1891. No. 32. Zaterdag 12 December. Zesde Jaargang. VERSCHIJNT G. M. KLEMKERK, te Goes F. P. IFHUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIE» AAN RE ORDE. elken MAANDAG- WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND Prjjs per drie maanden franco p. p. 0.95. Enkele nummers10.02s. UITGAVE VAN en van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. De sociale quaestie, dat wil zeggen, de vraag naar voorziening in de schreiende behoeften der maatschappij, inzonderheid van den arbeider, is eene zaak, die aan de orde blijft, en waarvan de oplossing in christelijken geest moet worden gezocht en aanbevolen. Het is een gelukkig teelten dat de ver tegenwoordigers der natie, die maar al te lang over dit onderwerp hebben gezwegen, zicli thans met alle kracht tot het bestu- deeren van het maatschappelijk vraagstuk hebben gezet, en daarvan in de Tweede Kamer ruimschoots blijk gaven. Wij zijn het dan ook lang niet eens met bet liberale kamerlid uit Amsterdam, den heer Rutgers, die deze belangstelling in de nooden des volks wilde betitelen met den naam van stijl. Het is stijl, zoo zei de heer Rutgers, veel belang te stellen of althans te toonen in het lot van den arbeider. Veel liever luisteren wij dan naar een ander liberaal kamerlid den heer Poelman, als hij een zeer donkere schilderij laat zien van de allerjammerlijkste misstanden op maatschappelijk gebied, die hij, de blinde onder al deze met de gave van het gezicht gezegenden, als met eigen oogen aanschouwd heeft. Ook de heer v. Alphen heeft, gelijk wij te voren reeds met een enkel woord aan stipten, met de regeering van gedachten ge wisseld op dat punt. Hij had er alleszins recht toe, door zijn veeljarig lidmaatschap der enquête-commissie, dat is de commissie die onderzoek doet naar den toestand der werklieden in ons land. De heer v. Alphen besprak de arbeids wetgeving. Hij wees er op dat de vorige minister van Justitie de zaken wel wat veel van den strafrechtelijken kant had bezien, wat tot eenzijdige regeling kon leiden. De sociale wetgeving toch is in de eerste plaats een volksbelang en dus niet alleen «justitie»maar ook binr.enland-xhe zaken» heeft daarin een woordje mee te spreken. Nu heeft de regeering in de troonrede, om een begin van oplossing aan de sociale quaestie te geven, beloofd maatregelen in het belang van de veiligheid in fabrieken en werkplaatsen maatregelen ook tot ver zekering van het lot van oude of verminkte werklieden. Maar dit weinige acht de heer v. Alphen lang niet genoeg. De sociale quaestie omvat heel wat meer. Wij hebben Wfj hebben inderdaad niet te doen met enkele feiten betreffende strafbare hande lingen op het gebied van den arbeid die gestuit, misbruiken waartegen waarborgen gesteld moeten worden, maar door de ont wikkeling der tijden en der maatschappe lijke toestanden met hen, is het geheele vraagstuk van den arbeid zoozeer op den voorgrond getreden dat het, ik zou bijna zeggen het vraagstuk geworden is, waarop de Regeering de aandacht heeft te vestigen. Wanneer echter de jongste Troonrede ons mededeelt, dat maatregelen in het be lang der veiligheid en gezondheid in fa brieken en werkplaatsen, en tot verzeke ring van het lot van oude of verminkte werklieden ontworpen zullen worden „naai1- mate het door den wetgever bevolen on derzoek vordert", dan geeft dat m\j nog met den indruk dat de Regeering op den ganschen omvang van het vraagstuk haar oog gevestigd houdt. Wat de details aangaat, zoo is er meer dan het ovengenoemde. Ook duur van arbeid, rusttijden en rustdagen, het leerlingschap en niet het mmst het arbeidscontract, zijn pun