1892. No. II. Dinsdag 25 October. Zevende jaargang. V E IS SC II IJ NT G. M. KLEMKEKK, te Goes F. P. IVHUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENT1EN Politieke partijen. Goes. Wq' verwjjzen de lezers naar de advertentie in dit en het vorige no. van ons blad, waarin een lezing wordt aange kondigd te houden door de n heer Huurman van 'sGravenhage over «werkverschaffing.» Het optreden van den heer Huurman staat in verband met het plan van eenige heereu in deze stad om een afdeeling van den christeljjken volksbond op te richten, geljjk die welke o. a. te Gravenhage en Middelburg onder mannen als dr. v. Gheel Gildemeester en dr. Heldring, eu practische mannen als Huurman en anderen, met zooveel zegen werkzaam zjjn. Middelburg. In de raadsvergadering van Woensdag a. tel uur is aan de orde: ingekomen stukkenconcept besluit tot opneming tan f 32200 kasgeld. Voortzetting behandeling gemeentebegrooting 1893. Gemengde Berichten. Veere. In de Vrjjdag 11. gehoudene gemeenteraad is met 4 tegen 2 stemmen (1 lid afwezig) besloten de jaarwedde van de onderwijzeres C. W. Baggerman met 100 gulden te verhoogen en alzoo te brengen op 500 gld. KolIJnsplaat. De gemeenteraad heeft de begrooting der gemeente vastgesteld op f 15245,85. Voorts werd besloten aan J. v. d. Voorde een jaarl. subsidie te verleenen, voor zjjn wagennienst, mits ook andere gemeenten hunne bjjdrage er voor over hebben. w. elkfn MAANDAG- WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND Prjjf per drie maanden franco p.p. f 0.95. Enkele nummers 0.02s. UITGAVE VAN EN van 1 5 regels 25 cent iedere regel meer 5 cent Familieberichten van 1 5 regel? 50 cent, iedere regel meer 10 cent. IV. Gelijk de tempel van Salomo rustte op twee pilaren, Jachin en Boaz, alzoo rust de tempel der revolutie op twee pijlers natuurrecht en volksheerschappij. Dat zagen we in ons vorig artikel. Laat ons nu kennis maken met de groepen die dien tempel bewonen. En dan valt natuurlijk, om getalsterkte en ouderdom het eerst de liberale partij in 'toog. Het is de loop, dien de revolutie overal neemt, dat de liberale partij Koningschap en Aristocratie knakt, en op haar beurt verdrongen wordt door anderen. Opkomen, bloeien, ondergaan, dat is ook haar levenswet, in tegenstelling met het Christendom, dat blijft. In de middeneeuwen vormden zich de partjjen naar klassen, de adel en de kerk, b. v. Ir. de nieuwere tijden vormen de partjjen zich naar meeningen. Toch werkt die oude klassenindeeling nog eenigszins na. Tusschen de noblesse en het gepeupel drong zich in 1789 de burgerij, in de geschiedenis gekend als de derde stand. Die burgerij ol middenstand vormde en vormt nog de kern der liberale partij. Tot de liberale partij worden in 't alge- meen gerekend zjj die eene gematigde toepassing van de denkbeelden der revolutie verlangen, die zoowel terugdeinzen voor uitersten in de staatsregeling als in de middelen waardoor zjj moeten tot stand gebracht worden. Gematigdheid en belang zijn hier aan elkander gebonden. Immers tot de liberale partjj behooren doorgaans de bezitters, de mannen van eene gevestigde levenspositie. Dat bezit, die positie zou immers worden bedreigd als de massa des volks in 't bezit van het staatsgezag kwam, zoowel als toen het gezag ia handen der bevoorrechte stan den was. De liberale partij omhelst de leer der volks heerschappij, maar verstaat onder volk uitslui tend zichzelf. Hij die dezer dagen meèleelt, en de dag - bladen der liberale partij inziet zal zich, nu het kiesrecht, door census beperkt, dreigt onder te gaan, er, een voorstel is gedaan om het geheele volk gelijkmatig tot de samenstelling zijner vertegenwoordiging te roepen, kunnen overtuigen in hoever de leer der volksheerschappij, dat eerste artikel harer Grondwet, bij haar toepassing vindt. Geen vorst bij de gratie Gods, geen voor rechten aan adel of kerk, het volk moet regeeren. Dat is de leus. Maar welk volk Liefst dat deel des volks dat bezit heeft en door een census wordt bepaald. Ziedaar theorie en practjjk. Het ideaal der liberale partjj is, vooral sedert 1848, meer gevestigd, de heerschappij der gegoeden, beschaafden, der begaafde redenaars, van het denkend deel in