li
1891. No. 40.
Zaterdag 3 Januari.
Vijfde Jaargang.
VERSCHIJNT
G. M. KLEMKERK. te Goes
F. P. D'HUIJ, te Middelburg.
PRIJS DER ADVERTENTIE»;
Adolf Stöcker.
RECHTSZAKEN.
Gemengde Berichten.
zijn.
Touwen of dat mannen
vraag. Ieder die
maar 't is een vrij
(vaarvoor luie personen
Er zjjn er, die
schuim op de melk
vooral komt, dat men
|ovenste vingers langzaam
en dan met alle
|der*te vingers haar er
dit niet goed, omdat
pijn kan veroorzaken
jeheel geen of weinig
(ïmers krijgt, melk niet
van zelf, dat het des
|uimt dan in den herfst,
en ten gevolgen van de
spoedig barsten.
tepels niet te hoog
Jen
Pge
de
men naar 't schijnt niet
'itenla dsch landbouwblad
nog, dat men de tepels
ier moet aanvatten, maar
laarmede niet vereenigen,
daardoor steeds taaier
ilken worden,
melk laten vallen, luidt
t is zeer juist. Worden
ngevat, dan moet men te
de melk er uit te krijgen,
lelig moet werken. Met
t men de tepels te om
niet hoog aan te vatten,
roopen is buitengewoon
iten geheel en al uitge-
vaarop vooral niet genoeg
3 laatste melk is verreweg
lenigmaal met cijfers is
met alleen daarom. Er
Jjlgende melk niet zoo
geheel nieuwe melk,
in den uier blijft en
Jn steeds meer en meer
verliezen en spoediger
t de vetklieren dan ten
ïelkklieren begunstigd
twikkelen kunnen. Ver-
oet men daarom telkens
paar stralen uit de
en en dan weer uit de
llerlaatste mag men ook
jopen om alle melk er
en.
u eens de voorste, dan
melken.
len wij, nog nooit de
De vraag of men eerst
de achterste tepels moet
iel van de ontwikkeling
Is hij van achteren uit-
d en van voren niet,
ir«te tepels eerst geheel
den, waarvan het gevolg
jan den uier zich krachtig
tegengestelde het geval,
■st de achterste tepels
zorgen, dat de uier
irkant is. Is dit het
en eerst een gedeelte
nste gedeelte) uit de
nelken, vervolgens het
de achterste, dan de voor-
sn daarna de achtersten.
Ie uier r iet alleen vier-
laat tegelijk naar alle
k «vallen», maar men
,ng te zijn, dat zij zich
rwiil de melkafscheiding
Irdt.
i koe zoo lang mogelijk
zelden, dat men zegt:
waard, deze of die koe
t is een zeer verkeerd
een kwart liter melk
zaglijk veel boter zit,
wel waardig is. Maar
aarop wij bepaaldelijk
llen vestigen, om het
iken. Men weet, dat
,ger voor kalven gust
wat ten deele aan den
neer eene koe, die voor
salfd, bv. drie a vier
.weede maal van 't wer-
i, zal deze eigenschap
n meerdere of mindere
troost men zich echter
ns en telkens weer het
r het werpen te melken,
volgende gelegenheid
Jen», dat isniet lang
bovenstaande regels te
unstig werken op de
w aarop het vooral aan-
i wij zeiden, op verre
•op gelet wordt.
DE ZEEUW.
elken MAANDAG- WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND
Prjjs per drie maanden franco p. p. ƒ0.95.
Enkele nummersƒ0.02'.
UITGAVE VAN
en
van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent
Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel
meer 10 cent.
ii.
