1891. No. 61. Zaterdag 21 Februari. Vijfde Jaargang. VERSCHIJNT G. M. KLEMKERK, te Goes F. P. D'HÜIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIEN HET HUISGEZIN. Strijd en Zegepraal. DE ZEEUW. elken MAANDAG- WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND Prjjs per drie maanden franco p. p. ƒ0.95. Enkele nummers0.02'. UITGAVE VAN en van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Bij dit nommer behoort een Bijvoegsel. Dinsdagavond te Kloetinge en Woensdag avond te Goes in de zaal der Chr. Jongel. Vereeniging Ken den Heer, de vierde der voor dezen winter door de Vereeniging uitgeschrevene trad de heer ds. G. E. Meloen van Kloetinge op met eene boeiende improvisatie over Het Huisgezin. Spreker las eerst Col. 318 en vv. en betuigde vervolgens zijne instemming met de schoone beschouwingen van De Gasparin. Dr. A. Kuijper in zjjn «Ons Program,» Antirevo lutionair ook in uw huisgezin, en Lehman omtrent de groote waarde en beteekenis van het huisgezin. Het huisgezin, zegt spreker, is grondslag en uitgangspunt der wereld. De maatschappij bestaat niet uit apart staande individuen zonder samenhang of verband gelijk de zandkorrelsmaar uit levende organen, huisgezinnen, uit welke zjj is gebouwd. De socialist, den Staat willende hervormen, miskent die beteekenis van het huisgezin, met zijn plichten en rechten, zijn ongelijk heid en ontzag. Het huisgezin veronderstelt bezit, zonder hetwelk ook de Staat niet bestaan kan. De eischen der maatschappij vinden hun schaduw in het huisgezin. Men kent iemand het best, als men weet hoe hjj thuis is. De Genestet zong Zjj 't officiëel gewaad ook nog zoo fijn van snee, Den Christen kent men 't best in 't huiselijk négligé. Menig echtgenoot, buitenshuis de voor komendheid zelve, is een kwelling voorde zijnen door kwaad humeur of karakter. Vervolgens schetste spreker in schoone taal de tegenstelling tusschen de vrooljjk- heid en geur die het blijde bruidspaar by 14.) FEUILLETON. (iSchetsen uit den Fransch Duitschen oorlog. Hoe ontmoedigend deze tijding ook voor de vermoeide troepen was zij beseften toch dat eene gewichtige beslissing naderde, dat men die niet voorbij moest laten gaan en dat een aitocht van Mac Mahon naar het westen deze beslissing weder voor onbepaalden tijd zou verdagen. Reeds te 4 uren in den morgen trokken de pruisische kroonprins en zijne troepen over de Maas, begunstigd door een dikken nevel. De grauwe mist onttrok de bewe gingen der troepen aan elks gezicht, doch ver hoogde tegelijk de somberheid van den indruk. Welk een aanblikDie mist, die nevel, die nauwelijks zichtbare wachtvureu, als glimwormen glinsterend in de verte, dat getril en gedreun der kanonnen wanneer zij den straatweg passeerden, die fantas tische gestalten af en toe door de opkomende zon verlicht. In de verte doken de spitsen van kerktorens uit de nevelen op. Op den weg was alles stil, geen levend wezen k» am men tegen. Slechts een enkele maal brak een verlaten wachthuis de eentonigheid van den weg, welks achtergrond een donker bergwoud was. Op een der heuvelen van dit woud bleef de kroonprins staan om het terrein van den slag te overzien. Thans had hjj een ver rukkelijk schoon gezicht op het dal van de Maas en de vesting Sedan aan zjjne voeten, waarachter zich het Ardennerwoud verheft en in verscheidene heuvelryen tot in België zich voortzet. Te 5 uur precies stonden de Beierschen en Saksers benevens de gardes in slagorde. De P ranschen hadden zich de heuvelach tigheid van het slagveld ten nutte gemaakt, en alle kammen en hellingen met zwaar de huwelijksinzegening toelachen en den huwelijksgroet van.het formulier: «Overmits den gehuwden in dit leven allerlei tegen spoed en kruis van wege de zonde is toe komende.» Een wanklank naar het schjjnt en toch zoo noodzakelijk, wijl hy de waarheid zegt. Het huweljjk geeft smarten, maar die de gehuwden nauwer tot elkander en tot den Heere moeten brengen. Lichamelijk en geestelijk is er groot verschil tusschen man en vrouw. Het mannelijke, het moedige, het vastberadene treedt bij den eerstehet zachte, het schuchtere, het zwijgende bij de laatste op den voorgrond. Vrouweijjke moed, spreker staaft dit met voorbeelden, doet wat man nelijke moed niet doorzag of aandorst. Maar juist dit verschil doet deze twee een zijn. Zij vullen elkander aan of wegen tegen elkander op. De natuurlijke eenzijdigheid verdwijnt by het huwelyk. Man en vrouw vormen een echtpaar. Zij hebben gezamenlijke plichten tegenover het Godsrjjk en de Maatschappij. Toch overdrjjve men in deze niet. Men moet het heiligdom van het