'891. No. 16. Donderdag 5 November. Zesde Jaargang. VERSCHIJ XT G. M. KLEMKERK, te Goes F. P. IE HUI J, te Middelburg. RRIJS DER ADVERTEX'HEX ,r, SOCIAAL CONGRES elk en MAANDAG- WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND Prgs per drie maanden franco p. p- ƒ0.95. Enkele nummers10.025, UITGAVE VAN en van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent Familieberichten van 1 5 regels 50 cent. iedere regel meer 10 cent. te houden te AMSTERDAM op 9 10, 11 en 12 November. Op uitnooJiging van de Christen Werk- liedenvereeniging «Patrimonium» heeft het Centraal Comité van Antirevolutionaire Kies verenigingen besloten, eerlang voor Belij ders van den Christus eene gelegenheid te openen om op eenigszins geregelde wijze van gedachten te wisselen over de vraag W elke onze houding als Christen moet zijn tegenover de sociale nooden van onzen tijd. De grondslag waarop dit Congres wordt saamgeroepen, is saamgesteld uit de volgende artikelen van het Antirevolutionair Pro gram van beginselen Art. 1De anti-revolutionaire of christelijk historische richting vertegenwoordigt, voor zooveel ons land aangaat, den grondtoon van ons volkskarakter, gelijk dit, door Oranje geleid, onder invloed der Horvorming, om streeks 1572; zijn stempel ontving; en wenscht dit, overeenkomstig den gewfjzigden volks toestand, in een vorm, die aan de behoeften van onzen tijd voldoet, te ontwikkelen. Art.2. Noch in den volkswil, noch inde wet, maar alleen in God vindt zij de bron van het souvereine gezag, en verwerpt mitsdien eenerzijds het beginsel van volks-souv:reini- teit, terwijl zij anderzijds de souvereiniteit van Oranje eert, als onder de leiding Gods in 0nze geschiedenis geworteld; door de mannen van 1813 in den Nederlandschen staat tot ontwikkeling gebracht: en door de grondwet als zoodanig bevestigd. Art. 3. Ook op staatkundig terrein belijdt zij de eeuwige beginselen van GodsWoord; zóó evenwel, dat hst staatsgezag nocli recht streeks, noch door de uitspraak van eenige kerk, maar alleen in de consciëntie der over heidspersonen aan de ordinantiën Gods ge bonden zij. Art. 4. De overheid, zoo leert ze, is, als dienaresse Gods, in een Christelijke en dus niet-godsdienstlooze natie, gehouden tot ver heerlijking van Gods naam. Art. 5. Zij belydt, dat de overheid regeert bjj de gratie Gods, en hieraan haar regee- ringsmacht ontleent. Art- 6. Op zichzelf geen enkelen staats vorm den eenig bruikbare keurende, erkent zij het aan de grondwet gebonden koning schap, gelijk zich dit ten onzent geleidelijk uit de republiek der vorige eeuw heeft ont wikkeld, als een voor Nederland meest ge- schikten regeeringsvorm. Art. 7. De grondwet, gelijk die in 1848 (en nader in 1887) gewijzigd is, aanvaardt zij als uitgangspunt om langs wettigen weg tot hervorming van onze staatsinstellingen naar eisch der Christelijk-historische beginselen te geraken. Art. 8. Zij verlangt daartoe bevestiging van den rechtmatigen volksinvloed, die, krachtens den zedelijken band tusschen kie zers en gekozenen, door de Staten-Generaal naar eisch van onze historie, op het staats gezag wordt uitgeoefend. Art. 9. Op de overheid, zoo oordeelt ze, rust de plicht om te waken voor de publie ke eerbaarheid op den weg en in publieke plaatsende gelegenheid tot het gebruik van sterken drank te beperkenden uitstal te verbieden van onzedelijke boek-, plaat- of prentwerken; verleiding van minderjarigen tot onzedelijke daden strafbaar te stellen en met de hoererij op geenerlei wijze, noch preventief, noch beschermend, en derhalve anders dan werend, in aanraking te treden. Onder