/892. No. 8. Dinsdag 18 October. Zevende jaargang. VERSCHIJNT G. M. KLEMKERK, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIES Politieke partijen, ui. RECHTSZAKEN. Gemengde Berichten. ZEEUW. elk en MAANDAG- WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND Prjjs per drie maanden franco p. p. f 0.95. Enkele nummers /0.02', UITGAVE VAN en van 1 5 regels 25 cent iedere regel meer 5 cent Familieberichten van 1 5 regel* 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Als de Nederlandsche Vietor Hugo, onze dichter Helmers, de glorie der Hollandsche natie bezingt, en haar verheft tot het licht der wereld, dan plooit zich onwillekeurig een glimlach om onze lippen bij zooveel overdrijving. Men behoeft waarlijk niet blind te zjjn voor den roem van het heldentijdvak onzer historie om toch in te zien dat Nederland steeds een zeer bescheiden plaats heeft in genomen in de Europeesche Sta ten-familie. In de ontdekking van vreemde landen zjjn andere volken ons voor geweest. In de toepassing der natuurkrachten zjj n de Nederlanders altjjd achteraan gekomen. Het beginsel der Staatswetenschappen of der Koloniale Staatkunde is op onze erve niet ontkiemd. Het christendom was reeds een eeuw lang onder de Angelsaxers bekend en de Hervorming verspreidde reeds jaren lang haar licht onder de Duitschers, toen ook Nederland in haar zegeningen begon te deelen. Maar deze glorie heeft de Hollandsche natie zonder twjjfel, dat in haar midden is geboren de zaaier van het zaad, dat in 1789 tot een vollen oogst was opgegroeid, dat de architect van den tempel der revolutie haar landgenoot is geweest. Die man was Hugo de Groot- Door alle tjjden heen spreekt de vlucht van Hugo de Groot van Loevenstein tot de levendigste verbeelding. Ieder* schoolknaap weet dat hjj, gehol pen door de slimheid van zjjn Zeeuwsche Maria, en na een paar bange uren in een boekenkist te hebben doorgebracht, als een nieuwe Mozes in een biezen korf, gelukkig aanlandde. Maar weinigen weten dat de man wiens bronzen beeltenis de Groote Markt der oude Prinsenstad Delft versiert een der sterren van de eerste grootte is geweest aan den hemel der wijsbegeerte. Dat hij bjj zjjn overljjden in 1645 op maatschappelijk en kerkelijk gebied een zaad had gezaaid, dat opwassen zou en honderdvoudige vrucht voortbrengen. Het studeervertrek van den gevangene van Loevenstein, later den Zweedschen ge zant bjj het hof van Frankrijk, was de duistere geboorteplaats van de denkbeelden der revolutie. En welke waren die denkbeelden? Het is van den beginne alzoo geweest zoo redeneert de Groot dat de mensch leefde in een natuurstaat, in volstrekte ongebondenheid, in een toestand zonder wet ot regel, in eane ongebondenheid waarbij alles geoorloofd was. Maar die onbeperkte vrijheid hadden allen, en daardoor vernietig den zjj elkanders vrjjheid. Nu is het een noodzakelijke voorwaarde voor het bestaan dat de vrjjheid van den een zoover beperkt worde, dat de vrjjheid van den ander er naast bestaan kan. Om zich zelf niet te vernietigen moet de persoon onschendbaar zjjn, er moet eigendom kunnen bestaao, en overeenkomsten moeten nagekomen worden. De maatschappij moet noodzake lijk gevormd worden om zich tegen een aanvaller te kunnen verdedigen. Zoo ontstaat de Staat. En die Staat kan alleen met onderling goedvinden worden ingesteld. De wil der afzonderlijke personen, en deze alleen be paalt de grenzen van macht en recht. Deze philosofie