huis niet weggeven. De vrouw behoort niet in vrouwenverga deringen te zijn, geljjk die der socialisten, maar in haar huis, dat zjj te bouwen en voor haar man gezellig en aangenaam te maken heeft. De man vervulle zijne plichten in het onderhouden van het gezin. Niet de vrouw. Zoo licht wordt waar wat Huygens zong: Dien zy onderhoudt, dien houdt zij onder. In de huiskamer bloeit zy wel verborgendoch het eenvoudige bloempje is welriekender dan 't schitterend ste blad. Spreker wees met tal van uitspraken der H. S. aan man en vrouw hunne plaatsin 't gezin aan. De kinderen maken het echtpaar tot ouderpaar. Kinderen zjjn een zegen des geschut bezet, De Saksers begonnen den aanval. Daarna volgden de anderen. Maar een zeer zwaren strijd hadden zjj, waarin zij slechts langzaam vorderden. Inmiddels waren twee Pruisische korpsen en de Wurtembergers elders over de Maas getrokken, begunstigd in hun pogen door den dikken nevel, die tot half 8 dien morgen over het landschap hing. Het doel van deze beweging was de rechter-, zoowel als de linkerflank der vijandelijke stelling opeen te stuwen, en de Franschen of noord waarts over de Belgische grenzen of zuid waarts naar Sedan te dringen en hen daar in te sluiten en te dwingen tot capi tulatie. (Het vreemde woord beteekent zich over te geven). Bjj hun marsch bleek het dat de Fran schen op Sedan terugtrokken en daar den slag zouden aannemen. Het legerbestuur had er nog een oogenblik aan gedacht op Belgisch grondgebied te vluchten en zich door een onzjjdig volk te doen ontwapenen. Doch dit voorstel werd als eerloos verworpen. Besloten werd den slag te wagen en het op den moed der wanhoop te laten aankomen. Inmiddels waren de nevels opgetrokken. Een lichte damp bleef nog tot op den middag hangende. Op de hoogte voor Donchery stond koning Wilhelm met zijn staf in spanning de verschillende bewegingen: van vriend en vijand te volgen. Onophoudelijk dreunden de kanonnen. Witte dampkogels verrieden de standplaatsen der batterjjen, knetterend geweervuur den aanval der bataljons. Van tjjd tot tjjd kwam een officier aanrennen om tijdingen te brengen. Met ademlooze belangstelling kwam men hem dan aanhooren om daarna terstond weder tot de verrekijkers terug te keeren. Het was tegen 9 uur toen een der bovengenoemde Pruisische korpsen bij St. Monges met den vjjand handgemeen werd Heeren. Israel gelooft dit nog. Bij een huwelyk wenschen de Joden de bruid nog steeds toeDe Heere make u als Rachel en als Lea die het huis Israels gebouwd hebben. En nog is er in verhouding bij Joden meer huweljjks- en familiezegen dan bij Christenen. Groot is de invloed der opvoedingde taak der vaders maar gedragen door woord en voorbeeld der moeders. Lessen door moeder gegeven, versjes door moeder geleerd gaan niet licht uit het geheugon. In de hospitalen getuigt men het hoe vaak mannen heengingen met den moedernaam op de lippen of met een verzoek om een groet aan de betrekkingen maar aan moeder vooral. De opvoeding van een Herodias kweekte een Salomédie van een Monica beheerschte een Augustinus. In holen van ontucht en in asylen wordt dikwijls waargenomen dat onze gevallen vrouwen de liefde of het voorbeeld eener moeder hebben gemist. Vooral in onze dagen wórdt het onkruid met kwistige hand gezaaid onder de tarwe. Zelfs aan het waakzaamst oog des vaders ontgaat het gevaar dat zyne kinderen dreigt uit de boeken die zjj lezen. De hedendaagsche letterkunde ontkent het be staan van God en Christus en spot met onze afstamming. «De mensch is wat bjj eet». Dat is het grofst zinnelijk materialisme (stofvergoding)dat streven naar realiteit, voor hetwelk niets meer heilig isen alles schetst naar het naakt model, denkbeelden als tNieuwe Gids» ons meegegeven. Die van Efeze verbrandden al hunne jjdele boekendoch ook Nederland zou een groot vuur aansteken, zoo het Efese's voor beeld volgde. «Een gezonde ziel in een gezond lichaam» is mede een der grondbeginselen by de op voeding. Kinderen zjjn van nature op »Van nu af begon de strijd, met zijn beslissend geweld. Krachtiger klonk het kanongebulder, geheele rijen van batterijen kraakten. De eigenaaidig trillende toon der granaten; de kruitdampwolken op den grond waar zij neergekomen warenhet 25 malige geknetter der mitrailleuses, daar tusschen een dof gedreun van aanrijdende massa's, wild geroep, opstijgende rookwolken van brandende dorpen dit vreeseljjke bijwerk van den strijd hield wel oog en oor der aanschouwers op de hoogte van Don chery bezig, maar boven al dit woeste gewoel verhief zich in aller harten reeds de zekere hoop der