1892. No. 78. Donderdag 31 Maart 1892. Zesde Jaargang. VERSCHIJNT G. M. KLEMKERK, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIES ^7 BE ZEEUW. elken MAANDAG- WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND Prijs per drie maanden france p. p. f 0.95. Enkele nummers0.02'. UITGAVE VAN EN van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. WAT HET GRAAN ONS ZEGT. Gegeten versterk ik; gedronken verderf ik. Gedorscht in de schuur, breng ik nut in het land. Gestookt tot een vocht roof ik geld en ver stand. Ten zegen steeds ben ik zoo in meel ik ver ander, Ten vloek, zoo 'k geraak in het vat van den brander. Als brood ben ik waardflat eenieder mij mint, Als drank ben 'k uw vijand en nimmer uw vrind. Wie als brood mij gebruikt, heeft vast arbeid en moed. Doch ellende is de vrucht, van den alcohol- gloed. Als brood schenk ik vreugde, schenk vrede u en heil. De drank doet u zinken tot steeds lager peil. Maak brood van mij en gansch uw huis wordt gevoed. Als drank voer 'kuw huis het verderf te gemoet. Als brood bouw ik huizen, vermeerder uw have. Als drank draag ik leven en welstand ten grave. Als brood geef ik kracht tot het doen van uw plicht. Als drank breng 'k u wellicht voor 't aardsche gericht. Het brood houdt uw kinderen flink en gezond. De drank doet verarmen, vrouw kinderen en hond. Als brood ben 'k uw dienaar bij dag en bij nacht. Als drank ben ik heerscher; gij zijt in mijn macht. Merk wel wat ik zeg, 'k leg 't intijds voor u bloot, Als spijs breng ik kracht aan, als drank zelfs den dood. Een gevaar. Sinds jaar en dag is door onze pers, door onze leiders bij ons volk er op aangedrongen in de keuze tusschen Rome en het liberalisme het eerste te kiezen. Gemakkelijk ging dit niet. Gereformeerden en niet-gereformeerden, allen, die zich terecht of ten onrechte geestes-kinderen onzer groote reformatoren noemden, beschouwden zich langen tijd als leden van de ééne groote ondeelbare proteitanten-iamilie. Geloovigen en ongeloovigen, orthodoxen en modernen werden met een naam aangeduidden naam van 'protestanten. En wat protestant heette, was van zelf tegen Rome. Welk een moeite heeft het gekost eer het gros van de anti-revolutionairen zich genegen toonde het modern en ongeloovig «protestantisme», aan de stembus den rug toe te keeren en voor Rome partij te kiezen. Groen moest er telkens bij gehaald wor den; zelfs Luther en Calvin worden op geroepen 1 Thans wordt er een andere tactiek aan bevolen. Met Rome geen gemeenschap meer. Wij hebben er vrede mee wat meer zegt samenwerking met lieden, die als staats partij zich niet organiseeien en van wie men derhalve niet recht weet wat zij willen, leidt tot niets, of erger, leidt tot een con servatisme, dat ieder goed anti-revolutionair behoort te mijden. Met de liberalen kunnen de roomsch- katholieken op den duur onmogelijk samen werken en nu de anti-revolutionairen ziah van hen terugtrekken, staan weldra de roomsch-katholieken geïsoleerd. Niet wij, de roomsch-katholieken zijn daarvan de oorzaak. Eu wij prijzen het, dat schier alle antirevolutionairen aan poli tieke samenwerking met hen niet meer denken Toch dreigt in het aanheffen van de leuze «los van Rome» een gevaar, waarop o. i. de pers ter dege moet wijzen. Vergissen we ons niet, dan hoorden wij in enkele onzer volks-vergaderingen een toon klinken, die vrjj wel begint overeen te komen met dien, welke zoo lange jaren en vooral in de April-beweging van 1853 werd gehoord. Zeker, die toon heeft nog slechts een zwakken klank, ook wordt hij maar een enkelen keer gehoord en tevens welen wij zeer goed, dat de onbesuisde taal van een Maasbode ieder stoer calvinist prikkelen moet. Maar juist daarom moet er bijtijds tegen gewaarschuwd worden. De oude zuurdeesem van de groote Protestanten-partij zit nog tij vele antirevolutionairen, en schijnt thans weder gelukkig nog slerhts bij zeer enkelenvoor den dag te konven. Geen samenwerking met de roomsch- katholieken. Uitnemend, Maar niet uit papen-haat. Alleen omdat de roomschen geen georganiseerde staats partij vormen. Laat het anti papisme aan de «protestan tenpartij» over; een calvinist heeft, tot handhaving van zijn positie, het opwekken van papen haat niet van noode. En bovendien nog altijd blijft het