kens. yenstraat. jzen, van gde 1891. No. 60. Donderdag 19 Februari. Vijfde Jaargang. 7 IMINCr TIE. NGEWOON jassen, z. N: 'en verkocht, at, Goes. 5 VERSCHIJNT PRIJS DER ADVERTENTIE# II w. 9 O ES. MANTELS, rie NSSITSEN, ATERTWISTEN, FLANELLEN, IKELEN, V cent, lichte enen 6/4 breed n hooger. 8/4 cent en hooger. 6/4 wit Linnen nt. Witte Ba- hooger. Witte 0. Servetgoed oeken 4, 6, 8, /e Handdoeken ellakens 50 en DITMARS t, Middelburg. UN VA.N 00EN, MATRASSEN, VS enz. )OTDIENST urg en Zierikzee. czee Spoorweg Goes iruari. Van Zierikzee Dinsd. 17 smorg. 7,30 ELB.-ROTTERDAM. bruari. sdag 18, Zaterdag 21, v. Middelb. 8,30, van jdag 20, Maandag 23, ssingen 7,30, v. Mid- terdam 9, Woen.18 Bond. 19 Viijd. 20 Zat. 21 Zond. 22 Maan. 23 7,30 6,30 6.30 7,- «,30 6,30 [elken MAANDAG- WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND Prijs per drie maanden franco p. p. ƒ0.95. Enkele nummers/0.02f. UITGAVE VAN G. M. KLEMKKRK, te Goes en F. P. D'HUIJ, te Middelburg. van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Maan. 23'smidd. 3, Dinsd. 24 3. 'ELEGRAAF." bruari. van Antwerpen Dinsd. 17'smorg. 2.30 Dond. 19 3.30 Zond. 22 v 5,30 Dinsd. 24 6, Bij dit nommer behoori een Bijvoegsel. SOCIAAL CO iN GRES. Io de christelijke werkliedenvereenigin- gen, voorzoover zjj aangesloten zijn bij het verbond «Patrimonium» (dit woord betee- kent «Vaderlijk Erfdeel,»), zal de beteekenis van de. woorden sociaal en congres zeker wel duidelijk zijn. Maar buiten die kringen [zal allicht menigeen vragen wat toch wel bedoeld wordt met het sociaal congres, dat in October van dit jaar D. V. staat gehouden te worden. Congres is eenvoudig de uitheemsche kortere aanduiding voor: Groote vergade ing terwijl liet woord Sociaal heenwijst naar de verschillende belangen op sociaal, dat wil zeggen maatschappelijk gebied die in deze groote vergadering zullen besproken worden. Een groote vergadering dus, waar op uit alle deelen des lands afgevaardigden der vereenigingen van chr. werklieden nullen samenkomen, om de verschillende quaestiën te bespreken, die in onze dagen hart en hoofd van den wei knian innemen. Die maar eenigszins meeleeft in den strij i om het bestaan dien tot op zekere hoogte elke werkman te voeren leeft, die zal waarlijk niet tegenspreken dat er op so 1 ciaal, dat wil zeggen op maatschappelijk gebied "veel, zeer veel om verbetering, om voorziening, om genezing roept. Het aantal sociale nooden toch vermeerdert met den d..g en bij prijsgeving van het beste geneesmiddelbet geloof en de vreeze Gods, krijgt dan ook de schare van kwak zalvers', die van revolutie en klassenhaat, van ongodisme en sociaal democratie ge nezing verwachten, 'te grooter uitbreiding. De lezer beseft dan ook al dadelijk dat het woord sociaal met socialisme niets te maken heeft. Als alle ismen heeft ook het socialisme niet alleen in naam maar ook inderdaad liét wanstaltige, het principieel onzuivere legen zich. Liberaal zijn is goedmaar liet liberalisme is de carricatuur van het liberale; en zoo heeft dan ook met wat men onder 3ocia.il verstaal het socialisme niets te maken. Het Sociaal Weekblad b.v. beeft niets te maken met het socialismede sociale quaestie evenmin, 'tis de quaestie die op het terrein der maat'chappij, der samen leving, om oplossing vraagten zoo zal dan oo 1c het sociaal congres, zoo liet slagen mag, niets anders doen dan de krankheden noemen, waaraan huis, gezin en werkplaats lijdende zijn. Voorts zal het de verschillende lasten waaronder de werkman en zijn gezin ge bukt gaan, en waarvan menig welgestelde niets beseft, aan het licht