overwinning. Overal waar de Duitscher den voet zette, was er voor den Franschman geen standplaats meer." De Duitschers waren zoodanig geplaatst dat zjj een grooten hal ven cirkel vormden, die al kleiner moest worden, terwijl hunne kavallerie te zorgen had dat de Franschen niet op Belgisch grondgebied vluchtten. Al de?e schikkingen waren gemaakt met de kalme zekerheid dat zij slagen zouden, en in weerwil van de woedende dapperheid der Franschen. Hevig werd nu gevochten om het" bezit van de dorpjes in den omtrek. Wel ver dreven de Pruisen den vjjand uit Givonne, doch deze hield te moediger stand bjj Daig- ny waar hjj den Saksers handen vol werks gaf en bjj Bazeilles waar de Beijeren iederen voetslap met hun bloed moesten koopen. Bij Daigny werd te juister tjjd de Saksische infanterie door Wurtembergsche artillerie versterkt, waardoor ook op dat punt de vjjand verslagen werd. Te 11 uur kwamen de eerste verster kingen van de zjjde van het Noorderleger op het slagveld. Luide begroetten deWur- temburgers deze batterijen van den Prui- sischen Kroonprins. Zij reikten elkander O Jabn. Dé oorlog van 1870. merkzaam en critisch. Zjj zien het wel of onze huiseljjke godsdienstoefeningen, gebeden en zangen, zich aansluitend bjj die .der gemeente, door ons worden behartigd of verwaarloosd. Zelfs de toon van het bjj bel lezen ontgaat hun niet. Het chr. lied vooral trekt het kind aan naar lange toespraken luistert het niet, en bewaart er dus niets van; doch de indruk van het chr. gezang gaat niet licht verloren. Spreker schetste het leed als de dood een lieveling ons ontneemtmaar nog grooter is het leed over de levende dooden, gelijk de Verloren zoon, wiens aangrijpende levens geschiedenis die is van zoo menigeen. David droeg leed over Absalom. Vondel de groote dichter moest op zjjn ouden dag boekhou der in de lombard worden, dewjjl zjjn ver mogen was uitgeput door een goddeloozen zoon. Wie heeft geen medeljjden met den grijsaard, als hjj suffende over optellingen die niet uitkomen altjjd denkend aan zjjn verloren zoon, de klacht uit De ouders telen 't kind en brengen 't groot met smart; De kleine treedt op 't kleed; de groote trapt op 'thart. Eindeljjk verbreekt de dood den huwe- ljjksband. Man of vrouw worden uitge dragen. De man of de vrouw die overbleef gaat, oud geworden, bjj de kinderen in. Hoe hard is daar soms de behandeling. Tot het huisgezin behooren ook de dienst- boden die ons dienen met hun arm en kracht; niet als bjj contract tot ons geko men en door ons betaald, maar met in achtneming der van God gestelde ongeljjk- heid, als tot ons behoorende. Het ongeloof heeft ook in dat opzicht reeds zoovele banden verscheurd en harten verhoovaardigd. Men acht het een schande dienstbaar te zjjn. Men gaat in betrekking 1 Onder hen die God vreezen kunnen deze de hand en vormden op die wjjze de laatste schakel in den ring die het Fransche leger had te omsluiten. Welk een gezichtDaar streden in een betrekkelijk kleine ruimte 350,000 soldaten met ongekende doodsverachtingde Duit schers zeker van de zege, de Franschen in hopelooze woede hun vjjand tartend, zwichtend slechts voor overmacht en uit putting. Ingesloten als zij waren, hadden zjj naar alle zjjden te zien. In het noorden en westen stormden de Pruisen op hen aanin het zuiden de Bejjeren, in het zuidoosten en noordoosten de Prui sische gardes. Den omsingelden leeuw geljjk trachtten de Franschen nu hier dan daar door den sterken ringmuur van levende strjjdkrachten heen te breken, doch werden overal met ont zaglijke verliezen teruggeworpen. Tot overmaat van ramp was in het begin van den slag reeds de dappere generaal Mac Mahon, hun aanvoerder, door een splinter van een granaat gewond, uit het kamp weggedragen. De dappere Yon Wimpffen een man met een DuitscheD naam, doch met een Fransch hart, nam het opperbevel over. Eerst twee dagen geleden uit Algiers aangekomen, was hjj noch met het terrein noch met de leiding der troepen en dat in zulk een hacheljjk oogenblik, best op de hoogteen dit verslapte almede den moed der Franschen. Te half acht waren ook de Saksers meester van het terrein, waarop tot den algemeenen aanval werd besloten. Doch reeds ter halverwege werd het den troepen duideljjk dat het werk voor dezen dag was afgeloopen. Neen, dat waren geen strjjdvaardige man nen meer, op wie men hen afzond, het waren machtelooze uitgeputte, meest ont wapende gevangenen. Een lange trein van 4000 dier ongelukkigen trok zwjjgend voorbjj. Tal van officieren bevonden zich onder hen. Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1891 | | pagina 1