INENTING
iclie Boot
1890. No. (45.
Dinsdag 9 September.
Vierde Jaargang
HÉ
et, te Goes.
ian Emanuel,
het KALF.
Lentebloemen,
mdbouwzaden
VERSCHIJNT
G. M. KLEMKERK, te Goes
F. P. D'HUIJ, te Middelburg.
PRIJS DER ADVERTENT1EN
f 0,25.
iEi\ Vlissingen.
fct. BOUWMAN.
U. BOS,
Beter gelaten dan gedaan.
Z
I)
In gesteld voor
elken MAANDAG- WOENSDAG- en "VRIJDAGAVOND
Prijs per drie maanden franco p. p. ƒ0.95.
Enkele nummers0.02s.
UITGAVE VAN
EN
van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent.
Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel
meer 10 cent.
I/oordigen tijd.
'aande ondoordring-
w 65 cent.
MANS,
Middelburg.
bij den heer
stigen ieders aan-
e e r uitgebreide
er spiritus, dus ook
li tend BIERHUIZEN.
EN zjjn GOED en
GOES.
|.G tusschen 3 en i uren
ude Kerkstraat wijk
boekh. te Ierseke,
door P. Moerdijk Gz.
ertrek naar Transvaal
laten, zullen zeker velen
llen aanschaffen.
|de firma
-MEN te Zwijndrec.ht
jekomen bij
|ANT GRATIS.
|S naar ROTTERDAM
t. 'smorg. 5,30 u.
rTERDAM naar GOES
pt. 'smidd. 12,u.
3 Rotterdam bij den
E LANGE,op 'tHa-
)irectie.
Rotterdam Nieuwe
Lkkenbrug.
Een wijs en oud spreekwoorc' zegt«Ver
teer niet al wat gij bezitgeloof niet al
wat gij hoortvertel niet al wat gij weet,
en (doe niet al wat gij kunt.» Er is zoo
veel te doen, dat werkelijk ons mededoen
eisebt, dat wij verkeerd doen met ook
maar een aasje van onze kracht te ver
spillen. Als de kool de sop niet waard is,
doen wij best j ze maar niet te vuur te
zetten, en ook geen spel te spelen, waaraan
het licht verkwist is. Hel is tijdverlies om
melk uit eene deurpost, bloed uit .eene raap
en gezond verstand uit eene dwaas te willen
halen.
Vraag geen gierigaard om geld, zoolang
gij de kunst niet verstaat om vuursteenen
gaar te koken. Vervolg geen schuldenaar,
die niets meer te verliezen heett, want
gij zoudt maar goed geld naar kwaad geld
gooien, wat zooveel is als zijn fret verliezen,
zonder het konijn te vangen. Bied geen
blinde een spiegel aan, en als iemand zoo
trotsch is, dat hjj zijne gebreken niet
weten wil, zult gij u alleen twist berokkenen
door hem op zijne gebreken te wijzen. Het
baat niet, of men eene mol al met de
lantaarn bijlicht en of men van den hemel
spreekt tot menschen, die met hunne
gansche ziel aan geld en goed kleven. Alles
heeft zijn tjjd, maar bet is eene ontijdige
zaak, het zijn paarlen voor de zwijnen, om
met iemand, die dronken is, een wjjs woord
te spreken. "Wacht tot de beschonkene
nuchter is en spreek dan tot hem een
welgemeend en nuchter woord, want als
gij hem overtuigen wilt, terwijl hjj dronken
is, handelt gij, alsof gij zelf dronken waart.
Plaats geen kat in de koets of men
schen op plaatsen waarvoor zij niet deugen.
Pruimen worden nooit perziken en dwaas
hoofden blijven dwazen, al maakt gij er
diakens of kerkvoogd.n van. Het is dwa-
zenwerk om een aap tot leeraar en eene
dienstmaagd tot vrouw van den huize te
verheffen. Menig slecht prediker zou een
uitmuntend kleedermaker of bekwaam
schoenmaker zijn geweest, als hoogmoed hem
niet gevormd had voor iets, waarvoor hjj
niet den minsten aanleg of roeping had.
Als God een schepsel tot vliegen bestemde,
gaf hjj het vleugels, en wanneer de Heer
wil dat iemand zjjn evangelie zal prediken,
schenkt hjj Ilem evenzeer predikgaven. Het
is erger dan dwaas, iemand naar den krijg
te zenden, die niet in slaat is eenig wapen
te hanteeren. Ontraad den jongen liever
het klimmen dan dat gjj hem helpt om
zjjn hals te breken. Men maakt geen zjjden
beurzen van varkensooren, en doe wat gij
wilt, gij zult geen varken op een dwars
fluit leeren spelen.