éen woord, om een echt Nederlandsche uitdruk king te bezigen. Daartoe moest vooral dienen de zoogenaamde constitutioneele monarchie of parlementaire regeering, waarbjj het koningschap Daar den vorm blijft bestaan, maar waarbjj de werkeljjke macht overgaat in het Parlement, een republiek gehuld in den mantel van het Koningschap. De Koning wordt daardoor eerste dienaar van den Staat, maar de Koning is daardoor ook een der stevigste bolwerken tegen het opdringend gepeupel. Het kan moeilijk betwist worden, dat bezit en beschaving recht geven tot het oefenen van invloed op het openbaar leven. Vroeger was het bezit bijna uitsluitend bjj den adel en de beschaving bjjna uitsluitend bij de geestelijkheid te vinden, nu is een gegoeie burgerstand en eau stand van ge leerden en ambtenaren ontstaan, en heeft bezit en beschaving zich in meerder of minder mate verspreid over den geheeleo midden stand. De eisch is daarom niet meer dan billjjk dat ook die stand deelneme aan het open bare leven. Mtor wat te verkkf n, doch; niet te recht vaardigen is, is dit, dat de liberale partjj het openbare leven aan zich onderwerpt. De liberale partij heeft het historisch ver leden, even goed een factor in het openbare leven als rijkdom en beschaving, op zjj gezet om uitsluitend have getalsterkte te doen schitteren. Tegenover alles wat hoog stondmo narchie, aristocratie en Kerk, zette de liberale partjj hare numerieke meerderheid. Krach tens datzelfde recht van het aantal «en wij nu weder een worsteling om den voorrang van den nog talrjjker vierden stand. Adel en geestelijkheid zoo sprak een der groote redenaars van de revolutie, vormen slechts een honderdste deel der bevol king, daarom moeten zij zich onderwerpen aan de overige negen en negentig honderdste. De middelstand, zal een der redenaars van de toekomstige revolutie zeggen, telt slechts een tiende der bevolking. Zjj moet wjjken voor het het negen tiende deel, dat bestaat uit kleine eigenaars en menschen die niets hebben. Overal ziet men reeds de democratie de veroverde veste binnendringen. Overal. Ook in Nederland, waar, de liberale partij door geen monarchaal verleden ge dwarsboomd, integendeel door een repu- blikeinsch verleden geholpen, krachtiger stond dan elders. De opdringende radicalen en socialisten bij onze Kamer-verkiezingen; de werkman-afgevaardigdeD in onze gemeen teraden het voorgestelde allemans- stemrecht, zjjn dat niet zoovele teekenen die heenwjjzen naar de verplaatsing van het gezag? Vrijheid was het doel van den strijd der revolutie. Humaniteit is het doel van het streven der liberale partjj. Een beschaafde maatschappij, die zich verzet tegen alle voorrechten, maar ook tegen alle ruwheid, een maatschappij die de onvervreemdbare rechten des men schen erkent, dat is het edel streven der oudste dochter van de revolutie. Liefde tot den naaste, zorg voor zjjn geestelijke en lichamelijke welvaart moge ten allen tjjde in meer of minder mate betracht zijn, de liberale partij heeft als element in het openbare leven doen opnemen erkenning van zjjn recht en zjjn eer. Het openbare leven is geheiligd, door afschaffing van Ijjfeigenschap en onmon- schelqke straffen door godsdienstige verdraagzaamheid en onbelemmerde ont wikkeling der geestelijke krachten door erkenning van menschelijke waarde en door onafhankelijkheid van stand en geboorte. Maar het openbare leven wordt ont heiligd doordat men alles losmaakt van God. Verdraagzaamheid is schoon maar leidt onverbiddelijk tot onverschilligheid als Gods eer en Gods geboden vergeten worden. Des menschen recht en eer staan hoog, maar hooger toeh Gods roeping den mensch gegeven, zjjne plichten jegens Hem. De openbare meening is een macht niet licht te hoogte schatten, maar hooger toch staat de openbaring Gods. Dat de liberale partij daarmee te weinig rekent is hare eenzijdigheid, neen hare zonde. God gaf onder het Oude Verbood twee tafelen der wet, de eerste heeft de liberale partjj verbrijzeld, de tweede hoog opgericht. Twee eischen stelt naar Jezu's woord het Nieuwe Verbond: heb God lief boven alles, en uwe naasten als uzelven. Van den ijver om den eersten eisch te betrachten, bemerkt men in tegenstelling