ten die evenzeer de aandacht vragen. De arbeid is gedesorganiseerd ge worden door de toepassing der begrippen 'van den nieuweren tijd (door den gang van zaken helaas voor een goed deel ook het huisgezin). Dit bewjjst zich, de oorzaken voor het oogenblik daargelaten, reeds vol doende door het verschijnsel der tallooze po gingen om te komen tot organisa tie. Daar is de menigte in latere jaren ontstane vakvereenigingen; daar zijn de ver- eenigingen van patroons en van werklieden in speciale takken van bedrijf, de algemeene werkliedenvereenigingen op uiteenloopende grondslagen gevestigd; in den allerlaatsten tijd verrezen zelfs verzoeningsbonden, die op reeds gebleken strijd van belangen, ja reeds gevoerden strijd om belangen wijzen, en ons voor de zóoveelste maal in het licht stellen dat wij in de maatschappij niet heb- TJl zien .een aggfegaat van individuen i„een noop zielen op een stuk grond") maar n,nt.'Sk °r§anfeme' waarvan wij èn de natuuilqke function èn de gebleken storm en nfTv?ona^er?ingen door overwicht van opte sporen™ °pde °Verigen' hebben Dit moet echter niet uitsluitend regee- ringïzorg zijn. En ook de enquête, waar van spreker veel goeds verwacht, houdt altijd nog een punt van bezwaar. Zij werkt slechts voor den tijd, waarin zij in gang is en toch het rijke leven staat niet stil, in onzen rusteloozen, ja fel bewogen tijd. Wij moeten hebben Kamers van Arbeid, een «permanente enquête»dat wil zeggen een lichaam dat voortdurend op de hoogte houdt van den toestand en behoeften van den arbeid. Geen herhaling telkens van het onderzoek in den trant van de taak der huidige com missie van Enquête, maar Er is behoefte als het ware aan eene „permanente enquête", aan een mede voort levend orgaan dat de beswaren, de mis standen, den gedurig in nieuwe vormen zich openbarenden strjjd van belangen tusschen de verschillende deelen der maatschappij op het terrein van den arbeid in het oog kan vatten, daarover raadplegen, door de Re geering geraadpleegd worden, een college dat wellicht ook eenigermate bemiddelende of zelfs arbitrale (scheids rechterlijke) functiën zou kunnen uitoefenen. En daarom, nog altijd bly ven duizenden in den lande nevens mij roepen om kamers van arbeid. Waar de Regeering deze zaak in over weging wil nemen, wenscht spreker haar eenige bouwstof aan de hand te doen. Zij leze namelijk het referaat over dit punt geleverd door prof. W. H. de Savornin Lohman (zoon van den oud-minister) op het Sociaal Congres; welk referaat gunstig be oordeeld is door liberale rechtsgeleerden, onder anderen door mr. Elias. Dit Congres beval hij dringend in de aandacht der regeering aan. Ik mag aannemen dat de Regeering niet onbekend gebleven is met het houden van dit Congres, waaraan drie dagen lang ge regeld werd deelgenomen door circa 600 personen uit alle rangen en standen der maatschappij, vele patroons en werklieden, 250 afgevaardigden van het christelijk werk liedenverbond „Patrimonium" dat thans bijna 9000 leden telt. Van hoog belang zou ik het achten zoo de Regeering kennis nam van het daar verhandelde. "Wel deed een bindende gemeenschap de vergaderingen besloten zijn, doch or werd niet m het ge heim beraadslaagd, maar ten aai.hooren van de verslaggevers der pers, en het Congres heeft zich niet te beklagen over gebrek aan waardeering van degenen onder hen die niet op denzelfdenj.grondslag staan. Ook de openingsrede van dr. Kuyper be val spreker de Regeering ter kennismaking aan, en eindigde met de hoop uit te spreken, de regeering door dit alles te hebben over tuigd dat met eenige regelingen op het stuk van werkplaatsen en