Kerk, School en Zending.
Gemengde Berichten.
herinnerde hoe voor eenige maanden tot
hetzelfde doel voor de j mgelingsvereenigingen
te zelfder p'aatse ook een Amerikaansch
predikant, ds. John v. Bark, van de pres-
byteriaansche kerk te Oberlin, was opgetre
den en hoe zijn bezielend practisch woord
aanvankelijk tot nauwere samenstreving
der vereen igin gen had geleid. Spr.
verwachtte niet minder van den spreker
van den avond, wijl h(j bekend is als levende
voor de uitbreiding .van Gods Koninkrijk
en voor den arbeid der Christelijke Jonge
lingschap.
Us. v. d. Wart hield daarna eene boeiende
improvisatie, een «talk» zooals hij het noemde,
over de Christelijke jongeüngsvereenigingen
en de noodzakelijkheid van samenbinding en
organisatie. Zonder dit laatste toch zegt
spreker komt niets tot stand. Tirailleurs
diensten mogen goed zijn en den vijand
afbreuk doen, een volkomen overwinning
wordt niet bevochten, tenzq alle soldaten tot
compagnieën en regimenten vereenigd tegen
den vijand optrekken.
Spreker stelt hierin Amerika ten voorbeeld,
waar alle wereldsche zaken zich concentree-
ren. Men heeft daar petroleum-monopolies;
spek-, katoen-, kolen- en andere monopolies,
die alles onder éen beheer brengen ten
algemeenen nadeel vaak, w(jl zij de lieden
dwingen bij hen te koopen en te besteden,
doch ook meestal ten algemeenen nutte.
De sociale quaestie grqpt overal al meer
om zich heen, de werkiiedanvereenigingen
zijn krachtig in den strijd tegen het kapitaal,
ofschoon op het laatst in hunne unie ook
hunne zwakheid ligt, doch de oorzaak daaraan
ligt elders.
Er wordt ook op godsdienstig gebied
gelukkkig veel georganiseerd. Soms te veel.
Kleine kringen vereenigen zich soms tot het
doen van dingen die boven hun macht gaan,
en dit is hun ondergang. Hun stoomketel
is vaak te klein voor de vele stoom, of te
groot in verhouding tot de weinige raderen
om te drijven. Daarom hebben zulke kringen
samenwerking te zoeken rnet andere kringen.
In Amerika is dit vrijwel geluktdaar
hebben Baptisten, Methodisten, Presbyteri
anen Dutch Gereformeerde jongelieden zich
vereenigd om met behoud van hunne
persoonlijke leerstellige en kerkelijke meerlin
gen werkzaam te zijn in den strjjd tegen
het ongeloofof liever tegen den twijfel.
In Amerika is het een eeuw meer van het
laatste dan van het eerste. Er is daar een
twijfel naar de waarheid. Het besliste
beredeneerd ongeloof wint daar geen veld.
Er zijn daarvan verblijdende voorbeelden.
Spr. wijst op de vereenigingen van Konings
zonen enKooingsdochteren, die onderanderen
50,000 vrouwelijke leden telt, en wier taak
is om uit te gaan in de wijken en te trachien
vrienden voor Jezus te winnen. Zij spreken
en bidden met hen en voorzien hen van
het noodige. Op de groote christelijke
pogingvereeniging, vrucht eener geestelijke
opwekking, die naar de mededeeling van
den Bostonschen predikant Clark voor eenige
jaren in Maine had plaats gehad, en als
gevolg waarvan eene vereeniging van 90
leden tot stand kwam, die eenmaal 's weeks
vergaderden, welke vereeniging tot 70.000
leden uitdijde, en tot motto heeftVoor
Christus en zijn Kerk.
Te New York kwamen dezer dagen 50.000
afgevaardigden uit alle oorden der republiek
in de jaarvergadering bijeen, onder voor
zitterschap van niemand minder dan den
postmeester-generaal, een der hoogst ge
plaatsten uit het [and. De bijeengekomenen
behoorden tot verschillende kerkgenoot
schappen doch hun gulden regel is: Voor
Jezus en Zijn kerk. Ieder lid dezer groote
vereeniging verbindt zich o. a. wekelijks 5
cent te geven voor de zending.
