MAGAZIJN. :s, ?mden 1892. No. 101 Donderdag 26 Mei. Zesde Jaargang. 3N. icht, £ÜON, Goes. 3STUMEN, KOSTUMEN, gny, Goes. elanq de te melk. Pantalons ELEGRAAF." otdienst. VERSCHIJNT G. M. KLEMKERK. te Goes F. P. IPHUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENT!EN BOAZ. OP: iEZEL, geschikt voor in tuig: met KAR bij N te Heinkenszand. KEUZE iche aanvulling, ij z e n genoteerd. VTDIENST LB.-ROTTERDAM. erd Zondags, v. Vlis- iddelburg 8,45, van )TDIENST irg en Zierikzee. tzee Spoorweg Goes. ,0 min. na kloktijd). e i. Van Zierikzee 'smorg. 'smid. Dinsd. 24 3,30 Woen. 25 3,30 Dond. 26 3,30 Vrrjd. 2711,30 Zat. 28 7,30 Zond. 29 7,30 Maan. 30 7,30 Dinsd. 31 7,30 van Antwerpen Dinsd. 24'smorg. 2. Dond. 26 3,30 Zon. 29 6,30 Vertrek Vlissingen Gew. tjjd. Voormidd. 5,56 7,20 8,25 40,- 41,20 Namidd. 1, 2,20 3,35 4,50 7,30 9,20 10,50 aan de Keersluis aan. 'SDIENST CHE VEER-GOES. ndering van Dinsdags. :een dienst), dijksche Veer 6.40-J-, tion 8.1+, 2,34f (Slot 6.30. n s d ag s jksche Veer 9.—,5.—. Oostende) 2.30,6.30. b- elken MAANDAG- WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND Prjjs per drie maanden franco p. p. 0.95. Enkele nummers10.02s. UITGAVE VAN ek van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent Familieberichten van 1 5 regels 50 cent. iedere regel meer 10 cent. Tegenover hen die het denkbeeld van Kamers van Arbeid verre van zich werpen, uit vrees voor de vele bonden en vereeni- gingen die gevaarlijk voor den Staat konden worden, is reeds enkele jaren geleden door den heer Lohman in de Tweede Kamer betoogd dat dit tegenhouden toch niet baten zal. De arbeid organiseert zich toch. Daarna is dit op sommige plaatsen van ons land gezien en de bonden voor Algemeen Kies- reeht, voor meerder loon en dergelijke zijn zoovele uitnoodigingen ook tot anderen die weer in andere zaken gelijkdenkenden zijn, om zich te vereenigen en te organiseeren. In de laatste jaren was er een streven merkbaar om den arbeider te steunen, althans niet tegen te werken in zijn streven om zich zelfstandig naast, ja tegenover den werkgever te plaatsen. De arbeidersstand werd daardoor tegenover den patroonsstand gesanctionneerd. Het vaderlijke gezag, de huishoudelijke band, de christelijke waardeering die het cement moest zijn voor den werkmansstand, die niet alleen de knechts maar ook alle bazen zog grooten als kleinen behoorde te omvatten, gingen daarmede te loor. Door dit uiteenrukken van dezen werk mansstand en het als aparten stand op den voorgrond treden der arbeiders, die zich, voorzoover zij op socialistischen grondslag stonden, den geëerden smaadnaam van moderne slaven toeeigenden, werd allengs 5en toestand van spanning geboren; een spanning waarbij de wederzjjdsche waar deering tusschen bazen en knechts, tusschen patroons en arbeiders op den achtergrond geraakte en plaats maakte voor verbittering en berooving. Een toestand, die zoo niet het Christen dom, het Evangelie met zijn golvenstillend vermogen op de woeste wateren geworpen wordt, consequent, noodzakelijk leiden moet tot dien van het oude Rome, waarin de lang getergde of onbillijk vertoornde slaven zich in cohorten vereenigden om het vader land hunner «verdrukkers», de rijke werk gevers, door moord en plundering te verschrikkenen dezen van hunne zijden zich wapenden om door geweld en bloed storting deze dreigende menigte onschadelijk te maken. Dit geschiedde in het Heidensche Rome, doch alzoo zal het in het Christelijke Neder land niet zjjn. En iedere rechtvaardige poging om dit inderdaad opkomende onweder te bezweren, moet toegejuicht en gesteund door allen die bij den naam ook op de daad van het Christendom prijs stellen. Een dier pogingen is de nieuwe opge richte Christelijke Patroonsvereeniging die ten