werktijden, met eenige voorzieningen voor den ouden dag der werklieden alleen, de oplossing der «sociale quaestie» niet verkregen zal zijn, evenmin als lezen, schrijven en rekenen alleen een voldoende vergoeding zullen blijken voor gestorven geloof en gezonken levensmoed bij wie den druk der tijden ondergaan. Voor wie de lezing van dr. v. Gheel Gil- demeester te Middelburg hebben gehoord zal het wel niet noodig zijn te wijzen, op de treffende overeenstemming hier en daar tusschen den volksvertegenwoordiger en den predikant waar te nemen. «Protestantsche christenen hereenigt u!» heeft dr. Kuyper op het chr. Sociaal Congres gezegd. Ook van de denkbeelden en mee ningen dier Christenen geldt dit, op zoo menig gebied, niet het minst op dat van de Sociale Quaestie. 11 December 1891. Middelburg. Voor een talrijk publiek trad Donderdagavond te half acht uren in de Scliuttershofzaal Dr. F. van Gheel Gil- demeester op, om te spreken over Chris tendom en Socialisme. Zonder inleiding behandelde de spreker dadelijk de vraag: Wat is Socialisme Is het de leer, van alles gelijk te ver- deelen, waarbij vergeten wordt, dat mor gen de ongelijkheid van gisteren weer noodwendig zichtbaar wordt? Onnoozele meening! De socialisten op hun vergade ringen, en die hebben hier toch wel het eerst recht van spreken, geven die voor stelling niet. Zij achten hun leerde theorie ter oplossing van het sociale vraag stuk, het vraagstuk waarbij de maatschap pij, tot zelfonderzoek gedrongen, zich de vraag stelt, of zij werkelijk een moeder voor haar kinderen is, dan of het ook zou mogelijk zijn, dat zij den meesten een stief moeder is van de onbarmhartigste soort. Tot zelfonderzoek gedwongen, waarom? Is daar reden toe? Hoe zoo die vraag, of zij wel een moeder zich betoont Knarst er dan wat in de machine Die vraag is reeds bewijs genoeg, d a t er wat hapert. Is een goed gevormd paard, zegt Carlyle, niet 200 a 300 guinjes waard En is soms een goed gevormd mensch niet eenvoudig over compleet, zoodat men nog wat toe zou ge ven, als hij opgeruimd was? Ja, de spreker liet ons het knarsen en schrijnen hooren Twee oorzaken zijn hier voornamelijk in het spel. Vooreerstde veranderde pro ductiewijze bij de ongewijzigd gebleven ver- deelingswetten hoe kan nu toch een schoen maker concurreeren tegeneen machine,die 11 man per dag 400 paar schoenen laat leveren? En dan de toepassing van de ellendige leerarbeid is koopwaarals ik goedkoop werkkrachten kan bekomen, waartoe dan, die duurder betaald moeten? 't Ts onbe schaamd, maar een EngePch werkgever heeft voor de enquête-commissie getuigd, dat hij zijn mannen wegdoet en vrouwen neemt, liefst moeders en vooral moeders van veel kinderen die zijn zoo leerzaam, zoo volg zaam, want voor haar komt het er zoo op aan En dan de mannen, wat moet daar van komen Ja dat liet hij over aan den natuurlijken gang van de maatschappij. Kaiu spreekt ook nog, nadat hij gestor ven is. Maar in ons vaderland is het nu toch zoo erg niet 1 Nu, die zoo vraagt, mag de schandalen van de fabriek van Regout ver geten zijn, en niet weten, wat nog aan 't licht komt. Hier een moeder, die be tuigt geen raad te weten, als het graf haar niet te hulp kwam; daar maar er zijn toestanden te ijselijk om te noemen. Zeg nu nietde voorstellingen der soci alisten zijn zoo overdreven. Ga dan kijken en zoek u de ware te vormenerken in allen gevalle de feiten "VVelke middelen geeft nu de Socialisti sche partij aan de hand om hierin veran dering te brengen Zij wil gemeenmaken van den grond en de productiemiddelen daar arbeid de bron is van rijkdom, eiseht zij bij algemeenen arbeidsplicht