1891. No. 66. Donderdag 5 Maart. Vijfde Jaargang. Strijd en Zegepraal. VERSCHIJ ft1T G. M. KLEM KERK, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTEXIIEA DE STAAT. I elken MAANDAG- WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND Prijs per drie maanden franco p. p. /0.95. Enkele nummersƒ0.025. UITGAVE VAN en van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Hoe men zich dezen denkt en wat men van hem eischt Deze vraag werd Maan dagavond te Middelburg en Dinsdagavond te Goes beantwoord door den heer K. Kater, voorzitter van het christelijk werklieden verbond «Patrimonium», die in beide plaat sen optrad voor de afdeelingen van bovea- genoemden bond. Niets, zoo begon, spr. wordt thans en werd ook voorbeen meer vereerd dan dit onpersoonlijke ding dat men Staat noemt, Zeker, omdat die «Staat» allen omvat en wegens zgn onpersoonlijkheid zoo moeielgk te kneden is. De geschiedenis zelfs der oudste volken leert dit. En ook in onzen tijd wordt deze Staat door velen als een soort oppergod beschouwd. Anderen daaren tegen schelden hem een tiran. Patrimonium echter houdt hem voor geen van beiden, wijl hij alleen God den Heer aanbidt en gelooft dat de Staat naar Gods Woord moet zijn ingericht. De ouden vereerden een reeks goden, die schoon allen met macht bekleed op den keper beschouwd, bogen onder de opper macht van den Staat. Men vreesde de goden doch eischte in de eerste plaats eer bied voor den Staat. De overheid schreef wel offeranden aan de goden voor, doch zij deed dit uit staats belang, niet nit godenliefde. En ook nu, zoolang de GodsJienst niet gevaarlijk voor den Staat geacht wordt, duldt men dien. Doch in het tegengesteld geval is 't met de volgelingen des Heeren Jezus als met Hem zeiven zg moeten worden uitgeroeid. Men heeft zich nu eenmaal een ideaalstaat in het hoofd gezet, die het hoogste woord moet hebben. Zelfs inde middeleeuwen was het niet anders. Gansch Europa werd door Christenen bewoond, die toch weigerden zich door dien Christus de wet te laten stellen. Godsdienst der christenen en godendienst der heidenen zjjn beide in oneer. Men glimlacht over de naïveteit van het «geloof», en noemt de geloovigen al naar de stem ming of de persoonlijke sympathie van den 17) FEUILLETON. Schetsen uit den Fransch üuitschen oorlog.) Op eenige honderden schreden vóór de woning hield Napoleon stil, en ging met Bismarck in eene kleine boerenwoning aan den weg gelegen binnen, waar zij een ge sprek hadden dat een uur duurde. De Keizer trachtte vooral gunstiger, minder vernederende voorwaarden af te smeeken voor de capitulatiedoch Bismarck bleef onverzettelijk. Wel vraagde hij of de Keizer geneigd was over den vrede te on derhandelen. Doch met een smartelijken glimlach op het gelaat, verwees de Keizer hem naar het gouvernement te Parijs, de- wijl hg, naar hij zeide, zelf een gevangene was, en dus in dezen niets te zeggen had. Daarop begaven zij zich naar buiten en zetten zich naast elkander op eene bank voor de deur. Beiden zwegen. Eindelijk verbrak de Keizer het stilzwijgen en zeide «Wat zou u er van denken, als het fran- sche leger eens over de Belgische grenzen trok en zich daar liet uitwapenen Doch de ander wenschte daarover niet te spreken. Daarop begaf de Keizer zich naar het hem door Bismarck aangewezen verblgf op het slot Bellevue. Inmiddels werd den ko ning aangezegd dat hij hem wenschte te spreken. De koning liet onmiddellijk weten dat hg niet te spreken was voor de voorwaarden ter overgave