Maar zijn Jodenhaat dan Heeft hij niet
een getal van 45000 alleen te Berlijn wo
nende Joden tegen zich in het harnas ge
jaagd Niet een straorn ontketend, die niet
meer in zijn bedding is terug te voeren
Zacht wat. 't Is waar, het getal Joden
is in Berlijn alleen zoo groot als in Frank
rijk en Engeland te zamen, en zij oefenen
eene onbegrijpelijke macht uit. Zij hebben
de pers en de beurs; twee voorname za
ken voorwaar En dan den toon, dien zij
aanslaan.
Niet de orthodoxe Joden die kwijnen
weg en doen dan ook met dien stroom der
pers- en beursmannen onder hunne moderne
geestverwanten, de Reformjoden, niet mee.
Maar deze laatsten, volslagen materialisten,
voor wie de Joodsche vlag enkel dient om
de ongeloovige tyrannieke lading te dekken,
zij zijn het voorwerp van Stöckers bestrij
ding. Men weet de Duitschers zijn nationaal
bij uitnemendheid. Hun vaderland is hun
een deel huns levens. En hun historische
geestdrift voor mannen als wijlen Wilhelm,
Van Moltcke, Van Bismarck en zoovele
anderen is niet het minst hieruit te ver
klaren, dat de volkstrots eenige graden ge
rezen is door hunne ideale dapperheid en
hun traditioneelen Germaanschen helden
geest.
By ons bestaat de roep over het vader
land meer in naam dan inderdaad. Maar
hun seid einigeinign is gemeend.
En daar komen nu die moderne Joden
die niets nationaal Duitsch hebben, maar
internationaal ten top zijn; dat wil zeggen
dat {zij zich overal thuis gevoelen. Hun
Godsdienstf isgeld verdienen; hun eenig
ideaalheerschen. En dan prediken zij een
haat tegen Christenen, en vooral tegen
Predikanten, die alle perken te buiten
gaat. In hunne verwaandheid beschouwen
zij zich niet alleen als het volk, dat oorzaak
aller maatschappelijke zegeningen is, maar
eischen zelfs op hurine allianties} dat bijv.
de besnijdenis bjj de wet voorgeschreven
worde. Zij achten zich de taak der wereld
hervorming toevertrouwd en beschouwen
alle andere nationaliteiten als pariah's. Nu,
tegenover die verregaande aanmatiging stel
de Stöcker de eischen van een beetje be
scheidenheid, een weinigje verdraagzaam
heid en wat besef van de verhouding tus-
schen Jafets en Sems zonen.
Allerfataalst bijvoorbeeld zijn de staaltjes
van brutale Godslastering, die in verslagen
over Christelijke vergaderingen zich uitspre
ken. {Daartegen heeft Stöcker met alle kracht
getuigd en met goed gevolg. Hij heeft wel
liet oude volk lief als het Bondsvo'k; hij
wil hen niet vervolgen, al ziet hij bezwaar
in hunne benoeming tot onderwijzers, enz.
Hierbij neme men evenwel in aanmerking
dat Pruisen nog heet een christelijke staat,
geen neutrale rechtsstaat.
Deze moedige strijd van Stöcker tegen
een ongeloovig, heerschzuchtig en uitmer
gelend Jodendom heeft hem wel heftige
vijanden bezorgd, maar toch tevens vele
sluimerenden op dit punt wakker gemaakt,
hen doende inzien dat ieder, die hart heeft
voor Christus' Kerk en voor de belangen der
Maatschappij, verplicht is zich in het belang
van Troon en Altaar tegen den steeds was-
senden invloed der Reformjoden te verzetten.
Deze oppositie tegen de Joden staat ook
in nauw verband met nog een arbeidsveld
dat de heer Stöcker zich heeft uitgekozen,
namelijk de bestrijding van het socialisme.
Dit is het voornaamste van zijne verrich
tingen en hieraan vooral heeft hij zijne bui-
tenlandsche vermaardheid te danken. Van
hem kan men leeren dat het mogelijk is
christen-socialist te zijn.
Stöcker de bestrijder van het Socialisme.