vorigen jare als vrucht van de samen- sprekingen tusschen verschillende patroons, bij gelegenheid van het Christelijke Sociaal Congres, tot stand kwam. Wij hebben het schrijven van het voorloopig bestuur dezer Vereeniging indertijd meegedeeld. Ook hare statuten zagen het licht. En thans verscheen volgens besluit der vergadering het eerste exemplaar van haar maandblad dat zich onder den liefelijken naam van Boaz aandient. Te midden van zooveel haat en krakeel, verguizing en wantrouwen, verarming en verkwijning, verdrukking en verbittering, plichtverzuim en bedreiging, strjjdvoering en wraakneming als onze tijd geeft te aan schouwen en nog meer belooft, is het op treden van «Boas» met zijn liefelijke her innering aan den vreedzamen trouwhar- tigen, milden, vaderlijken werkgever in Efrata's vredige velden, ons in het boek Ruth geteekend, een verschijning die een snaar van dankbaarheid doet trillen in het hart van elkeen, die van den terugkeer tot deze liefelijke verhoudingen als tusschen Boas en zijn werkvolk, de voorkoming er wegneming van veel kwaads meenen te zien. Het Maandblad dat zich onder dezen schoonen naam aankondigt, verklaart terecht in dezen Boas meer dan een klank en een naam, er een sprekend voorbeeld inte zien. Dit Maandblad, keurig en net uitgevoerd, en een boekdeel van 400 bladzijden 's jaars zullende vurmen, begint thans zijn arbeid in een kring van 400 patroons die tot de chr. patroonsvereeniging zijn toegetreden en die het gratis ontvangen. Het bevat nu reedsEen toelichting van den naam Boaz. Een toelichting op den naam Patroon. Het doel der Patroonsvereeniging. De patroon in zijn goddelijk beroep. De noodzakelijk heid van organisatie. Voorts mededeelingen uit het buiten- en binnenland. En een mededeeling over het beloop der Vereeniging. Plaatsruimte verbiedt om nu iets van den inhoud op te nemen. Doch de toon in dit maandblad gevoerd, komt ons voorde juiste te zijn. Hij getuigt van zelfbeschuldiging over te lang gepleegd verzuim jegens de onderhoorigenvan den goeden wil om zelf met dezen terug te keeren tot den God der vaderen, en bjj ontvangen genade der verzoening de handen aan het werk te slaan om de betere verhoudingen weder in eere te brengen en patroons en arbeiders saam, als broeders in Christus elkander in den strijd om het bestaan te schragen. Laten nu ook in onze omgeving velen deze uitgaaf van de Patroonsvereeniging steunen door hun lidmaatschap waartegen zeker wel geen geldelijke bezwaren zullen bestaan. Alle christelijke patroons, van welke kerkelijke indeeling ook, kunnen zich hier vereenigen; dewijl de grondslag niet een kerkelijke is, maar de grondslag van het christelijk sociaal congres, bevattende enkele door mannen van alle schakeering aanvaarde artikelen van het antirevolutionair program, door ons indertijd aan de lezers medegedeeld. Deze patroonsvereeniging is eene christe lijk nationale vereeniging in welker voorloo pig bestuur mannen zitting hebben uit Am sterdam en Middelburg, Dordrecht en Zwijn- drechten Utrecht, Leiden en Vlaardingen. Pa troons van den landbouw en van de nijver heid, van den handel en van den winkel stand, en van allerlei klein bedrijf. Schreiend zijn de nooden van zoovele kleinere patroons en landbouwers, die soms meer dan de werklieden den strijd om het bestaan hebben te voeren. Hen te dienen is mede de liefelijke, doch zware taak door Boaz op de schouders genomen. Zij er ook in onze provincie een drang om van deze zaak meer te weten. Ook de landbouwers maken wij op deze vereeniging opmerkzaam, al weten wij wel dat landbouwers met winkeliers en nijver heidsmannen niet in eenzelfde vereeniging thuis behooren. Doch deze zaak regelt zich, als zij maar eenmaal lid zijn en op de tweede samenkomst der