INENTING iclie Boot 1890. No. (45. Dinsdag 9 September. Vierde Jaargang HÉ et, te Goes. ian Emanuel, het KALF. Lentebloemen, mdbouwzaden VERSCHIJNT G. M. KLEMKERK, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENT1EN f 0,25. iEi\ Vlissingen. fct. BOUWMAN. U. BOS, Beter gelaten dan gedaan. Z I) In gesteld voor elken MAANDAG- WOENSDAG- en "VRIJDAGAVOND Prijs per drie maanden franco p. p. ƒ0.95. Enkele nummers0.02s. UITGAVE VAN EN van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. I/oordigen tijd. 'aande ondoordring- w 65 cent. MANS, Middelburg. bij den heer stigen ieders aan- e e r uitgebreide er spiritus, dus ook li tend BIERHUIZEN. EN zjjn GOED en GOES. |.G tusschen 3 en i uren ude Kerkstraat wijk boekh. te Ierseke, door P. Moerdijk Gz. ertrek naar Transvaal laten, zullen zeker velen llen aanschaffen. |de firma -MEN te Zwijndrec.ht jekomen bij |ANT GRATIS. |S naar ROTTERDAM t. 'smorg. 5,30 u. rTERDAM naar GOES pt. 'smidd. 12,u. 3 Rotterdam bij den E LANGE,op 'tHa- )irectie. Rotterdam Nieuwe Lkkenbrug. Een wijs en oud spreekwoorc' zegt«Ver teer niet al wat gij bezitgeloof niet al wat gij hoortvertel niet al wat gij weet, en (doe niet al wat gij kunt.» Er is zoo veel te doen, dat werkelijk ons mededoen eisebt, dat wij verkeerd doen met ook maar een aasje van onze kracht te ver spillen. Als de kool de sop niet waard is, doen wij best j ze maar niet te vuur te zetten, en ook geen spel te spelen, waaraan het licht verkwist is. Hel is tijdverlies om melk uit eene deurpost, bloed uit .eene raap en gezond verstand uit eene dwaas te willen halen. Vraag geen gierigaard om geld, zoolang gij de kunst niet verstaat om vuursteenen gaar te koken. Vervolg geen schuldenaar, die niets meer te verliezen heett, want gij zoudt maar goed geld naar kwaad geld gooien, wat zooveel is als zijn fret verliezen, zonder het konijn te vangen. Bied geen blinde een spiegel aan, en als iemand zoo trotsch is, dat hjj zijne gebreken niet weten wil, zult gij u alleen twist berokkenen door hem op zijne gebreken te wijzen. Het baat niet, of men eene mol al met de lantaarn bijlicht en of men van den hemel spreekt tot menschen, die met hunne gansche ziel aan geld en goed kleven. Alles heeft zijn tjjd, maar bet is eene ontijdige zaak, het zijn paarlen voor de zwijnen, om met iemand, die dronken is, een wjjs woord te spreken. "Wacht tot de beschonkene nuchter is en spreek dan tot hem een welgemeend en nuchter woord, want als gij hem overtuigen wilt, terwijl hjj dronken is, handelt gij, alsof gij zelf dronken waart. Plaats geen kat in de koets of men schen op plaatsen waarvoor zij niet deugen. Pruimen worden nooit perziken en dwaas hoofden blijven dwazen, al maakt gij er diakens of kerkvoogd.n van. Het is dwa- zenwerk om een aap tot leeraar en eene dienstmaagd tot vrouw van den huize te verheffen. Menig slecht prediker zou een uitmuntend kleedermaker of bekwaam schoenmaker zijn geweest, als hoogmoed hem niet gevormd had voor iets, waarvoor hjj niet den minsten aanleg of roeping had. Als God een schepsel tot vliegen bestemde, gaf hjj het vleugels, en wanneer de Heer wil dat iemand zjjn evangelie zal prediken, schenkt hjj Ilem evenzeer predikgaven. Het is erger dan dwaas, iemand naar den krijg te zenden, die niet in slaat is eenig wapen te hanteeren. Ontraad den jongen liever het klimmen dan dat gjj hem helpt om zjjn hals te breken. Men maakt geen zjjden beurzen van varkensooren, en doe wat gij wilt, gij zult geen varken op een dwars fluit leeren spelen. Onverstand alleen doet naar het onmo gelijke trachten, -wat zooveel is, als kruit vermorsen om het mannetje in de maan te raken. Planken van zaagsel te maken is nog bijna een verstandig plan in vergelijking van sommiger deelnemen in het koopen van aandeelen in zekere veel