Allen arbeid op christelijk, philantropisch
gebied ondernemen zijja zelfs gaat kracht
van hen uit op de regeering, dank zij ook
het feit dat vele senatoren christenen zijn
en de president der republiek Harrison en
zijn vermoedelijke opvolger Cleveland ook.
Zoo hebben 110,000 christelijke jongelin
gen te Chicago een verzoekschrift ingediend
bij de regeering om de tentoonstelling in
'93 daar te houden, op Zondag te sluiten,
en de Zondagswet te handhaven. Hun
verzoek is ingewilligd, en een voorstel om
des Zondags open te stellen met groote
meerderheid door de Volksvertegenwoor
digers verworpen.
Spr. verwacht veel heil van corporatie!,
coöperatief optreden. Hij juicht het daarom
zoo toe te mogen optreden voor drie jon
geüngsvereenigingen die gereed staan de
laatste hand te leggen aan de samensmelting.
Hand in hand, hoofd in hoofd, hart in hart,
met onderling en wederzijdsch vertrouwen
geschiede dit. Zal de vereeniging verschil
lende bestanddeelen in zich opnemen, dat
behoort zoo, en het behoort ook dat er
eenheid zij op den grondslag der Evangelische
Alliantie, die de grondslag der chr. jonge
üngsvereenigingen moet zijn Eenheid ir.
het noodige, vrijheid in het twijfelachtige,
in alles de liefde. Als leden der kerk is de
belijdenis dier kerk ons dierbaar, doch als
leden onzer jongelieden vereeniging is het
noodig anderen uit de wereld voor Jezus te
winnen, gelijk de vuurtoren op een der
Seilla-eilanden (Eddystone;om licht te
geven en leven te redden. Doel der Chris
telijke jongelingsveieeniging is niet om
elkander een pleizierig avondje te bereiden
of oin er een algemeen fcewonderings-socië-
teitje van te maken, doch om de leden
elk naar zijn gaven aan het werkte zetten.
Hoeveel ligt er op het gebied van in- en
en uitwendige zending nog braak.
De energie, jongen mannen eigen, en
de ervaring zeggen ons dat dit de taak
der jongeüngsvereenigingen is. Zij daarbij de
vuurtoren hun ideaalgeen geraas maken,
maar schijnen. Een schijnend licht zijn in
de wereld. Zijn daar jongelingen die gered
zijn, verzamelt ze om u, al waren het er maar
4 of minder, en bid met hen om de redding
hunner zielen, of ze getrokken mogen worden
van der zonde hellend vlak. Geel hun terug
aan de maatschappij. Help hen voort, houd
hen onder uw toezicht.
Dr. Backhurst is slechts een onaanzienlijk
prediker en bijziend er bij doch hij geelt
zich met zijn ziel aan de zaak Gods. Eenigen
tijd geleden was een rijke jeneverstoker uit
verveling in de kerk gekomen, onder zijn
gehoor, dat in den regel uit 3000 mensehen
bestaat waaronder 3 vierden, jongelieden.
De prediker getuigde tegen den drank. Hij
zeiweel gij wel, jeneverstoker, hoeveel
zielen j-ij d igeüjks verwoest, hoeveel ellende
gij sticht, waar gij zelve heengaat? En
het was den hoorder of de redenaar hem
kende en bedoelde, zoo hield hij het oog"
op hem gevestigd. En God greep den man
in het h u t. De jeneverstoker begaf zich
tot den prediker in diens huis, en kwam
daar tot het Zacheusbesluit, alles van de
hand te douu en uit de hand des Heeren
te gaan leven. Toen de prediker met hem
gebeden en hein de belofte, zooeven genoemd,
ontlokt hal, voegde hij hem toe: Ge kunt
een paar kamersin mijn huis krijgen. Maak
er gebruik van zoolang gij wilt.
Dit is voegde spr. er bij practical
Christianity.