christelijke patroons uit Nederland de weg om tot een eigen vereeniging van christelijke landbouwers te komen zal zijn gevonden. De Patroonsvereeniging is niet gemaakt; zij is geboren. En zoo moet het met elke vereeniging, zoo moet het ook met eene mogelijke vereeniging van christelijke histo- riscne landbouwers zijn. SPROKKELINGEN. Hoewel in deze dagen van schoonmaaks- tijd alle echt Hollandsche huizen als «met bezemen gekeerd worden», menig man van studie of menig bezitter eener bibliotheek ook zijn boeken onder handen neemt, en er vaak gezucht wordt onder al dat opred deren, toch heeft deze voorjaars-revue dit goede dat men soms dingen voor den dag haalt, die men verloren waande dat men bij het ordenen van boeken, papieren, cou ranten en paperassen iets vindt dat onze aandacht ontsnapt was. Zoo ging het ook schrijver dezer regelen. Onder mijn cou rantenverzameling trof ik ook een Weekblad voor Zeeuwsch-Vlaanderens westelijk deel aan onder redactie van den om zijn zg. clericalenhaat welbekenden schoolmeester van Aardenburg, dhr. V. v. O. Het was het nummer van 25 April jl. Hoe ik er aan ben gekomen, weet ik niet precies meer. Dat doet er ook niet toe. Wel is het van beteekenis dat die redacteur zich niet ontziet op een grove, zin-stooteude en ledige manier eens aan de verlichte bewoners van Z. Vlaanderen te vertellen watj de mid dernachtzending is of liever nief is. 's Mans oppervlakkigheid en weinige zelfkennis heb ben hem verleid tot gevolgtrekkingen van dingen, die hij uit eigen onderzoek niet kent. Hij is dan ook zoodanig in de war dat hij eerst nog onderwijs moet ontvangen in de geschiedenis van het volk Israël, welke geschiedenis hij in haar aard en strekking niet kent noch begrijpt. Dat die geschiedenis in zijn «woord over de midder nachtzending» er bij gehaald wordt om zijn ergernis lucht te geven over het «stok paardje» van de Zeeuw, moeten en kunnen wij hem vergeven. Voor hen, die niet weten wat volgens het Weekblad het stok paardje van de Zeeuw is, schrijven wij af uit het nummer van de Zeeuw van 16 April «Gods wet schreef aanzijn oude volk voor: «Daar zal geen hoer wezen onder de doch- teren Israëls». Deze zinsnede wekte den heiligen toorn op van den Over-Schelde- schen redacteur, die bordeelen beschouwt als veiligheidskleppen voor de zedelijkheid die erkent dat ze een kanker worden ge noemd, die, volgens hem, niet te genezen is; die de wettelijke bepalingen op de pros titutie als noodige middelen beschouwt om nog veel grooter ellende te voorkomen die de door ons gebruikte middelen als«ver bod van genoemd kwaad (bordeelen)», 1 t post vatten voor huizen van ontucht in weer en wind» (waarlijk geen benijdens waardig postje) «'t bewerken van de publieke opinie in zake zedelijkheid» hoogelijk afkeurt. Ook keurt de redacteur het at dat de Bijbel gebruikt wordt om de prostitutie te bestrij den. Naar onze meening kan de leugen en wat uit de leugen is voortgekomen, door de waarheid alleen bestreden worden de «bijbel» is de waarheid en dus is dit boek voor ons de geestelijke, zedelijke grondwet, die de wettelijke bepalingen onzer Grondwet aangaande de prostitutie krachte loos maakt. Het is zedelijk onmogelijk voor een Staat om vol te houden dat zijn regle menten de zonde wegnemen of temperen. De streng zedelijke eisch was en is nog altijdbreken met de zondebreken met de met recht zoo diep ingekankerde zonde van ontucht. Of zoekt de Staat de maatschappelijke wat.verhoudingen en grootschheid des levens waardoor zooveel mannen nooit tot een hu welijk komen of kunnen komen, te dekken door eene wet te maken op een «samenleven», dat ongeoorloofd is krachtens de zedelijke wet? Voor de lezers van genoemd Weekblad, die den bijbel niet lezen, was het niet kwaad dat zij