1891. No. 113. Zaterdag 27 Juni. Vijfde Jaargang. VEKSCII IJ IV T G. M. KLEMKERK. te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTE\TlEi\ „Getuchtigd doch niet gedood V N-. ELKEN MAANDAG- WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND Prjjs per drie maanden franco p. p. 0.95. Enkele nummers/0.02f. UITGAVE VAN EN van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent Familieberichten van 1 5 regels 50 cent. iedere regel meer 10 cent. De electorale, de verkiezingstrijd is ge ëindigd met de nederlaag der anti-liberale partjjen, en voornamelijk met ernstige sla gen aan de antirevolutionaire partij. Zij toch verloor de leden Heemskerk, Engelberts, Brantsen, Glinderman, Van Kem pen, De Vries, Okma en van Wassenaer. De conservatieve heer Schimmelpenninck en de eminente Dr. Schaepman moesten mede het veld ruimen voor liberalen. Zoodat de liberale partij thans met de radicalen mede 55 leden telt, de antirevolutionaire 20 in plaats van 28en de roomschen 25 in plaats van 26. Dat Dr. Schaepman, die voor 10 leden telt, volgens de N. R. O., werd uitgeworpen, werpt weer voor de zooveelste maal een eigenaardig licht over Nederlandsche toe standen en stembus-manieren, en zal ,onder de gelederen der Roomschen heel wat op schudding veroorzaken. Als de antirevolu tionairen zich nu maar van leedvermaak onthouden. Dr. S. zou zeker niet zijn ge vallen, als hij met de fractie Vermeulen HarteBahlmann had willen medewerken om de z. g. belangen der kerk of hoogere klassen ondergeschikt te rekenen aan die des Vaderlands. Dat hij dit niet deed, en daarom viel, strekt hem tot eere. En dia den val van hun hoofd en leider veroor zaakten, zullen wel eens, bij meer nuchteren blik op de dingen, vragen wat zij deden. En de Liberale partij zal dus nu weer de teugels in handen kunnen krijgen. Of ze ze nemen zal, moet Nederland afwachten. Van waar nu de overwinning door de krijgsscharen der Liberalen behaald Zeer zeker mag de Legerwet als een voorname oorzaak worden aangemerkt. Zulk een wet is nooit populair, en het mag den Raadsleden der Kroon wel tot eere gerekend worden, dat zij onzen Koning hebben gead viseerd toch die wet in te dienen, wijl het landsbelang dit eischte, al moest het dan zijn ten koste hunner zetels. Alle verschillende oorzaken zullen we niet nagaan. Dat twee minderheden nooit den strijd zullen kunnen volhouden, tegen een aangesloten meerderheid, zoo zij ook niet de gelederen, voor tijd en wijle, sluiten, is klaar als de dag. Daarom mag het ons als reeds meer gezegd -r- nog verwonderen dat in zoovele districten onze candidaten zon der hulp der Roomschen gekozen werden, en in andere bij de herstemming bijna zon der dat de Roomschen medewerkten, toch onze vertegenwoordiger het pleit won. Toch zou het ons kunnen smarten, maar niet mogen verwonderen, als èn liberalen èn roomschen hun wapens tegen onze be ginselen, tegen ons keerden, indien werke lijk der liberalen en roomschen beginselen meer belijders telden dan die de onze omhelzen. Doch dan zouden ook on verbloemd die liberale en roomsche wapenen moeten zijn gebruikt. Van de laatste zwij gen we nu, wijl de beschouwing en ver houding van en ten opzichte der legerwet den strijd derwijs hebben verval&cht, dat van beginselen-strijd geen sprake kan zijn, tenzij dat opoffering van land en toekomst aan hersenschimmige gevaren voor de kerk beginselen-strijd heeten moge. Maar de Liberale partij, nu als overwin naar uit den strijd, gekomen, mag wel be ginnen met hare wapens te verbergen en te verkoopen, als er koepers voor te vinden Zi.n, want zooals zij streed is wellicht nim mer gestreden. Wij zwijgen van het praatje van niets-doenvan de vrijmetselaars- en pokkenfabeltjesvan varkentjes- en jenever argumenten, van al die onverkwikkelijke en misère dingen waarop het denkend deel ons ditmaal vergast heeft. Maar wat niet mag worden voorbijgegaan, maar in het volle licht gesteld is de persoonlijke strijd tegen Dr. Kwjper, en het gebruiken der Hervormde Kerk. De persoonlijke strijd tegen Dr. Kuyper dan is zóó grof geweest, en zóó alle grenzen van betamelijkheid overschrijdende, dat, wie niet veel meer couranten leest dan noodig om op de hoogte te blijven, er zich geen denkbeeld van kan maken. De partij van den