CAO ART'S! Zoon. ;chool Ie Boot i T. Parijs in 1871* 1891. Ho. 129. Dinsdag 4 Augustus. Vijfde Jaargang. VERSCHIJNT G. M. KLEMKËRK, .te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIES f 0.271 LNDEL. Imsterdam. VICAT. |LR DOES LZ., ÜRG. lUWMAN. Is A s. elkfn MAANDAG- WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND Prjjs per drie maanden franco p. p. ƒ0.95. Enkele nummers/0.02f. UITGAVE VAN en van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent Familieberichten van 1 5 regels 50 cent. iedere regel meer 10 cent. [per Sb Kg. bus. BEKROOND. \eekening zonder p, daar elk Orgel genomen,dat niet j rijving voldoet. Ivan tevredenheid ag de Catalogi, tisclie Kerk-Orgels.] acie leverden wjj uitstekend blij- 1HTHEID staat 'n poeder de hand- middel om het luiverenhet ver- het niet voldoet even. GOES. Mssenkerke Terneuzen. EN wenschen ge- zich daartoe voor llden bij den heer |jjz.Pottenmarkt, des Donderdags, >u wen Urinalen. Mie soorten arti- avel- en Ivinder- ren. ROTTERDAM rg. 10,— u. AM naar GOES ürg. 5,— u. erdarn bij deD (GE,op'tHa- dam Nieuwe rug. ZONDAGSRUST. Door de Vereeniging tot bevordering van Zondagsrust werd eenigen tijd geleden een onderzoek ingesteld naar de Zondagsrust van politie-beambten, in enkele van de grootste gemeenten van ons land. Het ver slag is thans bekend geworden en daaruit blijkt o. a. Rotterdam. De inspecteurs hebben 14 dagen 'sjaars verlof. Van de onder inspec teurs is er een in den regel des namiddags vrij aan elke afdeeling, de overigen zijn één Zondag in de drie weken vrij. De agenten le kl. hebben een vrijen Zondag om de 3 weken, de agenten 2de klasse en die der 3de klasse hebben iedere maand een halven dag vrij. Deze halve vrije dag valt op een Zondag bij de agenten 2de kl. eens in de 15 weken, en bij die der 3de kl. 2 a 3 keer per jaar. Het resultaat is dusagenten 2de en 3de kl. geen Zondagsrust. Amsterdam. De agenten kunnen over een derde der Zondagen beschikken, dus 16 a 17 per jaar. Schiedam. Hoofdagenten, inspecteurs en agenten bijna rusteloos door dienst. Geen Zondagsrust. Delft. De agenten hebben om de 6 weken vrij, maar dan hebber, zij voorat nachtwacht gehad, en moeten dus slapen, daar zij ook den geheelen Zondag in dienst zjjn geweest. Leiden. De agenten hebben om de 5 a 7 weken een Zondag vrijdus ieder 9 Zondagen per jaar. Den Haag. Des Zondags bijna alle beambten dienst, en wel dan het meest, en des zomers door het bezoek der vreemdelingen; vergrooting, zoo niet verdubbeling, van het personeel wenschelijk. En niet alleen de politie, ook de beamb ten aan de sporen hebben het op Zondag nog maar al te druk. Bedenkt men nu hierbij dat binnenkort twee groote ongelukken juist op Zondag met den spoortrein plaats luidden, dan zal men toegeven dat vermindering van Zondags- arbeid bij den zoo gespannen zwaren arbeid van het spoorwegpersoneel broodnoodig is. Is het niet bedroevend dat op een der Zondagen waarop dit hartverscheurend treinongeluk plaats had, de Nederlandsche Vereeniging tegen overdreven Zondagsrust vergaderde om maatregelen te nemen tegen te veel Zondagrust bij post- en spoor waarvoor naar zij gelooft, kans bestaat De kerk en de liberale partij kunnen in dezen veel goed maken. De kerk met toezicht te houden op heiliging van den Dag des Heeren, vooral door de jonge leden. De liberale partij met terug te komen op haar streven om den nijveren werkman aan zich te verbinden met hem de gelegenheid te openen voor gratis- of goedkoope uit- FEUILLETON. {Eene bladzijde