Onverstand alleen doet naar het onmo
gelijke trachten, -wat zooveel is, als kruit
vermorsen om het mannetje in de maan te
raken. Planken van zaagsel te maken is
nog bijna een verstandig plan in vergelijking
van sommiger deelnemen in het koopen
van aandeelen in zekere veel belovende
maatschappijen, want men kan evengoed
den wind in een net en water in een zeef
vangen als in dien weg geld winnen. Zeep
bellen zjjn een aardig speelgoed, maar de
belleoblazersvereenigingen zjjn speelgoed
dat bijt en snijdt, en daar niemand een
spel van moest maken. Heett mijn vriend
geld te missen, die overvloed is nog geen
reden, waarom hij het juist aan schelmen
en beurzensnijders zou betrouwen evenmn
als ik, bij noodzaak om mijn been te laten
afzetten, het mij door een haai van het lijf
zou willen laten scheuren. Geef uw geld
nog eer aan dwazen ten geschenke, dan dat
gij het u door gewetenlooze schurken laat
afhandig maken.
Het kan nooit de moeite waardig zijn
om onnoodige dingen te doen. Smeer geen
vet varken in en geef geen trotschaard lof.
Denk er niet aan om visschen te kleeden.
of altaren te overdekken. Geef u geene
moeite om de witte lelie te kleuren noch
om het evangelie door sieraden van uwe
vinding te verfraaien. Leg geen verband
aan, tenzij er eene breuk zjj, en vertroost
geen geweten, dat geene schuld heeft bele
den. Ontsteek geene kaars om het zonlicht
te doen zien, noch bewijs zaken, waaraan
geen sterveling twijfelt. Mjjn raad zal altijd
zijn, om geen werk te beginnen, dat meer
kost dan het waard is. Men kan aan een
mesthoop een lavendelgeur geven en een
man die slecht leeft kan voor een tijd een
goeden naam bewaren door een uitwendig
vertoon van godsdienstigheid, maar op den
langen duur leidt het een en het ander
tot niets en is het tijd, geld en moeite
verloren.
Indien ons volk hart had voor volksbelang,
zou het eene goede menigte kestbare ledig-
loopers op zjjde zetten, die nu uit dealge-
meene kas eten, maar niets voor het al
gemeen welzijn doen. Iemand een gulden
te geven, die maar een stuiver verdiende,
is weinig huishoudelijk; maar enkel dwaas
heid is het, op kostbaren voet vergaderingen
te onderhouden van opgeblazen praters, die
met veel wijsheid overleggen, hoe men op
de beste wijs niets zal uitvoeren. Als mijn
meesters oude wachthond zoo droomerig en
slaapziek was, als vele heeren met gegalloneerd
kleed, zou hjj al lang doodgeschoten of
verdronken zijn, want men zou hem zijn
brood niet meer waard rekenen. Maar God,
die een God van orde is, en wie Hij hoog
plaatste, meer talenten en zwaarder ver
antwoording gaf, doet in de geschiedenis
even vast tijden van rekenschap kf.eren, als
Hij hitie en koude, zonneschijn en regen
schenkt op gezette tijden.
Ervaring heeft mij reeds sedert lang
geleerd niet met anderen over smaak en
lust te twisten, want even goed kan men
anderen willen dwingen om met ons dezelfde
figuien in het vlammen van den haard te
zien. Men kan even goed de lucht ploegen,
als iemand tegen zijn wil in onbelangrijke
zaken eene andere overtuiging geven. Het
baat niet, of men een twist wil eindigen
door zich kwaad te toonen, even goed kan
men vuur met olie willen blusschen en een
kolenvuur met een blaasbalg uitmaken.
Enkele menschen leven in twist, maar
ik voor mjj benijd hun dien smaak niet
liever ging ik tien uren om buiten oneenig-
lieid te blijven, dan een halt uur om er
in te komen. Vaak heeft men mij gezegd
«toon moed en grijp den stier bij de horens
maar ik heb dat vermaak altijd meer aardig
dan voordeelig gevonden, en laat het gaarne
over aan hen, wier hoofd reeds zoo duf is,
dat een kwade stoot met de horens hun
schedel niet veel meer schaden kan. Salomo
zegt: «Vaar niet haastelijk voort om te
twisten, opdat gij niets doet, waardoor u
uwe naaste beschame,» hetgeen wel zooveel
zal zijjn als«Keer terug alvorens te be
ginnen, laat u door niets tot twisten ver
leiden.»