verdeeling van de opbrengst veor ieders behoeften. In 't bijzonder wil v.ijdoor alle «wettige en geoorloofde» mid delen algemeen stemrecht ook voor vrouwen 'iki'ijgen (dé twee bijvoeglijke naamwoor den zijn tegenwoordig op nonactiviteit ge steld) voorts één belasting, ten progres sieve inkomstenbelasting; een onbeperkt recht van vereeniging verbod van kinder arbeid en van dien arbeid van vrouwen, die de gezondheid of de zedelijkheid be- leedigttoezicht op mijnen, fabrieken, werkmanswoningen door beambten, welke door de| werklieden zeiven gekozen worden, en vrij beheer door het volk van alle pensioen fondsen en ondersteuningskassen. Door een groot aantal goedkoope geschrif ten wordt nu in ons land in dien geest op het volk gewerkt; wordt getracht hun «de oogen te openen» worden de arbeiders ge wezen op het gevaar van die «beroerde ziekte der tevredenheid» wordt epenlijk haat in plaats van liefde gepredikt. Ja de taal, de taal der anarchisten wordt ook uit den mond der socialisten vernomen eh met instemming vernemen deze den prijs van het gehalte der werktuigen, die hen met geweld tot hun heilsstaat den weg zullen banen. Zulk gif verderft de men- schen, wien de «eenige troost» eerst ont nomen is, om er een wissel voor in de plaats te krijgen, die toch ook niet betaal baar is op zicht. Want men zou dan zoo denken, dat zij «vanen morgen aan den dag reeds het te grijpen «Tel de hoofden maar, evenals David,» zeggen ze, «en gij zult zien dat ge machtiger zijt dan uw uit zuigers». Iets anders is dus dringend noodigde arbeiders zijn veel te goed voor het Socia lisme. Zoo kwam de - spreker na een korte pauze tot zijn tweede punthet Christendom en wel tot de beantwoording der vraag Wat moet der Christenen houding tegen over het sociale vraagstuk zijn Ofschoon de socialisten in theorie den gods dienst bijzaak noemen en met het geloof niets van doen beweren te hebben, zoo roeren zij zelf het toch aan in hun «troon, altaar, geldzak» en hebben ze wel degelijk gesproken over een uittocht uit de kerk. Maar dit bepale onze houding tegenover hen niet. Ook behooren de Christenen niet op ondergeschikte punten af te dingen: dat raakt de hoofdzaak niet en is niet nobel. Niet afdingenniet het jenevergebruik voorhouden als de groote rampheel een voudig, de socialisten hebben vierkaDt front gemaakt tegen Schiedam: in Schoterland heeft alleen de herbergier, die geen ver gunning heeft, kans op een socialistische vergadering in zijn zaal. Niet afdingen: niet aankomen met dat ongelukkigeJa maar, ziet ge, een goed arbeider heeft immers wel werk. Evenmin zich zenuwachtig maken als men der socialisten groot geschreeuw hoort. Neen, de roeping der Christenen is veel ernstiger, veel heiliger. Allereerst verbanning van de Kainsge- dachte: Ben ik mijn broeders hoeder. De rijke man, die Lazarus aan zijn poort liet liggen, woont overal en allen doen we op onze beurt den priester en den leviet na. Hooren we dan de jammerklachten niet is ons gevoel verstompt? 'tls dwaasheid van den socialist het privaatbezit te willen afschaffen goed laat het dwaasheid zijn maar een ontzettende vloek is het als de rijke van zijn privaatbezit geen afstand wil doen. Dan heeft hij den ganschen Bij bel. het boek des armen en verdrukten, tegen zich, en mag hij zien, waar hij zich bergt tegen diens wee uTer illustratie gaf de spreker ons hier van dat wee een echt Amerikaansche vertaling, die aan duidelijk heid niets te wenschen overliet. Maar de prediking van het Christendom moet zich dan toch ook niet tot zoetigheden be palen, zij moet mannelijk zijn.Zion zal door recht verlost worden. Recht tegenover den arbeider, niet barmhartigheidniet van mijnheer 40 cent dagloon en van de freule een aalmoes! En wat nu recht is in het socialisme, moet de Christen aangrijpen hij onderzoeke toch de dingen. Is er geen Nederlandsche Association pour 1' Etude pratique des questions sociales op te richten? 