zouden geteekend zijn. Dit was voor v. Wimpffen een aanwijzing dat de pogingen van zijn Keizer mislukt waren en hij de voorwaarden onveranderd had goed waarnemer is, kinderachtig, krankzinnig of huichelaars. God te aanbidden naar Zijn Woord is dan ook onmogelijk voor hen die slechts de empirie (ervaringsleer) en als zij 't hebben den Mammon aanbidden. Maar wij weten dat wijsheid en weten schap ons niet voor dwalingen kunnen be hoeden. Wgsgeeren der 19e eeuw, gelijk voorheen die der heidenen buigen zich voor het werk hunner handen. De mensch heeft nu eenmaal behoefte aan iets waarop hij leunen en steunen kan iets grootsch en verhevens, en is het dat nietdan poogt hij 'tmet heerlijkheid te bekleeden. Zoo is men ook gekomen aan dien oppermachtigen staat. Het woord: staat, stand, van staan, geeft een toestand van kracht en onafhankelijk heid te kennen. In zijn hoogste beteekenis kan alleen van God den Almachtige gezegd worden dat Hij staat. Wij staan ook weldoch niet in onaf hankelijk heiil van het staan van anderen. Ons staan zou dus veeleer leunen moeten heeten. De Heiland in Gethsemané bleef staan, terwijl zijne vijanden op zijn woord: «die ben ik» ter aarde vielen. En Stefanus in zijn visioen zag Hem staande voor den troon. Zoo in volstrekten zin staat op aarde niets en niemand. Slechts in betrekkelijken zin staat het zoolang God het bestendigt. Waar wij dus van den Staat spreken, daar zeggen wij dat die er niet is bij de gratie der mensehen, noch zijne macht ontleent aan den wil eeuer wufte menigtemaar bg de gratie Gods geroepen is deze te beheerschen. De Staat is of moet althans zgn beeld drager van Hem, die eer,sals aller koningen Koning heerschen zal. In zijn eigenlijk wezen is hg een complex van kracht. In substantie moet hij zijn souverein, oppermachtig, alleen aan God onderworpen. Op dat standpunt vinden wij in Eden den eersten staat. Adam drager der Souvereiniteit Gods. Niet Adam en Eva saam. Dit emancipatiebegrip te prediken was voor de 19e eeuw bewaard, met hare verwijfde mannen en vermande te keuren. Op den bepaalden tijd begaf hij zich dan te bestemder plaatse, en teekende, door den nood gedrongen, met v. Moltke het protocol, waarbij een ontzaglijke buit aan de Duit^chers werd overgegeven. Het totaal bedroegde Keizer, een maarschalk, 39 generaals, 230 stafofficieren, 2095 andere officieren, 84,450 manschappen met de adelaars, 70 mitrailleuses, 330 stukken veld geschut, 150 stukken vestinggeschut en 10.000 paarden. Het was iets ongehoords in de wereld geschiedenis, voor de Duitschers waardig om vermeld, voor de Franschen o n ten eeuwigen dage betreurd te worden. Weldra werd den koning het protocol ge bracht waarin de capitulatie door de beide legerhoofden was geteekend. Hij ;beval deze aan al de verzamelde vorsten (allen stonden op een hoogte b(j Doncherv) voor te lezen. Toen de voorlezing geëindigd was. wendde zich de Koning tot allen, en zeide«Gij weet nu, mijue heerenwelk een groote wereldgebeurtenis heeft plaats gehad. Ik dank dit aan de uitstekende daden der ver- eenigde legers. Deze gunstige uitkomsten zijn wel ge«chikt om den band nog vaster te knoopen die de vorsten van den Noord- duitschen Bond en mijn andere bondgenoo- ten, wier vorstelijke medeleden ik in dit gewichtig oogenblik talrijk om mij verza meld zie, met ons verbindt, zoodat wij mogen hopen een gelukkige toekomst tegen te gaan. Voorzeker is onze taak nog niet afge- loopen want wij weten niet hoe het overige Frankrijk het