1890. No. 132. Zaterdag 9 Augustus. Vierde Jaargang VERSCHIJNT G. M. KLEMKERK, te Goes F. P. IVHUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIE-N GEEN MEDEWERKING. HET MILITAIREN TEHUIS TE BERGEN OP ZOOM. BUITENLAND. IIW. elken MAANDAG- WOENSDAG- en "VRIJDAGAVOND Prijs per drie maanden franco p. p. /0.95. Enkele nummers/0.02'. UITGAVE VAN EN van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 cent. iedere regel meer 10 cent. Hoe jammer toch dat niet alle orthodoxe predikanten, van welke schakeering ook zich verbinden om in hunne gemeente, een iegelijk naar zijne eigene inzichten inge richt, het christelijk onderwijs te bevorderen of in het leven te roepen. Welk een blijk van practischen zin zouden zij geven, die tal van orthodoxe kerkeraads- en gemeenteleden in Zeeland, zoo zjj besluiten konden eens hun afkeer van enkele gespik kelde broeders buiten Zeeland te overwinnen, en naar den eisch van GodsWoord, dat zij immers prediken en belijden, de handen ineen sloegen om door stichting van Chr. Scholen in orthodoxe plaatsen, de eenheid tusschen Huis en School en Kerk te her stellen er den vloek der neutraliteit te weren van het erf der gereformeerde vaderen. O zeker, er zijn nog tal van orthodoxe predikanten en kerkeraden, die met onver- flauwden ijver de zaak der christelijke school behartigen. Doch waar blijven sinds jaren de pogingen om in zoovele orthodoxe dorpen van Zeeland, bij tientallen te noemen, werk te maken van de stichting eener christelijke school? Wordt er thans gebruik gemaakt van de voordeelen, die de wetMackayhuri biedt Integendeel, menigeen zoekt zij n ideaal in het christelijk maken der openbare school in zijne plaatsmeenende dat de wetsover treding daarmede gepaard, wel zoo erg niet zal zijn. Zeeland ligt ver genoeg van den Haag Onbegrijpelijk, mannen die en van hun standpunt terecht op kerkelijk gebied zoo waken voor de eere en de handhaving der reglementen, hoe kunnen zjj op school gebied tot zoo ingr..pende ontduiking van wet en geschiedenis komen En alsof bovendien dat opknappen der openbare school door wat godsdienstonderwijs dat voorzetten van zout na het eten, ook maar in de verte met de stichting van christelijke scholen, en de bevordering eener geloovige Godzalige opvoeding kan vergeleken worden De kerkeraad te Utrecht, die tal van Christelijke diaconiescholen stichtte en ad ministreert, besloot tot het houden eener Uniecollecte, waartoeOm de scholen der gemeente te steunen Neen om het godsdienstonderwijs op de openbare school te hulp te komen 1 Gelukkig er zijn nog tal van orthodoxe vrienden in christelijke kerken of genoot schappen, die dat afkeuren en De Wage- ninger, het blad dat door den tegenstander zoo gaarne tegen ons wordt uitgespeeld, heeft er nog onlangs tegen gewaarschuwd. Maar nog zijn er, ook zelfs ouder de meer geletterde orthodoxen, die dezen maatregel als proeve van hoogere wijsheid lovenen in de plaats hunner inwoning geen ander streven kennen, dan de open bare school zooveel mogelijk christelijk, of althans zoo iets er op lijkend te maken 1 Of hier gemakzucht of misverstand, on kunde of onmacht in het spel zijn, zal de lezer, zoo hij dezulken kent, het best kun nen uitmaken. Doch vergissen wij ons niet, dan zijn alle vier deze elementen op hun beurt aanwezig. Gemakzuchtinzoover men zich wijs maakt dat het collecteeren voor een plaatse lijk fonds toch niets geeft, en al de gecol lecteerde gelden met ieder jaar opzendt aan den penningmeester der linie. Misverstandinzoover men zich weer houden laat door de vrees dat de gelden zullen ten goede