dien verstande echter, dat ze zich bij eiken maatregel, die uit deze verplichting voortvloeit, stiptelijk verre houde van wat tot het terrein des huiselijken levens behoort Art. 10. In het belang der openbare ge zondheid acht ze, dat de overheid te waken heeft tegen vervalsching van levensmidde len tegen verontreiniging van den publie- ken weg en tegen vergiftiging van den dampkring of van het waterzorg heeft te dragen voor zindelijkheid in eigen huishou ding, en een eerbare begrafenis der lijken en voorts bij het zich vertoonen van besmet telijke ziekten [behoudens de vrije beschik king van een iegelijk over zijn eigen lichaam en zijn eigen consiëntie] al zulke maatre gelen heeft te nemen, als strekken kunnen en onmisbaar zijn om te voorkomen, dat iemand, onwillens of onwetens, met de smet stof dezer ziekten in eene voor hem gevaar lijke aanraking zou treden. Art. 11. Zij erkent de noodzakelijkheid om ook door middel van onze wetgeving, beter dan thans, er toe mede te werken, dat de verhouding tusschen de verschillende maatschappelijke standen zooveel doenlijk beantwoorde aan de eischen van Gods Woord. Deze grondslag scheen ruim genoeg om toegang aan allen te geven, die op dit ge- bied kunnen samenwerken en tevens be paald genoeg, om alleo uit te sluiten, met wie vooralsnog geen vruchtbare gedach- tenwisseling mogelijk is. Hieruit volgb dat alleen zij leden van het Congres kunnen worden en zoo zijn Zittingen als bijeenkomsten kunnen bijwo nen, die verklaren zich op dezen grondslag te plaatsen. Het Congres zal in drie sectiën zijn in gedeeld, waarin onderscheidenlijk de Sociale quaeslie en de Christelijke Religie, de So ciale quaestie en het particulier initiatief en de Sociale quaestie en de roeping van de Overheid aan de orde zal komen. De gewone leden van Patrimonium heb ben vrijen toegang. Buitengewone leden van «Patrimonium» die insgelijke hiervan ge bruik wenschen te maken, kunnen zich tot het verkrijgen van kaarten aanmelden bij het bestuur van «Patrimonium». De «Handelingen» van het Congres zullen tot later te bepalen prijs worden uitgegeven en voor betalende leden van het Congres tot verminderden prijs verkrijgbaar worden gesteld. Uit den aard der zaak kan dit eerste Congres niet dan een eerste zwakke poging wager., om de Christenen in den lande tot helderheid over zoo gewichtige vraagstukken te brengen. Het zai dan ook door meerdere Congressen moeten gevolgd worden. Toch durft de Regelingscommissie nu reeds bij dit eerste Congres een beroep doen, voor alle zittingen, op de belangstelling van mannen en vrouwen uit allen rang en stand. Alleen uit veler samenwerking kan iets goeds geboren worden. Gebrek aan belangstelling, waar de nood zoo hoog steeg, zou tegen ons getuigen. Geheel in overeenstemming met hel ka rakter van het Congres zal elke zitting geopend worden met een godsdienstige wij ding, en zal bovendien een ure des ge beds voor de nooden der lijdende volksklasse op zulk ee r plaats worden gehouden, dat ook r.iet-leden van het Congres hierbij tegen woordig kunnen zijn. Het programma luidt aldusMaandag avond 8 uur in het gebouw «voor den wer kenden stand» Kloveniersburgwal bij de Raamgracht 87/89. Te 8 uur opening van het Congres door dr. A. Kuijper. «Des mor gens te uur in «Frascati.» Oude Zijds Voorburgwal bij de Enge Lombartsteeg 304 en de Nes bij Enge Lombardsteeg 52, bid stonden te leiden doordinsdag ds. Gispen, woensdag ds. v. Hoogstraten, donderdag ds. B. van Schelven. Telkens aldaar te 40 uur sectievergaderingen, 1 uur pauze, 2 uur aigemeene vergadering tot 4 uur. Dinsdag- ai ond 