1891. No. 92. Donderdag 7 Mei. Vijfde Jaargang. VERSCHIJNT G. M. KLEMKERK, te Goes F. P. ITHIJIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIES Nederland. üe belastingen in 6LJL y (?-. DE ZEEUW. elken MAANDAG- WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND Prys per drie maanden franco p. p. ƒ0.95. Enkele nummers0.02s. UITGAVE VAN EK van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Bij dit nommer behoort een Bijvoegsel. op Vervolg.) Over 1887/8 bedroeg de belasting paarden f677.000 verdeeld als volgt: Luxe paarden f 159.000 Landbouwpaarden 349.000 andere paarden 169.000 Over andere noodzakelijke wijzigingen van de wet op het personeel, niet met den landbouw in verband, zai ik niet spreken. 3. Patentrecht. Het patentrecht is eene belasting op beroepen en bedrijven. De landbouw is daaraan niet onderworpen, evenmin als ambachtslieden enz. die zonder knechts werken. Wat ook tegen deze be lasting in haren tegenwoordigen vorm is in te brengen zeker is het, dat die niet zwaar drukt. Het gemiddeld bedrag per aanslag voor de bieronder genoemde be drijven was over 1878/9 als volgt Naamlooze vennootschappen 2 pCt (der uitkeeringen f 1.384.00 Kantoren van administratie 129.- Bankiers en kassiers 70.14 Kooplieden, commissionnairs en (agenten (buitenlandsche) 51.60 Assuradeurs 51.57 Branders, brouwers en azijn makers 46.60 Kooplieden en commissionnairs (in effecten s 38. Reeders van schepen 25.15 I Fabrikanten in manufacturen, leer l (en steenen 19.04 I id. naar tabel V der wet18.62 ,1 at en legt het dan in Cti.o» 15.40 .1 bekerglas met een hal ven liter gedistilleerd water. Na eenige uren (van tijd tot tjjd nnroeren of schudden) is er een geelrood flreksel: men doet dit in eene flesch en urkt die goed, men kan dan het vocht een jdlang bewaren. Bevochtigt men nu het wittebrood er mee dan zal na een half uur iet zuivere brood nog bruingeel zijnhet net alluin gebakkene begint dan reeds bleek 'auwviolet te worden en na een paar uur deze kleur duidelijk zichtbaar. Een jonge en schoone Russische dame, avin Olga Puttaten is, vergezeld van een mstbode, over Jeruzalem naar Japan ge- okken om in dat land als zendeling het angelie te gaan prediken. Te Ribe (Denemarken) vertoonde zich or een paar maanden een heer uit Chi cago, die beweerde veel (geld te hebben en ingenieur te zijn. Hij verloofde zich met een meisje uit Ribe en begaf zich daarop voor zaken naar New York. Dezer dagen keerde hij te Ribe terug met het bericht dat hij een zeer winstgevende zaak had aangenomen voor de tentoonstelling te Chicago en 2000 flinke mannen daarvoor kon gebruiken. Ver«cheidene mannen dienden zich hierop bij hem aan, waarvan hij er 12 dadelijk aanstelde en medenam. Het gezelschap vertrok naar Londen waar de snaak, die inmiddels getrouwd was, hen in een fraai hotel logeeren liet. De reizi gers gaven hem den volgenden dag 1400 kronen die hij in de stad moest gaan in wisselen. Dit was al wat zij bezatenen tie de schelm ging met dit geld aan den haal ep op het oogenblik is hij nog niet teruggekeerd. De teleurgestelde jeugdige eehtgenoole en de arbeiders moesten op vporschot van den Deenschen consul naar n vaderland terugkeeren. De Kaapkolonie heeft 1 Va miljoen woners, waaronder 850,000 zwarten en 7000 blanken. De bevolking is er sinds 75 meer dan verdubbeld. mijne meening niet tegen te spreken. En of nu neringdoenden en ambachts lieden veel zouden profiteeren bij een af schaffing der patentwet is mijns inziens minstens twijfelachtig, voorna.melijk in eene grensstreek waar men dan eene onbeperkte mededinging met het buitenland (België bijv.) openstelt. 