Kerk, School en Zending. Geuiengde Berichten. zijn tehuis de christen kent een aardsch en een hemelsch vaderland. Het hoogste streven van den socialist is uit die wereld eene internationale arbeiders- party samen te lezen de christen ziet in die geheele wereld den nood die allen vervult en de genade aan allen toegezegd. In de Statent'amilie neemt ied r lid zijn eigenaardige plaats in. Gol gaf aan de natiën, als aan de menschen een eigen roe ping en de een vervult die tot zyn oordeel, de ander tot zijn voordeel. Er is wederkeerige inwerking van den een op den ander, geestelijk of stoffelijk, of beide tegelijk. Tocli we Ier alzoo dat we den een als neef, den ander als broeder kunnen beschouwen. De inwerking van Turkije of Rusland op Nederland b. v. zal weinig meer beteekenen dan die van een onzer neven, wiens bestaan we nauwelijks herinneren, op ons, terwijl de invloed van Frankrijk, Engeland of Duitscblandons ineer aan de familiebetrekking van broeders denken doet. De familiebetrekking tusschen Nedeil.vnd en de Vereenigde Staten van Europa kunnen we misschien het best uitdrukken door die van vader en zoon. Maar een zoon die den vader boven 't hoofd gegroeid is De pelgrimvaders waren Nederlanders, zy bevolkten Nieuw-Arm-terdatn, liet tegen woordige New York, en koloniseerden het eerst de Nieuwe Wereld. Zij vergoedden in moed en energie wat hun te kort kwam in nationale kracht. Zij openden het verre westen, en aan hun kloekheid en moed is het te dankeu dat d iar ginds die wereld ontsloten werd, en aan millioenen bewoners der oude wereld de weg gewezen werd, om door noeste vlijt die uitgestrekte bosschen en onmetelijke prairiën in vruchtbaar land te herscheppen eri alzoo te maken tot oen magazijn voor Europa. Sinds de dagen der Pelgrimvaders is de ontwikkeling der Vereenigde Staten reus achtig geweest, eenig in de geschiedenis. Vooral de laatste zestig jaren, de jaren waarin de spoorweg de groote hefboom tot bloei en ontwikkeling was, waren merk waardig. Komt, laat ik u het tafereel van die ont wikkeling eenigszins mogen ontrollen. Laten we e;rst liet oog vestigen op den indirecten invloed dezer jongste onder de natiën. Den 4den Juli 1776 verklaarden dertien Amerikaansehe Slaten zich vrij van Engeland, het gemeeuebest der Vereenigde Staten dat toen te Philadelphia tot stand kwam, werd gebouwd op de staatkundige gelijkheid van alle menschen, op de volkomen vrijheid van godsdienst; op de onbelemmerde vrijheid van woord, schrift en gedachte, op de re geering des volks door middel van verkie zingen. Dat was, let wel, in 1776. Wat dunkt u, is Europa, is Nederland niet bezig, bewust of onbewust, zijn tred naar het jonge Amerika te richten Sta melde Nederland niet reeds wat Amerika toen uitsprak? Wie dacht in 1776 aan onafhankelijkheid van den godsdienst toen de staande kerk aller was Wie dacht er iu 1776 aan de publieke zaak publiek te behandelen Wie dacht aan huismansstemrecht of aan volk sonderwijs? De republikeinsche regeeringsvorm door den jongen staat van 1776 aangenomen was niet nieuw. De republieken van Nederland, Zwitserland en Venetië waren haar vooraf gegaan maar kan men in deze eeuw niet herhalen het geestige woord van een Franschen diplomaat, die de inhuldiging van een constitutioneel vorst bijgewoond hebbende, zijn indruk weergaf met de woorden: ik heb de republiek gezien, gewikkeld in een uren van