belovende maatschappijen, want men kan evengoed den wind in een net en water in een zeef vangen als in dien weg geld winnen. Zeep bellen zjjn een aardig speelgoed, maar de belleoblazersvereenigingen zjjn speelgoed dat bijt en snijdt, en daar niemand een spel van moest maken. Heett mijn vriend geld te missen, die overvloed is nog geen reden, waarom hij het juist aan schelmen en beurzensnijders zou betrouwen evenmn als ik, bij noodzaak om mijn been te laten afzetten, het mij door een haai van het lijf zou willen laten scheuren. Geef uw geld nog eer aan dwazen ten geschenke, dan dat gij het u door gewetenlooze schurken laat afhandig maken. Het kan nooit de moeite waardig zijn om onnoodige dingen te doen. Smeer geen vet varken in en geef geen trotschaard lof. Denk er niet aan om visschen te kleeden. of altaren te overdekken. Geef u geene moeite om de witte lelie te kleuren noch om het evangelie door sieraden van uwe vinding te verfraaien. Leg geen verband aan, tenzij er eene breuk zjj, en vertroost geen geweten, dat geene schuld heeft bele den. Ontsteek geene kaars om het zonlicht te doen zien, noch bewijs zaken, waaraan geen sterveling twijfelt. Mjjn raad zal altijd zijn, om geen werk te beginnen, dat meer kost dan het waard is. Men kan aan een mesthoop een lavendelgeur geven en een man die slecht leeft kan voor een tijd een goeden naam bewaren door een uitwendig vertoon van godsdienstigheid, maar op den langen duur leidt het een en het ander tot niets en is het tijd, geld en moeite verloren. Indien ons volk hart had voor volksbelang, zou het eene goede menigte kestbare ledig- loopers op zjjde zetten, die nu uit dealge- meene kas eten, maar niets voor het al gemeen welzijn doen. Iemand een gulden te geven, die maar een stuiver verdiende, is weinig huishoudelijk; maar enkel dwaas heid is het, op kostbaren voet vergaderingen te onderhouden van opgeblazen praters, die met veel wijsheid overleggen, hoe men op de beste wijs niets zal uitvoeren. Als mijn meesters oude wachthond zoo droomerig en slaapziek was, als vele heeren met gegalloneerd kleed, zou hjj al lang doodgeschoten of verdronken zijn, want men zou hem zijn brood niet meer waard rekenen. Maar God, die een God van orde is, en wie Hij hoog plaatste, meer talenten en zwaarder ver antwoording gaf, doet in de geschiedenis even vast tijden van rekenschap kf.eren, als Hij hitie en koude, zonneschijn en regen schenkt op gezette tijden. Ervaring heeft mij reeds sedert lang geleerd niet met anderen over smaak en lust te twisten, want even goed kan men anderen willen dwingen om met ons dezelfde figuien in het vlammen van den haard te zien. Men kan even goed de lucht ploegen, als iemand tegen zijn wil in onbelangrijke zaken eene andere overtuiging geven. Het baat niet, of men een twist wil eindigen door zich kwaad te toonen, even goed kan men vuur met olie willen blusschen en een kolenvuur met een blaasbalg uitmaken. Enkele menschen leven in twist, maar ik voor mjj benijd hun dien smaak niet liever ging ik tien uren om buiten oneenig- lieid te blijven, dan een halt uur om er in te komen. Vaak heeft men mij gezegd «toon moed en grijp den stier bij de horens maar ik heb dat vermaak altijd meer aardig dan voordeelig gevonden, en laat het gaarne over aan hen, wier hoofd reeds zoo duf is, dat een kwade stoot met de horens hun schedel niet veel meer schaden kan. Salomo zegt: «Vaar niet haastelijk voort om te twisten, opdat gij niets doet, waardoor u uwe naaste beschame,» hetgeen wel zooveel zal zijjn als«Keer terug alvorens te be ginnen, laat u door niets tot twisten ver leiden.» Als u een dolle hond ontmoet, beproef dan niet wat ge met fraaie woorden vermoogt, maar ga voor den zoodanige uit den weg, al zou men u daarom lafaard heeten gij hebt niet te zeggen, dat