Kerk, School en Zending. Gemengde Berichten. herinnerde hoe voor eenige maanden tot hetzelfde doel voor de j mgelingsvereenigingen te zelfder p'aatse ook een Amerikaansch predikant, ds. John v. Bark, van de pres- byteriaansche kerk te Oberlin, was opgetre den en hoe zijn bezielend practisch woord aanvankelijk tot nauwere samenstreving der vereen igin gen had geleid. Spr. verwachtte niet minder van den spreker van den avond, wijl h(j bekend is als levende voor de uitbreiding .van Gods Koninkrijk en voor den arbeid der Christelijke Jonge lingschap. Us. v. d. Wart hield daarna eene boeiende improvisatie, een «talk» zooals hij het noemde, over de Christelijke jongeüngsvereenigingen en de noodzakelijkheid van samenbinding en organisatie. Zonder dit laatste toch zegt spreker komt niets tot stand. Tirailleurs diensten mogen goed zijn en den vijand afbreuk doen, een volkomen overwinning wordt niet bevochten, tenzq alle soldaten tot compagnieën en regimenten vereenigd tegen den vijand optrekken. Spreker stelt hierin Amerika ten voorbeeld, waar alle wereldsche zaken zich concentree- ren. Men heeft daar petroleum-monopolies; spek-, katoen-, kolen- en andere monopolies, die alles onder éen beheer brengen ten algemeenen nadeel vaak, w(jl zij de lieden dwingen bij hen te koopen en te besteden, doch ook meestal ten algemeenen nutte. De sociale quaestie grqpt overal al meer om zich heen, de werkiiedanvereenigingen zijn krachtig in den strijd tegen het kapitaal, ofschoon op het laatst in hunne unie ook hunne zwakheid ligt, doch de oorzaak daaraan ligt elders. Er wordt ook op godsdienstig gebied gelukkkig veel georganiseerd. Soms te veel. Kleine kringen vereenigen zich soms tot het doen van dingen die boven hun macht gaan, en dit is hun ondergang. Hun stoomketel is vaak te klein voor de vele stoom, of te groot in verhouding tot de weinige raderen om te drijven. Daarom hebben zulke kringen samenwerking te zoeken rnet andere kringen. In Amerika is dit vrijwel geluktdaar hebben Baptisten, Methodisten, Presbyteri anen Dutch Gereformeerde jongelieden zich vereenigd om met behoud van hunne persoonlijke leerstellige en kerkelijke meerlin gen werkzaam te zijn in den strjjd tegen het ongeloofof liever tegen den twijfel. In Amerika is het een eeuw meer van het laatste dan van het eerste. Er is daar een twijfel naar de waarheid. Het besliste beredeneerd ongeloof wint daar geen veld. Er zijn daarvan verblijdende voorbeelden. Spr. wijst op de vereenigingen van Konings zonen enKooingsdochteren, die onderanderen 50,000 vrouwelijke leden telt, en wier taak is om uit te gaan in de wijken en te trachien vrienden voor Jezus te winnen. Zij spreken en bidden met hen en voorzien hen van het noodige. Op de groote christelijke pogingvereeniging, vrucht eener geestelijke opwekking, die naar de mededeeling van den Bostonschen predikant Clark voor eenige jaren in Maine had plaats gehad, en als gevolg waarvan eene vereeniging van 90 leden tot stand kwam, die eenmaal 's weeks vergaderden, welke vereeniging tot 70.000 leden uitdijde, en tot motto heeftVoor Christus en zijn Kerk. Te New York kwamen dezer dagen 50.000 afgevaardigden uit alle oorden der republiek in de jaarvergadering bijeen, onder voor zitterschap van niemand minder dan den postmeester-generaal, een der hoogst ge plaatsten uit het [and. De bijeengekomenen behoorden tot verschillende kerkgenoot schappen doch hun gulden regel is: Voor Jezus en Zijn kerk. Ieder lid dezer groote vereeniging verbindt zich o. a. wekelijks 5 cent te geven voor de zending. Allen arbeid op christelijk, philantropisch gebied ondernemen zijja zelfs gaat kracht van hen uit op de regeering, dank zij ook het feit dat vele senatoren christenen zijn en de president der republiek Harrison en zijn vermoedelijke opvolger Cleveland ook. Zoo hebben 110,000 christelijke jongelin gen te Chicago een verzoekschrift ingediend bij de regeering om de tentoonstelling in '93 daar te houden, op Zondag te sluiten, en