uit de dagen der Commune.) Het Comité dat den opstand en de moorden «leidde», vaardigde een oproeping aan het volk uit, gevolgd door verschillende andere, waarin het verwittigd werd dat de Parij- zenaars het «juk hadden afgeworpen,» aan gemaand werd om ordelijk te zijn en opge roepen om de verschillende besturen, ge meenteraden enz. te benoemen. Al dadelijk, werd een gedelegeerde, een afgevaardigde, benoemd om den Pruisischen zaakgelastigden te zeggen, dat de vredes voorwaarden geëerbiedigd werden. Het volk begon zich al meer in te beel den dat deze wijken in een staat van beleg verkeerden, en dat zij het dus heel druk moesten hebben. Daarom haalden zij de steenen uit de straten en maakten er barricaden van, steenhoopen van een meter hoog, waarbij zij schildwachten plaatsten die hen bij naderend gevaar zou Jen waarschuwen. Het had echter veel meer van een spel dan van werkelijkheid. Comisch is het dan ook te lezen dat het Comité uit de nationale garde in een proclamatie aan het volk liet vragen om toch vooral met deze barricades den toegang voor de wagens met levensmiddelen niet te versperren. De Parijzenaars zijn den grooten kinde ren gelyk. Zij moeten altijd wat te doen hebben, en verloochenen zelfs bij de schijn baar ernstigste zaken het naieve, liet ondiepe van hun volksaard niet. Maak barricades, maar versper er den weg niet mee. Men moet Parijzenaar zijn om het bespottelijke van deze opdracht niet te beseffen. Aanvankelijk meende men dat aan het stapjes op den Zondag. Juist daardoor toch wordt, vooral in den zomer, de taak onzer tram-en treinbeambten buitengewoon zwaar. Ook deze menschen zijn menschen en hebben dus recht op een vrijen Zondag. Thans moeten zij werken ten believe van hen die den Zondag beschouwen als voor hen gemaakt, om het er dan eens goed van te nemen. Maatregelen waardoor de liberale par tij wel hare gelederen versterktdoch tevens koren aandraagt op der secialisten molen. Y Lofrede op de verdraagzaamheid der liberalen. De burgemeester van Leiden, de heer de Laat de Kanter, was ook tegenwoordig bij de plechtigheid der onthulling van den ge denksteen voor John Robinson. Nadat de feestrede was uitgesproken en eenige Engelsche en Amerikaansche sprekers woorden van hartelijke waardeering aan de nagedachtenis van hun geloovigen landge noot hadden gewijd, nam ook de Leidsche burgemeester het woord. «Het was een groot man en een groote tijd, aan welke men hulde had gebracht, zeide de heer De Kanter, maar in één opzicht is onze stad hem vooruit, dat is in oprechte verdraagzaamheid van anders denkenden in godsdienstige gevcelens. Geen vrees dus, dat dit gederikteeken gevaar van moedwil of veronachtzaming loopen zal. Toch meende de heer De Laat de Kan ter bij deze gelegenheid te moeten opmerken dat het beginsel van onbegrensde ver draagzaamheid, zelfs hier te lande, nog niet zoo heel oud is. Nauwelijks eene halve eeuw is het geleden dat andersdenkenden om des geloofs wil binnen onze landpalen vervolgingen te ondergaan hadden, aan welke wij met schaamte terugdenken. Maar, voegde hij er bij, de verdraagzaamheid wa«, ook toen reeds, diep geworteld in den volksgeestmen had alleen verzuimd de wetgeving er mede in overstemming te brengen, en zoodra was het niet gebleken dat er dissidenten waren, en dat deze, bjj eene strikte toepassing der wet, aan ver volging blootstonden, of de wetgeving werd veranderd. Daarom te meer aanvaardde hij nu met vertrouwen de opdracht, hem door den National Council gedaan, en kon bij