opnemen en beoordeelen zal. Toch reeds thans mgn dank aan elk die een blad tot den lauwer- en zegekrans van ons vaderland aangebracht heeft.» Daarna steeg hij te paard en reed naa vrouwen. Zoo zien wij het gezag over gedragen op familiehoofdenoudsten koningen, zelfs bij volken die God niet kenden. En opdat ieder den goddelgken oorsprong van dit Gezag in het oog vallen zou, werd het overgebracht op de eerst geborenen, die toch zeker de omstandigheid dat zij eerstgeborenen zijn, wel niet aan zich zeiven of aan de meerderheid hunner familiebetrekkingen behoelderi dank te weten. Daar waar de ambtsdrager door het volk werd aangewezen, moe.t toch de volkswil aan hem ondergeschikt zijn En waar hij 'tdoor erfrecht was, was hij niet eigenaar van het aan zijn wreedheden onderworpen volk, maar niets dan drager der Souverei- niteit Gods. Waar de Sou vereiniteit bij 't volk berust daar is geen -blijvende geordende Staat mogelijk, daar is alles zwevende en onvast, liet is een samenvoeging van eenlingen een volk, dus geassocieerd, door vereeniging van burger en burger, doch dat zelf souverein wil blijven, werpt te avond of morgen den troon, steunende op de meerderheid, omver en bedreigt rusteloos rust en vrede. Die zulk een Staat wilde bouwen, die moet zulk een Staat wel, in strijd met God al machtig, oppermachtig maken. Zulk een Staat wordt hem tot een afgod, ook daarin dat hij hem al verder afvoert van God. DL is geen bloot toeval maar eisch van eigen belang. Zulk een Staat moet wel uit zelf behoud alle begrippen omtrent God wegdoon. Tegenover deze revolutionaire grondgedachte van den Staat stelle spr. de antirevolutio naire en besprak daarna de vgf grondzuilen van een goeden staat, in volgorde zooals onze vaderen dit deden, namelgk religie (chr. godsdienst)justitie (rechtswezen) politie (handhaving der publieke orde) militie (krijgswezen) en financiën (staats gelden.) lo. De Godsdienst vordert gehoorzaamheid. De revolutie van 1789 en 1793 bewijst waar het tegendeel een volk brengt. De opperhoogheid van den Staat is niet te redden bij de aanbidding der opperhoogheid het dal om de verschilleade legerplaatsen te bezoeken. Zijn weg leidde ook langs 'Bellevue, Napoleons tijdelijk verblijf. Zal hij er binnengaan en hem troosten Maar hij is toch de overwinnaar en de ander de gevangene l Zoo zegt hg, maar de Kroon prins nadert en zegtde Keizer heeft vrij willig een door den koning veroverd terrein betredenhij erkent dus overwonnene te zijn, uw bezoek bij hem zal dus niets te kort doen aan uwe waardigheid. En zoo ging hij, luisterend naar de wenschen van zijn zoon en van zijn eigen ridderlijk gemoed. Kort na het middaguur kwam de lar.ge stoet op Bellevue aan. De Keizer kwam de breede steenen trap af die naar den ingang van het kasteel leidt en begroette zijn over winnaar mei gebogen, ontblooten hoofde. Aarzelend strekte hg de hand uit, die de grgze Germaan hartelgk deelnemend schud.Ie. Daarop gingen beiden in de spreekkamer en andermaal stonden een Bo naparte en een Hohenzollern tegenover el kander in de verhouding van overwinnaar en overwonnene. Andermaal. Doch met welk een verschil 1 Vóór 63 jaren stond de moeder van koning Wilhelm te 'iilsit voor den trotsehen zege vierenden geweldiger den eersten Napoleon. De ruwe Gorsikaan had haar met de laagste lasteringen en grofhelen vervolgd; hij had haar hart gebroken en deed haar ook de hoonendste verwijten over hare vastberaden vaderlandsliefde. Thans stond de zoon der diep gegriefde