|sche Boot MAGAZIJN, van 1890. No. 139. Dinsdag 26 Augustus. Vierde Jaargang ROBBE. 1 PK El GOES. van Barometers, en Kamer-Thermometers en PINCE-NEZ. IKOOPSTE waren, Sigaren, erwerken, erwante artikelen. 3 naar ROTTERDAM TTERDAM naar GOES VERSCHIJNT G. M. KLEMKERK, te Goes F. P. DHUIJ, te Middelburg. l'RIJS DER ADVERTEATIEN Spaarzaamheid en Armenzorg. 197Bergen op Zoom hillende soorten OR-, POEDER EN LAVEMENTSPUITEN. t- en ISpiritusvoegers. UOGDOUZEN, WIND- ASTIEKEN KOUSEN, enkele, dubbele en Kinder- ïten artikelen 'voor NVERPLEGING. Passerdoozeii, losse Passers Trekpennen, rs, Tooverlantarens, EiS VEMilKMKElRl. ecialiteit in Brillen op voorschrift öle van 11.H. Doctoren. iemand, voor zich reizen. Kladboeken, Zakboekjes, Blacknota's, Rekeningen stpapier, Kaartjes, liassen, Schoolboeken, melastiek, Leien, ere Tijdschriften, n, Journ. Notitieboekjes, eken- en Schrijfboeken, ipier, Portefeulles, Imboeken, Sankeyliederen. 's morg. 5,u. 's midd. 12,u. Rotterdam bij den TE LANGE, op 'tHa- BOUWMAN. BOS, Tirectie. Rotterdam Nieuwe tkkenbrug. DE ZEEUW. elken MAANDAG- WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND Prijs per drie maanden franco p. p. /0.95. Enkele nummers/0.02s. UITGAVE VAN en van 1 5" regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Ook in zake kerkelijke armenzorg is voor onze diaconieën het volmaakte nog niet gekomen. Wel staan, gelijk bij alle quaestiëo,^ de beste stuurlui aan wal. Doch zelfs de beste -armverzorging zal nog wel vatbaar zjjn voor verbetering. In groote gemeenten als Rotterdam komt af en toe nog wet eens wat aan het licht dat dringen moet voor het allerbelangrijkste vraagstuk der armenzorg de oogen geopend te houden. Zoo is o.ider meer nog niet weerlegd, wat de Nieuwe Rotterdammer Crt voor enkele weken te lezen gaf, (ofschoon dit nog geen bewjjs behoeft te zijn voor de juistheid van het bericht) Een zwakke ongehuwde vrouw van 60 jaar, sinds een jaar lid der Ned. hervormde kerk, die haar brood verdiende met lichten f-tbrieksarbeid, werd ziekelijk en moest bedeeling aanvragen, wat haar ook werd toegestaan tot een bedrag van 60 ets per week. Door haar toestand werd zij in het ziekenhuis opgenomen, waaruit zij eind December hersteld werd ontslagen. Inmiddels had de huisbaas haar kamertje aan een ander verhuurd zoodat zij in het hartje van den winter in letterleken zin op de straat stond. Een medelijdende kennis bezorgde haar in een kosthuis doch daar zij aan {asthma en waterzucht begon te lijden, vroeg zij opname in het lidir.atenhuis der hervormde gemeente, welk verzoek echter moest geweigerd worden op grond van een artikel in het reglement, waarin een bepaalde minimumtyd van lidmaatschap als voor waarde voor dergelijke opneming wordt vereischt. Daarop wendde zjj zich tot het burger lijk armbestuur met verzoek tot opneming in het Armhuis. Ook dit verzoek werd van de hand gewezen, omdat zij bedeelde is van een kerkgenootschap. Gelukkig hebben nu particulieren zich het lot dezer ongelukkige aangetrokken. Bovenstaand zeer treurig feit, zeker nog wel met honderd dergelijke te vermeerderen is een krachtig protest tegen de verzuimen en misverstanden onzer eeuw in de quaestie der armenverzorging. Deze toch is, bij verzuim van bloedver wanten of vrienden, dus bij onvoldoend ol afwezig particulier initiatief, uitsluitend de taak der kerk waarin zij, op straffe van verzaking harer roeping nimmer mag te kort schieten. Dat door onvoldoende kerkelijke hulp, particulieren zich vereenigd hebben, en als burgerlijke armbesturen de taak der kerk veel hebben verlicht, is een feit dat wij prijzen en eerbiedigendoch dat in geen enkel opzicht getuigt van een gezonden toestand. Niet de burgerlijke armbesturen nog veel minder de staat, die Jeze zaak bij grondwettige bepalingen regelde hebben in de eerste plaats deze zaak te behartigen, maar de kerkelijke armbesturen, de diaconieën, en die