1891. No. 64. Zaterdag 28 Februari. Vijfde Jaargang. VERSCHIJNT G. M. KLEMKERK, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIE» DE ZEEUW. elkfn MAANDAG- WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND Prgs per drie maanden franco p. p. f0.95. Enkele nummers0.02f. UITGAVE VAN en van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Bij dit nommer behoort een Bijvoegsel. 27 Februari '91. Het christendom het leven en de op standing der volken was het schoon gefor muleerde onderwerp eener lezing van den op dit terrein zoo uitnemend bevoegden Dr. L. Heldring van Middelburg, Woens dag 25 Febr. voor de Chr. Jongv. «Ken den Heere in al uwe wegen» te Goes gehouden. De Opstanding en het leven is in den Heere Jezus, niet alleen voor den enkelen mensch, maar ook voor de volken. Dit is niet alleen bewezen in de geschiedenis van de volken, die het christelijk geloof hebben omhelsd, maar wordt ook, en nu méér en duidelijker dan ooit gezien in het Zendings werk, in deze eeuw zoo krachtig aangevat. En waar, helaas door zoo velen het chris tendom wordt verloochend en teruggewe zen is de goddelijkheid van ons christelijk geloof zóó duidelijk op te merken in de heidenlanden, dat het zien en hooren daar van ons van allen twijfel verlost. Want bewezen en bewijsbaar is dat zonder het Evangelie de heidensche volken in scha duwen des doods leven en wegster ven, zoowel op lichamelijk als op zedelijk en geestelijk gebied en evenzoo leert de ervaring dat beschaving en handel, dat de moderne begrippen deze ellende, deze doodstoestanden niet vermogen weg te ne men, maar ze verergeren, doch het Evan gelie, het christelijk geloof blijkt te zijn de opstanding en bet leven, op lichamelijk, zedelijk en geestelijk gebied. Het is een bekend feit bij dat de heidensche volken niets zoo zeer en zoo afschuwelijk in het oog springt als de geringschatting van het leven dec naasten. Daarvan geven de vele offers van menschen en kinderen blijk de eene stain offert zijne zonen aan rivier of goden, de andere zijn dochters, tweelingdochtersom goden te verzoenen warden jonge mannen aan den vreeselijk- sten dood blootgesteld, om hun geest als beschermgeest te hebben voor het dorp, waar zij geboren zijn. Ouden van dagen worden aan de wilder nis of woestijn prijs gegeven of doodge slagen. En dit alles vindt men bij verschil lende volken en stammen, bij Negers en bij Indianen, bij Dajakkers en Batta's, maar boven dit alles gaat het afschuwelijke men- scheneten, waardoor de bloeddorst zoo lievig wordt opgewekt en deze bloeddorst leidt weder tot menschenelen en dit weer tot oorlogen, die vreeselijkste menscbenslachte- rijen die gansche stammen uitroeien. Dit alles was bekend van de bewoners der eilanden in de Zuidzeeen wordt ook bekend van Afrika, dat donkere werelddeel, dat land des doods en des bloedvergietens. En zij n de feilen niet bekend hoe in Dahomey en As- bante de koningen letterlijk in bloed hun ner onderdanen wadenen hoe als daar vorsten sterven, hun skeletten nog met ver-ch menscbenbloed moeten worden be sproeid. Een heidensch koning, die een engelsch gezant moest ontvangen, wist geen betere ontvangst hem te bereiden dan twaalf men-chenhoofden op staken in den toegang van zijn hof te plaatsen, en zelf stond hij triomfantelijk toe te zien welken indruk deze eerbewijzing op zijn bezoeker maakte. En hoe zal het verder in Afrika, in Oost en Midden-Mrika zijn? Vraag dat aan de genen die eenigszins weten wat de slavernij beteekent. Wanneer daar jaarlijks een 70.000 slaven worden uitgevoerd uit Afrika, komt dat getal zeker wel op 1 millioen menschen te staan, daar om een slaaf te vangen 20 menschen worden gedood. Li vingstone had er