brengen. Het zal de wanverhoudingen aanwijzen die in zake werktijd en loonen den arbeid druk ken. Het zal de verschillende standen nader tot elkander brengen; en ook op die wijze trachten weg te ruimen de misverstanden die ook in de chr. kringen de hoogst ge plaatsten van de minder met goederen gezegenden scheiden. Maar al te zeer blijkt hoe op den bodem van menig christen de Nederlandsche soci aal democraat sluimert. Dat wil zeggen zoo menigmaal betrapt de christen zich zelf of anderen r.og op afgunst tegen den rijkeren broeder, op ontevredenheid in het hem opgelegde «lot». Reeds veel te lang heeft dit Sociaal Con gres op zich laten wachten. De ontzaglijke tel-ui'stellingen en verliezen op het gebied van de industrie geleden de achteruitgang vnn den landbouw en de kwijning van den handel, bij de stijgende behoeften en de klimmende belastingen werden voor jaren reeds gevoeld, vermeld en aangehoord. Zij waren zelfs mede oorzaak, menschelijk gesproken, dat de openbare meening zich keerde tegen de «liberale» meerderheid die deze dingen al zoovele jaren geweten had en er zoo heeleinaal niets aan deed. Zij waren mede oorzaak dat wij eene regee ring en een kamermeerderheid kregen, die meer met het volk levende, allicht meer zou kunnen doen tot verzachting van zijn lijden. Reeds in 1888 had dit Sociaal Congres er moeten komen. De bouwstoffen er voor lagen reeds lang gereed. Waarop moest men dan nog wachten Menig rentenier onder onze geestverwanten riepMaal laten de arbeiders mij toch hunne belan gen zeggen. Ik ken ze niet zoo goed. En menig werkman zeide: Maar laten de heeren nu toch eens iets voor ons doen. Doch daar bleef het bij. En het is dan ook inderdaad Fatrïmo niums schuld niet dat het er niet eerder toe kwam. De eerste stoot is immers van haar uitge gaan. Zij heeft dan ook het meest iu deze te zeggen. En zonder flinke omschrijving van wat zij wil, zal dan ook dit Congres wei nig beteekenen. Maar ook van de andere zjjde hebben de mannen van de ploeg en de schaafbank te beseffen dat zij bij de bespreking dezer dingen ook niet kunnen buiten de mede werking van de mannen van de pen en het woord. Studeercel en werkplaats die nen ook hier hand aan hand te gaan. En zoo hebben de voorloopige commissie leden het dan ook ingezien. Mannen afs Kater, Kuyper en| v. Gheel Gildemeester Slegt, v. Kempen en v. Löben Seis reiken daar elkaar de hand. En dat men-niet van plan is, er een praatcollegie van te maken, of eene beweging uit te lokken die niet wortelt in de kringen van Patrimonium toont het besluit dat al dadelijk genomen werd, om niet in April, wat eerst bepaald scheen, maar in October saam te komen. De volgende punten toch wenscht men ie behandelen Sectie I. De Sociale quaestie van haar Christe lijke Godsdienstige zijde. 1 Welke algemeene beginselen beheer schen, volgens de H. Schrift, de oplossing der Sociale quaestie, en welke vingerwij zing voor die oplossing ligt in de concrete toepassing, welke deze beginselen voor Israël in het Mozaïsch recht gevonden hebben 2. Welke beginselen stelt de H. Schrift voor het bezit van Goed en de beteekenis van den Arbeid? 3. Welke beginselen stelt de H. Schrift voor het huisgezin en zijne onderscheidene leden, niet het oog op den arbeid 4. Welke beginselen stelt de H. Schrift voor de roeping der Kerk tegen de sociale nooden; zoowel wat aangaat de Kerk zelve als den Dienst des Woords? 5. Welke beginselen stelt de H. Schrift voor den Dienst der Barmhartigheid Sectie II. De Sociale quaestie van hare maat schappelijke zijde. 