de Zondagswet te handhaven. Hun verzoek is ingewilligd, en een voorstel om des Zondags open te stellen met groote meerderheid door de Volksvertegenwoor digers verworpen. Spr. verwacht veel heil van corporatie!, coöperatief optreden. Hij juicht het daarom zoo toe te mogen optreden voor drie jon geüngsvereenigingen die gereed staan de laatste hand te leggen aan de samensmelting. Hand in hand, hoofd in hoofd, hart in hart, met onderling en wederzijdsch vertrouwen geschiede dit. Zal de vereeniging verschil lende bestanddeelen in zich opnemen, dat behoort zoo, en het behoort ook dat er eenheid zij op den grondslag der Evangelische Alliantie, die de grondslag der chr. jonge üngsvereenigingen moet zijn Eenheid ir. het noodige, vrijheid in het twijfelachtige, in alles de liefde. Als leden der kerk is de belijdenis dier kerk ons dierbaar, doch als leden onzer jongelieden vereeniging is het noodig anderen uit de wereld voor Jezus te winnen, gelijk de vuurtoren op een der Seilla-eilanden (Eddystone;om licht te geven en leven te redden. Doel der Chris telijke jongelingsveieeniging is niet om elkander een pleizierig avondje te bereiden of oin er een algemeen fcewonderings-socië- teitje van te maken, doch om de leden elk naar zijn gaven aan het werkte zetten. Hoeveel ligt er op het gebied van in- en en uitwendige zending nog braak. De energie, jongen mannen eigen, en de ervaring zeggen ons dat dit de taak der jongeüngsvereenigingen is. Zij daarbij de vuurtoren hun ideaalgeen geraas maken, maar schijnen. Een schijnend licht zijn in de wereld. Zijn daar jongelingen die gered zijn, verzamelt ze om u, al waren het er maar 4 of minder, en bid met hen om de redding hunner zielen, of ze getrokken mogen worden van der zonde hellend vlak. Geel hun terug aan de maatschappij. Help hen voort, houd hen onder uw toezicht. Dr. Backhurst is slechts een onaanzienlijk prediker en bijziend er bij doch hij geelt zich met zijn ziel aan de zaak Gods. Eenigen tijd geleden was een rijke jeneverstoker uit verveling in de kerk gekomen, onder zijn gehoor, dat in den regel uit 3000 mensehen bestaat waaronder 3 vierden, jongelieden. De prediker getuigde tegen den drank. Hij zeiweel gij wel, jeneverstoker, hoeveel zielen j-ij d igeüjks verwoest, hoeveel ellende gij sticht, waar gij zelve heengaat? En het was den hoorder of de redenaar hem kende en bedoelde, zoo hield hij het oog" op hem gevestigd. En God greep den man in het h u t. De jeneverstoker begaf zich tot den prediker in diens huis, en kwam daar tot het Zacheusbesluit, alles van de hand te douu en uit de hand des Heeren te gaan leven. Toen de prediker met hem gebeden en hein de belofte, zooeven genoemd, ontlokt hal, voegde hij hem toe: Ge kunt een paar kamersin mijn huis krijgen. Maak er gebruik van zoolang gij wilt. Dit is voegde spr. er bij practical Christianity. Spr. waarschuwt de jongelingen vooral in deze dagen elkander niet te wantrouwen. Als wij elkander beter kenden en verstonden, zouden wij steeds dichter bij elkaar staan. Zijt gij het in de hoofdzaken, in de begin selen eens, dan blijve niemand «zoo staan op de puntjes», op de bijzaken, bedoelde Spr. God is bezig door middel vao jonge mannen groote dingen tot stand te brengen. Denkt aan Edisson den uitvinder van de telefoon, aan Lincoln den bevrijder der slaven, aan Garfield die als arme knaap in de vreeze Gods begonnen, reeds op zijn 40ste jaar zijn intocht deed in het Witte Huis. En ook Spr.'s ge liefkoosd Nederland, ook Goes heeft nog een toekomst, als daar een geslacht is dat God zoekt en den arbeid der chr. jongelingen, de toekomstige gezaghebbers in kerk en school en maatschappij met sympathie, met geld en raad, of zoo de armoede daartoe een beletsel is, met den glimlach der aan moediging wenscht te steunen. Spr. herinnert aan de vele jonge mannen, kloeke helden Davids, wier namen de Heilige Geest ons heeft bewaard. Een hunner, Benaja de zoon van Jojada, zij het ideaal der jongelingen. Hij sloeg, sloeg