van de studeerkamer stuit in het werkelijke leven al dadelijk op het feit, dat niemand in den natuurstaat geboren wordt, maar van zjjn eerste aanzjjn af zich bevindt te midden van een gezin, een volk, en te midden van overgeleverde denkbeelden. Hjj is een schakel in den keten der ge slachten en niet aen natuurmensch, buiten samenhang of banden met de menscheljjke maatschappij. Het kan niet moeiljjk zjjn in te zien, dat door de leer vau het natuurrecht de verhouding tot de regeering geheel gewijzigd wordt. De overheid wordt nu niet Gods maar der menschen dienaresse. Het erfeljjk koningschap «van Gods ge nade», werd een opdracht door 's volks wil. Het ideaal der vrjjheid in revolutionairen zin is in Zwitserland bereikt, waar het volk direct stemt over de wetten des lands. Immers vertegenwoordiging des volks is reeds beperking zijner macht. Bij eene vertegen woordiging heeft het volk slechts éen mo ment waarin het vrjj is, en dat moment is het oogenbhk der verkiezing; onmiddellijk daarna is het weder gebonden aan de vertegenwoordiging. En vrjjheid is het hoogste goed der menschheid. Om die vrjjheid te bezitten o^ t* bewaren zoo leerde da revolutie moest men haat niet Afhankelijk stellen van vorsten. Maar van de willekeur des volks dan 1 De meerderheid des volks zal bewaakster der vrjjheid zjjn. Alzoo alweder de theorie, maar de practjjk 1 Waar eene meerderheid is zal immers een minderheid zjjn. Eene minderheid geboren uit verschil van behoeften en talenten en overtuiging. En die minderheid zal, moet onderdrukt worden in naam der vrjjheid 1 Die yrjjheid zal afhangen van de willekeu rige uitspraak eener stembusmeerderheid, zonder te rekenen met de inrichting der maatschappij, met ons eigen zedeljjk leven. Vrijheid is vrede, voldoening. Als men in Engeland vrij liet aan iedereen Zondag te houden zooals hjj verkoos, in naam der vrijheid, zou daarvoor de bevolking in hare vrjjheid belemmerd of bevorderd worden? Indien men in Nederland Kerk en School dienstbaar maakt aan de leeringen der onverschilligheid, bijgenaamd de neutraliteit, wordt daardoor de vrjjheid meer Vrjjheid is een sehoone leus en een be geerlijk goed, maar op den weg der revolutie wordt ze niet gevonden. Integendeel. Het is een algemeen menschel jjke trek niet te wjjten aan deze of die partjj, het eenmaal verworven gezag te handhaven, te conserveeren en te galvaniseeren ten koste der vrjjheid. Met de bedoeling om de vrjjheid te bevori deren werd de leer van het natuurrechten van de volksheerschappij tngenover de leer der Godsregeering gesteld. En wat was de oorzaak dat de goede verwachtingen en berekeningen fautlden? Alleen omdat een hoofdbestanddeel in alle menscheljjke toestanden buiten rekening ge laten werd: de zonde. De mensch is niet alleen zwak en onvol maakt, maar vervallen tot zonde en zelfzucht. De hoofdleer van het christendom is dat het gedichtsel des harten boos, zondig is. De hoofdleer der Revolutie is dat de mensch humaan is. Het christendom predikt verlos sing van zonde door Gods kracht. De revolutie predikt Vrijheid, Geljjkheid en Broederschap. Ziedaar, tweeërlei ideaal, tweeërlei levens beschouwing, die voortdurend kampen om den prjjs. Dien kamp gaan we nu wat nader bezien. M. d. K. 15 Oct. '92. Goes. Vrjjdng had de eerste openbare vergadering plaats van «De Christeljjke Jongelingsvereeniging», die geboren was uit de samensmelting der 3 alhier bestaande O. J. V. Een talrjjke