Als u een dolle hond ontmoet, beproef
dan niet wat ge met fraaie woorden
vermoogt, maar ga voor den zoodanige uit
den weg, al zou men u daarom lafaard
heeten gij hebt niet te zeggen, dat hjj een
dwars is, ieder weet dat. Nooit heeft het
iemand gebaat, dat hij zich in een twist
had gemengdsteek uwe hand in geen
wespennest, en rammei geen ouden muur
zoo, dat de steenklompen u het hoofd ver
brijzelen. Wie zich ongeroepen in allerlei
twisten mengen, bederven bun eigen goeden
naam indien gij eens anders varken wascht,
zult gij spoedig zelf eene reiniging behoeven.
Het is het toppunt van dwaasheid zich te
mengen in een twist tusschen man en vrouw,
want terstond zullen zij hun onderling kra
keel vergeten en zich te zamen metal hun
kracht op u werpen, en uw loon met volle
maat toemeten. Ah gij uw lepel in eens
andermans pap steekt en uw mond brandt,
ontvangt gij juist wat u toekomt, en hebt
het aan niemand dan aan uzelven te wij ten.
Nog een laatste wenk, waag er u niet
aan, om eene koppige vrouw tot toegeven
te willen brengen, maar bedenk
Wat zij wil, wil zij't moet gaan zooals zij
(het besluit.
Wat zij niet wil, gebeurt niet; en daar is
('t mee uit.
Niet lang geleden heb ik een regel of wat
uit 'een Amerikaansch nieuwsblad overge
schreven en met dezen wil ik dit stukje
besluiten
«Maak de Mississipi droog met een thee
lepel wring uw hiel in den toon van uw
laars, zend vischgerij met luchtballons om
hoog, om starren te vangen in één woord,
toon, toon, dat al wat onmogelijk geacht
wordt voor u mogelijk is, maar waag er u
nooit aan, om eene vrouw te dwingen, dat
zij zeggen zal iets te zullen doen, als zij een
maal vast besloten heeft het niet te doen.»
Spurgeon.
8 September 1890.
Waarde. Tot zetter in de pl. belasting is
benoemd dhr. C. Thorenaar.
Grijpskerke. Herbenoemd tot wethouder
de heer M. Francke.
Mellskerke. Herbenoemd tot wethouder
de heer P. Wielemaker.
Op een vraag aan den minister van
Justitie omtrent de toepasselijkheid der wet
op het dragen van wapenen op schutters,
die zich naar eenen wedstrijd in een andere
gemeente begeven, heeft de minister ge
antwoord, d>t in zoodanig geval voor de
schutters voldoende is een bewjjs van den
burgemeester hunner woonplaats, en dat die
wedstrijden als optochten te beschouwen zjjn.
Aan de verslagen van het Hdlsblad
omtrent de Veiligheids-tentoonstelling te
Amsterdam, ontleenen wij het volgende om
trent eene eigenaardige inzending:
„Voor wjj nu de galerij verlaten, werpen
wil nog een iblik op de statistieken van
de Assurantiemaatschappij tegen Brandscha
de De Nederlanden van 1845 te Zuthpen,
kantoor Sophiaplein, hoek Kalverstraat te
Amsterdam.
Onder meer is er een belangrijke statis
tiek van brandoorzaken in verband met
de bedijjven uitgeoefend in de door brand
getroffen panden.
Deze statistiek schijnt ons te meer inte
ressant, omdat zij, zoover wij weten, de
eerste van dezen aard is, welke door eene
brandverzekeringmaatschappij hier te lande
wordt gepubliceerd.
Door de groote verscheidenheid en de
vele combinatiën van bedrijven schijnt het
ondoenlijk voor elk bedrijf het aantal ver
zekerde risico's en de daarop verzekerde som
te stellen tegenover de brandgevallen en de
schaden.
Ten gevolge hiervan leidt deze statistiek
niet tot eenig absoluut resultaat, maar bij
vergelijking van de verschillende onderdeelen
toch tot belangwekkende relatieve uitkom
sten. Zoo is het aantal schadegevallen bij
particulieren opvallend groot en ook het
schadebedrag bij landbouwers, maar vooral
bij winkeliers ten plattelande (in aanmerking
genomen dat er van deze laatsten zoo weinig
zijn.) Op het punt van brandoorzaken valt
op te merken, dat de op onverklaarbare wijze
ontstane branden een onrustbarend groote
rol schijnen te spelen en dit te meer als
men bedenkt, dat (blijkens de Opmerkingen")
onder het hoofd „Onbekend" niet de brand
gevallen begrepen zijn,die der Maatschappij
aanleiding tot verdenking van den verze
kerde gegeven hebben.
Verdachte bra den komen (ten minste bij
de Maatschappij „De Nederlanden") volgens
deze statistiek veel minder voor dan ge
woonlijk wel geloofd wordt.''
