Zier Blouses. che Boot (Y, Goes. :l. KEREN, Regenmantels, 1892. No. 142. Dinsdag 30 Augustus. Zesde jaargang. Goes. n. oet3 te Goes, en y. Melle, an Emanuel, PIERH AND EL ijn streven. tie nieuwste st Midd.-VIiss. VERSCHIJNT PRIJS DER ADVERTEXTIEN G. M. KLEM KERK. te Goes F. P. R'BUIJ, te Middelburg. Recht en Gelijk. DE HEMEL OP AARDE. In de jaren I90I- 1912. if >op, kamgaren et sagrein in, lak matleer schoenen vron et halt ;r hak er hak onder hak met 4,50 o 5,00 2 3,75 3.50 3,50 o 2,75 2,50 C 1,80 1,25 1,35 0,80 O O m o 7s O O -u by den heer ES. ING VAN jstigen ieders aan- e e r uitgebreide Lf p spiritus, dus ook litend BIERHUIZEN. E N zijn Gr 0 E D en GOES. fOTDIENST is stadsklokken.) perd Zondags, v. Vlis- liddelburg 10,van Gew. tijd. Voorm, -10,35. Namidd. 12,20. f7,-, 8,20. w. tqd. Voorm. f5,30, 11,Namidd. 12,40, 5, 7,25, 9,-. an de Keersluis aan. ordt niet aan de Abeele d. 1 naar ROTTERDAM L 'smorg. 2,30 u. TERDAM naar G0E& t. 'smorg. 10,u. Rotterdam bij den E LANGE,op 'tHa- L BOUWMAN. BOS ;irectie. Rotterdam Nieuwe tkenhrug. SDIENST CHE VEER-GOES. ndering van Dinsdags. ;een dienst), idijksche Veer 6.40f tion 8.1f, 2,34f (Slot 6.30. n s d a g s jkscheVeer 9.,5. t Oostende) 2.30, 6.30 BW. UITGAVE VAN ei ken MAANDAG- WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND van 1 5 regels 25 cent iedere regel meer 5 cent Prjjs per drie maanden franco p. p. 0.95. en Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel Enkele nummers f 0.02'. meer 10 cent. De gegevens zijn aanwezig om te ver moeden dat in den socialistischen staat de arbeid genotmiddel zou zijn. De sociaal democraten spreken het toch onverholen uit d it hun eisch van een achturigen werk dag slechts het minimum hunner verlangens bevat. Doxnela Nieuwenbuis pleitte reeds voor een vier- en tweeurigen arbeidsdag ja het ligt eigenlijk in hun stelsel, dat het paradijs, «den hemel op aarde» zoekt, om zich een staat te veroveren waarin werken niet meer noodig en het leven één genieten zal zijn. Dit is geheel in strijd met den eisch der Schrift dat wij in het zweet onzes aanschijns ons brood zullen eten met andere woorden dat er hard gewerkt moet worden om het dagelijksch brood, het brood onzes beschei den deels te verdienen. Alleen langs den weg van werken, van werken in het zweet onzes aanschijns, is brood te verkrijgen. De ar beider is zijr. loon waardig. De ziel des vlijtigen zal vet gemaakt worden. Die zijn land bouwt, zal van brood verzadigd worden. Van al dergelijke beloften loopt de Schrift over; en daarmede hebben onze christelijke werklieden immers in de eerste plaats te rekenen. De arbeid mag dus niet in de eerste plaats middel zijn om veel geld te verdienen, of om zicli meer genot te verschaffen, gelijk het liberalisme leert en het socialisme 't op de spits drijft, maar een daad van gehooizaamheid aan God, die ons tot arbeiden toept en aan onzen arbeid vrucht verbindt. In de natuur geeft God de vrucht van den arbeid, de kroon der vlijt te aanschou wen in het gelukken onzer ondernemingen, in den groei der veldgewassen, in de vruchten der boomen. Overeenkomstig dit beginsel heeft dan ook de werkgever te zorgen voor eene behoorlijke bezoldiging zijner arbeideis. Wat men tegenwoordig een «hongerloon» noemt is met de wet der natuur in strijd. Die zijn knecht een schraal loon uitkeert, die berooft hein van een deel der vruchten zijns arbeids. Zijne bekwaamheden en werkkracht zijn zijn kapitaal, dat dan door de schuld van zijn patroon niet genoeg rente oplevert. Dergelijken werkgevers mocht de verma ning van den Apostel weieens worden