1890, No. 138. Zaterdag 23 Augustus. Vierde Jaargang VERSCHIJNT G. M. KLEMKERK, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIES Oorzaak en Gevolg. GROOTHEID en VAL. ELKEN MAANDAG- WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND Prijs per drie maanden franco p. p. ƒ0.95. Enkele nummers0.025. UITGAVE VAN EN van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Yeero, ook voor Vrouwepolder, 25 Augus tus; Arnemuiden, ook voor Nieuw- en St. Joosland, 26 AugustusOost- en West- Souburg, ook voor Ritthem, 27 Augustus. Ylissingen 28, 29, 30 Augustus en 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8 en 10 September; Seroos- kerke, 11 September voormiddags; Oost- kapelle, ook voor Grijpskerke, 11 September namiddags; Domburg, ook voor Aagtekerke, 12 SeptemberWestkapelle, ook voor Zoutelande 13 September, Koudekerke, ook voor Biggekerke en Meliskerke, 15 Sep tember. De quaestie der werkstaking in het Bildt, Frieslands schoonste kleistreek, is nog niet beëindigd. Al meer wint de overtuiging veld dat de arbeiders, bij inwilliging hun ner deels billijke, deels onredelijke eischen den druk zullen verplaatsen. Dat zij zeiven het beter zu'.len krijgen, doch dat de toe stand der pachters, die toch reeds verre van rooskleurig is, onhoudbaar zal worden. Tenzij men de verschillende tegenstrijdige belangen van arbeiders, pachters en eigenaars wete te vereenigen, zal van deze werksta king voor geen der partijen iets goeds ge boren worden. Dit wat betreft de stoffelijke zijde der quaestie. Zij heeft nochtans ook een geestelijken achtergrond, <lie zich niet laat weg praten Onze Groen v. Prinsterer zag het verband tusschen welvaart en Godsdienst zeer juist in, toen hij zeide: «Zou het erfgoed der voorvaderlijke wel vaart bij allen, die thans gebrek hebben, 77. FEUILLETON. (Schetsen uit het leven van Napoleon 1). Napoleon maakte ook een buitensporig gebruik van de zoogenaamde geheime politie, een verraderlijk spionnenstelsel, waarvan de hoofdzetel was te Parijs en dat zijne ver takkingen had over geheel Europa. Tot chef dier geheime politie had hij aan gesteld zekeren Vidocq, die lal van vrijgela ten misdadigers in zijn dienst had. Doch niet allee.i misdadigers, ook officieren, geestelijken, grijsaards, vrouwen en kinderen, schrijvers, renteniers en kermisreizigers be hoorden tot dit corps. Gevolg was dat men zelfs zjjn beste vrienden niet kon vertrou wen ja niet zeldzaam waren de gevallen, dat zelfs familieleden elkander aan het ge heime strafgericht overleverden, om ééne onvoorzichtig uitgesproken uitdrukking. Sommige kinderen waren zelfs niet ouder dan vijf of zes jaren, en wonnen het niet zelden in geslepenheid van ouderen van jaren. Bovendien, wien zou het in de gedachte opkomen zijne gedachten zelfs voor een kind te verbergen? En toch was ook dit vaak door de voorzichtigheid geboden. Eén voorbeeld uit velen zal dit bewijzen. Te Parijs woonde mijnheer Talbot, die het verlies van twee zonen betreurde, ge sneuveld als zij waren onder Napoleons vanen, bij Eylau en bij Bautzen. Juist die treurigheid van Talbot was oorzaak dat de geheime politie hem in 't oog hield. Nu was Talbot een voorzichtig en schran - der man, die gezelschappen vermeed en zich niet dan met de uiterste behoedzaam heid, en dan nog wel onder zijne meest vertrouwde vrienden over Napoleon uitliet. Reeds was door menig handlanger van dit negentiende-eeu ws-veemgericht beproefd hem aan het praten te krijgen doch de achter houdende man was hun altijd te slim af geweest. Dan eindelijk gelukte het hun hem in hunne macht te krijgen. Men had gemerkt dat hjj iederen dag in I verteerd zijn, indien het erfgoed van den voor vaderlij ken Godsdienst niet teloorgegaan was?» En zijn vriend baron Maekay zei er van in zijn Bijdrage tot de geschiedenis van het Radicalisme «Tot God terugof heen naar het Coin- minisme.» Dit is het dilemma waaraan niemand ontkomen kan. Er zijn slechts twee wegen, een derde is niet mogelijk. En nu valt het niet te ontkennen dat in de laatste veertig jaren, dank zij de eenzijdige opvoeding der natie, onder be scherming van het liberalisme, de aanbidders der valschelijk dusgenaamde wetenschap in aantal en machtsontwikkeling zeer zijn toegenomen. Het modernisme heeft zijn stempel gedrukt op het onderwijs, zoo lager als hooger onderwijs. Het heeft zich meester gemaakt van wetenschap en nij verheid van kunst en bedrijfvan kerk en schoolvan maatschappij en huisgezin. De ontkenning dat er een God is, in Davids tijd aan de dwazen overgelaten, wordt door de wijze mannen onzer