komen aan scholen, welker besturen of onderwijzers wandelen op kerke lijke doolpaden. Onmacht, inzoover de gemeenteleden, oek bij de krachtigste leiding van den leeraar en zijne vrienden, noch van zichzelf, noch van anderen de gelden kunnen los krijgen, tot de gewenschte schoolstichting benoodigd. Maar ook onkunde, inzoover men geen enkel christelijk historisch of philantropisch blad leest, en zich uitsluitend voorlichten laat door de plaatselijke liberale bladen en Uilenspiegel. Helaas, dat zoo menigeen onzer broeders op oithodox kerkelijk ge bied ook van de meest ontwikkelden de eenvoudigen in deze kwade gewoonte voorgaat. Kan men op deze wijze de christelijke school lief krijgen Is liet te verwonderen dat men op die wijze het gevaar van die zoogenaamde christianiseering der «openbare» school niet beseft Welk een zegen zou het zijn, zoo al onze orthodoxe kerkeraden, als voor een twintigtal jaren, eens met belangstelling den strijd der christelijke school volgden. De predi kanten vooral kannen zulk een uitnemenden invloed uitoefenen, oin eene goede zaak tot stand te brengen. Zie het in zoo menige vereeniging tot bevordering van Inwendige Zending. Bijna spreekwoordelijk is de macht die van hun bezielend woord uitgaat. Wie beter dan zij kent «zijn volkje» Wijlen Busken Huet schreef terecht dat in Nederland vele zaken niet vlotten wilden, zoolang de predikanten er zich niet mee bemoeiden. En nu, hoe staat het thans met de be langstelling in het onderwijs? Er zjjn er die met de staatkundige zjjde der schoolquaestie tot nog toe niets op hadden maar hebben zij nu deze zjjde der quaestie de aandacht niet meer behoeft te vorderen, voor de opvoedkundige zijde oog Gelukkig zjj zijn er nog, vooral in onze steden, leeraars en andere notabelen op elk gebied, die oprecht belang stellen in de paedagogische zijde der schoolzaak. Maar nemen zij er genoegzaam kennis van Natuurlek lezen alle christelijke onder wijzers in Zeeland de christelijke opvoed kundige tijdschriften, maar wie is er buiten de schoolwereld, die de Paedagogische Bijdragen van voortreffelijke schoolmannen als Schaberg en RumscheiJt en Post, leest Wie kent er, jbehalve de hoofden onzer christelijke scholen het uitmuntend geredi geerde Nijmeegsch Schoolblad van meester Gerretsen, de ziel der Njjmeegsche normaal school ter opleiding van christelijke onder wijzers Lezen zelfs alle leden onzer christelijke schoolbesturen De Christelijke Schoolbode t Wat weet men over het .algemeen van de werkzaamheden der vereeniging De Unie «Een School met den Bijbel» af? Maar is het dan te verwonderen, dat de christelijke school, de Unie en haar on partijdige arbeid nog zoo vaak worden gewantrouwd, door hen die haar hulp met beide handen aangrijpen moesten, als keurig hulpmiddel om het dreigend spook van het socialisme van onze erve te weren Wij zeggen met De Wageninger: Als men het ongeloof en het rationa lisme, en daardoor het socialisme in de hand wil werken, bevorderen en bestendigen, dan kan men niet beter doen dan in onzen tijd nog de openbare school met een christelijk vernisje opknappen. De vijand zal wel zorgen, dat Christus er buiten blijft, gelijk Hij er bij de Wet uit verbannen is. Daarnevens heeft God ons de deur der bijzondere school wijd geopend, vooral bij de Wet van 1889,' laat ons die deur alomme binnen gaan en het Evangelie daar tot zijn cere brengen, waar de Nederlandsche wet er volkomen vrijheid toe schenkt. Dat is de koninklijke weg De waarheid Gods mag vooronze kin deren geen smokkelwaar zijn.