1391. No. 67. Zaterdag 7 Maart. Vijfde Jaargang. VERSCHIJNT G. M. KLEMKERK. te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIES DE STAAT- Z u ëlken MAANDAG- WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND Prijs per drie maanden franco p. p. ƒ0.95. Enkele nummers0.02f. UITGAVE VAN en van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent Familieberichten van 1 5 regels 50 cent. iedere regel meer 10 cent. (Slot.) Heeft Justitie wel iets speciaal christelijks? Zelfs de heideren hadden hunne rechtsbe grippen. Aristoteles zeiRecht moet ge schieden, al zou de hemel instorten. Edoch van gelijk recht voor alle burgers wist de man niet. Maar wat is recht? Dat hebben de va deren, die zelfs van halsrechten spraken, nooit gekend ot behartigdTot op zekere hoogte toegegeven. Maar nu zegt men Zij hebtten dit niet kunnen doen, 2oolang de rechten van den mensch hun onbekend waren. Eerst inet de komst van Roussean kwam de wereld het te weten dat het recht steunt op wederzijdsche overeenkomst. Dat de burgers zeiven het recht hebben hun overheid te kiezen Aangenomen maar dan zijn de ouders toch zeker wel de eerste overheid hunner kinderen. Volgens het bovengenoemd, door de revolutie omschreven recht, dient het kind wel eens eerst aan te wijzen wie zij n moeder wezen zal. De socialist zegtHet volk moet zijne souvereine rechten hand haven en de misdaden zijn de wereld uit. Maar deze theorie loopt uit op uitplundering. De humanist eischi dat de onverlaat die een moord pleegt, niet de doodstraf doch een lichte gevangenisstraf onderga enz. do. Politie. Schande dat zij niet gemist kan worden. Dertig jaren lang is de jeugd opgeleid tot alle christelijke en maatschap pelijke deugden. Wat men aan onderwijs uitgaf, zei Opzoomer, haalt men uit op ge vangeniswezen. Het bleek in omgekeerden zin waar. De politie is versterkt en tevens de eerbied voor haar, zells bij de lieve jeugd, verminderd. Te Amsterdam heeft men maal .zooveel politieagenten als in sprekers jeugd, niettegenstaande de bevolking sinds dien tijd slechts verdubbelde. Maar, zoo lijden zoo zedentoen was het ouderwijs minder alzijdig ontwikkelend. Thans moet de politie toegeven, een afwachtende houding aanaemen en het palingoproer bewijst het wordt het dan eindelijk te erg, dan maar met stok en sabel er op los en ook de onschuldigeu vellen 't Is paarden werk voor honder.loon. Militie. Alle volken in Europa, Zwitser and alleen uitgezonderd, leven in vredestijd op de wapenen. Jaarlijks worden miljoenen verspilden duizenden mannen aan het vreedzaam bedrijf ontrukt, om zich in den wapenhandel te oefenen, tenzij wanneer zij zich een plaatsvervanger kunnen koopen. Europa is een groot wereldkamp geworden, waarin zich dagelijks 18 miljoen soldaten aewegen, niet meer met knotsen maar met epeteergeweren gewapend, om in een oog wenk duizenden menschen dood te schieten. Jelukkig dat de vrienden Rothschild en Krupp worden geëerd enjjontzien. Geld is Ie ziel van de negotie, ea de zenuw van len oorlog. Het vreeselijk ontwikkeld we tenschappelijk krijgvoeren is ontzettend duur. Geldelijke machteloosheid dwingt de volken ok met bloedvergieten zuinig te zijn. 5o. In de laatste plaats noemden onze aderen de financiën. Ook in onzen tijd ijn deze dan ook te weinig bloeiend om ien hoogere plaats in te nemen. Velen leven lsof zij het op eigen financiëelen onder- ;ang aanlegden. Het is een leren op te eelderigen voet; leening; vermeerdering n den rentelast; schulden maken waar- pnder ook de volgende geslachten! zul'en verkwijnen of tot eene