Kruis hooger dan de vrijheidsboom. Wat Luther en Calvijn, Oosterzee en Groen hebben gezegd, blijft voor ons antirevolutionairen waarde behouden, óok al is iedere samen werking, zelfs voor langen tijd, met de roomsch-katholieken onmogelijk. Daarom: geen goed calvinist kan met dg Bronsveldea en de Spruyt's .medewerken om, ter eere van een Protestantisme zonder ziel en leven, het anti-papisme bij het Ned. volk op te wekken. Boodschapper Kinderlectuur. In verband met onze opmerking in zake de feuilletons in or.ze liberale en kleur- looze bladen, welke feuilletons door kinderen in christen huisgezinnen veel gelezen worden, maakte een huismoeder ons de zeer juiste opmerking dat onze kinderwereld in de laatste jaren ook door onze christelijke kin derlectuur van den goeden weg wordt af geleid. Er worden toch telken male met paasch- en pinkster- en kerstfeest een stapel kinder leesboekjes in het licht gegeven en tot goedkoopen prijs van de hand gedaan, in zoo grooten getale dat thans bijna in geen enkel christelijk huisgezin deze boekjes te vergeefs gezocht worden. De kinderen verslinden letterlijk alles wat onder het etiquet christelijk hun in handen wordt gegeven. Met zekere gejaagdheid en nieuwsgierig heid wordende verhaaltjesdoorgeloopen tot zelfs onder het eten van de boterham. Er zijn er, die met tegenzin het boekje een oogenblik op zijde leggen, teneinde te luis teren naar wat vader uit het Woord zal gaan voorlezen. En des avonds zoo luidt de klacht zijn zij zoo moeilijk naar bed te krijgen! Zelfs de geringste boodschap krijgt men zoo slecht van hen gedaan, alles omdat zij zoo verslaafd zijn aan hunne lectuur. Een ware leeswoede, de beteugeling waarvan zeker wel een nieuw punt op het program onzer christelijke huismoeders zal dienen te wor den, heeft velen overmeesterd. En wat nog het ergste is naar den Bijbel grijpt zoo menig kind in onzen tijd zelden of nooit meer. Deze zoogenaamd onschuldige verhaaltjes over kinderen die den Heere Jezus zochten en beleden, trek ken hen meer aan dan de verhalen recht streeks van den Heere Jezus zelf. Treurig gevolg is dan ook dat het tegen woordige opkomend geslacht, met zijn weinigen zin voor Bijbellezen, slecht in den Bijbel thuis raakt. Zijne Bijbelkennis steekt over het algemeen ongunstig af bij die van het vorige geslacht dat minder bij feestboekjes dan bij zijn Bijbel leefde, en meer nog door de ouderen in gestadig onderzoek van zijn dierbaren Bijbel werd voorgegaan. In sommige christelijke huisgezinnen is het met Bijbelkennis en Bijbelliefde dan ook al heel treurig gesteld. En onze jonge lingen en jongedochters, in die richting groot geworden, deinzen dan ook terug voor het lezen van degelijke christelijke of, wil men, gereformeerde werken. Hoe velen noemen zich Calvinisten, zonder ooit een blad uit een Calvinistich boek te hebben gelezen. Hoe velen noemen zich Bijbelsche Chris tenen, zonder in de schuilhoeken des Bijbels te willen doordringen. In plaatsen waar een christelijke school is, is het onderwijs uit den Bijbel nog een afdoend tegengif tegen de kwaalmaar o jammer 1 hoevele lieve Christenen zenden hunne kinderen, nood gedrongen, naar de «openbare» school, de school zonder den bijbel en zeg mij, kunt gij u maar eenigs- zins de gevolgen indenken, die het ge*is van dit tegengif over eenige jaren voor uwe kinderen hebben zal? Het deege, fiere, kerngezonde geslacht uit Luthers en Calvijns dagen, en uit den Waldenzentijd, of uit de jaren na 1834, het geslacht dat geheele hoofdstukken uit den Bijbel kende, en zijne leer bezegelde door het leven, waar is het Is er geen gevaar dat in onze christelijke historische gezinnen en kringen en gewes ten en provinciën een Laodiceïsme, erger dan het liberalisme binnensluipt, dat nie mand zal vermogen te keeren? Neen, wij zullen de beteekenis onzer chris. telijke kinderlectuur voor het huisgezin niet verkleinenmaar het beste mag toch voor het goede niet worden achtergeschoven. Ouders, houdt uwen Bijbel in eere; zorgt dat hij u niet ontzinke; laat hij uw huis boek zijn dat gij dagelijks ook met uwe kinderen onderzoekt. Gij hebt het bij hun nen doop beloofd, ze in de voorzeide leer te zullen onderwijzen. Ja wat meer zegt, gij hebt het voor u genomendat wil zeggen voor uwe