Spr. waarschuwt de jongelingen vooral
in deze dagen elkander niet te wantrouwen.
Als wij elkander beter kenden en verstonden,
zouden wij steeds dichter bij elkaar staan.
Zijt gij het in de hoofdzaken, in de begin
selen eens, dan blijve niemand «zoo staan
op de puntjes», op de bijzaken, bedoelde Spr.
God is bezig door middel vao jonge mannen
groote dingen tot stand te brengen. Denkt
aan Edisson den uitvinder van de telefoon,
aan Lincoln den bevrijder der slaven, aan
Garfield die als arme knaap in de vreeze Gods
begonnen, reeds op zijn 40ste jaar zijn intocht
deed in het Witte Huis. En ook Spr.'s ge
liefkoosd Nederland, ook Goes heeft nog een
toekomst, als daar een geslacht is dat God
zoekt en den arbeid der chr. jongelingen,
de toekomstige gezaghebbers in kerk en
school en maatschappij met sympathie,
met geld en raad, of zoo de armoede daartoe
een beletsel is, met den glimlach der aan
moediging wenscht te steunen.
Spr. herinnert aan de vele jonge mannen,
kloeke helden Davids, wier namen de
Heilige Geest ons heeft bewaard. Een
hunner, Benaja de zoon van Jojada, zij het
ideaal der jongelingen. Hij sloeg, sloeg een
leeuw, sloeg een leeuw ineen kuil-, sloeg
een leeuw in een kuil in den sneeuwtijd.
Hij nam, schoon ongewapend en door de
koude gehinderd, den kamp met liet hon
gerige, opgeschrikte, gevangen wilde dier
aan, niet in het open veld, doch in een kuil,
niet deinzende voor zqne woedende blikken,
en bleef overwinnaar.
Jongelingen, moogt ook gij zulke «van
God gebouwde» Benaja's zijn, die de leeuwen
van ongeloof en vertwijfeling, te midden
van veel sociale ellende, aangrijpen en in
Gods kracht onschadelijk maken. Vereenigd,
met Christus, en met elkander, zult gij
uit dezen schijnbaar ongelijken kamp een
maal zegevierend terugkeeren.
Ds. v. Griethuijsen dankte den spr. in
een gevoelvol broederlijk woord en uitte
den wensch dat ook zijn woord, niet minder
dan dat van d'. van Burk mocht mede
werken tot de gewenschte samenbinding
der Goesche jongelingen.
Een nieuw opvoedingssysteem
Een echtpaar had een groot getal
Door hen geliefde zonen,
En wat u niet bevreemden zal
Ze wilden gaarne toonen,
Dat zy zoo'n rijken kinderschat
Ook niet onwaardig waren
Dies peinsden zij zich daaglijks zat
Hoe zij het zouden klaren
Om hen voor 't groote kroegennet,
Dat, ook in hun omgeving,
De straten schier had afgezet.
En heel de samenleving
Van 't groot gezin verpesten kon,
Voortdurend te behoeden.
't Was vader, die zich eerst bezon
Eozei: «Mijn hart kan bloeden,
Ja, 't krimpt van weedom schier ineen,
Zoo ik de ramp bedenke,
Wanneer er van mijn panden één
Zich ergens mocht bedrinken.
Denk u ons kroost, o vrouwop straat
Stomdronken of bezopen,
Of wilt ge, in kennelijken staat,
Zooals de rechters 't doopen,
Dat ware een ramp voor heel 't gezin,
En om die te voorkomen,
Heb ik zie daar mijn wijsheid in
Een kloek besluit genomen:
We hebben nog een kamer vrij,
Daar maken we een buffetje,
Steeds wel voorzien van kroeggerei
En ook een net biljartje,
Een orgel dat gewillig speelt,
Zoodra men maar gaat draaien,
Waarom elkeen, die zich verveelt,
Al dansend heen kan zwaaien,
Mag niet gemist. Ook mag het spel
Met kaarten niet ontbreken.