schare die de groote zaal in «de Prins van Oranje» niet bevatten kon, gat van belangstelling in deze nieuwe stichting bljjk. Een 80 tal jongelingen waren op de estrade bjjeen, met het harmo niegezelschap «Hozanna» onder leiding van zjjn directeur den heer De Beste, welk gezelschap het gezang van dien avond be geleidde. Na het zingen van ps. 119 3 opende ds. v. Griethujjsen de vergadering met dank zegging en gebed en het lezen van ps. 133. Aan de hand van dezen psalm waarvan de berjjming, vers 1 en 3, door de vergade ring gezongen werd, gaf de spreker een overzicht van de wordingsgeschiedenis der vereeniging. Reeds lang hadden de 3 j.v. gevoeld er. gezegd dat in deze kleine plaats het krachten verbrokkelend optreden in drie groepjes niet oorbaar was; by 't op treden van den ageot v. Bommel werd dit met meer klem erkend, doch het plan tot vereenigen kwam eerst ter sprake na het «opwarmend» woord van een Amerikaan ds. v. Burk. Toen was het dat vjjf jonge lieden (Schouwenburg, Duvekot, v. Melle, Osewaarde en v. d. Heil) zich opmaakten, een reglement samenstelden en in ver binding traden met de jongelingsvereeni- gingen. In verschillende samenkomsten werd het plan overwogen en besproken; en na lang noodig wikken en wegen, wjjl verschillende richtingen vertegenwoor digd waren, kwam de zaak tot stand. Dezer dagen legde genoemde voorberei dingscommissie haar taak neer; de J. V. werden ontbonden, de nieuwe, «De Chr. J. V. te Goes» opgericht, een bestuur van 9 leden gekozen, tegen veel te lagen prjjs, Wiiarvoor spr. den verhuurder dank zegt, het kolossale woonhuis met tuin van den heer Kakebeeke in den Armenhoek gehuurd en een concierge aangesteld. Spr. hoopt dat de sombere treurprofeten ongeljjk hebben, die aan de levensvatbaarheid dezer niet ge maakte, doch uit de biddende begeerte van vele jongelingen geworden zaak twjjfelen. Hjj beval haar aan den steun en het gebed der vrienden aan. Daarna legde de voorzitter, J. J. Visser het doel der vereeniging bloot. Hjj be dankte namens de vereeniging hen die reeds hun sympathie betoonden; en inzonderheid den vriend, wiens naam op aller lippen zweeft (en dien wjj dus niet nader aanduiden. Verslaggever), voor zjjn krachtigen steun. De vereeniging gevoelt zich als de knaap die der schooljaren ontgroeid voor het eerst in de werkplaats treedt; ook zjj staat aan het begin van een nieuw tjjdvak. Echter ook haar schooljaren die zjj achter den rug heeft, zjjn niet verspeeld; zjj waren de noodzakelijke weg tot het heden. Hetgeen de chr. jongelingsvereenigingen vroeger hebben getracht te bereiken en ook enkele malen bereikt hebben als uitzondering, zal thans, zoo leide het de Heere, regel wordenalle christeljjke jongelingen zullen zich vereenigen, zich organiseeren. Deze vereeniging zal zoeken te beant woorden aan de eischen die men een chr. jongel. vereen, stellen mag: elkander te vormen voor het dageljjksche, maatschap pelijke, verstandelijke, gezellige leven. Het orgaan zijn om ook jongelingen van anderen aanleg dan die welke in de meeste onzer Chr. J. V. gevonden worden, te trachten hun smaak, hun aanleg, hun vermaak, hun lust tot practischen arbeid, tot gezelligen kout in de rechte beddiDg te leiden. Niet alleen over de bijbelkennis, over alles strekt zich de wet des Heeren uiten vereenigingen waar de zonde heerscht brengen de be schaving niet. Jung Stillung heeft eens gezegd tot een jongelingWaar gjj Jezus Christus niet