder lid heeft een reke ning bevattende een creditzijde, voor het geen hij de maatschappij in kapitaal, talent en arbeid aanbrengt, en een debetzijde voor hetgeen hij de maatschappij kost aan wo ning, kost en kleedingen. Aan het hoofd van iedere phalanstère staat een monarque. Dit is de uitwendige inrichting der maatschappij, de inwendige drijfkracht is het denkbeeld van den harts tocht. Niemand mag werken uit dwang of uit nood, maar alleen ter wille van het ge noegen van den arbeid zelf. Middelen om dit doel te bereiken zijn vooreerst de vrije .keus van den arbeid volgens neiging en liefhebberij, en dan af wisseling van arbeid en dan verdeeling in groepen. Zg die een hartstocht voor een of ander werk hebben worden bij elkander gevoegd en niemand werkt langer dan anderhalf uur aan hetzelfde werk. Op harts tocht steunt de gemeenschappelijke con- sumtie, die zich richt naar' gelijksoortigen smaak op hartstocht steunt ook de ge meenschappelijke opvoeding. De kinderen zijn verdeeld in stille en schreeuwende, in popjes en kwelduiveltjeszij worden door bonnes die hartstocht voor dat werk hebben, FEUILLETON. Een bladzijde uit de Kerkgeschiedenis. III. Ds. Petrus Croone, sinds 26 Dec. 1660 predikant te Middelburg, was op 17 Januari 1676 overleden. De kerkeraad verzocht einde Februari handopening om in deze vacature te beroepen. Die handopening werd verleend, maar met een begeleidend schrijven van de classis Waleheren waarin zg den kerkeraad waarschuwde tegen de nieuwe dwalingen die de kerk beroerden. De volgende vergadering van den kerke raad, 21 Maart gehouden, toonde nog meer dat het aanstaande beroep met zorg en spanning werd tegemoet gezien. Ingekomen was een missive van den Prins-Stadhouder (Willem III), waarin die Vorst zich be klaagde over de «toenemende nieuwigheden», en de classis ernstig verzocht daartegen te waken, en vooral toe te zien bij het aan staande beroep te Middelburg. Deze missive was gericht aan de classis, ook had de Magistraat een gelijkluidend schrijven ontvangen. De classis had gemeend met dit schrijven den kerkeraad in kennis te moeten stellen. En in de kerkeraads- vergadering werd deze brief «met respect» gelezen. In onze dagen zou men allicht vragen waar de Prins-Stadhouder zich mêe bemoeide. Laat ik al dadelijk zeggen dat zoodanige vermaning te geven volkomen tot zijn recht behoorde. «\an die misdaden der Predikanten, daarop hg de Wet geen straffe gestelt en is, en nochtans argernisse gevenals nament- lijk ongewoonlijke, onbequame ugtlegginge er Schnttuere, curieuse opsoekingen van ïjdele Question, invoeringe van eenige. nieuwheid in de Ghemeijnte, nalatigheden in studiën, slappe bestraffingen- der ee- breeken, boefachtige klagten, Leugenen Achter klappinge, dertelheijd der ton<*e Lichtveerdigheid, Arglist, Gierigheijt, on matige gramschap in Disputatiën. ende Bestraffingen, te groote bitterheijt; in kleedingen, gesten ende manieren ende andere dingen des gemegnen levens, on- gebondenhejjt, ende diergelijke meer, sullen opgevoed, later komen ze in handen van gepassioneerde mentors. Bij die opvoeding moet, tot behoorlijke vorming der pha'an- stères gelet worden op de temperamenten. Om deze groepen goed te tormeeren, zegt Fourier, zijn 810 heele en 408 halve tem peramenten te onderscheiden. Onder de kinderen zullen zich spoedig doen kennen zjj die hartstocht hebben voor vuilheid, onreinheid, dat zijn de schoorsteen- of straatvegers uit passie. Fourier noemt ze horden, terwijl hij de anderen in benden indeelt. Dan komt de mannelijke en vrouwe lijke leeftijd en met deze de groepeering in het vestalaat en het demoisellaat, al naar de geneigdheid tot den ongehuwden staat ot het huwelijk, eene groepeering die men iederen dag opzeggen kan om van het eerste in t het laatste over te gaan. Ziedaar