Voorts Asmodée de vorst der hel
En Uilenspiegels streken
Zijn mêe onmisbaar. In één woord
Wij mogen niets ontberen
Van wat in de echte kroeg behoort;
En dan durf ik beweren,
Dat 's avonds, tot ons beider troost,
Tot zegen onzer zonen,
Ons dierbaar en zoo talrijk kroost
Zich niet op straat zal toonen
Maar, in ons eigen kroegje, blij
Zich zal vermaken, samen
Wat zeg je moeder Moeder zei
Als altijd: «Amen! Amen!»
De jongens nu dronken en klonken!
En waren schier dol van de pret,
En rolden dan eindelijk smoordronken,
Bezijden of onder het bed.
Zij sloegen elkander blauwe oogen,
Met vuisten, met glas of karaf,
Eo dronken dan later, bewogen,
De kwestie wèer broederlijk af.
En moeder zei somtijds wat schuchter
«Zeg, manlief! ik hoop dat ik dwaal;
M iarzijn onze jongens wel nuchter,
Zij maken zoo'n ijslijk kabaal!''
Maar manlief zei, deftig en statig:
«Vrouw! welk een onzinnige zorg!
Ous kroost was nog nimmer zoo matig.
Daarvoor staat ons kroegje u borg.
Al vallen ze 't hoofd ook te bersten,
Al lijkt ook hun neus karm izijn,
Ik zeg u, dat ik. hen wel kersten,
En dat er geen dronkaards bij zijn
En moe deed de handen ie zameD,
En lei ze bedaard in den schoot,
En duttende zei ze toen«Amen
Wijl Morpheus hare oogleden sloot.
Nu vraagt ge licht allen in koor: «Och,
Wie is toch die wijze papa
Dat is de Minister van oorlog,
De Kamer is juffrouw mama.
De kindren, zijn onze soldaten.
De tiuiskroeg stelt voorde kantien.
Maar laat ik er meer niet van praten.
Want «moe» werd dan wakker misschien.
Patrimonium.
17 Augustus 1892,
Zondags-inspeclien aan boord.
Het Heldersche blad Extra-Tijding meldt:
Op een door de atdeeling Helder van de
Vereeniging tot bevordering van Zondags
rust, aan den minister van marine ingezonden
.'erzoekschrift, inzake de Zondagsinspectiën
aan boord, is door ZEx. geaotwoord: «dat
de thans van kracht zijnde bepalingen op
den inwendigen dienst geen verandering
toelaten. Mocht evenwel tot een herziening
dier bepalingen worden overgegaan, waartoe
echter voorshands het voornemen nog niet
bestaat, dan zal kunnen overwogen worden
in hoeverre er termen zijn, om tegemoet te
komen aan het verzoek.»
De Standaard voegt daarbij
«Na zulk een antwoord, dat hoegenaamd
geen enkel uitzicht op verbetering geeft,
wordt het, dunkt ons, toch tijd, dat zij in
de volksvertegenwoordiging, die prijs stellen
op eerbiediging van den rustdag, eens de
reden vragen van deze minachting van den
dag des Heeren, door de overheid.
Inspecties op Zondagen missen in een
Christenland elk recht van bestaan en het
pleit zeker niet bijzonder voor den minister
die op een beleefd verzoek zulk een antwoord
duiit geven.»
Twee waardige mannen zijn gisteren
door een beroerte getroffen. Het zijn de
heeren burgemeester de Waal te Antwerpen
tri de Roock te Bergen op Zoom. De eerste
op het oogenblik dat hij den koning zou
tegemoet gaan, wiens komst verwacht werd
op het Rederijkersfeest, zijn toestand is
niet gevaarlijk.
Burgemeester de Roock is reeds overleden.
Hij was een rechtvaardig regent. Z^ne
laatste levensdagen werden verbitterd door
de oproeren tegen het Heilsleger en de
scherpe veroordeeling vau zijn beleid door
den gemeenteraad, in wier vergaderingen
hij ondanks soms felle oppositie zijn goed
moedigheid meermalen op zeldzame wijze
wist te bewaren.