zooveel ontzettends van gezien dat hij er liever geheel van zweeg. Nu heelt men met het oog op het door deze dingen veroorzaakt uitsterven van hei densche volken het beschouwd, als zouden zo daartoe voorbestemd zijn. Maar niets is minder waar dan dit. Want waar de zelfde volken, tot uitsterven schijnbaar be schikt, het Evangelie hoorden en aannamen, bleek hun dit te zijn de opstanding en het leven, en was aan de geringschatting van eigen en anderer leven een einde. In zedelijken en geestelijken zin is het heidendom de dood, ook daar waar men de volken onder de beschaafde heidenen kan rekenen ot waar zij onder den invloed van den Islam gekomen zijn. Zie b.v. naar den toestand der weduwen, der meer dan 20 millioenen weduwen in Britsch Indië. Weduwen van heneden de 9 tot 19 jaar wier levenslot allerellendigst is, en wier ver blijf in de Zenanas met geesldoodende bezigheden wordt doorgebracht. Vroeger werden zij verbrand, maar de Engelsche regeering heeft dit verboden. Maar de vraag is of velen den dood niet verkiezen boven zulk een leven dat geen leven is. En de toenemende ellende, veroorzaakt door het opiumgebruik, is ze niet oorzaak van al meer verstomping, verwildering, armoede en ondergang Maar brengt dan de omgang met Euro peanen hierin geen verandering? En de handel dan Geen verandering, verergering. Er behoeft zeker niet opzettelijk gewezen te worden op de zonden van Europa, door zijn invoer van sterke dranken, van afgodsbeelden, ja zelfs van jgeheele fetischtempels. O schande; •ichandeEn wat voor zeden hebben de Europeesche handelaars op de eilanden en de kusten gebracht Daar zouden vele plaatsen van kunnen getuigen. En als de inlanders door die blanke mannen straffeloos zonden zagen bedrijven, waarvoor, naar hun meer.ing, de goden hen met den dood zouden straffen is het wonder dat dan hun vertrouwen op wat zij van bon z.g. goden wisten teloor ging, en het laatste besef of bewustzijn van goed ot kwaad verdween. Er. zelfs de onschuldige handel zonder nevenoogmerken zou, zonder door tastende hulp van de zendelingen o. a. de Eskimo's den hongerdood hebben doen ster ven. Die zorgelooze lieden, %egeerig naar de voorwerpen der blanken, verkochten alles wat zij hadden aan zeehondenvellen en an dere goederen, en toen winter en ongesteld heid kwamen, misten zij alles wat hun tioodig was. De handel, de beschaving, de omgang met Europeanen, dat alles laat den heiden in zijn doodstoestand, zoo lichame lijk als zedelijken en geestelijk. Wat zal en kan hem daaruit doen ont waken Wij zongen het antwoord Op Uw Stem: staat op gij dooden, Staat de dood zijn zege u af. Op uw stem: Staat op gij dooden, Rijst het leven uit het graf. Leven, leven, eeuwig leven Zal Uw liefde mij daar geven, En geen zonde, smart of pijn, Zal in eeuwigheid meer zijn. Een schoon gedicht van Freiligrath ver meldt van een doodskaravaan, die een slapenden wandelaar in Arabië voorbij trok, een stoet waaraan geen einde scheen te ko men. Deze doodskaravaan is het heidendom. Maar zij zou in aanraking komen met Hem, die eenmaal dien kleinen lijkstoet buiten Nains poorte tegemoet trad. En waar de majesteit des doods Hem ontmoet, Die het leven en de opstanding is, staan de dra gers stil, en wordt den dood zijn prooi ontweldigd De zelfde Heer, die Zijn jongeren heeft bevolen allen volken het onderhouden te leeren, wat Hij hen had geboden, Hij zond en zendt in deze eeuw krachtiger dan ooit Zijn woord uit, en dat blijkt-het leven in zich te bevatten. Waar het Evangelie komt, houdt alle geringschatting van het leven op en daarmede het zoo ontzettende diep ingewortelde menschen eten en men- schenslachten en beoorlogen. Daar komt, zie het aan zoovele eilanden in