voor gelezen Welaan nu gij rijken, weent en huilt over uwe ellendigheden, die over u komen. Uw rijkdom is verrot en uwe kleederen zijn van de motten ge geten geworden. Uw goud en zilver is verroest, en haar roest zal u zijn tot een getuigenis, en zal uw vleeseh als een vuur verteren, gij hebt schat- 12) FEUILLETON. ten vergaderd in de laatste dagen. Ziet het loon der werklieden die uwe landen gemaaid hebben, welke van u verkort is, roept en het geschrei dergenen die ge oogst hebben is gekomen tol in de ooren des Heeren Zebaoth. Gij hebt lekkerlijk geleefd op de aarde, en wellusten gevolgd gij hebt uwe harten gevoed als in een dag der slachting. Gij hebt veroordeeld, gij hebt gedood den rechtvaardigen en hij wederstaat u niet. Zoo zijt dan lankmoedig, broe ders, tot de toekomst des Heeren. Ziet, de landman verwacht de kos telijke vrucht des lands, lankmoe dig zijnde over dezelve, tot dat het den vroegen en spaden regen zal hebben ontvangen. Weest gij ook lankmoedig, ver sterkt uwe hartenwant de toe komst des Heeren genaakt. Spreken wij van te lage bezoldiging, deze kan in verschillende vormen geschieden. Of de heer zijn knecht een karig weekgeld uitbetaalt; of een schoolbestuur zijn onder wijzers laat gebrek lijden; of de winkelier zijnen bedienden de noodzakelijke nachtrust onthoudt, of de vrouw haren dienstboden te weinig of te schrale voeding verschaft en haar alle uitspanning onthoudt, of maar waartoe meerdere voorbeelden aan te halen, waar zij in dezen insolieden tijd voor het grijpen zijn! Doeh in al deze gevallen pleegt de meerdere diefstal tegenover den mindere, verkracht hij Gods wetten, beleadigt hij den adel der menschelijke natuur, be zondigt hij zich aan den eisch van het Schriftwoord dat een arbeider zijn loon waardig iseen loon dat onder Israel volgens Deuternomium 2415 zelfs niet tot den avond op zicli mocht laten wachten. Dit laatste brengt er ons toe tevens te wijzen op eene andere krankheid van onzen tijd, uamelijk de gewoonte om de rekeningen te laten staan en schulden te maken. Sommige menschen en de kwaal wordt het meest bij de rijken gevonden laten hunne leveranciers vaak jarenlang op hunne «centen» wachten. Ook dit is diefstal. De winkelier heelt recht op contante betaling het is een gunst van hem zoo bij u eenigen tijd crediet verleent, het is schandelijk van zijne goed heid of liever van zijne machteloosheid misbruik te maken. Want machteloos staat hij tegenover dezulken, drwijl hij bij crediet weigering of aanmaning tot betalen gevaar liep hen als klant te verliezen. Nog onwaardiger is het gedrag van zoo- velen, die bij den koopman of den winkelier borgen, enten slotte ais zij aan hunne ver. plichtingen niet kunnen voldoen, met hunne inkoopen naar een ander gaan, dien zij contant betalen. Hebben dan vooral onze kleine winkeliers nog niet genoeg te zuchten onder den last der concurrentie, die hen dwingt hunne waren zoo goedkoop mogelijk van de hand te doen, dat zij nog moeten geplaagd worden met zoodanige ondankbare achteruitzetting Onedel in de hoogste mate is ook de taktiek van sommige huismoeders om de wa ren door afdingen beneden de waarde zich toe te eigenenden kooplieden op het hun toekomende te beknibbelen, zoodat deze hun waar menigmaal met een zucht moeten laten, willen zij niet geoordeeld zijn hun vollen kort op de vaak urenlange terugreis mede te nemen. Overvragen is schandelijk doch afdingen in zoo erge mate als som mige menschen de gewoonte hebben, vooral uls zij weten dat de koopman genoodzaakt is zijn waar tot eiken prijs van de hand te doen, wij noemen het