Staatsbankroet de toevlucht moeten nemen. De vraag mag gedaan wat er van het Staatsgebouw worden zal De godsdienst es bijbels is nog altijd vastigheid en pilaar oor het Staatsgebouw. Een staatsgodsdienst Is in de 17e en 18e eeuw begeeren wij liet terughij toch stichtte veel onheil. De staat is niet geroepen het Altaar te bedienen, maar toch ook niet om het omver te werpen. De Staat van onzen tijd onder mijnt den Godsdienst onder den schijn van dien te huldigen gelqk ook het Nut van het Algemeen reeds meer dan een eeuw bezig is te doen. De godsdienst is voor hem een antiquiteit die hij in een hoek zet, maar ook af en toe te voorschijn haalt om als uithangbord te dienen. Men ziet het bij verkiezingen. Spieker weidde breed uit over de begin selen van den revolutionairen staat, die lïïj met voorbeelden ook uit ons land na 1840 toelichtte. De volkssouvereiniteit, dat het volk zijn eigen overheid kiest, heeft den souvereinen arme van den souvereinen rijke vervreemd. Immers in zake nijverheid wer den de rijken beschermd, de concurrentie, van machinerieën enz. was den arme te zwaaren de Staat deed niets om hein te helpen. Gelijkheid van beide souvereine standen werd geleerd, doch niet betracht. Dit moest in het oog loopen. De werklieden a la Heldt kloppen thans aan bij den Staat. Vroeger wisten zij van geen grieven, doch de Staat heeft hun zijne goedkoope wel dadigheden in den vorm van kosteloos we tenschappelijk onderwijs, pokpuisten, enz. opgedrongen. Nu zijn zij hun weldoener boven het hootd gegroeid en vragen beleefd om het deel des goeds, dat hun toekomt. Want kosteloos, doch ook kostloo^ is het Staatsonderwijs; dewql men er den kost niet bij heeft. Laat de Staat zijn zorgen dan ook uitstrekken over onze kleeding, ons schoeisel, voeding, vermakelijkheden, enz. Wint een rein geslacht moet ei zijn. Dure scholen met speeltuinen moeten ver rijzen, waar onze kinderen kunnen op springen van vreugd. Dit kan ook wel want de werkliedenkinderen kosten den Staat lang zoo veel niet als die der meer gegoeden. De enquête heeft aan den dag gebracht dat de liberale Staat op gebied van arbeids wetgeving, sociale zaken, Zondagsrust, ver zekeringnormalen werktijd, bescherming van vrouwen enz. enz. zjjn plicht nu jaren lang verzaakt heeft. Ja er zijn spaarkassen opgericht en rijks postkantoren verrezen en er zijn weelde artikelen beschermd, wijl de uitvoer belast werd van alles wat de werkman toch niet kan koopen. Maar, zoo zeggen de vrienden Heldtswij hebben ons recht nog niet verkregen. Spreker besprak vervolgens de eischen van socialisten en radicalen die al meel de liberalen naar links opdringen. De «liberale» partij moet ten slotte radicaal worden. Thans is zij nog onmachtig iets tot stand te brengen. Zelfs in haar bloei tijd bleek zij daartoe onbekwaam. Spreker roept allen vrienden toeSteunt dit mi nisterie dat de geroofde oppermacht van den staat een weinig heeft afgeknot. Men loopt gevaar alles van den Staat te verwachten. Staatsverbetering is zeer gewenscht. Maar niet herzie u zelf is voldoende. Terugkeer tot den God onzes levens moet er mede gepaard gaan. Tegen de revolutie het evangelie en zijn werking in eigen hart en huis. De christen moet zuinig zijn met zijne toejuichingen. Ook tegenover de regeering die wel niet al het gewenschte, maar ondanks de bezwaren ook door «liberalen» opgeworpen, toch nog zooveel tot stand bracht. Maar steunen moeten wij deze ministers, dewijl zij menschen zijn, die te vaster handelen naarmate zij meer steun vinden, en wier taak zoo uiterst moeilijk