1. Wat vermag het particulier initia tief ter bestrijding van de volkszonden van AlcoölismeProstitutieoverdadige weelde, oneerlijkheid en onbarmhartigheid Particuliere Philanthropie. 2. Wat vermag het particulier initiatief om door vrije corporatiën het organisch verband ook op liet terrein van den arbeid te herstellen Vereenigingen van patroons. Vereenigingen van arbeiders. 3. Hoe is te oordeelen over het recht van werkstaking? 4. Wat vermag het particulier initia tief in het belang van den kleinhandel, de lagere ambtenaren, klerken en dienst boden? 5. Wat vermag het particulier initia tief tot sterking van den nationalen arbeid, door verhooging van den kunstzin, verbe tering van het leerlingenstelsel, het openen vau wedstrijden, het handhaven van het nationaal karakter ook in den arbeid? Sectie iii. De sociale quaestie van hare Staat kundige zijde. 1. Welke houding moet onzerzijds aan genomen tegenover de vraagstukken van burgerlijk recht, die invloed oefenen op de sociale verhoudingen Eigendomsrecht, erfrecht, landbezit, huwelijk. 3. Kamers van arbeid. Arbeiderscon tract. Gilden. 3. Kegeeringszorg voor den Arbeider. Duur van den Arbeid. Arbeid van vrou wen en Kinderen. Verzekering tegen ongelukkeu. Arbeiderspensioenen. Staats armenzorg. Rustdagen. 4. Magistraat als patroon en werkgever. Gevangenisarbeid. Administratieve recht spraak. 5. De wetgeving voor het belastingwe zen en de heffing van Accijnzen en in voerrechten, 6. Wat kan gedaan om de sociale misstanden op het gebied van den Landbouw weg te nemen? Tot inleiding van elk dezer punten is een spreker uitgenoodigddoch allen heb ben terecht geoordeeld, dat tot April de tijd daartoe te kort was. Er moet in de verschillende afdeelingen van Patrimonium over deze dingen gehandeld worden ver- Hagen van het verhandelde moeten worden ingewacht deze moeten geschift, overwo gen, bestudeerd, verwerkt worden. Het zou een fout zjjn geweest te eischen dat dit alles in deze 6 weken h*d moeteD klaar zijn, waar dan nog de paaschweek had afgemoeten. En dat is voornamelijk de bedoeling, namelijk bjj «Patrimonium,» dat in dezen bet initiatief nam, te onderzoeken, welke denkbeelden in de kringen van «Patrimo nium» omtrent de sociale quaestie boven- 'h ij ven, en welke wenschen aldaar worden gekoesterd. Hiertoe zijn een vijftigtal vragen aan «Patrimonium» toegezonden, dat hierover het advies der afdeelingen zal inwinnen, en daarna te Amsterdam eene consultatieve vergadering met de Regelingscommissie zal houden op Dii.sdag na Paschen. Tevens wierd besloten de rapporten over de drie eerste punten, rakende de begin selen uit Gods Woord, voor 1 Mei in ge reedheid te doen brengen, opdat deze tijding aan de overige rapporteurs met de geschetste beginselen niet in strijd mogen zijn; en alzoo de eenheid van de resolu tion van het Congres beter moge zjjn gewaarborgd. Wij juichen deze plannen zeer toe. Kon het dezen broederen eens gelukken mannen van alle kerkelijke' richting, mits staande op den bodem van Gods Woord, aan deze zaak van het Christelijk Sociaal Congres te verbinden, hoe een machtige aanwinst dit zou zijn in den strijd tegen het «Beest uit den Afgrond», dat al driester den kop opsteekt, en al meer de wereld beweegt zich achter hem te verwonderen. Mr. Goeman Borgesius zei onlangs in de twetde kamer: Hadden wg wat meer llovy's en v. Markens in Nederland gehad, de sociaal democratie zou nooit gekomen zijn. Welnu, van de Hovy's weten wij dat ze hun gansche hart gegeven hebben aan de zaak der arbeiders. Maar er zjjn nog meerderen die aan dit Congres hunne medewerking niet mogen ontzeggen. Het talent van