de omtrekken der maatschappij die Fourier in plaats van de bestaande stellen wilde, een maatschappij waarin geen plaats voor justitie of politie is, omdat de zonde daarin onbekend is. Ieder leeft immers naar zijn hartstocht, waartoe zou iemand zondigen. De maatschappij nu woest en ruw zal dan veredeld zijn, zelfs de dieren des velds, nu door het alles doordringende kwaad, ruw en wild, zullen de zegeningen van dat nieuwe leven ervaren. Fourier richtte een roerende oproeping tot de bezitters om 300.000 francs te leenen ten einde de proef met ééne phalanstère te nemen, hg zou 's middags om twaalf ure tiiuis zijn orn den man te ontvangen die zijn denkbeeld verwezenlijken ,.zou. Negen jaren lang klom hij, de sober en somber levende dweper, vijf trappen hoog naar zijne hooge woning te Parijs en wachtte tot den dag voor zijn dood op dien man, maar hij kwam nooit. Zullen we niets anders over hebben dan een lach voor de dwaasheden van dezen hervormer Gewis ja. Hg beging dezelfde fout als alle socialisten voor en na hem. Hg rekende niet met de zonde, die geen vrucht is van de omstandigheden, maar zetelt in het hart. Hij bouwde zich eene maatschappij zooals er nooit eene bestaan kan, omdat de harts tocht tot het goeddoen niet bestaat. Maar toch neemt Fourier een plaats in, in de breede rij van dichters en profeten die gevoeld hebben, dat deze maatschappij geen voldoening, geen vrede geven kan. Zij hebben gegist en gemist, maar met veel verlangen d' Ouderlingen (de saak bevonden hebbende) d' Overheijd te kennen geven, ende met eenen hun gevoelen daarop seggen. Edoch dat in allen gevallen 't opperste oordeel van de straffe, altijd aan den Magistraat ver- b ljjve.» Ziet ge wel dat de Prins niet buiten zgn boekje ging. De kerkeraad dan, om tot ons verhaal terug te keeren, na den brief «met respect» gelezen te hebben, bepaalde dat acht dagen later het collegium qualification tot het uitbrengen van het beroep zou bijeenkomen. Wg, die minder dan onze stoere vaderen, met de tale Latiums vertrouwd zijn, zullen eenvoudig een collegium qualificatum een beroepings-commissie noemen. Dat klinkt niet zoo deftig, maar toch meer verstaanbaar. Zoo'n beroepings-commissie bestond uit predikanten, ouderlingen en vgf leden van den Magistraat. Die laatste vijf leden, maar vgf, die schijnen juist de invloedrijkste geweest te zgn. De Magistraat toch gaf aan hare ge- commiteerden den geheimen last mede, om te stemmen op vier Coccejaansche predi kantenen om te beroependen Coccejaanschen predikant W. Mommma. En alzoo geschiedde. Ds. v. d. Wager.; was praeses van de commissie tot beroep. Hij opent met gebed en het lezen van eenige toepasselijke verzen uit de Schrift. Daarop wordt de missive van den Prins en het schrijven van de Classis gelezen. Maar de Praeses geeft tegen deze waarschuwingen een tegenwicht door bij de leden der vergadering ernstig aan te dringen, om zich, als in tegenwoordigheid van God, door geen andere stem, dan die van hunne consciëntie te laten leiden. Ds. Van de Velde vordert, dat men eerst zal uitmaken of aan het verlangen van den Prins zal worden voldaan, maar ds. Van der Wayen zegt dat de brief van den Prins aan Magistraat en classis en niet aan de beroepings-commissie is gericht. Intusschen ds. Momma was beroepen en deCoccejanen hadden gezegevierd. j^Ds. W. Momma, was in 1642 te Hamburg geboren, had gestudeerd te Leiden, was een ijverig leerling en volgeling van pro- uitgezien naar een beteren dag, een beteren dag waarop ook de christen hoopt als de nieuwe hemel en de nieuwe aarde verschij nen zal waarin gerechtigheid woont. In hoofdzaak deelden we in bovenstaande regels den inhoud mede van de rede gisteren avond door dr. van Gheel Gildemee3ter in den Schuttershof te Middelburg voor een zeer talrijk publiek gehouden. Dat