is. Allen moeten daaraan helpen, zoolang het Koning Jezus belieft te toeven met Zijne wederkomst. Eens zal Hij als Koning heerschen over allen, ook die Hem nu ver werpen. Is Baal God dien hem; is de Heere God dien dan den Heere, zoo sprak eenmaal Elia. Dit geldt ook nu. Is de Heere God geef dan Hem alleen de eeremaar gelooft gij in een vergoddelijkten staat, blijf dan niet halverwege staanloop dan ook de baan ten einde en reik den sociaal democraat de hand. Conservatief, liberaal, radicaal, socialist, anarchistzij wandelen allen een zelfden weg, doch (het wordt door henzelven erkend.) de een loopt wat harder dan de ander. De voorzitter dhr. Plazier dankte den spreker voor zijn voortreffelijk woord, dat door een kleine honderd personen (bij den aanvang telden wij er 70; met aandacht gevolgd was. De vergadering door den heer Plazier met gebed geopend, werd door dhr. Kater met dankzegging gesloten. Y Hontenisse. Onzen vrienden te Hontenisse wacht nog in deze maand wellicht een nieuwe ver kiezing voor de Tweede Kamer. De heer Walter is afgetreden. Wel is hij weder vei kiesbaar; en zal het ons aangenaam zijn als hij herkozen wordt, doch dit mag in geen geval geschieden door nalatigheid of medewerking van antirevolutionairen. Immers de heer Walter behoort tot de Schaepmausche fractie der katholieken, dat zijn zij die de regeering uit de rechterzijde niet beleid hebben gesteundin zake de legerwet, die zij zeiven afkeuren, een vergelijk mogelijk achten; en de samenwerking met de antirevolutionairen ook voor het vervolg wenscheti te bestendigen. Daarbij is hq de man naar het hart der kiezers aan de overzijde. Hij is een echt districtsm in, die het moet gezegd zijne taak als volksvertegenwoordiger ernstig heeft opgevat. Toch mag niemand der onzen, althans bij eerste stemming, hem steunen. De heer Walter behoort tot een partij die wel veel aanrakings-, doch nog meer geschil punten vertoont met de onze. Onzen vrienden staan thans drie wegen open. Thuisblijven, een eigen candidaat stellen of geen candidaat stellen maar stem men op een geestverwant naar keuze. Het eerste is niet geoorloofd. Het kiesrecht is ons nu eenmaal gegevenwij mogen daar niet willekeurig afstand van doen. Dit zou alleen dan te verdedigen zijn wanneer het bij een hei stemming alleen stond tus- schen twee zonen der revolutie en 't dus om het even ware, wie van deze twee ons vertegenwoordigde. Maar ook het stellen van een eigen candidaat heeft bezwaar. Stelt gij een der onzen candidaat dan hebt gij cok te zorgen dat hij er komten moeten dus moeite noch kosten ontzien om met hem te slagen. En wie zal nu deze kosten durven voor zijn rekening nemen, wetende dat de gekozene misschien nog slechts eenige weken zitting heeft en dan weder zal moeten altreden En daarom zouden wij den vrienden in Hontenisse wel willen vragenot het niet wenschelijker ware zoo de besturen der kiesvereenigingen eenvoudig adverteerden dat zij ditmaal tegenover mr. Walter geen candidaat stellen, maar dat zq den kiezers aanraden immers zq zijn verplicht te stammen, en wel voor hun beginsel te stemmen om hun stembiljet in te vullen met den naam van een candidaat onzer richting. Daartoe zouden enkele namen kunnen genoemd worden. Wil men echter met een heuschen can didaat voor den dag komen, dan spanne men ook alle krachten in om dezen zetel te veroveren iets wat ook best mogelijk is; dewijl roomschen en antirevolutionairen in Hontenisse bijna gelijk staan. De bond Hontenisse beginne nochtans in ieder geval met zich mobiel te verklaren. Hij schrijve