8 uur openbare bidstond indeGroote Walekerk Ouderzijdsashterburgwal bij de Hoogstraat (Walenpleintje) door ds. v.Glieel Gildemeester. Woensdagavond 8 uur gelijk tijdig 3 samenkomsten Io Bijeenkomst van Christelijke patroons in «Frascati». Tot leiding va» deze ver. gadering zijn uitgenoodigd de Heeren W. Ilovy, voorzitter, H. Groenewegen en Lh Schut te Amsterdam G. J. Knottenbel, te Barneveld A. G. van Deth te Brussel J. C. van Schaardenburg te DordrechtH' M. Dercksen te Gouda, G. P. Ittmann Jr' en A. W. Sterkman te s' Gravenhage, J' Anema te Leeuwarden, A. E. van Kempen en J. M. van Kempen te Leiden, J W. Koning te Leiderdorp, H. Schoonejongen te Middelharnis, A. J. de Waal Malefijtta Overveen, E. G. Wentink te Schalkwijk. H. W. Schippers te Vlaarclinger, G. N. Tieleman te Zoeterwoude. Onderwerp: De Vereeniging van Christe lijke patroons in België. Rapporteur: Ds. H. Pierson. 2o. Bijeenkomst van vrouwen in liet ge bouw voor den Werkenden Stand, Leiding Mevrouw de Savornin Lohman, geb. Eime- rins, Mevrouw Wed. J. P. Esser, geb. Hovy, Mevrouw Wed. J. L. ten Boekei, Mejuf frouw Wiegand, geb. van Deth. Te behandelen ondet werpen Ce vrouw in het gezindoor Mevrouw Douarière Iilerck geb. van Hogendorp, De vrouwen het onderwijs, door Freule de Bo'ch Kem per, De vrouw en de beuordering der zede lijkheid, door Mej. Wiegand geb. van Deth Dt vrouw en de philantropie, door Freule W. van Hogendorp, De vrouw en de strijd tegen de dronkenschap. 3o. Bijeenkomst van Christelijke journa- listen in «Frascati®. onder leiding van het Bestuur der Vereeniging «De Kleine Pers» de Heeren A. Brummelkamp Jr., voorzitter J. Buijse, J. F. Stroom en H. de Wilde. Donderdag 3 uur sluiting van het Con gres in «Frascati». De volgende punten zullen worden behandeld In de le sectie: (De Sociale quaestie van haar christelijk godsdienstige zijde) 1. Welke aigemeene beginselen beheer- schen, volgens de H. Schrift, de oplossing der Sociale quaestie, en welke vingerwij zing voor die oplossing ligt in de concrete toepassing, welke deze beginselen voor Is- rae 1 in het Mozaïsch recht gevonden hebben? Rapporteur: Dr. H. Bavinck. 2. Welke beginselen stelt de H. Schrift voor het bezit van Goed en de beteekenis van den Arbeid 2Rapporteur Dr. F. var. Gheel Gildemeester. 3. Welke beginselen stelt de H. Schrift voor het huisgezin en zijn onderscheidene leden, met het oog op den arbeid Rapporteur: Ds. J. C. Sikkel. 4. Welke beginselen stelt de H. Schrift voor de roeping der Kerk tegenover de sociale noodenzoowel wat aangaat de Kerk zelve, als den Dienst des Woords RapporteurA. Brummelkamp. 5. Welke beginselen stelt de H. Schrift voor den Dienst der Barmhartigheid Rap porteur Prof. Dr. W. Geesink. In de 2e sectie (de Sociale quaeslie van hare maatschappelijke zijde;. 4. Wat vermag het particulier initiatief ter bestrijding van de sociale volkszonden. Particuliere PhilantropieRapporteur Ds. S. Ulfers. 2. Wat vermag het particulier initiatief, om door vrije corporatiën het organisch ver band ook op het terrein van den arbeid te herstellen Vereenigingen van patroons. Vereenigingen van arbeiders. Recht van werkstakingRapporteur A. Wier- singa. 3. Wat vermag het particulier [initiatief, in het belang van den kleinhandel, de lagere ambtenaren, klerken en dienstboden Rapporteur P. van Vliet Jr. 4. Wat vermag het particulier initiatief tot sterking] van den nationalen arbeid, door verhooging van den kunstzin, verbete ring van het leerlingenstelsel, het openen van wedstrijden, en het handhaven van het nationaal karakter ook in den arbeid Rapporteur T. E. Kuypers. In de 3e sectie (De Sociale quaes* ie van hare staatkundige zijde): 4. Welke houding moet onzerzijds aan genomen tegenover de vraagstukken van burgerlijk recht, die invloed oefenen op de sociale verhoudingen Eigendoms recht, erfrecht, landbezit, huwelijk. Rappor teur Pref. Mr. D. P. D. Fabius. 