Goes. Onderwijs irsknecht, 1892. No. 105. Zaterdag 4 Juni. Zesde Jaargang. ES, no. 6 7 •RNS, Het prostitutie-vraagstuk. leicie ij veraar voor alle ~or het Christelijk Onder sten geboortedag. en worden, zou onge- wijs, hem gezamenlijk lelijke School te Wisse- die belangstellen in de grijcaard en van hunne ken, door tot dat doel ,DE ZEEUW", te ^twoording der gelden nder dezen schuldenlast, helpt zijn levensavond 'AGNE, Vlissingen. Jz.. Goes. \*T, 3 P? EN. 0. jscourant gratis.] en W A A R D E R te Kolijrisplaat. es, Huideelt, Wratten dagen tjjd geheel jidnste pijn te veroor- op de gevoeligste huid It pensee] 50 ets. DE KOSTER, Lange BR. MUI DER, Goes, van A. v. TUIJLL. TDIENST ILB.-ROTTERDAM. psing. Dond. 2, Vrij- 18,30 u. Amst. tyd. tijd. V. Rotterd. 9 u. Hissing. 4,40 u. Van 1 rd. 11,u. Vliss. 5,50 u. Van lolterd. 11,u. Midd.-Vliss. I. tijd. Voorm. 5.10, Namidd. 12,20, 3,20, 10,05. tijd. Voorm. 5,36, Namidd. 12,40, 9,-, 10,30. de Keersluis aan. |ENST VEER-GOES. Hng van Dinsdags. dienst), jjche Veer 6.40-}-, 8.1-}-, 2,34-}- (Slot ags: lie Veer 9. 5. ptende) 2.30,6.30. 5.16 6 5,26 6,9 6,16 6,29 5,46 6,87 6,45 6,52 6,57 7,7 7,15 7,25 6,20 7,83 7,4? 6,33 7,56 7,47 9,44 VEK.SC H MVT ei.ken MAANDAG- WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND Prijs per drie maanden franco p. p. f 0.95. Enkele nummersƒ0.02'. UITGAVE VAN G. M. KLEMKERK. te Goes en F. F. D'HUIJ, te Middelburg. KRIJS KEK ADVERTENTIES van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. de ingen Wegens liet Pinksterfeest ver schijnt Maandag geen nommer van ons Blad. De gemeenteraad van Middelburg heelt gisteren met alle stemmen op 2 na het voorstel van den heer Koole verworpen. Dit voorstel bedoelde de keuring der publieke vrouwen af te schaffen en het be staan van alle openbare huizeD van ontucht in de gemeente Middelburg te verbieden. Hoewel voorzien, is dit besluit toch voor iederen antirevolutionair een ergernis. En onbegrijpelijk is het schrijver dezes, een eenvoudig belangstellende, dat onder zoo vele scherpzinnige mannen als de Raad van Middelburg telt, niemand was, die ook maar een enkele nieuwe gedachte te berde bracht of zich op een ander stand punt plaatste. De redeneeringen geleken volmaakt op oud-bakken brood, taai en verdroogd, ouder dan het Manna in de woestyn. Eén argument werd aangevoerd, één slechts, en welk een Ziehier. De hartstocht voor sexueel genot bestaat eenmaal, en wijkt voor geen reglementen of wetten, voor geen betoogen of redenee ringen. Omdat die hartstocht bestaat, laten wij gemeenteraad van Middelburg haar een uitweg gevenopdat zij geen erger zoeke. Dat was het éene, het geduchte argument, oud als de weg van Kralingen, sober als een koffiepraatje. De hartstocht voor loterij-spel bestaat immers ook. Eere dus aan den Vorst van Monaco die, doorzijn speelbank, uitweg aan dien hartstocht geeft. Schande voor alle beschaafde Staten van Europa die het be staan der speelbanken hebben verboden en alzoo het clandestine loterijspel bevorderd. De hartstocht voor bedwelming is den mensch immers, als 't ware, aangeboren. Welnu laat de opium-kitten in uw Indië dan vrij tieren, en de kroegen in uw vaderland als paddestoelen opschieten. Ruimt op alle alle beperkende bepalingen voor hel vestigen van opium-kitten en uw drankwet. Geeft uitweg aan den hartstocht tot bedwelming. Zjj bestaat immers Neen, neen, Myneheeren, het kan nooit de taak der overheid zijn uitweg aan de zonde te geven. Zoomin als om voor zede- meester te spelen. Der overheid verblijve het publiek terrein, meer niet. La vie privée doit être murée. Napoleon had reden om ten behoeve van de weerbaarheid zijner altijd