rekening. En zoo gij er geen tijd toe hebt, en er is geen christelijke school in uwe «gemeente», zoekt dan naar den tijd; en God die het van u eischt en wien gij het hebt beloofd, zal u in den weg van gehoorzaamheid dien tijd geven. Dergelijk lezen brengt behalve het onmis kenbare geestelijke voordeel, ook een mate- riëele winst. Alleen daarom reeds moest onze berekenende naar stoffelijk voordeel vragende eeuw, het bijbellezen aanmoedigenl Niet in veel lezen, want dat is naar Salomo's woord en naar aller ervaring vermoeiing des vleesches, maar in goed lezen (en biddend) ligt een groote kracht. Christelijke opvoedkundigen van naam hebben gezegd, en de ervaring bevestigt hetdat menschen die aan gedurig bijbel onderzoek doen, de beste lezers zijn, ook in dien zin dat zij het gemakkelijkst kunnen lezen. En anderen beweren dat over het algemeen gebrekkig, ter nauwernood middel matig gelezen wordt. Eene opmerking die, volgens hen, zelfs geldt voor hen die in lezen onderwijs geven. 30 Maart '92. Middelburg. De alhier bestaande afdeeling van de Werkliedenvereniging «Patrimo nium» laat in den laatsten tijd veel van zich hooren. Nog geen veertien dagen geleden gaf de heer K. Ie Cointre op hare uitnoodi- ging een lezing over «het Gildewezen» ten beste en Maandagavond trad de heer Kater van Amsterdam met eene lezing over de vraag «Waarom gescheiden?» voor haar op. Nadat de vergadei ing op de gewone wijze door den Voorzitter was geopend, wees deze in zijn inleidend woord er op dat er in Zeeland maar 3 afdeelingen van Patrimonium bestaan en dat nu dhr. Kater was overgekomen om te Oost- en West-Souburg op uitnoodiging van eenige vrienden te spreken om daar het doel van Patr. uiteen te zetten. Te Middelburg uitgestapt zijnde, gaf hij gaarne een woord alhier ten beste. De heer Kater begon zijne rede met er op te wijzen dat wanneer twee menschen met elkander in verschil z\jn er gewoonlijk een derde noodig is om te beslissen wie er gelijk heeft, en hoe dan, in het beste geval toch vaak ieder zijnen weg gaat en zijne meening vast houdt. Wij menschen zijn nu eenmaal niet neutraal, wij kiezen of het een of het ander. Wij gaan mede met A of B om dan van den ander gescheiden te leven. Het is een feit dat niet allen, die allemansvrinden zijn opreeht zijn en ofschoon men onder hen heele lieve menschen vindt, is het toch noodig van hen gescheiden en op een afstand te leven. Op de vraag of dan een gescheiden leven noodig is, antwoordt spreker beslist met ja op gevaar af om dan een strijdzoeker genoemd te worden. Eerlijkheid bovenal. Liever een heiligen oorlog dan een valschen vrede. Toen spreker zich gereed maakte voor deze spreekbeurt lagen voor hem zeer vele papieren. Statuten, reglementen enz. voor de meeste werkliedenverenigingen die hoe verschillend ze ook wezen mochten, toch daarin overeenkwamen, dat zij uit éénen nood zijn voortgekomen, hoe ook in doel en midde len uiteenloopend. Het zou niet van scherpzinnigheid getui gen als men bij het greotste verschil toch maar ging samen wonen. Wij mogen op sociaal gebied niet haten, maar moeten toch gescheiden leven. Wij zijn niet getrouwd, dus ieder gaat zijn eigen weg. Wij leven niet in echtbreuk omdat wij niet samen gaan. Onze vereeniging is een werklieden vereniging. De Sociale kwestie gaat haar ter harte. Daarom wordt behoefte aan samenwerking door velen gevoeld. Wij kun nen alleen deelnemen in den strijd, met wie wij het eens zijn. Waarom gescheiden? Die zegtomdat gij niet samen wilt werken, is te voorbarig. Samenwerken als dat niet gewild wordt, betaamt niet. Patrimonium zoekt samen werking met wie dat mogelijk is. Die stre ven naar één doel en een zelfden weg gaan. Hoe zullen twee samenwerken zonder bij elkander gekomen te zijn? Als men een schip in behouden haven zal brengen, moet men het eens zijn over den koers. Denk U vier stuurlieden op het kantoor der reederij twistende over den koers, de een wil het Noorden, de anderen het Oosten, Zuiden of Westen in, welk reeder zal aan die twistenden zijn schip toevertrouwen?... Worden zij echter geroepen om mede te helpen, dan zijn alle vier bruikbaar, nl. als een ander optreedt die hun orders geeft en hen aan hun plicht herinnert. Patrimo nium stelt maar éene voorwaarde. Wij gaan