een verachte lijke daad, die de Heere niet kan goedkeuren, ja, die Hij zien en zoeken zal. STORM. Welk een gewoel op de straten Wat een schreeuwen en brullen van al die duizenden, die daar heen en weer loo- pen, tegen en langs elkander, elkaar toe schreeuwen, alsof het er om te doen was alle dooven hoorend te maken, met fonke lende oogen, wijd opgesperde monden en hooggekleurde wangen schreeuwen, dat ze er schor van worden Waar er een enkele stil zijns weegs gaat, wordt hij door tien, twintig, dertig anderen overvallen, die hem bij den jas trekken, zijne handen grijpen, hem vasthouden, dringen en duwen, schreeu wend en brullend, brullend en schreeuwend, hem met honderden stukjes papier bestrooien, en hem eindelijk, half platgedrukt, loslaten, om zich op een nieuw slachtoffer te werpen. Zjjn die menschen dol geworden? Is de wereld in een gekkenhuis veran derd Zijn dat nog menschen, of zijn het beesten, die elkander verscheuren zouden, wanneer zij slechts de klauwen en tanden van roofdieren hadden O neen Geen van allen is dolieder weet precies, waarom hij schreeuwt en brult, ieder weet precies, wat hij wil; en de wereld is ook geen gekkenhuis geworden, maar zij is p°g> als altijd, een aan de polen eenigszins afgeplatte bol, waaropeen menigte zoogenaamde «redelijke» en zooge- cenaamde «redelooze» wezens leren, d. w. z. eten drinken en slapen, en somtijds ook sterven. Maar die zoogenaamde «redelijke» wezens hebben heden allen reden, om een weinig «redeloos» te zijn; want het is een zeer gewichtige dag, een dag, waarop groote beslissingen moeten vallenhet is de dag der verkiezingen. Heden moet een nieuw parlement gekozen worden!Een nieuw parlement, dat zal moeten beslissen, of de nieuwe orde van zaken nog langer voortbestaan zal, dan wel of een nog nieu were orde de nieuwe vervangen zal. Toch hebben die zoogenaamde «redelijke» wezens nog een een andere reden, om zich heden een weinig «redeloos» aan te stellen want vandaag behoeft er niet gewerkt te worden. Heden heerscht er geen dwang Alle arbeid staat stil. Het woordje«Ge moetspeelt heden geen baas, en geen directeur heeft nu iels te zeggenwant vrij, vrij van allen arbeid, vrij van allen dwang, aan niemand ondergeschikt, van niemand afhankelijk, slechts gehoor gevend aan hun eigen redelijk bewustzijn, (ze zijn wel is waar beden een weinig redeloos) zullen de leden van ae menschelijke ge meenschap, de vrije arbeiders, over hunne verdere toekomst beslissen. Alle staats-eetzalen alle staats-inrichtingen voor vermaak, alle staatsbierhuizen, alles, alles is heden geopend. Thans kan eten en drinken, die maar wil, ieder zooveel hq maar wil en verdragen kan; die verwenschtebil jetten, certificaten zijn heden niet noodig. Vandaag betaalt de Staat alles. Want vrij moet men zijn, vrij van allen dwangmen moet in het volle genot zijne stem kunnen uitbrengen. Daar op de groote markt met de prach tige fontein die zijn water huizenhoog op werpt, verdringt zich de menigte om een redenaar, die op tafel staande, haar aldus toespreekt «Broeders en zusters De Staat zegtal leen h\j, die werkt, zal eten en leven. Is Doch tegenover al deze praktijken tot belaging en berooving van den arbeider staan ook de gevaren dat den werkgevers zal worden tekort genaan. Zij toch staan ook bloot aan verkorting hunner rechten, aan ruwe behandeling hunner bezittingenaan dag dieverij of schelmerij hunner onderhooiigen de koopers zijn in gevaar van bedrogen te worden door de verkoopers, enz. Eerlijkheid is een eerste eisch ook voor den kleinsten dienaaren elke berooving, ook de geringste zelts