Europa door trekkende legersde keuring derpublieka vrouw te bevelen. Hij beschouwde, gelijk bekend is, de menschheid als kanonnenvleesch. Voor ons staat de mensch hooger, en daarom verfoeien, wij het keurings^ysteem en het bordeel. Daar is een hooger dan sanitair leven, en dat leven wordt door het Napoleontische stelsel met regeling der oneerbaarheid ten zeerste beleedigd. De christelijke kerk spreekt in hare aloude belijdenis van een gemeen schap der heiligen, rnaaro, diar is ook een gemeenschap der onheilige». Daar misvormt de zonde hel lichaam, daar zijn taal en manieren ruw, daar wordt die zedelijke kracht verstompt die den mensch adelt, daar wordt alle gevoel voor het ideaal gedood. Zoodanige gemeenschap der onheiligen wordt gekweekt in het birdeel, en ieder ernstig mensch, hij noeme zich dan liberaal of anti revolutionair, keert zich met walging van zoodanige plaats af. Gewis, het moet een dwaling zijn dal zoovelen onzer raadsleden, die we ook in zedelijken zin hoogachten, krachtens hun ambt het bestaan van die zedelijke pestholen tolereeren. Het meet uit verkeerd oogpunt ge zien zijn,als sommigen voor vvieeen verblijf van eenige oogenblikken in zoodanige omgeving een straf zou zijn, nu stemmen voor het behoud van de/e zedelyke dynamietmijoen. Van 't oogenblik af dat een onzer liberale raadsleden dit inziet, zal, ik vlei er m(j mede, hij zelf het voorstel doen om de artikelen 1'20 tot 132 uit het politieregle- ment te schrappen. In geen onzer gemeenten mag ook maar een enkel bordeel bestaan. Maar dan Als de openbare prostitutie verboden wordt zal de clandestine toenemen. t Kan best zijn, al is het nog niet be wezen Utrechtahhans logenstrafte reeds deze zelfde bij de afschaffing harer bordeelen uitgesproken profetie. Maar dan toch is in ieder geval uw gewe ten vrij. De zonde die zoo oud is als de wereld zal niet wijken voor uwe politiemaatregelen maar dat wil nog niet zeggen, dat gy d'\a zonde een uitweg geven moet of haar reglementeeren. Nu tolereert gij wat ge zelf kwaad noemt, nu zoekt ge het kwaad te concen- treeren maar maakt u juist daardoor mede plichtig. De gelegenheid die erger dan een dief maakt stelt gij onder uwe bescherming terwijl u zoo schoone gelegenheid tot op ruimen gegeven werd. Het publieke leven behoort, onder de zorgen der overheid, eerbaar te zijn, in het private leven staat of valt ieder zijn eigen heer. Wij hebben geen behoefte aan zedelijke voogden, die onze hartstochten willen leiden of onze amusementen regelen, de mate van onze kennis willen inpompen en onze gezondheid willen bevorderen door het in enten van vuile smetstof. Op al zulke vaderlijke bemoeiingen is geen antirevolutionair gesteld, en hij zal prediken en stemmen zoolang tot hij of zijn geestelijk nakroost er van ontslagen is. M. d. K. Doodstraf. In een nieuwe uitgave, door Tarde van zyn Philosophie pénale ter perse ge zonden, blijtt het slothoofdstuk over de doodstraf de aandacht trekken. Tarde steekt niet weinig den draak met de kinderachtige argumenten, die de publieke opinie voor het denkbeeld van de afschaffing gewonnen hebben. Geen dier argumenten houdt z. i. steek; en hij is overtuigd, dat geheel deze stroo ming uitsluitend te verklaren is uit de humanitaire idéé (J) die tot op Darwin den boventoon voerde. Hij wqst er dan ook op, hoe, sinds om streeks 1870 het Darwinisme de geesten veroverde, de verdediging van de doodstraf opnieuw aan de orde is gekomen; en hoe Darwins wet van de Selection en de noodzakelijke vernietiging van liet mindere door het meerdere, zelfs ingang schonk aan de neiging, om de doodstraf niet alleen te handhaven, maar uit te breiden. Ook