heer Kuyper, vooral tegen den heer Kuyper, als één man tegen Dr. Kuyper zoo luidde het in de advertentien en manifesten. Natuurlijk om op de hand te krijgen allen die wegens de doleantie Dr. Kuypers naam niet te best kunnen verdra gen. Maar weet ge wat een treurig ding is Ditdat de belijders van den Christus, het doet er niet in welke kerkelijke groep zij ingedeeld zijn, niet hebben begrepen dat de steenen en pijlen, op den veldheer ge richt, bedoelen het leger te vernielen. Niet yvat Dr. Kuyper onderscheidt van anderen, maar wat hem verbindt met allen, is de steen des aanstoots. Dr. Kuyper heeft ge lijk Groen van Prinsterer èn Da Costa èn Bilderdijk èn Stöcker en wie nog meer, één fout gehad, om nl. een woord in het hart te werpen, «een conscientiekreet voor het recht van den almachtigen God, tegen het onrecht van den machtoverschrijdenden Staat». Dat is het, waarom alle wapens op hem zijn gericht. Of is men nog zoo on- noozel om te denken dat het den liberalen belang inboezemt ef iemand ethisch, gerefor meerd, darbist of in doleantie is, wanneer hij weigert te buigen voor der liberalen afgod, wetenschap of Staat, al naar men wil Wie gelooft dit En daarom dienen bij ernstige belijders van den Christus, bij antirevolutionairen, zulke lasteringen geen plaats te kunnen vinden. De geschiedenis is daar om jte be wijzen, hoe de liberalen in al hun ssha- keeringen, van de deftige conservatieven af tot de ultras toe, onze mannen steeds tot mikpunt van hun spot en hoon hebben gekozen. Men leze eens bij Dr. Vos, op dit punt zeker wel betrouwbaar, hoe onze uitnemende Groen van Prinsterer ge hoond en gesmaad is,» hoe Tielsche, Arn- hemsche Crt., IJselbode, Herkauwer, en Fakkel en tutti quanti hun gal spuwden op dezen edelen en strijder voor recht en waar heid. En Groen doleerde toch nietwas niet eens afgescheidenmaar Hervormd, tot het laatst toe. «Indien zij Mij vervolgen, zij zullen ook u vervolgen», heeft de Heere Jezus een maal gesproken. Maar indien nu wie Zijn volgelingen wezen willen, zoo kleurenblind zjjn, dat zij den aard der vervolging niet meer onderscheiden, en de vervolgers zij delings steunen door nota van hun laster te nemen, wat moet het dan worden? Er loopt een ondankbare trek door ons volkskarakter, schreef Dr Kuyper dezer dagen. En dat hebben allen ondervonden die voor de geestelijke belangen in de bres stonden. Voor Piet Hein, die zilver in de schatkist brengt, een standbeeld, maar de anderen Of zou geld wezenlijk het «Summum bonum» het hoogste goed zijn Men zou het haast gaan denken. Vóór ons hebben we liggen een ernstig woord tot de kiezers in Bergum. Daar trad de heer de Vries, Hervormd af. De heer mr. de Kanter, ongeloovige, is candidaat van de liberalen. En wat moet nu de kiezers bewegen, niet op de Vries maar op de Kanter te stemmen De meerdere voortreffelijkheid van de liberale beginselen boven de onze, voor maatschappij en sociale leven O neenDe goederen der kerk, weet uOnze Ned. Herv. kerkEn het hart der mannen die het schreven, trilde van angstDe goederen en traktementen worden als lokaas gebruikt om liberalen te doen kiezen, liberalen, die nog al rondbazuinen dat de politiek niets met den godsdienst te maken heeftNiets, weet ge Vóór ons ligt een woord tot de kiezers in Amersfoort. Wat is daar der liberalen strijdleus? De «oude Groote Kerk» (met hoofdletters) Candidaat, der onzen was de niet aan doleeren denkende Schimmel penninck. Maar de «Kerk» ziedaar de onbe taalbare hefboom, die alle andere argumenten overbodig maakt Vóór ons ligt een stuk aan de Franekersche kiezers. Daar trad af de heer Lieftinck, vroeger bedienaar van den Godsdienst, maar modern, thans om geen lief ding iets van Boven verwachtend, als hij zelf zich uitdrukte dezer dageneen spotter, die de grenzen van het betamelijke zelfs niet meer kent, en van wien we niet meer zeggen zullen. legenover hem stond de christen werkman van Vliet. En hoe heeft men Lieftinck in de Kamer gebracht? Luister«Dat dus ieder, die het wel meent met onze kerk en nog niet vergeten is, welke belofte hij eenmaal afleqde toen hij in de gemeenschap der kerk is opgenomen, zjjn stem nooit mag geven aan den heer van Vliet, maar met een gerust geweten mag kiezen den kandidaat der liberalen.» Wat dunkt