De naam van De Roock zal steeds met
eere genoemd wordenook wijl hij het
als districtsschoolopziener in 1880 heelt
aangedurfd, zelfs tegen den zin van den
toenmaügen minister van binnenlandsche
zaken, Six, een eind te maken aan de
betrekkelijke neutraliteit der openbare school
in Noord Brabant, waar het bijzonder onder
wij i werd doodgedrukt door de onedele
concurrentie van het openbaar onderwijs
met zijn heiligenbeelden en roomsche cere
moniën, in weerwil van het voorschrift der
wet artikel 33) ten believe der andersden
kenden. De Roock was een eerlijk liberaal.
De door de S. S. Maaisch. met de
firma Van Gend en Loos, Collignor. Co.,
opl September 1891 gesloten overeenkomst
voor het vervoer van bestelgoederen enz.,
zal waarschijnlijk op 31 December a. s.
zijnde de daturn van expiratie der overeen
komst, niet worden verlengd. Dit vervoer
zal dan van 1 Januari 1893 af voor risico
van de Staatsspoorwegmaatschappij plaats
hebben. Avp.i
Ned. Herv. Kerk.
Bedankt voor Steenwijk door ds. P. F. v. d.
Nieuwenhuyze te Woudrichem.
De heer M. Weststrate woont niet te
Heiloo, maar te Hellouw.
Voor de akte Fransch 1. o. zijn o. a. te
'sGravenhage geslaagd de hh. J. Roda te
Kruiningen, P. de Bruyne te 's Gravenhage
en C. Roovers te Groede.
Bij het notaris-examen, eerste gedeel
te, slaagde de heer D. Hakkert, te Tholen.
lerseke. De Unie-collecte langs de
huizen gehouden, heeft dit jaar f407,96
opgebracht waaronder fll met bestemming
voor de Unie. Vela hervormde broeders
weigerden iets te geven. Ten vorigen jare
bracht de collecte f64 op. Wat betreft
den voorgenomen schoolbouw, dit bericht
is voorbarig. Wel is een groot gedeelte
van het kapitaal bijeengebracht en ov»
den koop van grond onderhandeld, doch
eene definitieve beslissing is nog niet ge
nomen.
Middelburg. De 20ste algeineene
vergadering der Geref. Zondagschool veree
niging «Jachin» zal den 8sten September
a. s. plaats hebben in het kerkgebouw der
Geref. kerk ;Langendelft) alhier.
Woensdagavond te voren zal in hetzellde
kerkgebouw een bidstond worden gehouden
voor «1 ilippus» en «Jachin» waarbij Ds. H.
Beuker van Leiden zal voorgaan. Op deze ver
gadering zullen ook 3 referaten worden ge
houden 1. Wat is de beste methode voor een
Zondagschoolcurcus? referent de heer D. Mul
der te Zierikzee, 2 Hoever strekt zich het Gena
de verbond uit referent Ds. L. Bouma ie
Ter Neuzen. 3. Hoe hebber, wjj de uitdruk
king in ons doopformulier «in Christus
geheiligd» te verstaan? referent Ds. H. J.
Ivouwenhoven te Voorschoten.
Uit De Bode der Heldring-gestichten
van 5 Aug. blijkt, dat op 1 Aug. jl. aan
wezig warenop Steenbeek 49, in het
Magdalenahuis 21 vrouwen en 55 kinderen,
op Bethel 50, op Taütha Kümi 162, in de
opleidingshuizen 27 en op de normaalschool
41 meisjes. Sedert de oprichting werden
geplaatst: opSteenbeek 1491, in het Mag
dalenahuis 236 vrouwen en 254 kinderen,
op Bethel 905, op Talitha Kümi 1298, in
de opleidingshuizen 102 en op de normaal
school 372 mèisjes.
Benoemd tot onderwijzeres te Hazers-
woude a/d Rijn mej. Anna Nijland te
Middelburg.
