li 1891. No. 40. Zaterdag 3 Januari. Vijfde Jaargang. VERSCHIJNT G. M. KLEMKERK. te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIE»; Adolf Stöcker. RECHTSZAKEN. Gemengde Berichten. zijn. Touwen of dat mannen vraag. Ieder die maar 't is een vrij (vaarvoor luie personen Er zjjn er, die schuim op de melk vooral komt, dat men |ovenste vingers langzaam en dan met alle |der*te vingers haar er dit niet goed, omdat pijn kan veroorzaken jeheel geen of weinig (ïmers krijgt, melk niet van zelf, dat het des |uimt dan in den herfst, en ten gevolgen van de spoedig barsten. tepels niet te hoog Jen Pge de men naar 't schijnt niet 'itenla dsch landbouwblad nog, dat men de tepels ier moet aanvatten, maar laarmede niet vereenigen, daardoor steeds taaier ilken worden, melk laten vallen, luidt t is zeer juist. Worden ngevat, dan moet men te de melk er uit te krijgen, lelig moet werken. Met t men de tepels te om niet hoog aan te vatten, roopen is buitengewoon iten geheel en al uitge- vaarop vooral niet genoeg 3 laatste melk is verreweg lenigmaal met cijfers is met alleen daarom. Er Jjlgende melk niet zoo geheel nieuwe melk, in den uier blijft en Jn steeds meer en meer verliezen en spoediger t de vetklieren dan ten ïelkklieren begunstigd twikkelen kunnen. Ver- oet men daarom telkens paar stralen uit de en en dan weer uit de llerlaatste mag men ook jopen om alle melk er en. u eens de voorste, dan melken. len wij, nog nooit de De vraag of men eerst de achterste tepels moet iel van de ontwikkeling Is hij van achteren uit- d en van voren niet, ir«te tepels eerst geheel den, waarvan het gevolg jan den uier zich krachtig tegengestelde het geval, ■st de achterste tepels zorgen, dat de uier irkant is. Is dit het en eerst een gedeelte nste gedeelte) uit de nelken, vervolgens het de achterste, dan de voor- sn daarna de achtersten. Ie uier r iet alleen vier- laat tegelijk naar alle k «vallen», maar men ,ng te zijn, dat zij zich rwiil de melkafscheiding Irdt. i koe zoo lang mogelijk zelden, dat men zegt: waard, deze of die koe t is een zeer verkeerd een kwart liter melk zaglijk veel boter zit, wel waardig is. Maar aarop wij bepaaldelijk llen vestigen, om het iken. Men weet, dat ,ger voor kalven gust wat ten deele aan den neer eene koe, die voor salfd, bv. drie a vier .weede maal van 't wer- i, zal deze eigenschap n meerdere of mindere troost men zich echter ns en telkens weer het r het werpen te melken, volgende gelegenheid Jen», dat isniet lang bovenstaande regels te unstig werken op de w aarop het vooral aan- i wij zeiden, op verre •op gelet wordt. DE ZEEUW. elken MAANDAG- WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND Prjjs per drie maanden franco p. p. ƒ0.95. Enkele nummersƒ0.02'. UITGAVE VAN en van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. ii. Maar zijn Jodenhaat dan Heeft hij niet een getal van 45000 alleen te Berlijn wo nende Joden tegen zich in het harnas ge jaagd Niet een straorn ontketend, die niet meer in zijn bedding is terug te voeren Zacht wat. 't Is waar, het getal Joden is in Berlijn alleen zoo groot als in Frank rijk en Engeland te zamen, en zij oefenen eene onbegrijpelijke macht uit. Zij hebben de pers en de beurs; twee voorname za ken voorwaar En dan den toon, dien zij aanslaan. Niet de orthodoxe Joden die kwijnen weg en doen dan ook met dien stroom der pers- en beursmannen onder hunne moderne geestverwanten, de Reformjoden, niet mee. Maar deze laatsten, volslagen materialisten, voor wie de Joodsche vlag enkel dient om de ongeloovige tyrannieke lading te dekken, zij zijn het voorwerp van Stöckers bestrij ding. Men weet de Duitschers zijn nationaal bij uitnemendheid. Hun vaderland is hun een deel huns levens. En hun historische geestdrift voor mannen als wijlen Wilhelm, Van Moltcke, Van Bismarck en zoovele anderen is niet het minst hieruit te ver klaren, dat de volkstrots eenige graden ge rezen is door hunne ideale dapperheid en hun traditioneelen Germaanschen helden geest. By ons bestaat de roep