Doch wat verstaan wij onder het Socialisme j
Als wij dit aan het volk, volgens Hooft
de «taalmakende gemeente,» vragen, weten
wij 't gauw genoeg. Alles wat revolutionair
is. Recht voor Allen ziet in Koningshaat,
liefde voor de republiek, afkeer van Kerk
en Godsdienst het criterium van het Soci
alisme. Doch daarmede is het rechte ant
woord nog niet gegeven.
Het is afval van God, zegt men. Maar
't is minder, en 't is meer. Men kan b. v.
zich niets van God of Zijne geboden aan
trekken, doch is daarmede geen Socialist.
Neen, het socialisme is uit den nood
geboren. Het socialisme der I9e eeuw heeft
zeker de revolutie van 1789 tot moeder.
Het is eene vrucht van den toen tot voller
wasdom gekomen boom. Maar het is toch
ook iets zoo geheel anders ook. Men weet
hoe de dingen in deze eeuw bijna alle een
ander aanzien kregen. Ook in handel en
nijverheid. Daartoe is voornamelijk aan
leiding geweest de leer van Adam. Smith
en Stuart Mill, twee Engelschestaathuis
houdkundigen, die de theorie verkondigden
dat de meest volstrekte vrijheid van
concurrentie het geheim is van alle wel
vaart. Het streven om rijk te worden, het
egoïsme werd het uitgangspunt der maat
schappij zonder eenige beperking. Daarvan
stelde men zich groote bergen voor.
Veie fabrieken werden naamiooze ven
nootschappen. De machines kwamen en
keerden alle verhoudingen omde meest
ongebreidelde concurrentie trad in werking.
De werkman zelf werd eene machine, een
voorwerp, dat geëxploiteerd werd, van het
welk alle mogelijke voordeel werd getrok
ken doch wiens kapitaal zijne werk
kracht daardoor duizelingwekkend vlug
inteerde, oin welke te vervangen toen vrou
wen en kinderen moesten gaan werken
vteeds harder, steeds minder vrij, steeds
minder levend wezen steeds meer een stuk
gereedschap.
Deze stroom was niet te stuiten, doch
bracht ontzaglijke wanverhoudingen mede
De zwakken, die niet tegen hem konden
oproeien, kwamen huiten alle genot te staan
van werk en voordeel. Groote kapitalen
gingen alles beheerschen. Dit kon niet lang
duren, en moest noodwendig bitterheid
verwekken. De verandering bleek geen
verbetering te zjjn.
Toen in 1848 is de eigenlijke soci
aal democratie geboren. Haar vaders zjjn
twee, Marx en Lasalle, twee Joden. Deze
lieeren zagen het ploonpste materialisme, de
grootste armoede in het verschiet, doch wel
verre van voor dit abnormale stelsel een
normaal stelsel in de Maats te geven, ver
vingen zij het door een nog grooter abnor
maliteit.
Wat wil dit zeggen
Zij toch zeiden doodeenvoudig dat het
kapitaal bestaat uit winst door den arbeider
verkregen en dus zijn eigendom is. Ieder
kapitalist heeft dus goederen onder zijne
berusting, die de zjjne niet zijn; en is dus
een dief. Er moet gezorgd dat het paard,
hetwelk den haver verdient, dien ook krijgt.
Zoo riep men, riep men luide, en toen-
eenmaal de voet op dit pad gezet was,
begonnen de in de 19e eeuwsche lucht
zittende revolutionaire stoffenzich
met die der «sociale hervormingen» te
vereenigenmen ontkende het recht der
afstanden, en der standen. Het ideaal werd
een menschwaardig bestaan voor den
arbeider niet minder dan voor den werk
gever. Gelijke rechten zoo sociale als
staatkundige voor der, knecht als voor ieder
adellijk heer. Er moest gelijkheid zijn.