er onweder broedde boven het hoofd der Duitschers was te voorzien, dat het uit de militaire windstreek opkomen zou was verwacht. Maar dat het zoo zwaar losbarsten zou, dat had niemand vermoed. Het Duitsche leger in getalsterkte aan het Russische gelg'k, terwijl Rusland 80 millioen zielen en Duitschland 49 millioen telt, dat wil zeggen dat ieder jaar in Duitschland 100 000 man meer opkomen moet, en dat de schatkist eenige millioenen Marks meer zal moeten ontvangen. Arm Duitschland, wat betaalt ge uw wapenroem, in '70 behaald, duur! Arm Duitschland, wat brengen de vijf millards u als oorlogsschatting betaald, u een ellende Die op het zwaard vertrouwt zal door het zwaard vergaan. Gelijk te verwachten was vertoonen de platen van de Columbia tentoonstelling te Chicago een terrein en een reeks gebouwen Amerika waardig. Dit triumffeest des vredes, waar de Zon dagsrust zal geëerbiedigd worden, tevens de herinnering aan de ontdekking der Nieuwe Wereld, belooft de groote gebeurtenis van het komende jaar 1893 te zullen worden, waarheen zich aller oog richten zal. Laten we dankbaar opmerken, dat geen oorlogen of geruchten van oorlogen, maar een wedstrijd om de productie meer te volmaken onze aandacht vraagt. Bij de wederkomste desjaars moeten in alle gemeenten de uitgaven vastgesteld wor den en uitgezien worden waar Abraham de mosterd halen zal. Dat gaat niet altijd even gemakkelijk. Want er moge groot verschil in cijfers zijn tusschen de begrootingen van Amsterdam en Edam, van Rotterdam en Rottevalle, van Middelburg en Doesburg, van Wissekerke en Biggekerke, één trek hebben ze nagenoeg fessor de Koek, verdedigde met zooveel ijver de Coccejaansche nieuwigheden dat hij met eenige Hervormden uit Lu beek, zijn woon plaats, de wijk moest nemen, en thans vinden we den beroepen predikant van Middelburg te den Ham in Pruisen. De beroepings-commissie had hare taak volbracht, het beroep was uitgebracht. Maar het beroep was nog niet door de classis geapprobeerd. En dat moest toch gebeuren. Aller oog richt zich van nu af op de classis. De classis bestond voor het meerendeel uit Voetianen. Zij werd gedrongen dooi de regeering van Middelburg om het beroep van ds. Momma goed te keuren, en toch geen acht te slaan op alle bezwaren, doorleden der gemeente mogelijk in te brengen tegen het uitgebrachte beroep, en zich bg het approbeeren alleen door kerkelijke verorde ningen, en geen anderen invloed (dien van den Prins) te laten leiden. Van de andere zijde werd de Classis van Walcheren gedwongen door die van Zuid- Beveland, om toch geen mannen toa te laten die «olie in 't vlammend vier van onrust wierpen, en door een request van de minderheid in den kerkeraad, die ver klaart dat als ds. Momma toegelaten wordt, men «die andere Predikanten tot stof vergruijsen en tot sant vermalen sal, sodat sij hare hoofden niet sullen durven ont dekken of ergens te voorschijn komen. Alzoo werden allerlei tormenten op de classis beproefd, tot eindelijk haar lang gewenschte antwoord inkwam. Zij «keurde tot blusschinghe van den schrickelijken brandt der kerke in Middelburg het beroep af». Dit besluit bracht de bevolking der stad zoodanig in onrust dat de officieren der burgerwacht aan den raad rapporteerden zich niet bij machte te gevoelen de orde te handhaven indien ds. Momma {hier niet zgne bediening aanvaardde. De stadsregeering wendde zich schriftelijk tot den Prins, met allen lof den naam van ds. Momma vermeldende, en vaardigde een scherp placcaat uit tegen allen die de in woners tegen ds. Momma trachtten op te zetten. De beroepings-commissie zette zich alle gemeen te kort. Te kort is het refrein, nadat leenen het praeludium is geweest. Zelfs de Kamper streek veel uitgeven en weinig opbrengen is uit. Onze ouden zeideneen weinig te kort is als olie in