4e. Zegelrechten. Het zegelrecht wordt betaald voor handelingen, waarvoor het aanwenden van gezegeld papier is voorge schreven. Iedereen draagt daarin bij, naar mate hij van dat papier gebruik moet maken. In belastingzaken moet van gezegeld papier gebruik worden gemaakt wanneer het bedrag eene zekere som te boven gaat. Ook wordt er zegelrecht op effecten betaald, waarvan de opbrengst in 1887/8 f430.000 bedroeg. Tot bijzondere beschouwingen geeft deze belasting verder geen aanleiding. 5e. Registratierechten. Over 1887/8 bedroeg deze belasting f38.100.000. Van dit bedrag werd betaald Wegens onroerend goed f 27.000.000. Roerend goed 5.620.000. Hieruit bljjkt, dat het onroerend goed in vergelijking met het roerend sterk wordt getroffen, en dit vooral omdat de totale waarde van het roerend goed die van het onroerend met ruim 100 pCt. overtreft. Om tweeërlei redenen drukt deze belasting zwaar op den grond. De eerste is, omdat de rechten op het vaste goed geheven hooger zijn dan die waarmede het roerend goed is bezwaard en de 'tweede is dat het vaste goed bij eiken eigendomsovergang voor zijn volle waarde aan het registratie- wasecht is onderworpen. men Daar de levering van het goed niet plaats 25 cieeft voor het recht is voldaan, is ont- soor uiking niet wel mogelijk. !6,r' De levering van roerende zaken is in mini' a'gerneen aan geen formaliteiten gebonden. werrlleen bij pubheken verkoop is een zeer matig f i3.3cht verschuldigd. hoog 6e Hypotheekrechten. Deze belasting Rfreffe uitsluitend het onroerend goed, bij en -verschrijving en inschrijving van hypothe- bestijhe verbanden ten kantore van de 1 hypotheken. ter^ l Successie en overgangsrechten. en m:^raS van de waarde der nalatenschappen f 9.50iarvoor successie en -overgangsrechten Cheva>rden betaald beliep over het hiervoren UAooemd tijdperk f 1.343.500.000 cents arvan in onroerend goed 446.300.000 f 1.90 i j,i roerend 897.200.000 PAi0jpj,rengSt ,jer belasting was f 55.000.000 I11rrt recht van overgang werd ontvangen soortei^'eSens fecte» i 6,400.000 dere ]cJ>roerend Soet* s 500.CÜU verkochJccessierecht 48.100.000 WITTet bedrag dat wegens onroerend goed a f 10,5Uccessierecht is ontvangen, beloopt on- BLAUer f 16.000.000. boudendjpervlakkig beschouwd hebben wij hier Het 'ben met .net eene belasting die wat het kocht f essierecht betreft op al de nagelaten KANAeren even zwaar drukteene belasting kwal. f jdie meer het roerend dan het onroerend f 7 a f 7,logen treft. VLASit is evenwel zoo niet. De onroerende op het leren kunnen bijna niet aan de belas- deld tot worden onttrokken dan bij overdracht aanvoer - - volge de, r de levenden, maar in dit geval vallen .net de tegenwoordige toestanden, H(JI|dneele afschaffing daarvan zou ik niet gaarne willen medewerken, wanneer daar voor eene inkomstenbelasting b.v. in de plaats moest komen. En dat de landbouw daarmede slecht gebaat zoude zijn is naar langzaanoadef heut bereik der re8islratie MEEL, e re ten. kalmer plasting-ontdaiking zou hier dus maar enkele feitelijk zijn te bereiken, prijzen iet het roerend vermogen is dit geheel lieden vrs gesteld. De erflater heeft genoeg j zich met Waarden aan toonder kunnen eenvoudig worden overgegeven, schuldvorderingen op naam worden overgedragen tegen een recht van l'/ï pCt. der waarde. Van de overige roerende goederen kan de erflater zich ontdoen volgens de middelen door het Burg. Wetboek aan de hand ge daan, bijna kosteloos. Dit alles kan onder de oogen van den fiscus gebeuren, maar zelfs al zijn de goederen op naam van de erfgename/1 over gegaan, dan nog zijn de rechten op het nagelaten goed niet gewaarborgd. Deze belasting drukt dus het meest op den grondeigenaar omdat het onroerend goed niet aan de belasting is te onttrekken, terwijl voor het roerend vermogen verschil lende wegen openstaan. 