ons De Nieuwe Sprokkelaar schrijft: «Waarlijk, als onze Ned. Herv. 00 ,diep gezonken was, dat zij tot zelfbehoud de handen moest uitsteken naar mannen als de heer Lieftinck, dan ware zij onvoorwaardelijk verloren. God zij ge loofd dat het niet zoo is.» Goeddit laatste zij zoomaar waarom ging dan van de mannen aan het roer, van de mannen van gezag, geen woord uit van Wjj onderstreepen. ernstig protest, van geschokt en veront waardigd gemoed als men zag dat op dusdanige wijze de lieden bedrogen werden 1 Waar bleven de herders, toen de schapen misleid en verkocht, gerooid en geschoren werden Hadden ze dan geen kennis aan deze dingen, of hadden ze geen gevoel Of wisten zij niet dat hier een gruwelijk spel is gespeeld? Maar van waar die on kunde? Zeker, verschil van beschouwing, van waardeering is mogelijkmaar een lijdelijk aanzien, als men weet wat met deze dingen gemoeid is voor volk en vader land als men weet dat hier door z. g. protestanten de gewetensvrijheid wordt be laagd, om welke te verkrijgen onze vaderen ter bloede hebben gestreden, wij vragen, is dat te verklaren Is het hun dan onbekend dat er in de staatsleer der liberalen voor alles plaats is, behalve voor de vrijheid des gewetens; be halve voor de ontwikkeling van het leven der kerk of gemeente Den liberalen mogen wij die vrijheid des gewetens slechts af- eischen, zoover de wet het toelaatwij weten dat hun beginselen tegen de onze staan als de wolven tegen de schapen. Maar van belijders van den Christus mag ge- eischt, en moet geeischt dat zij deze hoogst gewichtige dingen niet verdonkeremanen of neutraliseeren. Voor noch tegen is tegen Of men ga een anderen weg, beter dan de onze, maar doe het dan als 't u belieft spoedigvóór de Herv. kerk instrument van het Liberalisme worde. En dat de liberale partij slaagt met haar gebruiken van de Herv. kerk als stormram te gen de antirev. partij, is een hoogst bedenkelijk teeken des tijds. Welk een onkennis spreekt daaruitEn hoe gemakkelijk laat men zich dan exploiteeren door vrijdenkers en joden, die gedekt zijn door de namen van heusche, orthodoxe, hervormde, nederlandsche pre dikanten 4 Maar wij vertsagen nietOnze sterkte ligt niet in het getal leden in de Kamer. Onze beginselen zijn niet aan menschelijke wijsheid ontleend, en zouden niet zoo en zóódanig bestreden worden, als zij niet het kenmerk droegen van in Gods Woord te zijn gegrond. Als wij maar weer nauwer de gelederen sluitenen zal dan wellicht nog meer moeten worden gestreden tegen wie met ons op den zelfden bodem zeggen, en behoorden te staan, ons past getrouw heid en vertrouwen. Het gaat vaak door nederlaag tot verwinning. De dijken van liberalisme en clericalisme zullen hoe langer hoe minder bestand bljj ken tegen de woeste stroomen van socialisme en anarchie. Alleen wie Gods geboden bewaren, en alleen van die geboden ook voor de Regeering, voor een volk, voor ons volk, heil verwachten en zich aan het Kruis vasthouden, als het geneesmiddel tegen de giftige vruchten van den z. g. vrijheidsboom; alleen zij staan sterk en onwankelbaar. Het Kruis regeertterwijl 't Jeruzalem en Romen Laag aan zijn voet verwelken ziet! Zijn heerschappij is niet van menschen voortgekomen, 't Regeert en sterven kan het niet Het Kruis heeft menig storm bedreigende aan zien rukken, Maar 't stond altijd, en overal. Geworteld in God i zelf en zonder ooit te bukken Als onverwinlijk koning, pal 1 Kerkbeschermers In aansluiting aan ons hoofdartikel vestigen we de aandacht op wat inzake de kerkelijke goederen van de Ned. Herv. Kerk te Kam pen geschied is. Te Kampen toch bestaat het geval, dat de gemeente iti het bezit is der k e r- kelijke goederen en daardoor ook zedelijk gebonden is tot betaling der tracte- menten en pensioenen aan de predikanten der Ned. Hervormde Gemeente aldaar. De gemeente wilde echter van dien last ontheven zjjn, en benoemde daarom eene commissie om rapport over deze zaak uit te brengen. Die commissie bestond uit de heeren F. O. v. d. Dussen [lib.] Tak [lib. en M. Noordtzij [antirev]. De laatste zelfs niet eens lid der Ned. Hervormde, maar der Chr. Geref. gemeente. Daar deze commissie niet tot eene eens luidende conclusie kon komen, besloten de meerderheid en de minderheid een rapport aan den raad