daarom recht te doen tegenover den neef des beleedigers, om den derden Napoleon, niets beter dan de eerste op ridderlijke wijze deze veranderde verhou ding te doen gevoelen. O, wat zal er in de ziel dezer twee Gods. Wel kan men deze laatste in schijn eeren of in eere herstellen. Utiliteitspolitiek dreef Robespierre om God door hem ont troond, bij decreet in eere te herstellen. Ook in onze dagen zijn de «kinderen der revolutie» soms, a's het zoo in hun belang is, wondervroom. De stembus leert het. Christelijk onderwijs, dat mag ook nog wel. De wet spreekt van christelgke deugden; natuurlijk neutraal christelgke, waar zoo niets van den Christus aan iseen soort christendom dat den Jood niet ergert en den Moderne volkomen bevredigt. Het Chiistendom des Bijbels hoort nergens thuis. Wel chr. deugden zooals mr. Levy ze verdedigde. Zoo iets onbestemdszoo'n Godje die de dingen der wereld of niet geschapen heeftof te groot is om er zich nu nog mee te bemoeien. En voor de opleiding tot zulk een Christendom moet de Staat zorgen. Hg moet, anders ver liest hg zgn crediet bij zijne aanbidders. De tegenwoordige regeerir.g van Neder land heeft dien Staat wat ingetoomd, vooral in zake onderwgs dat in d* eerste plaats niet door den Staat, maar door de ouders dient behartigd. En daarom willen de liberalen deze reg. hoe eerder hoe liever opruimen. (Slot volgt.) 4 Maart 4891. - Het is voortaan aan de postambte naren verboden postzegels die door het publiek in brieven als pasmunt of tot over making van kleine bedragen zgn ontvangen tegen geld in te wisselen. Volgens de Z. N. bode is door den heer Van Dixhoorn te Bergen op Zoom concessie aangeviaagd tot het tot stand brengen eener verbinding tusschen Bergen op Zoom en Zierikzee. Het plan is: over brugging der Eendracht, stoomtram van Bergen op Zoom naar Stavenisse, eene stoomboot van Stavenisse naar den Val en van daar een tram naar Zierikzee. Bij kon. besluit is aan ds. Itié te Middelburg (geboren te C«lmont,Franki ijk) vergund de kerkelijke bediening in de mannen zijn omgegaan, toen zij daar alleen tegenover elkander stonden in dat eerste oogenblik van pijnlgk zwijgen dat het ge sprek van nagenoeg een uur voorafging. Immers Napoleon had zgn volk wgs gemaakt, dat hij te Berlijn den vrede zou gaan voorschrijven. En thans stond hij als gevangene tegenover zgnen miskenden te genstander. Eu Wilhelm? Gedacht hij soms de droevige dagen toen hg aan zijn moeders hand, hongerig en verlaten, eens had moe ten vluchten voor den naamgenoot van de zen niet minder heerschzuchtigen gevangene Is het wonder dat Napoleon ter nederge- drukt was Volgens latere berichten heeft tusschen hen beiden ongeveer de volgende samen- spreking plaats gehad. Wilhelm begon met te zeggen«God heeft in den tegen mg verklaarden oorlog aan mijne wapenen de overwinning ge schonken.» Napoleon antwoerdde«Niet ,ik heb den oorlog gezochtmaar de openbare meening van Frankrijk heeft mij gedwongen den oorlog te beginnen.» Wilhelm hernam: «Uwe Majesteit voerde den oorlog om aan de openbare meening genoegen te geven, maar uwe ministers schiepen eerst die openbare meening, welke den oorlog afdwong.» Bonaparte zweeg. Na een lang oogenblik van stilzwijgen hernam de koning: «Het Fransche leger heeft met groote dapperheid gevochten.» «Ja», zeide de keizer, «maar de troepen van Uwe Majesteit bezaten een krijgstucht, welke aan de mgnen in den laatsten tgd ontbrak.» Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1891 | | pagina 1