aan de statistieken, gelijk die dusver geleverd zijn, hecht hij weinig. De proef is bijna uitsluitend in kleine landen genomen, en de uitkomsten waren contradictoir. Kon, zoo zegt hij, over heel Europa de doodstraf voor «en periode van tien of twin tig jaren worden atgeschaft, dan ware een statistiek mogelijk, waaruit bepaalde con- clusiën waren te trekken. Thans niet. Toch is h(j zelf allerminst een voorstander van de doodstraf; doch zijn eenig argument er tegen is, dat het zien van een terecht stelling hem geweld aandoet en hem tegen de borst stuit. Zoo lang men argumenteert dat geeft hij toe moet erkend, dat de voorstanders van de doodstraf veel sterker staan, dan zij die haar willen afschaffen. En zijn conclusie is dan ook, dat hand having en c. q. weerinvoering van de dood straf, raadzaam, zoo niet geboden, zou zijn, indien het gelukte, aan de uitvoering het stuitende voor het gevoel te ontnemen. Juist omdat Tarde geen man is, die uiteenig theologisch beginsel herstel van de doodstraf cischt, en er persoonlijk eer tegen dan voor is, heeft èn zijn bewijsvoering èn zijn gulle erkentenis èn zijn conclude te hooger waarde. (St). over de straffen. zekere ziekelijke menschenliefde. (3) Spreek uit sileksjen. Darwins na tuurlijke Selectie is het proces, waardoor de natuur tot voortbestaan die dieren en planten uitkiest, welke geschikt zijn om onder veranderde voorwaarden van bestaan voort te leven; dus het voortbestaan van de meest geschikte volgens Darwin. V Vermogensbelasting. De scherpte van uitdrukking voor rekening van den schrijver latende, verdient opmer king wat men in de Ommelander Courant leest over de vermogensbelasting van den Minister Pierson. De schrijver gelooft dat deze belasting niet ernstig gemeend is, ten opzichte van het kapitaal in portefeuille. «Het Handelsblad, een der organen van de partij, heeft reeds gezegd geen bezwaar te hebben tegen wat meer progressie. Geen wonder, want de bankiers, lachende met progressie, geven niets meer dan wat zij kwijt willen zijn. Zij knnneD zelfs vrede hebben met straf teger, ontduiking. Maar 't moet geen ernst daarmee worden. Van Houten heeft dan ook gezegd:een eed nooit! Dat zit hem nu natuurlijk niet in den eed als zoodanig, maar in de straf die beloopen kan worden op valschen eed. Het bankierselement wil'j dus geen gevangenisstraf van beteekems. Dientengevolge kan men zeker zijn, dat de heer Pierson, liever dan in deugdelijke straf bepalingen te berusten, aftreden zal. De slotsom is dat de vermogensbelasting ten opzichte van grondbezit ernstig is ge meend. Maar niet ernstig gemeen; ten opzichte van het kapitaal in portefeuille. Als men dat goed inziet, dan behaalt het bankiers-liberalisrne, hoe wijdvertakt en wel-georganiseerd ook, ondanks alle pressie die het uitoefent, de zege niet. Bestaat op goed inzicht goede kans? Ik weet het niet. Er zijn te veel Kamer leden, die, tengevolge van onkunde en daarmede in verband staanden eigenwaan, voorbeschikte werktuigen zijn in de handen van uitgeslapen semiten, die hen verraden en verkoopen kunnen, zonder dat zy het ooit te weten komen.» Deze laatste uitspraak komt ons voor een on verschoon bre dichterlijke vrijheid te zijn. Leerplicht. Het volgende ontleenen wij aan de Ba nier, antirevolutionaire Courant van Fries land: «Nog een nieuwe zegen is in aantocht voor ons volk, en ze zal opnieuw komen uit de hand, die er reeds zoovele schonk de liberalen zullen ons volk rnet leerplicht, an ders gezegd, schoolplicht, nog anders, school dwang geheeien, zegenen Wij onderwinnen ons echter tegen dien zegen te protesteet en, er onze stem tegen te verheffen, er onze bezwaren tegen