hjj een dwars is, ieder weet dat. Nooit heeft het iemand gebaat, dat hij zich in een twist had gemengdsteek uwe hand in geen wespennest, en rammei geen ouden muur zoo, dat de steenklompen u het hoofd ver brijzelen. Wie zich ongeroepen in allerlei twisten mengen, bederven bun eigen goeden naam indien gij eens anders varken wascht, zult gij spoedig zelf eene reiniging behoeven. Het is het toppunt van dwaasheid zich te mengen in een twist tusschen man en vrouw, want terstond zullen zij hun onderling kra keel vergeten en zich te zamen metal hun kracht op u werpen, en uw loon met volle maat toemeten. Ah gij uw lepel in eens andermans pap steekt en uw mond brandt, ontvangt gij juist wat u toekomt, en hebt het aan niemand dan aan uzelven te wij ten. Nog een laatste wenk, waag er u niet aan, om eene koppige vrouw tot toegeven te willen brengen, maar bedenk Wat zij wil, wil zij't moet gaan zooals zij (het besluit. Wat zij niet wil, gebeurt niet; en daar is ('t mee uit. Niet lang geleden heb ik een regel of wat uit 'een Amerikaansch nieuwsblad overge schreven en met dezen wil ik dit stukje besluiten «Maak de Mississipi droog met een thee lepel wring uw hiel in den toon van uw laars, zend vischgerij met luchtballons om hoog, om starren te vangen in één woord, toon, toon, dat al wat onmogelijk geacht wordt voor u mogelijk is, maar waag er u nooit aan, om eene vrouw te dwingen, dat zij zeggen zal iets te zullen doen, als zij een maal vast besloten heeft het niet te doen.» Spurgeon. 8 September 1890. Waarde. Tot zetter in de pl. belasting is benoemd dhr. C. Thorenaar. Grijpskerke. Herbenoemd tot wethouder de heer M. Francke. Mellskerke. Herbenoemd tot wethouder de heer P. Wielemaker. Op een vraag aan den minister van Justitie omtrent de toepasselijkheid der wet op het dragen van wapenen op schutters, die zich naar eenen wedstrijd in een andere gemeente begeven, heeft de minister ge antwoord, d>t in zoodanig geval voor de schutters voldoende is een bewjjs van den burgemeester hunner woonplaats, en dat die wedstrijden als optochten te beschouwen zjjn. Aan de verslagen van het Hdlsblad omtrent de Veiligheids-tentoonstelling te Amsterdam, ontleenen wij het volgende om trent eene eigenaardige inzending: „Voor wjj nu de galerij verlaten, werpen wil nog een iblik op de statistieken van de Assurantiemaatschappij tegen Brandscha de De Nederlanden van 1845 te Zuthpen, kantoor Sophiaplein, hoek Kalverstraat te Amsterdam. Onder meer is er een belangrijke statis tiek van brandoorzaken in verband met de bedijjven uitgeoefend in de door brand getroffen panden. Deze statistiek schijnt ons te meer inte ressant, omdat zij, zoover wij weten, de eerste van dezen aard is, welke door eene brandverzekeringmaatschappij hier te lande wordt gepubliceerd. Door de groote verscheidenheid en de vele combinatiën van bedrijven schijnt het ondoenlijk voor elk bedrijf het aantal ver zekerde risico's en de daarop verzekerde som te stellen tegenover de brandgevallen en de schaden. Ten gevolge hiervan leidt deze statistiek niet tot eenig absoluut resultaat, maar bij vergelijking van de verschillende onderdeelen toch tot belangwekkende relatieve uitkom sten. Zoo is het aantal schadegevallen bij particulieren opvallend groot en ook het schadebedrag bij landbouwers, maar vooral bij winkeliers ten plattelande (in aanmerking genomen dat er van deze laatsten zoo weinig zijn.) Op het punt van brandoorzaken valt op te merken, dat de op onverklaarbare wijze ontstane branden een onrustbarend groote rol schijnen te spelen en dit te meer als men bedenkt, dat (blijkens de Opmerkingen") onder het hoofd „Onbekend" niet de brand gevallen begrepen zijn,die der Maatschappij aanleiding tot verdenking van den verze kerde gegeven hebben. Verdachte bra den komen (ten minste bij de Maatschappij „De Nederlanden") volgens deze statistiek veel minder voor dan ge woonlijk wel geloofd wordt.'' Kl iJK-l V MIIOOIMEIWS. Ned. Herv. Kerk. Beroepen te Terneuzen ds. D. v. Popta te Papendrecht; te Kortenhoef ds. B. M. Mantz te 's Heer Abtskerkete Tricht (toez.) ds. A. v. Veen te Benschop. Bedankt voor Oostkapelle door ds. H. Vermaas te Ierseke. Ned. Ger. Kerk. Aangenomen naar Rotterdam doords, H. H. Veder te Schiedam. Benoemd tot onderwijzer te Duiven» djjke dhr. P. Meeldijk te Hekelingen. Goes. De cursus 1890/91 aan de gemeente hoogere burgerschool is aangevangen met 39 leerlingen, verdeeld als volgtvoorbe reidingsklasse 6, eerste 18tweede 10 derde 11vierde 8vijfde 5terwijl 1 leerling slechts enkele vakken volgt. Waarde. Met ingang van den 15 dezer is uit de drie sollicitanten tot Kerkelijk ontvanger der N. H. Kerk alhier benoemd dhr. W. E. de Jager in plaats van dhr. A. Harthoorn ovei leden. „De Hoop" zegt nog het volgende om trent wijlen ds. Reesse Laat ons hier bevoegen, dat ook de Zen ding in hem een ijverig vriend verliest. Voor de uitbreiding van Gods Koninkrijk onder Heidenen en Mahomedanen, bijnameinonze Koloniën, had de overledene een warm hart. Waarom hij ook als afgevaardigde van twee Zendingverenigingen (de Utrechtsche Zen dingvereniging en de Nederl. Zendingver- eeniging) op de groote Zendingconferentiën in London, Juni 1888, bijzonder op zijn plaats was. En waar broeders elkander, in Neder land om de kerkelijke kwesties zelfs op Zendingsbijeenkomsten niet meer mogen ontmoeten, kon hij da&r, over den kerkelij- ken scheidsmuur heen, de broederhand broe derlijk reiken aaneen „doleerend"predikant, bijzonder op een onvergeetbare samenkomst, in een commissiekamervanExeter-Hall Zaterdag is te Middelburg tet stand gekomen de vereeniging van onderwijzers aan kweek- en normaalscholen in Zeeland, waarvan de wenschelijkheid was te kennen gegeven door den heer inspecteur Fabius. ZEG was dan ook tegenwoordig en sprak zijne beste wenschen uit Toor de vereeniging, die zich ten doel stelt de vorming van geschikte onderwijzers en onderwijzeressen zóówel vóór het openbaar als voor hét bijzonder onderwijs. Hg zeide haar evenveel steun en sympathie toe als zijn voorganger, de heer Moens, de ontbonden vereeniging altijd had bewezen. Ook de distr. schoolopz. uit Middelburg, de heer C. M. van Visvliet, benevens de heeren mr. v. d. Lek de Clercq, mr. Bybau en v. d. Mandere, arr. schoolopz. in Middel burg, Tolen en Goes waren aanwezig. Twee en vjjftig leden, behoorende (tot het onderwijzend personeel der rijkskweek school te Middelburg en de R. N. L. te Middelburg, Goes, Tolen, Oostburg en Aksel, hadden zich aangesloten. Tot bestuursleden werden gekozen, tot voorzitter dhr. Ph. Rank van de kweekschool te Middelburg; tot secretaris dhr. A. van Schelven van de R. N. L. te Goes: tot penningmeester dhr. P. G. de Jager van de R. N. L. te Middelburgdhr. D. H. C. Ittmann van de R. N. L. te Goes en dhr. G. A. Vorsterman van Ogen. De contributie is voorloopig bepaald op 50 cents per jaar. Op de eerstvolgende bijeenkomst zullen besproken worden: het programma voor de onderwijzers-acte en het onderwijs in de gymnastiek. De heer B. H. Stomps van Middelburg staat no. 1 op de voordracht voor onderwijzer in de gymnastiek aan eene openbare lagere school te Amsterdam. Goes. De heer J O. Wirtz, hoofd der christelijke school alhier, is als zoodanig benoemd te Bedum. Goes. Voor het toelatingsexamen aan de Burgeravondschool zijn geslaagd voor dele klasse; G. J. Steutel, J. Crucq, A. den Boer, C. Faberij de Jonge Jz., P. v. Melle, Marinus Adriaanse, Jan Spruijt, en Ferdi nand W. Schneider; en voor de 2e klassq Adriaan Verhage.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1890 | | pagina 1