de kiezerslijsten over, vergelijke ze met die van het vorige jaar reclameere als er enkele namen op schijnen vergeten te zijn; en zoeke een candidaat naar het hart des volks, die het program van actie aanvaardt; en met «Ons Program» van beginselen van harte instemtimmers twee onmisbare voorwaarden om goed teslagan' 6 Maart '1891. De kermis. Volgens het verslag in de N. R. C. van heden heeft de Middel- burgsclie gemeenteraad in zake de kermis eene beslissinggenomen die op de voorstanders van Zondagsrust en vooral van Zondags heiliging een pijnlijken indruk zal maken. Burgemeester tn Wethouders hadden gewenscht de kermis tot 6 dagen te be perken, en die te doen houden van Maandag tot den daaraan volgenden Zaterdag. De heer De Stoppelaar vond dat dergerlijke beper king gelijk zou staan met afschaffing en daaraan wilde hq in geen geval meedoen. Daarom stelde hij een wijziging voor in het voorstel, namelqk om de kermis te doen aanvangen den vierden Donderdag in Juli en te doen eindigen 's Zaterdags van de daaraanvolgende week een kermis dus van 10 dagen, met inbegrip van den Zondag. Ten overvloede vraagde de heer van Dunne of hij aanneming van des heeren De Stop pelaars voorstel ook des Zomags kermis zal gehouden worden waarop de voorz. bevestigend antwoordde. In het verslag van onzen berichtgever komt deze vraag met het antwoord niet voor. Het is dus mogelqk dat de N. R. C. verkeerd is ingelicht. Doch zoo het bericht juist is en dus de Middelburgsche raai beslistheeft dat voortaan ook des Zondags kermis zal zijn immers het voorstel De Stoppelaar ging er met 10 tegen 4 stemmen door dan betreuren wij deze beslissing zeer. Vooreerst om het stuitende dat hier ten believe van een deel der burgerij 10 kermisdagen worden toegestaan en daaron der nog een dag, die door een ander deel dier burgerij als de Dag des Heeren wordt gevierd. Maar ook om den weinigen eerbied der vroede vaderen van Middelburg voor de ordinantiën Gods en den eeredienst van een groot aantal gemeenter.aren, die uit dit besluit spreekt. Er zitten in Middelburgs gemeenteraad nog enkele rechtschapen «liberalen»kon dan nu, behalve de heer E. P. Schorer, dien wq hulde brengen voor zijn prot-st tegen de kermis in het algemeen, niemand hunner tegen deze stuitende terzijdestelling van de Zondagswet opkomen Had de geachte voorzitter, burgemeester Schorer door zijn veto deze stuitende beslissing niet kunnen keeren Of zal hij als hoofd der politie ten spijt van de genomen beslissing (immers overeenkomstig zijne roeping; toch de Zondagswet handhaven Eere aan de raadsleden W. J. Sprenger E. P. Schorer, Snijders en dr. v. d. Swalme, die op welken grond dan ook, aan deze zonde der overheid weigerden mee te doen. Toch werd weder voor de zooveelste maal bewezen,hoever de qver sommiger«liberalen» voor Zondagsrust en Zondagsheiliging gaat. En wie durft dit deze overheid der stad Middelburg zoo heel kwalqk te nemen, nu zelfs in de eerste kamer, bij monde van niemand minder dan oud-minister Fransen v. d. Putte tegen de Zondagsrust die den heeren handelaars, krantenlezers, enz. hinderlijk is, werd geprotesteerd Behalve het adres van mr. de Kanter c. s., houdende verzoek tot wijziging van de jachtwet enz. zijn tot dusver 123 meest gelijkluidende adressen van gelijke strekking en 17 houdende adhaesie aan het verzoek bij de Tweede Kamer ingekomen. Bovendien zijn er nog 9 ingediend met verzoek tot herziening der wet op de jacht J en visscherij, onder welke een van den

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1891 | | pagina 1