den dag. Zij die 's morgens vroeg uit de veeren zijn kunnen zich vergasten aan de drukte van de haven. Dan gaat de talrijke visschersvloot uit,de stoombootlijn Ostende Dover doet dienst als beurtveer overzee, liet laden en lossen in die wereld van stoom en ijzer, van stoom en rook zegt u dat er tweeërlei menschen in Ostende zijn. Zij die het verdienen moeten door zuren arbeid tot laat in den nacht of vroeg in den morgen, en zij die leven voor hun genot. Na negen ure in den morgen komt er leven op den dijk. Met gausche scharen trekt men strandwaarts. Het kleine stukje strand is weldra zwart van menschen en op den dyk begint de pantoflel-parade. Gezeten op een dertalrijke, gemakkelijke banken kan men daar menschen zien, dairies en heeren in grillige, fantastische toiletten, kooplieden uit Zuid-Europa in hun nationaal costuum,gamins met hun rozen en couranten, gebrekkigen met hunne wagentjes. Kortom een tooneel vol leven en beweging toont u strand en dijken tot het middaguur tot het middagmaal roept. Naden middag trekt het Park met zjjn gazons en bloemen en hoornen de wande laars en de lief hebbers van het criquetspel, en spoe lig wordt dijk en pier weder gevuld met een wandelende menigte, totdat de avond daalt. En dan, dan levert de ondergaande zon aan den wolkenloozen hemel, gelijk in de laatste dagen, een der schoonste natuurta- fereelen den rnensch te genieten geschonken. Die dalende zon, bloedrood ondergaande ginds over de wijde, wijde vlakte, geeft ze niet eenindrukwekkenden wterschijn van de groot heid en oneindigheid des Scheppers Straks vult zich het glazen Palejs dat men Kurzaal noemt, en baadt gansch dij zeekust zich in overvoedig licht, en de zee, nu zwart en donker, ruischt voort, ook als de nacht een einde maakt aan het genot. koninklijken mantel. Dit wat den indirecten geestelijken invloed betreft door de Vereenigde Staten op ons land en werelddeel uitge oefend. Maar grooter, veel grooter is haar recht- streeksche invloed op de stoffelijke belangen der oude wereld uitgeoefend. Is Amerika niet in onze dagen de graan schuur van Europa geworden Leveren de rivieren niet hun visch, en de prairieën ons hun zwynenvleesch California ons het goud en Colorado het lood De zuidelijke der Vereenigde Staten ons de vruchten en Penn- sylvanië de olie? Zijn niet de naaimachine en het Ameri kaansehe orgel in ieder huisgezin te vinden? Danken we niet aan den Amerikaan Morse het praetische nut van de telegraphie en aan de Atneiikaanen de trains Was de chloroform in de geneeskunde bekend vóór de Bostonner arts Jackson haar bekend maakte en was niet de Amerikaan Maury de man die de meterologie op zee tot een wetenschap verhief en niet alleen tot een wetenschap maar tot een onschatbare leidsvrouw voor den zeeman maakte? De ramschepen, monitors, deden het eerst dienst in den oorlog van '64 tusschen de Noordelijken en Zuidelijken, eu wat schooner is toen werd ook de grondslag voor het Roode Kruis, die vereeniging tot leniging van do rampen des oorlogs, gelegd, van welke de vrouwen en mannen van Amerika het eerste en schoonste voorbeeld in denzelfden burgerkrijg hebben gegeven. Zal ik nog spreken van de toepassing der electriciteit van de landbouwwerktuigen, van de machines voor huiselijken arbeid? Genoeg om u te doen gevoelen wat be- teekenis die reuzenstaat op ons stoffelijk leven heeft. En voor het onderling