-» Een vorige maal beloofden wij op de rede van den heer Rubsaam bij de opening van dit Tehuis te zullen terugkomen. Deze rede toch beviel ons het best, dewijl daarin de overwegingen genoemd werden, die ge leid hebben tot de oprichting van het Tehuis. Luisteren wij ever. naar hem «Het Nederlandsche leger Zeide hij zooals het thans is samengesteld, telt jon gelingen die voor betrekkelijk korten tijd opgeroepen, bijna allen tot eenzelfde klasse onzer Maatschappij behooren en nimmer het oudershuis verlieten, terwijl zij in eenvoudigen kring opgevoed, voortleven bjj het geloof hunner vaderen. De overgang van den huiseljjken haard I tot de meest drukke, ongezellige kamers in de kazerne, doet menig jongeling in vertwijfeling nederzitten. Ls de krjjgsmans stand overigens wel geschikt om zelfstandig heid aan te kweeken, de gevallen zjjn niet zeldzaam dat de jongeling in een doffen toe stand daarheen gaal, terwijl een ander de paden der ongerechtigheid kiest, om redde loos verleren te gaan. Tegen die beide uitersten biedt het Tehuis een schuilplaats. Althans deze middelen hebben er ons toe geleid middelen te beramen om tot de op richting van een Militairen Tehuis te komen. Spreker noemde enkele namen door wier steun deze zaak zoo spoedig tot stand kwam. Boas, Ds. v. Griethujjsen, Donner niet het minst Mevrouw Landsheer v. Vollenhovete Oostkapelle, die het kapitaal leende voor denhouw van het Tehuis. Voorts het Hoofd bestuur welks leden allen verhinderd waren te komen. De kapitein Schoch, de kolonels v. Marle en Schimrnelpenninck v. d. Oye en de grijze generaal Von Wrangel auf Linden burg schreven ons hunne beste wen- sclien. Doel en strekking van dit Tehuis is de miliciens hier vrij en ongedwongen te doen in- en uitgaan, zooals in de ouderlijke woning. Boeken, couranten, tijdschriften, papier, pen en inkt liggen kosteloos ter beschikking. Postzegels, briefkaarten enz. zijn tegen den kostenden prijs steeds voorhanden. Er zjjn eenige spelen. Zsng en toonkunst kunnen beoefend worden. Het buffet zal steeds voor zien zijn van koffie, thee, bier, melk, brood en chocoladeook zullen sigaren niet ont breken. Sterke drank en andere bedwelmende dranken zijn niet te krijgen. Propngeeren tegen Regeering of Overheid zal niet worden ge luid godsdienstquaesliën mogen niet worden besproken. Orn geld zal mén nimmer mogen spelen. De Inrichting is dagelijks geopend van 1010 uurop Zon- en feestdagen van 12—11 uur; en is toegankelijk voor alle militairen, onverschillig van welk kerkge nootschap of godsdienstige richting. Dit waarborgen het Reglement en de samen stelling van het Bestuur. Alleen boude men dit in het oog. Het Tehuis kwam door God zelf tot standwij wensclien Hem daarin te verheerlijken, en op alles wat hier geschiedt den stempel te drukken van den echt Christelijker! geest. Wij dulden niet dat binnen deze wanden Gods Naam zal worden gelasterd. Wij houden het Woord Gods hoog en vinden grooten loon in de onderhouding van Gods geboden. Ook zal er iederen Zondagavond op de bovenzaal gelegenheid gegeven worden tot bijbelbespreking. De bovenzaal, speciaal voor leeszaal be stemd, zal inzonderheid toegankelijk zjjn voor onder-officieren en korporaals, die zich daar tot de studie willen afzonderen. De Kolonel vereerde het Tehuis met een bezoek en beloofde Z.H.E G. medewerking. Y Niet solide. Men kan niet te voorzichtig zjjn om de berichten te gelooven, die door de liberalis tische pers in Suriname worden verspreid omtrent oproeren en andere ongelukken in verband met het optreden van den Landvoogd. Deze bladen zijn niet solide. Laatst 1 werd hun doopceel gelicht in een zitting