8e. Accijnzen. De belasting, accijnzen genaamd, werkt zooals reeds is opgemerkt, tweëerleile op noodzakelijke levensbe hoeften, waaronder men gewoonlijk zout en zeep begrijpt, als verplichte, 2e. op de overige artikelen als vrijwillige belasting. Verbruiksbelastingen hebben boven andere dit voor dat zij gemakkelijk en onmerkbaar worden betaald. Als ik mij niet vergis, zijn thans alle partijen in den lande het hierover eens, dat het noodzakelijk, althans wenschelijk is, de belasting op het zout en de zeep af te schaffen, al is men 't niet altijd hierover eens, dat de druk, welke die belasting op de bevolking legt, zoo zwaar is. Ik zal dan ook die belastingen niet in bescherming nemen, al behoor ik nu niet onder hen, die meenen dat [door de afschaffing, het lot van den minderen man zooveel beter zal worden. Waar zooveel wordt betaald aan niet verplichte verbruiksbelastingen, zal inder daad het weinige dat betaald moet worden, den toestand niet erger maken dan die is. De voornaamste redenen, waarom ik de afschaffing van die belastingen wenschelijk acht, is wel de smokkelhandel, die voorna melijk in die gedeelten van ons land, welke aan België grenzen gedreven wordt, en die, het kan niet anders, een onzedelijken in vloed op de grensbevolking uitoefent. Daarbij komt de afschaffing ook eeniger- mate ten goede aan den landbouw of de zuivelbereiding, die zout Yoor hun bedrijf noodig hebben. Wat de zeep betreft is er nog een andere reden, die afschaffing van den accijns wenschelijk maakt, namelijk dezedat door vermenging van olie en loog, als surrogaat voor zeep elke eerlijke fabricage onmogelijk wordt en dus tot groote knoeierijen aan leiding geeft. Tegen het behoud van de overige accijn zen, als suiker, wijn, gedistilleerd, bier en geslacht, bestaat, meen ik minder bezwaar, als behoorende niet tot de eerste levensbe hoeften, maar meer tot de genotsmiddelen. Zoolang deze niet kunnen worden afgeschaft, zonderdat daarvoor een andere belasting in de plaats moet komen, kunnen we die dan ook gerust behouden. .Ik wil daarmede niet zeggen, dat het in sommige opzichten niet wenscheljjk zou zjjn, den accijns van een of meer van die middelen af te schaffen of te verlagen, maar moet eene andere belasting daarvoor in de plaats treden, dan zou deze licht meer drukken dan deze accijnzen doen. Kon het eerste geschieden, dan zou, meen ik, de suiker aan de beurt moeten zijn. Ver mindering van dien accijns was wenschelijk, omdat de suiker niet alleen een genot, maar ook een voortreffelijk voedingsmiddel is. Wellicht zou het veriies, dat de schatkist in den eersten tijd zou lijden, bij eene doeltreffende wetgeving door het toenemend gebruik, zich ook spoedig herstellen. De accijns op het geslacht kan misschien iets drukkend zijn, waar deze als directe belasting werkt, b. v. waar men zelf een stuk vee slacht, maar niet waar hij indirect werkt. De prijs van het vleesch toch zou er weinig of niets door verminderen en het toezicht op het slachten van ziek vee zou er zeer door verslappen. De accijns op het bier en den azijn, die hoogstens een halve cent per liter bedraagt, kan zeer goed behouden