uit te brengen. De beide liberalen adviseerden niet langer de predikantstractementen uit te betalen en daar er geen gevaar bestond dat de gemeente de goederen zou moeten af- ■'•"«n, behoefde er dus ook niet van af- ■>mke te zjjn. h_. De minderheid der commissie [de heer Noord tzij antirevolutionair) advi seerde om met eerbiediging van historische rechten, een einde te maken aan den on- regelmatigen en onzekeren toestand. De heer Noordtzij adviseerde den gemeen teraad het college van Burgemeesters en Wethouders der gemeente opdracht en machtiging te verleenen, om behoudens be krachtiging van de wetgevenue macht in naam der gemeente. en met de Hooge Regeering in naam van het Rijk en met de Ned. Herv. Kerk, naar eigen reglementen daartoe wettig ver tegenwoordigd, aan te gaan eene overeenkomst, primo Jan. 1892 in werking tredend, waarin wordt verklaard en bepaald dat door de Gemeente in de G rootboekender Neder 1. Staats schuld ten name enten bateder Ned. Herv. Kerk te Kampen zal worden ingeschreven de som van... Let nu wel op lezer, de beide libera- 1 e n adviseerden de goederen te behouden voor de gemeente, de anti-revo lutionair adviseerde de goederen aan de Hervormde Kerk te geven als haar wet tig eigendom. Dit rapport verscheen 15 October 1890, doch de behandeling van het rapport werd tot 26 Mei 1891 van de agenda gehouden. Toen kon men niet langer het stuk van tafel houden, want er moest een besluit genomen worden tot al of niet betaling der vacatuurgeldeu in de vacature L i n d o n k. Het voorstel hield den Raad tot 6 ure bezig. De Voorzitter, de heer Boele [lib.] was tegen afdoening. Op voorstel echter van den antirevoh, den heer Noordtzij werd met 9 tegen 7 stemmen besloten tot afdoening. Nu achtte de Voorzitter 't noodzakelijk, de ingekomen memorie van den archivaris voor te lezen, ten einde alle leden vóór de beslissing er kennis van kregen. De lezing van het lijvige stuk hield ge- ruimen tijd aan. Doch al liepen ook zes [waaronder niet minder dan vier liberale leden] weg, er bleven nog tien leden tegenwoordig, zoodat de vergadering niet kon verdaagd of gesloten worden. Het mooiste van de zaak is nu dat de liberalen zich onthielden van stemming of tegen stemden. De heer Dujjmaer van Twist bracht dit in een debat te Gouda den heer Zaaijer onder het oog. Zeer zeker een beteekenisvolle ge schiedenis èn voor de verhouding der z. g. liberalen tot de kerkgoederen en voor de z. g. booze plannen der Antirevolutionairen, de eigendommen der Herv. kerk betreffende. 26 Juli 1891. --In betrekking tot het Zuiderzendings- feest, 8 Juli te Liesbosch te houden, berich ten wij nog dat het Nederl. Zendelingge nootschap belangrijke voorwerpen afstond uit zijn museum, die op het feestterrein ter bezichtiging gesteld worden. Drie muziekkorpsen zullen het zingen begeleiden. De feesttreinen loopen LeidenRotter damDordrechtBredaLiesbosch ;Gorin- chemDordrecht; 's-Bosch en Roozendaal Lage ZwaluweTilburg—Breda Vlissin- genLiesbosch en terug. Aan alle tusschen- stations worden reizigers opgenomen, doch door iederen teesttrein slechts aan énkele stations, dewijl twee of drie treinén óp een zelfde lijn rijden. Men lette vooral op de kleur der plaats- kaarten als in de programma's is aangegeven en voor het verlaten van het feestterrein op de kleur der seinvlaggen, die overeen stemt met die der plaatskaarten van den feesttrein die gereed staat. In de prjjzen der plaatskaarten is die van een programma begrepen. De plaatskaarten met programma's zijn aan de stations ver krijgbaar van 28 Juni tot 6 Juli, 's namid dags één uur of eerder, indien het bepaalde getal is uitverkocht. De Tilb. Crt. verneemt uit de beste bron dat de heer Mutsaers, gekozen voor Waalwijk en Eindhoven, voor Waalwijk zal aannemenvoor Eindhoven moet dus een nieuwe verkiezing plaats hebben. Uit Wijk bij Duurstede wordt aan het Centrum geschreven: De strijd is door de katholieken verloren, maar op eer volle wijze. Niet door ontrouw van eigen partijgenooten, maar door het verval der antirevolutionaire partij, die op geweldige wijze door de synodalen is bestookt gewor den, is de val van den «Roomsche» b' werkt. De liberale party en de synode

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1891 | | pagina 1