Kl iJK-l V MIIOOIMEIWS.
Ned. Herv. Kerk.
Beroepen te Terneuzen ds. D. v. Popta
te Papendrecht; te Kortenhoef ds. B.
M. Mantz te 's Heer Abtskerkete Tricht
(toez.) ds. A. v. Veen te Benschop.
Bedankt voor Oostkapelle door ds. H.
Vermaas te Ierseke.
Ned. Ger. Kerk.
Aangenomen naar Rotterdam doords,
H. H. Veder te Schiedam.
Benoemd tot onderwijzer te Duiven»
djjke dhr. P. Meeldijk te Hekelingen.
Goes. De cursus 1890/91 aan de gemeente
hoogere burgerschool is aangevangen met
39 leerlingen, verdeeld als volgtvoorbe
reidingsklasse 6, eerste 18tweede 10
derde 11vierde 8vijfde 5terwijl 1
leerling slechts enkele vakken volgt.
Waarde. Met ingang van den 15 dezer
is uit de drie sollicitanten tot Kerkelijk
ontvanger der N. H. Kerk alhier benoemd
dhr. W. E. de Jager in plaats van dhr.
A. Harthoorn ovei leden.
„De Hoop" zegt nog het volgende om
trent wijlen ds. Reesse
Laat ons hier bevoegen, dat ook de Zen
ding in hem een ijverig vriend verliest. Voor
de uitbreiding van Gods Koninkrijk onder
Heidenen en Mahomedanen, bijnameinonze
Koloniën, had de overledene een warm hart.
Waarom hij ook als afgevaardigde van twee
Zendingverenigingen (de Utrechtsche Zen
dingvereniging en de Nederl. Zendingver-
eeniging) op de groote Zendingconferentiën
in London, Juni 1888, bijzonder op zijn plaats
was. En waar broeders elkander, in Neder
land om de kerkelijke kwesties zelfs op
Zendingsbijeenkomsten niet meer mogen
ontmoeten, kon hij da&r, over den kerkelij-
ken scheidsmuur heen, de broederhand broe
derlijk reiken aaneen „doleerend"predikant,
bijzonder op een onvergeetbare samenkomst,
in een commissiekamervanExeter-Hall
Zaterdag is te Middelburg tet stand
gekomen de vereeniging van onderwijzers
aan kweek- en normaalscholen in Zeeland,
waarvan de wenschelijkheid was te kennen
gegeven door den heer inspecteur Fabius.
ZEG was dan ook tegenwoordig en sprak
zijne beste wenschen uit Toor de vereeniging,
die zich ten doel stelt de vorming van
geschikte onderwijzers en onderwijzeressen
zóówel vóór het openbaar als voor hét
bijzonder onderwijs. Hg zeide haar evenveel
steun en sympathie toe als zijn voorganger,
de heer Moens, de ontbonden vereeniging
altijd had bewezen.
Ook de distr. schoolopz. uit Middelburg,
de heer C. M. van Visvliet, benevens de
heeren mr. v. d. Lek de Clercq, mr. Bybau
en v. d. Mandere, arr. schoolopz. in Middel
burg, Tolen en Goes waren aanwezig.
Twee en vjjftig leden, behoorende (tot
het onderwijzend personeel der rijkskweek
school te Middelburg en de R. N. L. te
Middelburg, Goes, Tolen, Oostburg en Aksel,
hadden zich aangesloten.
Tot bestuursleden werden gekozen, tot
voorzitter dhr. Ph. Rank van de kweekschool
te Middelburg; tot secretaris dhr. A. van
Schelven van de R. N. L. te Goes: tot
penningmeester dhr. P. G. de Jager van
de R. N. L. te Middelburgdhr. D. H. C.
Ittmann van de R. N. L. te Goes en dhr.
G. A. Vorsterman van Ogen. De contributie
is voorloopig bepaald op 50 cents per jaar.
Op de eerstvolgende bijeenkomst zullen
besproken worden: het programma voor de
onderwijzers-acte en het onderwijs in de
gymnastiek.
De heer B. H. Stomps van Middelburg
staat no. 1 op de voordracht voor onderwijzer
in de gymnastiek aan eene openbare lagere
school te Amsterdam.
Goes. De heer J O. Wirtz, hoofd der
christelijke school alhier, is als zoodanig
benoemd te Bedum.
Goes. Voor het toelatingsexamen aan de
Burgeravondschool zijn geslaagd voor dele
klasse; G. J. Steutel, J. Crucq, A. den
Boer, C. Faberij de Jonge Jz., P. v. Melle,
Marinus Adriaanse, Jan Spruijt, en Ferdi
nand W. Schneider; en voor de 2e klassq
Adriaan Verhage.