van den rijksten kapitalist, is een zonde die de rechtvaardige Rechter niet ongewro ken laat. Maar is het dan uit het bovenstaande niet duidelijk dat én werkgever én arbeider belang hebben bij eenen wederzijdschen waarborg hunner belangen; aan eene orga nisatie van den arbeid die daarmede rekent; aan een middel tot herstelling van het zoo geschokte vertrouwen Daartoe ligt het middel in de oprichting van Kamers van Arbeid {en Landbouw Aan den Arbeid moet de gelegenheid gegeven worden om zich op zijn eigen gebied als een zelfstandige huishouding in te richten Omvat het gebied van den Arbeid eigenlijk allen die arbeiden, hetzij met het hoofd of met de handen, toch is hier meer of uit sluitend sprake van allen die met hunne handen hun brood verdienen. Zij beoetenen verschillende vakken. Onder hen zijn timmerlieden en klei ken, smpden en land bouwers, loodgieters en molenaars; enz. enz. Het zijn allen ambachtslieden tot verschil lende ambachten of gilden behoorende; doch die allen éénzelfde maatschappelijk belang hebben, namelijk om uit den druk te blijven 1 van andere machten in de maatschappij met wie of in wier dienst zij samenwerken. dat niet een schandelijke, de menschelijke vrijheid onwaardige stelregel Dus ge moet werken, ge moet, ge moet, en anders zult ge doodhongeren Ge moet, en altijd maar weer: Ge moet! Is dat vrijheid? Slavernij is het, nog duizendmaal slimmer als het knecht zijn vroeger was. Wij willen vrij zijn De staat moet iederen broeder en iedere zuster voedsel verschaften, zonder dat we er voor behoeven te werken. Ik zeg ieder, zoodra hij uit het opvoedingsgesticht komt, moet hebbenvrije woning, vrij brandstof, vrij kleeding en driemaal daags vrijen warmen kost in de Staatseetzalen en op Staatskosten. Die werken wil, mag wer ken Maar die niet werken wil, moet die daarom doodhongeren «En verder», zoo gaat de redenaar voort «Ik eisch vrqe liefde! Waartoe dient die dwang, dat twee, wanneer zij zich eenmaal verbonden hebben, dertig dagen bij elkaar moeten blijven Geen dag, geen uur, ja, geen minuut behooren zij bij elkander te blijven, wanneer ze niet willeD. Weg met den dwang Vrije arbeiders moeten wjj zijn, die werken, wanneer zij willen, en niet, omdat zij moetenVrij, vrij in het genot, vrij in den arbeid, vrij de liefde. Wij vorderen niet recht op arbeid, maar recht op vrijheid van arbeid!» Een donderend hoera loont den redenaar, als hij eindigt en plaats maakt voor een ander. Maar wat gebeurt daar in dat hoekhuis? Er is een groot biljet aangeplakt met de woorden Slembureau Eerste District. Het is daar de revolutie op end' op. Het huis wordt bestormd, de vensters rinkinkelen en uit de bovenverdieping worden de met bloed bedikte lichamen van broeders en Om een voorbeeld te noemen. Het Kapi taal heeft het in zijne. macht den Arbeid zoo danig onder den duim te houden dat het de arbeiders dwingen kan tegen een be paald door de kapitalisten vastgesteld laag loon te w erken. De arbeiders, die toch eten moeten en niet anders kunnen, berusten daarin. Zoo een weigerde voor laag loon te werken, zou hij daaimede zich zelf onge lukkig maken en zijne plaats open maken voor een ander. Hij staat dus machteloos. Nu hebben de werklieden, de vaklieden, de proletariërs zich vereenigd en in werkstakingen kracht gezocht, hun ten goedezoodat het Kapitaal niet meer die macht over den Arbeid heeft die het vroeger had. Maar zoo kwam ook het Kapitaal in het gedrang en zag men te Londen en te Luik, te Ham burg en in de kolenmijnen, in de Fiiesche venen en in de fabrieken van Homestead, kortom overal op aarde, Kapitaal