een leeuw, sloeg een leeuw ineen kuil-, sloeg een leeuw in een kuil in den sneeuwtijd. Hij nam, schoon ongewapend en door de koude gehinderd, den kamp met liet hon gerige, opgeschrikte, gevangen wilde dier aan, niet in het open veld, doch in een kuil, niet deinzende voor zqne woedende blikken, en bleef overwinnaar. Jongelingen, moogt ook gij zulke «van God gebouwde» Benaja's zijn, die de leeuwen van ongeloof en vertwijfeling, te midden van veel sociale ellende, aangrijpen en in Gods kracht onschadelijk maken. Vereenigd, met Christus, en met elkander, zult gij uit dezen schijnbaar ongelijken kamp een maal zegevierend terugkeeren. Ds. v. Griethuijsen dankte den spr. in een gevoelvol broederlijk woord en uitte den wensch dat ook zijn woord, niet minder dan dat van d'. van Burk mocht mede werken tot de gewenschte samenbinding der Goesche jongelingen. Een nieuw opvoedingssysteem Een echtpaar had een groot getal Door hen geliefde zonen, En wat u niet bevreemden zal Ze wilden gaarne toonen, Dat zy zoo'n rijken kinderschat Ook niet onwaardig waren Dies peinsden zij zich daaglijks zat Hoe zij het zouden klaren Om hen voor 't groote kroegennet, Dat, ook in hun omgeving, De straten schier had afgezet. En heel de samenleving Van 't groot gezin verpesten kon, Voortdurend te behoeden. 't Was vader, die zich eerst bezon Eozei: «Mijn hart kan bloeden, Ja, 't krimpt van weedom schier ineen, Zoo ik de ramp bedenke, Wanneer er van mijn panden één Zich ergens mocht bedrinken. Denk u ons kroost, o vrouwop straat Stomdronken of bezopen, Of wilt ge, in kennelijken staat, Zooals de rechters 't doopen, Dat ware een ramp voor heel 't gezin, En om die te voorkomen, Heb ik zie daar mijn wijsheid in Een kloek besluit genomen: We hebben nog een kamer vrij, Daar maken we een buffetje, Steeds wel voorzien van kroeggerei En ook een net biljartje, Een orgel dat gewillig speelt, Zoodra men maar gaat draaien, Waarom elkeen, die zich verveelt, Al dansend heen kan zwaaien, Mag niet gemist. Ook mag het spel Met kaarten niet ontbreken. Voorts Asmodée de vorst der hel En Uilenspiegels streken Zijn mêe onmisbaar. In één woord Wij mogen niets ontberen Van wat in de echte kroeg behoort; En dan durf ik beweren, Dat 's avonds, tot ons beider troost, Tot zegen onzer zonen, Ons dierbaar en zoo talrijk kroost Zich niet op straat zal toonen Maar, in ons eigen kroegje, blij Zich zal vermaken, samen Wat zeg je moeder Moeder zei Als altijd: «Amen! Amen!» De jongens nu dronken en klonken! En waren schier dol van de pret, En rolden dan eindelijk smoordronken, Bezijden of onder het bed. Zij sloegen elkander blauwe oogen, Met vuisten, met glas of karaf, Eo dronken dan later, bewogen, De kwestie wèer broederlijk af. En moeder zei somtijds wat schuchter «Zeg, manlief! ik hoop dat ik dwaal; M iarzijn onze jongens wel nuchter, Zij maken zoo'n ijslijk kabaal!'' Maar manlief zei, deftig en statig: «Vrouw! welk een onzinnige zorg! Ous kroost was nog nimmer zoo matig. Daarvoor staat ons kroegje u borg. Al vallen ze 't hoofd ook te bersten, Al lijkt ook hun neus karm izijn, Ik zeg u, dat ik. hen wel kersten, En dat er geen dronkaards bij zijn En moe deed de handen ie zameD, En lei ze bedaard in den schoot, En duttende zei ze toen«Amen Wijl Morpheus hare oogleden sloot. Nu vraagt ge licht allen in koor: «Och, Wie is toch die wijze papa Dat is de Minister van oorlog, De Kamer is juffrouw mama. De kindren, zijn onze soldaten. De tiuiskroeg stelt voorde kantien. Maar laat ik er meer niet van praten. Want «moe» werd dan wakker misschien. Patrimonium. 