over het vader land meer in naam dan inderdaad. Maar hun seid einigeinign is gemeend. En daar komen nu die moderne Joden die niets nationaal Duitsch hebben, maar internationaal ten top zijn; dat wil zeggen dat {zij zich overal thuis gevoelen. Hun Godsdienstf isgeld verdienen; hun eenig ideaalheerschen. En dan prediken zij een haat tegen Christenen, en vooral tegen Predikanten, die alle perken te buiten gaat. In hunne verwaandheid beschouwen zij zich niet alleen als het volk, dat oorzaak aller maatschappelijke zegeningen is, maar eischen zelfs op hurine allianties} dat bijv. de besnijdenis bjj de wet voorgeschreven worde. Zij achten zich de taak der wereld hervorming toevertrouwd en beschouwen alle andere nationaliteiten als pariah's. Nu, tegenover die verregaande aanmatiging stel de Stöcker de eischen van een beetje be scheidenheid, een weinigje verdraagzaam heid en wat besef van de verhouding tus- schen Jafets en Sems zonen. Allerfataalst bijvoorbeeld zijn de staaltjes van brutale Godslastering, die in verslagen over Christelijke vergaderingen zich uitspre ken. {Daartegen heeft Stöcker met alle kracht getuigd en met goed gevolg. Hij heeft wel liet oude volk lief als het Bondsvo'k; hij wil hen niet vervolgen, al ziet hij bezwaar in hunne benoeming tot onderwijzers, enz. Hierbij neme men evenwel in aanmerking dat Pruisen nog heet een christelijke staat, geen neutrale rechtsstaat. Deze moedige strijd van Stöcker tegen een ongeloovig, heerschzuchtig en uitmer gelend Jodendom heeft hem wel heftige vijanden bezorgd, maar toch tevens vele sluimerenden op dit punt wakker gemaakt, hen doende inzien dat ieder, die hart heeft voor Christus' Kerk en voor de belangen der Maatschappij, verplicht is zich in het belang van Troon en Altaar tegen den steeds was- senden invloed der Reformjoden te verzetten. Deze oppositie tegen de Joden staat ook in nauw verband met nog een arbeidsveld dat de heer Stöcker zich heeft uitgekozen, namelijk de bestrijding van het socialisme. Dit is het voornaamste van zijne verrich tingen en hieraan vooral heeft hij zijne bui- tenlandsche vermaardheid te danken. Van hem kan men leeren dat het mogelijk is christen-socialist te zijn. Stöcker de bestrijder van het Socialisme. Doch wat verstaan wij onder het Socialisme j Als wij dit aan het volk, volgens Hooft de «taalmakende gemeente,» vragen, weten wij 't gauw genoeg. Alles wat revolutionair is. Recht voor Allen ziet in Koningshaat, liefde voor de republiek, afkeer van Kerk en Godsdienst het criterium van het Soci alisme. Doch daarmede is het rechte ant woord nog niet gegeven. Het is afval van God, zegt men. Maar 't is minder, en 't is meer. Men kan b. v. zich niets van God of Zijne geboden aan trekken, doch is daarmede geen Socialist. Neen, het socialisme is uit den nood geboren. Het socialisme der I9e eeuw heeft zeker de revolutie van 1789 tot moeder. Het is eene vrucht van den toen tot voller wasdom gekomen boom. Maar het is toch ook iets zoo geheel anders ook. Men weet hoe de dingen in deze eeuw bijna alle een ander aanzien kregen. Ook in handel en nijverheid. Daartoe is voornamelijk aan leiding geweest de leer van Adam. Smith en Stuart Mill, twee Engelschestaathuis houdkundigen, die de theorie verkondigden dat de meest volstrekte vrijheid van concurrentie het geheim is van alle wel vaart. Het streven om rijk te worden, het egoïsme werd het uitgangspunt der maat schappij zonder eenige beperking. Daarvan stelde men zich groote bergen voor. Veie fabrieken werden naamiooze ven nootschappen. De machines kwamen en keerden alle verhoudingen omde meest ongebreidelde concurrentie trad in werking. De werkman zelf werd eene machine, een voorwerp, dat geëxploiteerd werd, van het welk alle mogelijke voordeel werd getrok ken doch wiens kapitaal zijne werk kracht daardoor duizelingwekkend vlug inteerde, oin welke te vervangen toen vrou wen en kinderen moesten gaan werken vteeds harder, steeds minder vrij, steeds minder levend wezen steeds meer een stuk gereedschap. Deze