beloven er aan te zullen beantwoorden». Wij betwijfelen of het Engelsch-Ameri- kaansch gezelschap veel geloof hecht aan de verzekering van den heer De Kanter, dat het hedendaagsche Leiden den vromen Robinson in verdraagzaamheid ver vooruit is. De liberalen en in het algemeen den christelijken godsdienst vijandige menschen hebben het altijd over de onverdraagzaam heid der christenen en het is nog altijd waar wat Da Costa eens sprak: »Wat is de wereld niet ingenomen met kinderspel der Parijzenaars wel spoedig een einde zou komen. Doch na verloop van eenige dagen bleek het dat er meer ernst was in de beweging das men gedacht had. Vooral in de nabijheid van het raadhuis begonnen de krijgstoerustingen een kwaden keer te nemen. Telkens kregen de natio nale gardes versterking, daar velen uit de gelederen der regeering tot hen overkwamen. Zij werden met open armen ontvangen. En het zonderlingste van de geschiedenis was dat de geheele oproermakersbent bijna lot aan het einde van den burgerkvijg door de regeering werd bezoldigd. Het is dan ook een feit dat velen zich bij de beweging aansloten, dewijl zij langs dezen weg op gemakkelijker wijze hun dageljjksch brood verdienden, dan door in hunne gewone bezigheden te blijven. Ook het comité breidde zich uit. Van 20 leden steeg het tot 35, en de meesten waven gelukzoekers van het minste soort. Daar had men onder anderen Groussel, een verloopen student in de medicijnen. En Valles die verdacht werd in den dienst van den verjaagden keizer de rol van spion ver vuld te hebben. Voorts den generaal Clu- seret, een held met een treurig verleden. Hij was officier geweest in Algiers, waar hij weggejaagd werd wegens diefstal van dekens. Daarna had hij een burgerlijke betrekking als rentmeester gekregen, doch moest al spoedig wegens knevelarijen van de bewoners der plaats het veld ruimen. Vervolgens nam hij dienst bij de pauselijke zjuaven, en vertrok van daar naar Zuid- Amerika waar hij generaal werd in dienst der Zuidelijken in den oorlog van '1863 te gen de Noordelijken. De verachteljjkste van allen was de ad vocaat Felix Pyat, die een onverzoenlijken haat had tegen alle regeeringen, een man die menigen moord op zijn geweten had, het woord verdraagzaamheidzij zou het wel rnet gouden letters boven alle kerkdeuren willen laten plaatsen. Doch zoodra komt bet niet hij hare lieden aan de beurt om iets te moeten verdragen, ot zij betoonen zich de alleronverdragelijkste menschen van de wereld te zijn, en stooten en dringen allen uit den weg die hen in den weg staan.» Oranjevaan V Loonsver korting. Door de socialisten wordt vreeseljjk ge scholden op de uitbuiters en uitzuigers. Met allerlei uitgezochte woorden, die allesbehalve wel luiden, worden de bezittende klassen aangewezen en betiteld. Dat dit schelden en razen in het geheel niet te pas komt en onder fatsoenlijke menschen geen plaats kan vinden, spreekt van zelve. Dat er ook ontzettend veel overdrijving is in het be spreken van liet uitzuigen en uitbuiten van den werkman door de meer bezittende standen, blij kt bij menige gelegenheid. Toch bestaan er toestanden die onrechtvaardig, die inderdaad onmenschelijk zijn. Toch zijn er mannen en vrouwen, die door God met aardrche goederen zijn bedeeld en zelve een lui en wellustig leven leiden, die hunne knechten en hunne meiden, hunne werklieden en arbeiders onthouden wat hun rechtmatig toekomt en die aan neringdoen den den uitersten penning afdingen, en ze dan nog maanden en soms jaren laten wach ten