dr. Bronsweld, niet den schrijver der Kroniek, maar dien in de Bouwsteenen, zou tot de oplossing van het sociale vraag stuk nog zooveel kunnen bijdragen. Wij denken ook aan predikanten als Heinecken uit den Haag, dr. Heldring uit Middelburg, Ulfers te Rotterdam de Hoogh uit Schoterland, Pierson fn andere mannen van talent en ervaring. Aan zoo menigen christelijken werkgever, ook onder de landbouwers want ook in de wereld onzer boerenarbeidere is de nood zoo groot. Er moet eene algemeene samenspanning komen tegen den vorst der eeuw. Zoo zal ook dit Congres een bluschmiddel kunnen zijn tegen den grooten wereldbrand der Revo lutie. waarvoor ook in Nederland de brandstof huizen hoog ligt opgestapeld, Mits maar de grondtoon er van zij Onze hulpe is in den Naam des HEEREN, die Hemel en Aarde gemaakt heeft 1 SURINAME. Beslist en afdoend is het, wat de Minister van Koloniën in zijn jongste Memorie aan de Eerste Kamer antwoordt over de Suri- naamsche quaestie. De Minister zegt er nl. van «De moeieljjkheden, die tusschen den Gouverneur en de Koloniale Staten zijn voorgekomen, behoeven naar het oordeel van den Minister geen aanleiding te geven om den toestand in Suriname onhoudbaar te noemen en om van de Regeering maat regelen te vorderen, die onverwijld verande ring aanbrengen. Waar de houding van den Gouverneur incorrect was zooals bet Voorloopig Verslag het uitdrukt, beeft de Regeering dat niet stiUwjjgend aangezien, maar gedaan wat noodig was. Redenen om nog langer op het verledene terug te komen, zijn niet aanwezig. Het oestuur wordt met krachtige hand gevoerd en wekt vertrouwen bjj hen die groote belangen in de kolonie hebben. Aan ge brekkige en verkeerde toestanden wordt een einde gemaakt en aan het financieel beheer groote zorg gewijd, met een gunstig gevolg. Dat de samenwerking tusschen den Gouverneur en de Koloniale Staten onvrucht baar zou moeten zijn, kan niet erkend worden. Het zou trouwens een stellig plichtverzuim zjjn, wanneer men zich van de een of andere zijde aan die samenwerking onttrok wegens eenige oude grief of on vriendschappelijke gezindheid, en dit ge schiedt dan ook niet, zooals de vanwege de koloniale staten gedrukte stukken kunnen getuigen. Uit het hierboven aangevoerde leide men niet af, dat de Minister den algemeenen staat van zaken in Suriname bevredigend acht. De maatschappeljjke en ambteljjke verhoudingen laten ongetwjjfeld zeer veel te wenschenmaar het is der Regeering riet gegeven om daarin door spoedig en krachtig handelen verbetering te brengen. Te recht is in liet Voorloopig Verslag gewezen op de wettelijke en practische bezwaren die er zouden bestaan tegen het zenden van een commissaris om in Suriname een enquête te houden. Bovendien zou men moeite hebben om in een instructie voor een commissaris aan te wijzen wat eigenljjk door hem zou moeten worden onderzocht.» Men ziet het, dat is kort en goed gesprokenzoo doet men zaken af. Het is nu maar te hopen, dat de Eerste Kamer daar een voorbeeld aan neemt. Dr. Schreinemacher en dellomoeo- pathie. Van wat dr. Schreinemacher in de Tweede Kamer over de Homoeopathie gezegd heeft, mogen wij wel zeggenzooveel regels zooveel onjuistheden, 't Is waarlijk, of de geleerde Dr. nog nooit een boek over de Homoeo pathie gelezen heeft. Al had hij maar de voorlezingen van Prof. Stokvis gelezen, dan zou hjj zooveel onwaars niet hebben kunnen vertellen. «De Hoemoeopathie berust noch op we tenschappelijke gronden, noch op proef- ondervindeljjke waarnemingen», zoo liet hjj zich hooren.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1891 | | pagina 1