eeuw in allerlei vorm gepredikt. De vrijheid van spreken en schrijven, in de dichterlijke taal onzes tijds voor vrijheid van geweten ver sleten, heeft tot de ontzaglijkste ontkenningen, tot aantasting van het heilige geleid. Het ongeloof heeft den twijfel aan zijn oorsprong en tevens aan zijne toekomst bij menigeen weggenomen en Op de puin- hoopen des geloofs een eerezuil opgericht voor de Menschelijke Rede. Het volk werd jaren achtereen geleeraard dat zij dieren zijn, zij het ook met eenige meerdere ont wikkeling. De moderne wetenschap met haar eeuwige kracht en eeuwige stof, had hejb nieuwe het Luxemburg op een bankje met iemand zat te praten. Het was zeker een vriend van hem, want als er iemand anders bij kwam, dan gingen zij over onverschillige zaken, over «koetjes en kalfjes» praten. Eens had hij weêr met iemand een ge sprek aangeknoopt, en wel over zijn lieve jongens die bij Eylau en Bautzen gesneu/eld waren. Daar komt op eens een meisje van zes jaar ongeveer aatdoopen en zegt tot hem «O, mijnheerde kindermeid wil mij halen.» Werkelijk kwam daar een dienstmeid aan met een kindje op den arm. «Stel u gerust», zei Talbot, terwijl hij het schreiende, schijnbaar beangste kind naast zich zette, «stel u gerust, als de meid komt, zal ik wel eens een goed woordje voor je doen. En onderwijl zette hij zjjn gesprek met zijn vriend voort. «Ja vriend», vervolgde hij, «mijn zonen zijn dood. En dat alles heb ik aan dien overweldiger te danken. Groote God, zult Gij dan nooit het monster verpletteren, dat reeds zoovelen naar de slachtbank heeft gesleept «Troost u maar», zei de ander, de Kor- sikaan zal het niet lang meer maken. De verbonden mogendheden zullen aan zijn bloed dorst paal en perk weten te stellen.» Middelerwijl wipte de kleine van de bank, gevolgd door de kindermeid. Beiden ver dwenen in een der laantjes van het Luxembourg. Twee dagen later was Talbot in de gevangenis 1 Na vijf dagen, geslingerd tusschen hoop en vrees, onbekend met de aanleiding tot zijn gevangenneming, in de cel te hebben doorgebracht, werd hij voor Vidocq geroepen, die hem verweet, dat hij zich op schande lijke wijze over den Keizer had uitgelaten. De man ontkende alles. «Dan zal ik u een getuige laten voorkomen, die u alles zeggen zal, wat gij de vorige week in het Luxembourg gezegd hebt», sprak Vidocq. Hij opende de deur, en wie schetst Talbots verbazing toen hij zijn ouden geloof in een beweging zonder Beweger in een leven zonder rekenschapin een oppervlakkigheid zonder wederga bij de onnadenkende massa gewerkt. Den sleutel der Kennis weggeworpen, de basis van het Recht ondergraven de grondzuilen van het Gezag aangetast. De Kerk met hare koude orthodoxie ter eene en hare valsche verdraagzaamheid ter andere zijde deed^' niets om dit dreigend gevaar te keerenintegendeel zij haalde hel modernisme op haar erve en verzekerde het een vrij levefibestaan. En het is dan ook alleen aan Gods vrije Genade dank te wijten, dat niet ganscli Nederland met dien kouden stroom des Ongeloofs is medegevoer d en dat er nog een kern is overgebleven die, tegen de Revolutie het Evangelie, den strijd en niet zonder zegen dorst aanbinden. Het waren Groen v. Prinsterer en zijn kerkelijke en politieke vrienden. In het licht nu van deze diep treurige toe. tanden hebben wij de werkstakingen, voornamelijk die in Friesland, te beschouwen. Immers waar de vreeze Gods ontbreekt, da-ar doet armoede den wortel der bitterheid uitspruitenterwijl rijkdom zorgeloosheid kweekt. Iets dergelijks viel in de laatste 20 jaren in het Bildt waar te nemen. Hier en daar eene kleine chr. gereformeerde gemeente, of een station der confessioneele vereeniging doch over het algemeen herderlooze her vormde (groote) gemeenten na een jaren lange prediking van het modernisme. Duizenden van deze geestelijk verwaar loosden hebben thans reeds lang ook zelfs het modernisme den rug toegekeerd om zich te werpen in de armen van het laagste eaw vriend zag binnentreden. «Dus gij hebt mij verraden voegde hij hem op bitteren toon toe. Doch de ander, die ook op dienzelfden dag gevangen genomen was en dus meende, dat Talbot hem dit leed had aangedaan, wierp zijne beschuldiging op dezen terug. «Zwijgt», viel Vidocq hem in de rede, «gij hebt beiden ongelijk. Gij zqt beiden gevangen. Eet) ander heeft u aangeklaagd En wie was dit dan Niemand anders dan het 6 jarige lieve kind, dat tijdens hun ge prek door Talbot in bescherming genomen en daarop onverwachts weggeloopen was. Het kind had aan Vidocq van A. tot Z. verteld wat door deze twee omtrent den Keizer