vindt, houd u daar geen oogenblik langer op dan gjj moet. Wjj wenschen en bidden dat de Heere bjj ons wone en daarom noodigen wjj alle christenjongelingen uit vereenigt u met ons. Gjj kunt in onze kringen verkeeren, gymnastiek beoefenen, boeken en tijdschriften lezen de tuin staat u ten dienste; met croquetspel; er zal een teekencursus gegeven worden, geschiedenis en andere vakken kunt gjj bjjhoudenonze Bjjbelavondon, onze voordrachtaren, de cou- versatiezaal, de h&nteering der wapenen en voorts alles behalve wat zich met de ge hoorzaamheid aan Gods Woord niet ver eenigen laat. Na het zingen van ps, 119 5 traden achtereenvolgens op de heeren ds. van Koetsveld, Siebenhar en Kaptejjn. De eerste gaf de vereeniging een practi schen raad meê naar aanleiding van het gewijd verhaal van de drie jongelingen in den gloeienden oven. Spr. waarschuwde om den strijd tegen de zonde, die ook in het nieuwe vereenigingsgebouw met ons, in ons medeging, nooit op te geren; en te genover de duizenden die knielen voor de goden der eeuw, den dienst van Christus te verheffen, en de schande der wereld te verachten. Ds. Siebenhar deed eenige grepen uit de Schrift en bracht deze in verband met den strijd ten allen tijde gevoerd tegen den ko menden Christus. De moord der,israëlitische jongetjes in Egypte, der koningskinderen door Athalia en der kinderen in Bethlehem waren uitingen daarvan. Ook tegen de tweede komst van CnristuS wordt deze vjj andschap sterker openbaar, en «de christe lijke jongelingsvereeniging» zal aan den smaad voor den Christus niet ontkomen. Dat dan de drie steeds meer vereenigd worden. Mosterdzaad moet weten ontkiemd en tot groei gekomen te zjjn. Ken den Heer moet zich bewust wezen door den Heer gekend en bjj de hand geleid te zijn. Houd wat ge hebt moet nader tot de kroon ge komen zjjn in het tijdperk dat achter ligt. Laat de wereld van u allen zien dat de toekomst van Chr. geen herschenschim was. Dat al uwe verwachtingen, niet het minst uw vermaak u nader daarbjj brenge. En van hoe verschillende richting ook, gjj hebt één Heer, geljjk Israël met 12 banieren optrekkend, onder ééne wolk doorging. De laatste spreker, ds. Kaptejjn, wenschte de bezwaren terug te houden, die bjj het zien van deze vereeniging der drie! niet eens» denkende vereenigingen moeten rijzen. Het is vreemd in een tjjd, die tot kleur bekennen dringt, jongelingen van zoo verschillende richtingen tot één doel vereenigd te zien. Of dit op den duur gaan zal, daartoe zal veel wijsheid en bedachtzaam heid van de jongelingen, bovenal van de voorgangers onderhen, noodig zjjn. Spreker herinnert aan den grooten strijd tegen het ongeloof door den Heere zeiven in Eden aangebonden, en die door den Heiland in Jozefs hof tot aanvankelijke overwinning is gebracht; aanvankeljjk dewjjl de Zjjnen dien strjjd nog te strjjden hebben; doch die overwint zal eens met Hem heerschen. Daar zjjn machten van geld en gewoonte, van vooroordeel en wetenschap, die hoe ook verdeeld, in dien strjjd tegen Gods Koninkrjjk éeu zjjn. In dit licht juicht spr. ook deze vereeniging toe, en hoopt dat zjj nimmer in een disputeercollegie ontaarde, dat de verschillenderichtingen elkander niet krenken; dat allen met ootmoed bekleed zjjn en diepe athankeljjkheid van God kenmerk van al hun streven zjj. Na het zingen van Ps. 984 werd de vergadering door den voorzitter met dank zegging gesloten. Benoemd tot ontvanger der directe belastingen