stroom was niet te stuiten, doch bracht ontzaglijke wanverhoudingen mede De zwakken, die niet tegen hem konden oproeien, kwamen huiten alle genot te staan van werk en voordeel. Groote kapitalen gingen alles beheerschen. Dit kon niet lang duren, en moest noodwendig bitterheid verwekken. De verandering bleek geen verbetering te zjjn. Toen in 1848 is de eigenlijke soci aal democratie geboren. Haar vaders zjjn twee, Marx en Lasalle, twee Joden. Deze lieeren zagen het ploonpste materialisme, de grootste armoede in het verschiet, doch wel verre van voor dit abnormale stelsel een normaal stelsel in de Maats te geven, ver vingen zij het door een nog grooter abnor maliteit. Wat wil dit zeggen Zij toch zeiden doodeenvoudig dat het kapitaal bestaat uit winst door den arbeider verkregen en dus zijn eigendom is. Ieder kapitalist heeft dus goederen onder zijne berusting, die de zjjne niet zijn; en is dus een dief. Er moet gezorgd dat het paard, hetwelk den haver verdient, dien ook krijgt. Zoo riep men, riep men luide, en toen- eenmaal de voet op dit pad gezet was, begonnen de in de 19e eeuwsche lucht zittende revolutionaire stoffenzich met die der «sociale hervormingen» te vereenigenmen ontkende het recht der afstanden, en der standen. Het ideaal werd een menschwaardig bestaan voor den arbeider niet minder dan voor den werk gever. Gelijke rechten zoo sociale als staatkundige voor der, knecht als voor ieder adellijk heer. Er moest gelijkheid zijn. Er werden tal van redeljjke en onrede lijke eischen gedaaneen wonderlijke vermenging van rechtmatige en onrecht matige grieven werd blootgelegd. Men eischte betere regeling der loonenmaar ook aandeel in of verdeeling van de winsten. Men eischte een vermindering van werkuren en een beteren ouden dag voor invalide werklieden doch ook een ulgemeene ver deeling van kapitaal en uitwissching der sociale lijnen, liefst met een groot lichaam, den Staat, tot patroon. Door de Historie nog niet geleerd, schiep men zich Idealen, droomde van een socia listisch rjjk, predikte haat en verderf aan het Kapitaal, aan zijn bezitters, aan de standen, en aan [God die deze maakte. Want den Godsdienst dien kon men wel missen. Men wilde de aarde, niet den hemel, en verklaarde ronduit godsdiensten en geestelijken schadelijk. Weg er mee I En het arme onkundige volkDie duizenden, versuft door rook en smook, in wier ziel alle zaden van hooger leven, zelfs de begeerte er naar, waren verstikt Die geen andere wetenschap hadden, dan dat zij het slavenjuk torsten en de heeren er lekkerlijk van leefden, hoe luisterden zij naar dezen Sirenenzang 1 Met hoeveel ge juich begroetten zij hunne zoogenaamde redders, hoe haakten zij naar den toe- komstigen geluksstaat 1 Hoe tijgerachtig waren zoo veler uitlatingen hoe dreigend werd het gevaar 1 Wordt vervolgd.) 2 Januari '91. Als onze landbouwers op Walcheren en Zuid Beveland nu iets degelijks willen hooien, dan verzuimen zij niet Maandag en Dinsdag de lezing te gaan hooren door mr. A. Slotemaker van 's Gravenhagn over «Landbouw-Coöperatie.» Maandag hoopt deze talentvolle spreker te Middelburg, Dinsdag te Goes op te treden. Wie zich de krachtige taul en boeiende voordracht van dezen gevierden spreker in eene algemeene vergadering van hel jongste Landhuishoudkundig Congres te Goes, nog herinnert, zal wel geene aansporing noodig hebben. Integendeel voor dezen zal het een welkome tijding zjjn,jj§dat zij over dit uiterst belangrijke onderwerp andermaal den heer Slotemaker mogen hooren. De toegang is vrij. Koudekerke. Benoemd tot gemeente- geneeskundige de heer dr. J. J. v. d. Harst te Middelburg. Bij kon. besluit is de le luitenant D. de Ronde Bresser van de hoofdcurcus- compagnie benoemd tot kapitein bij het 6e regiment. Zevende algemeene ttenjaarlijksche volkstelling. Werkelijke bevolking van het Rijk op 31 December 1890. Provinciën Mannen. Vrouwen. Totaal. Noord-Brabant 255,727 253,841 509,628 Gelderland 285,789 253,413 612,202 Zuid-Holland 456,455 493,186 949,641 