1891. No. 97. Donderdag 21 Mei. Vijfde Jaargang. in Verkoopiiiffen. VERSER IJ XT G. M. KLEMKKRK. te Goes F. P. D'HUIJj te Middelburg. PRIJS DER ADVERTEXTIEX Op afval bedacht. Suriname in de Tweede Kamer. lag 19 Mei. >or erven de Smit door 3 paarden, 5 melkkoeien rs, 3 ui eikschapen, var- .gens, melkgereedscliap, de Prins v. Oranje door huis en erf met regenbak, idag 20 Mei. foor erven de Smit door kabinet, bureaux, kasten l 't gerechtsgebouw, on- an wed. Luijkx te Sas v 3uwl. 2o. 325 cA. water- 4o. 35 cA. weg. 5o. 860 610 cA. djjk, 1650 cA. 0 cA. bou wl. en rietveld 5 cA. id.; 90 cA. bouwl, ater en 4 A. water, skerke, 2 uur by de ilaar, den binnendijk van stpolder 1.95.60 H. van entehuis 3 uur door not. ng weiland voor burgerl. -alf 3 in de Vergenoeging e bark „Jacobus Johan- ,44 register ton. er. 10 uur by weduwe Overman, ouderwetsch dden met toebehooren, spiegels, kleerkist, boe- k-, glas- en aardewerk, schap, eon paar gouden iak en oog. en bloedke- pris, bussen, kisten, ma chten, dranken, kruide- teenkolen enz dag 21 Mei. by Marcusse voor erven rallis Merens, 1.57.90 H. 1 Boonhoek. uur door not. Verhey heerenhi.is, erf en 33. 2o. huis en erf 115 ul K 7a. 3o. werkplaats aast. Woensdag en Don- sn 2—4 uur te zien. A. Risseeuw door not. inspan. En Vrydag igenaar door not. Mulock nhuis, schuurtje en erf, len loods voor afbraak. >rf Noordzandstr. 74 cA., 'snijder. Een aak 12 ton roeiboot. Het recht van c. 134 en 82a in Ooster kreek, 34 en 35 langs .g 23 Mei. Felius door not. Pilaar roor 7 jaren, lo. weiland Bart Jonker, 20. idem r, 8o. en 4o. Zuidhoek, en, 5o. Kapelle Oost id. Brouwer, g 25 Mei. foorkerkhof door van 2 boekenverzamelingen, lieën, schilderijen, pen- Bkenkasten, van dr. de en ds. v. Braambeek, van 10-3 uur. g 26 Mei. de Balans, sigaren. Inl. ag 27 Mei. stede „Trouw voorgoud" 1 uur, 1 17j. bruin mer- Ikkoeien, 1 jarige vaars, erkalf, 2 schapen met )pers, vet varken, markt- menwagen, 3wielskar, - en werkhout, meubels, irdewérk. Modde door deurw. landbouwgereedschap. Damstraat by N. Bom iouwer voor Hoebeke, 2 tafels, 12 stoelen, lampen, spiegel, wieg, 1 mahoniehouten ka- 2 klokken, 2 kachels, tafels, stoelen, brand- ist, 8 kruiwagens, 15 glas- en aardewerk, 2 29 Mei. in de Stadswynkelder oot door not. Roelof, n Oud-Coi tgeenpolder, rkepolder. 5 Juni. door not. de Ronde r voor erven jhr. van lts „Bloemenheuvel", nmpen, koetshuis, stal- I oi, vijver, moestuin,-^fr dagelijks uitgezonderd 2—4 uur. Inl. de heer Inschrijving, lo. onder Oiidelande. 2o. [lande Zakpolder. Inl. U elken MAANDAG- "WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND Prijs per drie maanden franco p. p. ƒ0.95. Enkele nummers0.02'. UITGAVE VAN EN van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Bij dit nommer behoort een Bijvoegsel. YK- Goes ook voor Kloetinge, Kattendijke, 'sHeer Hendrikskinderen en WEsekerke. Van 21 Mei tot 2 Juni. Ge belijdt niet een Christus alleen voor de redding uwer ziel, maar een Christus die «alle macht in hemel en op aarde» ont ving, in wiens hand ook het lot van wol keren en staten ligt, die de volkeren dwingt om ook als volk voor of tegen hem partij te kiezenen die wie weet hoe spoedig in eigen persoon, en bekleed met goddelijke macht zal wederkeeren, om in de historie van alle volkeren in te grjjpen, en dus ook aan hun staatkundig bestaan eer einde te maken. En nu spreekt het toch wel van zelf dat het niet aangaat dit alles wel van de volkeren en natiën te belijden, maar zonder het toe te passen op uw eigen volk en zonder er mee te rekenen in Nederland, te rekenen ook nu. En wat is ons nu aangaande dien afloop der historie aangezegd door Jezus en voor zegd door Zjjne heilige apostelen? Geeft het program, dat zij nu voor de historie der volkeren ontroldenuitzicht op een steeds voortgaande kerstening dier volkeren zoodat Jezus als Hij terugkomt, die volke ren als een eenig man onder de schaduw van Zijn Kruis zal vinden neergeknield? Eén heilige gelukstaat op aarde Gy weet beter want gij kent de vraag zoo vol diepen weemoed, waarmede Jezus uitriep: De Zoon des Memchen, als Hij zal wederkomen, zal Hij ook geloof vinden op aardel En ge kent niet minder de profetie van zoo bange en ontzettende worstelingen dat, als de dagen niet verkort wierden; zelfs de uitverkorenen zouden verleid worden.