de geheelej episode uit het leven van Jezus lazen, aangaande de vrouw in overspel gegrepen, dan zouden ze zien dat uit die geschiedenis door den redacteur de voornaamste conclusie eenvoudig weg gelaten is. Hij bepaalt zich tot «Wie uwer zonder zonie is, werpe den eersten steen op haar»maar laat weg«Ga neen, en zondig niet meer». Op dit laatste komt het aan voor ons allen niet alleen dat daar in de kracht ligt tot een vernieuwd leven, maar ook de kracht om, bekeerd zijnde tot God, die onze lichamen gesteld heeft tot tempelen des H. Geestes, anderen af te houden, te overreden, te vermanen van de paden der zonde in het algemeen, van die van ontucht in het bijzonder. Dat de re dacteur van het Weekblad, als onderwijzer, zijn grootere leerlingen, ook buiten de school, indirect met zijn publiek schrijven op het slechte pad leidt, dit zal hij met alle macht van zich werpenen toch is dit zoo, zoolang hij zelf op een dwaalspoor verkeert. Moge de Aardenburgsehe jeugd in den onderwijzer aan de chr. school een tegengift geschonken worden en de meester, die zulke begrippen over zedelijkheid en de waarde des bijbels verkondigt, zich zelf eens gaan bepalen tot het in praktijk brengen van een deel der wet, waarmee hij, als liberaal, zoo dwoept nl. «de opleiding der jeugd tot alle christelijke en maatschappelijke deugden». Wij raden den lezers van «de Zeeuw» aan toch goed toe te zien in hun omgeving dat er vooral geen onderwijzers aan de openbare school in hun betrekking besten digd blijven, die zulke leeringen hun leer lingen onder de oogen brengen. Dat, ten slotte, de redacteur van over-de- Schelde, tegen wiens stuk wij nog een tal van bedenkingen hebben, maar waarvoor voorshands geen plaats kan gevergd worden in dit blad, ons, middernachtzendelingen, rumoermakers noemt «om de tempeltjes van Venus» (welk een uitdrukking voor een on derwijzer 1) en voorts spreekt van «aftand- sehe luidjes, die daaraan meedoen of «oude zonde-dienaars» och daarvan trekken wij ons natuurlijk niets aanalleen bidden wij hem toe dat hij eenmaal onze mede stander nog worde; maar, waar men onzen Heere Jezus, den zoo matigen prediker Is raëls, een vraat en wijnzuiper heeft ge noemd, behoeven wij ons niet te ergeren of te verbazen als wij voor iets dergelijks worden gescholden of vervolgd. Moge het oordeel over onzen arbeid, in het geloof aangevangen en in Gods kracht te volvoeren, velen aansporen om met daad, voorbeeld en woord mee te werken aan de vervulling van den eisch van Gods wet «Zijt heilig, want Ik ben heilig». 25 Mei '92. St. Maartensdijk, 24 Mei. Gisteren werd alhier eene vergadering gehouden van den gemeenteraad, waarin in beginsel besloten werd tot vergrooting der openbare school. Voorts werd tegen 15 Juni a. s. ontslag ver leend aan den onderwijzer met hoofdacte, den heer G. M. van den Ende en besloten in diens plaats een gewoon onderwijzer op te roepen op eene jaarwedde van f500. Als ingekomen stuk werd ter tafel ge bracht eene missive van Ged. staten inh. eene kennisgeving dat het onlangs gekozen raadslid, de heer P. Charpentier als zoodanig geen zitting mag hebben, uithoofde van door aanhuwelijking verboden graad van verwant schap. (De heer Charpentier nl. is gehuwd met de moeder van het raadslid den heer N. J. Nelisse). Aan de volgende gemeenten in Zeeland is behalve de bijdrage bedoeld bij art. 45 der onderwijswet tot eene behoorlijke in richting van haar lager onderwijs een sub sidie verleend als bij ieder is vermeld. Boschkapelle f300, Clinge f3700, Koe wacht f 3100, Overslag f 350, Philippine f600, Retranchement f550, Schore f300, St, Ja .steen f 1600, Veere f 750, Waarde f 1300 en Wemeldinge f 1200. Bij Kon. besluit is f 250 pensioen ver leend aan A. M. Isebree Moens, weduwe van