17 Augustus 1892, Zondags-inspeclien aan boord. Het Heldersche blad Extra-Tijding meldt: Op een door de atdeeling Helder van de Vereeniging tot bevordering van Zondags rust, aan den minister van marine ingezonden .'erzoekschrift, inzake de Zondagsinspectiën aan boord, is door ZEx. geaotwoord: «dat de thans van kracht zijnde bepalingen op den inwendigen dienst geen verandering toelaten. Mocht evenwel tot een herziening dier bepalingen worden overgegaan, waartoe echter voorshands het voornemen nog niet bestaat, dan zal kunnen overwogen worden in hoeverre er termen zijn, om tegemoet te komen aan het verzoek.» De Standaard voegt daarbij «Na zulk een antwoord, dat hoegenaamd geen enkel uitzicht op verbetering geeft, wordt het, dunkt ons, toch tijd, dat zij in de volksvertegenwoordiging, die prijs stellen op eerbiediging van den rustdag, eens de reden vragen van deze minachting van den dag des Heeren, door de overheid. Inspecties op Zondagen missen in een Christenland elk recht van bestaan en het pleit zeker niet bijzonder voor den minister die op een beleefd verzoek zulk een antwoord duiit geven.» Twee waardige mannen zijn gisteren door een beroerte getroffen. Het zijn de heeren burgemeester de Waal te Antwerpen tri de Roock te Bergen op Zoom. De eerste op het oogenblik dat hij den koning zou tegemoet gaan, wiens komst verwacht werd op het Rederijkersfeest, zijn toestand is niet gevaarlijk. Burgemeester de Roock is reeds overleden. Hij was een rechtvaardig regent. Z^ne laatste levensdagen werden verbitterd door de oproeren tegen het Heilsleger en de scherpe veroordeeling vau zijn beleid door den gemeenteraad, in wier vergaderingen hij ondanks soms felle oppositie zijn goed moedigheid meermalen op zeldzame wijze wist te bewaren. De naam van De Roock zal steeds met eere genoemd wordenook wijl hij het als districtsschoolopziener in 1880 heelt aangedurfd, zelfs tegen den zin van den toenmaügen minister van binnenlandsche zaken, Six, een eind te maken aan de betrekkelijke neutraliteit der openbare school in Noord Brabant, waar het bijzonder onder wij i werd doodgedrukt door de onedele concurrentie van het openbaar onderwijs met zijn heiligenbeelden en roomsche cere moniën, in weerwil van het voorschrift der wet artikel 33) ten believe der andersden kenden. De Roock was een eerlijk liberaal. De door de S. S. Maaisch. met de firma Van Gend en Loos, Collignor. Co., opl September 1891 gesloten overeenkomst voor het vervoer van bestelgoederen enz., zal waarschijnlijk op 31 December a. s. zijnde de daturn van expiratie der overeen komst, niet worden verlengd. Dit vervoer zal dan van 1 Januari 1893 af voor risico van de Staatsspoorwegmaatschappij plaats hebben. Avp.i Ned. Herv. Kerk. Bedankt voor Steenwijk door ds. P. F. v. d. Nieuwenhuyze te Woudrichem. De heer M. Weststrate woont niet te Heiloo, maar te Hellouw. Voor de akte Fransch 1. o. zijn o. a. te 'sGravenhage geslaagd de hh. J. Roda te Kruiningen, P. de Bruyne te 's Gravenhage en C. Roovers te Groede. Bij het notaris-examen, eerste gedeel te, slaagde de heer D. Hakkert, te Tholen. lerseke. De Unie-collecte langs de huizen gehouden, heeft dit jaar f407,96 opgebracht waaronder fll met bestemming voor de Unie. Vela hervormde broeders weigerden iets te geven. Ten vorigen jare bracht de collecte f64 op. Wat betreft den voorgenomen schoolbouw, dit bericht is voorbarig. Wel is een groot gedeelte van het kapitaal bijeengebracht en ov» den koop van grond onderhandeld, doch eene definitieve beslissing is nog niet ge nomen. Middelburg. De 20ste algeineene vergadering der Geref. Zondagschool veree niging «Jachin» zal den 8sten September a. s. plaats hebben in het kerkgebouw der Geref. kerk ;Langendelft) alhier. Woensdagavond te voren zal in hetzellde kerkgebouw een bidstond worden gehouden voor «1 ilippus» en «Jachin» waarbij Ds. H. Beuker van Leiden zal voorgaan. Op deze ver gadering zullen ook 3 referaten worden ge houden 1. Wat is de beste methode voor een Zondagschoolcurcus? referent de heer D. Mul der te Zierikzee, 2 Hoever strekt zich het Gena de verbond uit referent Ds. L. Bouma ie Ter Neuzen. 