komen nooit te kort, althans zij behoeven niet te kort te komen. Nu is de werkelijkheid wel veelal met deze uitspraak in strijd, doch dit doet aan het feit niet' af dat in de kerk des Hee.'en Jezus Christus de diakenen Zijne dienaars zjjn en dus slechts te vragen hebben wat zij in Jezus'dienst naar uitwijzing van Zijn Woord noodig hebben en niet met hoeveel zij kunnen toekomen. Van zuinigheid of weinig productieve kasbel-'gging mag in deze geen sprake zijn, Veel beter dan wij dit vermogen wordt dit aangetoond door twee mannen die, op menig gebied misschien elkanders tegen voeters, nochtans in den- strijd voor eenn goede armenzorg tegen den sleur partij kiezen. De Zeeuwsche Kerkbode behandelt prin* cipieël de zuinigheidsquaestie a.'dus Veel menschen zeggen ik kan als huis vader niet meer uitgeven dan ik heb, ik moet de tering naar de nering zetten, schulden maken mag ik niet, want dat is een zonde, die God naar het negende ge- bad straffen wil en zal, en duszoo moe ten de diakenen ook doen. Die reaeneering 1 ij kt volkomen recht, maar i s het niet. Eenvoudig omdat de Kerk niet het huis houden der Diakenen is. Gij zijt van God als vader in uw huis houden gezet om Hem daar te vertegen woordigen. Gij zfjt het aan Hem verant woordelijke hoofd van het gezin. Gij be stuurt dat gezin ook in 't geldelijke naar Zijn Woord op uw verantwoording. Zoo rust dan ook op u de plicht, om te zorgen, dat de uitgaven de inkomsten niet te boven gaan en dat de inkomsten in overeenstemming zijn niet met de g e m aak- te, maar met de wezenlijke behoeften. Doch zoo is het met den Diaken niet. Die is niet het verantwoordelijke Hoofd der kerk. Dat is Christus. De diaken is Zijn knecht door wiens dienst Christus zelf de barmhartigheid oefent. De heere Jezus heeft te zorgen, dat er in het huisgezin der Kerk genoeg is, om barmhartigheid te oefenen. En Hij zorgt daarvoor. De diaken moet dus niet vragen, hoe veel heb ik maar hij moet vragen, hoeveel heb ik in 'sHeeren dienst noodig naar uitwijzen van Zijn Woord. Hij maakt dit dan aan de Ge meente bekend en deze geeft hem dan de noodige middelen gelijk zij zelf die uit des Heeren hand heeft ontvangen. En laat elk lid der Gemeente hierbij denken aan Ananias en Saffira. De Koning der Kerk zorgt dat in Zijn huishouding dè uitgaven de inkomsten niet overtreffen, en dat de inkomsten beant woorden aan de belioeften. Eu de Kerkelijke Courant geeft een artikel van de bekende hand van den heer Roskes, en door De Vaderlander met instemming be groet, waarin de klachtgeuit wordt dat in onze dagen het geloofsvertrouwen bij zoo menige diaconie ontbreekt, waarom zij hare kracht zoekt veel meer in belegging dan in bedeeling. Menige diaconie heeft kapitalen op het Grootboek, terwijl hare armen huizen in onvoldoende woningen. Hij wenscht der gelijke op het Grootboek geplaatste Kapitalen vruchtbaar gemaakt te zien door het bouwen van goede arbeiderswoningen. Zijne er varing rechtigt hem het volgende te schrijven: Ik vrees; ik vrees, niet uit lust tot kwaad denkendheid, maar uit ervaring, d at gemak zucht dikwerf een hoofdrol speelt bij menig Christelijk diaconie-armbestuur. Gemak zucht. Kapitalen naar het Grootboek .ge bracht, geven niets te doen dan de karige rente, die thuis gebracht wordt, in ontvangst te nemen. Aan de kapitalen zeiven wordt zelfs niet gedacht dan tegen den vervaltijd der rente, of op het oogenblik dat men die ontvangt. Hoe eenvoudig, hoe gemakkelijk, wat weinig werk geeft toch de belegging op 't Grootboek; neen 1 betere belegging, ondenkbaar. Kapitalen daarentegen in woon huizen belegd, geven vrij wat meer te doen, vrfj wat meer hoofdbrekenswerk, dat onder vindt schier elk eigenaar van een huis. Betere belegging dan die op het Grootboek, ondenkbaar; ook ondenkbaar dat mijn vrees de waarheid zeer nabij komt? Kapitalen op het Groothoek geplaatst, vruchtbaar gemaakt door het bouwen van goede