-» Het tegendeel is dan ook waai'. Ons is aangezegd, dat er veeleer een groote af val te komen staat. Dat «de koningen der aarde te zamen beraadslagen zullen tegen God en Zijn Gezalfde, om zijn banden te verscheuren en zijn touwen van zich te werpen.» Dat allerlei onheilige geesteD tegen Gods wil en wet in woeling zullen geraken. En dat deze tegenstand ten leste zijn toppunt zal bereiken in een ontzettende antichristelijke wereldmacht, die, als Chris tus ze niet brak, heel deze wereld voor eeuwig aan haar God en haar bestemming ontscheuren zou. En deze wetenschap nu en niets anders dwingt ook de Christenen in Nederland om zich de vraag te stellen, of in de historie ook onzer natie, en iD het staatkundig be leid van ons volk, al dan niet reeds de voorteekenen en voor weeën van deze anti christelijke ontwikkeling te bespeuren zijn. Een vraag waarop èn door Billeidyk èn door da Costa en door Groen van Prinsterer het besliste antwoord gegeven is dat wel waarlijk in de theorie en in de practijk der Revolutie, die in 1789 uitbrak, principieel deze anti-christelijke macht tot uiting is gekomen. Niet dus een weer overstroomd worden van Europa door het oude Heiden dom; want mannen als Aeschylus en Plato hadden nog nooit tegenover den Christus gestaanmaar veel erger, het opdoemen van een geest, die in heel het historisch leven der volkeren inslojp, en het hart der volkeren principiëel tegen Christus, als den van God gezalfden Koning, heeft ingenomen. Dit valsche beginsel nu beeft Nederland op het laatst der vorige eeuw ingehaald de toongevende klas.:e heeft het aan onze gedoopte natie opgedrongen, en als gif is het gedruppeld in schier al onze nationale instellingen, wetten en gewoonten. Een nationale zonde in ons te onver geeflijker, naarmate in geen land, zoo machtig als in Nedesland het Christelijk beginsel tot heerschappij was gekomeD. Sinds hebben de gebeurtenissen maar al te duidelijk de juistheid van dezen blik, dien Bilderdijk, Da Costa en Groen op den toestand buiten en in ons vaderland wier pen, bevestigd. De revolutie te Parijs is metterdaad gebleken niet maar eene wis seling van regeeringsvorm, maar eene wisseling van politiek stelsel te zijn geweest. Voor den eeredienst van den hoogen God is met het Humanisme de eeredienst van den mensch in de plaats getreden. De bestemming van den mensch is van den hemel naar de aarde verlegd. De Schrift is uiteengerafeld en Gods Woord smadelijk verworpen, om aan de majesteit der Rede hulde te bieden. Het kerkelijk instituut is misbruikt a!s instrument om het geloof te ondermijnen; straks te verwoesten. De volksschool heeft dienst moeten doen om het opgroeiend geslacht te ontwennen aan de vroomheid der vaderen. De hoogescholen zijn her schapen in instellingen waar het Darwi nisme den geestelijken adel des menschen aanrandt, door zijne schepping naar Gods beeld te loochenen. Genotzucht verdrong hemelzin. En «.emancipatie» is het wachtwoord geworden waarmee getornd werd aan den band van het huwelijkaan den eerbied dien kinderen hun ouders schuldig zijn; aan den zedelij ken ernst van onze vader- landsche zeden. Tot in het eind, eerst de Philosophie, en straks het Socialisme, hun stem verhieven, de eerste om voor zekerheid oris den twijfel in het hart te werpen en het laatste, om bij consequente ontwikkeling van de deftigliberale theorie nu ook op het geld en goed der bezitters toe te passen, wat de Liberalisten bestaan dorsten tegen God en zijn gezalfden Koning. Vraagt ge mij nu of het anti-christelijk karakter van deze eeuw daarom reeds onvermengd is, zoo geeft ook hierop de Schrift, en geeft de historie een eensluidend, eri wel ontkennend antwoord. Ons is in de Schrift aangezegd dat deze anti-christe lijke macht «eerst op het eind in al haar naaktheid op zal treden en dat hetgeen aan dat einde voorafgaat, een nog ontslui erd karakter zal dragen. Dat toonen de feiten dan ook. Immers zelfs de vreeselijke revolutiedie te Parijs