met de tweede zoo weinig. Een ridder uit de middeneeuwen voerde als spreuk op zjjn wapenschild Vriend Gods, vijand der menschen. Zou de liberale partjj niet het omgekeerde kunnen zeggen M. d. K. Prof. Muller van Amsterdam introduceerde Vrjjdag avond bij zijn gehoor in de Engelsche kerk te Middelburg den persoon van Arthur Schopenhauer, den vader van het Pessimisme. Spreker schetste de ontwikkeling van deze geestesstrooming, die de wereld be schouwt zoo slecht als ze maar zjjn kan, en dit leven de moeite niet waard acht, in de eerste helft onzer eeuw. Hjj wee« den invloed aan door een werk als het Ijjden van den jongen Werther door Göthe uitgeoefend op de jeugd, den invloed door de in vormen zoo wegsleepende ge dichten van Lord Byron en Chateaubriand op het ontwikkeld Europa gemaakt en den invloed door de leer van Buddah op Schopenhauer, den man die het Pessimisme tot een stelsel heeft gemaakt, uitgeoefend. Spreker schetste het systeem dat den wil wenscht te dooden, het vleesch te kruisigen, alleen om den last van dit leven te ont vlieden, niet om troost en kracht elders te zoeken, wees op Schopenhauer an zjjn leerling von Hartmann wier leven een zoo schril contrast vormt met hun leer, en eindigde met zijnen hoorders het eenige middel ter bestrijding van de levenszatheid, waarvan het Pessimisme eene uiting is, te recommandeeren, n.l. het geloof in de Voorzienigheid Gods. De schoone improvisatie werd met on verdeelde aandacht gevolgd. Mevrouw Bulkley, die vrouw met groot- moederljjke teederheid en schoonmoederljjke lastigheid zooals mr. Keuchenius eens geestig haar in de vergadering der Tweede Kamer noemde, doet weder van zich spreken. Voor weinige jaren bewoog zij letterlijk de wereld om de kinderen harer overleden dochter van onder het gezag van den vader mr. Hoek tot haar te trekken. Meermalen maakte zjj, met dat doel in- trigeerende, kennis met de justitie. Thans is het een kinderziekenhuis te Apeldoorn tot stichting waarvan zjj eens eene aanzienlijke gift schonk, en hetwelk zjj nu door list van onder het tegenwoordig beheer wist te brengen. Met welk doel is vooralsnog onbekend. Ook de intriganten vormen een categorie onder de menschen, De kolom onder de rubriek «karakters» bljjft voor hen nooit ledig. Beets klaagde over karakterschaarte, en velen klagen hem na. Is het niet ten onrechte? Geen karakter is ooit beschreven of nog heden ten dage wandelen de typen in ons midden rond. Ook die der geboren intriganten. 24 Oct. 92. Wij noodigen alle belangstellenden uit zich van de werking der Haagsche ver- eeniging, de model vereeniging op de hoogte te ftellen en door trouwe opkomst ter vergadering het tot stand komen eener dergeljjke vereeniging tot werkverschaffing alhier mogeljjk te maken. Het gebouw der werkverschaffing te Middelburg staat daar als een teeken van wat eendracht vermag. Zou 'tin het klein ook te Goes niet kunnen geschieden Bjj kon. besluit is bjj de rustende schutterjj in Zeeland benoemd tot auditeur bjj den schuttersraad} van het 4e but. A. A. J. van den Broeke is all bljjk van goedkeuring en tevreden heid, de zilveren medaille en een loffelijk getuigschrift toegekend aan C. Van Reenen, werkman te Hilversum, voor den buiten gewonen moed en zelfopoffering, door hem aan den dag gelegd bjj de levensgevaarlijke redding van A. Tilburg? aldaar, uit een onder het graven ingestorten put, gedurende 8, 9 en 10 October 1892. Bij kon. besluit zjjn benoemd bjj den militieraad in Zeelandtot .voorzitter mr. P. J. F. v. Voorst Vader, lid der prov. statenplaatsvervanger mr. C. Lucasse, id.; lid dr. A. v. d. Swalme, plaatsvervan ger mr. A. P. Snouck Hurgronje, beiden lid van den gemeenteraad te Middelburg De Midd. Crt. verneemt uit goede bron dat van verzakken van een der buiten muren der kerk Hofplein niets waar is. Het is «een verzinsel of door een onkun dige in het leven geroepen». Men zie ook de Briefwisseling in dit no. Men schrjjft ons uit lerseke Het bergen der aangeslagen pannen in de putten is in vollen gang en verschaft dus aan vele handen werk. Ofschoon de aan leg dit jaar ongeregeld en klein genoemd kan worden is de aanleg in het algemeen boven het middelmatige te beschouwen. De