Er werden tal van redeljjke en onrede
lijke eischen gedaaneen wonderlijke
vermenging van rechtmatige en onrecht
matige grieven werd blootgelegd. Men
eischte betere regeling der loonenmaar
ook aandeel in of verdeeling van de winsten.
Men eischte een vermindering van werkuren
en een beteren ouden dag voor invalide
werklieden doch ook een ulgemeene ver
deeling van kapitaal en uitwissching der
sociale lijnen, liefst met een groot lichaam,
den Staat, tot patroon.
Door de Historie nog niet geleerd, schiep
men zich Idealen, droomde van een socia
listisch rjjk, predikte haat en verderf aan
het Kapitaal, aan zijn bezitters, aan de
standen, en aan [God die deze maakte.
Want den Godsdienst dien kon men wel
missen. Men wilde de aarde, niet den hemel,
en verklaarde ronduit godsdiensten en
geestelijken schadelijk. Weg er mee I
En het arme onkundige volkDie
duizenden, versuft door rook en smook,
in wier ziel alle zaden van hooger leven,
zelfs de begeerte er naar, waren verstikt
Die geen andere wetenschap hadden, dan
dat zij het slavenjuk torsten en de heeren
er lekkerlijk van leefden, hoe luisterden zij
naar dezen Sirenenzang 1 Met hoeveel ge
juich begroetten zij hunne zoogenaamde
redders, hoe haakten zij naar den toe-
komstigen geluksstaat 1 Hoe tijgerachtig
waren zoo veler uitlatingen hoe dreigend
werd het gevaar 1
Wordt vervolgd.)
2 Januari '91.
Als onze landbouwers op Walcheren
en Zuid Beveland nu iets degelijks willen
hooien, dan verzuimen zij niet Maandag en
Dinsdag de lezing te gaan hooren door mr.
A. Slotemaker van 's Gravenhagn over
«Landbouw-Coöperatie.» Maandag hoopt deze
talentvolle spreker te Middelburg, Dinsdag
te Goes op te treden.
Wie zich de krachtige taul en boeiende
voordracht van dezen gevierden spreker in
eene algemeene vergadering van hel jongste
Landhuishoudkundig Congres te Goes, nog
herinnert, zal wel geene aansporing noodig
hebben. Integendeel voor dezen zal het
een welkome tijding zjjn,jj§dat zij over dit
uiterst belangrijke onderwerp andermaal
den heer Slotemaker mogen hooren.
De toegang is vrij.
Koudekerke. Benoemd tot gemeente-
geneeskundige de heer dr. J. J. v. d. Harst
te Middelburg.
Bij kon. besluit is de le luitenant D.
de Ronde Bresser van de hoofdcurcus-
compagnie benoemd tot kapitein bij het
6e regiment.
Zevende algemeene ttenjaarlijksche
volkstelling.
Werkelijke bevolking van het Rijk op 31
December 1890.
Provinciën Mannen. Vrouwen. Totaal.
Noord-Brabant 255,727 253,841 509,628
Gelderland 285,789 253,413 612,202
Zuid-Holland 456,455 493,186 949,641
Noord-Holland 400,631 428,858 829,489
Zeeland 98,270 130,364 199,234
Utrecht 109,100 111,907 221,007
Friesland 166,632 168,926 335,558
Overrjsel 150,366 145,079 265,445
Groningen 134,217 138,569 272,786
Drente 68,650 62,054 130,704
Limburg 129,590 126,131 255,721
2,228,487 2,282,928 4,511,41
Ons land heeft dus een bevolking van
meer dan 472 millioen, waaronder bijna
5472 duizend vrouwen meer dan mannen.
Onze opmerking omtrent de] hardrij
derijen tot leniging der armoede wordt door
de IV. Prov. Gron. Crt. gedeeld. Ook in
Groningen werd eenzelfde ervaring opgedaan,
doch met volwassenen. Het blad schrijft;
Liefdadigheid op het ijs.