losbrak, vertoonde, niet in haar beginsel, maar in haar uit werking, óók een onmiskenbaar goede zijde en ge zoudt ook hier te lande in de ge rechtigheid van uw oordeel te kort schieten, zoo ge bij onze Conservatieven geen waar deering hadt voor hun historische neiging uij onze Liberalen den vrijheidszin niet eerdet; in den Radicaal het gevoel voor rechtvaardigheid voorbij zaagten zelfs in den edeler Socialist zijn trek van deernis met zoo naamlooze menschelijke ellende voor niets rekendet. Noch op de personen onzer tegenstanders leggen we daarom een blaam, noch ook brandmerken we het bewuste motief, dat hen drijft en prikkelt. Wat we wraken, en in hen tegenstaan is uit sluitend nun heilloos, wijl van den Christus losgerukt, beginselen dit ongoddelijk be ginsel nu is bjj alle deze groepen één. Saam vormen ze ééne geestelijke familie, geteeld uit eenzelfden wortel. De vader van den Liberalist heet Conservatief; wat uit hem sproot, dient zich als Radicaal aanen de Socialist is het legitieme kind in de derde generatie. Dat begrypt nu de tegenstander niet, omdat hij denkt dat er geen Satan is, en dat er dus ook van Satan geen werking op de volkeren en personen uitgaat, om ze tegen Christus op te zetten en in het harnas te jagen. Maar gy verstaat dit wel. Gij hebt het in uw gebed, in het «Verlos ons van den Booze» uit uw Onze Vader geleerd en daarom gaat het voor u uitnemend wel j saam dat ge het onheilige beginsel in den j geest dezer emw beslistelijk wraakt; en toch dankt voor veel dat deze eeuw ons bracht, en de personen uwer tegenstanders als u vv medeburgers bljjft liefhebben, ja nog riiet alie hoop opgeeft op hun bekeering. Slechts één ding staat door het Maranatha onherroepelijk bij u vastGij moogt niet in hun raad bewilligen, niet met hen loopen, noch met hen samenspannen. Het vaderland mag niet aan hen overgelaten. Veeleer moet al wie Christus uit de hemelen verwacht, zich met alle oprechte belijders in den laade hartelijk vereenigen, om hun raad te wederstaan, en het vaderland aan hun verderfely ken invloed te ontrekken. En zulks nooit door kracht noch door geweld, maar altoos in den wettigen weg, alleen gedreven door den Geest des Heeren. Ga daarom van ons uit en wijke van ons alle man wien het om eigen eer of macht, om hooge post of geldelijk voordeel te doen is. Ore de toekomst van Christus en in verband daarmede om de redding van ons vaderland moet het te doen zijn. W are de beweeggrond onzer tegenstanders nu reeds in volstrekten zin anti-Christelijk, we zouden in dezen politieken strijd ons niet mogen mengen, maar met vreeze en beven hebben te wachten tot de Heere komt. Maar nu we weten dat ook in ons vaderland alle strijd der geesten ten finale moet uitloopen op een voor of tegen den Christus; en het voor ons vast staat dat het anti-Christelijk beginsel, hoezeer sterk gistend, toch de consciëntie der natie nog niet heeft toegeschroeidnu moet al wie in Christus, als Gebieder en Beschikker ook over ons vaderland gelooft, zoo hij zjjn vaderland waarachtigiijk liefheeft, voor de eere van Christus ook in onze staatkunde opkomenen is mits we dit met beleid en met een parigen schouder doen, de moge lijkheid nog niet uitgesloten, dat de geest van den afval bij ons worde gestuit. (Uit dr. Kuypers Rede ter opening der Deputatenvergadering, uitgave Wormser, Amsterdam.) Vrijdag vroeg de heer Gleichman namens de liberale partij den minister van Koloniën inlichtingen omtrent de treurige toestanden in Suriname, dat de gansche vorige week in voortdurenden geest van oproer verkeerde. De minister deelde mede van de koloniale staten het volgende telegram te hebben ontvangen «Na een ovatie van de negers aan den gouverneur, is heden de oproerige beweging van gisteren ernstiger voortgezet. Winkels en kantoren zijn gesloten. Politieagenten •zijn gewond en machteloos. De toestand is bedenkelijk. Wij verzoeken u den gou verneur per telegram te gelasten den procureur-generaal niet verder te verhinderen in de handhaving van orde en in de be veiliging van personen en goederen enden procureur-generaal te machtigen de hulp der militaire macht in te roepen.» Van