verzending der leverbare oesters naar Enge land en Duitschland wordt iets levendiger. Belgie vraagt zeer weinig. De prijs variëert van f80 tot f90. Die van het zaaigoed bljjft stationair. Op de Westerschelde bjj den Nieuwen Neuzenpolder, is Vrjjdag het vaaituig van schipper Kamp, te Hoofdplaat, beladen met suikerbieten, omgeslagen en gezonken. Schip per, vrouw eu knecht hebben zich kunnen red Jen. Men schrjjft uit Hansweerd aan de N. R. C.De quarantaine maatregelen worden hier nog streng gehandhaafd. Ook verdachte schepen uit Antwerpen bljj- ven onder bewaking. De houten keet (afgedankt telegraafkantoor) staat in de onmiddelljjke nabijheid der ambtenaars woningen, en daar het schijnt dat men er een ontsmettingsoven aan wil toevoegen, ware het nu een geschikte tjjd om dat leege gebouw voor verdere diensten op een andere plaats te zetten. Ockeloen in Winterswijk! De verdediger van Ockeloen wees in zjjn pleidooi er op, dat de beklaagde te Winters wijk o. a. werd ontslagen, omdat bjj een feestje de nachtrust van den rjjken kapi talist Scholten, zjjn patroon, werd gestoord, hetgeen niet de schuld was van den be klaagde. Uit informatie is gebleken zegt de Win- lersw. Ct., dat met den «rijka(n) kapitalist zijn patroon» bedoeld wordt de heer Von Wuilen Scholten te Wesel, die te Winterswijk een zomerverblijf bezit en bjj wiens tuinman de bekl. een tijdlang in den kost is geweest. Ockeloen was namelijk een tweetal jaren geleden te Winterswjjk gedurende een maand of vjjf als horlogemakersgezel werkzaam. Hij was iemand die gaarne veel uitging; als werkman was hij middelmatig. Zijn patr< on N., zag zich ten slotte genoodzaakt, Ockeloen wegens miibruik van sterken drank te ontslaan. Volgend avontuur wordt uit Roswin - kei gemeld Ieder mensch kan zjjn nut doen in de wereld al is het ook maar een schoor steenveger. Dit bleek onlangs in een dorp je aan de overzijde van onze oostelijke grenspalen. Een schoorsteenveger was daar den geheelen dag druk werkzaam geweest, doch de dag werd hem te kort en daarom verzocht hjj aan den boer, waar hjj werk zaam was geweest, den nacht te blijven. Dit verzoek werd hem bereidwillig toege staan, doch hjj moest op den zolder slapen. Gaarne nam de man dit aanbod aan, daar hem toegevoegd werd, dat hjj niet bang behoefde te zjjn voor honger, omdat in de nabijheid van zijn slaapplaats een flinke hoeveelheid spek en worst geborgen was. De goede man legde zich rustig neer en na weinige minuten was hij ingeslapen. In het diepste van den nacht werd hjj verschrikt wakker, daar hjj in zijn nabjj- heid voetstappen hoorde, terwijl er zacht gepraat werd. Hij houdt zich echter dood stil, doch door de duisternis heen zag hjj drie groote kerels dicht bij zich die bezig waren het vleesch en spek te zoeken. Daar de duis ternis hen hinderde, konden de dieven naar hun zin niet goed terecht, waarom zjj trachtten lucifers aan te steken. Toen hun dit niet gelukken wilde, maakte een der dieven de lichtzinnige opmerking «Ik wou dat de duivel kwam om uns hier bjj te lichten.» Onmiddellijk werd aan zijn wensch vol daan. De schoorsteenveger rijst zachtjes overeind, plaatst zich naast de dieven en steekt een lucifer aan. Op hetzelfde oogenblik worden de dieven den zwarten man gewaar. Buiten zichzelven van schrik namen zjj hals over kop de vlucht hetgeen maar aan twee gelukte. Den derde sloeg de schrik zoozeer om het hart dat hij van boven naar beneden stortte en op den grond met gekneusde ledematen bleef liggen. Hij was echter niet zoo verwond, of hjj was nog in staat zjjne kameraden bekend te maken. Zondag voor 8 dagen begaven zich uit Zutfen eenige sociaal democraten met een met roode vlaggen getooiden wagen naar Dieren waar zjj hunne kranten en pakketten in en bjj verschillende woningen nederiegden. Hun minder verstandig optreden onder anderen mishandelden zij een jongen die tegen een pakket had geschopt wekte verbittering bij de bewoners die van hunne geschriften Diet gediend waren, 's Avonds begaven de socialisten zich in een herberg, waar zjj g tpraken hielden, die door de omstanders Z gemopper werden beantwoord, waarop

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1892 | | pagina 1