naar hun geld. Toch zijn er heeren en vrouwen, zelts met een Christelijken naam en met een Christelijk kleed aan, die hunne arbeiders zoo min als het moge lijk is, laten verdienen en woningen aan hen verhuren, die zjj niet zouden willen voor hunne paarden. Toch zijn er Chris telijke heeren en vrouwen, hooggeplaatst in de maatschappij, die zeiven in weelde leven en op den dag des Heeren lijden en rossen, maaltijden geven en maaltijden gaan houden, en wier arbeiders nog geen 50 cent daags ontvangen, zoodat hun maal tijd zeer sober is en zjj nauwelijks een Zondagskleed hebben. Roept daar de loon der arbeidslieden niet tot God Zegt het geweten dier heeren en vrouwen hun niet meer, dat zij onrecht doen en dat er tegen hen en tot God wordt gezucht Hooren deze lieden niet de stemmen, die er opgaan uit de scharen der socialisten, naar wraak en vergelding? Beseffen zulke lieden niet in welk gevaar zjj de geheele .maatschappij brengen Zien zij het niet in, dat zjj in dezen geene discipelen van Jezus zijn, en zichzelven in gevaar brengen, indien er ooit een uitbarsting van het socialisme; en de volkswoede komen mocht Bie heeren en vrouwen moeten het be denken, dat er ook voor hen een dag komt, waarop zjj voor den rechterstoel desHeeren zullen komen en dat die rechter dan zeg- reeds voordat hjj in het Comité zitting nam. En aan dergelijke menschen was nn het bewaren van rust en orde toevertrouwd. Ken vroegere tooneelspeler. zekere Bergeret, had het thans tot generaal gebracht en betoonde zich volleerd in het plegen van gruwelen. Omtrent dezen zullen wij nog wel meer vernemen. Van dit Comité waren de verschillende proclamaties (afkondigingen) uitgegaan om de kiezers op te roepen tot het kiezen der nieuwe vertegenwoordiging, bekend onder den naam van de Commune. De verkie zingen zouden den 23 Maart plaats hebben. Door tal van wettige regeeringspersonen, hooggeplaatsten en dagbladschrijvers werd tegen deze daad van opstand tegen liet wettig gezag met nadruk getuigddoch het Comité beijverde zich al hunne protes ten te ontwapenen. In naam der Vrjjheid opgetreden, gaf het al dadelijk blijk hoe het die vrijheid wenschte op te vatten. Een der grootste Parjjsche dagbladen, Ligaro, ondervond dit op zeer onaangena me wjjze. Een afdeeling nationale garden plaatste zich voor de deur der drukkerij, eenige manschappen gingen naar binnen, legden beslag op de persen, vernietigden de kopie en distrubueerden (vernietigden) het geen gezet stond. Zoo geschiedde het met verschillende andere dagbladen, zelfs dezul ken die zich met het doel der Commune, Parijs een zelfstandig beheer te geven, zeer goed konden vereenigendoch geen lust hadden aan het onwettig bewind van dit opgeworpen Comité. En waarlijk, wie de proclamaties! van dit Comité leest, die verkrjjgt den indruk dat in de vertegenwoordiging en regeering der stad inderdaad verbeteringen werden toe gezegd, waarmede velen zich hadden kun nen vereenigenalleen maar de wjjze waar op dit bestuur zich de macht had geroofd gen zal«Geef rekenschap van uw rent meesterschap «Voor zooveel gij dit een Mijner minste discipelen hebt gedaan, hebt gij het Mij gedaan {Roeper.) 