den Gouverneur was bericht ont vangen dat aan een bepaald oproer niet te denken viel doch dat de oneenigheid tusschen de twee hoogste dragers van het gezag, den gouverneur en den procureur-generaal tot treurige gevolgen aanleiding had gegeven. De minister had beiden bewindsmannen telegrafisch gelast samen te weiken. Natuurlijk moest de minister in deze quaestie die men van twee zijden dient te bezien, niet te haastig in zijn oordeel zijn. De heer Keuchenius wees er op dat de gouverneur bij het grootste deel des volks zeer geliefd is; dit deel is in zijn sympathie gekrenkt door het ontslag van den gouver neur, en schoon zeer voor orde en gezag, zou het allicht tot verkeerdheden kannen overslaan. Opmerkelijk is dan ook dat de oproeren n 0 o. 3t ;r 0 door persoonlijke overreding van den Gou verneur terstond gedempt waren. Maar des avonds begon de politie rustige marktbe- zoekers te verdrijven natuurlijk op last van den procureur-generaal, en werd zelfs een neger door den commissaris van politie doodgeschoten. De heer Smidt, oud-gouverneur van de West spiak een rede uit, doorspekt met allerlei hatelijkheden aan het adres der regeering, en op een toon die ieder wel denkend liberaal bepaald geërgerd heeft. De heer Lieftinck ging zelfs nog verder. Hij wilde den gouverneur (dus feitelijk de Koningin) het gezag ontnemen en dit op dragen aan den comm tndant van het daar toevallig liggend oorlogsschip Sommelsdijk. Gelukkig waren niet alle liberalen het om trent deze opvatting van het koninklijk gezag met ds. Lieftinck eens. De heer v. Kerkwijk wilde zelfs de in terpellatie niet sluiten, maar de regeering onder voortdurend verhoor houden. Maar dhr. Gleichman, de kalme diplomaat, stelde alle hatelijkheden en grondwettige ketterijen ter zijde en dankte de regeering voor de inlichtingen. Inmiddels is een telegram van den Gou verneur ingekomen, meldende dat alles tot de rust is teruggekeerd. Bij deze mede- deeling maakt het volgende telegram van de koloniale staten een voor deze staten zeer comischen indruk ,,De Gouverneur heeft aan de negers, die hem een ovatie brachten, zijn opvolger afgeschilderd als hem gelijkgezind. De indruk is hoogst gevaarlijk. De R. K. kerk wordt bedreigd. De procureur-generaal wordt gesteund door de marine, schutterij en vrijwilligers. De toestand is daardoor minder angstwekkend.» Zou er wel één liberaal zijn die het gelooft Verbeeldt u, men is oproerig wijl een vriend weggaat. Maar die vriend zegt: Stel u gerust. Mijn opvolger is ook uw vriend. En nu zal men daarop nog oproeriger worden en de r. k. kerk bedreigen! 't Klinkt inderdaad zonderling. Een weinig voorzichtigheid in het gelooven van de eenzijdige telegrammen uit Suriname is noodig. Het gaat naar de verkiezingen moet u weten. En dan is persoonlijke dienst plicht, Suriname, en wat voor 9 Juni nog meer zal opgerakeld worden, stof genoeg om de kiezers op te warmen. De «liberalen» in Nederland en de West hebben het gezag aldaar veel kwaad gedaan met hunne drie jaren volgehouden agitatie tegen den gouverneur. Zoo hunne zonde maar niet op hun eigen hoofd terugkeert! Het telegram /an Zaterdagavond luidt aldus: Volmaakte kalmte liondt aan. En van maandag: Rnst blijft ongestoordseinen laat ik verder na. 20 Mei 1891. Bjj kon. besluit is de benoeming van rnr. F. J. Sprenger tot kapitein bij dedd. schutterij te Middelburg ingetrokken, en aan mr. F. J. Sprenger eervol ontslag verleend als le luit. bij genoemde schutterij. Voorts is met ingang van 10 Juni 1891 benoemd tot directeur van het telegraaf kantoor en brievengaarder te Bruinisse H. J. K. Buwalda, thans in gelijke betrekking te Wemeldinge. De heer J. Markusse Nz. te Wissen- kerke is niet herbenoemd tot dijkgraaf van den Onrustpolder (zooals wij abusievelijk meldden) maar van den Rijspolder. In de Donderdag te Ellewoutsdijk ge houden vergadering van ingelanden van het calamiteuse waterschap Ellewoutsdijk is tot gezworene, in de plaats van den heer M. Mol, die om redenen van gezondheid voor de betrekking bedankt had, benoemd de l- t, T it l- t n

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1891 | | pagina 1