te Goes de heer H. J. van Eb- benhorst Tengbergen, thans te Blokker c. a. Bjj kon. besluit is benoemd tot ridder in de orde van Oranje Nassau mr. O. J. H. graaf van Limburg Stirum. Bjj Kon. besluit is benoemd bjj het wapen der infanterie, tot commandant van het algemeen depót van discipline, de kapitein J. J. Geers, van het 2e reg. infanterie. Kantongerecht te Goes. In de zitting van heden 17 October 1892, zjjn de navolgende personen veroordeeld, wegens overtreding art. 460 W. v. Sr.M. Z. te Schore tot f3 b. s. 3 d. h.art. 459 W. v. Sr.: J. J. B. te Waarde tot 2 m. f 1 b. s. ld. h., voor iedere boeteart 314 W. v. Sr. C. M. en J. B. L. te Ossen- drecht ieder tot f2 b. s. 2 d. hovertreding der verordening op de brandweer te Goes: J. A. D., J. T. B. te Goes ieder tot 10.50 b. s. ld. h.en M. de H., S. R. E. en A. J. Ch. allen te Goes, ieder tot flb. 1 d.overtreding der verordening op de honden te Goes: J. B. te Kattendjjke tot f 1 b. s. 1 d.h.het bevisschen der Schelde zonder consens: I. P., J. J. D., W: V., A. E., G. B., en J. v. A. allen te Yerseke ieder tot f 1 boete s. 1 dag hechtenis overtreding van het Reglement op de wegen en voetpaden in Zeeland, H. G. te Wissekerke tot f 1 b. s. 1 d. h. overtreding van het Reglement op de Rjjkskanalen: J. S. en M. S. te Vlake, ieder tot f3 b. s. 3 d. h.W. P. en B. de J, te Wemeldinge ieder tot f 1 b. e. 1 d. h.overtreding Reglement S. S.: H. M. te Esschen tot 2 m. f 1 b. s. 1 d. h. voor iedere boete, en C. v. A. te Esschen tot f 1 b. s. 1 d. h.overtreding policiever- ordening HeinkenszandF. deP. te Baarland; C. S., L. S., L. C. en J. V. te Heinkens zand ieder tot f2 b. s. 2d. h.openbare dronkenschapJ. de J. te Rotterdam en N. ds J. te Bergen op Zoom ieder tot fl b. s. 1 d. h. allen tevens in de kosten. Vrijgesproken werdC.de J. te Kruiningen beklaagd van overtreding van art. 460 W. v. Sr. Tegen Ockeloen die 20 Augustus te Rotterdam in een koffiehuis den politieagent v. d. Berg, die zjjn plicht deed, doodschoot, 13 15 jaren tuchthuisstraf geëischt. De verdediger mr. Troelstra, zelf sociaal demo craat, erkende de afschuwelijkheid der daad, doch wees op verzachtende omstandigheden. Heinkenszand. Naar men met ze kerheid verneemt zal de heer N. de Haan arts alhier zich eertsdaags als zoodanig vestigen te Amsterdam. De heer J. Weijer- mans arts te 's Heer Arendskerke zal dan de plaats van Dr. de Haan alhier in nemen. Koewacht. Onder het rundvee van de wed. J. v. d.'i Broecke is het mond- en klauwzeer uitgebroken. Eea detachement infanterie uit Middelburg is gisteren aangekomen tot het voor het verkeer afsluiten der hoeven. Het bedrag, door het Leger des Heils hier te lande in de zelfverloocheningsweek bijeengebracht, wordt op omstreeks f10.000 geschat. In 1889 bedroeg het 11432, in 1890 f 2406 en in 1891 f5228. Te Rijsen keerde Donderdagavond een spoorwegarbeider over de ljjn huiswaarts. Juist toen hjj op de brug over de Regge was, kwam de trein van Deventer hem achterop. Hetzij dat hjj dit niet bemerkt heeft, of wel dat er geen tijd meer bestond om de brug over te loopen, doch de onge lukkige werd door den trein overreden en gedood. De brugwachter vond het verminkte ljjk voor zijne woning. Een tabaksdoos, die op eenigen afstand lag en waarop de naam gegraveerd stond, was de eenige aanwjjzing om het ljjk te herkennen. Terwjjl andere jaren het loot der

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1892 | | pagina 1