der 2e kamer door het liberale lid Smidt, oud-gouverneur van de Westeen man die 't dus goed weten kan. H jj zeide „Maar een feit is het, dat tegen de be kwaamste en vertrouwdste, indien ze Nëdér- landers en door geen bijzondere bandei. aan de kolonie gehecht zijn, aldaar systematisch in bedroevende persproducten, die er uitgegeven worden, zonder eenig tegen wicht te vinden in andere, een kruistocht wordt geopend, waartegen slechts weinigen bestand zjjn, omdat de eerst tegen dezen dan tegen genen met zekere tactiek gerichte aan vallen, dag aan dag, jaar in jaar uit, zich voordoende in de meest krenkende verguizen de en opruiende vormen, waarbij noch de persoon, noch het gezin, noch het privaat leven gespaard wordt, bij de lagere bevolking die niet janders leest, een overtuigenden in druk achterlaten van de slechtheid en ver dorvenheid der aangevallenen, die daardoor in de openbare meening op schandelijke wijze worden gebrandmerkt en zelfs niet zelden, niet alléón buiten maar ook in huis, niet met lust worden gelaten." „De door mij bedoelde persproducten staan zelfs lager dan de minste hier te lande, die wij hier in.onze huizen niet gedoogen. Niettemin worden ze daar gesteund, zedelijk en stoffelijk, ook door hoogere klassen, en zelfs aangemoedigd in kwaadaardigheden van enkelen, tot in de Koloniale Staten, waar ze zelfs door het publiek worden toe gejuicht." Na deze herinnering had de liberale pers in het Moederland het beneden zich moeten achten, dezen verdachten voorlichters zoo maar voetstoots bij te vallen. Maar er zijn zuo van die omstandigheden, waarbij z<-lfs de Pilatussen en Herodessen, de Kajaphassen en Barabassen vrienden worden Y Goeds en kwaads. Onder dezen titel schreef de heer Barger in het Sociaal Weekblad eenige opmerkingen ilie wel waard zijn overwogen en uitgevoerd pe worden. lo. Ik heb in den laatsten tjjd dikwijls met genoegen opgemerkt, dat de Londensche Graatschiipsraad (the London County Coun cil), bij het uitschrijven van aanbestedingen steeds de bepaling opneemt: Inschrijvers moeten in hun inschrijving verklaren dat zjj zoodanig loon betalen en zich houden aan zoodanigen arbeidsduur als in hun vak algemeen als billijk wordt erkend. Elders ontmoette ik zoo iets nog niet. 2o. Ik heb dikwijls opgemerkt dat in vele winkels de winkeljuffrouwen, meest jonge meisjes, den geheelen langen dag moeten staan. A Is men ze hiernaar vraagt, beklagen zjj zich allen dat zjj niet mogen zitten en 's avonds o, zoo moede zjjn. Vooral in drukke winkels, waar de meisjes den ganschen dag in de weer zjji; met heen-en-weer-loopen, is dit natuurljjk het ergst. Hoe kan een redeljjk principaal, hoe kunnen de dames, onze eigen vrouwen en dochters, mogelijker- wijs verlangen, dat die moede meisjes de klanten vlug, beleefd en opgewekt bedienen Is er geen artikel te voegen in de wet op den arbeid, dat er achter winkeltoon- banken tabouretjes moeten geplaatst worden voor het gebruik der winkeldochters Of is er een andere methode om dexen noodigen, nuttigen maatregel te doen invoeren De Belgische luitenant generaal Van der Smissen heeft aan den koning ontslag ge vraagd als commandant in de tweede mili taire afdeelir.g en tevens uit den werkeljj- ken dienst. De generaal steunt dit verzoek op de ontevredenheid welke de jongste be vorderingen en benoemingen van officieren in het leger zoo meent hij althans gemaakt hebben. Voorwaar een zonderlinge opvatting om trent de rechten des Konings. De Koning der Belgen, die eenige jaren geleden zwichtte

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1890 | | pagina 1