Gemeente hoogere burgerschool. Een
5-tal raadsleden te Schiedam hebben bij
den raad dier gemeente het voorstel inge
diend het rijk te verzoeken de inrichtingen
voor Middelbaar Onderwijs aldaar over te
nemen en zulks met het oog op den min
der gunstigen toestand der gemeen tefinan-
tiën.
Naar aanleiding van dat voorstel wordt
aan den Standaard het volgende ge
schreven
Langzamerhand schijnen de oogen open
te gaan, dat het Openbaar Ooderwijs aan
de gemeenten een ontorsbaren last op
legt, en dat daaruit toestanden ontstaan, die
op den duur niet houdbaar zijn.
Wa.irom wordt b. v. een gemeente ver
plicht een Hoogere Burgerschool, ja zelfs
Gymnasium (soms met klassen van 2 of 3
leerlingen) te onderhouden, terwijl combina
tie met andere, omliggende gemeenten
zeer goed mogelijk is, en er aldus een
aanzienlijke besparing kon veikregeu worden
zon Ier dat het onderwas daaronder zou
behoeven te lijdenintegendeel
Een karakteristiek antwoord, n. b. van
een directeur eener Hoogere Burgerschool
werd eens op die vraag gegevenhet
luidde
Het is om de wetenschap, geperoonifieerd
in een aantal gediplomeerde dilettanten
vooruit te helpen schoppen.»
De ondervinding leert, dat van deze meer
oprechte dan vleiende bewering heel veel
aan is
Al is het nu, dat tegemoetkoming aan
het besluit van den Schiedamschen gemeen
teraad hoogst onwaarschijnlijk is, en dit
den last ook slechts zou verplaatsen, toch is
dat besluit kenteekenend, en een stap op den
weg, om den wetgever te vermanen, voor
taan wat meer met de praetijk en minder
met het ideaal te rekenen, nu dat ideaal
zoo in de onbereikbare verte wegschemert.
Goes. K. van Veen ontving var. zjjn
patroon den heer W. F. van Riet, ter her
denking aan zijn vijfentwintigjarige dienst*
vervulling een zilveren horloge met ketting"
In «Degevleugelde Pen» tijdsschrift ge-'
wjjl aan de Stenographie wor.lt gemeld da t
aan den heer W. v. Dijk,, commissaris van po
litie te Goes, het diploma A is uitgereikt voor
de zuivere toepassing van het correspanden-
tenschrift en vertrouwdheid met het systeem
Stolze- Wéry.
Goes. «Hosanna» treedt morgen niet op_
Vlissingen. Woensdag 24 dezer zal
het stoomschip «Gedé», gebouwd voor
rekening vau de Rotterdamsche Lloyd aan
de koninklijke maatschappij «de Schelde»
alhier, te water worden gelaten.
Den '17 Aug. zullen weer een drietal
personen uit St. Jansteen door den rechter
van instructie, te Dendermonde als getuigen
worden gehoord inzake den diefstal en de
moordpoging bij de Wed. Dieleman te Zaam-
slag op 1 April j.l. Niettegenstaande de
vermoedelijke bedrijvers reeds achter sloten
grendel zitten schijnt de justitie toch haar
onderzoek nog op groote schaal voort te
zetten. (M. C.)
Te Bruinisse is een vierjarig knaapje,
dat uit een winkel kwam geloopen,onder een
beladen wagen geraakt, tengevolge waarvan
het een been brak en een wond aan het ooi-
bekwam.
Vlissingen. Maandagavond had in
de wachtkamer der 3e klasse aan het haven
station even voor het vertrek van den trein
van 6 uur een hevige vechtpartij plaats
tusschen eenige matrozen vau het stoomschip
«Minister Maybach» die afgemonsterd en
dronken waren en met den trein wilden
vertrekken. De politie arresteerde met
veel moeite twee der belhamels met behulp
van een drietal spoorwegwerkers. Eenige
ruiten in de wachtkamer verbrijzelden de
matrozen. Dien dag waren zij ook in
de stad reeds handgemeen geweest.
Eenige uren daarna werd ook nog een
derde deelnemer in verzekerde bewaring
gebracht, terwijl nog tegen een hunner