de raderen. Maar dat was in de dagen toen het par ticulier initiatief nog in eere was. Nu alles meer gaat steunen en leunen op de openbare kassen, worden de tekorten, in plaats van een prikkel tot verhoogde werkzaamheid, een chronische kwaal. In Amsterdam zijn bg eenige boekbande laars adressen neergelegd om bg den ge meenteraad tegen belastingverhooging te requesteeren. Deze adressen zgn verzonden voorzien van 22000 handteekeningen. Wij dachten dat bij een plebiscie tegen belastingverhooging allen te hoop zouden loopen. (Dit cgfer is voor Amsterdam waarlijk niet hoog. 28 Oct. 92. Middelburg. In de raadsverg. van Maandag 31 Oct. a. te 3 uur is aan de orde lo. Missive van dhr. Koole betreffende de raadsbesluiten van 28 Sept. en 19 Oct. in zake verzoek v. Pagé. 2o. Suppl. kohier pl. directe belastiug inkomsten 1892. 3o. Nader adres directeur Zeeuwsche spoor- bootmjj. betreffende plaatsing wachthuisje aan de Loskaai met voorstel van B. en W. 4o. Voorstel B. en W. betreffende toepas sing tarief duinwaterleiding. Goes. Woensdagavond trad voor een vijftigtal belangstellenden in de Prins van Oranje op de heer Huurman, uit Den Haag, vice voorzitter van den Chr. Volksbond; daartoe uitgenoodigd doords. v. Griethugsen, die met de heeren J. M. Kakebeeke en J. Donner het initiatief had genomen om te trachten hier een afdeeling van dezen bond te stichten. De heer Kakebeeke leidde den spreker in met de herinnering dat jaren lang in deze gemeente een werkver schaffing had bestaan. Het afgraven van de Schans en het dempen der brakke Vest was haar werk. Nu dit werk is afgeloopen weet de commissie niet wat nu te doen. Tot het ln het leven roepen eener manden- of klompenmakerij, wat aangeraden was, had zij niet durven besluiten, wijl zg geen concurrentie wilde met den Arbeid. Door ook schrap en vraagde steun aan de stads regeering tegenover de classis. Toen werd het ernst. De Magistraat toch verklaarde te zullen doen wat der classis was, en zelve het beroep te zullen approbeeren. De Raad nam eene bepaald vijandige houding aan tegenover de classis, door reeds bij voorbaat ds. Momma tot leeraar aan het Gymnasium te benoemen, en een zijner leden aan te wijzen om met de gedeputeerden uit de beroepings-com missie ds. Mompia te bezoeken, en hem te bewegen tot aannemen van het beroep. Dit gaf den Coccejanen weder hoop en die hoop werd nog versterkt door de houding der gecommitteerde raden van de provincie (gedeputeerde staten) die praeses, scriba en assessor der classis ter verantwoording riepen, en hun verklaarden geen voldoende reden tot vernietiging van het beroep te hebben gehoord, en «het seer bekom merlijck aanmerkten, dat yemand simpelijck maar berucht zijnde van eenige nieuwigheijdt, daarom niet soude beroepeljjck sgn». De zaak scheen voor de Voetianen verloren. Alle machten waren hun tegen. Alleen de Prins stond aan hun zjjde. En niet te vergeefs zochten zg hulp bij hem. De Prins had uit het leger bg Valenciennes, onder dagteekening van 15 Mei een missive gericht aan de elassis, waarin hg deze uit drukkelijk zgn hulp toezei, en aan ds. Momma, waarin hg hem verzocht het beroep naar Middelburg niet aan te nemen voor de geschillen aldaar vereffend waren. De Prins eenmaal aan het schrijven, schreef aan de beroepings-commissie hem onmiddellijk consi deratie te geven op het schrijven der Classis, en aan den Magistraat gaf hg bevel, zich niet te laten gebruiken om het beroep ten uitvoer te brengen. De beroepings-commissie en de Magistraat haastten ,zich den Prins «gansch omstande- lijk van de geschapenheid der zaak te berigtan, en justificeerende de handelingen der ver- gaderinge mat goede redenen.» Dit alles werd om ds. Momma gedaan. Maar wat deed ds. Momma zelf Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1892 | | pagina 1