2 Augustus. Onze beminde Koningin Regentes vierde gisteren haar 32sten geboortedag. Haar en onze geërbiedigde Koninginne, wenschen wjj met dit voorrecht geluk. Spare de Heere nog lang het leven dezer hooggeplaatste Vrouwe en bekrachtige Hij haar om door eene Hem gewijde opvoeding hare dochter op te leiden voor de zware regeeringstaak die haar eens wacht. Vooral thans, nu van zekere zijde de naam der Koningin Regentes, veel meer dan haren Gemaal den helaas ontslapen Koning lief zou zjjn, en veel meer dan men met den Koning zeiven zou gedaan hebben, in verband met de deftigste waarschuwingen en bedreigingen en met de ministriëele crisis, genoemd wordt, omringe het Oranje- lievend volk deze vorstin met zjjne sym pathie en gedenke aan de apostolische ver maning in betrekking tot de voorbidding. 3 Augustus 1891. Wjj vestigen de aandacht op P. A. Janssen's Zeeuwsehe Reisgids, waarin alle plaatsen in onze provincie genoemd worden, met aanduiding hoe men ze van Middelburg uit kan bereiken. Voor wat Walcheren be treft wordt de te volgen weg aangewezen. Moge de schrijver dit in een 2e. jaargang van alle gemeenten kunnen doen. Ierseke is ook per omnibus van 't station Kruininge te bereiken, en Wemeldinge's logement Ge meentehuis kreeg slechts een anderen eige naar. Overigens vermeldt deze Gids alle reisgelegenheden met tarieven, enz. en voorziet dus werkeljjk in een behoefte. Een opmerkelijk adres. «Het Vaan» del» schrijft: ln Friesland doet zich vaak het feit voor, dat Kerkvoogden en Notabelen eener Ned. Herv. gemeente leden zijn van de Volks- partjj of Socialisten. Denk aan St. Anna Parochiewaar, Domela Nieuwenhuis en andere woordvoerders dier partij openljjk in de kerk optraden. Met deze heeren zit men vrijwel verlegen. Wat er aan te doen. Circulaire's baten weinigmaar 't was toch wel in het oogloopend, dat men deze heeren hun pad liet gaan. Thans heeft de Classikale vergadering te Franeker, waar de orthodoxe en moderne partij even sterk zjjn het volgende adres aan de Syr.ode der Ned. Herv. Kerk ver zonden «De Classikale vergadering van Franeker in aanmerking nemende het feit, dat al om deze verbeteringen te ondernemen, maakte dat niemand er zich mede ver eenigen kon, zonder mede-schuldig te staan aan een daad van revolutie in hare slechtste beteekenis. Van daar ook die maatregelen van ge weld en bedrog, waartoe deze zoogenaamde regeering de toevlucht moest nemen. Ver scheidene personen werden onschadeljjk ge maakt, dewijl zij de verkiezingen ontraadden, of de lieden tegen het Comité opzetten. En toen eindelijk de verkiezingen plaats hadden, werden verscheidene personen gekozen ver klaard, niettegenstaande lang niet het ver- eischte aantal stemmen op hen uitge bracht was. Een paar dagen daarna werd de Com mune uitgeroepen. Voor het Raadhuis waren het Comité en de leden van de commune vereenigd, allen kenbaar aan de roode sjerp, terwjjl op den achtergrond de roode vlag der revolutie prijkte. In gesloten rijen stonden de bataljons geschaard en een eerverdoovend gejuich van «Leve de commune»! gaf goedkeuring aan den nieuwen staat van zaken. Natuurljjk ontbrak bjj de plechtigheid de «Marseillaise», het lied des oproers niet. Het opgewonden volk bezong den nieuwen gulden tjjd der vrjjheid in alle tonenen het waren niet allen nuchtere stemmen, die zich paarden aan het algemeen gejuich. Zou de commune, op zulk een wijze inge haald den vrede herstellen, de ware vrjjheid vestigen eendracht en welvaart deen terug keeren Die het in blinde opgewondenheid aan den avond van den 28 Maart misschien in ernst gewaand had, zou spoedig genoeg van het tegendeel overtuigd worden. Neen, zelfs de grootste mannen onder hen zouden ervaren dat hunne vrjjheid slechts de vrjjheid vaneen vogel op dekruk mochtzjjn (Wordt vervolgd

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1891 | | pagina 1