2. Kamers van arbeid. Arbeiderscontract. Gilden. Rapporteur Prof. Jhr. Mr. W. H. de Savornin Lohman Az. 3. W at vermag de Staat, om de sociale misstanden op het gebied van den Landbouw weg te nemen lRapporteur A. Baron van Dedem. 4. Regeeringszorg voor den arbeider. Duur van den arbeid. Arbeid van vrouwen en kinderen. Verzekering tegen ongelukken. Arbeiderspensioeneo Staatsarmenzorg. Rust dagen. Rapporteur J. H. de Waal Malefijt. 5. De wetgeving voor het belastingwezen en de heffing van accijnzen en invoerrechten. Rapporteur: Mr. Th. Heemskerk. De bijeenkomst van Christelijke patroons is alleen voor patroons en landbouwers, die ondergeschikten in vasten dienst hebben, toegankelijk. Daarvoorzijn afzonderlijke kaar ten bij de Boekhandelaren, die Congreskaar- ten verkoopen en aan het Gebouw verkrijg baar. De toegang tot de bijeenkomst van vrou wen is voor alle vrouwen vrij. Gelegenheid zal worden geboden op Dins dag en Woensdag te vijf uur, a f 2.— de per soon voor het aanzitten aan een gemeen- schappelijken maaltijd [ook voor dames]. Eene mededeeling, welke de aandacht van afschaffers zoowel als van wijn gebruikers verdient. Deze mededeeling is van den Engelschen Consul te La Roebelle, tot voorlichting zijner landgenooten. Hij bericht, dat in de beide Charentes de opbrengst, die vóór de ver woesting door de druifluis 850,000,000 liter was, in het laatste jaar tot 55,000,000 liter gedaald is. In gelijke mate neemt de in voer van vreemd product in La Rochelle toenu van 45,000 vaten in 4889 tot 20,000 vaten in 4890. Indien thans de geheele opbrengst der beide Charentes tot cognac brandewijn werd verwerkt, zou dit nog geen zestiende deel van de vroegere opbrengst bedragen. Daar voorts het gebruik van dit vocht in Frankrijk zelf niet verminderd is, kan nauwelijks een twintigste van de vroe gere hoeveelheid voor uitvoer beschikbaar blijven. Toch bedraagt de uitvoer nog «teeds de helft van vroeger, en moet dus uit andere bron afkomstig zijn. Echte cognac is in Frankrijk voor niet minder dan 25 francs per flesch verkrijgbaar, en al wat voor minder verkocht wordt is geen vrucht van den wijnbouw maar van de scheikunde, die een mengsel weet te vervaardigen, waar aan hoogstens wat echte cognac den geur geeft. Verder bericht de Consul, dat het kunstmatig maken van w(jn uit allerlei, behalve druiven, in Frankrijk zulk eene hoogte bereikt heeft, dat alleen bij de aller zorgvuldigste ontleding echte wijn van kunst wijn te onderscheiden is. Roode wijn wordt vermengd met of bereid van witten wijn, wordt naar den eisch van het merk ge kleurd, ter wij) de witte wijn uit niets dan gerst vervaardigd is. Deze gerstenwijn weet men aan alle mogelijke soorten van drui ven wijn gelijk te maken. Sedert men tot de ontdekking is gekomen, dat de bouquet en stijl van gegist vocht niet afkomstig is van de gebruikte stof, maar van de bijmeng sels bij het gisten aan de grondstof toege voegd, kan men van rozijnen, krenten, gerst enz. elke wijnsoort, die verlangd wordt, naar soort en jaartal, en in elke begeerde hoe veelheid leveren. Wanneer nu deze kunst wijn in brandewijn wordt omgezet, behoudt hij den geur van het aan dien wijn toege voegd bouquet. Ieder kunstwijn drinkende afschaffer heeft dus niet de minste zekerheid, dat hjj on der den naam wijn iets anders drinkt dan uit gerst of aardappelen gestookte brandy- grog. Voor wie een naam en de schijn ge noeg is, moge een toestand als deze voldoende gerekend worden, een christen kan toch daarmede niet voor God en zijn geweten volstaan. De drankslaaf of zwakke zal door den als wjjn gedoopten cognac niet minder geschaad worden, of door het mengsel op nieuw ten val komen, dan wanneer hij het onder zijn eigen naam «sterke drank» had. gebruikt. (De stem der liefde.) 