jhr. S. O. de Casembroot, secretaris penningmeester van het bestuur der vis- scherijen op de Schelde en Zeeuwsche stroomen. Dat de Staten van Gelderland den hee r Brantsen v. d. Zijp willen kiezen tot lid van de Eerste Kamer om daardoor den heer Lohman in de Tweede Kamer te brengen voor Sneek, is, wat zeker door alle nuchtere lezers terstond zal begrepen zijn, een klets praatje geweest. Bij de naastbetrokkenen in deze zaak is er niets van bekend, officieus noch officiëel. Sociaal democratie en Godsdienst. De socialisten beweren dat zij niets tegen den godsdienst hebben. Een advertentie in het vorig r.o. van Recht voor alleo logenstraft voor de zooveelste maa) dit praatje. Er staat namelijk Heden overleed myn vriend en partijgo- noot, socialist en atheïst in don vollen zin des woords, G. v. d. B., in den ouderdom van 62 jaren. Zijn laatste woorden, die hij tegen mij sprak, waren „Strijd toch zooveel mogelijk tegen dien vorvloek ten godsdiens t". Het is dan ook niet meer dan een praatje. Wij weten dit bij ervaring. In een socialistenvergadering te 's Hage hebben wij eenige jaren geleden een debat bijgewoond tusschen sociaal democraten en antirevolu tionairen in welk debat van de zijde der eersten atheïsme en haat tegen God hoofd schotel waren. De heer Dornela Nieuwen- huis presideerde de vergadering. De kermissen. De kermissen zijn van kérkelijken oorsprong, gelijk trouwens de naatn «kerkmis» duidelijk te kennen geeft. Naar Middeleeawscii spraakgebruik werd het kerkelijk feest genoemd naar bet middel, punt der plechtighedenMis. Zoo o. a, naar het feest van St. Jan «St. Jansmisse»- naar St. Bavo «Bamisse», naar het Kerstfeest «Kerstmisse». Nu viel het feest van den patroon der kerk gewoonlijk samen met dat der kerk wijding, omdat het gebruikelijk was, de kerken toe te wijden aan den Heilige, np wiens dag zij gedoopt werden, en dit feest was voor die kerk en hare gemeente bij uitnemendheid een hootdfeest, waaraan zooveel mogelijk luister werd bijgezet en dat in vroolijkheid werd gevierd. Do kerk missen duurden acht dagen en voor het bijwonen werden aflaten verleend. Paus Gregorius de Groote begeerde, dat de bisschoppen die feesten zooveel mogelijk met hunne tegenwoordigheid zouden opluisteren. In groote steden had men in de verschil lende parochiën op verschillende tijden kermis, omdat hare patroonsfeesten niet gelijktijdig gevierd werden. In Holland zijn de steden, die meer dan ééne kermis hadden reeds tot «eenheden» teruggebracht. Maar in Brabant en in Vlaanderen is het oude nog gebleven en kan men nog zien, hoe 't er vroeger mee gesteld was. De Vlamingen vieren hunne kerkelijke feesten nog met de oude opgewektheid en kermis vreugd. Zooveel kerken in eene stad, zóóveel kermissen. Huizen en straten worden dan versierd en uit alle herhirgen klinkt dansmuziek. Uit de herberg gaat het volk ter kerke, daarna weer naar de taveerne. Al zeer vroeg kregen de kermissen een halt wereldlijk karakter, want de kooplui namen de gelegenheid te baat, om zaken te doen. Ook kwamen er kokeiers en kwakzalvers, grappenmakers en vedelers,. om de pret te verhoogen. Aan de kerkmissen van voorname kerken werden groote jaarmarkten verbonden, men denke aan de Frankforter misse. In ons land was de voornaamste te Utrecht. Langzamerhand ging bet kerkelijk karakter verloren en kreeg het wereldlijk de boven hand. Alleen werden en worden nog, wat karakteristiek mag heeten, de kermissen in- en uitgeluid! Nu wij toch iets over kermissen over nemen, voegen wij er nog aan toe wat de Haagsche correspondent der Midd. Crt. van de kermissen denkt. Hij bespreekt de af-chaffing der Haag sche kermis. Voor do kermisliefhobbors is de afschaf-

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1892 | | pagina 1