verkeer 1 Was Cyrus Field, een Amerikaan alweder, niet de man die de telegrafische verbinding tusschen twee werelden tot stand bracht, en is het grootste spoorwegwerk der aarde, de Pacific-spoorweg, die de Oostelijke en Westelijke kusten der nieuwe wereld met elkander verbindt, niet een Amerikaanse!) werk? Waarljjk, God heeft ginds een nieuwe wereld ons geslacht ter woning gegeven, een wereld van ruimteen overvloed. God heeft daar voor het oog zijner schepselen een wondere wereld uitgespreid waarin de toppen van den Sierra Nevada en de waterval van den Niagara als diamanten van het zuiverste water flonkeren. Maar ook een wereld en dat vergete nooit iemand die disteleu en doornen voortbrengt, een wereld waarop ook de vloek van het Paradijs rust. Ook daar is het beste der dagen moeite en verdriet. Dat hebben onze landverhuizers ervaren en dat zullen ze ervaren, zon Ier eenigen twijfel. Het kruis met rozen is ook voor den Emigrant het best passende symbool. M. d. K. Om zijn stand op te houden. Om zijn stand op te houden als groote mogendheid en als de sterkste tegenover zijn Franschen nabuur, mo t Duitschland zich groote uitgaven getroosten. Letten wij maar op de vreeselijke militaire lasten, waaronder de Duitsche natie nu reeds sinds 1872 gebukt gaat. Iu 1872 bedroegen de loopende uitgaven voor het leger 250 miljoen, voor de vloot 12, voor pensioenen 47 miljoen marken, de uitgaven ineens 244, totaal 553 miljoen. Sinds dat jaar blijven de ojrlogsuitgaven steeds stijgende, zooddt zij in 1888 reeds 657 en in 1892 reeds 726 miljoen mark bedroegen, waaronder 613 miljoen voor het leger. De totale uitgaaf voor leger en vloot bedraagt in deze laatste 20 jaren ruim elf duizend vijfhonderd een en negentig miljoen mark, dat is 7000.000.000 gulden. Sinds 1887 zijn de blijvende uitgaven met 86 millioen maik vermeerderd. En nu wil de regeeving deze wederom met minstens 80 miljoen mark verhoogen. Geen wonder dat de Staatsschuld zeer is toegenomen. In 1876 had men met de fransclie miljarden schoon schip gemaakt. Daarna bedroeg de staatsschuld op 1 April van elk jaar verscheidene miljoenen en wel bij toeneming, hetgeen blijkt uit de volgende opgaaf. In 1877 bedroeg zij 16 miljoen in 1878 bedroeg zij 72 miljoen in 1879 bedroeg zij 138 miljoen; in 1889 bedroeg zij 884 miljoenthans bedraagt zij 1684 miljoen marken of 1 miljard guldens. En dit alles om te kunnen leven op voet van vrede. Die groot is in de wereld, heeft ook een hoogen stand op te houden. Maar voor de landen geldt als van bijzondere personen zij slaan er zoo licht bankroet van. 19 Sept. 1892. In een bijeenkomst van den directeur generaal der exploitatiemaatseliappy met den raad van toezicht op de spoorwegdiensten is besloten het doorgaande rijtuig in den sneltrein Viissingen—Hamburg voorloopig in te trekken. De oud minister jhr. v. d. Does de Willebois is "Vrijdag te 'sGravenhage overleden. Ned. Herv. Kerk. Beroepen te Klaaswaal ds. J. Vei'wejj te Ovezand. Nair de M. C. verneemt heeft dr. Heldring te Middelburg nog geen besluit genomen !n zake het beroep naar Rotterdam. Koudekerke. Zondagnamiddag nam onze geliefde leeraar bij zijn vertrek naar Schiedam voor eene talrijke schare van liiei eu elders saamgekomen, -afscheid van onze gemeente met een rede naar aanleiding van Harid. 