4 Nov. '91. Middelburg. De groote zaal van het Schuttershof was Maandag avond stampvol, toen aldaar voor «Luctor et Emergo» de af.l. van het Ned. Chr. Werkliedenverbond «Patrimonium», als spreker optrad, de heer Joh. van de Steur, van Haarlem, over het onderwerp «De middernachtzending. Wjj zijn allen belanghebbenden. Zijn wij ook allen belangstellenden Met gebed en het zingen van Ps. 1195, werd de verg. geopend, en leidde Dr. J. L. Heldring met een kort woord, en na het voorlezen der gelijkenis van den ver loren zoon, den spreker in. Alleen de moreele zijde van het prosti tutievraagstuk besprekendbehandelde spreker de vraagWat kan en moet gedaan worden tegen de ontucht, die worm, welke knaagt aan ons volksgeluk, zoowel bij aan zienlijken als armen, bij ouden als jongen wordt aangetroffen, en ook meer dan men vermoeden zou, in 't stille Middelburg, op 't vrome Walcheren, ontzettende afmetingen heeft genomen. Kon spreker de vorige week, toen hij hier optrad, alleen over de middernachtzending in t algemeen spreken, thans, nu hij na enkele dagen hier te hebben gearbeid, den toestand te dezer stede kon beoordeelen, achtte hij het van hoog belang daarover in 't bizonder te spreken, 't Was hier dringend noodig, even noodig als in groote en drukke plaatsen dit kan spreker met overtuiging zeggen, nu hij in enkele dagen hier meer dan twaalf publieke huizen wist, dikwerf bezocht door kinderen van 44 jaar, die de liederlijkste taal slaan en in ongebondenheid vaak oude ren overtreffen, 't Is Gods bevel daartegen ten strijde te trekken, zooals de midder nachtzending ook hier is begonnen te doen met een vriendelijk woord en een helpende handreeds zoo menigeen is daardoor teruggekeerd. In 't bizonder richtte nu spreker het wooid tot de ouders; bij hen lag zooveel schuld door gezelligheid in 't huisgezin tecbrengen, door te trachten de kinderen aangenaam en nuttig bezig te houden, kan zooveel kwaad voorkomen worden. Ouders prent uwen kinderen toch ook in dat liet huwelijk rein is en dat het heilig moet zijnlaat uwe kinderen geen kennis aanknoopen op straat; die is daar voor geen terrein, dit moet in 't huis worden gedaan. Hoe vaak gebeurt het niet in Middelburg dat een paartje zijn eerste kennismaking heeft te danken aan 't fla- neeren des avonds in de Langedelft En waar wordt die kennismaking dikwrf voortgazet In een bierhuis, zooals er hier een bestaat, waar jonge paartjes vaak 2 uur in een donker prieëel zitten. O, dat ontzettend scharrelen 1 riep spreker, hoe menigeen is daarvan reeds het slachtoffer geworden. Oudersgaat uwe kinderen na, en weest niet langer zoo onachtzaam omtrent de uwen, want wat g« zaait, zult ge ook maaien. Waar de ouders tekort komen, daar voorziet vaak de chr. liefde, daar moet ieder helpen die Jezus lief heeft, het woord van den apostel betrachtende «Ik ben allen alles geworden, opdat er eenigen zouden behouden worden.» Er is ontzaglijk veel te doende middernachtzending kan slechts tot heden toe op kleine schaal arbeiden, omdat ze den steun ontbeert die haar toe-

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1891 | | pagina 1