Noord-Holland 400,631 428,858 829,489 Zeeland 98,270 130,364 199,234 Utrecht 109,100 111,907 221,007 Friesland 166,632 168,926 335,558 Overrjsel 150,366 145,079 265,445 Groningen 134,217 138,569 272,786 Drente 68,650 62,054 130,704 Limburg 129,590 126,131 255,721 2,228,487 2,282,928 4,511,41 Ons land heeft dus een bevolking van meer dan 472 millioen, waaronder bijna 5472 duizend vrouwen meer dan mannen. Onze opmerking omtrent de] hardrij derijen tot leniging der armoede wordt door de IV. Prov. Gron. Crt. gedeeld. Ook in Groningen werd eenzelfde ervaring opgedaan, doch met volwassenen. Het blad schrijft; Liefdadigheid op het ijs. Zoo ooit dan is het nu een tijd om de spreuk te betrachtenlaat uwe linkerhand niet weten wat uVve rechter doet. En daarom komt het ons voor, dat men zich onthouden moest van alle vermaak in deze ijzige koude waarbij de arme om een stuk spek of andere levensmiddelen, uitge- noodigd wordt zyn gezondheid, indien maar niet zijn leven te wagen. Ach, kunnen we dan in een christenland onze broeders en zusters op geen andere wijze voor gebrek en kommer bewaren Het doet ons denken aan de versregels van Thomas Hood Alas, for the rarity Of Christian charity. en hartelijk hopen we dat men te Delfzijl tijdig zal inzien, dat zulk een liefdadigheids- betoon den christennaam onteert 1 Laat ons toch geen olie werpen in het smeulend vuur van het Socialisme. Middelburg. De kantonrechter bij de Middelburgsche rechtbank heeft, voor de eerste maal in zake een dergelijk feit recht sprekende, beslist dat het stapvoets rijden tusschen de borden bij de school aan de Lange Delft geen strafbaar feit is. Be klaagde M. P. F. was op den 23 Oct. jl. te half 4 door den agent van politie du Bois geverbaliseerd wegens het harder dan stap voets rijden tusschen de bordjes die dit verboden. Nu verklaarde verbalisant in de jongste zitting dat deze bordjes slechts tusschen schooltijd aanwezig zijn. De kantonrechter overwoog dat het strafbare feit is gepleegd, dat volgens het O. M. verboden is bij art. 104 der algemeene plaatselijke politie verordening. Doch overwoog tevens dat het verbod alleen strekken moest om ge vaar te voorkomen en voorzorg te nemen tot bevordering van het veilig verkeer op <!e openbare straater. dus niet om hinder lijk geraas voor in de school aanwezigen te voorkomen; en dat dus de publicatie van den burgemeester in dien zin, niet krachtens een zoodanig artikel dat gevaar op straat wenscht te weren, mocht worden uitgevaardigd. En daar dus dit artikel niet toepasselijk kan worden verklaard op het bij de dag vaarding ten laste gelegde als bewezen aangenomen feit, terwjjl tegen Jdit feit bij geen wet of verordening straf is bedreigd, ontsloeg ZEA. den gedaagde van alle rechts vervolging, de kosten te dragen door den staat. Te Ellewontsdijk hebben weder gedu rende eenige weken onder de zonder werk zijnde arbeiders geregeld broodbedeelingen plaats voor rekening van den ambachtsheer J. C. van Hattum, terwijl weldra eenige malen per week aan behoeftigen warm voedsel zal worden uitgereikt. Wemeldinge. Op de weegbrug alhier zijn in deze campagne gewogen 2,470,467 kilo Suikerpeen en ruim 2,00,000 kilo pulp behalve eenige vrachten aardappelen en uien en eenige beesten. Sinds Dinsdagochtend ligt de Zand- kreek dicht en geschiedt de overtocht van het Kortgeensche veer per ijsschuit. Bij hoog water is het verkeer gestremd. Uit Kats vernemen wij dat van daar vijf personen, te weten M. Koole, Abr. en A. Fieman, J. de Boo en C. Verhulst het waagstuk ondernomen hebben orr, te voet op het ijs de Zandkreek over te steken en daarin goed geslaagd zijn. In een schrijven uit Zierikzee wordt gewezen op de zware diensten door de postiljons en conducteurs der posterijen, die belast zijn met het vervoer der brie venmalen van Zierikzee naar hier v. v. Is die dienst in gewone omstandigheden al bezwaarlijk, thans nu zij dikwerf van 12—20 uur onderweg zijn en dientenge-

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1891 | | pagina 1