was gezegd geworden. Napoleon en zijne geheime politie wer den ook wel eens bij den neus genomen. Liefst door hen op wie zij zeiven het ge munt hadden. Niet lang na de kroning van Napoleon tot keizer had zich een Russische graaf te Parijs gevestigd. Hij werd al spoedig door een lid van de geheime politie, een geeste lijke (abt), opgemerkt. De graaf sprak goed Fransch en bleek goed op de hoogte te zijn met de staatkundige aangelegenheden van Europa. De abt gaf van zjjn vondst kennis aan den minister, Cambacères, die hem aan spoorde dezen Rus te vangen. Men wilde van hem weten hoe de Czaar over Napoleons jongste verheffing dacht De abt knoopte weldra vriendschapsbe trekkingen met den Rus aandoch deze bemerkte al spoedig waar hij heen wilde. Hij nam derhalve een houding aan, alsof hij veel wist, doch niet durfde voor zijn gevoelens uit te komen. Dit maakte de belangstelling zelfs van Napoleon gaande, die Cambacères opdroeg alles in het werk te stellen om den graaf tot spreken te brengen. Cambacères zond daarom den abt naar graaf Petrolow (zoo heette de Rus) om hem aan zijne tafel te noodigen. Hjj ging tot hem en vond hern socialisme. Want niet alle socialisme i« hetzelfde. Reeds wezen wij op het bedroe vende feit dat te St. Annaparochie de kerk door de socialisten gebruikt werd en dat in diezelfde plaats een vergaderplaats der modernen door de geringe belangstelling dezer laatsten in handen der Algemeen Stemrechters overging, door hen ingewijd werd en dat nu deze tempel overvol is. En Het Vaandel herinnert ter kenschet sing van den geest, dat kort geleden een predikant aan een lid van «Broedertrouw» het Avondmaal ontzeggende, ten antwoord kreeg: Ik was net van plan zelf het maal te komen opzeggen. Wij hebben al 18 eeuwen gezongen en gebeden en het wordt al beroerder.» Daarbij komt dat de groote uitgaven ook voor onvoldoende gebleken staatsonderwijs de gemeente in schulden gedompeld hebben liefst f 131,000. De heer Fontein de Jong, een liberaal lid der gedeputeerde staten van Friesland, en dus een vertrouwbaar getuige, herinnerde op het jongste 43ste Landhuis- houdkundig Congres jaan het feit dat het armwezen in sommige gemeenten ruim f28000 kost. In 1888 werd in het Bildt een hoofdelijke omslag geheven van bij na zestig duizend gulden met een percentage van 8,15. En hoe is de maatschappelijke toestand Vette gronden worden door eigenaars ver pacht tegen hooge pachtsommen, berekend op een arbeidsloon voor losse arbeiders van 8 a 10 centen per uur. Menige pachter leidt een kommervol bestaan, en zal bij ver hooging der werkloonen en vermindering van arbeidstijd, totaal geruïneerd zjjn. Maar ook de arbeider heeft vermeerderde behoeftenen bij degelijke werkzaamheid juist bezig zijne koffers te pakken. De Rus deed in het eerst net of hjj niets zeggen durfde, doch eindelijk kwam hij er (zooge naamd j voor uit dat het leven te Parijs hem te duur wasen hjj naar Duitscnland ging om daar geld op te nemen. De abt ging toen op staanden voet naar Cambacères, die hem f24,000 ter hand stelde, om den graaf die voor te schieten. De graaf weigerde in 'teerst uit schaamte de som aan te nemen, doch toen de abt aanhield, nam hij ze aan. «Gij moogt deze som zelfs behouden,» voegde de abt er bjj, «als gij den Keizer maar een schriftelijke verklaring wilt geven, hoe de Czaar over hem denkt.» De graaf beloofde dit en de abt vertrok Na eenige dagen ontving Cambacères een verzegeld pak, dat aan Napoleon zelf ter hand gesteld moest worden. Vol verlangen opende deze het pakje doeh wie schetst zjjn toorn en verbazing toen hjj onder anderen het volgende las «En nu wil meu weten hoe men in Rusland over Napoleon denkt? Nu, één feit uit zjjn daden is genoeg om hierop het antwoord te geven. Toen men te Petersburg den rampzaligen dood van den hertog van Enghien vernam, ging er een algemeene kreet tegen Napoleon op. De bewondering voor den overwinnaar is overgegaan in een algemeene vervloeking van den moordenaar.» Napoleon vloekte van woede. Oogenblik- keljjk moest graaf Petrowlow in arrest genomen worden. Doch de vogel bleek gevlogen te zjjn. Hjj had zich wjjseljjk uit de voeten gemaakt, na den Keizer dezen poets gebakken te hebben. Men heeft hem nooit weer kunnen vinden. Later kwam men er achter, dat deze «graaf» geen graaf, maar een Israëliet uit Lubeck was geweest. Deze ontdekking verhoogde Napoleons schaamte, en vermeerderde de rechtmatige verachting des volks tegen de geheime politie en hare lage dienaren. Wordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1890 | | pagina 1