20 32. Na liet uitspreken van den zegen werd den leeraar staande toege- zougen ps. 121 4. Ger. Kerken. Beroepen te Schoondijke dhr. M. Meindertsma, cand. te Utrecht: te Sou burg ds. N. J. Engelberts te Giessendarn. Aangenomen naar Ztamslag door dht. A. H. v. Minnen cand. te Utrecht, die bedankte voor Zuid Beterland. Bij de onlangs gehouden uniecollecte voor de scholen met den Bijbel is te Ottoland c. a. aan buitengewone Unie giften een bedrag van 3011.50 ontvangen, tot vermin dering der schuld die op de bijzondere school te Brandwijk rust. Dr. Bronsveld bespreekt in de Kro niek zijner Stemmen de bekende quaestie van de Synode met den kerkeraad der Willemskerk in Den Haag. Hij deelt de daarover gewisselde stukken mede. Het denkbeeld om de zittingen met een gods dienstoefening aan te vangen was van hem uitgegaan en officieus was ook bekend, dat Dr. Bronsveld daarin zou voorgaan. In de eerste plaats antwoordde de Kerkeraad, dat elke aanvraag tot kerkgebruik moest wor den aanbevolen door een predikant der Ned. Herv. Kerk in Den Haag. «Derhalve,» zegt Dr. Bronsveld,«hebben deze mannen-broedets ie Synode, de Synode toch ook van hun kerk, gelyk gesteld met een zangvereeuiging, een jongeltugsvereeni- ging, of welke eerbare vereeniging ook en tot haar gezegd Gij moet bij ons wor den geïntroduceerd en aanbevolen dooreen onzer, door een predikant. «Hebben deze ambfgenooten niet gevoeld, dat zy daarmee aan ae hoogste vergadering van hun kerk een grievende beleediging aan deden Was er dan niemand onder hen, die dit besefte en uitsprak? Dr. van der Flier zegt «Niemand liet zich vinuen om het verzoek te teekenen.» En waarom niet? De mogelijkheid heston I, dat de synodale commissie een modern spreker zou aanwijzen. «Doch meer dan éen Haagsch predikant wist wie zou worden uitgenoodigd om in de bewuste godsdienstoefening voor te gaan. Ook had men het officieus, maar met zeker heid kunnen te weten komen. Doch men vond het beter de Synode te toonen, hoe weinig men haar vertrouwt. Men vond het beter, tegenover al de vijanden der Kerk aan de Synode een slag in 't aangezicht te geven, dan zich te verblyden in haar aan zoek om in een van 's Gravenhage's kerken Gods zegen te komen afsmeeken. «Zij. die daaraan meegedaan hebben, mogen dit voor God /erantwoorden.» De schrijver voegt er nog aan toe, dat hem uit niets gebleken is, dat de voorwaarde, welke de hh. Oo r t h u y s als voorzitter en Knottnerus als scriba van den kerke raad hebben gesteld, gegrond is op eeoig kerkeraadsbesluit. Zij is dus eigenmachtig, zegt hij. Nederlandsche Zendingsvei eeniging. Zend. Dijkstra te Tjeribon deelt o. a. 't een eu ander mede over eene vrou w, Mè iêb geheeten, sedert ruim 2 jaar, lid zijner gemeente. In haar openbaart zich de zegen des Evangelies, dat den Saendanees, even zeer als den blanke, een geluk predikt, der wereld onbekend. Tweemaal per week ver zamelt Meneb eenige belangstellenden te haren huize, voor welke Dijkstra alsdan optreedt, en waar zij en andere christenen mede de schatten van 't geloofsleven bloot leggen. Ook haar broeder toont hartelyke belangstelling. Ook Van Eendenburg mag op eenigen geestelijken wasdom in zijne gemeente wijzen, al is deze nog luttel. Onlangs zond eene «Christensvrouw te Tjiandjoer haai man, ook een «Christen» weg. Deze lier- trouwde weldra voor den panghoeloe (Moh. geestelijke) niet eene Islamietische vrouw, waardoor hij feitelijk tot den Islam terug viel. Hierover berispt, antwoordde