de Zuidzee, zie het in Oeganda en op zoo talrijke plaatsen, daar komt beschaving en orde. Daar is van geen uitsterven meer sprake, gelijk ook onlangs door Prof. Kern werd opge merkt aangaande een volk, dat door Prof. lvuenen; indertijd toenspreker nog student was reeds als tot ondergang voorbestemd was genoemd. En het Evangelie van Gods genade is machtiger dan de leer van Islam en Brahma, waarbij ook t.og komt de medische zending, die zoo rijk gezegende /.ending, die aan de be- of mishandeling door de tooverartsen een einde heeft ge maakt en in China en Voor Indië den zendeling de toegang tot het hof heeft I verschaft. En de beschaafde Hindoes ge voelen en zien zeer goed dat het Nieuwe Testament hun geheelen godsdienst zal ter zijde stellen. Vandaar hun tegenwerking. In Japan zijn de heidensche Godsdiensten terzijde gesteld als Staatsgodsdienst en de christelijke aangenomen. Daar zijn nu 95000 christenen over 400 gemeenten ver deeld, die eigen kerker, en scholen onder houden. Wat het Evangelie, het geloof in den Christus vermag, zie het te Mada gaskar, hoor het van den generaal die bij een strijd zijne troepen als Christenen aansprak en Christelijke daden van hen verwachtte, en niet tevergeefs. Zie het in onze West en OoslZie het vooral aan de Alfoeren in de Minahassa, voorheen koppensnellers, wier eer het was veel schedels te verzamelen, thans even traag als zij vroeger snel waren om bloed te vergieten. Daar thans rustige ordelijke ge meenten de bewoners hebben eigen huis en erf, daar heersehen vrede en orde. Uit enkele cijfers der moraal statistiek gelijk die in Britsch Indië zijn openbaar gemaakt bleek treffelijk hoe groot verschil er is tussschen het getal misdaden, be dreven door Hindoes, Mohammedanen, en Christenen. Maar vcoral stond spreker stil bij de overwinning des Christelijke!» geloofs behaald in Sierra Leona, Frère-town en Liberia. De beschaving en de diplomatie moge weg weten met de slavernij, met den slaaf niet. Dat is de taak des Evan gelies. Een 50000 lieden uit 151 stam men, zonder eenigen band, verschillende talen sprekende, uit de ellende der slavernij verlost, in een der doodelijkste klimaten van Afrika's Westkust, onbekwaam en onwillig tot eenigen arbeid, wat kan daar mee aangevangen worden Vraag het aan de Zending. Wel zijn tal van slachtoffers gevallen in dat Zendelingengrafwel waren 8 zendelingen reeds begraven en nog was er geen enkele Christen, maar God is ge trouw en thans zijn er van de 54Ó00 inwoners van Sierra Leona 43000 Christenen en Liberia is tot Staat verheven. Dat is de macht des Evangelies, die zich ook zóó heerlijk toont op het gebied der Christelijke cultuur. De beschaving doet nietszij raakt enkel de oppervlakte en rekent niet rriet de zonde. Het Christelijk geloof ver heft tot menschen, brengt beschaving en toont onder de bekeerde Heidenen tref fende zelfverloochening. Dat bewijze de geschiedenis der Samoa-regeering. Waar koning Malitowa op aandrang van den machtigen Rijkskanselier, met, medewerking van Amerika en Engeland van den troon vervallen wordt verklaard en een opstande ling in zijn plaats wordt verheven, buigt de koning, die in een fiere proclamatie zijn volk toespreekt, en verklaart niet te willen dat om hem een droppel bloeds vergoten wordt. En waar liet volk hem getrouw blijft, en den opgedrongen fkoning niet wil maar een aanhanger van den afgezetten vorst ten troon verheft, komen weder Engelsche, Duitsche en Amerikaan- sche oorlogschepen in de haven, maar God slaat ze te pletter op de rotsen en zij vergaan. Zoo handelen Christennatiën en zóo beschamend doet een tot voor korten tijd menschenetend maar tot het Christelijk j geloof bekeerd volk. En als