arbeiderswoningen!? Waarom niet? Omdat men niet wil, en men wil niet, omdat men niet durft, en men durft niet, omdat men vreest, en men vreest uit gebrek aan voldoend vertrouwen; geen vertrouwen, ook ge e n ge loof. Ook niet bij den Christen diaconie-arm- verzorger Kapitalen op het Grootboek geplaatst, vruchtbaar gemaakt door het bouwen van goede arbeiderswoningenWaarom niet? We weten geen betere belegging dan die op het Grootboek, was het antwoord dat ik kreeg op mijn verzoek om een legaat van f5000 dat vrij beheerd kon -worden, omdat dit zonder voorschrift was gelegateerd, geheel of gedeeltelijk, bij wijze van proef, in woningen te beleggen. En inderdaad, van die f 5000 werd f 4000 op 't Grootboek ge plaatst, terwijl 11000 ais kasgeld by de Credietvereeniging werd gedeponeerd tegen 2% 'sjaars. Als kasgeld, en na verloop van een jaar was die som van f1000 kasgeld onaangeroerd gebleven, terwijl men weke lijks stokoude zieltjes, bedeelden, van het diaconiebestuur, als bedelaars door de stad ziet gaan. Mij dunkt op de vraag „kan en moet er voor onze armen niet meer door ons worden gedaan," moet als antwoord volgen een volledig j a. En dan komt de Schrijver tot de slotsom, dat in weerwil van bezwaren die er tegen kunnen worden aangevoerd, het beleggen van kapitaal in woonhuizen door diaconieën verre verkieselijker, oneindig wenschelijkei' is dan de belegging op het Grootboek, onder uitdrukkelijke voorwaarde dat aan deze woniDgen de hand worde gehouden, waartoe de diaconieën best in staat zijn doordien deze belegging door hen niet geschied uit winst bejag. De Schrijver verwijst daarbjj naar het volgende bericht in de N. R. C. van 1 April j. 1. „Onder de bedelaars, die onlangs te 's Gra- venhage terecht stonden, bevonden zich we der zeer bejaarde menschen, een van 69 en een van 71 jaren, beiden door ouderdom ongeschikt voor eiken arbeid. Deze beide oudjes werden veroordeeld en opgezonden naar eene rijkswerkinrichting voor den tijd van 1 jaar. Op een hun gedane vraag ver klaarden zij dat zij nog niet in een oude mannenhuis konden worden opgenomen omdat zij nog niet oud genoeg waren of omdat er geen plaats in die huizen was. Geen wonder dat mijne gedachten zich bepaalden bij de stokoude zieltjes, waarovor ik hierboven heb geschreven." Wij kunnen het niet aanbevelen, dat men steeds onvoorwaardelijk geloof hecht aan berichten der Nieuwe Rotterdamsche Cour. Vooral zij men omzichtig wanneer deze berichten bedoelen fouten aan te wijzen van kerkelijke colleges. Dat evenwel den diaco nieën op vele plaatsen groote gebreken aankleven, is eene waarheid, waarvan ieder die wil zich kan overtuigen. Menig kerkelijk of burgerlijk armverzorger bevorderde, mis schien onbewust, het socialisme. Er zijn manieren van armbedeeling, waarin men het voorbeeld des Heilands tevergeefs zoekt, en waarbij de christelijke barmhartigheid, gezwegen nog van de kwistigheid des geloofs, in zoo geringe mate aanwezig is. Wij hebben geen bepaalde kerken op het oog. Elke afdeeling der christenheid iieeft op dit terrein hare overtreders. Het ware te wenschen dat men eindelijk eens op de wenken als van Kerkelijke Courant en Zeeuwsche Kerkbode acht gafdat diakenen en gemeenteleden, over de borstweringen der kerken heen, elkander de hand gaven, en middelen beraamden om hun gewichtigen arbeid in 's Heereri dienst te verbeteren. Armen zullen er altijd zijn, zoolang de wereld staat, spijt de beweringen van het Socialisme, dat Gods Woord verwerpt. Het is slechts de vraag, hoe die armen hfit best te helpen, opdat niet geheele scharen het socialisme ten buit vallen. Daartoe hebben ook gemeenteleden hunne verplichtingen, welke te kennen voorwaarde is van het goed slagen dezer pogingen. Immers zij dienen gewaarschuwd dat zij niet, alsof het de natuurlijkste zaak ter w ereld ware, op de diaconie of op de eene of andere instelling of vereeniging hebben te steunen