't Is heel gemakkelijk te zeggen de socia listische eisch is uit den Boozemaar het jubeljaar dan en dat is toch type van den tijd als gerechtigheid op aarde heer- schen zal! Zoo is dan deze eisch aan de Christenen te stellendat zij door het Socialisme zich laten bestraffen; want schaamte moet hen bedekken, wanneer zij van zooveel ellende hooren en van rijkaards, die hulp weigeren, omdat dat volk anders nog za! gaan denken, dat ze van dezelfde soort zijn als zij. En «dat volk» is niet los van het Christendom, hun hart gaat uit naar een parades; 't is hun oorsprong. Wat jam merlijk lot zou hun deel worden, als het lot eene uitbarting komen moesthet zou een oordeel Gods zijn, maar elke revolutie heeft zich nog tegen de aonleggers gekeerd. Daarom het socialisme in de rechte banen geleid! In Den Haag is men met dat werk begonnen: theoretisch en practisch. Alle standen behooren daartoe de handen in elkaar te slaan en geen afstanden teken- nen; de Christelijke Volksbond wil bepaald de klove tusschen de standen overbruggen. De rijke behoort te weten, hoe de arme denkt, strijdt en bidt. Handelende in den geest des bijbels, werkt zq naar beide kan ten en wijst zij zoowei de heeren als de knechten op hun roeping (Ephesen 6). Ten slotte deelde de spreker ons nog belangrijke punten uit de practijk van genoemden Bond mee, wekte Middelburg tot handelen op voor de 200 gezinnen, die niet weten, waarvan zij leven moeten en eindigde in de opwekkende klanken van het Bondslied. Met onverdeelde aandacht werd dr. v. Gh. G. aangehoord. Zelfs als men gedwon gen is, een verslag op te maken, is het een genot hem te hooren. Maar we wenschen den spreker praeti- scher nut toe op zijn werk, dan dat men zich nog een poos verwondert over de aan gename woorden, die uit zijn mond voort kwamen. Dat ieder Christen, die geen heilrepubllek wil invoeren, maar zijn Heer verwacht, iets rondom zich vertoone van wat het eens wezen zal. 'tls voor hem zelf ook voor- deelig: Gemis van stoffelijk goed is een groot gemak, om zich hier niet thuis te gevoelen en sterk te verlangen naar de openbaring van Gods koninkrijk, naar de komst van Hem, die alles in orde zal maken. Dan zal ook de vloek der groote steden wegge nomen zijn, want Jeruzalem zal dorpsgewijs bewoond worden. De Staatscourant bevat een over de landverhuizing handelend uittreksel uit een algemeon verslag van den consulgeneraal te Buenos-Ayres, waarin wordt gewezen op den toestand, die op bijna elk gebied treurig is, en vele landverhuizers weder deed vertrek ken. Maar al zijn de loonen gedaald, toch kan de flinke werkman er nog steeds zijn brood verdienen. Voorts dat het niet waar is dat de landverhuizers op valsche voor spiegelingen gelokt zijn. De groote stroom landverhuizers kwam dan ook vanzelf. Het eerste in 1888 ingevoerd stelsel van crediet-passage deed echter menschen komen, die niet geschikt waren voor vestiging in Argentinië, zoodat reeds spoedig, zelfs in den tijd van hooge loonen, geklaagd werd. Tegenover de lage loonen van thans staan echter zeer lage prijzen van levensmiddelen. Het verslag maakt verder melding van ge sloten overeenkomsten in de landbouwdistric ten en deelt verder verschillende statistieken mede. Daaruit blijkt dat in 1889 en 90

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1891 | | pagina 1