en Arbeid in een geduchten kamp gewikkeld, niet zelden tot beider schade. In ons vaderland heeft deze strijd nog niet zulke gevaarlijke afmetingen verkregen als in andere lauden der wereld, dank zij den Nederlandschen volksaard en de aanwe zigheid eener christelijke kern die niet alleen werkt om de spijze die vergaat, en haar werk doet in de vreeze des Heeren. Maar ook hier laten vertrouwen en gehechtheid nog veel te wenschen over. Hierin kan op den langer duur verbetering komen door de oprichtiug van bovengenoemde Kamers, waarin de gemeenschappelijke be langen kunnen besproken, geschillen beslecht, en evenals in de Kamers van Koophandel geschiedt, inlichtingen aan de Regeering verschaft kunnen worden omtrent vragen die zich op het gebied van den arbeid ge lijk op dat van den handel kunnen voordoen. Deze Kamers, tenzij zij zich als politieke werktuigen lieten gebruiken, zouden een dam kunnen opwerpen tegen het Socialisme dat de arbeiders tracht om zich te verzamelen teneinde de maatschappij af te breken, de orde der dingen om te keeren, de regeering te ontslaan, en de politiek nog meer te bederven. Hoe zulke kamers zullen zijn samengesteld, is reeds vroeger door ons aangetoond en nader uiteengezet bij de opsporing van wat in een daartoe strekkend wetsvoorstel van de heeren Pyttersen en Schimmelpenninek v. d. Oye wordt verlangd. Al vreezen wij sterk dat geen dezer uitnemende ontwerpen ooit in het Staatsblad staan zal, de liberale partij kon 't wel verhinderen toch blijft het van onze zijde noodig te doen alsof de dag van de instelling dezer Kamers aan staande ware. En daarom herhalen wij de opmerking dat in deze Kamers patroons en arbeiders gezamenlijk moeten vertegenwoordigd zijn, met aparte vergaderingen, met gemeenschap pelijke eindvergaderingen. Apart eerst om het vrije woord niet te breidelen gemeen schappelijk aan het eind om tot goede zusters zoo maar het raam uit, op straat gesmeten, om daar onder de voeten der menigte vertrapt te worden. Ir. het Stem bureau 1ste District is bedrog gepleegd. «Er zijn stembiljetten verduisterd en valsche in de bus gestoken zoo riep er eerst éen, en daarna honderden, en wat was nu na tuurlijker, dan dat het vrije volk de verraders zelf, dadelijk, en zonder omwegen strafte? Wat baatten hier de heiligste verzekeringen van de twaalf leden van het Stembureau? Wat hunne herhaalde betuigingen, dat alles in de beste orde was toegegaan Zat daar niet ook de lange Mulder onder, die eens gezegd had dat de oude orde van zaken toch beter was dan de nieuwe. Er was dus verraad gepleegd aan de vrije arbeiders. Sla hem den kop inEn dan het venster uit op straat Tot zoover was dus alles goed en in de ordemaar nu kan in dit district de ver kiezing toch niet meer volgens de regels afloopen. Eer er een nieuw comité benoemd en een nieuw lokaal ingericht is, is het avond en zijn de verkiezingen afgeloopen. Ma-ar wat hindert dat Op die paar stemmen konit het niet aan, en als het nieuwe par lement niet doet, wat wij willen, dan zullen wij doen wat we willen. Weg met die beulen I Het nieuwe parlement is gekozen, en de vn eselijke opwinding van de laatste verkie zingsdagen is tot rust gekomen. Daar zitten nu de vertegenwoordigers der gemeenschap, 420 in getal, jongen en ouden, mannen en vrouwen, echter daarin gelijk, dat ze allen arbeiders, echte, wezenlijke arbeiders zijn, besloten, de gemeenschap, die in den laatsten tijd in een eenigszins lamlendigen toestand geraakt was, weer behoorlijk op de been te helpen. Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1892 | | pagina 1