in te brengen. Vooropsta, dat wil voorstanders zijn van onderwijs en kennis en met alle kracht domheid en on kunde bestrijden. Dit voorop te stellen is noodzakelijk, waai ons dadelijk het verwijt naar het hoofd ge slingerd wordt, ook indien wij ons legen een wet op leerplicht verzetten, dat we in den grond der zaak het volk liever onont wikkeld, dom, onkundig, 'aten. Neen,o voorstander van den wettelijken leerplicht, ook wij willen wel zelfs zeer gaarne, leer plicht, maar eene andere, eene die van de ouders zelve, derhalve van het volk uitgaat. Voor dien leerplicht ijveren wij met alle machtEen leerplicht, door de wet voor geschreven hij moge eenigszins te ver dedigen zijn voor een volk, dat nog als onmondig te beschouwen is, hij moge eenigermate noodzakelijk lieeten voor een volk, dat op een laag standpunt van ont wikkeling staat, (ook dan nog «ouden wy liever den weg van dwang niet bewandelen) maar waardoor is ze gerechtvaardigd voor ons volk? Het Nederlandsche volk staat niet ten achteren bij zoovele andere volken zelfs niet bij dezulken, die leerplicht inge voerd hebben. Engeland met leerplicht telt per duizend inwoners er altijd nog'127 en Frankrijk 128, die niet lezen kunnen, terwijl Nederland onder de duizend inwoners slechts lb heeft die deze kunst niet verstaan. Zeer zeker, een gunstig cijfer, dat geenszins pleit voor den leerplicht als een dringende behoefte! Geen uitbreiding van staatsbemoeiing, geen leerplicht, door eene wet voorgeschrevenze druischt in tegen onzen volksaard, <he zich verheft tegen eiken dwang: «we zijn geen volk om in een dwanguuis gestoken te wor den»! Schoolbezoek daarentegen bevordere men door alle geoorloofde middelen school verzuim ga inen tegen en sla daartoe uen we1' van overreding in. Men trachte steeds meer het volk tot die overtuiging te brengen van de noodzake'ijkheid van goed onderwijs en het belang van getrouw schoolbezoek. Overreding en overtuiging zijn middelen, die voor de hand liggen, om het kwaad te ver helpen en verre te verkiezen boven dwang. Oin het kwaad van slecht schoolbezoek en schoolverzuim te verhelpen, voorzooverre het moqelijk is Men vergete toch niet, dat de maatschappelijke toestanden een voorname factor uitmaken van het school verzuim, t s de nood, 'die vele ouders dwingt, hunne kin- deren nu en dan te onttrekken aan het onder- wijs, opdat er brood zij om te eten. En wie zal het tegenspreken, dat nog noodiger dan onderwijs is het brood voor het gezin. Wil men leerplicht, het ligt voor de hand, dat de vaders, die wegens overtreding van de wet, door broodnood gedwongen, straks achter slot en grendel gebracht worden zul len eischen, dat de staat voor «vrouw en kroost» zorge. 't Ligt voor de hand, dat de mindere man, nu beroofd van de verdiensten, die de kinderen nu en dan inbrachten, straks van den staat vergoeding zullen vragen voor die verdiensten, welke ze inderdaad niet missen kunnen. In plaats van ons op dien weg te brengen, krimpe de staat liever zijne bemoei ingen in geen vaccine-plicht voor de school, maar ook geen leerplicht Schoolwet-overdrijving. De Middelburgsche gemeenteraad heeft in zijn jongste vergadering een besluit geno men dat denken doet aan schoolwet-over drijving, zoo niet erger. Plus royaliste que le roi, verwierp hij het voorstel van niemand minder dan van zijn Burgemeester en Wethouders, en vereenigde zich met het voorstel van den lieer van Hoek die, waar 't het staatsonderwijs geldt, in kwistigheid zelfs de meest voortvarenden op zijde streelt. Zoo was ook thans weer door alle hieromtrent gevraagde schoolautoriteiten verklaard dat plaatsing van éen school voor 600 leerlingen op