niet zee in om met anderen te twisten over den koers, wij gaan alleen mee als de Bevelhebber aan boord is. Wij doen wat Hij bevolen heeft en worden dan van zelf gescheiden van hen die een anderen koers gaan, die zelf baas willen zijn. Met hen gaan wij niet eenen weg en ontzeggen hun het recht ons daarom voor spelbrekers uit te maken. Er is toch een zeer diep gaand verschil. Alle programma's en sta tuten zijn tot 2 soorten te brengen, nl. in die welke aan den mensch het oordeel onderwerpen en die welke alleen buigen voor den Almachtigen God. Wij zijn ge scheiden in beginselen en in middelen. Er wordt door velen geroepende oplossing der sociale kwestie heeft met het geloof aan God en de Godsopenbaring niets te maken. Die dat zegt toont niets van God te willen weten. Hier hebt gjj reeds de scheiding. Dezulken moeten wij links laten liggen. Met hen kunnen wij het nieteens worden. De wereldorde is zonder de erkenning van God Almachtig niet in stand te houden. Alle menschenwerk is maar stukwerk. Spreker ging nu in het breede aantoonen hoe onmogelijk het is samen te werken met den Nederl. werklieden bond, die, zegt hij, lijdt aan de tering. Nationaal voedsel heeft haar ontbroken. Zij is leentjebuur gaan spelen bij de liberale partij, die, wat conservatief zijnde, haar heeft in den band gehouden, opdat zij haar niet zou boven het hoofd groeien. Ook het pro gramma van den sociaal-democi atischen bond en het statuut van de Friesche volkspartij werd te berde gebracht eD gewezen op het groote verschil dat al deze groepen van elkander en ook van Patrimonium gescheiden houdt. Spreker toonde aan hoe door de communistische anarchie alle orde met voeten getreden wordt. De vrijheid door hen gewild is niets anders dan onverbloemde bandeloosheid. Ook met de sociaal democraten is| samen gaan, na de motie van Kerstdag, geheel en al onmogelijk. Volgens spreker is de houding door de sociaal-democraten aangenomen tegenover de Friesche Volkspartij, flink. Het hebben van eene volksvertegenwoor diging, die haar zetel te danken heeft aan hen die hooge belasting of veel huishuur betalen, is spreker niet van gediend. Aan zulk een praatcollege is geene behoefte. Het kan wel flinke mannen bevatten, maar meestal weinig. Het is daar alles even deftig en in het zwart. A. is er om de begrafenis van B. en C. om die van de volkswelvaart bij te wonen. Van zulk een parlement is niets te verwachten. Het programma der socialisten kan niet mede gaan met de belijdenis van God* souvereini- teit en de overheid Gods dienares. Het is in strijd met de belijdenis: «Ik geloof in God Almachtig», enz. De opheffing van alle persoonlijk bezit is in strijd met Gods geboden en met de uitspraken van den Heere Jezus. Het is waar de schreiende nooden der christelijke volken geven geen hoog denkbeeld van de Christusprediking van zoovele eeuwen, doch dit getuigt alleen tegen de christenen. Waar het Evangelie heerschappij heeft gevoerd, is het toch altjjd beter dan elders. Wel is waar werd niet verkregen wat de revolutie der vorige eeuw heeft beloofd, doch wij vragen dat niet, men behoeft het ons dus niet te bieden. Gelukkig willen de socialisten ons niet, er. wjj hen niet 1! Wat de Friesche Volkspartij aangaat, bij het lezen van hun program raakt men den kluts kwijt. Hun statuut spreekt van een comité der Friesche Volks partij, doch laat leden en vereenigingen vrij. Van samenpersing op een grooten klomp is bij hen geen sprake. Die democratie, volksregeering, willen, kunnen zich bij haar aansluiten. Patrimonium is geen staatkundige ver eeniging; wij gelooven echter het Woord: «Alles is het uwe». De Friesche Volkspartij gaat mee met het Zwitsersche stelsel. Wjj gelooven dat de overheid die gekozen wordt door een hoop volk dat zoo toevallig samen woont, een ledepop is, dien men zet waar men hem hebben wil. In de voorvaderen onzer Koninginne vond het volk vaak steun en hulp. Nooit mogen wij helpen aan hen die den troon wenschen om te keeren. Ook over werkstakingen gaf spreker nog een woord ten beste. Het kan voorkomen, werd zeer terecht door hem opgemerkt,dat zij die aan het werk blijven schuldiger zijn dan die het staken. Van de 100 gevallen

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1892 | | pagina 1