Zoo ooit dan is het nu een tijd om de
spreuk te betrachtenlaat uwe linkerhand
niet weten wat uVve rechter doet.
En daarom komt het ons voor, dat men
zich onthouden moest van alle vermaak in
deze ijzige koude waarbij de arme om een
stuk spek of andere levensmiddelen, uitge-
noodigd wordt zyn gezondheid, indien maar
niet zijn leven te wagen.
Ach, kunnen we dan in een christenland
onze broeders en zusters op geen andere
wijze voor gebrek en kommer bewaren
Het doet ons denken aan de versregels
van Thomas Hood
Alas, for the rarity
Of Christian charity.
en hartelijk hopen we dat men te Delfzijl
tijdig zal inzien, dat zulk een liefdadigheids-
betoon den christennaam onteert 1
Laat ons toch geen olie werpen in het
smeulend vuur van het Socialisme.
Middelburg. De kantonrechter bij de
Middelburgsche rechtbank heeft, voor de
eerste maal in zake een dergelijk feit recht
sprekende, beslist dat het stapvoets rijden
tusschen de borden bij de school aan de
Lange Delft geen strafbaar feit is. Be
klaagde M. P. F. was op den 23 Oct. jl.
te half 4 door den agent van politie du Bois
geverbaliseerd wegens het harder dan stap
voets rijden tusschen de bordjes die dit
verboden.
Nu verklaarde verbalisant in de jongste
zitting dat deze bordjes slechts tusschen
schooltijd aanwezig zijn. De kantonrechter
overwoog dat het strafbare feit is gepleegd,
dat volgens het O. M. verboden is bij
art. 104 der algemeene plaatselijke politie
verordening. Doch overwoog tevens dat
het verbod alleen strekken moest om ge
vaar te voorkomen en voorzorg te nemen
tot bevordering van het veilig verkeer op
<!e openbare straater. dus niet om hinder
lijk geraas voor in de school aanwezigen
te voorkomen; en dat dus de publicatie
van den burgemeester in dien zin, niet
krachtens een zoodanig artikel dat gevaar
op straat wenscht te weren, mocht worden
uitgevaardigd.
En daar dus dit artikel niet toepasselijk
kan worden verklaard op het bij de dag
vaarding ten laste gelegde als bewezen
aangenomen feit, terwjjl tegen Jdit feit bij
geen wet of verordening straf is bedreigd,
ontsloeg ZEA. den gedaagde van alle rechts
vervolging, de kosten te dragen door den
staat.
Te Ellewontsdijk hebben weder gedu
rende eenige weken onder de zonder werk
zijnde arbeiders geregeld broodbedeelingen
plaats voor rekening van den ambachtsheer
J. C. van Hattum, terwijl weldra eenige
malen per week aan behoeftigen warm
voedsel zal worden uitgereikt.
Wemeldinge. Op de weegbrug alhier zijn
in deze campagne gewogen 2,470,467 kilo
Suikerpeen en ruim 2,00,000 kilo pulp
behalve eenige vrachten aardappelen en
uien en eenige beesten.
Sinds Dinsdagochtend ligt de Zand-
kreek dicht en geschiedt de overtocht van
het Kortgeensche veer per ijsschuit. Bij
hoog water is het verkeer gestremd.
Uit Kats vernemen wij dat van daar vijf
personen, te weten M. Koole, Abr. en A.
Fieman, J. de Boo en C. Verhulst het
waagstuk ondernomen hebben orr, te voet
op het ijs de Zandkreek over te steken
en daarin goed geslaagd zijn.
In een schrijven uit Zierikzee wordt
gewezen op de zware diensten door de
postiljons en conducteurs der posterijen,
die belast zijn met het vervoer der brie
venmalen van Zierikzee naar hier v. v.
Is die dienst in gewone omstandigheden
al bezwaarlijk, thans nu zij dikwerf van
12—20 uur onderweg zijn en dientenge-