blijven. Van eenige beteekenis is deze belasting niet en het versterkt het toezicht in verband met de fabrikage van gedistilleerd. Bovendien zou afschaffing van dien accyns de dood zijn van vele bierbrouweryen in ons land. Deze tak van nijverheid toch wordt nu beschermd door een invoerrecht van f3.50 per hectoliter bier, uit het buitenland in gevoerd. Wil men geen bescherming van den landbouw, dan moet die voor de nijverheid niet behouden blijven. De accijns op den wijn, nagenoeg uit sluitend een genotsmiddel, thans f 20 per hektoliter, zou zeer goed voor verhooging kunnen in aanmerking komen, voornamelijk voor de fijnere soorten. Ik vrees, dat dit evenwel tot velerlei knoeierij en ongerief aanleiding zou geven, wegens de moeielijk- heid, die er in gelegen .is, om met eenige zekerheid de soort van wjjn te bepalen. Over den accijns op het gedistilleerd behoef ik niet veel te zeggen. Deze belasting betreft evenals de wijn by na uitsluitend een genotsmiddel. Ondanks het hooge cyfer der belasting en het bestaan der dusge- noemde drankwet, schynt het verbruik nog steeds toe te nemen. Invoerrechten. De invoerrechten brengen zooals men hiervoren heeft gezien/ ruim f 5.000.000 op. Verschillende waren uit het buitenland ingevoerd, zyn aan invoerrechten onderworpen. Zij werken over het algemeen als een verteringsbelasting. In de eerste plaats zouden dus voor verhooging van invoerrechten in aanmerking moeten komen weeldeartikelen en genotsmiddelen, die men uit het buitenland invoert. Aan accyns-artikelen, die binnen 's lands worden vervaardigd, zyn invoerrechten natuurlijk verbonden. Zoo betaalt men aan invoerrecht voor zout (accyns f9) f 12 per 100 K. G., bier f3.50 per H. L. (wel 10 maal zooveel als de accijns bedraagt), zeep f 4.50 per 100 K. G. behalve den accijns gedistilleerd f3.50 per H. L. zonder den accijnsvleesch f 6 of meer per 100 K. G. enz. Zooals men hieruit ziet geniet een deel der Nederlandsche uij verheid doorjheffing van invoerrechten op vele artikelen nog een voldoende mate van bescherming en zelfs zij die van geenerlei bescherming in het algemeen weten, willen die toch de nijver heid wel laten behouden. Ook de handel geniet door invoerrechten altijd nog eenige bescherming, maar den landbouw laat men eenvoudig geheel on beschermd. Is dit billyk? Deze vraag geeft mij aanleiding dit onderwerp wat breed voeriger te behandelen. Bij K. B. van den 16 September 1886, no. 28, werd aan een commissie opgedragen le een onderzoek in te stellen naar den toestand van den landbouw hier te lande, en 2o. voorstellen te doen betreffende de middelen waarop van regeeringswege de ontwikkeling van den landbouw zou kunnen worden bevorderd. Deze commissie stelde een onderzoek in, maar in afwachting daarvan adviseerde zij den Minister van Waterstaat, Handel en Nijverheid om maatregelen te nemen lo. tegen knoeierijen in den boterhandel, 2o. regeling van het landbouwonderwijs, 3o. oprichting van proefstations voor den land bouw, 4o. omtrent den in- en uitvoer van vee, 5o. omtrent de wenschelijkheid van Rijkssubsidie voor de fokkerij van groot en klein vee. Hieraan is thans in zooverre voldaan dat a tot stand kwam eene wet tegen knoeierij in den boterhandel, b f 20,000 werd gegeven als subsidie voor het landbouwvakonderwijs, c oprichting van proefstations te Groningen, Hoorn en Breda, d. aanstelling van eenige landbouwleeraren en e. werd gegeven 14C,000 tot onder steuning van de paardenfokkerij.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1891 | | pagina 1