hij slechts «Dat is van later zorg.» De heer H. Drost is sedert Maart dezes jaars, zooals hij 't uitdrukt «als zendeling der Ned. Z. V. overleden». Hij is nl. vanwege de regeering aangesteld tot godsdienstleeraar aan de pupillenschool te Gom bong. Over deze inrichting ontleenen wij aan een brief van dhr. Drost (O 9> en aan de «Schetsen uit Insulinde» van den heer Nijland 't vol gende: Sedert 1855 bevindt zich te Gom- bong (Bagelen) eene pupillenschool voor in liulië geboren kinderen van Europeesche afnomst, jongens van 8 —16 jaar, thans 350 in getal, welke hier, deels gratis, tot mili tairen gevormd worden. De oorspronkelijke bedoeling dezer (militair-philantropische) inrichting wasom jongens, die geheel zouden verwilderen [wat in Indië al heel gemakkelijk gaat, en zeer veel voorkomt] tot degelijkeen nuttige leden der maatschappij meer speciaal tot militairen, op te leiden». Ongeveerde helft der pupillen is protestantsch. Over hun gedrag wordt vaak geklaagd, en dit deed de regeering hesluiten er een zen- delingleeraar aan testellen. Dhr. Drost schrijft dat hem de pupillen overigens gansch niet tegenvallen; alleen klaagt bq over hun «gesloten zyn van karakter», doch hij twij felt niet «of voor de warmte der liefde zal de yskorst van hun gemoed wel bezwijken.» Bovengenoemde «Schetsen uit Insulinde» kunnen wy voor zoover wij uit de reeds verschenen afl. kunnen oordeelen over 't geheel, zeer aanbevelen, aan allen, welke zich van Indische toestanden, ook en vooral in verband met de Zending, op de hoogte willen stellen. Zij zijn uitgegeven in 10 afl. a 35 ct. bij C. II, E. Brever Utrecht. -j. Utrechtsche Zendingsvereenigiuq. Zendeling \an Dijken te |}uma [Halma- heira] schrijft, dat zyne gemeente, of schoon niet uitgebreid, door «de lankmoe digheid des Heeren tot heden staande ge houden is, te midden der Jteidensche Al- foeren, waarvan de Christehen zich althans duidelijk ondehtchehftsii, dat 't den Ghineesclien handelaren opvalt. Overigens het aantrekken van een baadje, het dragen van een ringen broek en het afknippn van het lange hoofdhaar, herschept den Alfoer niet tut eeu Cinisten, al breekt hij hierdoor met de gewoonte; maar dan volgt de moeielijke taak voor den zendeling, om zulk een gekleed mansch te leiden tot'eene onberouwelijke keuze.» Vreeselyk is op 't eiland ik* macht des bijgeloofs. In Nov. '91 heerschte in Galela de zenuwkoorts. De vrouw van den beroemden toovenaar Ko- kano, «die al 4 of 5 maal den koortsgeest gevangeu, flink afgeranseld en in de rivier ljaiko verdronken heeft, kon zijn eigen vrouw niet bewaken noch van de koorts redien. IJlende riep zij «ik ben bezeten, ik hen bezeten». Eene Dumasche vrouw raadde aan heur 't gloeiende hoofd met natte doeken te verkoelen, doch dit mocht niet; 't water zou inde inwendige wonden vloeien, door de bezetenheid veroorzaakt; men liet haar veel gember gebruiken, blies haar tabaksrook in den neus, zei toover- spreuken opde vrouw stierf, iraa doöhawa, er is niets aan te doen. In denzeifJen tyd bezocht een toovenaar, Ti- mor, voor 'teerst de godsdienstoefening hij betoonde zich zichtbaar door de prediking getroffen en kocht kort daarop een baadje zooals de christenen dragen.