3. Hoe hebber, wjj de uitdruk king in ons doopformulier «in Christus geheiligd» te verstaan? referent Ds. H. J. Ivouwenhoven te Voorschoten. Uit De Bode der Heldring-gestichten van 5 Aug. blijkt, dat op 1 Aug. jl. aan wezig warenop Steenbeek 49, in het Magdalenahuis 21 vrouwen en 55 kinderen, op Bethel 50, op Taütha Kümi 162, in de opleidingshuizen 27 en op de normaalschool 41 meisjes. Sedert de oprichting werden geplaatst: opSteenbeek 1491, in het Mag dalenahuis 236 vrouwen en 254 kinderen, op Bethel 905, op Talitha Kümi 1298, in de opleidingshuizen 102 en op de normaal school 372 mèisjes. Benoemd tot onderwijzeres te Hazers- woude a/d Rijn mej. Anna Nijland te Middelburg. Gemeente hoogere burgerschool. Een 5-tal raadsleden te Schiedam hebben bij den raad dier gemeente het voorstel inge diend het rijk te verzoeken de inrichtingen voor Middelbaar Onderwijs aldaar over te nemen en zulks met het oog op den min der gunstigen toestand der gemeen tefinan- tiën. Naar aanleiding van dat voorstel wordt aan den Standaard het volgende ge schreven Langzamerhand schijnen de oogen open te gaan, dat het Openbaar Ooderwijs aan de gemeenten een ontorsbaren last op legt, en dat daaruit toestanden ontstaan, die op den duur niet houdbaar zijn. Wa.irom wordt b. v. een gemeente ver plicht een Hoogere Burgerschool, ja zelfs Gymnasium (soms met klassen van 2 of 3 leerlingen) te onderhouden, terwijl combina tie met andere, omliggende gemeenten zeer goed mogelijk is, en er aldus een aanzienlijke besparing kon veikregeu worden zon Ier dat het onderwas daaronder zou behoeven te lijdenintegendeel Een karakteristiek antwoord, n. b. van een directeur eener Hoogere Burgerschool werd eens op die vraag gegevenhet luidde Het is om de wetenschap, geperoonifieerd in een aantal gediplomeerde dilettanten vooruit te helpen schoppen.» De ondervinding leert, dat van deze meer oprechte dan vleiende bewering heel veel aan is Al is het nu, dat tegemoetkoming aan het besluit van den Schiedamschen gemeen teraad hoogst onwaarschijnlijk is, en dit den last ook slechts zou verplaatsen, toch is dat besluit kenteekenend, en een stap op den weg, om den wetgever te vermanen, voor taan wat meer met de praetijk en minder met het ideaal te rekenen, nu dat ideaal zoo in de onbereikbare verte wegschemert. Goes. K. van Veen ontving var. zjjn patroon den heer W. F. van Riet, ter her denking aan zijn vijfentwintigjarige dienst* vervulling een zilveren horloge met ketting" In «Degevleugelde Pen» tijdsschrift ge-' wjjl aan de Stenographie wor.lt gemeld da t aan den heer W. v. Dijk,, commissaris van po litie te Goes, het diploma A is uitgereikt voor de zuivere toepassing van het correspanden- tenschrift en vertrouwdheid met het systeem Stolze- Wéry. Goes. «Hosanna» treedt morgen niet op_ Vlissingen. Woensdag 24 dezer zal het stoomschip «Gedé», gebouwd voor rekening vau de Rotterdamsche Lloyd aan de koninklijke maatschappij «de Schelde» alhier, te water worden gelaten. Den '17 Aug. zullen weer een drietal personen uit St. Jansteen door den rechter van instructie, te Dendermonde als getuigen worden gehoord inzake den diefstal en de moordpoging bij de Wed. Dieleman te Zaam- slag op 1 April j.l. Niettegenstaande de vermoedelijke bedrijvers reeds achter sloten grendel zitten schijnt de justitie toch haar onderzoek nog op groote schaal voort te zetten. (M. C.) Te Bruinisse is een vierjarig knaapje, dat uit een winkel kwam geloopen,onder een beladen wagen geraakt, tengevolge waarvan het een been brak en een wond aan het ooi- bekwam. Vlissingen. Maandagavond had in de wachtkamer der 3e klasse aan het haven station even voor het vertrek van den trein van 6 uur een hevige vechtpartij plaats tusschen eenige matrozen vau het stoomschip «Minister Maybach» die afgemonsterd en dronken waren en met den trein wilden vertrekken. De politie arresteerde met veel moeite twee der belhamels met behulp van een drietal spoorwegwerkers. Eenige ruiten in de wachtkamer verbrijzelden de matrozen. Dien dag waren zij ook in de stad reeds handgemeen geweest. Eenige uren daarna werd ook nog een derde deelnemer in verzekerde bewaring gebracht, terwijl nog tegen een hunner

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1892 | | pagina 2