Paulus de vruchten des Geestes beschrijft, die zich openbaren als liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goeder tierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid daar valt het niet moeilijk uit de rijke feiten der zending te bewijzen dat inderdaad deze vruchten aan te wijzen zijn. Treffende illustraties uit zijn zoo rijke kennis dez.er dingen deelde spreker mede, en het was met al de warmte van zijn voor de zondir g gloeiend hart dat spreker zijne hoorders opwekte om mede te bouwen aan den Geestelijken tempel waarvan de fondamenten gelegd zijn. Is het Christendom het leven en de opstanding der volken, het is het ook voor den enkele. Zijn wij daarom getrouw en bidden en arbeiden wij met de Zending en de zendelingen mede. Met een hartelijk dankgebed eindigde spreker zijn zoo rijke en overschoone rede uiigesproken zonder affectatie of frazen- makerij, maar met eenvoudige, doch daarom zoo indrukwekkende welsprekendheid. En met kwistige hand strooide spreker feiten, bijzondorheden en cijfers uit. Helaasde gemeente van Nederland heeft het aange zicht te bedekken. Zij gaat in offervaardig heid achteruit. En in belangstelling Het getal hoorders was niet groot. Dat de modernen, onderwijzers enz. in cluis, geen belang bij deze dingen hebben spreekt van zelf. Zij hebben waarschijnlijk de vruchten van het Christendom van een anderen boom geplukt. Maar hebben de GoescheChristenenzelt het zóó druk, of hapert het hun aan belangstelling Gelukkig dat de Zendelingen, toen Nederland nog in duisternis en heidendom verzonken was, het niet zóó druk hadden en meer liefde, anders zou het er hij ons waarlijk anders uitzien.)En de verminderde oppervaardigheid?! O dat Neerland zich schame. Voor sterken drank 42 millioen, voor zending f300.000 gulden. In onze bezittingen met 27 mil lioen inwoners, 44, zegge 44 zendelingen. Gelukkig dat de duitsche broeders zich nog wat over onze koloniën ontfermen. Of zou wellicht de tijd moeten komen, dat van uit de hekeerde heidenvolken zelve, als uit Japanneezen, Kareenen, Eromangers, Beetschuanen, zendelingen naar de bezit tingen der Christenvolken moeten gaan Wie weet, wat nog gebeurt. Maar Neêr- lands Gemeente bedenke dat Ezechiel IV 18 tot 21 ook haar geldt. De Roeper schrijft Samenwerking met Rome. Nu de room- schen voor een gedeelte die samenwerking afbreken, wordt er weer alles gedaan wat kan om het verbroken of gescheurde verbond te herstellen. De verkiezingen voor de Staten-Generaal zijn komende en de vrees bezielt de anti-revolutionairen, dat het, bij gemis van samenwerking, voor de zoogenaamde rechterzijde, dan slecht zal afloopen en de tegenwoordige Regeering zal moeten vallen. Daarom wordt dan ook aanhoudend op die samenwerking aan gedrongen en met tal van redenen haar verdedigd. Wanneer men die vaak ernstige en gemoedelijke betoogen ter verdediging dier samenwerking leest, dan wordt het iemand soms wee om het hart. Maar dan rijst inmiddels de gedachte ook naar boven: gij moet in uw geweten toch zeker ietsgevoelen dat het niet in den haak is, waar gij zoo uw best doet om anderen te doen gelooven dat de zaak zuiver en naar het Woord van God in goede orde is. Wij waren zoo vrij in dit stukje enkele woorden te spatiëeren teneinde op eenige onjuistheden de aandacht te vestigen. Er wordt in gesproken van een (thans «ge scheurd»!) verbond der be'de partijen in de Tweede Kamer die, als zijnde rechts van den Troon gezeten, als rediterzijde bekend zijn. (De Roeper spreekt nota bene van een «zoogenaamde» rechterzijde, alsof ook zelfs die aanduiding aangematigd was I) Ue Roeper schijnt het samengaan der

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1891 | | pagina 1