«Zal, vraagt V. Dijken, deze eerste stap tot 't Christen dom, door meerdere gevolgd worden Op 't Kerstfeest sprak o. a. de burgemeester» van Duma de gemeente aan, onder meer betuigde hij, dat de geesten, waaraan hij vroeger geofferd had, «niets dan bedrog waren Op deuzelfden dag viel nog iets merkwaardigs voor. Een man met 5 kinde ren, l'oi, kwam den zendeling m dedeelen, dat hy christen wilde worden. Waarom Zijne vrouw en 6 dorpsgenooten waren gestorven, volgens zyne buren, wjjl zyn afgod hij was toovenaar een duivel geworden was en de gestorvenen gedood had. Nu wil men hem dooden en hij zocht bij de Christenen veiligheid. Uit de evan gelieprediking begreep hij echter alleen, dat de booze geesten niet in de waringinboomen wonen, maar in 't hart. Mocht hij eens in waarheid, Hem kennen leuren, die ook de onreine geesten in ons hart gebiedt en zij varen uit. Hy liet ook de «geestenwonin- gen», die hjj iu zijn huis getimmerd had (twee banken in de nok) door de Christenen afbreken, ofschoon zulks hem veel stryd kostte. Thans woont hij te Duma. Aan een der laarste hrjeven van wylen zend. W. H. Woelders, wiens overlijden (30 Juni te Ai.dag) ook in «De Zeeuw» gemeld werd, ontleenen wij 't volgende Eene school van 50 leerlingen, eene drukkerij, waar gedeelten der schrift en liederen worden gedrukt voor de Nieuw- Gui neezen, en bovendien de behandeling der kranken stonden onder Woelders'leiding. Op een morgen kwam een Papoea hij hem met een gewonden jongen s laaf. Volgens zijn zeggen had hij dezen uit medelyden gekocht, om hem onder de behanleling van W. te stellen. Deze echter zei: «En als de Heer de middelen heeft willen zegenen, gaat gij den jongeling niet winst verkoopen niet waar?» «Neen, neen, mijnheer,» ant woordde de Papoea «zoo slecht ben ik niet anderen doen zulks, maar ik niet.» De wonde genas spoedig. Schreiend ging de slaat uit 's zendeling» huis en werd nog dierizelfden dag voor driemaal den koopprijs verkocht. Voor dit geld kucht de «barm hartige» Papoea twee kinderen, wreedaardig gescheiden van hunne ouders, die wanhopig den roof hunner lievelingen moesten aanzien bedreigd met den dood, zoo ze zich verzetten. «Zulke dingen geschieden dagelijks op N. Guinea», zegt Woelders. -j- Viissingen. De burgemeester zal Maandag a. s. van zijne bevoegdheid hem toegekend hij art. 4 der wet van 4 Dec. 1872 (Stbl. no. 134) en op advies van den geneeskundige, gebruik maken teneinde eene woning, gelegen in den Koudenhoek, alhier, voor rekening van de gemeente te reinigen en te ontsmetten. De bewoners zullen ook tijdelyk in het Gasthuis opgenomen worden, alwaar ook zij zullen gereinigd worden, Een en ander is noodzakelijk geworden, omdat de bewoners onwillig zijn gebleven zich zeiven en ook hnn woning te reinigen en daardoor be smetting zou kunnen ontstaan, liet is te voorzien dat zoo noodig ditzelfde met meer dere woningen zal geschieden. M. C. Naar de Midd. Crt. verneemt is het te Koudekerke aangespoelde lijk dat van den teKnocke omgekomen badknecht August Vermeide. De familie is dezer dagen te Koudekerke geweest en ontving zulke dui delijke aanwijzingen dat zij opgraving van het lijk onnoodig achtten. viissingen Sedert Vrijdag wordt alhier vermist de matroos J. L. van een der NederLndsche loodsschoeners die des avonds ongeveer 10 uur dien bodem aan de Dokkade moet verlaten hebben. Zyn pet werd Zaterdag drijvende gevonden in den omtrek. Vermoedelijk is hij door de duis ternis misleid de loopplank misgeloopen. Na

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1892 | | pagina 2