het Oostkerkhof gewenscht was. Burgemeester en Wethouders stelden dus voor éen school voor 600 leerlingen te bouwen, splitsbaar in twee van 300. Dit nu was den heer v. Hoek niet ruim genoeg, en hij stelde deswege voor onder een dak twee scholen te bouwen vereenig- baar tot het cijfer van 400 leerlingen zou bereikt zijn. Een voorstel dat zekere meer dere uitgaven eischt, al ware het alleen voor een tweeden hoofdonderwijzer. Met 8 tegen 6 stemmen werd alzoo be sloten. Met de beide wethouders stemden de heeren Schorer, v. d. Swalme en A. P. Snouck Hurgronje, en natuurlijk ook het antirevolutionair raadslid de heer Koole tegen deze onnoodige aan verspilling grenzende wijziging. Minder natuurlijk schijnt ons toe dat het andere antirevolutionaire raadslid de heer v. Voorst Vader met het voorstel Van Hoek medeging. Geen enkel gemeentebelang werd toch bij aanneming van het voorstel van B. en W. geschaad. Voor onderwijs en goed onderwijs en een voldoend aantal «openbare» scholen moet de overheid zorgen. Dit gebiedt de wet. Maar een antirevolutionair dient er tevens op te letten dat niet meer worde uitgege ven, als men met minder hetzelfde be reikt, zooals men dit op goed ingerichte christelijke scholen kan waarnemen. Had de heer v. Voorst Vader tegen ge stemd, dan was het voorstel binnenkort andermaal ter tafel gekomen, en allicht ware dan bij aanwezigheid der heeren Snijders en Tak een andere beslissing ge nomen. Nu had men een voorstel, waarop nie mand was voorbereid. 3 Juni 1892. Door de redactie in dank ontvangen tot dekking van het tekort der chr. school te Wissenkerke, van ds. Nahuis te Zeist f10, A. V. te Goes f 0,50, X. te V. f 2,50. Aanbevelend. Het Rijkstelegraafkantoor te Goes verzond gedurende de maand Mei 1892 652 telegrammen, ontving 601, overgenomen en verder geseind werden 740, totaal 1993. Het telefoonkantoor te Wolfertsdjjk ont ving 14, verzond 19, samen 33 telegram men. Dat te 's Gravenpolder ontving 24, verzond 21, samen 45. Dat te Hoedekens- kerke ontving 29, verzond 24, samen 53. Dat te lieinkenszand ontving 32, verzond 27 samen 59, dat te 's Heer-Arendskerke ontving 17, verzond 15 samen 32. Dat te 's Heerenhoek ontving 18 verzond 36 samen 54 Dat te Borsele ontving 11 verzond 11 samen 22. Dat te Nieuwdorp ontving 7 verzond 9, samen 16. Dat te Ovezande ontving 11. verzond 8 samen 19. Dat te Driewegen ontving 11, verzond 13 sa men 24. Dat te Ellewoutsdijk ontving 32, verzond 30 samen 62. Dat te Kloetinge ont ving 7, verzond 7 samen 14. Vivisect oren gesnapt l Een van de voornaamste ingezetenen uit Utrecht, wiens naam wij echter verzwijgen, dewijl wij verzuimden hem verlof te vragen dien te mogen noemen, heeft aan den bond tot bestiijding der vivisectie een grooten dienst bewezen door de volgende mededee- ling: „Dezer dagen ging een mijner zonen met een vriend naar 's Ryks veeartsenijschool alhier, om naar een zieken hond te zien. Zij werden rondgeleid in de inrichting. Mijn zoon vertelde mij met afgrijzen, dat hij daar een vierjarig paard zag, dat, wegens een te langen poot onbruikbaar, aan gekocht was, om daarop proeven te nemen. Er was een stuk vleesch uit het arme dier gesneden, de opening was met „iets" gevuld, en de huid daarover dicht genaaid. En wanneer deze proef genomen zal zijn, dan volgt eene andereDeze wreedheid is dan toch in geen geval goed te praten met een beroep op het belang der lijdende menschheid." Ditis een kostelijk wapen meer ter bestrijding der Vivisectie. Het publiek geheim is thans publiek feit geworden. Men houde aan met tegen deze gruwelen te protesteeren.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1892 | | pagina 1