maar op den Heere, die hen als ouders en beheerders heeft gesteld. Zoolang zij werk hebben en kracht om te werken, is zelf zorgen plicht. Eerst dan als hun dit onmogelijk blijkt, en niemand in de familie hunne taak kan overnemen, is hulp der diaconie noodzakelijk en dan zij die hulp eene verstandige, eene practische. Het staat echter niet aan ons, in dezen den weg te wijzen. Wij zijn niet kerkelijk. De heer Roskes en vóór hem de heer v. R(jn, gaven reeds een weg aap. Alle vrienden van goede armverzorging vereenigen zich om de geschiktheid van dezen weg en van andere wegen te overwegen. Werkverschaffing, mits eerst door par ticuliere krachten beproefd, is beter dan bedeeling. En over de beste wijze van geld belegging is het laatste woord nog niet gezegd. Y Een stem tegen de Zondagrust. De Regeering wil niet onverstandig in grijpen in bestaande toestanden doch waar geleidelijk afgeschaft of ingekrompen kan worden, daar is zij er bij. Zoo ook op het gebied der Zondagsrust. Er valt wat dat betreft al heel wat verbetering te bespeu ren. Zie maar naar de goederentreinen op Zondag, zij zijn zooveel mogelijk afgeschaft de post- en telegraafkantoren zijn slechts op enkele uren van den Rustdag open de brievenbestellingen zijn verminderd, enz. Het klinkt inderdaad wonderlijk, dat er nog stemmen tegen deze verbetering opgaan. In een algemeene vergadering toch der Friesche Handelsvereeniging te Leeuwarden gehouden, is met algemeene stemmen ver klaard dat de tegenwoordige beweging voor Zondagsrust tegen het Algemeen Belang is, dewijl zij het algemeen verkeer belemmert. Wij laten de overweging der vergadering bieronder letterlijk volgen Elke belemmering van het algemeen ver keer (waarvan post en telegraphie twee hoofdfactoren zfj n) moet, beschouwd wordenals schadelijk voor het algemeen handelsbelang. De tegenwoordige overdreven toepassing van Zondagsrust werkt belemmerend en dientengevolge nadeelig. Als bewys verge lijke men in de postlijsten de bestellingen op gewone dagen en op Zondagenen lette, bij de telegrafie eens op het verschil tu»- schen openstelling der kantoren op gewone dagen en op Zondagen. De voorstanders van Zondagsrust zyn echter nog niet tevreden, maar ijveren steeds voor verdere inkrimping van post en tele graafdiensten. Dat kan gevaarlijk worden. Wil men zoo langzamerhand niet tot vol slagen rust gedwongen worden, dan dienen de voorstanders van een zooveel mogelijk vrij en onbelemmerd algemeen verkeer de handen ineen te slaan, om tegen dat voort- woekefend kwaad te strijden. Een commissie werd benoemd om te onderzoeken op welke wyze de gevaren van dit streven naar Zondagsrust kunnen wor den afgewendEn nu schrijft die com missie aan alle belangstellenden dat de post- en telegraafdiensten niet langer mogen ingekrompen worden. Dat de Staat, als hij voortgaat met den beambten van post- en telegrafie een vrijen dag te geven, dan ook maar moet zorgen voor plaatsvervangers. Allen die er zoo over denken, moeten zich aaneensluiten. De commissie verzoekt een ieders steun. Wij hopen zeer dat deze steun haar van antirevolutionaire zijde zal ontbreken. Immers het bewijs is geleverd dat over het algemeen bevordering der Zondagsrust uitstekend werkt. Het is een slagboom tegen het socialisme. Bovendien zien wij het aan onze Engelsche overburen. Volstrekte Zondagsrust, bijvoor beeld te Londen, schaadt aan het algemeen belang in deze wereldstad niets. 't Is daarenboven het meest in overeen- eenstemming met het gebod Gods dat hei liging van den Sabbatdag eischt. Alleen in den weg der gehoorzaamheid vindt een volk vredevrijheid, blijdschap en over vloed. Het verlies op den Rustdag door de rust geleden, is slechts schijnbaarevenals de winst. Tal van personen en rr.aita Aappyen die op Zondag werken ondervinden dat. Waarom zou het Nederlandsche volk de

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1890 | | pagina 1